Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 19:14
Mijn vraag
Wat heb ik nodig om mijn digitale filmverzameling af te kunnen spelen?

Al mijn films staan op een netwerkschijf en hebben meestal DTS-HD als geluid. De afgelopen jaren kon ik deze films via mijn Samsung TV benaderen en direct afspelen via DLNA. Dus geen extra software als Plex/Kodi of zoiets, geen hercodering. Lekker simpel, gewoon via de afstandsbediening van de TV de film selecteren en op play drukken. Beeld ging dan via de TV, het geluid via ARC naar de receiver en speakers (5.1). Werkte perfect zonder problemen.

Gisteren kwam de nieuwe LG tv binnen en die ondersteunt dus geen DTS-HD meer. Onbegrijpelijk maar dat terzijde. De TV heeft wel ook DLNA. Ik kan op dezelfde wijze de films van de netwerkschijf opzoeken en afspelen. Alleen krijg ik dan een melding dat het geluid niet ondersteund wordt en heb ik alleen beeld en geen geluid.

Nou wil ik graag mijn verzameling films en tv-series kunnen blijven gebruiken. Volgens mij heb ik dan een aparte mediaplayer nodig. Klopt dat? Ik ken daar eigenlijk niks van omdat ik het nooit nodig had. Wat heb ik nodig? Op Aliexpress zie ik allemaal Android 10/11 4K players voor slechts een paar tientjes. Werkt dat? Meer dan dat DLNA afspelen heb ik niet nodig. Dus geen enkele behoefte aan andere dingen. Heb ook geen Netflix/Amazon/Disney oid. Gewone tv gaat via een oude Ziggo HD box (staat zelfs nog UPC op) naar de receiver.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerkschijf: WD MyCloud 2x 3TB
TV: LG Nano996
Receiver: Marantz SR6011
CD/Bluray speler: Marantz UD5007
Game console: Xbox One X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd of ik via de receiver de films kon benaderen en dan afspelen. Zou volgens mij moeten kunnen. Ik meen dat ik dat jaren geleden ook wel eens gedaan heb. Maar omdat het via de tv zo makkelijk ging, verder nooit gebruikt. Nu gezocht maar ik kan het echt niet terugvinden.

Ik heb ook geprobeerd of ik via de Xbox de films zou kunnen afspelen. Die werkt ook via de Marantz receiver. Maar dat schijnt niet te kunnen. Ik kan in ieder geval niet vinden hoe.

Ook heb ik nog een Marantz cd/bluray speler. Wellicht zou het via die speler moeten kunnen. Maar die zit niet op het netwerk aangesloten. Kan alleen via kabel en niet via wifi en in de woonkamer heb ik helaas geen bekabelde aansluiting, alleen wifi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
wildpicture schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:05:
Ik heb geprobeerd of ik via de receiver de films kon benaderen en dan afspelen. Zou volgens mij moeten kunnen. Ik meen dat ik dat jaren geleden ook wel eens gedaan heb. Maar omdat het via de tv zo makkelijk ging, verder nooit gebruikt. Nu gezocht maar ik kan het echt niet terugvinden.
Met audiobestanden kan dit wel maar volgens mij is dit nooit mogelijk geweest met video.
Ik heb ook geprobeerd of ik via de Xbox de films zou kunnen afspelen. Die werkt ook via de Marantz receiver. Maar dat schijnt niet te kunnen. Ik kan in ieder geval niet vinden hoe.
Heb zelf geen Xbox maar kun je op dat ding VLC installeren? Dan ben je waarschijnlijk al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik de Xbox vrijwel nooit dus ik ben daar ook niet handig mee. Meestal als ik hem aanzet moet ik eerst een uur updaten voordat ik iets kan doen.

Na veel zoeken vond ik inderdaad de VLC app en heb die geïnstalleerd. Die vindt zowel de films op een USB harde schijf als op de netwerkschijf. Dat werkt dus.

