Oud huis verbouwen hoe te verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:54
Mijn vriendin en ik willen het huis van een familie lid overnemen die naar een bejaardentehuis is gegaan. Het huis is gebouwd in de jaren 50 en sindsdien eigenlijk niks meer aan gedaan. Overal in het huis zit nog enkel laags beglazing en er is zo goed als niks geïsoleerd. Het huis wordt op dit moment verwarmt door 2 grote gashaarden in de woonkamer en verdeeld door het huis kleine gas kacheltjes.

De planning is om het huis grondig te gaan verbouwen en de aanbouw uit te breiden zodat er op de begaand grond wat meer woon ruimte is. Daarbij ook zo goed mogelijk isoleren, glas vervangen door HR+++ en de muren te isoleren met PIR-platen. Qua vloer moeten we nog bekijken wat mogelijk is op dit moment ligt er een houten vloer in maar we willen wel graag een betonnen vloer er in gaan maken als dat mogelijk is.

Maar nu is de vraag wat gaan we doen qua verwarming. Er is nu helemaal niks van moderne verwarming en die gas gaskachels gaan we natuurlijk ook niet meer gebruiken. Ik kan voor de standaard manier gaan en dan overal radiatoren op hangen en die gaan voeden met een simpele gas ketel. Maar kijken naar de toekomst is dat misschien niet een goed plan. Daarom zal ik graag kijken wat nu mogelijk is in een oud huis en of we misschien kunnen gaan voor een verwarmingstechniek die niet binnen 10 jaar end of life is zeg maar. We hebben nu alles open liggen dus kunnen nu best wat aanpassingen doen over een aantal jaar zal dat lastiger gaan.

Qua budget moet het natuurlijk ook niet uit de hand gaan lopen dus misschien is er een manier om voor een soort hybride setup te gaan. Wat nu nog werkt op een gasketel en in de toekomst makkelijk om te bouwen is naar wat anders.

Huidige indeling van het huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5krde4_y_5zr3uqS-cg3nLfAlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLoV23xsehPO4n78SFQdwMYD.jpg?f=fotoalbum_large

Indeling van het huis hoe het na de verbouwing er uit moet zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSzSHHwEqUx39BVrzXK9Ud2tqhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n6pV4SOnRuLiDwglpMFszEgX.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Ja, vloerverwarming erin..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Lage temperatuur verwarming... Vloerverwarming is het handigste en comfortabel naar mijn mening, al zijn er ook tegenwoordig mensen die de voorkeur geven aan een airco voor koelen en verwarmen.

Dan is de vraag hoe je wil gaan verwarmen. Een CV installatie welke zijn betrouwbaarheid jaren heeft bewezen? Of toch een grond warmtepomp of lucht?

Lastige keus hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
Inderdaad, voor vloerverwarming gaan en eventueel nog wand/plafondverwarming. Plafondverwarming kan ook erg handig zijn als je wilt gaan koelen en kan net een beetje extra capaciteit geven in de winter, maar warmte stijgt. Dus je wilt boven koelen en onder verwarmen.

Met vloerverwarming kun je altijd nog verder op een warmtepomp. Overigens zijn er ook interessante hybride setups te krijgen, waarbij je voor de koudste periodes nog gas gebruikt, maar de rest van het jaar toch mooi op een warmtepomp kunt gaan draaien.

Ga je zonnepanelen plaatsen?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met PIR-platen binnenshuis is wel de vraag of je voor een combinatie LT-vloerverwarming en warmtepomp aan een prettige isolatiewaarde en daarmee samenhangend warmteklimaat komt.

Maar is het een rijtje, hoek/tweekapper of vrijstaand?

En begrijp ik goed dat het een bungalow/enkele verdieping is? Zit er iets boven/onder?

Je kunt overigens ook LT-radiatoren plaatsen.

Eigenlijk geldt voor alle verwarmingsopties dat je een transmissieberekening moet maken (zelf ook mee bezig), per kamer bepalen hoeveel warmte je verliest en hoeveel verwarmingsvermogen je daarbij nodig hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door pagani op 26-07-2021 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Vloerverwarming.
En dan een warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
@pagani Het gaat hier om een vrijstaand huis met een boven verdiepen van nog ongeveer 45m2 verdeeld over 4 vertrekken. De bovenverdieping is deels onder het dak waardoor de kamers na ongeveer een meter schuin weg lopen. Natuurlijk zal de bovenverdieping ook zal goed als mogelijk geïsoleerd worden.

Ik zal mijn eens gaan verdiepen in een transmissieberekening.

@storeman Ik zit niet te denken aan zonnepanelen. Dit heeft er mee te maken dat ik van mening ben dat consumenten zelf geen stroom moeten opwekken omdat het landelijk stroomnet daar niet voor bedoelt is en daarbij nog niet te spreken over inferieure omvormers die het net vol blazen met ruis en andere ongein. Maar daar zal ik mensen hier maar niet mee gaan lastig vallen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:46
Dan zwem ik even tegen de stroom in. >:)

Als je de vloer gaat vervangen overweeg dan een snelbouwsysteem als dit.
Voor verwarming en koeling in de meest bewoonde ruimtes een airco ophangen. Dat is makkelijk op te schalen achteraf en je kan direct elke ruimte op een eigen temperatuur houden. Met LT/Vloerverwarming kan dat ook wel, maar is volgens mij een stuk duurder. Ook is de badkamer dan in een mum van tijd ontvochtigd. Zeker gezien het een vrijstaand huis betreft lijkt het mij veel makkelijker om buiten wat units en leidingen te plaatsen, dan om door het hele huis radiatorleidingen aan te leggen of ook de bovenverdieping (houten vloer?) te voorzien van vv.

Heb je ook al nagedacht over een WTW ventilatiesysteem? Kan je wellicht nog oude koven of schoorsteen gebruiken om buizen door te voeren.

[ Voor 15% gewijzigd door jordje op 26-07-2021 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ongevraagde aanvulling: denk ook aan je lucht(vochtigheid/kwaliteit) als je opeens een heel huis isoleert en de verwarming aanpast.

