Bekabeld Internet valt regelmatig weg, Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoi,

Ik zit bij Ziggo en gebruik de Connectbox. Altijd al eigenlijk, heb nu ongeveer twee jaar de zelfde setup dat er van de Connectbox een kabel loopt naar een extra router die we hebben op de bovenverdieping die dan ook nog is extra wifi kanaal is voor de boven verdieping, maar ook een kabel naar mijn PC en dat van mijn broertje.

Er is nooit wat fout gegaan, maar de laatste tijd valt internet om de anderhalf of twee uur weg en doet het weer na een restart van de Connectbox, het wegvallen is meteen te merken want eerst gaat mijn download speed van 800-1000MB naar 0.1-2MB en dan begint dus ook alles vast te lopen en traag te doen en dan nog even valt ie weg.

Er is een monteur langs gekomen, maar die kon niets vinden, zijn metingen klopten ook allemaal.

De router op de bovenverdieping is best oud nu en nu denk ik dus dat het kan komen door de router die veel moet doen, maar eigenlijk best oud is en er een vervanging nodig is, dus een nieuwe router voor de boven verdieping.

Mijn vraag is dus, zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn (of praat ik onzin), en zijn er dan routers die goed zijn voor de situatie waarin ik mij in bevind die mensen misschien kunnen aanbevelen?

Alvast erg bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Hoi,

Zou het kunnen dat dat modem pas na een tijdje op z'n bek gaat?

En dat het probleem bij de monteur zich niet voordeed, omdat t modem net ge-reset was, oid?

Anders t modem ff pesten met wat torrents,speedtest,youtube tegelijk. Kijken of ie dan na een kwartier al op zn snufferd gaat.

Is er een reden waarom er geen (nog?) nieuwe modem geplaatst is? Of zegt Ziggo: "t zuur, t werkt, je krijgt geen nieuwe"

EDIT:

Die bovenrouter, is die van jezelf?

Kun je los de modem pesten/testen zonder de bovenrouter?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 24-07-2021 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Anoniem: 37334 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 07:15:
Hoi,

Zou het kunnen dat dat modem pas na een tijdje op z'n bek gaat?

En dat het probleem bij de monteur zich niet voordeed, omdat t modem net ge-reset was, oid?

Anders t modem ff pesten met wat torrents,speedtest,youtube tegelijk. Kijken of ie dan na een kwartier al op zn snufferd gaat.

Is er een reden waarom er geen (nog?) nieuwe modem geplaatst is? Of zegt Ziggo: "t zuur, t werkt, je krijgt geen nieuwe"

EDIT:

Die bovenrouter, is die van jezelf?

Kun je los de modem pesten/testen zonder de bovenrouter?
toon volledige bericht
Het gebeurt al tijdens het spelen van games en youtube/twitch tegelijk kijkend, maar het gebeurd ook terwijl de game singleplayer is. Er komt maandag een nieuwe monteur van Ziggo weer, maar ik verwacht niet dat het dit keer anders loopt als zijn metingen weer goed zijn, omdat de modem het eigenlijk wel gewoon doet. Wat ik wel heb gemerkt is dat gister avond het een lange tijd wel goed ging totdat ik mijn PC aanzette en dus een video keek terwijl ik aan het online gamen was, en het was weer weg. Dus ik denk inderdaad dat het aan de extra router boven ligt dat naar mijn PC gaat.

Daarom denk ik dus ook niet dat het regelmatig na elke twee uur op zijn bek gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-05 08:45
Nadat je de stekker erin en eruit hebt gehaald werkt het dan wel weer. Ik zou de router boven dan nog niet resetten om te kijken welke apparaat de storing veroorzaakt. Heb je echt geen internet meer of krijg je een DNS error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Willempie27 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:17:
Nadat je de stekker erin en eruit hebt gehaald werkt het dan wel weer. Ik zou de router boven dan nog niet resetten om te kijken welke apparaat de storing veroorzaakt. Heb je echt geen internet meer of krijg je een DNS error?
Ja, het werkt na het erin en eruit halen van de stekker of gewoon de aan uit knop op de Connect box.