Daarna heb ik ook Kodi player geïnstalleerd. Die werkt heel mooi met de films op de USB schijf maar kan het netwerk niet vinden.

Intussen heb ik een ander probleem waar ik gek van wordt. Het signaal vanuit de UPC box heeft geen geluid meer (en lijkt ook van mindere kwaliteit, alsof het SD is ipv HD). Gisteren werkte alles prima naar behoren. Vandaag geen geluid en geen idee hoe ik dat terug krijg. Straks misschien maar de oude TV weer op de UPC box aansluiten om te zien of er dan wel geluid is.

Zo wordt een mooie nieuwe TV wel een ergernis ipv een leuke beleving....
(als LG nou gewoon DTS zou ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan je het geluid van de TV doorlussen naar je receiver? Dus passthrough, zonder decoding?
Anders zal je toch iets van een externe mediaplayer moeten gebruiken.
Zelf doe ik dat dat met Dune HD RealBox 4K (ondertussen discontinued), is nu de Real Vision 4K geworden. https://www.dune-hd.com/products/dune-hd-real-vision-4k. Speelt alles af vanaf mijn Synology NAS en stuurt het geluid via HDMI door naar een Denon surroundversterker.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
En (fingers crossed) het geluid werkt weer. Eerst een pc scherm met luidsprekers aan de UPC box gehangen. Die gaf beeld en geluid. Toen aan OUT van de receiver. ook daar beeld en geluid. Dus moest het aan de TV liggen. En dus maar hersteld naar fabrieksinstellingen. En nu werkt de tv ook weer met beeld en geluid. En het beeld is ook kwalitatief weer veel beter.

Als ik de tv zelf gebruik om een film van het netwerk af te spelen, komt het beeld op de tv en gaat het geluid middels de eARC verbinding naar de receiver. Dat werkt goed, behalve dan dat alle DTS is geblokkeerd/niet ondersteund. Als ik iets anders gebruik om een film te streamen, gaan beeld en geluid naar de receiver. de receiver speelt het geluid dan zelf af en stuurt het beeld naar de tv.

Wel irritant dat je zo'n gedoe hebt met een nieuwe tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46

FeaR

In GoT we trust

Microkid schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:57:
Kan je het geluid van de TV doorlussen naar je receiver? Dus passthrough, zonder decoding?
Geen idee welke TV TS heeft behalve "een nieuwe LG" maar er vanuit gaande dat het een LG van dit jaar of ervoor is kan je niets met DTS door de TV heen. Als je DTS wilt zijn er twee opties: mediaplayer voor audio direct naar de receiver/speakerset zodat je de TV niet gebruikt of de bron de audio laten decoderen tot LPCM zodat de TV niet herkent dat de audio DTS is.
wildpicture schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:15:
Wel irritant dat je zo'n gedoe hebt met een nieuwe tv.
Het is jammer van LG (en diverse andere merken) om geen DTS meer te ondersteunen. Maar goed, scheelt geld (licentie) en ik heb zelf het idee dat DTS toch stervende is. Zeker nu elke streamingdienst Dolby Digital gebruikt. Overigens heb ik hetzelfde issue en heb het anders opgelost, zie SHARC eARC Converter (ervaringen?) of een andere oplossing voor eventueel meer inzichten over hoe en wat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
De nieuwe TV is een LG Nano996 (staat in mijn tekst). Dat is een 75" / 8K. Ik kan me echt niet voorstellen dat het besparen op een DTS licentie op zo'n Tv iets uitmaakt.

Vanmiddag ook maar een Android TV Box besteld. Die zou alle DTS formaten moeten kunnen verwerken. Dat ding leest dan via wifi de films van de netwerkschijf en stuurt ze via HDMI naar de receiver. Die speelt het geluid af en stuurt het beeld naar de TV. Als het tenminste allemaal werkt. Ik ben benieuwd. Helaas weer een kastje erbij. Met een afstandsbediening en een voeding. Mijn vrouw wordt daar helemaal niet blij van en ik eigenlijk ook niet.

