Bij wie heb ik gekocht, bedrijf of particulier?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35
Ik heb onlangs iets gekocht via een advertentie hier op tweakers.
De communicatie ging geheel via de DM.

Onderaan de advertentie staat een kolom adverteerder (met de gegevens van de tweaker) en daarnaast een kolom met bedrijfsgegevens.

Nu is er een conflict over een defect en lijkt het erop dat de tweaker mij niet wil helpen.
Maar volgens de website van de zaak van deze tweaker zou ik tot 14 dagen kunnen retourneren.
Dat is dan wat anders dan het je zoekt het zelf maar uit je koopt tweedehands.

Het is me alleen niet duidelijk of ik nou wel of niet bij een bedrijf gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
De rekening waar je het geld naartoe hebt overgemaakt (en de naam die daarbij hoort) lijkt me hier bepalend of je betaald hebt aan een particulier of bedrijf. Dat een adverteerder gegevens van een bedrijf invoert bij de advertentie betekent niet dat dat bedrijf van die Tweaker is.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hippocampus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:48:
Onderaan de advertentie staat een kolom adverteerder (met de gegevens van de tweaker) en daarnaast een kolom met bedrijfsgegevens.
Het criterium is of de verkoper 'handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf', niet of het product dat je koopt tweedehands is. Door iets te koop aan te bieden met zijn bedrijfsgegevens erbij voldoet de verkoper aan dat criterium.

De vervolgvraag is of je je kunt beroepen op de algemene voorwaarden of op de wet koop op afstand (wkoa). Of de algemene voorwaarden van toepassing zijn, kan ik op basis van dit topic niet beoordelen. De wkoa geldt voor overeenkomsten op afstand. Dat zijn
de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
T.net V&A met de vervolgcommunicatie via DM voldoet aan dit criterium. Je kunt je dus op de wkoa beroepen.

[ Voor 48% gewijzigd door fopjurist op 22-07-2021 19:21 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Thanks @fopjurist voor de uitleg.

In dit geval ben ik het gaan ophalen, vervalt dan de wkoa?
Het bezoek adres is het woonadres van de tweaker maar tevens ook het bedrijfsadres.

@5pë©ïàál_Tèkén Contant betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet speculeren aub

[ Voor 86% gewijzigd door Microkid op 24-07-2021 22:49 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
@Juup Nee. Bij iemand met meer dan 400 beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hippocampus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:31:
In dit geval ben ik het gaan ophalen, vervalt dan de wkoa?
Het bezoek adres is het woonadres van de tweaker maar tevens ook het bedrijfsadres.
Het hangt er van af hoe het is gegaan. Ben je gaan kijken om vervolgens te belissen of je het echt wilde kopen, of heb je iets gekocht en moest je het alleen nog even ophalen en betalen? In dat laatste geval is de wkoa van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt gewoon wettelijk recht als consument, die koopt op afstand bij een bedrijf. Als iemand hier verkoopt, met bedrijfsgegevens, koop je dus bij een bedrijf. Ook al is het 2e hands, refurb od

[ Voor 40% gewijzigd door Hackus op 24-07-2021 19:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
fopjurist schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:38:
[...]

Het hangt er van af hoe het is gegaan. Ben je gaan kijken om vervolgens te belissen of je het echt wilde kopen, of heb je iets gekocht en moest je het alleen nog even ophalen en betalen? In dat laatste geval is de wkoa van toepassing.
Ah. De deal was via de DM al rond. Het was een kwestie van ophalen en betalen inderdaad.

@Hackus Tja, het blijkt achteraf dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt over de aftersales van deze tweaker. Het komt er op neer dat ik nu zelf garantie moet gaan claimen voor het product bij de producent. Ik had de overtuiging dat de verkoper dat zou moeten regelen. Vandaar de vraag of hij nou als bedrijf handelt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hippocampus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:48:
[...]

Ah. De deal was via de DM al rond. Het was een kwestie van ophalen en betalen inderdaad.

