Alles in 1 Dolby Atmos systeem, compleet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 08:01

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Op gebied van geluid heb ik weinig kennis van wat goed is qua prijs/kwaliteit, vandaar mijn vraag hier.

Ik zoek een?
Goed Atmos geluidssysteem voor in de woonkamer

Wat is je budget?
Tussen de 1000 en 1800 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
met name goed geluid bij films, vooral via streaming diensten en Plex. Verder ook wat muziek luisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een systeem zoals deze, compleet, en geschikt voor Atmos, later uit te breiden met twee Atmos speakers en uiterlijk spreekt me zeer aan.

https://teufelaudio.nl/ul...ound-avr-51-set-106230000

Is zoiets als dit gewoon prima voor dit budget en qua prijs/kwaliteit in balans?

Ik had al wel gevonden dat een soundbar helemaal niks is in vergelijking met een AVR systeem

Welke vragen heb je hier nog over?
Aantal opmerkingen nog:
- bedoeling is dus gewoon heel goed geluid voor home entertainment
- prijs/kwaliteit moet wel in balans zijn
- atmos moet via plafond upfiring speakers zijn, speakers in het plafond gaat niet
- atmos speakers erbij in een set zou mooi zijn maar kan ik ook wel los bestellen, receiver moet wel geschikt zijn
- rear speakers draadloos zou voorkeur hebben maar hoeft niet persee
- >€1800 euro gaat me wat te ver

Beste antwoord (via krouwen op 28-07-2021 14:24)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik noem € 1.800 juist wel veel geld, maar het is krap om zoveel apparatuur ineens te kopen. € 20K is ook een enorme berg geld, maar weer krap om een Audi A4 uit 2018 te kopen ;)

Ik heb die speakers nooit naast elkaar gehoord, dus ik weet niet hoe de Teufel zich verhoudt tot die Q-acoustics. Teufel richt zich wel op een andere doelgroep dan Q-acoustics (meer hifi georiënteerd). Uiteraard is die Teufel set wel weer een stuk beter dan de 5.1 sets van LG en Samsung (dat is niks voor wat je er voor betaald). Ook dat is weer een ander segment en andere doelgroep. Het mooie van die Teufel set is dat je die 90 dagen ofzo op proef kunt krijgen. Daarnaast hoor ik voornamelijk positieve verhalen over die Teufel set, dus ik denk echt wel dat het een goede koop is.

Q-acoustics heeft ook een 5.1 cinema pack met vloerstaanders en kost € 1.450. Daar moet dan nog een receiver en bekabeling bij. En zo hebben wel meer merken dergelijke sets. Zo scherp geprijsd als bij Teufel ga je het niet vinden denk ik.

Je kunt ook eens naar een hifizaak gaan, je wensen en budget doorgeven om wat te gaan luisteren, voordat je een kleine € 2K stuk slaat op iets. Beluister dan voornamelijk front speakers met muziek en bouw daar je set om heen. Klinkt een speaker met muziek het beste, dan doet ie dat met films ook. Die Teufel kun je dan niet meenemen in je zoektocht, aangezien dat een direct seller is.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2021 09:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Hier is praktisch dezelfde vraag gesteld. Ook daar kwam @Jorgen met de suggestie voor een Teufel 40 te gaan icm een Denon X1600H voor jouw budget. Daar komt dan nog € 100 bij voor kabels en zeker € 300 bij voor 2 upfiring speakers. Vergeet niet dat upfiring geen echte Atmos ervaring geeft, dus ik zou dat lekker laten varen en het geld in de zak houden. Kun je beter in een goede subwoofer steken. Draadloze rear speakers zou ik niet doen. Dat maakt alles alleen maar lastiger om binnen budget te blijven en daarnaast heb je weinig keus met draadloze speakers.