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 26-07-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Zelf een jaren 30 woning helemaal gestript.
Warm water komt dadelijk van een warmtepompboiler, zo'n model met lucht.
En verwarmen gaan we doen met de airco's, simpelweg omdat we die sowieso willen om te koelen.
We kiezen in de grote ruimtes zelf voor een model met bevochtiging/ontvochting/koelen/warmen.

Denk wel aan je ventilatie trouwens, daar lees ik even niks over.
Zelf heb ik die volgens mij wat overgedimensioneerd met 160mm buizen en ventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Niet om bijdehand te doen, maar waar zit je qua budget aan te denken? Ik heb vorig jaar eens een verbouwing - warmtepomp nog buiten beschouwing gelaten - doorgerekend van een kleinere vrijstaande jaren 50 woning waar nooit wat aan gedaan was. Vraagprijs leek interessant, maar de conclusie was dat dit toch echt te gortig ging worden. Het huis was het op zich nog wel waard hoor, maar de buurt niet. Verder niet belangrijk: dat werd toch echt te duur voor ons.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-07-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Hoe hoog zijn je plafonds? Als je verticaal een beetje de ruimte hebt is het natuurlijk ideaal het plafond wat om laag te trekken zodat je aan en afvoer van warme en koude lucht netjes weg kunt werken. (plus alle electra, etc.)

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SkullboyNL schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:35:
Qua budget moet het natuurlijk ook niet uit de hand gaan lopen
De belangrijkste vraag is dan of je vanuit je tuinstoel gaat kijken hoe anderen je budget verbranden of je zelf iets gaat doen :)

Als je DHZ-set vloerverwarming zoekt, dan heb je die zo gevonden, voorbeeldje:
https://www.vloerverwarmi...-ht-mengverdeler-8-groeps
Dus voor €1000 + wat zweet heb je beneden vloerverwarming erin liggen.
En daarna komt er een vloerenbedrijf om je (dek)vloer vol te blaffen, maar dat wilde je toch al hebben.

Op de bovenverdieping wordt het een lastiger verhaal, daar leg ik zelf vloerverwarming neer (ook houten balken), maar dan begint het al snel duurder te worden. Ik leg het tussen de balken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR8LlEihwwdF0ZQ-TjQGLBLCdWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQz6AexeTmGejemzrD93mKBD.jpg?f=user_large

Qua warmtepomp e.d. ben ik zelf wel erg pro-warmtepomp en dan van het gas af, maar dat is een persoonlijke keus. Ik ga echt geen €5k neertellen voor een hybride, om daarna nog steeds een gasaansluiting te hebben, maar ook alle onderhoud en ellende van een cv-ketel EN warmtepomp met dure installatie. Voor ~€5k van een hybride ketel kun je ook heerlijk shoppen voor een L/W warmtepomp en die 2 buizen en 2 draden sluit je zelf wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet je ook maar net willen, dit soort dingen zelf doen. Die vloerverwarming en wat divers leidingwerk in een nieuwe betonnen vloer kostte mij een half jaar geleden ongeveer 2600 euro incl. arbeid. Voor de grappenmakers: dat was exclusief nieuwe vloer natuurlijk.

Een vrijstaand huis zelf doen zonder heel veel bouwervaring, is niet voor iedereen weggelegd. Ik heb er bijvoorbeeld gewoon geen tijd voor: werk, gezin.... Ben al blij dat ik veel van de afwerking zelf kan doen. Dat duurt al lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
Lucht Warmtepomp, zonnepanelen en airocos, is waar ik voor zou gaan. Mits de boel flink wordt geïsoleerd.

Budget? Jou verbouwingsplan klinkt als min 150k 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barry86 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:24:
Lucht Warmtepomp, zonnepanelen en airocos, is waar ik voor zou gaan. Mits de boel flink wordt geïsoleerd.

Budget? Jou verbouwingsplan klinkt als min 150k 😅
Zal afhangen van de prijs van alle keuzes, maar als je zelf alleen de afwerking doet en het moet allemaal nu in 1 keer goed... misschien nog wel wat méér. Fatsoenlijke nieuwe kozijnen met nieuw glas gaan alleen al een kapitaal kosten. Plastic zal goedkoper zijn, maar sommige mensen willen dat niet in een oud huis.

Nieuwe keuken kan voor 10k, 25k of meer als je een dure smaak hebt.

Voor 1 ton hadden wij:
- betonnen vloer met vloerverwarming beneden (broodjesvloer op stalen renovatieliggers)
- nieuwe openslaande tuindeuren met bovenlichten en nieuwe achterdeur met ruit ernaast (Inc kozijnen)
- bovenverdieping nieuwe kozijnen
- 2 kleine nieuwe kozijnen op zolder
- nieuwe badkamer + nieuw gerealiseerd separaat toilet boven
- toilet beneden vernieuwd
- spouwmuurisolatie
- dakisolatie aan binnenzijde
- nog wat klein werk
- PVC vloerbedekking beneden.

De helft daarvan was voor keuken en badkamer+toiletten.

TS heeft het over jaren 50 en nooit iets aan gedaan... daar komt nog wel extra werk bij kijken. Ik vermoed dat je de elektrische installatie niet meer wil (was bij ons al vervangen recent) en het is nog maar de vraag hoe de staat van de dakbedekking is na 70 jaar (bij ons waren de panlatten en dakpannen recent al vervangen). En dan is het huis van de TS vrijstaand (wij hebben een twee-onder-1-kap), ook weer duurder.

Ik schrok echt van de uitkomst van mijn berekeningen voor een iets kleinere vrijstaande jaren 50 woning met hetzelfde verhaal (nooit wat aan gedaan). Mijn aankoopmakelaar was - na een makelaarswissel - ineens ook de verkoopmakelaar van dat jaren 50 huis wat wij niet aandurfden vanwege mijn hoge kostenraming. Later nog eens richting haar aangegeven dat we hadden gezien dat ze dat vrijstaande huis ook in de verkoop hadden. Ook gezegd dat we wel geïnteresseerd waren maar afhaakten op de hoge kosten voor renovatie. Daar ging ik uit van 150k inclusief een kleine aanbouw om de benedenverdieping iets bruikbaarder te maken. Volgens haar zat ik met die 150k zelfs nog te laag. Maar dan wel dus de aanname dat we zelf alleen afwerking zouden doen. Met die 150k was er volgens haar wel iets van te maken, maar áf zouden we het niet krijgen met dat geld. Die 150k was voor ons gewoon teveel. Dat hadden we kunnen overwegen als het voor dat bedrag echt helemaal áf was geweest....

