Toon posts:

Systeem start niet op amd ryzen

Pagina: 1
Acties:

• meul66
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 14:02
Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag?

Ik heb een zelf samen gestelde pc besteld (Met hulp van tweakers forum) en vandaag binnen gekregen via leverancier. de pc start echter niet op. Als ik stroom erop zet zie ik de rgb op het moederboard 1 maal oplichten en daarna dood. De rgb in de kast zelf reageert helemaal niet.

AMD Ryzen 7 5800X Boxed
Gigabyte Aorus B550 PRO V2
Kingston A2000 1TB (2 maal)
be quiet! Pure Base 500DX Wit
G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZR
MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC
Cooler Master V550 Gold -V2 White Edition
Enermax ETS-T50 AXE

De pc was grotendeels deels geassembleerd door de leverancier. moest alleen nog zelf de videokaart plus m2 ssd inprikken. Stom genoeg heb ik niet geprobeerd de pc aan te zetten bij aankomst om te kijken of alles in orde was maar heb eerst de componenten ingebouwd en toen de pas de stroom erop gezet. Maar geen boot.

Om te checken heb ik de door mij ingebouwde videokaart en het m2 ssd plus er weer uitgehaald plus het voor geïnstalleerde geheugen (2x16) weer eruit gehaald maar krijg hetzelfde beeld. Ik zie geen losse kabels heb de moederboard stroom connector los gehaald en weer vast.
Terugsturen of zelf nog wat proberen?

alvast dank voor de suggesties.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
Eén geheugenmodule erin + de videokaart en dan booten. Kom je niet in het bios dan contact opnemen met de leverancier. Je hebt garantie op assamblage. Niet zelf gaan kloten want voor je het weet constateren ze een defect dat je wellicht niet zelf hebt veroorzaakt maar waar je wel de schuld van krijgt.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 22:22
In de enige review hier in de Pricewatch van dit moederbord zie ik dat er daar een bios update nodig was voor het moederbord wilde werken met een 5600X, dus de kans is groot dat dat bij jou met een 5800X ook is.
Je moederbord ondersteunt updaten dmv Q Flash, probeer dat dus eerst eens.

Als er daarna nog geen verder teken van leven hebt eens foto's posten van hoe alle kabels zitten aangesloten, misschien zit er toch iets gewoon niet goed vast.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• meul66
Zou de rgb van de dx500 niet gewoon moeten gaan branden. Of gaat dit ook via mobo? Extra Probleem is nu dat ik het schroefje van het m2 geheugen niet meer uit het busje van het moederboard krijg, lukt allen nog met busje en al. Hopelijk is dat los te.krijgen. Gaat lekker zo. De assemblage was in principe cpu plus koeler assemblage. Dan doen ze ook biosupdate en prikken bijgekocht componenten erbij. Omdat ze een foutje hadden gemaakt hebben ze ook per ongeluk alles ingebouwd behalve de lossen componenten die ik noemde.. Ik dacht te mazellen maar helaas... Ik zal even gaan kijken of ik erachter kan komen wat die 1 maal oplichten betekend. En of het toch kan liggen aan de bios update Ik denk dat ik beter stop met klooien want blijkbaar is 't niet mijn dag

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
Er zitten 4 diagnostische leds op het bord?
Welke leds branden er?

• meul66
Er brand volgens mij helemaal niets. Zal even uitzoeken waar die leds zitten. Dus mobo met alleen geheugen zou wel iets moeten doen? Desnoods alles leds?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:53
Gewoon bios update doen, de B500 series was standaard voor de Ryzen 3000 series maar neit voor de Ryzezn 5000 series.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• job
meul66 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:39:
Er brand volgens mij helemaal niets. Zal even uitzoeken waar die leds zitten. Dus mobo met alleen geheugen zou wel iets moeten doen? Desnoods alles leds?
Iets onder de power stekker.
Met alleen geheugen zou de cpu led moeten branden (de led geeft de fout aan).

En inderdaad zoals gezegd bios update installaren. Voor de 5800x heb je bios F10 of nieuwer nodig.
Hoe staat uitgelegd in de handleiding.

