Monitor voor simracing (single,dual,triple screens.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsti87
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-07-2024
Beste leden,

Ik zoek een?
gaming monitor(en) voor simracing.
Dit zal zowel via pc, als ps4/ps5, als xbox zijn.

Wat is je budget?
zo’n 1500,-.

Ik vroeg me af welke gaming monitoren jullie gebruiken voor simracing en hoe jullie ervaringen hier mee zijn.

Ik heb nl pas een nieuwe krachtige pc gebouwd, heb een stuur en playseat. Maar wil graag een goede omgeving creeeren.
Ik heb de triple screen set up altijd vet gevonden.
Maar de samsung g9 odyssey vind ik ook een mooi scherm.
Zag gisteren een dual curved set up wat er ook gaaf uit zag.

Ik heb op dit moment een Alienware monitor, full hd, 244hz, 24,5”, 16:9. Deze hou ik erbij als gewone monitor.
De 244hz vind ik erg fijn. Daar gaat mijn voorkeur naar uit, al weet ik niet of het verschil merkbaar is met 144hz.
Liefst wel uhd maar dit is geen must.
Het schermtype ben ik niet echt in thuis.

Als het een triple set up zou worden denk ik al snel aan 3x 32”, 27 kan ik nog overwegen maar ben bang dat het dan te klein is.

Bij een dual set up zouden het 2 curves ultrawides mogen zijn. Ik vraag me alleen altijd af of de hoogte van de schermen dan niet te laag is?
Bij de g9 van samsung (49”) is het scherm maar 36,5 cm hoog.

Dus ik hoor graag jullie advies en wat jullie hebben en hoe dat bevalt.

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:37
De vraag is vooral, Welke GPU en CPU gebruik je, wel Simracing. De kans dat je met een 3440x1440 monitor de 244hz gaat aantikken is zeer gering, ik zou me daar dan ook niet op blind staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:07
En even iets heel anders: vele simracers rijden in VR (via de pc) en willen nooit meer anders. Dat zou je kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:02
Wellicht handig als je ook de specificaties van je nieuwe PC plaatst in plaats van alleen benoemen dat deze krachtig is. Vind je 244Hz een harde eis en wil je daar triples in UHD neer zetten, dan kan dat weleens een probleem opleveren.

De afstand tot je scherm maakt overigens ook uit. Komen je monitoren direct achter je wheelbase of een stuk verder van je af? Persoonlijk ben ik meer fan van kleinere schermen dichtbij, dan grotere schermen ver weg. Dat is ook iets dat je mee kunt nemen in je keuze.

Verder zou ik niet gaan voor twee schermen, dan zit de naad van de bezels in het midden. Er zijn wel bezel removal kits, dat is een kunststof stukje dat je op de naad van twee aansluitende schermen plaatst die vervolgens het beeld van beiden spiegelt/verlengt waardoor je bezel verborgen wordt. Toch lijkt mij dit niet fijn om in het midden te hebben zitten: Voorbeeld: https://www.racedepartmen...200123_200704-jpg.345617/

Ik zou de 49" G9 niet kiezen als je voor dual of triple screen wil gaan. Kies dan drie goede 16:9 schermen of als je echt rondom beeld wilt hebben drie normale ultrawides. Persoonlijk zou ik voor 3x27" of 3x32" 1440p gaan. Kies je voor 240Hz dan ben je €500 á €600 per paneel kwijt. Ga je voor 144Hz dan kom je op €250 á €400 per paneel.

Zoals @Playa del C. aangeeft, VR is echt een hele goede optie voor simracing en zorgt by far voor de meeste immersion, mits je er niet ziek van wordt. Games zoals Assetto Corsa (Competizione), iRacing en Project Cars 2 ondersteunen dit. Een F1 bijvoorbeeld ondersteunt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsti87
Mijn pc specs:

I7 11700k
32gb ram dual channel 4000mhz
Asus maximus hero z590
Samsung ssd 2tv evo 970 (m2)

De gpu op dit moment is een gtx 1070. Dit word waars een 3080 ti zodra de prijs weer een beetje normaal word.

Bedankt voor de tips zo ver.

Qua simracing wil ik graag naar iracing gaan. Op dit moment ben ik bezig met project cars 2. Ik wil naar iracing zodra ik de ruimte wat klaar heb, dus de gpu en de schermen.

Als ik het zo lees is triple de beste optie.