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-07-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:47
Ik weet niet wat de constructie van je ondervloer is en wat de staat daarvan is, maar bij onze verbouwing was de best betaalbare manier om vloerverwarming te krijgen een betonvloer met een dik pak eps eronder.
Dit was deels omdat onze vloerbalken doorgerot waren.
Onze benedenverdieping is ongeveer 60m2, kosten voor het afvullen van de kruipruimte met zand, 2 lagen van 10cm eps en beton+dekvloer waren ongeveer 8700 euro.
Installatie van vloerverwarming + een aantal extra leidingen was 2900 euro.
Dus ter referentie 11-12k ben je zo kwijt, Afvoeren en zand naar binnen kruien heb ik zelf gedaan. Beton storten en vloerverwarming plaatsen heb ik laten doen.

Totale verbouwkosten voor isoleren van bovenverdieping + maken van nieuwe badkamer op verdieping + hele beneden verdieping slopen en opnieuw inrichten en nieuwe keuken waren ongeveer 50000 euro + een half jaar alle vrije tijd die je hebt erin stoppen

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen... op 27-07-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
Ik zou sowieso voor vloerverwarming gaan. Dat is zoveel comfortabeler dan traditionele radiatoren!
offtopic:
In de afdeling ongevraagd advies: waarom plaatsen jullie de keuken niet in de bestaande uitbouw en dan in de nieuwe uitbouw de eetkamer met openslaande deuren / schuifpui? Dan betrek je de tuin mooi bij de woning (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
je kan ook vloerverwrming en wat kleine radiatoren nemen. zodat je de kouval van je ramen breekt.
dat kan overigens ook met een jaga radiator. lage temperatuur radiator. ventilatie denk aan wtw unit of type c. met van die roosters. maar dat kost weer meer gas/geldt stroom etc. en dat wil je leiver eigenlijk niet.

in de afdeling ongegraad advies je indeling kan ik me wel in vinden . alle praktische ruimtes zoals keuken badkamer bijkeuken bij elkaar neerzetten heeft wel wat/ maar je kan ook aanpassen zodat je vanuit je eetkamer je bijkeuken inlopen het is gewoon net wat je wilt/wat belangerijk vindt. je voorkeur heeft etc.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 27-07-2021 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:18
Laat een expert komen en doe een bouwkundige keuring. Als het goed is wordt isolatie + advies voor isolerende maatregelen meegenomen ( vraag dit anders specifiek aan ).

Daarnaast moet je rekening houden dat isolatie een heel grote factor speelt bij het verduurzamen van jouw huis. Ga je voor vloerverwarming inclusief een WP voor verwarming/elektriciteit e.d. dan moet je huis ook erg goed geisoleerd zijn. Anders is het geen goede oplossing. Kijk dus eerst wat het gaat kosten om je hele huis fatsoenlijk te isoleren + te vernieuwen, en maak dan de keuze of je voor vloerverwarming door het hele huis gaat, alleen de woonkamer + badkamer kiest, of juist alleen de woonkamer. Of juist een combinatie waarbij de hoofdverwarming alsnog van radiatoren komt

Mijn hele (hoek)huis vervangen van enkelglas naar HR++ met van alles erop en eraan heeft me 20k gekost ( inclusief voordeur en openslaande tuindeuren ) komen in oktober alles vervangen

Mijn plan is om vloerverwarming op de hele benedenverdieping te realiseren, en op de badkamer. Hierdoor "moet" ik de vloer/kruipruimte en de muren gaan isoleren ( anders heeft het geen zin, dak isoleren is voor nu nog te duur ). De verdiepingsvloer moet je gaan isoleren ( kan een expert meer over vertellen ) als je op de benedenverdieping alleen maar vloerverwarming gebruikt. Zo blijft de warmte beneden beter hangen. Dit helpt in mijn geval ook met de vloerverwarming op de douche

Succes in ieder geval :P het kost altijd meer dan je zou verwachten

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

SkullboyNL schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:46:
@pagani Het gaat hier om een vrijstaand huis met een boven verdiepen van nog ongeveer 45m2 verdeeld over 4 vertrekken. De bovenverdieping is deels onder het dak waardoor de kamers na ongeveer een meter schuin weg lopen. Natuurlijk zal de bovenverdieping ook zal goed als mogelijk geïsoleerd worden.
Dak niet vergeten te isoleren. Hopen dat het een simpel zadeldak is, want dan kan je er gewoon een klap/scharnierdak op laten zetten. Schild/wolfs/mansardedaken vragen een andere, kostbaarder, aanpak immers.
@storeman Ik zit niet te denken aan zonnepanelen. Dit heeft er mee te maken dat ik van mening ben dat consumenten zelf geen stroom moeten opwekken omdat het landelijk stroomnet daar niet voor bedoelt is en daarbij nog niet te spreken over inferieure omvormers die het net vol blazen met ruis en andere ongein. Maar daar zal ik mensen hier maar niet mee gaan lastig vallen.
Je begrijpt dat een warmtepomp, zelfs met een effectieve COP van >4,5 in jouw geval naar alle waarschijnlijkheid 5-6MWh per jaar gaat verbruiken, bovenop je normale gebruik right? En dat zonnepanelen die energie voor je op kunnen wekken zodat je niet zozeer uit het net moet trekken, maar meer zelfvoorzienend kunt zijn. Dan gaat het niet om terugleveren, maar om zelf opwekken. Over een jaar of wat worden de opslagsystemen voor je zelf opgewekte energie ook betaalbaar(der), waardoor je ook in de avond/nacht je eigen energie kunt gebruiken.

Isoleren is één, ventileren is echter ook noodzakelijk. Wat voor ventilatiesysteem heb je in gedachten? Ik mag aannemen type D/balans? Gezien je voor HR+++ glas gaat, toch?

