Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhage
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
Hallo allen,

Mijn ouders willen eenmalig een verhoogde schenking doen van 105k, dit om o.a. mijn hypotheek op mijn 1e huis af te lossen. Nu heb ik echter net met mijn vriendin (nu vrouw) een 2e huis gekocht waarvan wij samen 50/50 eigenaar zijn. Mijn eerste huis is volledig mijn eigendom.

Mogen mijn ouders nu nog een verhoogde schenking doen van 105k voor het aflossen van de hypotheek op mijn eigen (1e) huis?

Ik kan het niet helemaal duidelijk opmaken uit de website vd belastingdienst.
https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Alvast dank!

[ Voor 10% gewijzigd door overhage op 03-08-2021 15:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, de eenmalige schenking is 100k. niet 105k.

Maar als ze je die 105k willen schenken, betaal je 10% over die 5k, de schenkbelasting. Kost je 500 euro'tjes.

Hebben je ouders 105k geschonken
Jij hebt 104,5k
De belasting krijgt van jouw 500 euro

Prima toch ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Op welk adres sta je nu ingeschreven? De andere woning valt in box 3 en dus niet onder "eigen woning schuld", lijkt mij. Dus mag je daarvoor dan geen ton belastingvrij geschonken krijgen.

Ik ben geen financieel adviseur en het zou wel eens slim kunnen zijn er hiervoor toch een te raadplegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 03-08-2021 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:49
RaZ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:33:

Maar als ze je die 105k willen schenken, betaal je 10% over die 5k, de schenkbelasting. Kost je 500 euro'tjes.

Jij hebt 104,5k

Prima toch ;)
Check de link van de BD even. Dat er normaal gesproken wordt over 100K is omdat het makkelijker is dan het specifieke bedrag te noemen. :X

On-topic:
Zolang je de schenking gebruikt voor het aflossen van een eigenwoningschuld of uitgeeft aan een verbouwing van het huis waar je in woont, dan valt de schenking dus onder deze voorwaarde.

Als je ingeschreven staat op het nieuwe 2e huis, dan zou je het voor dat huis moeten gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door coop op 03-08-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De verhoogde schenking geldt voor de verwerving, verbetering of onderhoud van een eigen woning, maar ook voor de aflossing van een eigenwoningschuld, mits de eigenwoningschuld voldoet aan de eisen voor hypotheekrenteaftrek. In principe is het dus mogelijk. Of je eerste huis nog steeds een 'eigen woning' is, hangt af van de feitelijke omstandigheden. Ben je al verhuisd?
De verhoogde vrijstelling bedraagt thans €105.302.
coop schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Als je ingeschreven staat op het nieuwe 2e huis, dan zou je het voor dat huis moeten gebruiken.
Het gaat om de feitelijke situatie, niet om de inschrijving. Bij zulke bedragen wil men wel eens verder kijken dan alleen de formele inschrijving.

[ Voor 23% gewijzigd door fopjurist op 03-08-2021 15:39 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:49
fopjurist schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:38:
Het gaat om de feitelijke situatie, niet om de inschrijving. Bij zulke bedragen wil men wel eens verder kijken dan alleen de formele inschrijving.
Je hebt gelijk. Ik ging er even vanuit dat ingeschreven gelijk staat aan daar ook wonen, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26

Jij hebt 104,5k

Prima toch ;)
Das niet waar je mag 1x 105k geven en 4500-5500 per jaar

Dus zou omdenabij kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
Aanvullend mag je volgens mij die jubelton alleen geven aan de woning die in box 1 belast wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
badboyqxy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:45:
Aanvullend mag je volgens mij die jubelton alleen geven aan de woning die in box 1 belast wordt
Klopt helemaal

Uw kind:
  • koopt of verbouwt met de schenking een huis of appartement waarin het zelf woont of gaat wonen, of
  • lost met het geld de eigenwoningschuld af, of
  • lost een restschuld van een verkochte eigen woning af, of
  • koopt met uw gift rechten van erfpacht, opstal of beklemming van de eigen woning af
Maar als ik de post van de TS goed lees woont hij op dit moment nog wel in het huis, dus dan zou het nu nog gaan over een eigenwoningschuld, en zou die afgelost mogen worden. Op het moment dat de TS daadwerkelijk in het andere huis woont zal dat niet meer het geval zijn.