De afstand is nog niet 100% zeker, dit zal ook te maken hebben met hoe ik de schermen kan plaatsen. Maar meer als 1,5 mtr zal het niet worden. Eerder dichterbij.

Het vr weet ik nog niet zo omdat het aanbod nog niet supergroot is. En heb het nog niet geprobeerd bij racing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
rsti87 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:32:
Mijn pc specs:

I7 11700k
32gb ram dual channel 4000mhz
Asus maximus hero z590
Samsung ssd 2tv evo 970 (m2)

De gpu op dit moment is een gtx 1070. Dit word waars een 3080 ti zodra de prijs weer een beetje normaal word.

Bedankt voor de tips zo ver.

Qua simracing wil ik graag naar iracing gaan. Op dit moment ben ik bezig met project cars 2. Ik wil naar iracing zodra ik de ruimte wat klaar heb, dus de gpu en de schermen.

Als ik het zo lees is triple de beste optie.

De afstand is nog niet 100% zeker, dit zal ook te maken hebben met hoe ik de schermen kan plaatsen. Maar meer als 1,5 mtr zal het niet worden. Eerder dichterbij.

Het vr weet ik nog niet zo omdat het aanbod nog niet supergroot is. En heb het nog niet geprobeerd bij racing
Aanbod van zowel VR hardware als software is prima. Als ik nu zou kopen zou ik een Valve Index VR set kopen en iRacing werkt vlekkeloos in VR. Ook alle andere serieuze simracers werken in VR.

Drie schermen met allerlei kabels en bevestiging en elk scherm moet hoge fps weergeven. Dat is duurder, minder praktisch en je hebt niet het 3D effect én de headtracking van VR.

Naast simracen, kun je dan met de VR set ook nog andere dingen doen in VR wat echt heel leuk is. Half-Life Alyx of Google Earth bijvoorbeeld.

Enige punt is dat je in VR wel even serieus moet wennen. Ik ben zelf, net als de anderen, ook twee weken flink misselijk geweest na een testsessie. Maar na het wennen kan ik urenlang in VR racen, zonder enige last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsti87
Playa del C. schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:27:
[...]

Aanbod van zowel VR hardware als software is prima. Als ik nu zou kopen zou ik een Valve Index VR set kopen en iRacing werkt vlekkeloos in VR. Ook alle andere serieuze simracers werken in VR.

Drie schermen met allerlei kabels en bevestiging en elk scherm moet hoge fps weergeven. Dat is duurder, minder praktisch en je hebt niet het 3D effect én de headtracking van VR.

Naast simracen, kun je dan met de VR set ook nog andere dingen doen in VR wat echt heel leuk is. Half-Life Alyx of Google Earth bijvoorbeeld.

Enige punt is dat je in VR wel even serieus moet wennen. Ik ben zelf, net als de anderen, ook twee weken flink misselijk geweest na een testsessie. Maar na het wennen kan ik urenlang in VR racen, zonder enige last.
Bedankt voor je antwoord, als ik het zo hoor klinkt het alsof vr al veel vooruit is gegaan.

Enige jammer aan de valve index is wel dat deze niet op de playstation en xbox kan haha. Maar daar kan ik altijd nog een groter scherm voor neerzetten of de PlayStation vr bril ook aanschaffen.

En wat is jou mening ten op zichte van de oculis rift s?
Als ik het zo lees is dit een redelijke concurrent van de index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:27
Xbox heeft sowieso geen vr. Playstation wel, maar ook hun eigen variant.
Zelf ben ik lang aan het denken geweest over welke vr en had eind vorig jaar de hp reverb g2 besteld, maar toch geannuleerd vanwege vage problemen welke voor komen op mijn chipset. Toen dus meer uitgegeven voor de Index. Ik ben er heel blij mee. Kwalitatief lijkt me de Index ook veel beter. Nadeel is de lighthouses voor tracking. Maar tracking door de bril zelf is ook weer niet alles.

Zit voor draadloos (voor jouw doeleinde denk ik weinig extra voordeel) wel te kijken naar de quest 2 erbij, maar, Facebook en de verplichting van een fb account.

Dacht dat HTC wel een variant net uit heeft welke draadloos is en gelijk aan de Index. Maar weet het niet zeker. De pro zou het moeten zijn.

Heb zelf overigens geen race gespeeld in vr nog. Dus kan daar verder niet over meepraten. Wil dat wel nog doen net als flight simulator.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 05-08-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-05 20:02

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
rsti87 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Bedankt voor je antwoord, als ik het zo hoor klinkt het alsof vr al veel vooruit is gegaan.