@Hackus Tja, het blijkt achteraf dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt over de aftersales van deze tweaker. Het komt er op neer dat ik nu zelf garantie moet gaan claimen voor het product bij de producent. Ik had de overtuiging dat de verkoper dat zou moeten regelen. Vandaar de vraag of hij nou als bedrijf handelt of niet.
Bij particuliere koop is de garantie overdraagbaar. De verkoper moet een klacht voor jou verhelpen. Of hij die claimt als particulier boeit niet.(inkoop 2e hands gpu met garantieoverdracht aan inkoper)
Maar als jij zelf de originele aankoopfactuur hebt, is het toch goed.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 16:25
Hoewel je waarschijnlijk wel recht hebt op garantie, mag je een defect product niet zomaar binnen 14 dagen terugsturen onder wkoa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
@Hackus Ja het gedeelte dat ik straks alsnog een werkend product heb is het probleem ook niet.
Het probleem was dat ik niet bij hem terug kon komen met het product. Ik moet het dus zelf oplossen terwijl ik van mening was dat hij me een ondeugdelijk product verkocht heeft en dus dat hij de garantie dan maar moet regelen.
Bijkomend is er nu de extra tijd dat ik geen werkend product heb, maar ook geen ander product kan kopen omdat dat dus dubbelop zou zijn. Gewoon allemaal vervelend geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Hippocampus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:02:
@Hackus Ja het gedeelte dat ik straks alsnog een werkend product heb is het probleem ook niet.
Het probleem was dat ik niet bij hem terug kon komen met het product. Ik moet het dus zelf oplossen terwijl ik van mening was dat hij me een ondeugdelijk product verkocht heeft en dus dat hij de garantie dan maar moet regelen.
Bijkomend is er nu de extra tijd dat ik geen werkend product heb, maar ook geen ander product kan kopen omdat dat dus dubbelop zou zijn. Gewoon allemaal vervelend geneuzel.
Was het item trouwens defect geleverd? dat mag natuurlijk onder consumenten ook niet. Het item moet wel voldoen aan de omschrijving, anders heb een heel ander probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaakwortel op 24-07-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
sjaakwortel schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:02:
Hoewel je waarschijnlijk wel recht hebt op garantie, mag je een defect product niet zomaar binnen 14 dagen terugsturen onder wkoa.
Hoe dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een defect binnen 14 dagen lijkt mij non-conformiteit, tenzij het product op specifieke wijze met bepaald risico verkocht is. Of het nu particulier is of niet, je hebt dan recht op ontbinding van de overeenkomst.

Ook, via een zakelijk account doe je een zakelijke verkoop. Je kunt niet kiezen al naar gelang het je als verkoper uitkomt. Je hebt dus ook recht op retour, het is een dwingend recht waar je geen afstand van kunt worden gedwongen te doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Bij de verkoper aangeven dat het defect is, en dat je van hem een oplossing verwacht (garantie/geld terug). Wkoa is alleen bedoeld als vervanging van het bekijken van een product in de winkel.
Consumentenrecht bij defect product met gebruikerssporen zie bijvoorbeeld dit topic

[ Voor 14% gewijzigd door sjaakwortel op 24-07-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
sjaakwortel schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:08:
[...]

