JBL Mk1000 speakers, wie kent/heeft ze?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20581

Topicstarter
Korte vraag:

Wie kent of heeft deze JBL Mk1000 speakers en wat vind je ervan? Hoe meer en hoe uitgebreider de informatie/bevindingen hoe beter!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat zat er dik in, ik zag ze effe genoemd worden hier en ik dacht zijn dat niet die ik heb, en ja hoor ik heb ze, ben wel benieuwd wat anderen daarvan vinden,... zijn geen toppers denk ik, niet slecht ook naar mijn bevindingen alleen bij wat hoger volume en meer bas kunnen de bass-unitjes het al niet meer aan,... maargoed... verder wel ok dacht ik.

Niemand anders die ze kent/heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

Ik heb ze voor mijn ouders gekocht. Ze zijn heel lang overal in ed aanbieding geweest doordat de importeur er kennelijk vanaf wilde. 300,- ipv 600,-, en daarmee werd het een aantrekkelijk aannbod. Ik vind het een typische Jbl (Just Bloudy Loud) speaker, echt een party speaker. Veel laag zonder dat het bonkerig wordt, en voor de rest geen grote mankementen. Alleen zijn ze niet zo hoog belastbaar, maar wat zou het. Ze zijn ook nog redelijk gevoelig ook, dus ach. Leuke speaker, en zeer populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat bedoel je met gevoelig?

maar inderdaad ze zijn niet echt hoog belastbaar he, met wat meer bass kan je hem niet te hard zetten want dan kunnen die bass-units het niet meer aan, en dat hoor je best wel! hoe kun je dat nou eens goed omschrijven... dan gaan ze gewoon tever naar buiten ofzo, beetje triest,...die dingen zouden toch meer moeten kunnen hebben,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05
Ik heb ze ook eens goed beluisterd. Ik moet zeggen dat het erg leuke speakers zijn voor dat geld. Maar inderdaad, de uitwijking wordt te groot op hogere volume's. Persoonlijk zweer ik dan ook bij 3-weg speakers met 2 bass-units, gewoon omdat ik eerlijk gezegd wel eens een keer m'n geluid flink hard wil zetten zonder hierover zorgen te hoeven maken. Maar voor low-budget speakers vind ik ze alleraardigst. Ik geloof dat Correct ze nog vollop verkoopt tegen een zeer lage prijs. Wellicht kun je daar nog wat info als specs halen (daar vroeg je toch ook om of bedoelde je dat niet?)

Over gevoeligheid (uit de faq)
Gevoeligheid: neem een luidspreker, geef hem één Watt, en meet met een spl meter op één meter afstand in het midden van de luidspreker en je hebt de gevoeligheid. Wordt in een akoustisch dode ruimte gedaan (ook wel eens niet, maar dan moet het vermeld worden). Dit zecht iets over het rendement van een luidspreker (wat veel moeilijker is om te meten). Is ook sterk afhankelijk van de frequentie.

Even anders gezegd, hoe hoger de gevoeligheid, hoe harder de speaker klinkt bij dezelfde input.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zecht ? raar woord is dat zeg
Die hele "uitleg" is ook tamelijk waardeloos moet ik zeggen. Na dat verhaaltje gelezen te hebben zal menigeen nog niks wijzer geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Ken er ook niks aan doen, ik heb die faq niet geschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 19 augustus 2001 01:37 schreef SALLY het volgende:
zecht ? raar woord is dat zeg
Die hele "uitleg" is ook tamelijk waardeloos moet ik zeggen. Na dat verhaaltje gelezen te hebben zal menigeen nog niks wijzer geworden zijn.
Mijn god zeg, ik zie het nu pas staan, zecht :P. Na ja, moet uiteraard "zegt" zijn.

Maar waarom is de uitleg nou slecht:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 510

of anders zo misschien, bij gevoeligere boxen hoef je het volumeknoppie minder hoog te draaien dan bij minder gevoelige voor het zelfde geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 16:18

paradoXical

The ParadoX

Ik heb ze ook

ik kan niet anders zeggen dat het prima speakers zijn voor een ERG goede prijs...

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Even anders gezegd, hoe hoger de gevoeligheid, hoe harder de speaker klinkt bij dezelfde input.
Precies, bij DEZELFDE input. Gezien versterkers bijna altijd de speakers tot hun max kunnen laten gaan (tot ze distorten/vervormen-hoorbaar) vind ik niet dat gevoeligheid een significante term is in hoe hard speakers gaan.

Dan kun je eerder kijken naar de ophanging (hoe grote loeps de conus kan maken en zo meer lucht verplaatsen per loep (op en neer gaan v/d conus) en de grootte van de conus (hoe groter hoe meer lucht verplaatst kan worden).