Voor verwarming kan je in theorie voor een hybride warmtepomp gaan, zeker gezien je liever een energierekening lijkt te betalen. Heb je een dubbel systeem te onderhouden, vast recht voor je gas bovendien, maar wel relatief eenvoudig verwarmen op de wat extremere koudedagen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Kun je het huis voor een familie prijs kopen of betaal je de volle mep, en wat is daarna je budget voor de verbouwing?

In principe is elke euro die je er nu in gaat gooien verloren geld. Klinkt heel leuk, maar je moet de complete woning strippen en vanaf dan opnieuw opbouwen.

Je zou bijna de boel platgooien en nieuwbouw neer gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

miciel schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:55:
je kan ook vloerverwrming en wat kleine radiatoren nemen. zodat je de kouval van je ramen breekt.
dat kan overigens ook met een jaga radiator. lage temperatuur radiator. ventilatie denk aan wtw unit of type c. met van die roosters. maar dat kost weer meer gas/geldt stroom etc. en dat wil je leiver eigenlijk niet.

in de afdeling ongegraad advies je indeling kan ik me wel in vinden . alle praktische ruimtes zoals keuken badkamer bijkeuken bij elkaar neerzetten heeft wel wat/ maar je kan ook aanpassen zodat je vanuit je eetkamer je bijkeuken inlopen het is gewoon net wat je wilt/wat belangerijk vindt. je voorkeur heeft etc.
Kouval van de triple-plane HR+++ ramen zal nogal meevallen ;)
De prijs van die ramen en kozijnen zal echter wel flink pijn doen, een raam van 90x190 zonder bewegende delen doet rustig €1000, zoniet 1250.

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
hollandnick schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:57:
Mijn plan is om vloerverwarming op de hele benedenverdieping te realiseren, en op de badkamer. Hierdoor "moet" ik de vloer/kruipruimte en de muren gaan isoleren ( anders heeft het geen zin, dak isoleren is voor nu nog te duur ). De verdiepingsvloer moet je gaan isoleren ( kan een expert meer over vertellen ) als je op de benedenverdieping alleen maar vloerverwarming gebruikt. Zo blijft de warmte beneden beter hangen. Dit helpt in mijn geval ook met de vloerverwarming op de douche

Dit klinkt niet als de juiste aanpak. Dak is de #1 plaats om te isoleren qua warmteverlies.
Leuk dat je de verdiepingsvloer doet maar dit klinkt als solliciteren naar een ijskoude bovenverdieping.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
mk1992 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Dit klinkt niet als de juiste aanpak. Dak is de #1 plaats om te isoleren qua warmteverlies.
Leuk dat je de verdiepingsvloer doet maar dit klinkt als solliciteren naar een ijskoude bovenverdieping.
Dit dus.

Als isolatie nu al een probleem is, dan laat de rest ook maar zitten. Krijg nu al een visioen van "help mijn man is klusser".

Edit: je bent TS niet, excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door Segafreak83 op 27-07-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Vloerverwarming is compatible met zowel HR (gas)ketels als met modernere warmtepomp alternatieven. Daar ga je nog lang plezier van hebben. Je kunt het op twee verdiepingen doen, maar wij doen in ons huis vloeverwarming op de benedenverdieping en lage temperatuur convectoren op de slaapkamers boven. Deze kunnen ook zowel op een normale ketel als lage temperatuur.

Als alles in je huis op lage temperatuur verwarmd kan worden ben je goed voorbereid op de toekomst. De lucht verwarmen kan ook, maar daar kan ik je minder over vertellen.

Uiteraard alles goed isoleren dat je qua capaciteit een stuk lager kan gaan zitten.

Wat al eerder aangestipt is maar waar ik je niet over hoor: ventilatie! Als je toch al je glas gaat vervangen, denk dan goed na over hoe je frisse lucht binnen wilt krijgen. Bij ons wordt ook al het glas (en vrijwel alle kozijnen) vervangen voor HR+++. Zonder ventilatiestroken want we bouwen een ventilatiesysteem type D met warmtewisselaar in het huis. Dit betekent wel naar alle vertrekken een buis aanleggen, wat even wat puzzel/tetriswerk betekent. Maar als je je huis toch zo grondig gaat renoveren is het zonde om deze kans te laten liggen. Nu kun je de buizen nog mooi wegwerken. Wij hebben voor 100mm buizen naar elk vertrek gekozen, iets minder overkill dan @JohanSavelkoul maar flink ruimer dan het aangeraden minimum van 75mm.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Mijn hele (hoek)huis vervangen van enkelglas naar HR++ met van alles erop en eraan heeft me 20k gekost ( inclusief voordeur en openslaande tuindeuren ) komen in oktober alles vervangen

[...]
Die kosten gaan vooral afhangen van wat voor kozijnen je kiest. Dat glas valt allemaal wel mee. Mooie hardhouten kozijnen zijn gewoon duur, zeker nu. Plastic kan voor veel en veel minder. Zeker als je wat dikkere kozijnen in je huis hebt en dat zo wil houden, wordt het snel duurder als je voor hardhout kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
mk1992 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Ik had ook niet het hele verhaal opgenomen. Feit is dat het dak gewoon te duur is om te isoleren ( voor nu ) mijn geld is op. Daarnaast komt er op de bovenverdieping gewoon radiatoren te hangen waarbij op de douche alsnog gekozen wordt voor vloerverwarming i.v.m. toekomst

Er hangt nu nergens verwarming, dus een koude bovenverdieping heb ik toch al :9

Overigens reageerde ik op TS en adviseerde ik -juist- om eerst te gaan voor volledige isolatie + vernieuwing huis en daarna pas te gaan kijken of er genoeg geld over is voor vloerverwarming in hele huis of delen van het huis en/of WP combinaties. Dat ik het voor mezelf anders doe weet ik heel goed
Segafreak83 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Dit dus.

Als isolatie nu al een probleem is, dan laat de rest ook maar zitten. Krijg nu al een visioen van "help mijn man is klusser".
Dan is het maar een voordeel dat ik geen vriendin/vrouw heb, hoef ik ook niet mee te doen aan dat programma. Verder voegt je bericht niets toe en is elke isolatiemaatregel er 1. Niet iedereen heeft te financiële middelen om heel het dak ook te isoleren. In mijn geval wordt dat als laatst gedaan, waarbij de benedenverdieping de voorkeur heeft. Dak komt volgend jaar wel
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Die kosten gaan vooral afhangen van wat voor kozijnen je kiest. Dat glas valt allemaal wel mee. Mooie hardhouten kozijnen zijn gewoon duur, zeker nu. Plastic kan voor veel en veel minder. Zeker als je wat dikkere kozijnen in je huis hebt en dat zo wil houden, wordt het snel duurder als je voor hardhout kiest.
Mijn huis is uit '63 en vind kunststof kozijnen met een kleurtje goed genoeg ( en meer onderhoudsvrij ) Dus klopt idd dat de kosten verschillen, ik gaf alleen aan dat kozijnen + HR++ in mijn geval 20k hebben gekost

[ Voor 58% gewijzigd door hollandnick op 27-07-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
Floor-is schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Kouval van de triple-plane HR+++ ramen zal nogal meevallen ;)
De prijs van die ramen en kozijnen zal echter wel flink pijn doen, een raam van 90x190 zonder bewegende delen doet rustig €1000, zoniet 1250.
ik had er overheen gelezen, ik dacht dat het ging om hr++ glas.
maar bij triple glas heb je inderdaad bijna geen koudeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Laat een expert komen en doe een bouwkundige keuring. Als het goed is wordt isolatie + advies voor isolerende maatregelen meegenomen ( vraag dit anders specifiek aan ).

Daarnaast moet je rekening houden dat isolatie een heel grote factor speelt bij het verduurzamen van jouw huis. Ga je voor vloerverwarming inclusief een WP voor verwarming/elektriciteit e.d. dan moet je huis ook erg goed geisoleerd zijn. Anders is het geen goede oplossing. Kijk dus eerst wat het gaat kosten om je hele huis fatsoenlijk te isoleren + te vernieuwen, en maak dan de keuze of je voor vloerverwarming door het hele huis gaat, alleen de woonkamer + badkamer kiest, of juist alleen de woonkamer. Of juist een combinatie waarbij de hoofdverwarming alsnog van radiatoren komt

Ik zou je isolatieplannen herzien. Verdiepingsvloeren isoleren is 1 van je laatste investeringen. Dat kun je met vrij weinig moeite op elk willekeurig moment doen. Ik denk dat je een expert hebt gepsroken die isolatiemaatregelen verkoopt en een verdiepingsvloer isoleren is niet zo duur en dat verkoopt makkelijk. :) Eerst de schil van je huis isoleren. Algemeen gesteld levert het dak het meeste op, als je vloerverwarming op de begane grond wil is het gewoon nodig om die vloer ook goed geïsoleerd te hebben. Om praktische redenen heb ik eerst vloer, daarna spouw en pas binnenkort dakisolatie. We gebruiken de zolder nu als tijdelijke slaapkamers, dus dak isoleren is dan wat onhandig omdat het van binnenuit moet. Ons huis is met bijna 11 meter al bijna 2 meter te hoog, dus van buitenaf isoleren gaat niet door (en daar ga ik de buren ook niet in meekrijgen). De expert van de spouwisolatie probeerde me ook al warm te maken voor verdiepingsvloerisolatie.

Wij hebben voor de zekerheid beneden nog 2 radiatoren laten zitten, voor het geval we met alleen vloerverwarming het in deze fase misschien toch niet zouden trekken. Die vloer geeft echter zoveel warmte, dat we hem in de winter lager hebben moeten zetten omdat het boven anders niet meer warm werd. De vloer bleef zo mooi op temperatuur, dat de ketel nauwelijks nog hoefde te werken om het beneden 20 graden te houden. De radiatoren die nu beneden nog hangen, zijn al bijna een half jaar niet meer aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Er zijn al aardig reactie gekomen dus ik probeer zo allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden.

Budget is er op dit moment nog niet dat hangt nog af wat de plannen gaan worden. We zijn nu bezig om alle plannen op papier te zetten en dan te gaan berekenen wat het moet gaan kosten. Dat is ook de reden waarom ik dit topic heb geopend omdat het verwarmen van een huis nog redelijk nieuw voor mij is. We kunnen het huis voor familie prijs kopen wat zeker niet de volle mep is dat zal ook helpen bij het verbouwen. Daarbij is de planning om veel zelf te gaan doen ben zelf aardig handig en mijn familie en schoon familie is dat ook dus veel klussen gaan zeker zelf lukken.

Ik zie nu ook wat dingen voorbij komen over ventileren en eigenlijk heb ik daar totaal niet bij stil gestaan. Ik zal dan ook kijken wat we kunnen gaan doen in het nieuwe huis. Type D lijkt wel interessant wat hier geopperd is.

Waar ik nu al over uit ben is dat er een lage temperatuur verwarming moet gaan komen op welke manier ga ik nog uitzoeken. Waarschijnlijk zal het een combinatie worden van vloerverwarming beneden en dan LT convectoren boven.

En over het glas ben ik ook nog niet uit maar daarvoor laat ik wel een glaszetter langs komen om mij te adviseren wat voor type glas en bijbehorende te kopen. Dan kan de glaszetter ook gelijk een offerte maken wat het allemaal gaat kosten.

Tot zo ver dank voor alle antwoorden ik heb weer genoeg stof om uit te zoeken en om over na te denken

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:41
SkullboyNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:59:
Er zijn al aardig reactie gekomen dus ik probeer zo allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden.

Budget is er op dit moment nog niet dat hangt nog af wat de plannen gaan worden. We zijn nu bezig om alle plannen op papier te zetten en dan te gaan berekenen wat het moet gaan kosten.
Doorgaans werkt het andersom; je hebt een budget en dat bepaalt wat je plannen kunnen zijn, of althans welke plannen haalbaar zijn. Hoe kun je geen idee hebben van je budget? Daar moet je toch op zijn minst een grof idee van hebben voor je zelfs maar aan een project als dit gaat denken?
We kunnen het huis voor familie prijs kopen wat zeker niet de volle mep is dat zal ook helpen bij het verbouwen.
Pas op dat je je daar niet rijk mee rekent; er zitten absoluut grenzen aan hoeveel voordeliger je het huis mag kopen van familie. Het moet wel marktconform zijn anders is het deels een schenking.

