Rode kruis verkeer

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 20:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Elsevier schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:25:
Vanochtend reed ik naar mijn werk en ben ik niet bewust door een rood kruis gereden. Ik had de pech dat er een flitser stond... Mijn vraag is of deze ook kan meten dat je door een rood kruis reed. Ik ben nu best een beetje zenuwachtig hierdoor. Ik ben benieuwd of iemand een antwoord heeft.
Ik was op basis van de topictitel in de veronderstelling een artikel over voertuigen van het Rode Kruis te gaan lezen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6P8rs5ZTLDuAuygd5Vgo-qTD2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lsu4eZlUuzzVCQTNQWtq1uW2.jpg?f=user_large

Vervolgens las ik dat je door het rode kruis reed. Hopelijk heb je je niet bezeerd :+

Nu een reactie waar je wat meer aan hebt :). Er zijn mensen die hardnekkig beweren dat je rode kruizen straffeloos zou mogen negeren. Dat is onjuist. Een rood kruis - ook wel andreaskruis genoemd - boven een rijstrook duidt aan dat de rijstrook is gesloten voor alle verkeer. Het RVV 1990 bepaalt in artikel 64a: Verkeersborden mogen op een elektronisch signaleringsbord worden weergegeven. Wat er op matrixborden kan worden weergegeven is in de ES-serie borden weergegeven. Kortom: je hebt zonder twijfel een verkeersovertreding begaan, want je hebt het rode kruis genegeerd.

Waar is het voorval gebeurd, ergens op een autosnelweg? In dat geval heb je niet alleen het rode kruis genegeerd, maar ook de verdrijfpijl die daaraan voorafging. Maar aangezien je zegt dat je het niet bewust hebt gedaan en het niet voor de hand ligt dat je twee achtereenvolgende matrixborden hebt genegeerd, is er vast iets anders aan de hand. Werd de rijstrook toevallig net afgekruist toen jij erop reed? Of was het ergens op het onderliggend wegennet, bijvoorbeeld in de Maastunnel of op het Sijtwendetracé?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1