Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Ramos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-06 20:07
Binnenkort verwacht ik eindelijk te kunnen gaan wonen in mijn nieuwe woning. Nu wil ik in deze woning natuurlijk een goed thuisnetwerk aanleggen. Dit zal zowel draadloos als met draad worden. Hier lees ik van alles over verschillende systemen maar is het maar moeilijk een keuze te maken, want een te ingewikkeld systeem past ook niet bij mij, ik denk dat een Unifi systeem te uitgebreid is maar wat dan wel goed is kom ik niet uit.

Internet zal waarschijnlijk Ziggo worden, dus het startpunt zal een Connectbox zijn waarvan ik de wifi uit wil zetten en dan als router gebruiken.

Belangrijkste vraag is wat is de juiste infrastructuur en welke apparatuur past daarbij?

Vanuit de meterkast liggen er straks de volgende draden:
- 2x naar de woonkamer
- 1x naar werkkamer op 1e verdieping
- 1x naar technisch hok op 2e verdieping

Wensen die er zijn:
- Aansluiten met draad van tv, ps4 in de woonkamer
- Aansluiten 2x werkplek in werkkamer
- Zorgen voor goede wifi in het hele huis (160m2)

Ik denk dat ik dit nodig heb, maar graag advies:
- kleine switch in woonkamer om tv en ps4 aan te sluiten en eventueel nog een sonos speaker
- access point in woonkamer
- kleine switch in werkkamer voor 2x werkplek en 1x sonos speaker
- access point op 2e verdieping

Is dit voldoende om een goed wifi netwerk en guest netwerk op te zetten door het hele huis? Welke apparatuur past het best bij deze wensen? Zie ik nog zaken over het hoofd?

Zit niet gebonden aan een bepaald budget, wil een systeem dat past bij deze wensen.

Beste antwoord (via 4Ramos op 28-07-2021 09:10)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 16:32
4Ramos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:03:
Bedankt voor alle antwoorden en hulp, helemaal zonder switch kom ik er denk ik niet vanaf. Ziggo Connectbox heeft 4 UTP aansluitingen, ik heb 6 UTP kabels die vanuit alle hoeken in mijn meterkast uitkomen.
In je openings post benoem je er maar 4 :>
Boosterpakket van Ziggo lijkt mij prima, deze boosters dan allemaal in AP modus zetten en aansluiten met draad voor het beste resultaat?
Heb geen ervaring met die set specifiek, maar bekabeld aansluiten is altijd het beste ja. En je kan je Connectbox gewoon als router blijven gebruiken dus enige andere router zou je inderdaad als AP gebruiken om NAT achter NAT te voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 11:26
Kan je niet simpelweg een paar losse switches nemen, en dat boosterpakket van ziggo erbij? https://www.ziggo.nl/inte...CCBIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09
Ik heb ongeveer dezelfde setup, opgelost met 2x Amplifi HD router. Deze hebben 4 switch poorten.
1 op mn werkkamer, en 1 op de kast van de TV waar de Shield / XBOX / TV / reciever aan hangt.
Prima dekking over 3 verdiepingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufhxhzO3uAsMvp-yq6h6aKMaMUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyxxs9UoPDkoyTHZverS3gaR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8L0B2ItRKcgyzVqp-UdDONNcv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6rVXJXNIcxmWSUWDyYfEKHV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Zoals @kosz al aangeeft heb je ook zat Access Points / Routers (die in AP mode kunnen) die meerdere LAN aansluitingen hebben. Switches in woonkamer en werkkamer lijken me waarschijnlijk dan ook niet nodig als je voor een dergelijke AP gaat.
In hoeverre je met 1x AP in de woonkamer en 1x AP op de 2e verdieping door je hele huis goede WiFi dekking hebt is lastig oordelen zo van afstand. In lijn met bovenstaande kun je eventueel ook met 3x AP werken en zonder switches als je het aantal apparaten wat wilt beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Waarom toch iedereen de wifi van die Ziggo box wil uitzetten is voor mij echt onbegrijpelijk, dat ding heeft prima wifi aan boord.
Er is geen enkel reden waarom je die niet zou inzetten naast extra accesspoints om betere dekking te krijgen.

Hier staat die Connectbox gewoon in de meterkast en die bleek voldoende dekking voor de gehele begane grond te hebben.
Daarnaast heb ik een TP-link EAP225 in het trappenhuis naar de zolder hangen die voldoende is om de bovenverdieping en zolder van wifi te voorzien.

Mijn advies zou zijn, zorgt voor bekabeling om accesspoint bij te kunnen plaatsen, maar ga eerst testen voor je extra en misschien overbodige accesspoints aanschaft.

En ga niet mee in die marketing hype om mesh systemen aan te schaffen, die maken alles alleen maar gecompliceerder en voegen nooit iets toe boven gewone accesspoints.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:29
Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:38:
Mijn advies zou zijn, zorgt voor bekabeling om accesspoint bij te kunnen plaatsen, maar ga eerst testen voor je extra en misschien overbodige accesspoints aanschaft.
^^dus

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Ramos
Bedankt voor alle antwoorden en hulp, helemaal zonder switch kom ik er denk ik niet vanaf. Ziggo Connectbox heeft 4 UTP aansluitingen, ik heb 6 UTP kabels die vanuit alle hoeken in mijn meterkast uitkomen.

Boosterpakket van Ziggo lijkt mij prima, deze boosters dan allemaal in AP modus zetten en aansluiten met draad voor het beste resultaat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
4Ramos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:03:
In je openings post benoem je er maar 4 :>
Heb geen ervaring met die set specifiek, maar bekabeld aansluiten is altijd het beste ja. En je kan je Connectbox gewoon als router blijven gebruiken dus enige andere router zou je inderdaad als AP gebruiken om NAT achter NAT te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Ramos
Dank allemaal! Ik ga eens kijken voor een setje Deco's en dan aansluiten met ethernet backhaul. Geen ingewikkelde setups want dat wordt op dit moment te ingewikkeld. Eerst eens proberen en dan verder uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 16:02
Ik ben hier een tijdje geleden ook mee bezig geweest, misschien heb je nog iets aan mijn topic;

Advies bij vernieuwing thuisnetwerk
Pagina: 1