Dat heeft echter natuurlijk wel gevolgen voor je eigenwoningreserve, en dus de aftrek bij je nieuwe woning.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 03-08-2021 16:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Honesty

kattenneus!

Zal het even goed laten uitzoeken door een fiscalist of even goed overleggen met de bd, als er verschil van mening is met de bd krijg je een aanslag van 7k.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

overhage schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:30:
Hallo allen,

Mijn ouders willen eenmalig een verhoogde schenking doen van 105k, dit om o.a. mijn hypotheek op mijn 1e huis af te lossen. Nu heb ik echter net met mijn vriendin (nu vrouw) een 2e huis gekocht waarvan wij samen 50/50 eigenaar zijn. Mijn eerste huis is volledig mijn eigendom.

Mogen mijn ouders nu nog een verhoogde schenking doen van 105k voor het aflossen van de hypotheek op mijn eigen (1e) huis?

Ik kan het niet helemaal duidelijk opmaken uit de website vd belastingdienst.

Alvast dank!
RB-Belastingadviseur hier. Het meeste is eigenlijk al gezegd, maar toch nog even voor de volledigheid:

Er zijn drie soorten "eenmalige vrijstellingen".
De vrijstelling van de schenkbelasting in 2021 van € 105.302 geldt alleen t.b.v. de eigen woning en indien jij (of jouw partner) niet ouder is dan 40 jaar (art. 33, onderdeel 5°, bij c Successiewet). Je mag het dus alleen gebruiken ter aflossing van de hypotheek van jouw eigen woning en/of t.b.v. verbeteringswerkzaamheden. De verhoogde vrijstelling geldt slechts éénmalig.

Bij de bepaling wat "de eigen woning" is wordt gekeken naar de feiten en omstandigheden. Kort door de bocht gezegd gaat het erom dat het moet gaan om het huis waarin je woont, waarin je het grootste deel van jouw tijd doorbrengt (het vaakst slaapt, etc.).
Natuurlijk is jouw tweede woning ook wel een huis wat in jouw bezit is, maar voor de Schenkingswet is het van belang in welk huis je woont. De vrijstelling geldt dus bij wijze van spreken niet voor jouw vakantiehuis.

Los van deze vrijstelling, is er ook een eenmalige andere vrijstelling wanneer er geen woning in het spel is (€ 26.881) en er is er eentje die mag worden toegepast ter aflossing van een dure studie o.i.d. (€ 55.996).

En er is ook nog de "normale" vrijstelling die in een jaar dat er geen gebruik is gemaakt van een eenmalige vrijstelling mag worden toegepast. Deze bedraagt in 2021 € 6.604. Dit mits je jonger bent dan 40.

Als het gaat om € 100.000 (even voor het rekengemak) en ervan uitgaande dat jij de schenkbelasting betaald (er is ook een variant denkbaar waarbij jouw ouders de schenkbelasting zouden betalen), bedraagt dan de te betalen schenkbelasting:
€ 100.000 -/- € 6.604 = € 93.396
Het tarief is dan 10% (art. 24, lid 1 Successiewet) en derhalve € 9.340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
En mocht dat niet genoeg zijn, kunnen ouders nog een familie bank oprichten en het geld aan je lenen, waarna de te betalen rente en evt aflossing verrekend wordt met de jaarlijks vrije schenking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ter aanvulling op @Gitarist (Ook RB hier..):

De vrijstelling kun je toepassen bij aankoop of verbetering van de "eigen woning" (zie art. 3.111 IB voor nadere duiding) of ter aflossing van de "eigenwoningschuld". Dat is ook een fiscaal begrip (art. 3.119a IB) en is kort gezegd de box 1-schuld. Er hoeft dus geen verband te zijn met het onderpand.

Je kunt, mits je een eigenwoningschuld hebt en aan de overige (reeds genoemde) voorwaarden voldoet, altijd wel gebruik maken van de verhoogde vrijstelling. Het is eigenlijk niet zo relevant of dat nu is op je huidige woning of op je nieuwe woning. Beide keren gaat het om het aflossen van een eigenwoningschuld.