Bij Hifi speakers (ik mijn ogen) is die ophanging nooit echt groot, gewoon standaard (iets minder dan 1cm doorsnee) de grote van de conus verschilt altijd vrij veel.
Vaak is de grootte hiervan tussen de 4 en 6.5" (incl. ophanging). Deze mk1000's hebben echter een 8" woofer driver. Snap ook niet dat je vind dat je snel gaan vervormen (volgens mij geef jij ze dan een vervormd signaal met de lage tonen 2x harder ofzo, of ze geven het signaal niet liniear weer, maar bv. een deuk bij de mid, en een bult bij de bass (in een grafiek)).

T.o.v. van andere speakers in die klasse vind ik dat ze zeker merkbaar harder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical

paradoXical

The ParadoX

Volgens mij heb ik ze naar de eeuwige jachtvelden geholpen vorige week.. Een speaker begon net nogal te flippen :(

Net lekker film aan kijken met me nieuwe DTS receiver is een speaker naar de klote :'( Vorige week bij een feestje is de volume knop wat hoog gegaan, na 3 flessen wijn is mijn ehm beoordelingsvermogen blijkbaar weg |:(

Goodby MK-100 :0

kan ik weer nieuwe halen :7

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Je moet ook die mk1000's hebben, die mk100's dat zijn idd gewoon prutsdingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Op zondag 19 augustus 2001 23:46 schreef HarrieH het volgende:
Volgens mij heb ik ze naar de eeuwige jachtvelden geholpen vorige week.. Een speaker begon net nogal te flippen :(

Net lekker film aan kijken met me nieuwe DTS receiver is een speaker naar de klote :'( Vorige week bij een feestje is de volume knop wat hoog gegaan, na 3 flessen wijn is mijn ehm beoordelingsvermogen blijkbaar weg |:(

Goodby MK-100 :0

kan ik weer nieuwe halen :7
hoor je zo'n ding niet vreselijk overmoduleren voordat ie echt exit is?

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Snap ook niet dat je vind dat je snel gaan vervormen (volgens mij geef jij ze dan een vervormd signaal met de lage tonen 2x harder ofzo, of ze geven het signaal niet liniear weer, maar bv. een deuk bij de mid, en een bult bij de bass (in een grafiek)).
Over vervormen heb ik het ook niet gehad. Maar wel over de uitwijking, die vind ik te groot op harde volume's. Wat 'te groot' is, is voor iedereen weer anders, maar ik had vroeger erg mooie Jamo monitors (super mid en hoog!), maar de bassunits zijn volledig uit hun ophanging gescheurd. Sindsdien kijk ik wat kritischer naar de uitwijking.
Maar inderdaad, bij hifi gelden ook hele andere zaken, bijv. scheidingsfilter, grootte van de magneet, materiaal ophanging, aansluitterminals, bi-wire mogelijkheid, enz. Van de technische aspecten zou ik eerder daar naar kijken dan vermogen en gevoeligheid. Maargoed, ik heb de mk1000 niet en wil ze eigenlijk niet hebben ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical

paradoXical

The ParadoX

Ik bedoel de mk-1000 uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Op maandag 20 augustus 2001 19:51 schreef HarrieH het volgende:
Ik bedoel de mk-1000 uiteraard
Ja, het was ook maar een grapje (maar dat snap je vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Wildschut
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-07-2020
Ik ben op zoek naar de hoge tonen speakertjes van de JBL MK1000. Deze zijn allebei stuk. Waar kan ik die bestellen? M.vr.gr. Ad Wildschut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
Ad Wildschut schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:19:
Ik ben op zoek naar de hoge tonen speakertjes van de JBL MK1000. Deze zijn allebei stuk. Waar kan ik die bestellen? M.vr.gr. Ad Wildschut.
Ik denk in ieder geval niet in een 19 jaar oud topic?

[ Voor 29% gewijzigd door Cyriel85 op 16-07-2020 23:30 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Wel leuk om terug te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:37
Ad Wildschut schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:19:
En wat heb je zelf al gezocht en gevonden? Een zoekopdracht op een site als Google/Bing levert mij het volgende resulaat:
https://www.speakerrepairshop.nl/nl/tweeters/jbl/g-10000066

Het is even aan jezelf om de tweeters uit de kast te halen en te kijken maar het typenummer.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik vrees dat de goedkoopste oplossing is om voor 50 euro een andere set JBL MK1000's te zoeken en de tweeters over te zetten.

Een andere optie is om niet-originele tweeters te gebruiken, met kans op een iets andere klank. De nieuwe tweeters moeten dezelfde impedantie hebben als de oude, minimaal 90 dB / 2,83 V geven op 1 meter afstand en uiteraard fysiek passen.

[ Voor 58% gewijzigd door TBTL op 17-07-2020 09:54 ]

Pagina: 1