Gewoon geen internet meer, met beide resetten valt het internet ook weer weg, met alleen de Ziggo Connectbox resetten valt het internet ook gewoon weer weg. Het ding is, het internet valt ook beneden weg voor de TV, dus al zou het probleem bij de router boven liggen, dan zou beneden de TV het wel nog moeten doen, dus het probleem moet dan wel bij de Connectbox liggen denk ik dan, of de router boven is oud en raakt overbelast en gooit heel het internet in het huis eruit, maar dat lijk me niet echt de oorzaak.

Ik denk nu gewoon dat de Connectbox gewoon kapot is gegaan of iets, maar dan vraag ik me af hoe Ziggo dat zelf niet heeft kunnen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 21:50
Heb je de router boven ingesteld als access point ?

Als je deze in de standaard modus laat staan en zowel de connectbox als de router ip adressen uit delen krijg je vage problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-05 08:45
Ik zou eerst die monteur dan nog even afwachten kijken wat die zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 20:45
Bij ons is vergelijkbare ellende na een dikke maand net opgelost. Het probleem begon bij een upgrade van het wijknetwerk naar GigaNet en veel mensen in de wijk hadden last van dezelfde problemen. Voor die upgrade werkte onze Ziggo aansluiting altijd perfect. Toch duurde het weken voordat Ziggo wilde aannemen dat het probleem in het netwerk zat en niet in onze aansluiting.

Op een gegeven moment stonden hier 4 Ziggo busjes voor de deur met een hele hoop monteurs die samen zaten te knutselen aan de straatkast. Zij hebben het probleem uiteindelijk gevonden. Het had inderdaad te maken met de upgrade naar GigaNet. Volgens de monteurs was het een zwakke las die door een boomwortel beschadigd was. Het oude 50v signaal kwam daar net overheen, maar het nieuwe 80v signaal gaf vaak storing. Nadat ze de las vervangen hadden hebben we geen storingen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Noppesnada schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:26:

Als je deze in de standaard modus laat staan en zowel de connectbox als de router ip adressen uit delen krijg je vage problemen.
Zal ik even checken, en anders zo instellen als het al niet zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Noppesnada schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:26:

Ja het is als access point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als je het MAC adres van een Connectbox zou klonen naar je eigen DOCSIS modem. wat zou er dan gebeuren? zou hij dan aanmelden? uiteraard wel even de bootrom read only maken zodat de verkeerde firmware er niet opgegooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:10
Gaat niet werken, er zit firmware in het ziggo modem dat noodzakelijk is om een verbinding op te bouwen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
je kan de signaalniveaus van de connectbox ook gewoon uitlezen he ?
en heb je al eens zonder die router boven getest, of preventief vervangen ?

beetje gemakkelijk om altijd gelijk de provider te bellen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samen met een ziggo-buur een pingtest loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
ijske schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:12:

Ik weet niet wat voor naars je vandaag hebt meegemaakt, maar je had ook gewoon niet kunnen reageren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

FeridunS schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Ik weet niet wat voor naars je vandaag hebt meegemaakt, maar je had ook gewoon niet kunnen reageren
Hij heeft een valide punt hoor. Ik heb nog nergens gelezen dat TS de boel getest heeft zonder 'bovenrouter'. Of logs/uptime van de modem uitlezen.

Ik heb ook geen idee waarom jij reageert op een 'slechte' reactie. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 25-07-2021 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 09:01
@FeridunS Een wellicht op het eerste oog aparte vraag: maar heb jij wellicht via WiFi apparaten gekoppeld van de BSH groep (producten van Siemens, Bosch, Neff, Gaggenau)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:52

MsG

Forumzwerver

Heb je toevallig nog een gigabit switch liggen? Als je die er tussen doet in plaats van de tweede router, kan je in ieder geval snel uitsluiten waar het aan ligt.

Treed het probleem niet meer op, dan is het de tweede router die roet in het eten gooit, treedt het nog steeds op, dan moet je de connectbox gaan verdenken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
MsG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:20:
Heb je toevallig nog een gigabit switch liggen? Als je die er tussen doet in plaats van de tweede router, kan je in ieder geval snel uitsluiten waar het aan ligt.

