Stadsverwarming warmwater hoofdkraan deels sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Zeer recentelijk heb ik de sleutel ontvangen van mijn nieuw gekochte appartement. Het is me direct gaan opvallen dat er bij binnenkomst direct bij de meterkast en de watertoevoer veel hitte aanwezig is, alsof de verwarming behoorlijk aan staat.

Binnen de meterkast zelf is de warmtewisselaar (de geïsoleerde kast boven de hoofdkranen) erg heet. Aangezien de woning geen centrale thermostaat heeft zal de toevoer naar de radiatoren altijd hitte vervoeren meen ik te hebben begrepen. Hierdoor lijkt het er op dat de woning zelf erg broeierig wordt zonder dat er een verwarming aan staat of warm wordt.

Door de hitte in de woning terwijl de buitentemperatuur vors lager is heb ik tot nu toe altijd de ramen volledig open gezet om een aangename temperatuur te krijgen, maar dit kan niet de bedoeling zijn.
De radiatoren staan uit en zijn niet warm, de toevoer en afvoer van de radiatoren moet ik nog grondiger inspecteren. Het valt ook op de de kraan in de keuken zeer heet wordt bij het gebruik van warm water.

De verkopers hebben de woning achtergelaten met een verbruik van 49,40GJ, dat lijkt mij erg hoog voor 7 maanden tijd. Dus ik heb het vermoeden dat er iets niet in de haak is. Ik heb op Tweakers ook het een en het ander gelezen over het ontstaan van lussen, maar dit begrijp ik inhoudelijk nog niet voldoende en weet ik nog niet hoe ik dit kan vaststellen.

Met het raadplegen van de volgende site heb ik geprobeerd een basaal begrip te kweken van de stadsverwarming installatie.

De watertoevoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMupIf4FG02EOLOVuroKRTm2S34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asCr5qfHimUuS5l0Lx7pjvKo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige plan is om te proberen om eerst de warmteafname kraan naar de radiatoren (tweede kraan van rechts met de rode hendel) volledig te sluiten en om vervolgens te controleren of er over de dag heen nog een significante warmtevraag ontstaat / GJ worden verbruikt. Ook voel ik aan of dit helpt tegen de hitte van de warmtewisselaar en binnen het huis zelf.

Mocht de wisselaar zeer heet blijven of de afname in warmtveverbruik uitblijven dan wil ik hetzelfde proberen voor de warmwater hoofdkraan (tweede kraan van links, rode hendel). Eerst volledig, dan gedeeltelijk.

Aangezien het wonder van stadsverwarming voor mij volledig nieuw is, is de hoeveelheid informatie en de situatie overweldigend. Ik hoop dat jullie kunnen helpen in het diagnosticeren en het adviseren in de te ondernemen stappen of het maken van conclusies.

Resumerend:
Meterkast / Warmtewisselaar zeer heet, woning lijkt hierdoor op te warmen doordat er geen centrale thermostaat / warmtevraag is. Plan om de warmteafname en toevoer kranen dicht te draaien.
Warmtemeter: Multical 403

Kan het kwaad om de warmteafname naar de radiatoren semi-permanent te sluiten en kan het kwaad om de warmtetoevoer deels te sluiten? Ook alle andere adviezen en tips zeer welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Uhm, voordat je zelf gaat hobby-bobben al aangegeven bij de VVE ofzo dat het een beetje vreemd is midden in de zomer dat er gestookt wordt? Wellicht is er gewoon iets mis.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:02:
Uhm, voordat je zelf gaat hobby-bobben al aangegeven bij de VVE ofzo dat het een beetje vreemd is midden in de zomer dat er gestookt wordt? Wellicht is er gewoon iets mis.
Hangt de warmtevraag of het stoken niet af van mijn woning? De meterkast en watertoevoer staat enkel in mijn woning en is voor enkel deze woning.

