Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CV ketel (15jr) lek, warmtepomp, hybride, wat te doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
M'n CV ketel is lek, heet water komt er onderuit lopen.
Nu ben ik me aan het inlezen hier, ik heb echter de indruk dat de ontwikkelingen snel gaan en zelfs installateurs niet altijd goed in de materie thuis zijn.
Mijn situatie:
- Propaangas (tankhuur 75,- / jr)
- Huis 2005 met goede isolatie en 4 gezinsleden
- Bijna overal vloerverwarming
- Houtkachel en veel hout ter beschikking
- 24 zonnepanelen (beetje overkill)
- Plat dak(deels) en geen buren :)
- Mechanische ventilatie

Hybride: Altijd terug kunnen vallen op Propaan.
Warmtepomp: in de winter niet genoeg stroom denk ik.

Ik twijfel of ik nog Propaan pak(hybride) omdat de CV ketel alleen gaat verwarmen als de buitentemperatuur niet meer boven de 5° komt.

Welke situatie zou het slimst zijn en welk merk dan?

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor stroomaansluiting heb je? Heb je nu al hele grotere stroomverbruikers? En is je vloerverwarming de hoofdverwarming of heb je in die kamers ook nog radiatoren hangen? Heb je plek voor een warmtepompboiler voor warm water?

Het klinkt alsof je de ideale opstandigheden hebt voor een L/L warmtepomp en warmtepompboiler.

Als het echt heel erg koud wordt kun je altijd nog beetje bijstoken met hout.

[ Voor 114% gewijzigd door Sethro op 27-07-2021 11:28 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52

timovd

Voorsprong door techniek

Sethro schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:25:
...

Het klinkt alsof je de ideale opstandigheden hebt voor een L/L warmtepomp en warmtepompboiler.

...
L/W warmtepomp neem ik aan? Want de TS heeft bijna overal vloerverwarming.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• the noise
3x25 aansluiting.
Iedere kamer ook een radiator. Echter alleen in de keuken wordt dan geheel verwarmd. Boven geen actieve verwarming en de hal/woonkamer/rest doet nu de houtkachel.

• the noise
timovd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Vloerverwarming alleen niet in de woonkamer, maar daar pakt de houtkachel het wel.

Dus zo'n buitenunit als een airco, die in een boiler water verwarmd. Voor zowel tapwater als verwarming dan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
the noise schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:47:
3x25 aansluiting.
Iedere kamer ook een radiator. Echter alleen in de keuken wordt dan geheel verwarmd. Boven geen actieve verwarming en de hal/woonkamer/rest doet nu de houtkachel.
Dan heb je voldoende stroom voor een warmtepomp en warmtepompboiler.

Je zou de radiatoren nog kunnen wisselen voor LT radiatoren als je in een van de ruimtes te kort komt. Te beginnen met de woonkamer waar ik of vloerverwarming zou installeren of dit soort radiatoren om niet volledig van hout afhankelijk te zijn.
timovd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Ja dat

[ Voor 60% gewijzigd door Sethro op 27-07-2021 11:59 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vraag het even voor de zekerheid gezien de propaantank.. het gaat toch niet over belgie?
Dat maakt redelijk wat uit wat je kan verwachten met salderen/ terugdraaiende meter.
In geval van nederland lekker full electric gaan zou met weinig moeite moeten kunnen in een 2005 woning.
Je hebt ook nog hout voor als je een boost nodig hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 12:13 ]

• the noise
Maar welke merken zijn nu slim dan om naar te kijken?
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:08:
Vraag het even voor de zekerheid gezien de propaantank.. het gaat toch niet over belgie?
Dat maakt redelijk wat uit wat je kan verwachten met salderen/ terugdraaiende meter.
In geval van nederland lekker full electric gaan zou met weinig moeite moeten kunnen in een 2005 woning.
Je hebt ook nog hout voor als je een boost nodig hebt.
NL.
Ik woon lekker buitenaf.
Ik heb trouwens nog de oude draaischijfmeter. (met hand-en-tand verdedigd..) en die maakt vooral veel uren in de achteruit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
the noise schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Maar welke merken zijn nu slim dan om naar te kijken?
[...]
als je hem zelf wil instaleren zou ik naar panasonic kijken anders zou ik ook bv naar mitsibishi kijken

voor panasonic. (het algemene deel in de ts is geldig voor alle merken)
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 12:22 ]

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-11 08:57
Ik schat in dat jouw woonsituatie een beetje met de mijne overeenkomt (geen buren, goed geïsoleerd huis).
Wat voor ketel gaat het om?