Van het probleem dat de tv soms geen geluid geeft, lijk ik nu de oorzaak te weten. Waarschijnlijk ligt het aan de CEC communicatie (meestal het probleem). Als het optreedt kan het opgelost worden door de tv terug te zetten naar fabrieksstand, maar daar wordt je ook niet blij van. Waarschijnlijk heeft het te maken met de volgorde van aan- en uitzetten van alle apparatuur. Als je dat niet op de "juiste" wijze doet, gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

wildpicture schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:25:
De nieuwe TV is een LG Nano996 (staat in mijn tekst).
Excuus, overheen gelezen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het besparen op een DTS licentie op zo'n Tv iets uitmaakt.
En toch is dat de reden. Het is niet alleen jouw TV hè, het is elke TV die LG maakt. Als je dat door gaat rekenen is het aanzienlijk wat je kan besparen. LG is ook niet de enige die het doet. Sonos doet het bijvoorbeeld al veel langer en dat zijn devices wat dedicated voor audio is.
Die zou alle DTS formaten moeten kunnen verwerken. Dat ding leest dan via wifi de films van de netwerkschijf en stuurt ze via HDMI naar de receiver. Die speelt het geluid af en stuurt het beeld naar de TV.
Als je de bron direct op de receiver aansluit is het niet nodig dat de bron DTS kan decoderen, de Marantz heeft die codec namelijk wel. Als je door de TV gaat (bron direct op de TV en via S/PDIF of HDMI ARC naar de receiver) dan loop je tegen het DTS probleem aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Hopelijk valt het mee voor je. Maar bij dergelijke fantasiemerk-China-boxen heb je een nogal groot goedkoop=miskoop risico. Qua software en updates zal het niet geweldig zijn. En goede kans dat een basic app als Netflix het slechts in SD kwaliteit doet. Mijn advies zou zijn: annuleren of ongeopend retour sturen.
Waarschijnlijk heeft het te maken met de volgorde van aan- en uitzetten van alle apparatuur. Als je dat niet op de "juiste" wijze doet, gaat het mis.
Herkenbaar dit. Had ik bij mijn vorige receiver ook last van. Is irritant maar als je de volgorde eenmaal weet, vond ik het wel te doen. Huidige receiver is gelukkig minder kieskeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 01:58

Wildfire

Joy to the world!

Een Raspberry Pi 4 met LibreElec/Kodi kan ook DTS-HD (incl MA) aan, ondersteunt sinds een tijdje ook 4K HDR materiaal. Aangezien je aangeeft enkel lokaal materiaal af te spelen en dus geen streamingdiensten zoals Netflix te hebben zou dit een oplossing kunnen zijn.

Met de Pi 4 icm LibreElec/Kodi kun je dan zowel laten decoden zodat je gewoon via je TV het geluid kunt horen of passthrough naar een receiver doen.

Ik heb zelf zo'n oplossing en heb tot nu toe geen problemen er mee gehad -- eenmalig goed instellen en gaan met die banaan.

-- Edit: wat @hardware-lover al zegt, de officiële specs van LG geven aan dat de TV wel DTS-HD ondersteunt. ("DTS Decoder: Ja (DTS-HD)")

[ Voor 84% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2021 23:43 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat @S1NN3D aangeeft, de Box is geen echte Android TV box maar heeft een Android mobiel OS, met alle gevolgen van dien, verre van ideaal eigenlijk

Je zegt dat bijna al je films voorzien zijn van DTS-HD, maar bedoel je niet enkel DTS, zonder HD? Diverse wat oudere TV's ondersteunen weliswaar DTS (naast DD), maar geen HD audio formaten zoals DTS-HD.