[ Voor 10% gewijzigd door Soru op 03-08-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:02:
Aan de inlaatcombinatie te zien, zorgt de blokverwarming ook voor SWW (warm drinkwater). Dat lijkt me ook in de zomer wel handig om te hebben.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:39
Soru schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Hangt de warmtevraag of het stoken niet af van mijn woning? De meterkast en watertoevoer staat enkel in mijn woning en is voor enkel deze woning.
Het kan ook zijn dat jouw warme kraanwater (douche) door de warmtewisselaar geleverd wordt. Dan is er ook in de zomer warmtevraag idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
lasitige vraag welke je stelt staan alle radatorkranen verder dicht ?
en heb je wel of geen vloerverwarmingsunit. (juiste die geeft noagal eens wat problemen)
je kan ook een xtra klep laten toevoegen aan je verwarming. zodat je wel een themostaat hebt.
iemand die erg goed is met stadverwarming is john visser. hij woont in vianen.

een vloerverwamings unit kan ik wel uitleggen. maar het fimpje is sneller.
https://www.youtube.com/watch?v=CZAyrSVYaLQ
maar dit is natuurlijk gewoon maar een blinde gok. het kan ook wat anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
miciel schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:58:
lasitige vraag welke je stelt staan alle radatorkranen verder dicht ?
en heb je wel of geen vloerverwarmingsunit. (juiste die geeft noagal eens wat problemen)
je kan ook een xtra klep laten toevoegen aan je verwarming. zodat je wel een themostaat hebt.
iemand die erg goed is met stadverwarming is john visser. hij woont in vianen.

een vloerverwamings unit kan ik wel uitleggen. maar het fimpje is sneller.
https://www.youtube.com/watch?v=CZAyrSVYaLQ
maar dit is natuurlijk gewoon maar een blinde gok. het kan ook wat anders zijn.
Geen vloerverwarmingsunit en alle radiatorkranen staan dicht. Ik ga dit zo direct nogmaals controleren en de radiator aanvoer (de buis vlak voor de radiator) aanvoelen en controleren of ik hier hitte aan kan voelen. Een extra klep toevoegen leek mij ook een aardig idee. In de praktische zin zou het uitschakelen van de warmwater afname naar de radiator toe (rechter rode hendel) hetzelfde resultaat moeten geven toch? Of denk ik dan te simpel. Het was mijn idee om hiermee de potentie van deze oplossing te testen aangezien een thermostaat klep ook helemaal of deels open en dicht zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:03

Tazzios

..

Beide roden kun je dichtdraaien om te testen wat er met het verbruik gebeurd.

links dicht, geen verwarming en geen warmwater.
Rechtsdicht, geen verwarming.

zet je links dicht en je wil warmdouche moet je hem wel even open zetten. ;)

Onder het mom alle beetjes helpen kun je de warmteleiding ook nog isoleren.

En voor de zekerheid op welke meter kijk je? Die op de foto is van je koud water.

[ Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 03-08-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:30
Soru schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:59:
[...]
Binnen de meterkast zelf is de warmtewisselaar (de geïsoleerde kast boven de hoofdkranen) erg heet. Aangezien de woning geen centrale thermostaat heeft zal de toevoer naar de radiatoren altijd hitte vervoeren meen ik te hebben begrepen. Hierdoor lijkt het er op dat de woning zelf erg broeierig wordt zonder dat er een verwarming aan staat of warm wordt.

Door de hitte in de woning terwijl de buitentemperatuur vors lager is heb ik tot nu toe altijd de ramen volledig open gezet om een aangename temperatuur te krijgen, maar dit kan niet de bedoeling zijn.
De radiatoren staan uit en zijn niet warm, de toevoer en afvoer van de radiatoren moet ik nog grondiger inspecteren. Het valt ook op de de kraan in de keuken zeer heet wordt bij het gebruik van warm water.
[...]
Als alle verwarmingen dicht staan en er dus geen water stroomt dan horen al je buizen koud te zijn. In de zomer klopt het dat de kast waar de warmtewisselaar staat warmer is dan de rest van het huis maar dat zou de enige plek moeten zijn.