In het topic wat ik noemde heb ik nog deze suggestie gedaan:
Prijsoverzicht met Q acoustics 5.0 set, en een SVS subwoofer (beest):
4x Q-acoustics 3020i monitors € 800 (de witte zijn nu in de aanbieding bij iEAR voor € 600)
1x Q-acoustics 3090i center € 260
1x Denon X1600 € 470 (hifiklubben)
1x SVS PB-1000 subwoofer € 559
1x speaker- en subwoofer kabel € 100
Totaal zo'n € 2.150 (of € 1.950 als je witte speakers neemt). Stuk boven je budget (wel mooi spul) en geeft wel aan dat € 1.800 krap is voor een hele set. Daarnaast moet je nog zorgen dat de monitor speakers op hoogte komen (tweeter op ca 1m) met stands oid.

€ 1.800 is veel geld, maar niet veel voor een complete goede 5.1 of zelfs 5.1.2 set

[ Voor 72% gewijzigd door Hulleman op 27-07-2021 15:23 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Ik had dat topic gezien ja. Eigenlijk wel wat boven budget vandaar toch een topic geopend.

Is het Teufel 40 setje vergelijkbaar met die Q-acoustics? Ik vind de Teufel wat mooier staan in onze woonkamer. Als het voor een relatief klei meerbedrag veel meer waar bied dan is het misschien de moeite waard.

1800 euro noem je niet veel geld, maar ik vind het behoorlijk, mag je dan wel verwachten dat het veel beter is dan een topmodel 5.1 soundbar systeem van zeg een LG of Samsung?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Ik noem € 1.800 juist wel veel geld, maar het is krap om zoveel apparatuur ineens te kopen. € 20K is ook een enorme berg geld, maar weer krap om een Audi A4 uit 2018 te kopen ;)

Ik heb die speakers nooit naast elkaar gehoord, dus ik weet niet hoe de Teufel zich verhoudt tot die Q-acoustics. Teufel richt zich wel op een andere doelgroep dan Q-acoustics (meer hifi georiënteerd). Uiteraard is die Teufel set wel weer een stuk beter dan de 5.1 sets van LG en Samsung (dat is niks voor wat je er voor betaald). Ook dat is weer een ander segment en andere doelgroep. Het mooie van die Teufel set is dat je die 90 dagen ofzo op proef kunt krijgen. Daarnaast hoor ik voornamelijk positieve verhalen over die Teufel set, dus ik denk echt wel dat het een goede koop is.

Q-acoustics heeft ook een 5.1 cinema pack met vloerstaanders en kost € 1.450. Daar moet dan nog een receiver en bekabeling bij. En zo hebben wel meer merken dergelijke sets. Zo scherp geprijsd als bij Teufel ga je het niet vinden denk ik.

Je kunt ook eens naar een hifizaak gaan, je wensen en budget doorgeven om wat te gaan luisteren, voordat je een kleine € 2K stuk slaat op iets. Beluister dan voornamelijk front speakers met muziek en bouw daar je set om heen. Klinkt een speaker met muziek het beste, dan doet ie dat met films ook. Die Teufel kun je dan niet meenemen in je zoektocht, aangezien dat een direct seller is.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Probleem wat ik met dit soort topics heb is: wat is goed geluid voor de TS? En welk speakermerk cq. model spreekt je aan? Je komt met Teufel, maar heb je die gehoord al? Maakt nogal uit of bijv. Wharfedale Diamond je aanspreekt of de QUAD L-serie (om maar twee ver uiteen liggende speakers te noemen).

Dus voordat je een set gaat aanschaffen: ga eens luisteren. In goede hifizaken, bij mensen thuis. Zeker als 1800 euro veel geld voor je is (en voor de meesten is dat zo), dan is wat meer tijd investeren in onderzoek de moeite wel waard. En wellicht is je conclusie: ik ga het in fases opbouwen. Eerst 2.0, dan 2.1, 4.1, enz. Maar dat is ook omdat ik zelf vind dat goed stereo te allen tijde beter is dan slecht surround.