Sinds eARC is daar een draai aangegeven en je TV zou daar ook over moeten beschikken volgens de LG specificaties en je TV zou ook DTS-HD weer moeten kunnen geven volgens diezelfde specificaties? Je receiver ondersteund eARC echter niet (wel ARC), dus daardoor schiet je er weinig mee op.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Het gaat toch allemaal niet zo soepel.

Kreeg na bestellen van de Android TV box (via Bol bij SlimmeDeals) gisteravond een mailtje van de leverancier dat ze een foutje gemaakt hadden. Op de bol site staan wel mooie specs maar die kloppen niet. Het apparaat heeft geen 4/64 GB gehuegen maar slechts 2/16 GB. Mooie manier van klanten lokken, dus geannuleerd. Zit nu te kijken om er eentje te bestellen via Afino, maar shop ervaringen zijn nogal wisselend. Ik wil dus gewoon een kastje dat films (met DTS) van mijn netwerkschijf afspeelt naar de receiver, bijvoorbeeld via Kodi app. Gebruik geen streamingdiensten zoals Netflix of Disney.

Gisteravond een aantal afleveringen van een TV serie gekeken via de Xbox. Video staat op een USB schijf die aan Xbox hangt. Werkt op zich prima via Kodi app. Het probleem is hier dat de Xbox/schijf combinatie niet lekker werkt en het lijkt alsof de USB af en toe verbroken wordt. Te weinig vermogen vanuit Xbox USB aansluiting voor harde schijf? De eerste 2 uur of zo kijken geen probleem. Daarna elke paar minuten verbroken, zodat je de film telkens opnieuw moet starten. Hierdoor even niet goed opgelet en de Xbox uitgezet terwijl TV en receiver nog aan stonden. En meteen door de CEC weer tv ontregeld, zodat hij geen geluid meer weergeeft. Enige optie tv terugzetten naar fabrieksinstellingen en weer helemaal van voor af aan installeren. Inclusief apps installeren/updaten etc. Behoorlijk frustrerend. Zou bijna weer terug willen naar mijn oude tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

wildpicture schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:39:
Het gaat toch allemaal niet zo soepel.

Kreeg na bestellen van de Android TV box (via Bol bij SlimmeDeals) gisteravond een mailtje van de leverancier dat ze een foutje gemaakt hadden. Op de bol site staan wel mooie specs maar die kloppen niet. Het apparaat heeft geen 4/64 GB gehuegen maar slechts 2/16 GB. Mooie manier van klanten lokken, dus geannuleerd. Zit nu te kijken om er eentje te bestellen via Afino, maar shop ervaringen zijn nogal wisselend. Ik wil dus gewoon een kastje dat films (met DTS) van mijn netwerkschijf afspeelt naar de receiver, bijvoorbeeld via Kodi app. Gebruik geen streamingdiensten zoals Netflix of Disney.

Gisteravond een aantal afleveringen van een TV serie gekeken via de Xbox. Video staat op een USB schijf die aan Xbox hangt. Werkt op zich prima via Kodi app. Het probleem is hier dat de Xbox/schijf combinatie niet lekker werkt en het lijkt alsof de USB af en toe verbroken wordt. Te weinig vermogen vanuit Xbox USB aansluiting voor harde schijf? De eerste 2 uur of zo kijken geen probleem. Daarna elke paar minuten verbroken, zodat je de film telkens opnieuw moet starten. Hierdoor even niet goed opgelet en de Xbox uitgezet terwijl TV en receiver nog aan stonden. En meteen door de CEC weer tv ontregeld, zodat hij geen geluid meer weergeeft. Enige optie tv terugzetten naar fabrieksinstellingen en weer helemaal van voor af aan installeren. Inclusief apps installeren/updaten etc. Behoorlijk frustrerend. Zou bijna weer terug willen naar mijn oude tv.
Zoals ik al eerder aangaf, een Raspberry Pi 4 i.c.m. LibreElec/Kodi kan dit prima. Daarnaast volgens de specs van LG zelf heeft jouw TV gewoon een DTS-HD decoder aan boord... enkel de kleinere formaten van die Nano-reeks ondersteunen het niet, de grotere formaten wel. Kortom, de TV moet het prima kunnen doorgeven aan een receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 31-07-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Doe jezelf een plezier en laat die goedkope rommel links liggen.