• meul66
Ik zie geen lampje.. Voor de duidelijkheid, ook de processor koeler is geïnstalleerd naast het geheugen. Ff lezen waar dat lampje zit.. Misschien kijk ik verkeerd. Kan je bios update doen zonder power dan?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
meul66 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:57:
Ik zie geen lampje.. Voor de duidelijkheid, ook de processor koeler is geïnstalleerd naast het geheugen. Ff lezen waar dat lampje zit.. Misschien kijk ik verkeerd. Kan je bios update doen zonder power dan?
Ja dat kan met Qflash in onderstaande video staat het stap voor stap uitgelegd. Of op de site (even naar Q-flash sectie scrollen)
https://www.gigabyte.com/.../B550-AORUS-PRO-rev-10#kf

Let wel, je hebt nog garantie overweeg dat anders eerst. Het lijkt mij een te oude BIOS versie, maar om te flashen moet je het bord kaal starten dus ook zonder CPU en dan kan je garantie vervallen.

Tweakers Discord

• meul66
Ik zie echt geen lampje branden .. De rgb flash zie ik alleen maar als de stroomkabel even uit de pc is geweest Als de kabel eenmaal in de psu zit, is hij volkomen dood bij het schakelen op de voeding en power switch op de pc zelf. Ik denk dat ik beter contact opneem met leverancier. Ik heb tot nu toe altijd goede ervaringen met ze gehad en hoop dat ze me gaan helpen dit netje op te lossen. Ik had initieel voor de cpu koeler montage pakket gekozen juist zodat de flash gedaan zou worden en de garantie hierop. Ik ga nog wat kabel nalopen maar denk eigenlijk dat wanneer dit jirt goed zou zitten, de eenmalige flash er ook niet zou zijn
Maar dat een aanname.. Bedankt iedereen voor de hulp

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

Kraz

Saving the world

meul66 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:24:
Ik zie echt geen lampje branden .. De rgb flash zie ik alleen maar als de stroomkabel even uit de pc is geweest Als de kabel eenmaal in de psu zit, is hij volkomen dood bij het schakelen op de voeding en power switch op de pc zelf. Ik denk dat ik beter contact opneem met leverancier. Ik heb tot nu toe altijd goede ervaringen met ze gehad en hoop dat ze me gaan helpen dit netje op te lossen. Ik had initieel voor de cpu koeler montage pakket gekozen juist zodat de flash gedaan zou worden en de garantie hierop. Ik ga nog wat kabel nalopen maar denk eigenlijk dat wanneer dit jirt goed zou zitten, de eenmalige flash er ook niet zou zijn
Ik denk dat je hetzelfde ‘probleem’ hebt als wat ik had; De huidige versie van je BIOS heeft geen ondersteuning voor je processor.

Je kunt dit oplossen door zelf te updaten via Qflash. Het nadeel in jouw geval is dat dat alleen werkt als ALLEEN de 24pins voedingskabel op het moederbord is aangesloten.
Dat betekent dus dat je alles moet loskoppelen van je moederbord, moederbord eruit moet halen en de processor + geheugen eraf moet.
Daarna kun je de laatste bios op usb zetten en updaten via qflash.

Enorm k*t, maar waar....

* mocht je uitbouw en de flash aandurven; het bestand moet GIGABYTE.bin heten anders werkt t alsnog niet. 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Kraz op 06-02-2021 20:44]

• meul66
@ kraz, kan je vertellen wat jouw beeld was. Ik ben terughoudend mbt de flash omdat dit dus in het assemblage pakket zit en ook als zodanig is aangevinkt op de checklist.. Kan me niet zo goed voorstellen dat ze dit dan vergeten zijn.

• job
meul66 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:57:
Voor beide geldt, pak de handleiding er gewoon bij. :)
Staat duidelijk uitgelegd. Als de bios updaten niet werkt (of je wilt het niet doen) dan kan je het systeem terugsturen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
Helemaal niets doen. Er is betaald voor een biosupdate, punt. Terug sturen die handel.

• meul66
Volgens mij lopen bij veel mensen met vergelijkbaar probleem de fans wel.. Bij mij is alles dood...

Ik ga hoe dan ook eerst maandag overleg plegen met leverancier

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:46
meul66 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:24:
Zit je powerbutton wel aangesloten op het moederboard? Probeer de aansluiting voor de powerbutton op het moederboard met een schroevendraaier te kortsluiten. Kijken of die dan wil..

PVoutput 3250 WP

• meul66
Ik ga nu echt eerst even contact leggen met leverancier. Ik ga zeker nog hier terugkomen om te vertellen hoe het wordt opgepakt en wat het probleem was.

• meul66
Nog even de uitslag voor de geïnteresseerden. Pc is onder garantie gefixed. Oorzaak zat hem in losgeraakt processor. Waarschijnlijk tijdens vervoer gebeurd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee