Regenpijp loopt de gevel in

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tystnad
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
Hallo Tweakers,

In mijn koopwoning gaat een regenpijp de gevel in, zie foto. Mijn huis en dat van de buren is de enige in de buurt met zo'n constructie. We hebben allebei recent de sleutel gekregen en de vorige bewoners kunnen we het niet vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlt09k3tNkCgXd9KC0IIS4BwixM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lby5B77J8iZ03ynSd1tqHvuC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is: waar zou de pijp voor kunnen dienen?

We hebben al gekeken of het afvoer is van de douche en toilet, dit lijkt (gelukkig) niet het geval. Afwatering via de spouw is onwaarschijnlijk, omdat er duidelijk gewoon een pijp buiten loopt. Ik ben nog niet in een ladder geklommen om te kijken, maar mijn nieuwsgierigheid is te groot om te wachten tot ik die kans krijg.

Beste antwoord (via tystnad op 28-01-2023 11:49)

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
dat is wel heel gek.
geen binnenplaatsje/balkon bovenop het dak?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Rofdof
dat is wel heel gek.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Gekke constructie. Is het niet de afvoer van de CV ketel die op de hemelwaterafvoer zit?

• Rofdof
orf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:51:
Gekke constructie. Is het niet de afvoer van de CV ketel die op de hemelwaterafvoer zit?
met een stadsuitloop :)
https://www.pvc-handel.nl/hwa-stadsuitloop-55250

bijzonder iig

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Niet voor een afvoer van een wasmachine of iets dergelijks?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:58
Is het ex-huur? Of hebben toevallig tegelijk de eigenaren van deze twee woningen hem in de verkoop gedaan?

Deze constructie ziet er namelijk nogal "huurderig" uit eerlijk gezegd.

En oh ja....wat zei de vorige eigenaar toen je hem ernaar vroeg? 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 30-07-2021 13:51 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Geen (extra) afwatering van het dak, evt vanaf de andere kant?

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10
Voorheen balkon/dakterras geweest aan de voorzijde waar later een schuin dak overheen is gezet? Hoogte van die doorvoeren lijkt zo op eerste gezicht wel overeen te komen met vloer tweede verdieping.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03:38

steveman

Comfortabel ten onder

Panzer_V schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:01:
[...]

En oh ja....wat zei de vorige eigenaar toen je hem ernaar vroeg?
Dat je beter de startpost moet lezen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• tystnad
Rofdof schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:50:
dat is wel heel gek.
Nee, wel een dakkapel, maar die heeft zijn eigen afwatering.
orf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:51:
Dat moet ik onderzoeken, maar lijkt me niet waarschijnlijk. De CV-ketel zit aan de achterkant van het huis aan de andere kant.
Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:59:
Niet voor een afvoer van een wasmachine of iets dergelijks?
Plek voor de wasmachine zit aan de andere kant.
Panzer_V schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:01:
Is het ex-huur? Of hebben toevallig tegelijk de eigenaren van deze twee woningen hem in de verkoop gedaan?

Deze constructie ziet er namelijk nogal "huurderig" uit eerlijk gezegd.

En oh ja....wat zei de vorige eigenaar toen je hem ernaar vroeg?
Het is een ex-zorginstelling. Drie woningen samen, maar de derde heeft niet zo'n constructie. Het huis heeft nog een hele hoop vreemde dingen, zoals een doorgang tussen de twee woningen op de foto, waar ik tot nu toe zo mee bezig ben geweest dat de regenpijpsituatie me niet eens opgevallen was. Totdat een van de buren die er al 20+ jaar woont er naar vroeg.
De vorige eigenaar is de zorginstelling, die kunnen me niet verder helpen.
Segafreak83 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:05:
Geen (extra) afwatering van het dak, evt vanaf de andere kant?
De andere kant heeft ook afwatering, maar zou kunnen. Lijkt me alleen dan wel een ingewikkelde constructie die simpel had gekund.
Eupeodes schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:14:
Voorheen balkon/dakterras geweest aan de voorzijde waar later een schuin dak overheen is gezet? Hoogte van die doorvoeren lijkt zo op eerste gezicht wel overeen te komen met vloer tweede verdieping.
Hoogte komt inderdaad overeen, maar het schuine dak is van de oorspronkelijke bouw (1977).