Overigens: losse speakers is altijd beter dan soundbar. Tenzij WAF...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Cass Casey schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:38:
Overigens: losse speakers is altijd beter dan soundbar. Tenzij WAF...
Dan zijn losse speakers nog altijd beter. Het is geven en nemen en de vrouw wil ook wel eens wat :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals @Hulleman al zegt, 1800 is een berg geld, maar in AV-land is het ook snel op. Niet omdat alles duur moet zijn, maar omdat je alles in 1 x wil kopen

Ik heb de Teufel https://teufelaudio.nl/ul...-edition-51-set-105950000 bij mijn broer gehoord. Daar is werkelijk niks mis mee. Voor dat geld en binnen jouw budget nagenoeg onverslaanbaar. Dit klinkt 100 keer beter dan iedere soundbar en elk alles-in-1-setje

Soundbars zijn puur bedoeld voor wie weinig ruimte kan/wil gebruiken en wel beter geluid bij de tv wil. Voor surround blijft het behelpen

Je kunt de Teufel ook thuis uitproberen. Of een keer naar een audiospeciaalzaak gaan en daar naar andere speakers luisteren

Als je voor deze Teufelset zou kiezen houd je nog ruim budget over voor een receiver en bekabeling

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Dank voor de reacties, ik ga denk ik voor die alles in 1 Teufel set. Ik laat het weten.

Luisteren in een Hifi audiozaak is een goed idee, ik vind het alleen erg lullig om alleen te kijken en dan niks te kopen en kopen in een Hifi zaak is waarschijnlijk wat prijziger dan online aanbiedingen.

Voor de vergelijk met een soundbar bedoel ik dan wel een soundbar met losse subwoofer en rear speakers. Maar ik neem aan dat jullie bedoelen dat dan alsnog een set zoals deze dan veel beter is, qua prijs kan zo'n soundbar set namelijk ook wel de €1000+ passeren.

Nog één vraag. Kunnen dit soort AVR receivers als de x1600 automatisch aangaan zodra ze geluid binnen krijgen van de TV via eARC of moet je hem apart aan en uitzetten?

Wij wonen vrijstaand en hebben de ruimte in huis, dus ik ben gewoon op zoek naar een goede set wat een beetje de bioscoop ervaring kan simuleren (enigzins). Dat soundbars waardeloos zijn had ik hier al gelezen. Dus een stapje beter zoals dit is prima genoeg, ik snap ook dat je er nog veel meer geld aan kan uitgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Soundbars zijn niet per definitie waardeloos, als je in gedachten houdt waar ze voor zijn: het geluid van je tv verbeteren. Met een soundbar verbeter je spraak en geluidsbeeld tov je tv sowieso. Maar voor surround blijft het gekunsteld.

Een soundbar van 1000+ euro heeft wellicht betere speakers dan een 5.1 pakket van 300, maar dan nog heb je niet de speakers op de juiste locaties. En dat hoor je. Het geluid per speaker is misschien wel minder, maar de immersie, hoe echt het op je overkomt en jou de film intrekt, is gewoon beter met speakers op de juiste plekken.

Voor atmos heb je ook weerkaatsende speakers (net als in een soundbar). Dat "doet Atmos na". Het lijkt min of meer alsof het van de goede plekken komt. Totdat je een set hoort waarbij er wel echt speakers om je heen en boven je zitten. Dat is gewoon een totaal andere ervaring.

Het nadeel van CEC (wat jij graag wil met mee aan en uit gaan; of met 1 afstandsbediening alles besturen) is dat alle fabrikanten hun eigen interpretatie en implementatie hiervan gedaan hebben. Ipv een standaard, is het een rommeltje geworden. Het zou uitstekend kunnen werken in jouw setup, maar het kan ook allemaal net niet willen.

Neem als voorbeeld iemand die met de Nintendo Switch wil spelen en het geluid over de soundbar of de receiver wil horen. Als je dan de Nintendo uitzet om naar het journaal te kijken, vallen de soundbar en de tv ook uit. Dan moet je ze opnieuw weer aanzetten. Je kunt wel een beetje het gedrag beïnvloeden, maar uiteindelijk werkt het bij veel mensen op de zenuwen. Of in elk geval bij mij. Ik zet CEC altijd uit ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1