Bios Update B550 GAMING X V2 moederbord icm Ryzer 5 5600X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zaephira
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-07-2021
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik heb een dringende vraag. Ik hoop ook dat ik in het juiste onderwerp topic zit!

Ik heb vandaag componenten besteld om mijn nieuwe PC te bouwen. Ik heb er totaal geen ervaring mee en ik ben een beetje bang dat een totale flop wordt. Ik knijp hem een beetje omdat ik dus lees dat bepaalde motherboards een bios update nodig hebben voor de Ryzen CPU's en het ziet er echt uit als hocuspocus. Ik heb een Ryzen 5 5600x besteld met een Gigabyte B550 Gaming X V2 moederbord. Heeft iemand enig idee of hier een bios update voor nodig is? Ik heb zitten googlen maar ik heb niks nuttigs kunnen vinden erover helaas, dus ik dacht hopelijk heeft hier iemand er verstand van. En heeft iemand nog tips/do's and don't oid voor het bouwen van een PC? Ik heb wel youtube video's zitten kijken dus ik hoop dat het daarmee lukt. :P

Help a girl out pls ;)

Groetjes!

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11 10:12
Volgens de gigabyte pagina:
AMD Ryzen 5 5600X 6C/12T 3β€Ž.7GHz / 4.6GHz 3MB 32MB N/A Vermeer 7nm B0 65W F10

https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

De F10 bios is gereleased op 2020-09-18
https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Kans is dus behoorlijk groot dat er al een recente bios op staat dat het meteen moet werken

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53

@Zaephira wat heb je precies besteld? Zie het als een extra check om zeker te zijn dat het gaat werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Djarune op 23-07-2021 23:54 ]

• Zaephira
@D-dark hoe kom ik erachter dat er een bios update nodig is? Als ie gewoon niet opstart?:p

@Djarune

Dit zijn de exacte componenten:

AMD Ryzen 5 5600X, 3,7 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
GIGABYTE B550 GAMING X V2, socket AM4 moederbord
Corsair 16 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen
Samsung 980, 1 TB SSD
be quiet! PURE BASE 500DX Window tower-behuizing
Corsair CV650 650W voeding
Microsoft Windows 10 Home 64bit software

Ik heb wel gekeken naar of alles bij elkaar past en dat zou wel zo moeten zijn. Twijfelde alleen nog een beetje over de 980 SSD, maar die past als het goed is ook gewoon in het moederbord.

• Djarune
Heb je ook een videokaart gekocht?

• Zaephira
Ik heb nog een redelijk recent gekochte videokaart in mijn huidige PC zitten (MSI GeForce GTX 1660 SUPER VENTUS XS OC), dus die zet ik over in de nieuwe build.

• Djarune
De voeding is niet veel soeps, maar het gaat wel werken met een GTX 1660 Super. Ik zou als ik jou was hem inruilen voor een pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart. Dan blijft ie het tenminste jaren doen en kun je hem ook gebruiken voor een toekomstige videokaart.

Welk typenummer heeft β€œ Corsair 16 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen”? Sommige werken niet altijd met Ryzen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11 10:12
Zaephira schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:06:
@D-dark hoe kom ik erachter dat er een bios update nodig is? Als ie gewoon niet opstart?:p
Meestal zit er op de doos van het moederbord wel een sticker dat de bios is geΓΌpdate (5 serie ready) of een productiedatum. Daar kan je het vaak het eerste aan zien.

Maar de kans dat je een oude bios hebt lijkt mij wel erg klein.

• Kraz
  • Laatst online: 13:07

Kraz

Saving the world

Ik denk ook dat het wel gaat werken.

In DIT topic zijn dezelfde soort bevindingen geweest mbt BIOS update.
Wellicht heb je er wat aan?

• Zaephira
@Djarune

Ik zal eens kijken naar de voeding.