[ Voor 9% gewijzigd door tystnad op 30-07-2021 17:08 ]

• Rofdof
heb je geen inspectiecamera of iets te leen?
ben wel benieuwd waar dat uitkomt :p

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

tystnad schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Nee, wel een dakkapel, maar die heeft zijn eigen afwatering.

[...]

Dat moet ik onderzoeken, maar lijkt me niet waarschijnlijk. De CV-ketel zit aan de achterkant van het huis aan de andere kant.

[...]

Plek voor de wasmachine zit aan de andere kant.

[...]

Het is een ex-zorginstelling. Drie woningen samen, maar de derde heeft niet zo'n constructie. Het huis heeft nog een hele hoop vreemde dingen, zoals een doorgang tussen de twee woningen op de foto, waar ik me tot nu toe zo mee bezig ben geweest dat de regenpijpsituatie me niet eens opgevallen was. Totdat een van de buren die er al 20+ jaar woont er naar vroeg.
De vorige eigenaar is de zorginstelling, die kunnen me niet verder helpen.

[...]

De andere kant heeft ook afwatering, maar zou kunnen. Lijkt me alleen dan wel een ingewikkelde constructie die simpel had gekund.

[...]

Hoogte komt inderdaad overeen, maar het schuine dak is van de oorspronkelijke bouw (1977).
Wat is het pijpje op het dak op de foto? Ik dacht aan de CV-ketel vanwege dat pijpje, maar het kan ook ontluchting van je riool o.i.d. zijn.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:36
Is dat niet gewoon om er voor te zorgen dat deze buis lucht kan happen wanneer nodig?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

tystnad schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:19:
Hoe zeker ben je hier van> Je zou aan de hand van oude luchtfoto's dit kunnen controleren (oude versies van een kaart in Google Earth

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Rofdof
blubbers schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:25:
Is dat niet gewoon om er voor te zorgen dat deze buis lucht kan happen wanneer nodig?
en de aansltuiting in de goot dan ;)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:46
Het kan natuurlijk ook zijn dat het nu geen afvoer van toilet o.i.d. meer is, maar voorheen wel. De zorginstelling kan de indeling van de woning hebben gewijzigd, voordat het werd verkocht.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10
JukeboxBill schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:33:
Het kan natuurlijk ook zijn dat het nu geen afvoer van toilet o.i.d. meer is, maar voorheen wel. De zorginstelling kan de indeling van de woning hebben gewijzigd, voordat het werd verkocht.
dan mag er wel een sanibroyeur tussen hebben gezeten

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:01
Als je echt nieuwschierig bent, volpompen met rook, en kijken waar de rook uit komt.

• tystnad
Rofdof schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:24:
heb je geen inspectiecamera of iets te leen?
ben wel benieuwd waar dat uitkomt :p
Even rondgevraagd, maar ik ken helaas niemand die er eentje heeft, en toch iets te duur om hiervoor aan te schaffen.
orf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Wat is het pijpje op het dak op de foto? Ik dacht aan de CV-ketel vanwege dat pijpje, maar het kan ook ontluchting van je riool o.i.d. zijn.
Ik denk dat er een droger heeft gestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b23gZ6mf_D3omhf4kZd48cvETk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYcGFlKIQvKX7a6KGDaojQYf.jpg?f=fotoalbum_large
Han schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Hoe zeker ben je hier van> Je zou aan de hand van oude luchtfoto's dit kunnen controleren (oude versies van een kaart in Google Earth
Begin 2000 zat het dak er zeker op. Oudere foto's zijn (veel) te onscherp. Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente. Altijd handig om te hebben.
WEBGAMING schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:43:
Als je echt nieuwschierig bent, volpompen met rook, en kijken waar de rook uit komt.
:*) :*) Goed idee, ik ga op zoek naar een rookmachine.

[ Voor 8% gewijzigd door tystnad op 30-07-2021 17:05 ]

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:04
Mooi gootje voor de UTP kabel naar de buren?

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 12:29

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Voormalige waterafvoer van een wascentrifuge? Je weet wel, van die rondslingerende dingen toen er nog geen betaalbare was -drogers en -machines waren ;) Die moesten ook ergens hun vocht kwijt.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Eventueel bouwtekening opvragen bij de gemeente. Wellicht staat daar iets op.
Pagina: 1