Als je toch overal warmte hebt dan vermoed ik eerder dat er radiator kranen zijn die niet goed functioneren dan dat er met je warmtewisselaar iets mis zal zijn.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:03

Tazzios

..

@Soru en wat zijn je bevindingen? Wel zo leuk om te weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
Tazzios schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:53:
@Soru en wat zijn je bevindingen? Wel zo leuk om te weten. :)
Het blijft voorlopig nog even een doorlopend projectje waar ik voornamelijk veel meet en noteer. Mijn eerste interpretatie van het verbruik van de vorige bewoners was in ieder geval onjuist aangezien de stand niet meer 1 januari op 0 komt te staan maar gewoon door loopt.

Tijdens het inspecteren en onderzoeken van de warmtewisselaar is het me wel opgevallen dat de isolatiekap niet goed afgesloten was. Ook is het montage punt van de druksensor (lange koperdraad) gaan druppelen / lekken nadat de gehele watertoevoer een dag heeft uitgestaan. Dit was meestal maar van korte duur (30 minuten) maar wel onwenselijk. Ik heb contact op genomen met de leverancier van de set met mijn vragen en opmerkingen en hierop is er een monteur langsgeweest, de monteur heeft het volgende gedaan:
  • Bestaande isolatie opnieuw aangebracht
  • De twee thermostaten anders afgesteld
  • De moer om de druk sensor goed dichtgedraaid aangezien deze los zat
  • Ontlucht (dit was volgens de monteur eigenlijk nooit nodig omdat het een gesloten systeem is)
De monteur gaf aan dat de twee thermostaten eigenlijk zo stonden ingesteld dat er nooit aan de 'vraag' voor het warme kraanwater kon worden voldaan waardoor deze altijd stond te verhitten. Ik merkte zelf ook dat het kraanwater extreem heet was. Dit is nu opgelost. De leverancier zelf heeft aangegeven dat het niet de bedoeling was dat ik zelf aan de thermostaat ging draaien (1 van de 2 toegankelijk) 'omdat dit op de lange termijn niet goed was'. Met dit vage antwoord kon ik niet zo veel maar dit heeft vrijwel zeker met legionella te maken. Momenteel is de aanvoer zo'n 61.5°C en de afvoer zonder verbruik 56.7-57.0°C. De warmte in de woning is hiermee helaas niet opgelost, maar dit leek ook niet veel minder te zijn toen de set een dag volledig uit stond, dus waarschijnlijk maar beperkt gerelateerd. Voordat de monteur langs kwam was de aanvoer temperatuur tegen de 68.0-69.0°C.

Het was ook niet de bedoeling dat ik de wateraanvoer voor langere termijn uit zou schakelen of half open ging zetten. Uiteindelijk heb ik besloten ook dit voor de radiatoren niet te doen aangezien de leidingen toch wel een opdonder krijgen elke keer als het toch aan gaat, lijkt mij. Risico op lekkage e.d.

Op mijn oude model afleverset: AGH warmte-units b.v. type: Orion, capaciteit 6/8, Pmax: 10bar, Tmax: 100°C, bouwjaar 2001 zit ook een waterlekkage sensor waardoor in theorie de set zelf de watertoevoer moet afsluiten bij een lekkage. De monteur gaf aan dat dit nou een van de dingen is die stoppen met functioneren omdat ze nooit in beweging/gebruik zijn.

Bij mijn vorige meting van 61.73 uur met 0 warmtevraag of waterverbruik is er een verbruik geweest van 0.003GJ, wat neer komt op 0.425GJ sluipverbruik per jaar. Dit valt nog binnen de perken, het vastrecht blijft helaas absurd hoog.