Ik heb zelf een Nefit ecomline HR excellent uit 2000, schat ik.
Ik wacht zo lang mogelijk met vervangen van dat ding. Hij lekt een beetje maar dat is een paar liter per jaar. Ik heb inmiddels een voorraadje onderdelen aangelegd en de service handleiding bij de hand.
De ketel is brandschoon van binnen en in uiterst goede staat, geconstateerd door ervaren & bevriende service monteur.
Het is veel verstandiger om deze door te gebruiken dan dat ik hem ga vervangen. In geval van storing heb ik de onderdelen op de plank.

[ Voor 8% gewijzigd door Floor op 27-07-2021 12:29 ]

• the noise
Nefit Ecoline ook. 2003.
Ik heb nu 10l/halve dag lekwater. Als de reparatie eenvoudig is dan prima. Wel wat vaker storingen, wat verband kan houden met ombouw naar propaan.

[ Voor 5% gewijzigd door the noise op 27-07-2021 13:50 ]

• Rudenswans
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-03 14:48
Dit verhaal komt mij inderdaad ook bekend voor. Ook ik heb hier enkele jaren geleden uitgebreid onderzoek naar gedaan, omdat ook wij te maken hadden met een lekkende CV ketel.

De CV-ketel die wij op dat moment gebruikten was van Nefit en al ruim 14 jaar oud. Na wat onderzoek gedaan te hebben bleek dit ook al aan de wat oudere kant te zijn. Zoals ik op Google had gelezen kun je een CV-ketel na 12 jaar wel als oud beschouwen.

Na gesproken te hebben met verschillende installateurs besloten om een nieuwe CV-ketel te kopen en te laten installeren. Dit was niet alleen voor het huis een goede keuze, maar ook voor onze portemonnee. De kosten voor een nieuwe CV-ketel zijn natuurlijk niet mals, maar de onderhoudskosten voor een oudere ketel ook niet. Daarbij komt ook nog eens de nieuwe technologie kijken waardoor moderne cv-ketels een stuk energiezuiniger zijn en dus extra interessant worden.

Inmiddels zit de nieuwe Nefit cv-ketel ruim 2,5 jaar in onze woning en dat bevalt erg goed. Het aanschaffen van een nieuwe CV ketel na 12+ jaar kan ik daarom zeker aanraden!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
the noise schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:36:
Nefit Ecoline ook. 2003.
Ik heb nu 10l/halve dag lekwater. Als de reparatie eenvoudig is dan prima. Wel wat vaker storingen, wat verband kan houden met ombouw naar propaan.
oke, hoe moet ik propaangas vergelijken met aardgas zo als een gewone Nederlander heeft.
(ik dacht dat het duurder was als mijn gas en je er meer van nodig had voor de zelfde warmte. :? )

voor mij is een warmtepomp al goedkoper als aardgas gebruiken.
(ongeveer 1/3 goedkoper, maar heb ook bijna gratis stroom uit de zonnepanelen ben in het laatste jaar van mijn TVT van set 3 en dan is het 3/3 goedkoper of eigenlijk gratis.)
ik dacht dat propaan nog duurder was en dan is het helemaal een no brainer.

(een vriend van me die douched/badderd op LPG en vult de tankjes zelf in belgie bij het tankstation.
dat zou aardig vergelijkbaar moeten zijn als propaan.
dat is nog iets goedkoper maar kost wel aardig wat moeite. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Maxwell-95
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-12-2021
migjes schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:26:
[...]