Wil je weinig uitgeven, kies dan inderdaad voor een Raspberry Pi. Mag het iets meer zijn, koop dan een fatsoenlijke mediaspeler zoals bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Op de site van LG staat inderdaad in de specs dat de tv DTS zou ondersteunen, maar hij doet het echt niet. Bij iedere film met DTS die ik probeer af te spelen, krijg ik de melding dat het geluid niet ondersteund wordt en wordt de film zonder geluid afgespeeld. Op diverse review sites wordt ook steeds gemeld dat zelfs de grotere en duurdere LG modellen geen DTS meer ondersteunen. Niet voor afspelen en zelfs niet voor alleen gewoon doorgeven aan de receiver.

Raspberry wil ik liever niet aan beginnen. Ik knutsel wel eens wat met Arduinos maar voor films kijken in de woonkamer wil ik niet die toer op. Niet knutselen, gewoon iets dat werkt. Maar misschien zie ik het verkeerd. Waarom is een Raspberry met Kodi beter dan een Android box met Kodi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
wildpicture schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:35:
Waarom is een Raspberry met Kodi beter dan een Android box met Kodi?
Omdat de meeste Android boxen rotzooi zijn; zeker het goedkope spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[..]

Raspberry wil ik liever niet aan beginnen. Ik knutsel wel eens wat met Arduinos maar voor films kijken in de woonkamer wil ik niet die toer op. Niet knutselen, gewoon iets dat werkt. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Je ziet het ook verkeerd. Er valt (in dit geval) niets te knutselen met de Raspberry Pi 4. Gewoon de Pi 4 in een behuizing zetten, de LibreElec/Kodi image op een microSD kaartje gooien en dan ben je er al bijna. Ik had mijn LibreElec/Kodi setup alles bij elkaar in 30 minuten volledig werkzaam.

S1NN3D schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Inderdaad. Vaak oudere hardware en oudere Android versies. Daarnaast is altijd maar de vraag of er nog updates voor zo'n ding komen.

Met een Pi 4 heb je moderne hardware en met LibreElec/Kodi heb je een actief ondersteund project met moderne software, volledig geoptimaliseerd om media af te spelen.

Kortom, @wildpicture, als je voor een externe oplossing gaat is een Pi 4 met LibreElec/Kodi één van de betere oplossingen.

wildpicture schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Oke, dat wist ik niet. Voor mijn beleving is een Raspberry net zoiets als een Arduino. Zelf bouwen, solderen en programmeren etc. Met Arduino (klonen en componenten via Aliexpress) heb ik al verschillende dingen (flight simulator cockpit) gebouwd.
Een Pi 4 is gewoon een kleine computer. Als je een besturingssysteem op een microSD kaartje zet is het meteen werkzaam. Je kunt wel gaan programmeren, dat is ook de reden waarom de Pi oorspronkelijk is ontwikkeld, maar juist omdat je zoveel meer kunt met een Pi is die zo ontzettend populair geworden.

Serieus, als je een Pi 4 wilt gaan gebruiken met LibreElec/Kodi, dan is het simpelweg aanschaffen van een Pi 4 en een behuizinkje waar deze in kan, LibreElec/Kodi op een microSD kaartje zetten en deze in de Pi 4 doen. Dan ben je er al bijna, de Pi 4 nog aansluiten op je receiver en/of TV, wat instellingen in de software eenmalig goedzetten en klaar. Amper een half uurtje werk en je bent er. Geen programmeerwerk benodigd, geen geknutsel benodigd buiten wat schroefjes om de Pi 4 in een behuizing te monteren.