Wat ik nog graag wil proberen is een los reflecterend brandveilig isolatiedeken om de isolatiemantel van de warmtewisselaar wikkelen als extra laag. Hiervoor moet ik wel eerst wat meer onderzoek doen naar de regels over wat er wel en niet mag. Iets structureels inbouwen wat de toegang kan belemmeren mag niet, dus dit leek mij een heel aardige tussenoplossing.

Verder merk ik nog een suizende leiding op die ik vanuit de entree hal regelmatig kan horen. Ik weet niet zeker of deze leiding van mijn woning is maar de kans lijkt me groot. Een schroevendraaier op verschillende leidingen zetten om vervolgens het solide handvat tegen mijn oor te zetten heeft nog geen hoorbaar resultaat gegeven. Hiervoor ga ik ook het waterverbruik nauwlettend in de gaten houden, al heeft de stadsverwarming meter iedere keer keurig 0/L aangegeven, dus wellicht moet ik naar het verbruik van het kraanwater gaan kijken. Aangezien de monteur heeft laten weten dat de lekkage sensor op de afleverset het vaker begeeft is dit wel iets wat ik ga aankaarten bij de leverancier omdat ik vind dat dit geserviced moet worden. Helaas is het bij stadsverwarming leveranciers gangbaar om enkel correctief onderhoud te plegen.

Ik meen het deel over het correctieve onderhoud in dit onderzoek te hebben gelezen. Hierin staan ook adviezen over het maken van afspraken voor de onderhoudsfrequentie en preventief onderhoud. Helaas lijkt het er op dat de VVD en D66 enkel de verplichting voor het huren van de afleverset hebben overgenomen en verder weinig met de informatie hebben gedaan. Het doornemen van het beleid op basis van dit document staat ook nog op mijn to-do list maar daar moet ik de tijd en energie voor vinden. Voor nu ligt het op de plank.

Hier lees ik nog wat interessante zaken over de vastgestelde temperatuur voor warm tapwater. Als ik meer tijd heb dan duik ik hier verder in en schrijf ik wellicht een mail aan de leverancier om te kijken of de twee thermostaten naar een minimum kunnen worden gezet. Dit is dan puur een poging voor het verlagen van de warmte in de woning, voor het sluipverbruik moet het weinig uitmaken.

[ Voor 31% gewijzigd door Soru op 13-08-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Als onderdeel van het onderzoek naar wat er allemaal speelt in de meterkast / rondom de afleverset ben ik ook het verbruik van het kraanwater gaan noteren. Na een aantal dagen niet aanwezig te zijn geweest heb ik het volgende verschil gemeten:

2021-08-15 19:52 00118.634,5 m³ / 118.634,5 liter
2021-08-18 21:37 00118.641,5 m³ / 118.641,5 liter

Voor een verschil van 70 liter kraanwater in een periode van 73h45m, oftewel bijna een liter per uur / 8.760,- liter per jaar. Is het normaal dat de afname van koud kraanwater enige mate van sluipverbruik heeft i.c.m. stadsverwarming of is dit onverwacht en ongewenst? Aangezien ik mogelijk vanuit de kraanwater leidingen regelmatig een suizend geluid hoor maak ik mij enige zorgen over een mogelijke lekkage.

Om gelijk het sluipverbruik van de stadsverwarming er bij te betrekken (in dit geval met de radiator aanvoer en retour uit op de afleverset).

2021-08-15 19:52 49.476 GJ
2021-08-18 21:35 49.478 GJ

Voor een verschil van 0.002 GJ in een periode van 73h45m oftewel 0.00065 GJ per dag / 0.237 GJ per jaar sluipverbruik. Wel is het mij een aantal keren opgevallen dat de set zonder enige watervraag een wisselend verbruik van liters/uur aan heeft gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
oe heb je een woonkamer thermostaat ertussen zitten ?
deze kan je eventueel laten instaleren door john visser.
en anders zou ik een zoneregeling overwegen. ook dat kan het verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:10
Ga er maar vanuit dat er niet verder aan de knoppen gedraaid gaat worden.

