Toon posts:

Twee Modulerende thermostaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Ik heb zojuist een huis gekocht met een Intergas HRE 36/30 ketel uit 2013.
Omdat er een houtkachel op de begane grond staat is er in het verleden een tweede thermostaat geplaatst op de 1e etage. Als één van beide ruimtetemperaturen lager is dan het setpoint dan blijft de ketel aan. Supermooi.
De thermostaten zelf zijn echter foeilelijk dus wil ik vervangen. De huidige twee thermostaten staan aangesloten op klem 6 en 7, wat volgens mij automatisch betekent dat het een AAN/UIT regeling is.
Liever heb ik modulerend, daarvoor heb ik twee stuks Honeywell Round Modulation Plus op het oog die ik dan op klem 10 en 11 aansluit.
Kunnen er op een ketel wel twee modulerende thermostaten aangesloten worden? Gaat de ketel dan niet op 80% draaien als beide thermostaten bijvoorbeeld 40% uitsturen?

Ik begrijp dat het nog beter is om zones te creeëren in het verwarmingssyteem, maar dat zit er niet en ik ben op zoek naar een snelle oplossing :-).

Met vriendelijke groet,
Arno

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:44
Dat gaat niet. Open therm is een point to point verbinding, je kan geen 2 thermostaten tegelijk verbinden. Met aan-uit thermostaten gaat het wel, deze worden dan parallel verbonden (zoals de huidige situatie). Moderne ketels kunnen echter ook moduleren met aan/uit thermostaten, alleen bij verandering van setpoint gaat de regeling wat slomer reageren.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Het kan, met een stukje domotica ertussen. Eigenlijk heb je dan 1 thermostaat (huiskamer). Een domotica controller en een temperatuursensor boven.

Maar dat is verre van een snelle en makkelijke oplossing. Dan is het minder moeite om slimme knoppen op je radiatoren te zetten en zo 2 zones te maken.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dan ga ik voor twee nieuwe aan/uit thermostaten. Het viel me al op dat de ketel, ondanks dat de thermostaten op klem 6 en 7 staan aangesloten, wel varieerde in % vermogen zo nu en dan.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:10:
Het viel me al op dat de ketel, ondanks dat de thermostaten op klem 6 en 7 staan aangesloten, wel varieerde in % vermogen zo nu en dan.
Da's denk ik vanwege een "te warme" retour, waardoor 'ie minder stookt om het water te verwarmen tot de ingestelde temperatuur.

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 17:13
Je kan dit ook oplossen met Tado. Dan kan je wel moduleren

Verwijderd

Topicstarter
Twee Honeywell Round Aan/Uit thermostaten geplaatst, parralel op klem 6 en 7.
Werkt prima, zolang één van de twee een lagere ruimtetemperatuur meet dan het setpoint blijft de ketel aan.
Als de thermostaten allebei signaal geven blijft de ketel hetzelfde draaien.

Is er een groot verschil in energieverbruik tussen een modulerende thermostaat i.c.m. cv-ketel en een aan/uit thermostaat i.c.m. een cv-ketel die op basis van retourtemperatuur (zoals Osiris aangaf) kan moduleren?

Het klinkt als hetzelfde resultaat, een ketel die stookt naar gelang van de behoefte.

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:40
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:18:
Twee Honeywell Round Aan/Uit thermostaten geplaatst, parralel op klem 6 en 7.
Werkt prima, zolang één van de twee een lagere ruimtetemperatuur meet dan het setpoint blijft de ketel aan.
Als de thermostaten allebei signaal geven blijft de ketel hetzelfde draaien.

Is er een groot verschil in energieverbruik tussen een modulerende thermostaat i.c.m. cv-ketel en een aan/uit thermostaat i.c.m. een cv-ketel die op basis van retourtemperatuur (zoals Osiris aangaf) kan moduleren?

Het klinkt als hetzelfde resultaat, een ketel die stookt naar gelang van de behoefte.
Sorry voor de bump, maar heb je draadloze of bekabelde thermostaten aangesloten?

Ik wil namelijk 2 draadloze aan uit thermostaten (Honeywell round met losse rf module) aansluiten op een integas ketel. Maar ik vraag me af of ik dan 1 rf ontvanger nodig heb of 2?
Pagina: 1