[ Voor 65% gewijzigd door Wildfire op 31-07-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
S1NN3D schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:42:
Dat is echt een antwoord waar ik wat mee kan. :*)

Wat is er dan rotzooi aan? Waarom is een Android box van 50 euro rotzooi en een Raspberry van 50 euro niet? Ik ben echt gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Wildfire schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:02:
Je ziet het ook verkeerd. Er valt niets te knutselen met de Raspberry Pi 4.
Oke, dat wist ik niet. Voor mijn beleving is een Raspberry net zoiets als een Arduino. Zelf bouwen, solderen en programmeren etc. Met Arduino (klonen en componenten via Aliexpress) heb ik al verschillende dingen (flight simulator cockpit) gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zie mijn eerste post in dit topic. De software is slecht en qua updates hoef je op niets te rekenen. Echt voor de Pi gaan als je niet al te veel wil uitgeven. Het stelt weinig voor om die gebruiksklaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Op de site van LG staat inderdaad in de specs dat de tv DTS zou ondersteunen, maar hij doet het echt niet. Bij iedere film met DTS die ik probeer af te spelen, krijg ik de melding dat het geluid niet ondersteund wordt en wordt de film zonder geluid afgespeeld. Op diverse review sites wordt ook steeds gemeld dat zelfs de grotere en duurdere LG modellen geen DTS meer ondersteunen. Niet voor afspelen en zelfs niet voor alleen gewoon doorgeven aan de receiver.

Raspberry wil ik liever niet aan beginnen. Ik knutsel wel eens wat met Arduinos maar voor films kijken in de woonkamer wil ik niet die toer op. Niet knutselen, gewoon iets dat werkt. Maar misschien zie ik het verkeerd. Waarom is een Raspberry met Kodi beter dan een Android box met Kodi?
Er staat dat ie DTS-HD ondersteund niet DTS, subtiel verschil, en dan alleen via eARC, waar je receiver weer niets mee kan.

Maar, hoe zit het nu met welk audiospoor er bij je meeste media zit, is het nu DTS of DTS-HD? Want menig Android TV box (een echte dus), kan wel DTS hendelen maar voor de HD audio codecs moet je wel meteen zowat de meest kostbare uitvoering daarvoor kopen (Shield TV).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hardware-lover schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:33:
[...]
Er staat dat ie DTS-HD ondersteund niet DTS, subtiel verschil, en dan alleen via eARC, waar je receiver weer niets mee kan.
HD audio is backwards compatible met de gewone versie. Als de apparatuur geen HD Audio ondersteuning heeft zal de core van de track gepakt worden waarmee je dus gewoon DTS overhoudt. Ik heb eerder het idee dat het vernoemen van "DTS HD" op de site een fout is. Als DTS HD aanwezig is dient gewoon DTS dus ook te lukken en zoals gezegd heeft LG naar mijn weten DTS geheel laten vallen vanaf vorig jaar.
Maar, hoe zit het nu met welk audispoor er bij je meeste media zit, is het nu DTS of DTS-HD?
Verschilt per media? Streaming is veelal Dolby Digital Plus (Dolby Digital met ATMOS meta data), Blu-ray verschilt per film. Maar zoals gezegd zit in de HD track de gewone versie als core en zou die gepakt moeten worden als er geen HD Audio capable apparaat in de keten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FeaR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:00:
HD audio is backwards compatible met de gewone versie. Als de apparatuur geen HD Audio ondersteuning heeft zal de core van de track gepakt worden waarmee je dus gewoon DTS overhoudt. Ik heb eerder het idee dat het vernoemen van "DTS HD" op de site een fout is. Als DTS HD aanwezig is dient gewoon DTS dus ook te lukken en zoals gezegd heeft LG naar mijn weten DTS geheel laten vallen vanaf vorig jaar.
Je hebt gelijk, ik heb me op het verkeerde been laten zetten door Kodi, waarbinnen beiden apart geselecteerd kunnen worden. Dat zat zo in mijn hoofd dus.

