Advies zonnepanelen: schaduw door twee grote bomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Hallo allen,

Ik heb (zga) een nieuwe woning gekocht en ben me aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen.
Nu lijkt de situatie me in eerste opzicht vrij ongunstig.. Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen/ontkrachten.

Hieronder een schets van de situatie/orientatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-cPN0F1hYE34w9Mtcq9dJcM03M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVbLSAQ9kEMd3H5iiSYPUwqR.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft een licht hellend dak naar voren, ik schat zo'n 4 graden.
Helling loopt richting zuid-oost (maar meer oostelijk). De 'verkeerde' kant op dus lijkt mij..

Er staan 2 hoge bomen voor de woning, deze hebben een flink bladerdak en zijn minstens 2x zo hoog als de woning. Ik denk dat vooral de boom aan de zuidkant (duh) een probleem zal zijn. Deze staat niet op eigen terrein, de andere boom wel.

Totale (hoofd)dakoppervlak is ca. 60m3
Er zit een bijkeuken/garage aan het huis vast maar zou hier liever geen panelen op plaatsen (wegens optische redenen).

Verbruik: 2 persoonshuishouden. 1 fulltime thuiswerker met redelijk wat computergeweld. Inductie koken. In de toekomst plannen voor elektrische wagen. Elektrische cv zal in de toekomst evt ook een mogelijkheid zijn om volledig gasloos te worden. (ook ivm vloerverwarming)

Huis krijgt 3 fases. Budget, wat nodig is. Zal het grotendeels laten uitvoeren.

De vraag is dus eigenlijk, denken jullie dat dit potentieel mogelijkheid gaat zijn of moet ik me er nu al bij neerleggen dat dit vrij zinloos (/te inefficient) gaat zijn?

Edit: tool van SunnyDesign gevonden, is me nog niet geheel duidelijk maar wellicht helpt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvTKX11C9NTGDtEJD5YM6JOiyKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uTwNqEy0jLQLnY8uJCVGtfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Uitkomst Automatic Design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzPYVv8slNbqduistaeispr-zck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EnHC8zHi4us5dncopqTjgm7.png?f=user_large

3DBag helling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lmrauyYtfxn78_GMhtkY-iy13g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFLnN3Pd1vyV1keTiGRIb6H3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjInIgAQCsFeFNAFIdySdOFie-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eapn7S0I7kiFjgPnfYOtJOh3.png?f=user_large

Suncalc: (zon is dus pas na 13u voorbij de boom)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD-DYOcwuPmL8Bv9mJK8QKdUbYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqXCkt4BkZujEu07rtNW0A15.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Daikirai op 03-08-2021 11:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43
Goedemorgen,

Je hebt al e.e.a. uitgezocht, maar wellicht handig om je topicstart nog even aan te vullen conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:42
Daikirai schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:15:

Er zit een bijkeuken/garage aan het huis vast maar zou hier liever geen panelen op plaatsen (wegens optische redenen).
Is dat om optische reden vanaf de zijkant? Je kunt panelen ook plat leggen, dan zie je er van opzij praktisch niks van. Je hebt zo te zien aardig wat horizontaal oppervlak dat de hele dag in de zon ligt. Helemaal plat brengen panelen toch nog 90% op vergeleken met de ideale hoek op het zuiden. En de spreiding over de dag is iets beter (handig als salderingsregeling afloopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Geen rechtstreeks antwoord, maar wel een handig tooltje:

https://www.suncalc.org/ - zoek daar jouw lokatie eens op, met zoom level zodat je goed kunt zien waar het huis ligt, en "scroll" vervolgens eens het jaar door. Je kunt dan de baan van de zon inschatten. Zeker in de wintermaanden moet je daarbij bedenken dat de zon niet hoog komt, dus dan zul je het zeker merken. Maar, de opbrengsten zijn dan sowieso (ook al naar verwachting) matig, dus of dat netto veel uitmaakt is nog de vraag.

Wij hebben panelen op het zuidoosten, ook met bomen in het pad op misschien 5-6 meter van de panelen. Deze zijn wel hoger dan ons dak, maar niet veel.

Dit kost zeker opbrengst, maar valt me tot nu toe niet tegen.