Treed het probleem niet meer op, dan is het de tweede router die roet in het eten gooit, treedt het nog steeds op, dan moet je de connectbox gaan verdenken.
Heb de tweede router vervangen met een nieuwe gigabit die ik van de mediamarkt hebt gekocht, ook dat hielp niet. De tweede monteur die vandaag langskwam heeft ook niets kunnen vinden, heeft ons een nieuwe ziggo gigabox gegeven, maar dat hielp dus ook niet. Heb na het zelf troubleshooten met de nieuwe router ook gezien dat dat ook niet werkt, toch maar weer Ziggo gebeld, maar die kunnen natuurlijk niets anders doen dan alweer een monteur sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
computergek92 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:09:
@FeridunS Een wellicht op het eerste oog aparte vraag: maar heb jij wellicht via WiFi apparaten gekoppeld van de BSH groep (producten van Siemens, Bosch, Neff, Gaggenau)?
Nope, geen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeridunS
Anoniem: 37334 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 01:16:
[...]

Hij heeft een valide punt hoor. Ik heb nog nergens gelezen dat TS de boel getest heeft zonder 'bovenrouter'. Of logs/uptime van de modem uitlezen.

Ik heb ook geen idee waarom jij reageert op een 'slechte' reactie. :+
Ook zonder en met nieuwe boven router getest, helpt ook niet. Monteur vandaag weer langsgeweest, heeft een nieuwe gigabox van Ziggo geinstalleerd, hielp ook niet. Nu staat er weer een afspraak voor een monteur voor op donderdag, dat waarschijnlijk ook niet zal helpen, maar ik denk dat Ziggo zelf ook niet veel anders kan doen dan een monteur sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
ijske schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:12:

Heb de tweede router vervangen met een nieuwe die ik van de mediamarkt hebt gekocht, ook dat hielp niet. De tweede monteur die vandaag langskwam heeft ook niets kunnen vinden, heeft ons een nieuwe ziggo gigabox gegeven, maar dat hielp dus ook niet. Heb na het zelf troubleshooten met de nieuwe router gezien dat dat ook niet werkt, toch maar weer Ziggo gebeld, maar die kunnen natuurlijk niets anders doen dan alweer een monteur sturen.. Nu staat er weer een afspraak voor een monteur voor op donderdag, dat waarschijnlijk ook niet zal helpen, maar ik denk dat Ziggo zelf ook niet veel anders kan doen dan een monteur sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 10:28
Mss dat het aan een van de kabels die bij u in huis liggen naar een een pc of naar de bovenste verdieping voor u extra router of mss dat er een slechte kabel tussen zit intern. Heb je deze al uitgemeten op kortsluiting ofzo. Want monteur meet u interne bekabeling niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Dyckie op 26-07-2021 19:58 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
ok top dat je al gestart bent met oplossend te denken, dus je switch kan je al uitsluiten als schuldige...

de fout is dat je snelheid terugvalt naar 0...
de frequentie is dagelijks ... of kan je de fout triggeren door een of andere actie te doen ?

ik zou eens wat pingtestjes laten lopen... (start - uitvoeren - cmd - ping 8.8.8.8 -t bijvoorbeeld, en zo laat je er maar een paar tegelijk lopen, inclusief eentje naar je broertje zn pc op dezelfde switch)
als de ping naar je broertje wel blijft lopen, maar die naar de modem of naar google stopt , weet je dat het in de uplink zit ..
grote kans zijn hier ook programmatjes voor

(en wederom, wat denk je dat monteur nr3 gaat doen...?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeridunS
ijske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:03:
ok top dat je al gestart bent met oplossend te denken, dus je switch kan je al uitsluiten als schuldige...

de fout is dat je snelheid terugvalt naar 0...
de frequentie is dagelijks ... of kan je de fout triggeren door een of andere actie te doen ?

ik zou eens wat pingtestjes laten lopen... (start - uitvoeren - cmd - ping 8.8.8.8 -t bijvoorbeeld, en zo laat je er maar een paar tegelijk lopen, inclusief eentje naar je broertje zn pc op dezelfde switch)
als de ping naar je broertje wel blijft lopen, maar die naar de modem of naar google stopt , weet je dat het in de uplink zit ..
grote kans zijn hier ook programmatjes voor