[ Voor 23% gewijzigd door Citroentjuh op 27-07-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik val nu net even in zonder alles terug te lezen.
Ikzelf heb vorig jaar een huis van 1840 gekocht waar nog niets aan was gedaan.
Wij pakken nu alles kamer voor kamer aan.
De bovenverdieping wordt verwarmd/gekoeld met een Mitsubischi multi-split. (badkamer met infra rood)
Bij de begane grond wordt voor de houten vloer vervangen door een betonnen met isolatie aan de warme kant met vloerverwarming. ik laat nog wel wat HT radiotoren hangen.

Alle steens buitenwanden worden voorzien van geisoleerde voorzetwanden.
Het dak is geisoleerd met 140mm Isovlas.

Al enkel glas is vervangen door monumentaal dubbel glas 9mm met 'getrokken effect' en nieuwe kierdichting.
Glas in lood voorzien van achterzetramen.

24 zonnepanelen.

en een remeha elga hybride staat op de planning.

ventileren doet dit oude huis altijd wel natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Citroentjuh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Doorgaans werkt het andersom; je hebt een budget en dat bepaalt wat je plannen kunnen zijn, of althans welke plannen haalbaar zijn. Hoe kun je geen idee hebben van je budget? Daar moet je toch op zijn minst een grof idee van hebben voor je zelfs maar aan een project als dit gaat denken?
En doe wat je doet GOED en niet half. ik spaar liever even door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zou je isolatieplannen herzien. Verdiepingsvloeren isoleren is 1 van je laatste investeringen. Dat kun je met vrij weinig moeite op elk willekeurig moment doen. Ik denk dat je een expert hebt gepsroken die isolatiemaatregelen verkoopt en een verdiepingsvloer isoleren is niet zo duur en dat verkoopt makkelijk. :) Eerst de schil van je huis isoleren. Algemeen gesteld levert het dak het meeste op, als je vloerverwarming op de begane grond wil is het gewoon nodig om die vloer ook goed geïsoleerd te hebben. Om praktische redenen heb ik eerst vloer, daarna spouw en pas binnenkort dakisolatie. We gebruiken de zolder nu als tijdelijke slaapkamers, dus dak isoleren is dan wat onhandig omdat het van binnenuit moet. Ons huis is met bijna 11 meter al bijna 2 meter te hoog, dus van buitenaf isoleren gaat niet door (en daar ga ik de buren ook niet in meekrijgen). De expert van de spouwisolatie probeerde me ook al warm te maken voor verdiepingsvloerisolatie.

Wij hebben voor de zekerheid beneden nog 2 radiatoren laten zitten, voor het geval we met alleen vloerverwarming het in deze fase misschien toch niet zouden trekken. Die vloer geeft echter zoveel warmte, dat we hem in de winter lager hebben moeten zetten omdat het boven anders niet meer warm werd. De vloer bleef zo mooi op temperatuur, dat de ketel nauwelijks nog hoefde te werken om het beneden 20 graden te houden. De radiatoren die nu beneden nog hangen, zijn al bijna een half jaar niet meer aan geweest.
Zeker, in theorie en op papier heb je gelijk :) alleen ik ben in mijn 1tje, heb geen oneindige financiën en het hele huis moet aangepakt worden. Daar ga ik dan eerst voor "looks" wat ook inhoud nieuwe vloeren leggen + dus dingen als vloerverwarming. Daarom kies ik in mijn geval ervoor het dak als laatste te doen omdat dit gewoon beter uit komt. De keuken, badkamer en de wc worden namelijk verplaatst en muren worden gesloopt O-) verdiepingsisolatie tijdens het vervangen van de vloer boven ( en de vloerverwarming in de badkamer ) is dan net zo makkelijk meegenomen ( en niet duur )

En aan de laatste post van TS te zien heeft hij ook nog niet veel budget, dus dan wordt het creatief denken. Wil je alles isoleren met wonen in oude zooi? Of ga je voor esthetisch aanpakken van je huis en daarbij zoveel mogelijk isoleren waarbij prioriteit gegeven wordt aan isolatie die later niet meer is aan te passen ( zoals nieuwe vloeren of stucwerk op muren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Citroentjuh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:56:
[...]

[...]
We zijn nog meerdere plannen aan het uitwerken dat is de reden dat er nog geen hard budget is. Die zal in de komende maand wel bepaald worden.
Pas op dat je je daar niet rijk mee rekent; er zitten absoluut grenzen aan hoeveel voordeliger je het huis mag kopen van familie. Het moet wel marktconform zijn anders is het deels een schenking.
Daar zijn we van op de hoogte. Toch bedankt voor het waarschuwen.
BlueSS50 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:57:
Ik val nu net even in zonder alles terug te lezen.
Ikzelf heb vorig jaar een huis van 1840 gekocht waar nog niets aan was gedaan.
Wij pakken nu alles kamer voor kamer aan.
De bovenverdieping wordt verwarmd/gekoeld met een Mitsubischi multi-split. (badkamer met infra rood)
Bij de begane grond wordt voor de houten vloer vervangen door een betonnen met isolatie aan de warme kant met vloerverwarming. ik laat nog wel wat HT radiotoren hangen.

Alle steens buitenwanden worden voorzien van geisoleerde voorzetwanden.
Het dak is geisoleerd met 140mm Isovlas.

Al enkel glas is vervangen door monumentaal dubbel glas 9mm met 'getrokken effect' en nieuwe kierdichting.
Glas in lood voorzien van achterzetramen.

24 zonnepanelen.

en een remeha elga hybride staat op de planning.

ventileren doet dit oude huis altijd wel natuurlijk
Wat voor voorzet wanden ben je gaan gebruiken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatiferous
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:20
Interessant!

