Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Hallo ik heb een snel vraagje, ik ga een home theater subwoofer maken. Hiervoor heb ik een plaatversterker van 500 watt rms.

Ik heb een aantal subwoofers op het oog, van 500 tot 1000 watt rms. Mijn vraag is nu, kan ik beter een model van rond de 500 watt rms kopen, zodat ik hem op zijn volledige of bijna volledige potentie kan laten spelen met de plaatversterker. Of kan ik ook een subwoofer kopen die veel meer rms wattage aankan, voor als ik later nog eens de plaatversterker ga updragen bijvoorbeeld…

heeft een subwoofer met meer wattage rms (bijvoorbeeld 1000) dan nog nadelen op een plaatversterker van 500 watt? Ik weet dat het kan clippen op een te hoog volume, maar zijn er nog meer nadelen?

En als laatste, wat zou beter spelen (klinken), een gematchde subwoofer op de versterker. Of een veel sterkere subwoofer op hetzelfde volume? (Op dezelfde versterker)

[ Voor 6% gewijzigd door dnh300 op 02-08-2021 00:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@dnh300 Aankoopadvies dus het topic is verplaatst naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
S1NN3D schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:24:
@dnh300 Aankoopadvies dus het topic is verplaatst naar CEA.
Dankjewel! Sorry voor het verkeerd plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
RMS Is een onzin marketing term, zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
WEBGAMING schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 01:22:
RMS Is een onzin marketing term, zegt helemaal niets.
RMS zegt natuurlijk wel degelijk iets. Namelijk over het vermogen wat geleverd kan worden, dus hoe hard een subwoofer (speaker) kan spelen. In theorie, hoe meer vermogen hoe harder de subwoofer kan spelen en hoe beter je het echte sublaag (onder de 20hz) kan horen en voelen. De ene 500watt versterker is natuurlijk de andere niet en met alleen een versterker heb je nog geen speaker. Je bedoelt te zeggen dat vermogen niks zegt over de kwaliteit van het geluid.

Ik heb geen verstand van subwoofers maken, maar als je kijkt naar de gerenommeerde merken, dan zie je al snel dat een subwoofer 300-500watt versterker heeft die een piekbelasting aan kan van 700 - 1500watt. Die piekbelasting is er niet voor niks. In films is het LFE kanaal op +10db gemixt. De grote klappers kosten al vrij veel vermogen en als dat ook nog eens op 10db extra weergegeven wordt (ca 10x zoveel vermogen voor nodig), dan kan het gevraagde vermogen nog wel eens in de hoogte schieten.

In het grote subwoofer topic kun je wellicht info ophalen en kunnen mensen je gerichter helpen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 02-08-2021 09:26 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Hulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

RMS zegt natuurlijk wel degelijk iets. Namelijk over het vermogen wat geleverd kan worden, dus hoe hard een subwoofer (speaker) kan spelen. In theorie, hoe meer vermogen hoe harder de subwoofer kan spelen en hoe beter je het echte sublaag (onder de 20hz) kan horen en voelen. De ene 500watt versterker is natuurlijk de andere niet en met alleen een versterker heb je nog geen speaker. Je bedoelt te zeggen dat vermogen niks zegt over de kwaliteit van het geluid.

Ik heb geen verstand van subwoofers maken, maar als je kijkt naar de gerenommeerde merken, dan zie je al snel dat een subwoofer 300-500watt versterker heeft die een piekbelasting aan kan van 700 - 1500watt. Die piekbelasting is er niet voor niks. In films is het LFE kanaal op +10db gemixt. De grote klappers kosten al vrij veel vermogen en als dat ook nog eens op 10db extra weergegeven wordt (ca 10x zoveel vermogen voor nodig), dan kan het gevraagde vermogen nog wel eens in de hoogte schieten.

In het grote subwoofer topic kun je wellicht info ophalen en kunnen mensen je gerichter helpen denk ik.
Bedankt voor je reactie! Het is een mooie degelijke versterker van een SVS subwoofer. Ik meet op 4ohm 525 watt rms. Alle instellingen zitten erop die je nodig hebt. Ik ga een kijkje nemen in het subwoofer topic.
Pagina: 1