Deze zullen nu op 4,5 en 2 staan ga ik vanuit. En dat zijn de waardes waar ze op moeten staan.

Lijkt mij ook zeer sterk dat de aflever set jou gehele huis verwarmt. Deze geeft maar 70 watt aan warmte af.

Is het een appartement met veel ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:45
Soru schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:28:
Als onderdeel van het onderzoek naar wat er allemaal speelt in de meterkast / rondom de afleverset ben ik ook het verbruik van het kraanwater gaan noteren. Na een aantal dagen niet aanwezig te zijn geweest heb ik het volgende verschil gemeten:

2021-08-15 19:52 00118.634,5 m³ / 118.634,5 liter
2021-08-18 21:37 00118.641,5 m³ / 118.641,5 liter

Voor een verschil van 70 liter kraanwater in een periode van 73h45m, oftewel bijna een liter per uur / 8.760,- liter per jaar. Is het normaal dat de afname van koud kraanwater enige mate van sluipverbruik heeft i.c.m. stadsverwarming of is dit onverwacht en ongewenst? Aangezien ik mogelijk vanuit de kraanwater leidingen regelmatig een suizend geluid hoor maak ik mij enige zorgen over een mogelijke lekkage.
Uhm, je getallen kloppen niet helemaal. Ik denk dat je afleest:

00118,6345 m³ = 118634,5 liter

Je sluipverbruik is dus 7 liter ipv 70 liter over 73 uur, ofwel een koffiebekertje water per uur. Dat valt weer mee, maar is natuurlijk nog steeds veel te veel.

Ik zou eerst kijken naar de toiletten, wellicht sluiten deze niet goed. De kraantjes van de stortbak dichtdraaien.

Heeft de monteur ook de inlaatcombinatie nagekeken? Dat is dat middelste zwarte kraantje dat in de afvoer gaat. Haal die slang er eens uit en hang het in een kopje (en dan wel binnen een paar uur kijken, anders stroomt het kopje over als dat het probleem is :P). Die inlaatcombinatie is ervoor om te zorgen dat het systeem na het gebruik van het warme water z'n druk kwijt kan (heet water zet uit, en wanneer jij de kraan dichtdraait, zit het systeem met overdruk. Die wordt dan uitgestort.). Het kan zijn dat deze stuk is, en constant lekt. Zo'n ding is een paar tientjes.

Verder de boel goed inspecteren: een kopje water per uur verdampt niet zomaar. Als je kranen/koppelingen lekken, dan moeten er dus natte plekken te vinden zijn.

Qua warmte in je appartement: is dat nu opgelost? Hoe zijn de leidingen van de radiatoren? Als je echt warmte voelt terwijl je niets gebruikt dan moet dat ergens vandaan komen. Sowieso zou je GJ-meter stil moeten staan als je niets gebruikt (idem met je watermeter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 19:16

d0s

sssst

Ik heb stadsverwarming van Nuon en nu in de zomer heb gaat er 45l/h doorheen en zijn de aanvoer en retour beiden rond de 70 graden. Dit zonder warmte/water vraag. Vond ik vreemd, maar volgens Nuon is het normaal.

Ik heb vloerverwarming (geen radiatoren) en die hebben dus geen warmtevraag, de leidingen naar de verwarmingsunit blijven ook koud.

Nuon geeft aan dat het normaal is dat er altijd verbruik is. Ik zie ook dat dit resulteert in nauwelijks GJ verbruik in de zomer ondanks die 45 l/h op de kamstrup 403.

• Soru
Dat klinkt inderdaad een heel stuk beter. Ik heb mezelf op een dwaalspoor gezet door een extra cijfer als kommagetal te noteren :) Ondertussen heb ik me ook herinnerd dat er een bezorger naar het toilet is geweest op een moment dus ik ga nog een kortstondige vergelijking uitvoeren waarvan ik 100% zeker weet dat er geen kraanwater verbruik is geweest.

