Hallo allen,
Ik heb (zga) een nieuwe woning gekocht en ben me aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen.
Nu lijkt de situatie me in eerste opzicht vrij ongunstig.. Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen/ontkrachten.
Hieronder een schets van de situatie/orientatie:
:strip_exif()/f/image/mVbLSAQ9kEMd3H5iiSYPUwqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het betreft een licht hellend dak naar voren, ik schat zo'n 4 graden.
Helling loopt richting zuid-oost (maar meer oostelijk). De 'verkeerde' kant op dus lijkt mij..
Er staan 2 hoge bomen voor de woning, deze hebben een flink bladerdak en zijn minstens 2x zo hoog als de woning. Ik denk dat vooral de boom aan de zuidkant (duh) een probleem zal zijn. Deze staat niet op eigen terrein, de andere boom wel.
Totale (hoofd)dakoppervlak is ca. 60m3
Er zit een bijkeuken/garage aan het huis vast maar zou hier liever geen panelen op plaatsen (wegens optische redenen).
Verbruik: 2 persoonshuishouden. 1 fulltime thuiswerker met redelijk wat computergeweld. Inductie koken. In de toekomst plannen voor elektrische wagen. Elektrische cv zal in de toekomst evt ook een mogelijkheid zijn om volledig gasloos te worden. (ook ivm vloerverwarming)
Huis krijgt 3 fases. Budget, wat nodig is. Zal het grotendeels laten uitvoeren.
De vraag is dus eigenlijk, denken jullie dat dit potentieel mogelijkheid gaat zijn of moet ik me er nu al bij neerleggen dat dit vrij zinloos (/te inefficient) gaat zijn?
Edit: tool van SunnyDesign gevonden, is me nog niet geheel duidelijk maar wellicht helpt het:
:strip_exif()/f/image/2uTwNqEy0jLQLnY8uJCVGtfJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitkomst Automatic Design:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5EnHC8zHi4us5dncopqTjgm7.png?f=user_large)
3DBag helling:
/f/image/fFLnN3Pd1vyV1keTiGRIb6H3.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Eapn7S0I7kiFjgPnfYOtJOh3.png?f=user_large)
Suncalc: (zon is dus pas na 13u voorbij de boom)
Ik heb (zga) een nieuwe woning gekocht en ben me aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen.
Nu lijkt de situatie me in eerste opzicht vrij ongunstig.. Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen/ontkrachten.
Hieronder een schets van de situatie/orientatie:
:strip_exif()/f/image/mVbLSAQ9kEMd3H5iiSYPUwqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het betreft een licht hellend dak naar voren, ik schat zo'n 4 graden.
Helling loopt richting zuid-oost (maar meer oostelijk). De 'verkeerde' kant op dus lijkt mij..
Er staan 2 hoge bomen voor de woning, deze hebben een flink bladerdak en zijn minstens 2x zo hoog als de woning. Ik denk dat vooral de boom aan de zuidkant (duh) een probleem zal zijn. Deze staat niet op eigen terrein, de andere boom wel.
Totale (hoofd)dakoppervlak is ca. 60m3
Er zit een bijkeuken/garage aan het huis vast maar zou hier liever geen panelen op plaatsen (wegens optische redenen).
Verbruik: 2 persoonshuishouden. 1 fulltime thuiswerker met redelijk wat computergeweld. Inductie koken. In de toekomst plannen voor elektrische wagen. Elektrische cv zal in de toekomst evt ook een mogelijkheid zijn om volledig gasloos te worden. (ook ivm vloerverwarming)
Huis krijgt 3 fases. Budget, wat nodig is. Zal het grotendeels laten uitvoeren.
De vraag is dus eigenlijk, denken jullie dat dit potentieel mogelijkheid gaat zijn of moet ik me er nu al bij neerleggen dat dit vrij zinloos (/te inefficient) gaat zijn?
Edit: tool van SunnyDesign gevonden, is me nog niet geheel duidelijk maar wellicht helpt het:
:strip_exif()/f/image/2uTwNqEy0jLQLnY8uJCVGtfJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitkomst Automatic Design:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5EnHC8zHi4us5dncopqTjgm7.png?f=user_large)
3DBag helling:
/f/image/fFLnN3Pd1vyV1keTiGRIb6H3.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Eapn7S0I7kiFjgPnfYOtJOh3.png?f=user_large)
Suncalc: (zon is dus pas na 13u voorbij de boom)
/f/image/qqXCkt4BkZujEu07rtNW0A15.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Daikirai op 03-08-2021 11:08 ]