Leidingen onder de vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Hoi,

Mijn groepenkast is zwaar verouderd en dient aan vervanging toe. Ik woon in een appartement op de derde en hoogste verdieping. De bedrading van mijn nieuwe groepenkast kan niet worden doorgetrokken en moet dus of via de gang of onder de vloer geplaatst worden.
Ik heb nu drie elektriciens bij mij laten langskomen. Ze vertellen mij een ander verhaal.

De makkelijke maar minst mooiste oplossing is het plaatsen van een kunststof geul. Hierin komen de bedradingen te liggen. Deze zal vanuit de groepenkast door mijn gang naar de keuken worden geplaatst.
De geul zal voor een groot gedeelte achter bestaande dikke (verwarming)leidingen geplaatst worden.

Een andere oplossing is de bedrading onder de vloer van de gang te plaatsen

Elektricien A: Zegt dat hij zich daar niet aan wil branden, want er zouden daar mogelijk leidingen door mijn planken kunnen lopen. Plus als er "ijzer?" onder de vloer ligt dan ben ik verplicht al het ijzer eruit te halen.
Hij zegt als ik vloeren zoals die van mij openbreekt je dan vaak van de ene verrassing in de ander kunt vallen. Omdat hij dit zelf recent nog heeft meegemaakt.
Nogmaals ik woon drie hoog.

Elektricien B: Zegt niets over wat A zegt. Behalve dat ik de vloer waarschijnlijk in zijn geheel moet openbreken en zelf een nieuwe vloer moet leggen.

Ik heb een versleten pakket visgraat vloer (kan niet meer gerepareerd worden). Dus dat maakt mij niet zoveel uit. Als deze vloer wordt gesloopt/

Mijn vraag is. Kan ik de vloer zonder problemen openbreken? Of is er een kans dat de kosten enorm gaan oplopen. Hoe kom ik hierachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Zonder bouwtekening of beschrijving van gebruikte producten in de bouwconstructie ben ik bang dat je al snel uitkomt op "we weten het niet, breek maar open, problemen lossen we daarna wel op".

Je zou een buur kunnen vragen of zij hier meer van af weten...
Balletje opgooien bij de organisatie die het van origine heeft laten bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
Wat is het bouwjaar van de woning? Dan hebben we een beetje een idee waar we mee te maken hebben.
Paar foto's zou ook al veel helpen.

En wat heeft het vervangen van de groepenkast met bedrading onder je vloer te maken? Dat zijn toch twee losstaande zaken :? Wie geeft aan dat nieuwe bedrading niet door de huidige buizen kan worden getrokken?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
In een oude woning kun je inderdaad van alles tegenkomen onder een vloer. Tevens is de ruimte onder de vloer doorgaans van jouw onderburen.

Waarom niet via het plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
@superkevinxd Mijn onderburen weten dat niet. Het zijn expats en de verhuurder zit al enige jaren ergens in het buitenland.

@ThinkPad Het huis is in 1953 gebouwd en het plafond is enkele jaren geleden gestuct. Wat bedoel je met huidige buizen? Die buizen die door mijn gang lopen zijn verwarmingsbuizen. En de bedrading doortrekken kon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat het vervangen van de groepenkast met je bedrading te maken heeft. Normaal gesproken kun je een groepenkast 1:1 vervangen namelijk. De bekabeling naar je lampen/stopcontacten komt in de meterkast uit, dus daar kan de nieuwe groepenkast dan weer op worden aangesloten.

Is de huidige bedrading verouderd? Onveilig? Zo ja, wie zegt dat en waarom?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
moet alles vervangen worden?
zijn het nog stalen buizen met draad met stoffen omhulsel?

Als je alles moet vervangen waarom dan niet met de sleuvenfrees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:12

thof

FP ProMod
Ik zie '3e verdieping' voorbij komen en 'verhuurder'.

Als je op de 3e verdieping zit, dan kun je natuurlijk niet heel veel onder je vloer. Deze vloeren zijn ook nog wel eens structureel van aard, dus vraag mij af of het verstand is daar (diep?) in te gaan vrezen. Appartementen complexen hebben ook vaak een VVE, moet die daar niet iets van vinden?

