Een antenneversterker, die tussen AOP (overnamepunt) en binnenhuisinfra hangt:FeridunS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Ik snap niet precies wat je bedoeld met versterker.

Dat witte Tratec FRA-752/N geval middenin beeld hier, bijvoorbeeld.
Dat zijn de formele specs, maar je wilt operationeel een flinke marge hebben. SNR wil je echt boven de 33dB hebben bijvoorbeeld (gelukkig hier geen issue) en Rx levels boven de 10dBmV geven echt gedonder.Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:45:
Volgens mij zitten de signaal waarden nog ruim binnen de normen.
Voor Docsis 3 gelden volgens mij deze waarden, maar wel aan de hoge kant.
Een demper ertussen zou geen kwaad kunnen om te proberen maar denk niet dat het helpt.
Downstream waarden:
Bij QAM64 moet de signaalsterkte tussen de -17 dBmV en + 13 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 28 dB moet zijn.
Bij QAM256 moet de signaalsterkte tussen de -13 dBmV en + 17 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 31 dB moet zijn.
Hij mag zelffs 58.3dBmV zenden, maar kan dat slechts op een enkel kanaal, en hier moet het op 6 kunnen werken. Omdat zelfde vermogen over al die kanalen verdeeld moet worden, moet je dus 9dB lager gaan zitten 6 wordt als 8 behandeld, oftewel 49.3dBmV max. Er is officieel geen minimum, probleem is echter dat als te zacht uitzendt, de signaal-ruisverhouding in de upstream onder druk komt. Die kun je alleen bij de ontvanger uitlezen, dus niet op de modem, maar met Tx levels onder de 40dBmV is het geen sinecure dat dat goed gaat.Upstream:
Het modem mag max 52 dBmV uitsturen, als hij hoger staat loopt hij tegen z'n max aan.
Het modem past het upstream level aan op wat er nodig is.
Oslik blyat! Oslik!