Wij zijn (bijna) klaar met het isoleren van een huis uit 1906. Laatste 50 jaar ook weinig aan gebeurd. Wij hebben de houten vloeren vervangen door gasbeton met vloerverwarming, plafond tussenverdieping zelf geisoleerd, alle kozijnen vervangen door HR++ (bewuste keuze, +++ vonden we de prijs/isolatie verhouding minder) icm met hardhouten kozijnen, dak geisoleerd, hele isolerende schil aan de buitenkant, slim verwarmingssysteem (denk Tado), etc.

Voor verwarming gebruiken we nu een HR ketel, maar met aanleggen van vloerverwarming is rekening gehouden met het kunnen verwarmen op lage temperatuur. De radiatoren moeten we dan vervangen voor lage temperatuur radiatoren, maar is met installatie van pijpwerk ook rekening mee gehouden om op termijn een warmtepomp te kunnen gebruiken.

Wij hebben gebruik gemaakt van de ruimte die de hypotheek bood voor isolerende maatregelen en wij hebben een berekening laten maken door de makelaar van de waarde van het huis na alle ingrepen. Op deze nieuwe waarde hebben we de hypotheek laten baseren. Daarmee konden we een fix bouwdepot krijgen.

Het huis hadden we ook van familie gekocht en redelijk wat zelf gedaan aan de binnenkant van het huis. buitenkant hadden we een aannemer voor. Verkijk je astjeblieft niet op het budget, ook als je zelf veel doet...

[ Voor 14% gewijzigd door Fatiferous op 27-07-2021 11:13 . Reden: toegevoegd hoe wij het huis verwarmen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Toch vind ik dit tegenvallen.
Ik ga binnenkort kozijnen vervangen. Kunststof wordt veel genoemd als goedkoper dan hout. Maar op het moment is dat vooral als je geen opties wil aanvinken.

Basis kunststof is inderdaad iets goedkoper, maar dan vind ik het er wel uit zien als een stacaravan O-) . Wil je een wat mooier profieltje, kleuropties, beter ogend hang en sluitwerk en zeker HVL en houtlook folie schieten de kosten omhoog.

In mijn geval gaat het ook om een oudere woning (jaren 30), waar ik hout look beter bij vind passen dan super strak spul (een deel van de houten kozijnen blijft ook nog). Maar voor de begane grond ga ik waarschijnlijk alsnog voor hardhout. Kunststof wordt al snel 25-50% duurder en dan is het nog steeds half hout-look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 10:50
Hier een jaren 30 woning compleet gestript en opnieuw opgebouwd.

Wat we wel gedaan hebben:
- Glas vervangen naar HR++ en kozijnen behouden en tochtdicht gemaakt(geluid en warmte)
- Zolder/dak geïsoleerd daar zit een erg groot warmte lek
- Nieuwe CV ketel aangesloten op de oude radiatoren
- Badkamer en Keuken was een betonvloer en deze met electische vloerverwarming van Speedheat uitgevoerd

Te doen
- Zonnepanelen
- Kruipruimte isoleren

Dit was de meest normale prijs/kwaliteit verhouding en toch redelijk toekomst proof aangezien het van het gas af nog altijd in de kinderschoenen staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor iemand die in dit vakgebied werkt: haal er een expert bij. Ik kan je eventueel in contact brengen met een aantal experts die veel kennis en ervaring hebben met dit soort trajecten (ik doe zelf geen particulieren).

Het prachtige van jouw project is dat je eigenlijk niet gebonden bent aan wat er al in de woning aanwezig qua installaties. Dat geeft veel keuzevrijheid, maar het moet dan wel voor jou helder zijn welke keuzes er zijn. En dat is veel meer dan alleen het veelgenoemde vloerverwarming.

Omdat je de woning gaat isoleren, zul je helder moeten krijgen wat de warmte (en eventuele koude)vraag wordt na isolatie. Ook een verbeterde kierdichtheid speelt daarbij een rol. Vervolgens moet je gaan nadenken over luchtkwaliteit: ventileren. Ook daar zijn veel centrale en decentrale opties voor.

Pas dan kun je gaan nadenken over verwarming (en eventueel) koeling. Ook dat bestaat weer uit twee (of zelfs meer) componenten: afgiftesysteem, distributiesysteem en opwekker.

En dan is er nog de component warm tapwater, eventueel in combinatie met tapwaterbesparende opties (doucheWTW, neveldouche etc).

Houd er wel rekening mee dat met dit soort renovaties je een kostenpost gaat krijgen van tussen de 50 en 80 duizend euro, tenzij je heel veel zelf gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hollandnick schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Zeker, in theorie en op papier heb je gelijk :) alleen ik ben in mijn 1tje, heb geen oneindige financiën en het hele huis moet aangepakt worden. Daar ga ik dan eerst voor "looks" wat ook inhoud nieuwe vloeren leggen + dus dingen als vloerverwarming. Daarom kies ik in mijn geval ervoor het dak als laatste te doen omdat dit gewoon beter uit komt. De keuken, badkamer en de wc worden namelijk verplaatst en muren worden gesloopt O-) verdiepingsisolatie tijdens het vervangen van de vloer boven ( en de vloerverwarming in de badkamer ) is dan net zo makkelijk meegenomen ( en niet duur )

En aan de laatste post van TS te zien heeft hij ook nog niet veel budget, dus dan wordt het creatief denken. Wil je alles isoleren met wonen in oude zooi? Of ga je voor esthetisch aanpakken van je huis en daarbij zoveel mogelijk isoleren waarbij prioriteit gegeven wordt aan isolatie die later niet meer is aan te passen ( zoals nieuwe vloeren of stucwerk op muren )
Hier nog "erger". Wij zijn met zijn drietjes en er werkt er maar 1 (ik). Sec gezien doe ik overigens het dak ook als laatste, maar wel op heel korte termijn. Momenteel heb ik daar al een aannemer voor. Omdat we afhankelijk zijn van het "vrijkomen" van de zolder, is er alleen geen datum afgesproken. Dat is nog een zorgenpuntje, maar.... in het ergste geval ga ik net voor de winter gewoon zelf aan de slag. Wonen was voor ons echt prio, want we zijn 180 km noordelijker gaan wonen. :)

Wij merkten de afgelopen winter (toen we het huis pas net hadden), dat een ongeïsoleerd dak écht geen pretje is. Laat de deur naar de zolder open en je verliest direct een berg warmte. Met de deur dicht ook, maar natuurlijk wel wat minder. Daarom hebben wij ook heel snel besloten dat - linksom of rechtsom - het dak vóór de komende winter geïsoleerd moet zijn. Dan laten we volgend jaar de dakkapellen en goten doen. Dan zijn er nog wel wat dingen die gedaan moeten worden, maar dat gaat over erkers op de begane grond. Daarvoor hoeft in ieder geval niet het hele huis overhoop. Maar ook dat gaat weer een hoop geld kosten. 1 van de erkers bestaat uit 7 kozijnen. En sparen met een energierekening van hier tot Tokyo gaat minder snel.