(een vriend van me die douched/badderd op LPG en vult de tankjes zelf in belgie bij het tankstation.
dat zou aardig vergelijkbaar moeten zijn als propaan.
dat is nog iets goedkoper maar kost wel aardig wat moeite. ;) )
Het zelf vullen van LPG tanks bij het tanken kan inderdaad een stuk voordeliger zijn in de directe kosten, maar ik betwijfel of dit het waard is wanneer je je eigen tijd hier ook nog bij op moet tellen. :)

• Maxwell-95
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-12-2021
Rudenswans schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:44:

De CV-ketel die wij op dat moment gebruikten was van Nefit en al ruim 14 jaar oud. Na wat onderzoek gedaan te hebben bleek dit ook al aan de wat oudere kant te zijn. Zoals ik op Google had gelezen kun je een CV-ketel na 12 jaar wel als oud beschouwen.

Na gesproken te hebben met verschillende installateurs besloten om een nieuwe CV-ketel te kopen en te laten installeren. Dit was niet alleen voor het huis een goede keuze, maar ook voor onze portemonnee. De kosten voor een nieuwe CV-ketel zijn natuurlijk niet mals, maar de onderhoudskosten voor een oudere ketel ook niet. Daarbij komt ook nog eens de nieuwe technologie kijken waardoor moderne cv-ketels een stuk energiezuiniger zijn en dus extra interessant worden.
Is een CV-ketel na 12 jaar echt al als oud te beschouwen? De CV-ketel in mijn huis is inmiddels bijna 16 jaar oud, werkt nog naar behoren en eigenlijk nooit echt grote problemen mee gehad.

Laat ik die direct maar even afkloppen _/-\o_

• Rudenswans
Maxwell-95 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Is een CV-ketel na 12 jaar echt al als oud te beschouwen? De CV-ketel in mijn huis is inmiddels bijna 16 jaar oud, werkt nog naar behoren en eigenlijk nooit echt grote problemen mee gehad.

Laat ik die direct maar even afkloppen _/-\o_
Ja wij hebben zo'n 3 jaar geleden onze CV-ketel vervangen en hebben uiteraard van te voren wat research gedaan op Google, maar dat blijven vaak toch ook speculaties. Hoelang een cv ketel precies meegaat is wel afhankelijk van het merk dat je kiest, maar toen een installateur bij ons is langs geweest voor het installeren van een nieuwe cv ketel gaven zij aan dat een ketel met 12 jaar echt al wel een heel eind zijn. ;w

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2021 10:44 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:06
Mijn ervaring ongeveer 15 jaar. Dit is ook wel de consensus volgens mij.
Je hebt altijd uitschieters erbij (slechter/beter). Dit bij een ketel die goed gebruikt wordt (incl tapwater 1800m3 gas).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rudenswans
Jim423 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:08:
Mijn ervaring ongeveer 15 jaar. Dit is ook wel de consensus volgens mij.
Je hebt altijd uitschieters erbij (slechter/beter). Dit bij een ketel die goed gebruikt wordt (incl tapwater 1800m3 gas).
Ja klopt inderdaad. Op het internet lees je vaak 12 jaar, maar sommige ook 15 of zelfs nog meer. Het is echt afhankelijk van het merk, model en het gebruik.

• the noise
In ieder geval een leeftijd(15jaar) dus om geen grote kosten meer aan te maken.

Maar de opties zijn dan:
- Monobloc (alles buiten)
- AllInOne met buitenunit en binnenunit
- BiBloc zonder warmtapwater.

Eerst maar eens een overzichtje zoeken/maken want waar ik nu aan denk is
- All electric
- Buitenunit en binnenunit voor tapwater
- Boiler voor warmwateropslag

• the noise
Ok, blijkt dat de boiler in de CV lek is ..
Monteur Opa: 'Nee meneer. Uw idee van warmtepomp niet aan beginnen. Kost duur, verbruikt stroom en je hebt teveel ruimte nodig'

• migjes
@the noise
oke geen domme monteur opa. ;)
kost duur, jep gasketel heb je al voor 1500€ warmtepomp begint pas bij 3500€ en kan nog aardig oplopen.
gebruikt stroom, jep je hebt stroom nodig om de compressor aan te drijven.
veel ruimte, jep een gasketelte kun je krijgen in 30 bij 40 cm voor een warmtepomp heb je zeker meer ruimte nodig.