Twee aandachtspunten:
- indien er sprake is van gezamenlijk eigendom en je een aflossing doet op een gezamenlijke hypotheekschuld, let er dan wel even op dat e.e.a. juridisch met je vriendin naar wens is overeenkomen, in het kader van eventueel scheiden of overlijden.
- controleer ook even de hypotheekvoorwaarden en eventuele rentevaste looptijd: mag je boetevrij aflossen uit een schenking, of niet? Zo niet, is het wellicht financieel beter om de schenking te gebruiken voor de aankoop van de nieuwe woning, en dan de woning gewoon te verkopen (uit verkoop mag altijd boetevrij worden afgelost).

Overigens,
Ik ga ervan uit dat je de huidige woning verkoopt. Uit de TS maak ik (tussen de regels door) op dat je wellicht je huidige woning niet gaat verkopen (maar verhuren?) en uit dien hoofde ook de vraag stelt. In dat geval wordt de beantwoording niet heel anders, maar als je precies die schuld wilt aflossen uit de schenking moet je dat nog doen zolang je in de woning "woont" (naar aard en omstandigheden beoordeeld). Want, als jij gaat verhuizen, gaat op precies dat moment zowel de woning als je schuld "mee" naar box 3 en kun je sec op die schuld de verhoogde vrijstelling niet meer toepassen.

Edit:
Ik zie in de topic titel nu staan "met 2e huis". Als je dat wilt toepassen op de schuld van je, nu 1e, huis, dan moet je "snel zijn"

Overigens, dit verhoogt je eigenwoningreserve en beperkt dus sowieso je renteaftrek op de nieuwe woning. Het enige verschil is dat je juridisch op de schuld die van jou is aflost. Puur naar de vermogenspositie kijkend en de fiscale gevolgen, maakt het niet uit of je de schenking nu gebruikt voor de aankoop van de nieuwe woning of ter aflossing van je huidige eigenwoningschuld.

Maar mogelijk helpt het aflossen van je huidige schuld je, zodat je geen verhuurhypotheek nodig hebt oid. Daarvoor moet je dan wat meer details delen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 05-08-2021 15:04 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhage
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
Ha allen, dank voor jullie replies.

Het gaat om het aflossen van de hypotheek (eigenwoningschuld) van mijn vader, ik zit dus niet bij een reguliere bank. Op het moment woon ik nog in mijn eerste huis, maar hebben mijn vriendin (nu vrouw overigens, sinds een week ;-)) samen een huis gekocht in Mei dit jaar, daar staan we nu ook ingeschreven.

Ik denk dat als ik de 105k dus gebruik voor het aflossen van de woning waar ik tot halverwege dit jaar nog ingeschreven heb gedaan dus zou moeten kunnen?

Overigens, het gaat dus om een aflossing van de hypotheek en aangezien die bij mijn vader is wordt mij een deel gewoon kwijtgescholden. Als we dit op papier vastleggen hoeft er dus ook geen fysieke betaling plaats te vinden lijkt me?

[ Voor 17% gewijzigd door overhage op 09-08-2021 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
Ik ga er vanuit dat het wel de bedoeling is dat jullie in de tweede woning gaan wonen? En dat de eerste woning dus ofwel verkocht wordt, ofwel naar box 3 gaat.

Belangrijk is om vooral de basis van de regel te begrijpen, dat los van om welke woning het gaat, de schenking van 105k je eigenwoningreserve met 105k verhoogt. Dat betekent dat op het moment dat je huidige woning niet meer als eerste woning classificeert (verkocht of een bepaalde tijd niet meer je hoofdverblijf), de belastingdienst 'eist' dat die 105k in je nieuwe woning gestopt wordt. Anders heb je over 105k van je hypotheek geen aftrek meer. Het kan een keus zijn dat je het niet erg vindt dat je over een stuk hypotheek geen renteaftrek meer hebt. Maar soms is op de lange termijn een andere constructie handiger als je naar het hele financiële plaatje kijkt,
Pagina: 1