Je onderburen zijn huurders en verhuurder zit in het buitenland. Ben je zelf ook huurder? Dit lijkt mij geen klein onderhoud meer en daarmee dan iets voor de verhuurder.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Mijn huidige groepenkast bestaat uit drie groepen en deze wordt naar meerdere groepen uitgebreid. Met daarbij twee aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. Beide schakelaars heb ik momenteel niet.
Daarom is mijn groepenkast zwaar verouderd. Ik heb nog van die smeltzekeringen. En blijkbaar zijn alle apparaten op twee groepen aangesloten en is de derde groep de buiten bel aangesloten.

Mijn keuken gaat verbouwd worden. Met alle apparatuur die ik ga gebruiken en voor de toekomst perilex fase 2 aansluiting. Moeten er nieuwe bedrading komen.

De buizen die vanuit de meterkast lopen zijn van kunststof gemaakt.

Elektricien A vertelde als ik de bedrading door het plafond liet maken. Ik dan eerst door twee aparte ruimtes heen moet. Wc + badkamer. De wc is ook recent opgeknapt.

Sleuvenfrees werd door Elektricien C wel benoemd. Maar niet bij stil gestaan. Ik vond het toen een extra kostenplaatje. En dat zou betekenen dat mijn gang die recent is gestuct opnieuw gestuct moet worden.

Mijn vader is de verhuurder en ik ben de huurder. We zijn aangesloten bij de VVE. Ik zal hen hierover gaan bellen. Maar ik betaal een deel aan de kosten mee.

[ Voor 7% gewijzigd door noud op 30-07-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:53
Ik zou alleen de aansluiting voor de keuken realiseren. Als je toch al zichtbare verwarmingsbuizen hebt dan maakt een extra gootje voor een kabel ook niet meer uit toch?

Sowieso als je gaat frezen wordt het een stofbende, de vraag is dan hoe netjes alles blijft (ook risico op raken van andere leidingen).

Als je dit wil doen om van het gas af te gaan zou ik mooi nog even wachten, dat gaat nog wel 10-15jaar duren voor dit soort bestaande woningen

[ Voor 19% gewijzigd door GrooV op 30-07-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 18:05
noud schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:03:
Sleuvenfrees werd door Elektricien C wel benoemd. Maar niet bij stil gestaan. Ik vond het toen een extra kostenplaatje. En dat zou betekenen dat mijn gang die recent is gestuct opnieuw gestuct moet worden.
Sowieso ga je links- of rechtsom kosten maken voor herstelwerk. Door een betonnen vloer heen frezen is ook niet zo 1-2-3 gedaan. Door een cementdekvloer heen is wat makkelijker, maar mijn ervaring leert dat die niet altijd aanwezig zijn in jaren 50 appartementen.

Een goot aanleggen is het makkelijkst en goedkoopst.

Je kan misschien ook buizen tegen het plafond plaatsen en dan later een verlaagd plafond aanbrengen?
Via de muur zal om het even zijn als via de vloer. Daarvoor moet je echt weten hoe de voer is opgebouwd. Nou zal er echt geen voorgespannen wapening binnen de eerste 30mm zitten, maar je weet maar nooit wat je aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
Het huis uit 1953 zal balkenvloeren hebben met hiertussen trekdozen en alles mogelijk nog uitgevoerd in ijzeren pijp.

In die tijd werkte je altijd vanuit de vloeren en had je in de gangen stukken vloer die als een luik open gemaakt kunnen worden, waaronder de trek- en lasdozen voor de ruimte er onder bij elkaar zitten.
Centraaldozen had je nog niet, waar een lamp moest komen kwam alleen een pijpje uit het plafond. Een pijpje wat dus ergens uit een lasdoos in de gang komt. Daar waar alle schakelingen bij elkaar komen.