Dit is de link van het werkgeheugen:

https://www.megekko.nl/pr...-C16-Geheugenmodule?s_o=1

[ Voor 9% gewijzigd door Zaephira op 24-07-2021 00:32 ]

• Zaephira
@D-dark

Op de website zie ik nu op de plaatjes van de doos (van het moederbord) dat erop staat: 3rd gen Ryzen ready. Dus dan gok ik dat dat ook op de doos die ik heb besteld staat, dus word wel een bios update vrees ik. Ik lees ook dat je een bios update kunt doen zonder dat de CPU enzo erin zit. Is dit aan te raden of moet ik eerst mijn pc bouwen en daarna pas de bios update doen?

• Djarune
Zaephira schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:25:
@Djarune

Ik zal eens kijken naar de voeding.

Dit is de link van het werkgeheugen:

https://www.megekko.nl/pr...-C16-Geheugenmodule?s_o=1
Het gaat om pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 en die staat niet op de QVL van jouw moederbord. Betekent nog niet dat ie niet gaat werken, maar attentie is vereist. Op zo’n reep ram staat een versienummer. Bij V3.3x, V4.31, V5.31 of V5.39 gaat ie waarschijnlijk werken. Bij V4.32 of V5.30 gelijk terugsturen en niet aan beginnen!

• Kraz
  • Laatst online: 13:07

Kraz

Saving the world

Zaephira schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:39:
@D-dark

Op de website zie ik nu op de plaatjes van de doos (van het moederbord) dat erop staat: 3rd gen Ryzen ready. Dus dan gok ik dat dat ook op de doos die ik heb besteld staat, dus word wel een bios update vrees ik. Ik lees ook dat je een bios update kunt doen zonder dat de CPU enzo erin zit. Is dit aan te raden of moet ik eerst mijn pc bouwen en daarna pas de bios update doen?
BIOS updaten zonder CPU kan, maar dan moet wel de 12pin voeding aangesloten zijn. Ik heb het destijds ook zo gedaan.

Quote van gelinkte topic een paar posts terug;
Ik denk dat je hetzelfde β€˜probleem’ hebt als wat ik had; De huidige versie van je BIOS heeft geen ondersteuning voor je processor.

Je kunt dit oplossen door zelf te updaten via Qflash. Het nadeel in jouw geval is dat dat alleen werkt als ALLEEN de 24pins voedingskabel op het moederbord is aangesloten.
Dat betekent dus dat je alles moet loskoppelen van je moederbord, moederbord eruit moet halen en de processor + geheugen eraf moet.
Daarna kun je de laatste bios op usb zetten en updaten via qflash.

Enorm k*t, maar waar....

* mocht je uitbouw en de flash aandurven; het bestand moet GIGABYTE.bin (HOOFDletter gevoelig) heten anders werkt t alsnog niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Kraz op 24-07-2021 00:46 ]

• Zaephira
@Djarune

Ik zal het in de gaten houden. staat het op de verpakking of alleen op de ram geheugen zelf? Ik heb wel een mail gestuurd naar Alternate met de componenten en die zeiden dat alles goed zou werken met elkaar, al zou die kerel het ook altijd fout kunnen hebben natuurlijk, ik wilde het eerst door hun laten bouwen maar ik dacht ik doe het wel zelf en dan bespaar ik weer wat geld, achteraf gezien mss niet de beste keuze :p

• Djarune
Zaephira schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:57:
@Djarune

Ik zal het in de gaten houden. staat het op de verpakking of alleen op de ram geheugen zelf?
Het staat op de sticker op de RAM zelf. Meestal zit de RAM in zo’n transparant plastic verpakking zodat je het kan zien zonder de verpakking open te maken.

• Zaephira
Djarune schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Het staat op de sticker op de RAM zelf. Meestal zit de RAM in zo’n transparant plastic verpakking zodat je het kan zien zonder de verpakking open te maken.
Heb de componenten vanmorgen binnen gekregen, en helaas, versie 4.32. Ik heb nu Megekko een mailtje gedaan, dus dat word retourneren en een nieuwe bestellen. Weet je toevallig welke RAM er wel in past rond een beetje dezelfde prijs?

• Djarune
Helaas komt v4.32 veel voor de laatste tijd. Je kunt pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B pakken. Of de iets snellere pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B. Pak dan ook gelijk de andere voeding als je gaat retourneren.
Pagina: 1