De monteur heeft niet naar de inlaatcombinatie gekeken. Althans ik neem aan dat je hiermee verwijst naar het onderstaande onderdeel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DduF4fpSPYN9O_mIMjdvNmfdj04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RF5pM0npYBOVEI1FjwFjaSsB.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat dit deel bij mij een metalen leiding heeft en dus niet heel eenvoudig te controleren is. Verder is het controleren van de stortbakken ook een goede tip. Hiervoor moet ik nog even gaan achterhalen hoe dit eigenlijk moet met een inbouw toilet.

Inspecties rondom de leidingen, radiatoren, toiletten en de meterkast voer ik regelmatig uit en ik heb in ieder geval nog geen natte plekken kunnen ontdekken in de woning. Al kunnen deze in theorie misschien ook onder de vloer van de begane grond zitten?

Hierbij nog een foto van de afleverset zonder de isolatiemantel voor de volledigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVvTwnIG1SKmEMs28MNpWEF4qlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU8DIm7Oh0zb81flya97thu2.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas lijkt tot nu toe niets echt te helpen tegen de continue warmte door de gehele woning. Het is continu zo'n 24-25°C overal zonder dat er radiatoren aan staan en zonder dat de aanvoer naar de radiatoren warm is. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de boosdoener mogelijk de blokverwarmingsketel onder de woning is of het leidingensysteem voor het warme water onder de woningen. Voor volgende stappen ga ik nogmaals een aantal keren de temperatuur opnemen na het volledig uitschakelen van de aan/afvoer van de afleverset en maar een inspectie uitvoeren van de blokverwarmingsketel, ook moet ik de buren hier nog over spreken om te kijken of ze een vergelijkbare binnentemperatuur hebben.

Zijn er bedrijven die op dit gebied specialiseren? Ik ben bang dat het juridisch in gebreke stellen van de stads/blokverwarmingsleverancier een lastige klus gaat worden aangezien er geen wettelijke normen lijken te bestaan over de max temperatuur van een gezond binnenklimaat.
miciel schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:53:
oe heb je een woonkamer thermostaat ertussen zitten ?
deze kan je eventueel laten instaleren door john visser.
en anders zou ik een zoneregeling overwegen. ook dat kan het verschil maken.
Er is geen centrale thermostaat en ik verwacht ook eigenlijk de radiatoren praktisch nooit te gebruiken. Bedankt voor de tip, mocht dit toch de oplossingsrichting worden dan heb ik alvast een optie om te overwegen.
Technofreakz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:03:
Ga er maar vanuit dat er niet verder aan de knoppen gedraaid gaat worden.

Deze zullen nu op 4,5 en 2 staan ga ik vanuit. En dat zijn de waardes waar ze op moeten staan.

Lijkt mij ook zeer sterk dat de aflever set jou gehele huis verwarmt. Deze geeft maar 70 watt aan warmte af.

Is het een appartement met veel ramen?
Het appartement heeft niet bijzonder veel ramen en de grootste ramen staan richting het westen. Ik heb ondertussen het vermoeden dat de continue verwarming van de gehele woning zou kunnen komen door de blokverwarmingsketel onder de woning in de ondergrondse garage of door de warm water leidingen die onder de woningen lopen. Hiervoor moet ik nog langs bij de buren om te kijken en meten of ze met soortgelijke temperaturen zitten. Verder vraag ik me af of er nog bedrijven zijn die kunnen helpen met dergelijke vraagstukken. Als extra stukje context, het is meer een tussenwoning in een blok, ik heb geen boven of onderburen, wel meerdere verdiepingen en een plat dak. Het is in iedere ruimte continue zo'n 24-25°C ook als de buitentemperatuur bijvoorbeeld zo'n 18°C is.

[ Voor 28% gewijzigd door Soru op 19-08-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:45
Soru schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

De monteur heeft niet naar de inlaatcombinatie gekeken. Althans ik neem aan dat je hiermee verwijst naar het onderstaande onderdeel:

[Afbeelding]

Het lijkt er op dat dit deel bij mij een metalen leiding heeft en dus niet heel eenvoudig te controleren is.
Ja, die! Propje WC-papier in het stukje plastic doen. Als die na een kwartiertje nog droog is (zonder warmwaterverbruik) dan heb je daar geen lek. Wel weer weghalen natuurlijk :P
Ik begin het vermoeden te krijgen dat de boosdoener mogelijk de blokverwarmingsketel onder de woning is of het leidingensysteem voor het warme water onder de woningen.
Als dat zo is dan hoef je in de winter niet te stoken :) Jammer dat dat hoge vastrecht je weinig beloont...

Maar wat doet je GJ meter? Blijft die stil staan over langere tijd? Zo ja, dan ligt het verbruik niet bij jou na je meter, en is het sowieso taak van de beheerder om er iets aan te doen.

• Soru
Zwartoog schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Ja, die! Propje WC-papier in het stukje plastic doen. Als die na een kwartiertje nog droog is (zonder warmwaterverbruik) dan heb je daar geen lek. Wel weer weghalen natuurlijk :P

[...]

Als dat zo is dan hoef je in de winter niet te stoken :) Jammer dat dat hoge vastrecht je weinig beloont...

Maar wat doet je GJ meter? Blijft die stil staan over langere tijd? Zo ja, dan ligt het verbruik niet bij jou na je meter, en is het sowieso taak van de beheerder om er iets aan te doen.
Stoken daar zal geen sprake van zijn, maar helaas is een prettige temperatuur voor mij eerder 19-20°C dus dan heb ik wel een uitdaging. Ik heb eerder de volledige afleverset uitgedraaid voor een dag en ik meen dat de woning niet heel veel koeler was. Deze test wil ik wel nog eens herhalen met temperatuurmetingen door de woning heen.

Als voorbeeld van het GJ verbruik terwijl er geen warmwater vraag is copy paste ik het volgende nog even:
In dit geval met de radiator aanvoer en retour uit op de afleverset, zowel de rode als de blauwe kraan.

2021-08-15 19:52 49.476 GJ
2021-08-18 21:35 49.478 GJ

Voor een verschil van 0.002 GJ in een periode van 73h45m oftewel 0.00065 GJ per dag / 0.237 GJ per jaar sluipverbruik. Wel is het mij een aantal keren opgevallen dat de set zonder enige watervraag een wisselend verbruik van liters/uur aan heeft gegeven.
Stel dat de voorlopige conclusie is dat de hitte in de woning wordt veroorzaakt door de blokverwarming of het warm water leidingensysteem onder het gebouw, dan moet ik bij de VVE gaan aankloppen? Ik zou niet weten wat hier überhaupt voor opties bestaan in dit geval. Ik moet maar eens in de garage bij de ketels en mogelijk de leidingen gaan kijken als dat kan en een leidingenkaart opvragen. Volgens mij zit de ketel zelf totaal niet in de buurt van de woning maar juist aan de andere verre kant van het blok.

Het is mij buiten de afleverset nog niet echt gelukt om een uitzonderlijke 'hotspot' te identificeren in de woning met een laser oppervlakte thermometer. De vloer, het plafond en de muren hebben ongeveer dezelfde temperatuur met het plafond telkens een wat hogere temperatuur aangezien de hitte opstijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Soru op 19-08-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kun je wat vertellen over het appartement?
Heeft het aan alle zijden buren, is het wellicht het bovenste appartement?
Welk bouwjaar?
Veel glas op het zuiden?