(en wederom, wat denk je dat monteur nr3 gaat doen...?)
PC van mijn broertje is al een tijd niet in gebruik. Vanavond voor het slapen trek ik mijn internet kabel naar mijn PC boven eruit en kan ik sochtends zien of mijn internet/wifi beneden uitgevallen is of niet. Dan kan ik ook meteen zien of de kabel het probleem is. En inderdaad mijn snelheid loopt langzaam terug van rond de 8/900 naar 0. Was een uur geleden ongeveer na de restart op 945, nu staat ie op net onder 500. Heb nu twee ping tests lopen op mijn PC naar Google en naar de modem.

Geen idee wat monteur nr3 gaat doen, nr2 heeft ook een test gedaan bij de straatkast en vertelde dat hij daar ook geen probleem in kon vinden...

[ Voor 5% gewijzigd door FeridunS op 26-07-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Dyckie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:58:
Mss dat het aan een van de kabels die bij u in huis liggen naar een een pc of naar de bovenste verdieping voor u extra router of mss dat er een slechte kabel tussen zit intern. Heb je deze al uitgemeten op kortsluiting ofzo. Want monteur meet u interne bekabeling niet uit.
Vanavond voor het slapen trek ik mijn internet kabel naar mijn PC boven eruit en kan ik sochtends zien of mijn internet/wifi beneden uitgevallen is of niet. Dan kan ik ook meteen zien of de kabel het probleem is.

Dit heb ik niet eerder geprobeerd, omdat het allemaal nieuwe kabels zijn die ik gekocht heb die er al paar maanden aan zitten. Ik zal morgen ochtend weten of het geholpen heeft of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:52

MsG

Forumzwerver

En als je het gewoon eens met een switch probeert en niet een hele tweede router. Die tweede router kan namelijk nog steeds weer allerlei problematiek introduceren als je hem niet goed in accesspoint mode zet, met een doodgewone gigabit switch (en geen router) sluit je dat soort gedoe snel uit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is al genoemd, maar ik lees hier nog nergens de signaalwaardes uit de modem. Post die eens. Misschien is daar niets interessants in te zien, maar dan kunnen we dat uitsluiten. En misschien komt daar juist de aap uit de mouw.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:02

M2M

medicijnman

En als die signaalwaardes binnen zijn, is het tijd om je computer eens rechtstreeks op het ziggo modem/router-ding aan te sluiten. Wifi van het ding even uitzetten en je computer opstarten vanaf een linux-USB stick.

Dan moet alles goed gaan. Zo niet, ziggo zijn pakkie an. Als het wel goed gaat, start je je pc op vanaf de normale schijf en test je nogmaals. Als dat ook goed gaat, zet je 1 voor 1 apparaten erbij tot het mis loopt.

Dat is de enige manier om dit probleem te troubleshooten, aangezien je veel te veel variabelen hebt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
dion_b schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:52:
Het is al genoemd, maar ik lees hier nog nergens de signaalwaardes uit de modem. Post die eens. Misschien is daar niets interessants in te zien, maar dan kunnen we dat uitsluiten. En misschien komt daar juist de aap uit de mouw.
Downstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 618000000 8.8 40.9 QAM256 3
29 826000000 9.7 40.4 QAM256 29
32 850000000 9.7 39 QAM256 32
31 842000000 9.7 39 QAM256 31
26 802000000 9.1 39 QAM256 26
25 794000000 9.3 38.6 QAM256 25
27 810000000 9.5 39 QAM256 27
28 818000000 9.5 39 QAM256 28
5 634000000 8.3 39 QAM256 5
6 642000000 8.7 39 QAM256 6
2 610000000 9.6 40.4 QAM256 2
7 650000000 8.7 40.4 QAM256 7
8 658000000 8.7 39 QAM256 8
1 602000000 9.9 40.4 QAM256 1
30 834000000 9.7 39 QAM256 30
16 722000000 9.1 39 QAM256 16

Upstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 28600000 36.8 2560 KSym/sec 64QAM 12
2 57800000 39.8 5120 KSym/sec 64QAM 7
3 31800000 36.8 2560 KSym/sec 64QAM 11
4 37100000 37.8 5120 KSym/sec 64QAM 10
5 44000000 37.8 5120 KSym/sec 64QAM 9
6 50900000 38.3 5120 KSym/sec 64QAM 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Heb het ook getest zonder een kabel naar de bovenrouter te laten lopen, dus er stond alleen WiFi aan beneden en zelfs dat viel uit na twee uurtjes, dus ik denk nu ook niet dat het aan de kabel ligt dat naar boven ging, want ik had de kabel eruit getrokken voor deze alleen WiFi test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FeridunS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Downstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 618000000 8.8 40.9 QAM256 3
29 826000000 9.7 40.4 QAM256 29
32 850000000 9.7 39 QAM256 32
31 842000000 9.7 39 QAM256 31
26 802000000 9.1 39 QAM256 26
25 794000000 9.3 38.6 QAM256 25
27 810000000 9.5 39 QAM256 27
28 818000000 9.5 39 QAM256 28
5 634000000 8.3 39 QAM256 5
6 642000000 8.7 39 QAM256 6
2 610000000 9.6 40.4 QAM256 2
7 650000000 8.7 40.4 QAM256 7
8 658000000 8.7 39 QAM256 8
1 602000000 9.9 40.4 QAM256 1
30 834000000 9.7 39 QAM256 30
16 722000000 9.1 39 QAM256 16

Upstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 28600000 36.8 2560 KSym/sec 64QAM 12
2 57800000 39.8 5120 KSym/sec 64QAM 7
3 31800000 36.8 2560 KSym/sec 64QAM 11
4 37100000 37.8 5120 KSym/sec 64QAM 10
5 44000000 37.8 5120 KSym/sec 64QAM 9
6 50900000 38.3 5120 KSym/sec 64QAM 8
toon volledige bericht
Zit hier een versterker tussen? Deze downstreamwaardes zijn erg hoog, en de upstreamvermogens juist behoorlijk laag. Downstream Rx power zou idealiter tussen de -6 en +6dBmv moeten zitten, hier is alles boven de 8.3dBmV. Upstream is geen echte minimum, maar onder de 45dBmV Tx power is opvallend.

Als er een versterker tussen zit kan (moet) hij er wat modem betreft tussenuit, als er geen versterker is ben ik benieuwd wat die monteur allemaal ingeregeld heeft, want dit zou 7.5dB lager moeten in de DS en 7.5dB hoger in de upstream. Lapmiddel is een 7.5dB dempertje, waarmee DS tussen de +0.8 en +2.4dBmV zou uitkomen en upstream tussen de 44.3 en 47.3dBmV - maar beter is gewoon correcte afregeling.

Boven de 9dBmV CM Rx level kun je gedonder krijgen (zie verhaal hierboven van dempertje plaatsen en problemen opgelost) - maar ik durf nog niet met zekerheid te zeggen dat je problemen hier van komen, alleen dat dit zeker niet helpt en als er toch monteurs over de vloer komen het opgelost zou moeten worden.
FeridunS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:04:
Heb het ook getest zonder een kabel naar de bovenrouter te laten lopen, dus er stond alleen WiFi aan beneden en zelfs dat viel uit na twee uurtjes, dus ik denk nu ook niet dat het aan de kabel ligt dat naar boven ging, want ik had de kabel eruit getrokken voor deze alleen WiFi test.
Mooi, daarmee heb je alle overige apparaten in huis uitgesloten.

Twee dingen om nog naar te kijken anders dan het signaal:

- Ziggo heeft onlangs Smart WiFi aangezet. Als je WiFi op de modem toch niet gebruikt heb je daar geen baat bij. Wil nog niet zeggen dat het oorzaak is van je problemen, maar het is wel iets dat veranderd is. Dat uitschakelen (in de Advanced -> WiFi menu) is in ieder geval het proberen waard.
- minder Ziggo-specifiek, maar vastlopende routers kan komen door fragmenterende UDP-verkeer. Draai je toevallig een VPN met veel verkeer erover (bijv bittorrent)? Zo ja zou het een goed idee zijn om max frame size (MTU) te verlagen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
dion_b schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Zit hier een versterker tussen? Deze downstreamwaardes zijn erg hoog, en de upstreamvermogens juist behoorlijk laag. Downstream Rx power zou idealiter tussen de -6 en +6dBmv moeten zitten, hier is alles boven de 8.3dBmV. Upstream is geen echte minimum, maar onder de 45dBmV Tx power is opvallend.