dus ja goede argumenten.
maar ik vervang 1m3 aardgas voor 2kWh, 1m3 aardgas kost me 0,70€ en 2kWh maar 0,44€.
dus ik stook wel een stuk goedkoper met de warmtepomp.
en ik heb al meer als 10 jaar zonnepanelen, dat is aardig terugverdiend dus eigenlijk stook ik al gratis.
probeer dat eens met aardgas of propaan. ;)

ik vraag met toch af, hoe verhoud stoken op propaan zich met aardgas?
ik dacht dat propaan minder energie bevatte als aardgas, dus je hebt meer m3 nodig (gaat in liters als ik het goed heb?)
en dat per m3 het ook duurder is als aardgas?
dit kan een warmtepomp helemaal breken of ophemelen. ;)
Maxwell-95 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:30:
[...]
Het zelf vullen van LPG tanks bij het tanken kan inderdaad een stuk voordeliger zijn in de directe kosten, maar ik betwijfel of dit het waard is wanneer je je eigen tijd hier ook nog bij op moet tellen. :)
ach je moet iets, als je alleen maar riool en water hebt.
geen gas geen elektra, dan moet je iets verzinnen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 30-07-2021 10:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• the noise
Adviesmeneer was er nu.
Aanschaf vervanging:
- CVketel 2.500,-
- Zonneboilersysteem 8.000,-
- Warmtepompsysteem 20.000,-

Mijn Cijfers.
2.000 KWh/jaar stroom 'over' van zonnepanelen.
1.200m3 aardgas / jaar (omgerekend van Propaan)
Wat dan 11.000KWh / jaar aan gas is.

Ik zou zeggen: 2.000 KWh stroom is 8.000KWh energie (COP4) dus dan kom ik 3.000KWh energie tekort(11.000-8.000) wat 750KWh stroomtekort is.

• migjes
@the noise
oke weet niet hoe je hebt gerekend.
maar ik reken zo:
1m3 aardgas = 0,70€.
dit vervang je voor 2kWh en is 0,44€ kosten.

maar reken ik er propaan bij, dan kom ik op.
1€ vervangen voor 0,44€.
bijna de helft van de prijs.

dus elk jaar de helft van je propaan kosten besparen, en tel dat 10 jaar bij elkaar op.
(het systeem moet toch zeker minimaal 10 jaar draaien.)
hier mag je dan nog het bedrag van een nieuwe propaan ketel bij tellen 2,500€.
en 10 jaar tank huur (750€ ?).
warmtepomp mag niet duurder zijn als dat bedrag om effectief te zijn. ;)

hoeveel kWh's je over hebt of niet hebt en moet kopen, dat maakt dan geen bal meer uit.
leuk als dat per ongeluk op 0kWh uit komt, maar een beetje kopen is niet erg.
(de zonnepanelen zijn wel heel leuk, maar moet je niet mee nemen in het verhaal.)

maar laten we eerlijk zijn, 20k€ voor een warmtepomp?
krijg je een warmtepomp die met goud is over laden of zo?
doet de installateur je tuin ook meteen verbouwen?
voor 3,5k€ tot 5k€ heb je al een systeem, daar komt nog 2k€ voor heel veel luxe dingen bij.
oke een aardige installatie post laten we zeggen 3k€.
maakt een 12k€.
maar dan vraag je natuurlijk de subsidie aan:
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
laten we zeggen 2k€, en dan ben je 10k€ klaar.

(ik heb altijd begrepen dat propaan gebruiken niet goedkoper was als aardgas.
aardgas vs warmte pomp, dan wint warmtepomp maar, maar nog niet heel ruim.
dan moet propaan een ruime winnaar zijn. :? )

• the noise
Dank je.
migjes schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:20:
@the noise
oke weet niet hoe je hebt gerekend.
maar ik reken zo:
1m3 aardgas = 0,70€.
dit vervang je voor 2kWh en is 0,44€ kosten.

1€ vervangen voor 0,44€.