Wat mij eigenlijk bij de eerste bezichtiging van het huis direct opviel, was: 3 (!!!) radiatoren op zolder. We wisten meteen waar we aan toe waren. :) In onze vorige woning (bouwjaar 1988, wel een stukje kleiner en een tussenwoning hadden we er 0 om precies te zijn en we misten te ze ook niet. Daar was de zolder altijd comfortabel, want er was een open trap zonder deur naar de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
@Fatiferous @dr paaj Dank voor jullie uitleg wat jullie hebben gedaan.

@Skyaero Van dat bedrag schrik ik niet echt dat is wat ik ongeveer in mijn hoofd heb wat het gaat kosten en daarbij is wel de planning om echt veel zelf te gaan doen. Alleen de "moeilijke" klussen zal ik gaan uitbesteden.
Ik zal je eens een privé bericht sturen om op het eerste voorstel in te gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timberleek schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Toch vind ik dit tegenvallen.
Ik ga binnenkort kozijnen vervangen. Kunststof wordt veel genoemd als goedkoper dan hout. Maar op het moment is dat vooral als je geen opties wil aanvinken.

Basis kunststof is inderdaad iets goedkoper, maar dan vind ik het er wel uit zien als een stacaravan O-) . Wil je een wat mooier profieltje, kleuropties, beter ogend hang en sluitwerk en zeker HVL en houtlook folie schieten de kosten omhoog.

In mijn geval gaat het ook om een oudere woning (jaren 30), waar ik hout look beter bij vind passen dan super strak spul (een deel van de houten kozijnen blijft ook nog). Maar voor de begane grond ga ik waarschijnlijk alsnog voor hardhout. Kunststof wordt al snel 25-50% duurder en dan is het nog steeds half hout-look.
Klopt. Ik noem het niet voor niets "plastic". Als je naar high-end kunststof gaat, wordt de prijs ook high-end.

We hebben eerder ook nog naar een jaren 30 tussenwoning gekeken en daar was 1 van de "selling points" voor de makelaar de plastic kozijnen op de eerste verdieping. Dat had ik in eerste instantie niet direct door en bij de eerste slaapkamer zei ik direct tegen mijn vrouw "maar die lelijke kozijnen moeten er wel echt uit, wel zonde eigenlijk want ze zijn volgens mij wel gewoon goed qua isolatie". Ik zag aan de makelaar dat hij dat geen toffe opmerking vond. :) Die kozijnen waren volgens hem helemaal gewelding natuurlijk, want pas een paar jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
SkullboyNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:10:
[...]

[...]

Wat voor voorzet wanden ben je gaan gebruiken?
Steens muur-damp open folie-10cm Pir-dampdichte folie-gips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:38

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Zolang je de kunststof kozijnen niet bij Andre koopt, die vlakbij de rotonde (daar zit ook een supermarkt op de hoek) aan het kanaal zijn toko heeft dan bespaar je je al heel veel ellende. Daar waar ook de sportschool zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijl op 27-07-2021 12:09 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Nijl schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:08:
Zolang je de kunststof kozijnen niet bij Andre koopt, die vlakbij de rotonde (daar zit ook een supermarkt op de hoek) aan het kanaal zijn toko heeft dan bespaar je je al heel veel ellende. Daar waar ook de sportschool zit.
Cryptische omschrijving maar toch weet ik welke zaak je bedoelt. Slechte ervaring met deze onderneming?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

SkullboyNL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Cryptische omschrijving maar toch weet ik welke zaak je bedoelt. Slechte ervaring met deze onderneming?
ja we zijn al drie jaar bezig met hem, en een rechtszaak verder.
ook de nieuwe kozijnen heeft hij compleet verkloot.
Hij is GEEN vakman!

Kunststof kozijnen laten plaatsen, afwerking ondermaats

[ Voor 5% gewijzigd door Nijl op 27-07-2021 12:16 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een van de punten om rekening mee te houden is koelen, vergeet dat absoluut niet. Sterk geïsoleerde woningen warmen langzaam op maar kunnen ook langzaam hun warmte kwijt, dat blijft echt hangen. Je wilt dan in sommige gevallen gewoon actief gaan koelen per vertrek om die warmte kwijt te kunnen.

Echter wil je geen zonnepanelen, dan wordt koelen al snel een prijzige oplossing. Zelfde geld voor elektrisch verwarmen trouwens, je mist aardig wat eigen opwekking waardoor je altijd tegen de hoofdprijs stroom van het net af neemt. Ik zou dat punt echt heroverwegen, zonnepanelen zijn nu eenmaal een vrij goed renderende investering.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Hoe zit het met de electrische installatie in het huis? Overal geaard?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Nijl schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:54:
Hoe zit het met de electrische installatie in het huis? Overal geaard?
Nee nergens geaard en op veel plekken verkeerde dikte en nog de verkeerde (oude) kleurcode. Het ergste is dat er op plekken ook gebruik is gemaakt van draad met canvas isolatie dat nu zo oud is dat de draden bloot komen te liggen. Daarbij komt ook nog dat het huis maar 4 groepen heeft dus er komt een nieuwe groepenkast in die op een andere locatie wordt opgehangen. De huidige groepenkast, Stroom en gas meter hangen nu in het trapgat.

iRacing Profiel

Pagina: 1