Als er een versterker tussen zit kan (moet) hij er wat modem betreft tussenuit, als er geen versterker is ben ik benieuwd wat die monteur allemaal ingeregeld heeft, want dit zou 7.5dB lager moeten in de DS en 7.5dB hoger in de upstream. Lapmiddel is een 7.5dB dempertje, waarmee DS tussen de +0.8 en +2.4dBmV zou uitkomen en upstream tussen de 44.3 en 47.3dBmV - maar beter is gewoon correcte afregeling.

Boven de 9dBmV CM Rx level kun je gedonder krijgen (zie verhaal hierboven van dempertje plaatsen en problemen opgelost) - maar ik durf nog niet met zekerheid te zeggen dat je problemen hier van komen, alleen dat dit zeker niet helpt en als er toch monteurs over de vloer komen het opgelost zou moeten worden.
[...]

Mooi, daarmee heb je alle overige apparaten in huis uitgesloten.

Twee dingen om nog naar te kijken anders dan het signaal:

- Ziggo heeft onlangs Smart WiFi aangezet. Als je WiFi op de modem toch niet gebruikt heb je daar geen baat bij. Wil nog niet zeggen dat het oorzaak is van je problemen, maar het is wel iets dat veranderd is. Dat uitschakelen (in de Advanced -> WiFi menu) is in ieder geval het proberen waard.
- minder Ziggo-specifiek, maar vastlopende routers kan komen door fragmenterende UDP-verkeer. Draai je toevallig een VPN met veel verkeer erover (bijv bittorrent)? Zo ja zou het een goed idee zijn om max frame size (MTU) te verlagen.
toon volledige bericht
Ik snap niet precies wat je bedoeld met versterker dus volgens mij niet, we gebruiken benenden de WiFi wel en heb geen VPN verkeer. Ze hebben kunnen regelen dat de monteur vandaag weer langskomt i.p.v donderdag pas, ik denk niet dat hij dit keer wel wat vind, maar hij zou de waardes wel zelf kunnen zien toch op het apparatuur dat hij meeneemt en in kijkt om dingen te testen?

Zijn er dingen die ik zelf kan doen om de waardes? Ik heb niet een versterker, naja behalve de extra router (geldt dit ook als versterker?) natuurlijk die ik boven heb voor bekabeld internet naar mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij zitten de signaal waarden nog ruim binnen de normen.
Voor Docsis 3 gelden volgens mij deze waarden, maar downstream is wel aan de hoge kant.
Een demper ertussen zou geen kwaad kunnen om te proberen maar denk niet dat het helpt.

Downstream waarden:
Bij QAM64 moet de signaalsterkte tussen de -17 dBmV en + 13 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 28 dB moet zijn.
Bij QAM256 moet de signaalsterkte tussen de -13 dBmV en + 17 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 31 dB moet zijn.

Upstream:
Het modem mag max 52 dBmV uitsturen, als hij hoger staat loopt hij tegen z'n max aan.
Het modem past het upstream level aan op wat er nodig is.
Als hij laag is betekent dat, dat de demping tot de straatkast laag is en dat verklaar ook het enigszins hoge downstream signaal level.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 27-07-2021 13:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FeridunS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Ik snap niet precies wat je bedoeld met versterker.
Een antenneversterker, die tussen AOP (overnamepunt) en binnenhuisinfra hangt:
Afbeeldingslocatie: https://community.ziggo.nl/legacyfs/online/db013139-d827-4978-a531-f80ddbfe70c0.jpg
Dat witte Tratec FRA-752/N geval middenin beeld hier, bijvoorbeeld.
Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:45:
Volgens mij zitten de signaal waarden nog ruim binnen de normen.
Voor Docsis 3 gelden volgens mij deze waarden, maar wel aan de hoge kant.
Een demper ertussen zou geen kwaad kunnen om te proberen maar denk niet dat het helpt.