Enige jammer aan de valve index is wel dat deze niet op de playstation en xbox kan haha. Maar daar kan ik altijd nog een groter scherm voor neerzetten of de PlayStation vr bril ook aanschaffen.

En wat is jou mening ten op zichte van de oculis rift s?
Als ik het zo lees is dit een redelijke concurrent van de index
Ik zou zelf nooit serieus racen op een console. In de zin van, dat je er een dikke simulator setup voor gebruikt, want alle games zijn soort van gemaakt voor een controller. Misschien is er één uitzondering hoor, maar die hebben dan weer geen VR support, enz. Hoe dan ook, de beste sims zijn op de pc, maar ook sims zoals Flight Simulator, Train Simulator, enz. M.a.w. ik zou voor een pc-only setup gaan.

Zelf wacht ik nog even met het upgraden van mijn pc systeem, het is nu 5 jaar oud allemaal. Vandaar dat ik nog op de eerste Oculus Rift CV1 zit. En dat voldoet voor mij in iRacing nog steeds allemaal prima. Over een jaar koop ik een nieuwe pc, met Index of iets beters als dat ondertussen uitkomt.

Dus kort gezegd, alles van een Rift tot aan een Index is prima. Als je voor Oculus gaat, dan zou een Rift S of Quest 2 uiteraard beter resultaat geven dan mijn ervaring met de Rift 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsti87
Arunia schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:03:
Xbox heeft sowieso geen vr. Playstation wel, maar ook hun eigen variant.
Zelf ben ik lang aan het denken geweest over welke vr en had eind vorig jaar de hp reverb g2 besteld, maar toch geannuleerd vanwege vage problemen welke voor komen op mijn chipset. Toen dus meer uitgegeven voor de Index. Ik ben er heel blij mee. Kwalitatief lijkt me de Index ook veel beter. Nadeel is de lighthouses voor tracking. Maar tracking door de bril zelf is ook weer niet alles.

Zit voor draadloos (voor jouw doeleinde denk ik weinig extra voordeel) wel te kijken naar de quest 2 erbij, maar, Facebook en de verplichting van een fb account.

Dacht dat HTC wel een variant net uit heeft welke draadloos is en gelijk aan de Index. Maar weet het niet zeker. De pro zou het moeten zijn.

Heb zelf overigens geen race gespeeld in vr nog. Dus kan daar verder niet over meepraten. Wil dat wel nog doen net als flight simulator.
Draadloos hoeft voor mij niet idd. Sowieso ben ik een voorstander van bekabeld omdat de reactietijd vaak sneller is en je zit nooit met lege batterijen of accu’s.

Dan klinkt de index idd als de beste keus. Nu hopen dat ie binnenkort nog eens in de aanbieding is haha.
Playa del C. schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Ik zou zelf nooit serieus racen op een console. In de zin van, dat je er een dikke simulator setup voor gebruikt, want alle games zijn soort van gemaakt voor een controller. Misschien is er één uitzondering hoor, maar die hebben dan weer geen VR support, enz. Hoe dan ook, de beste sims zijn op de pc, maar ook sims zoals Flight Simulator, Train Simulator, enz. M.a.w. ik zou voor een pc-only setup gaan.

Zelf wacht ik nog even met het upgraden van mijn pc systeem, het is nu 5 jaar oud allemaal. Vandaar dat ik nog op de eerste Oculus Rift CV1 zit. En dat voldoet voor mij in iRacing nog steeds allemaal prima. Over een jaar koop ik een nieuwe pc, met Index of iets beters als dat ondertussen uitkomt.

Dus kort gezegd, alles van een Rift tot aan een Index is prima. Als je voor Oculus gaat, dan zou een Rift S of Quest 2 uiteraard beter resultaat geven dan mijn ervaring met de Rift 1.
[quote]Playa del C. schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Snap ik, maar het is ook niet voor het simracen op de playstation. Gran turismo is een van mijn favoriete games en alleen verkrijgbaar op een playstation.
Plus ik ben bezig met een hobby/gameroom. Hier wil ik al mijn consoles zetten en mijn pc.
Ik probeer het een beetje zo te doen dat ik straks niet 10 schermen heb staan en alles redelijk makkelijk kan gebruiken, maar toch goed kan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:27
@rsti87 qua aanbieding gebeurd dat weleens. Maar dan moet je steam sales afwachten.
Pagina: 1