Moderne appartementen staan er inmiddels om bekend dat ze in zomermaanden aardig opwarmen. Door de gebruikte massa (beton bijvoorbeeld) koelen ze ook niet snel af.
Dit staat dan ook volledig los van je stadswarmte aansluiting.

Life is not about specs, it is about joy!

• Soru
bartvl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:31:
Kun je wat vertellen over het appartement?
Heeft het aan alle zijden buren, is het wellicht het bovenste appartement?
Welk bouwjaar?
Veel glas op het zuiden?

Moderne appartementen staan er inmiddels om bekend dat ze in zomermaanden aardig opwarmen. Door de gebruikte massa (beton bijvoorbeeld) koelen ze ook niet snel af.
Dit staat dan ook volledig los van je stadswarmte aansluiting.
  • Bouwjaar: 2001
  • A label
  • Het grootste deel van de buitengevel lijkt van hout te zijn maar dit kan ook bekleding zijn gezien het label
  • Het is een rechthoekig blok met aan de weerszijden (NW en ZO) maisonnette-tussenwoningen zonder onder/bovenburen
  • De overburen aan de andere helft zullen wel een aardige hoeveelheid glas hebben op het zuid-oosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Even op basis van praktijkervaring: ik heb jarenlang gewoon de aanvoeren en retour van de stadsverwarming in de zomerperiode dicht gedraaid. Mooi lekkage ofzo gehad.

Het lijkt me ook dat een eventueel drukverschil netjes verwerkt wordt bij het opendraaien van de kraan. Niet te vergelijken bij een klapperende leiding van je waterkraan die tig-keer per dag kleppert.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Soru
Felicia schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:55:
Even op basis van praktijkervaring: ik heb jarenlang gewoon de aanvoeren en retour van de stadsverwarming in de zomerperiode dicht gedraaid. Mooi lekkage ofzo gehad.

Het lijkt me ook dat een eventueel drukverschil netjes verwerkt wordt bij het opendraaien van de kraan. Niet te vergelijken bij een klapperende leiding van je waterkraan die tig-keer per dag kleppert.
Ik hoop erg dat het een 'nooit' had moeten zijn :)
Betreft dit de volledige warmwater aanvoer en afvoer of enkel die voor de radiatoren?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Soru schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:03:
[...]

Ik hoop erg dat het een 'nooit' had moeten zijn :)
Betreft dit de volledige warmwater aanvoer en afvoer of enkel die voor de radiatoren?
Ik heb 1x een lekkage gehad, maar dat was het riool :p

Stadsverwarming was voor verwarming, geen warm water. Het is inmiddels ook vervangen door een warmtepomp dus niet meer van toepassing ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 19:16

d0s

sssst

d0s schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:59:
Ik heb stadsverwarming van Nuon en nu in de zomer heb gaat er 45l/h doorheen en zijn de aanvoer en retour beiden rond de 70 graden. Dit zonder warmte/water vraag. Vond ik vreemd, maar volgens Nuon is het normaal.

Ik heb vloerverwarming (geen radiatoren) en die hebben dus geen warmtevraag, de leidingen naar de verwarmingsunit blijven ook koud.

Nuon geeft aan dat het normaal is dat er altijd verbruik is. Ik zie ook dat dit resulteert in nauwelijks GJ verbruik in de zomer ondanks die 45 l/h op de kamstrup 403.
Nogmaals contact gehad met Nuon/Vattenfall omdat ik het toch niet vertrouwde. Nu ben ik wat beter geholpen en stond er direct een monteur op de stoep. Bij GEEN warmtevraag is een l/h -> 0 niet normaal. Ben hier dus alert op. Ze hebben dit nu aangepast (zat in software) met als resultaat;

- Geen snikhete hal meer (feitelijk was mijn unit een radiator geworden in de meterkast)
- Minder verbruik
- Lagere aanvoertemperatuur en juiste retourtemp (nu vaak op 60 wat prima is, 70 heb ik toch niet nodig).
Pagina: 1