Downstream waarden:
Bij QAM64 moet de signaalsterkte tussen de -17 dBmV en + 13 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 28 dB moet zijn.
Bij QAM256 moet de signaalsterkte tussen de -13 dBmV en + 17 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 31 dB moet zijn.
Dat zijn de formele specs, maar je wilt operationeel een flinke marge hebben. SNR wil je echt boven de 33dB hebben bijvoorbeeld (gelukkig hier geen issue) en Rx levels boven de 10dBmV geven echt gedonder.
Upstream:
Het modem mag max 52 dBmV uitsturen, als hij hoger staat loopt hij tegen z'n max aan.
Het modem past het upstream level aan op wat er nodig is.
Hij mag zelffs 58.3dBmV zenden, maar kan dat slechts op een enkel kanaal, en hier moet het op 6 kunnen werken. Omdat zelfde vermogen over al die kanalen verdeeld moet worden, moet je dus 9dB lager gaan zitten 6 wordt als 8 behandeld, oftewel 49.3dBmV max. Er is officieel geen minimum, probleem is echter dat als te zacht uitzendt, de signaal-ruisverhouding in de upstream onder druk komt. Die kun je alleen bij de ontvanger uitlezen, dus niet op de modem, maar met Tx levels onder de 40dBmV is het geen sinecure dat dat goed gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In dat geval zou een demper ertussen moeten werken.
Het downstream level gaat dan omlaag en het modem regelt dan vanzelf het upstream level op zodat die hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
Ben(V) schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:10:
In dat geval zou een demper ertussen moeten werken.
Het downstream level gaat dan omlaag en het modem regelt dan vanzelf het upstream level op zodat die hoger wordt.
dion_b schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Een antenneversterker, die tussen AOP (overnamepunt) en binnenhuisinfra hangt:
[Afbeelding]
Dat witte Tratec FRA-752/N geval middenin beeld hier, bijvoorbeeld.

[...]

Dat zijn de formele specs, maar je wilt operationeel een flinke marge hebben. SNR wil je echt boven de 33dB hebben bijvoorbeeld (gelukkig hier geen issue) en Rx levels boven de 10dBmV geven echt gedonder.

[...]

Hij mag zelffs 58.3dBmV zenden, maar kan dat slechts op een enkel kanaal, en hier moet het op 6 kunnen werken. Omdat zelfde vermogen over al die kanalen verdeeld moet worden, moet je dus 9dB lager gaan zitten 6 wordt als 8 behandeld, oftewel 49.3dBmV max. Er is officieel geen minimum, probleem is echter dat als te zacht uitzendt, de signaal-ruisverhouding in de upstream onder druk komt. Die kun je alleen bij de ontvanger uitlezen, dus niet op de modem, maar met Tx levels onder de 40dBmV is het geen sinecure dat dat goed gaat.
toon volledige bericht
Bedankt, voor jullie reacties allemaal, monteur vandaag heeft alweer alles gecheckt en als conclusie kwamen we dat we gewoon terug moeten gaan naar de oude Connectbox, omdat de monteur zelf niet eens de Gigabox recommend, want ze weten er gewoon te weinig over en dat ding geeft bij meerdere mensen rare problemen. Hij heeft ons aangeraden om gewoon terug te gaan naar de oude modem... Dat gaan we dan maar doen, heb toch niet echt 1000mb nodig van de Gigabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 09:01
@FeridunS ben benieuwd wat er gebeurd als de modem wordt omgeruild. Kan je ons het resultaat laten weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
computergek92 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:49:
@FeridunS ben benieuwd wat er gebeurd als de modem wordt omgeruild. Kan je ons het resultaat laten weten?
Ik zal het je laten weten hier, zodra ik het ontvangen heb, ik verwacht morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeridunS
@computergek92 Hey, Ziggo heeft heel amateuristisch weer de Gigabox gestuurd... En die doet het natuurlijk weer niet... Ze hebben wel hele slechte klantenservice moet ik zeggen
Pagina: 1