Herstel zoneregeling 2 woningen op dezelfde CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:38
Wij hebben hier twee appartementen (A en B ) die verwarmd worden door dezelfde ketel.
In eerste instantie zat daar een zoneregeling op met twee tweewegkleppen die elk door een eigen thermostaat werden aangestuurd.
Omdat de buurman B het godganse jaar de deuren open had vanwege zijn hond en kat, en de werkelijke verbruikskosten niet gemonitord konden worden, is deze regeling verwijderd en had hij alleen verwarming als appartement A warmtevraag had, zodat hij niet eigenhandig zorgde voor de opwarming van de aarde.
Buurman B is inmiddels overleden en voor een nieuwe huurder willen we de regeling herstellen zodat hij/zij zelf de warmtevraag kan regelen.
Echter zijn de thermostaten inmiddels overal (er zijn meer appartementen maar dan met eigen ketel) vervangen voor de Lyric T6 (bedraad) van Honeywell zodat huurders zelf een geofence in kunnen stellen of de warmtevraag per app kunnen bedienen.
Dit willen we in appartement B ook vervangen naar een Lyric T6.

De huidige ketel is een Intergas Compact Solo HRE 48 met 40 kW vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZRmTFKUDQHEhohXiFQYDGsRsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xI9xTUaoXCC0hyo9wctRhN0y.jpg?f=fotoalbum_large

De aanwezige tweewegkleppen worden aangestuurd door VC8615 motoren van Honeywell.
De kleppen worden momenteel continu geopend door slangenklemmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkuqUVkbYSAD4QIBlSqS04d_NCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mrzvlxd4PuTxUbgty56jX4IC.jpg?f=fotoalbum_large

Van de oude bedrading heb ik twee sets: de VC 8615 motoren met voeding en splitsing naar ketel (zwarte kroonsteen) en een zwart+bruin in gele mantel naar de kamerthermostaat (witte kroonsteen). Zoals geleverd in de sets.
Deze zijn er dus tussen uit gehaald en de thermostaat van appartement A is enkel aangesloten.
Toen waren de thermostaten de Round van Honeywell.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1SqYz-Y-M7yDGQ3rQN6ZxOWnRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9RM5URrBZ6bAmdm3Zx1AFYJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4BO4OtJETCGq7BgTAeqwckqgps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADiCfEk31GlsRut4MkJeuu0q.jpg?f=fotoalbum_large

De huidige T6 van appartement A zit via de interface aangesloten op de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6G-AssuqlX-v12zmrBp2f4ArOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upVsJXVdjIbNj69MZH8IBrpz.jpg?f=fotoalbum_large
De T6 kan volgens Honeywell gebruikt als aan/uit 24V thermostaat, hij wordt echter niet genoemd in de aanbevolen thermostaten bij de regeling. Misschien omdat deze nieuwer is dan de regeling?

Zo als ik het zie zijn toen de thermostaten afgeknipt, de dunne witte blauw/rood uit het zwarte kroonsteentje is de bedrading die hier in de muur zit. Deze is aanwezig naast de ketel.
Het afgeknipte deel op de foto echter, uit de zwarte kroonsteen, gaat naar de ketel. (fig 5 installatiehandleiding)

In mijn nieuwe situatie komt de muurkabel van de T6 in de interface en gaat dan de regeling in, in de witte kroonsteen op draad 1 (bruin) en 2 (zwart) , op de geel omhulde kabel met de witte kroonsteen dus.
De draad die nu uit de zwarte kroonsteen komt ging/gaat naar het aan/uit-contact van de ketel, de twee regelingen (de witte draad uit beide zwarte kroonstenen) kunnen parallel op de ketel aangesloten worden waarbij de kleuren hetzelfde gehouden worden, volgens figuur 9 van de installatiehandleiding.
Volgens figuur 9 van de installatiehandleiding zitten de beide regelingen parallel aangesloten, de kabel naar het aan/uit-contact van de ketel wordt daar boven regeling 1 gesplitst in een kroonsteen. De ketel kan dus net zo goed die kroonsteen zijn.
De regelingen worden aangesloten op connector X4 in de ketel op klem 6 en 7 (aan/uit)

Voedingen en ketel moeten op dezelfde stroomgroep aangesloten worden.

Ik verlies met deze regeling wel de modulatie.

Klopt mijn visie of mis ik iets?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33
om te beginnen een lyric t 6 wordt niet geadviseert in de handleiding.
alleen de simpele thermostaten met baterijen. maakt dat uit ? soms wel soms niet.
ik weet niet of het achter elkaar kan. dat moet eigenlijk aan honnywel vragen.
ik geef geen gerantie. soms zijn meerdere sturingen achter elkaar een probleem.
maar som werkt ook gewoon wel zoals dat het zou moeten. het is koffiedik kijken.
eigenlijk is honnywel de enige ide hier wat nuttigs over zou kunnen zeggen.

of je parallel op de ketel aan mag sluiten ? ja dat maakt niet uit. je ketel mag dienst doen als kroonsteen.
en ja je verliest geleetelijk je modulerende functie. je ketel heeft nu geen driepunts meting meer.
hij meet/muduleert nog enkel tussen aanvoer en retour. maar mist de woonkamer temperatuur.
waardoor je cv ketel een stuk onzuiniger is. dan waneer hij volledig moduleert. met de juiste thermostaat.
hoeveel het verschil gaat zijn dat weet ik niet. maar je gaat er altijd wel wat op achteruit helaas.