Grafiekje van een zonnige dag:

https://pvoutput.org/intr...401&sid=79237&dt=20210721

Als je daar 'insolation' aanklikt kun je zien hoe de curve qua zon had moeten lopen. Wat er aan de linkerkant mist komt grotendeels door de bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:44

timovd

Voorsprong door techniek

Als de helling slechts 4 graden is, kun je er dan een oost/west-opstelling van maken met wat extra ballast? Of welliicht de onderste (oostelijke) rij vastmaken aan het dak.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Martin7182 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:39:
[...]Is dat om optische reden vanaf de zijkant?
Voornamelijk, plus ik overweeg daar sedum dakbedekking. Maar als het zoals je aangeeft ook plat kan en veel oplevert is dat wellicht het overwegen waard.
Martin7182 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:39:
[...]En de spreiding over de dag is iets beter (handig als salderingsregeling afloopt).
Goed punt.. Nu vraag ik me af, hoe gebruikelijk is het overigens met eigen opslag (accus) te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
timovd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:10:
Als de helling slechts 4 graden is, kun je er dan een oost/west-opstelling van maken met wat extra ballast? Of welliicht de onderste (oostelijke) rij vastmaken aan het dak.
Ik zou de platen het liefst alleen 'plat' willen leggen t.o.v. het dak. Anders vindt ik dit een beetje jammer in het straatbeeld. Volgens de berekeningen die ik nu doe zou dat misschien nog wel mogelijk moeten zijn ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Daikirai schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:23:
Goed punt.. Nu vraag ik me af, hoe gebruikelijk is het overigens met eigen opslag (accus) te werken?
Momenteel volstrekt zinloos. Als saldering niet meer mag en de prijzen van zulke systemen hopelijk fors lager worden, wordt dat wellicht interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
Ik heb mijn Lumion project even misbruikt om een 'sunstudy' te doen.
Hoogtes/breedtes van de bomen zijn natte vingerwerk ahv foto's/Google Maps etc..

De meest gunstige maand, juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOMOG7c-UWZmccrFcISpga-A7hk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/c6vMEI2zqfCe8UwBTFjBzwnz.gif?f=user_large

December:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGL7mw8G5nUAGren_wAMzvmOr9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/WQ30LaOy1WQhaOdP64EpONqS.gif?f=user_large

Het is niet ideaal, maar als dit ongeveer klopt dan heb ik toch meer zonval op het dak dan ik dacht..
Dan is het nog de vraag in hoeverre de helling van het dak invloed gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Daikirai schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

Ik zou de platen het liefst alleen 'plat' willen leggen t.o.v. het dak. Anders vindt ik dit een beetje jammer in het straatbeeld. Volgens de berekeningen die ik nu doe zou dat misschien nog wel mogelijk moeten zijn ook..
Mooie visuals!
Met 10-13 graden is het vaak al niet zichtbaar vanaf de straat en scheelt schoonmaken, want met 4 graden blijft er een hoop vuil liggen op de panelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:42
@Daikirai Accu's zijn in Nederland nog niet gebruikelijk. We hebben erg weinig stroomuitval, dus als noodstroomvoorziening loont een accu niet (uitzonderingen daargelaten). Ook omdat we nog volledig kunnen salderen, heeft een accu nu nog geen zin. Het net kun je zien als een 'gratis' accu met onbeperkte capaciteit. Dat gaat natuurlijk veranderen als de salderingsregeling afloopt; dan hangt het af van de stroomprijs voor afname en teruglevering. Als je b.v. per kWh 20 cent betaalt en 10 cent krijgt bij teruglevering, dan moet je toch nog aardig wat stroom (in de donkere uren) gebruiken om de accu terug te verdienen. Simpel rekenvoorbeeld: accu 5000 euro, levensduur 10 jaar => 5000 kWh per jaar. Het is de vraag of dat verspreid over alle dagen van het jaar überhaupt in de accu past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
timovd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Mooie visuals!
Met 10-13 graden is het vaak al niet zichtbaar vanaf de straat en scheelt schoonmaken, want met 4 graden blijft er een hoop vuil liggen op de panelen.
Volgens 3DBag is de helling 6º.

Oost-west is om en om de andere kant gekanteld dacht ik.
Wordt de hoek dan niet nog extremer voor de helft van de panelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVQ2GPsLywEoRUbaHVdtixBv_2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/teoPHJVlOHJ0mapUgPw0VAaf.png?f=user_large

Of is het voorstel dan om alle panelen de andere kant op te orienteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9duxlpfGSTKPSVYXL_4Hbp8tTTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VP0jFN1H6cQ3ZI5A4JiW4qxD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Daikirai ik bedoel de duale opstelling, zodat de panelen niet in elkaars schaduw liggen. Bijvoorbeeld verkrijgbaar als Flatfix Fusion en heel eenvoudig zelf in elkaar te klikken.
In welke windrichting staat de schoorsteen?
Het laagste punt van de helling is op het westen?
Dakbedekking is bitumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
timovd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:28:
@Daikirai ik bedoel de duale opstelling, zodat de panelen niet in elkaars schaduw liggen. Bijvoorbeeld verkrijgbaar als Flatfix Fusion en heel eenvoudig zelf in elkaar te klikken.
In welke windrichting staat de schoorsteen?
Het laagste punt van de helling is op het westen?
Dakbedekking is bitumen?
De schoorsteen staat op de zuidkant.
Het laagste punt is op het oosten.
Dakbedekking is inderdaad bitumen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Budget, wat nodig is.
De vraag is dus eigenlijk, denken jullie dat dit potentieel mogelijkheid gaat zijn
gezien het budget bodemloos is is het prima op te lossen ;)

Dus nu dat duidelijk is, dan zou ik, als ik jou was, nu veder gaan met wat doelstellingen/wensen te formuleren.
Er zijn 101 verschillende oplossingen mogelijk,zeker met een bodemloos budget en ik ga ze echt niet allemaal op orakelen ;)

Dus heb je nagedacht over salderen? wat zijn daarin je eigen verwachtingen? (waar wil je rekening mee houden) op dit moment loopt hij tot 2023 en er is nog geen duidelijkheid wat het daarna zal worden en is eigenlijk voor 100% afhankelijk van de formatie in denhaag.
Heb je al een voorkeur voor een merk of een afkeur
Ben je van de chinesium spullen of wil je liever iets anders?
Op dat lage dakje kan je prima wat zuid panelen cobineren met een stukje groendak (y)
Ik denk dat het best wel eens een SE dakje kan worden, dus ik schakel alvast een hulplijn in @busscherski
en oja.. wat zijn de afmetingen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
@twain4me yep, ik denk dat dit er een is voor Solaredge. Verder veel panelen van type goedkoop.

Gezien wat mijn systeem met niet al teveel schaduw tot nu doet denk ik dat de hivemind van het forum Solaredge iets onderschat, al zie ik niet de 10-15% voordeel om bij een schaduwarm systeem het kostenverschil te verantwoorden.

De situatie van @Daikirai is voor mijn gevoel een no brainer: Solaredge dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Elektrische cv zal in de toekomst evt ook een mogelijkheid zijn om volledig gasloos te worden. (ook ivm vloerverwarming)
Een elektrische CV is veel duurder in gebruik en milieuonvriendelijker dan een gasgestookte CV ketel of een warmtepomp.

Wat betreft schaduw. Ik heb (niet op mijn eigen huis) een soortgelijke schaduw situatie. Dak richting ZOO 20 graden helling en een boom vrijwel op het zuiden die net hoog genoeg is om het hele dak ook op 21 juni nog goed in de schaduw te zetten. Ik heb gewoon gekozen voor een Growatt omvormer die niet zo goed met de schaduw om gaat, wel verdeeld over 2 strings.
Ter vergelijking een ander dak ernaast met veel minder schaduw.
Het dak met veel schaduw en 17 panelen haalt op jaarbasis alstijd nog 13% meer opbrengst dan eenzelfde dak met 13 panelen en weinig schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGO5OAM4_PiPnXA6YG4GGJhCRfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q8P8hmcWwGnJY340zFG44Dkl.png?f=user_large

Deze liggen er sinds +/- 15 september 2020 en hebben volgens de Growatt app tot nu toe 2959 en 2637 kWH uit hun 5610 en 4290 Wp gehaald. De omvormers zijn slechts 4.2 en 3 kW, die toppen dus merkbaar af. De afgelopen 12 maanden waren helaas niet zo zonnig als het jaar ervoor.
Uiteraard zou SolarEdge hier nog iets meer opbrengst uit halen. Ik wilde de kortst mogelijke tvt, dus gekozen voor de Growatts.
Ik wil niet zeggen dat SolarEdge overbodig is bij jou. Ik wil vooral even aangeven dat ook jouw dak zeker niet hopeloos is.

Wat betreft SolarEdge 3 fasen, zeker bij oostwest of noordzuid orientatie even goed opletten dat je genoeg panelen per richting hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1