Eh, ik snap je niet.
Bedoel je dat 1KWh in het geval van een warmtepomp je dan slechts 44% van de kosten hebt?

dus elk jaar de helft van je propaan kosten besparen, en tel dat 10 jaar bij elkaar op.
(het systeem moet toch zeker minimaal 10 jaar draaien.)
hier mag je dan nog het bedrag van een nieuwe propaan ketel bij tellen 2,500€.
en 10 jaar tank huur (750€ ?).

Van het totale gasverbruik is 75% voor het verwarmen, de rest koken en warm tapwater.
Dus 2.500,- Ketel en 10.000,- Stookkosten in 10 jaar.

hoeveel kWh's je over hebt of niet hebt en moet kopen, dat maakt dan geen bal meer uit.
leuk als dat per ongeluk op 0kWh uit komt, maar een beetje kopen is niet erg.
(de zonnepanelen zijn wel heel leuk, maar moet je niet mee nemen in het verhaal.)

maar laten we eerlijk zijn, 20k€ voor een warmtepomp?
krijg je een warmtepomp die met goud is over laden of zo?
doet de installateur je tuin ook meteen verbouwen?
voor 3,5k€ tot 5k€ heb je al een systeem, daar komt nog 2k€ voor heel veel luxe dingen bij.
oke een aardige installatie post laten we zeggen 3k€.
maakt een 12k€.
maar dan vraag je natuurlijk de subsidie aan:
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
laten we zeggen 2k€, en dan ben je 10k€ klaar.

(ik heb altijd begrepen dat propaan gebruiken niet goedkoper was als aardgas.
aardgas vs warmte pomp, dan wint warmtepomp maar, maar nog niet heel ruim.
dan moet propaan een ruime winnaar zijn. :? )
1€ vervangen voor 0,44€.

Eh, ik snap je niet.
Bedoel je dat 1KWh in het geval van een warmtepomp je dan slechts 44% van de kosten hebt?

Van het totale gasverbruik is 75% voor het verwarmen, de rest koken en warm tapwater.
Dus 2.500,- Ketel en 10.000,- Stookkosten in 10 jaar.

Ruime winnaar, dat ben ik met het meerekenen van de zonnepanelen in mijn beleving.

• migjes
@the noise
sorrie ik weet te weinig van propaan.
nog hoeveel je er voor betaald.
(je hebt een deel vaste kosten, en een deel gebruik kosten.
wat ik kan vinden, vind ik niet goedkoop in ieder geval.)

maar een hele grove berekening geeft mij, dat een warmtepomp ongeveer 50% goedkoper is in de gebruik kosten.
of je er mee van 1200€% per jaar naar 600€ zult zakken, kan ik niet berekenen.
maar als je dat doet doe je ook nog 6000€ besparen in 10 jaar tijd.

dat je naast de kosten voor elektra ook nog zonnepanelen gebruikt, maakt het zeker leuker.
maar dat is bijzaak niet de hoofd zaak.

maar vertel je kosten eens, dan kunnen we het misschien eens omrekenen naar een eenheid die vergelijkbaar is tussen de 2. ;)

• the noise
Qua kosten:
over de periode 2015 -2020 per jaar gemiddeld: 1.473L Propaan wat staat voor €1.289,-
Huur tank 75,-/jaar. (Maar daar kom ik nu nog niet vanaf vanwege koken op gas en verwarming bedrijfsunit.)

1.473L Propaan met calorische waarde van 7,06 is 11.319KWh energie verbruik voor:
Verwarmen (75%)
Koken (5%)
Warm water (20%)

15 jaar CV:
- Aanschaf 2.500,-
- 15 jaar X 1500,-/jaar (IPV 1,289,- inflatie enzo) 22.500,-
Totaal €25.000,- /15 jaar = 1.666,- / jaar.

10 Jaar warmtepomp
- Aanschaf X (ik ga naar 2e bedrijf om te vragen)
- 10 jaar X 750,- (de helft van 1.500,- geschat) 7.500,-

Dus 1.666,- minus 750,- = 916,- / jaar wat een warmtepomp mag kosten en dan ben ik break-even.
Even het risico daargelaten want een warmptepomp is relatief nieuwe techniek met meer kans op uitval&storing.

Dis is mijn plaatje op dit moment :)
Pagina: 1