ja er is zoiets als honnywel evohome. dan is wel weer modulerent. te verkrijgen. incusief
een struing voor je kelpmotoren. en draadloze kamer thermostaat. maar ik zou eerst lekker
het oude systeem werkendt maken. mochten de kosten alsnog de pan uitlopen kan je altijd nog
besluiten om de beol om te bouwen. optie b is je ketel temperatuur omlaag zetten naar 55 graden bijv.
dan dwing je hem om te condenseren. ook kan je de kw,s begrenzen. als hij te hardt stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ipv Evohome kan ik qua kosten en gedoe beter een extra ketel ophangen, dat is goedkoper volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Teijgetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:59:
Ipv Evohome kan ik qua kosten en gedoe beter een extra ketel ophangen, dat is goedkoper volgens mij.
ja bij jouw kan dat. dan heb je ook gelijk je modulerende regeling weer terug. op een eenvoudige manier.
je hebt dan immers 1 thermostaat per cv ketel. en dan kan je die klepmoteren en kleppen ertussen uit halen.
maar dit advies is wel met een knipoog, ;) je wilt immers vooral je regeling weer in orde hebben.
(bij de meeste huizen zijn 2 cv ketels geen optie en dan is evohome een mooi oplosing.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
In de installatiehandleiding van de T6 staat de zoneregelset zo aangesloten zoals ik dacht, op 1 en 2 (witte kroonsteen).
Dan weer wel op een VC8015 ipv een VC8615.
In de installatiehandleiding van de VC8015 wordt de T6 ook niet genoemd, wel dezelfde adviesthermostaten als bij de VC8615.
In de handleiding van de VC8615 staat onder figuur 5 bedrading VC8015 terwijl in de figuur VC 8615 staat.
Volgens mij is het enige verschil dat de VC8615 een 24V vervolgregeling heeft.....de aan/uit-sturing van de ketel.
De VC8015 stuurt alleen de 2- of 3-weg-klep aan maar niet de ketel zelf.

Ik kwam daar ook een topic tegen over de storingsgevoeligheid van de VC8615 en hoe dit op te lossen is, met foto`s van de tweak.

Waar ook over gesproken wordt is bij mij niet van toepassing volgens mij, de intergas kan met 24 V aangestuurd worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2021 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
theoritisch maakt het eigenlijk niet uit of dat een baterrij of een 230 volt gevoede thermostaat je cv singaal verstuurt. het is allebei een relais. (een schakeling dus). in de praktijk is het som wat anders helaas.
zo is er is ook een tpic waar men 2 keer een lyric t 6 aan een ketel heeft gehangen en het niet werken kreeg
maar die persoon heeft 2 danfos kleppen met moteren etc eraan hangen. en jij hebt honnywel kleppen.
dus het zou bij jouw wel moeten kunnen. maar met het andere topic in mijn achterhooft twijfel ik best wel.
in dat topic is men uiteindelijk gegaan voor de evehome. want het werkte gewoon echt niet. maar dat betekent nog niet dat automtisch ook bij jouw geldt. het kan bij jouw wel naar behoren werken. (of niet natuurlijk)

het zou touwens wel vetter zijn als men 2 modurende thermostaten op een cv ketel kan zetten
en dat men ook nog de kleppen kan aansuren. maar helaas bestaat dat systeem nog niet.
een klep open kost stroom en open therm/mudlerent is net even wat anders helaas.
(maar we zitten hier op tweakers. mischien kan iemand wat inelkaar zetten :+ )

off topic: bij remeha hebben ze de c-mix ontwikkeldt. maar die heeft 220 volt klepsturing.
dus ben je ook weer meer geldt kwijt. je moet immers dan alles alsnog gaan ombouwen.

[ Voor 34% gewijzigd door miciel op 01-08-2021 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Misschien is er al wat. :+
De aansluiting van aan/uit (A+B) en opentherm (OT+OT) in de ketelinterface van de T6 zijn andere contacten terwijl de aansluiting van de T6 hetzelfde blijft. De interface heeft eigen stroom en verstuurd dus verschillende protocollen via die contacten, het is niet dat je iets uit moet zetten of overbruggen, die contacten zijn standaard op de klemmenstrook..
Ik zal eens meten of dat aan/uit-contact ook 24V spanning geeft als de OT aangesloten is en de thermostaat vraagt warmte.
Normaal gaat er alleen 1 kabeltje naar de ketel, of aan/uit, of OT, maar omdat je er nu verschillende apparaten mee aanstuurt, wie weet.
Dan zou theoretisch de ketel OT aangestuurd kunnen blijven en de klep aan/uit zoals de VC8015
En dat zou gelijk het probleem van de VC8615 oplossen, die aansturing van de ketel geeft het nog wel eens op door vuile/slechte contacten. Maar die hoeft dan niet gebruikt.

Morgen even kijken, even een kabeltje in de A en B contacten aansluiten zodat ik het buiten de interface kan meten.
En zo ja gewoon even testen met de klep.
En werkt dat, dan met de tweede T6 parallel in OT.
Al verwacht ik daar problemen, hoe kan het systeem iets berekenen wanneer het twee verschillende woningen zijn. Die hebben elk een eigen stooklijn.

Zou wel grappig zijn.......... _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2021 01:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
2 modelurenre thermostaten gaat helaas niet. zie topic. ​
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1874277

(je hiebt het al benoemt in je post. een tmuodlrende thermostaat geeft een signaal af
je ketel krijgt dan 2 signalen. en raakt dan waarschijnlijk in de war.

[ Voor 40% gewijzigd door miciel op 01-08-2021 01:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Het werkt inmiddels weer volgens schema met twee T6 thermostaten.
Heb de uitgaande aan/uit niet gemeten gezien dat alleen met één thermostaat zou werken en niet met twee zones.
Beide kleppen worden aangestuurd door het aan/uit contact van de T6. De kleppen sturen de ketel aan nadat ze open zijn.

(y)

Pagina: 1