Of de vermelding op de LG website klopt, deze review zegt idd dat het niet het geval is; https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/nano99-8k-2020
Verschilt per media? Streaming is veelal Dolby Digital Plus (Dolby Digital met ATMOS meta data), Blu-ray verschilt per film. Maar zoals gezegd zit in de HD track de gewone versie als core en zou die gepakt moeten worden als er geen HD Audio capable apparaat in de keten zit.
TS komt zelf met de vermelding van die DTS-HD aanwezigheid bij het meeste van zijn media, daar reageerde ik enkel op. Indien het DTS zou betreffen dan kan menig TV daar nog steeds chocolade van maken (hoewel idd diverse nieuwe LG's nu dus niet meer), maar als het als DTS-HD aan de TV wordt aangeboden (zonder dat de gebruikte mediaspeler het naar DTS omzet), dan kan deze er ook niets mee.

TS heeft echter een LG zonder DTS(HD) ondersteuning, dus dan maakt het nu niet meer uit wat er aan DTS bij zijn media zit.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Bij mijn films zit soms DTS maar meestal DTS-HD (MA). Sommige blurays hadden DTS-HD en Dolby TrueHD. Op het moment dat ik een keuze maakte, had ik nog niet het idee dat er in de toekomst mogelijk voor één van beiden geen ondersteuning meer zou zijn, anders had ik wellicht anders gekozen. Maar bij veel films was er geen keuze.

Alhoewel het op de site van LG vermeld staat dat er DTS-HD ondersteuning is, heeft de tv dat niet. Als je een film met DTS of DTS-HD afspeelt, komt er een melding dat het geluid niet ondersteund wordt en heb je alleen beeld. Ik heb afgelopen weekend LG al gemaild met de vraag hoe het nou zit bij deze tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hardware-lover schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Indien het DTS zou betreffen dan kan menig TV daar nog steeds chocolade van maken (hoewel idd diverse nieuwe LG's nu dus niet meer)...
Panasonic en Samsung ook niet (meer). Naar mijn weten doen Sony en Philips nog wel DTS. Van de onbekendere merken als TLC of Medion, geen idee.
TS heeft echter een LG zonder DTS(HD) ondersteuning, dus dan maakt het nu niet meer uit wat er aan DTS bij zijn media zit.
Ik snap het probleem van DTS wel of niet hebben niet meer nu er een aparte mediaplayer komt die direct op de receiver aan wordt gesloten. Het op die manier aansluiten is een bypass van de TV, deze doet er niet meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FeaR schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:17:
[knip]
Ik snap het probleem van DTS wel of niet hebben niet meer nu er een aparte mediaplayer komt die direct op de receiver aan wordt gesloten. Het op die manier aansluiten is een bypass van de TV, deze doet er niet meer toe.
Ik had niet begrepen dat er ook daadwerkelijk een mediaspeler komt (behalve dat er eentje niet werd geleverd)?

@wildpicture, wat gaat dat worden met die mediaspeler?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Ik heb er eentje besteld die morgen geleverd zou worden. Het is inderdaad wel een work-around/by-pass want weer een extra kastje, extra aansluiting, extra voeding, extra afstandsbediening. Veel liever had ik gehad dat de nieuwe tv het gewoon kon afspelen net als mijn oude tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

wildpicture schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:42:
Ik heb er eentje besteld die morgen geleverd zou worden. Het is inderdaad wel een work-around/by-pass want weer een extra kastje, extra aansluiting, extra voeding, extra afstandsbediening. Veel liever had ik gehad dat de nieuwe tv het gewoon kon afspelen net als mijn oude tv.
Een Pi 4 met LibreElec/Kodi kun je gewoon met de afstandsbediening van TV bedienen, lang leve CEC. :)

Pagina: 1