In dit geval moet de topvloer er eerst uitgehaald zodat je op de houten bouwvloer komt. Dit zijn houten planken die met mes en groef in elkaar zitten.
Er moet in de lengte een strook planken richting de keuken uitgehaald worden. Hierdoor zie je de balken en de bovenkant van het plafond van de onderburen.
Om de nieuwe leidingen naar de keuken te maken moeten in alle balken gaten geboord worden om de leidingen doorheen te kunnen steken. Of wat ook wel gebeurd: in de balk bovenop twee zaagsnedes van 2cm diep geven, waarbij de zaagsnedes ver genoeg uit elkaar staan om hier tussen het aantal leidingen te leggen. Dan met een bijtel en hamer haaks, onderaan tussen de twee zaagsnedes, het stukje losgezaade balk wegtikken. Zo krijg je een bredere gleuf waartussen de losse leidingen gemonteerd kunnen worden.

De reden dat elektriciens soms wat afhoudend zijn met dit soort leidingwerk is omdat het best wat werk is.
Maar goed, jij kan de lege leidingen naar de keuken maken en de elektricien kan ze vullen met draad en aansluiten in de groepenkast. Scheelt hem veel werk en jou veel arbeidsloon.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik snap elektricien A heel goed. In het appartementencomplex waar ik woon (stamt uit 1977) zijn er al meermaals problemen geweest. Want doorgaans zitten de elektroleidingen en ventilatiebuizen in het plafond en waterleidingen en afvoer in de vloer. Maar bij een verdieping is de vloer van de ene het plafond van de ander, dus je kunt echt alles tegen komen.

Bij elektra-leidingen kun je nog enigszins beredeneren hoe die moeten lopen. Omdat daar kabels doorheen getrokken moeten worden, zullen er niet heel veel bochten in zitten. Voor waterleidingen, afvoerleidingen, ventilatieschachten en dergelijke maakt dat niet zoveel uit. Dus die kunnen hun eigen route volgen, bijvoorbeeld om elkaar of de (elektra-) leidingen te ontwijken.

En dan kun je een situatie krijgen als buren van mij hebben gehad, die wilden een lampje ophangen en boorden een gaatje in het plafond. Na --slechts-- 2 cm boren gingen ze al door de waterleiding van de bovenburen heen. En als klap op de vuurpijl waren de bovenburen niet thuis, dus duurde het even voor de hoofdkraan dicht gezet kon worden. Je kunt je de schade denk ik wel voorstellen...

Dus wat ik je wil meegeven is dat werkzaamheden in het plafond en vloer gewoon uiterst riskant zijn. Zeker in een appartementencomplex. Mocht er geen andere manier zijn en je dus geen keuze hebt, stem de werkzaamheden dan af met je benedenburen. Draai zelf de hoofdkraan dicht en laat hen bijvoorbeeld de stroom eraf halen als jij in de vloer gaat werken zodat je zelf geen opdonder krijgt als je onverhoopt door een elektra-buis hakt. En let op met waterleidingen, die hoeven namelijk niet ter plekke te gaan lekken. Als hij een stevige tik krijgt, kan een koppeling verderop het gewoon begeven. Dus het lijkt alsof er niets aan de hand is, maar toch stroomt er water ergens waar het niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10
geloof me werken in een oud apartement. ach je raakt van het ene verzeildt in het andere.
als je begint met slopen je gaat echt van alles tegenkomen. zorg maar dat er een loodgieter bij is.
een opbouwgootje is dan het makelijkste. ja het is lelijk maar het gaat veel geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ah, gewoon huur.

ik zou dan kiezen voor leiding bij de verwarming en dan van lakdraad-mdf of gips een nette koof te maken, ben je die lelijke buizen ook al gedeeltelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:19
Holle plinten gebruiken?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Late reactie.

Ik volg jullie adviezen en die van de vakman op. Ik ga de hoogte in. De kabels komen nu langs de muur te lopen in een aangelegde geul. Het wordt ergens in september uitgevoerd. Als ik eraan denk plaats ik wat foto's hier. Bedankt voor de uitgebreide berichten. Word gewaardeerd!
Pagina: 1