Bij de verkoper aangeven dat het defect is, en dat je van hem een oplossing verwacht (garantie/geld terug). Wkoa is alleen bedoeld als vervanging van het bekijken van een product in de winkel.
Ohzo. Ik heb meteen aangegeven dat ik het product wilde ruilen en dat hij dan zelf de garantie ging claimen.
Meneer wilde daar niet aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Binnen 14 dagen retourneren geldt voor wettelijke bedenktijd bij aankoop op afstand. Een verkocht goed moet gewoon aan de verwachtingen voldoen,ook 2e hands, en zeker binnen korte termijn na aankoop/ontvangst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Maar goed, het is nu zover dat ik dus de garantie ga claimen bij de producent en dat ik daarmee de zaak als afgerond zie.
Ik wilde enkel weten of ik nou wel of niet bij een bedrijf heb gekocht, dat was me gewoon niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hippocampus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:12:
Maar goed, het is nu zover dat ik dus de garantie ga claimen bij de producent en dat ik daarmee de zaak als afgerond zie.
Ik wilde enkel weten of ik nou wel of niet bij een bedrijf heb gekocht, dat was me gewoon niet duidelijk.
Iedereen die meer verkoopt dan normaal, wordt hierop aangesproken door Team v&a, en worden gezien als handelaar, ook door de fiscus. Vaak houden ze zich wel aan wettelijke bedenktijd, maar bij defect was het verkochte goed ineens particulier( van buurjongen/kennis) zo werkt het niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Hippocampus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:12:
Zoals ik het zie heb je inderdaad iets bij een bedrijf gekocht, als kvk-nummer enzo bij de advertentie staan. Bedrijven mogen dit niet zomaar gebruiken om onder hun garantie plichten uit te komen (ook op een tweedehands verkoop moet een bedrijf garantie van 6 maanden geven).

Maar als het product defect is geleverd maakt het niet uit of het een bedrijf of consument is, het product is dan niet conform de overeenkomst, waardoor ze niet hebben voldaan aan hun leveringsplicht. In dat geval heb je sowieso recht op ontbinding van de overeenkomst, of een levering van het correcte item (dan wel een passende vergoeding voor het defect).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

sjaakwortel schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:02:
Geen onzin verkopen aub.
Hippocampus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:48:
[...]

Tja, het blijkt achteraf dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt over de aftersales van deze tweaker. Het komt er op neer dat ik nu zelf garantie moet gaan claimen voor het product bij de producent. Ik had de overtuiging dat de verkoper dat zou moeten regelen. Vandaar de vraag of hij nou als bedrijf handelt of niet.
Uit de TS meende ik op te maken dat je het product wilde retourneren.
Je kunt de verkoper ook vragen om het product te repareren. De verkoper is ervoor verantwoordelijk dat je zonder bijkomende (verzend- of overige) kosten een werkend product krijgt. Zoals sjaakwortel zegt maakt het voor reparatie niet uit of de verkoper zakelijk of particulier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
@fopjurist Mijn intentie was om het defecte product om te ruilen voor een andere, aangezien hij er meerdere in bezit had. Daar wilde de verkoper niet aan beginnen en gaf aan dat ik bij de producent garantie moest claimen.

Op de website van zijn bedrijf staat dat er tot 14 dagen geretourneerd kan worden zonder opgave van reden.

Daarom zat ik te denken dat ik daar dan gebruik van wilde maken zodat ik dan ergens anders een werkend exemplaar kon kopen. (geen zin om te moeten wachten op een rma)

Het was mij niet eens duidelijk of ik dus bij een bedrijf had gekocht aangezien het ophalen en cash afrekenen.

Ondertussen is dat gesprek dusver ontspoord dat ik niks meer te maken wil hebben met deze tweaker.
Ik zal zelf de garantie van het product claimen om van het gezeik af te zijn. Maar ik ben nog steeds van mening dat er best wat tegemoetkoming dan wel verantwoording genomen kon worden door die kwestie uit mijn handen te nemen. Blijkbaar is de verkoper enkel bereid zich in te spannen als het om de verkoop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
Als je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je die inschakelen. Verder kan je nog een review schrijven om een signaal af te geven. Je kan eventueel ook bij de geschillencommissie aankloppen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:12:
Als je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je die inschakelen. Verder kan je nog een review schrijven om een signaal af te geven. Je kan eventueel ook bij de geschillencommissie aankloppen.
Mja, dat is de moeite ook allemaal niet waard.
Het is niet dat hij me opgelicht heeft ofzo, hij en ik verschillen van mening over wie de rma moest gaan regelen.
En de beoordeling komt nog, maar ik wilde even wachten tot alles afgehandeld was.

Mijn vraag is in ieder geval beantwoord, mijn dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hippocampus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:48:
Ik heb onlangs iets gekocht via een advertentie hier op tweakers.
De communicatie ging geheel via de DM.

Nu is er een conflict over een defect en lijkt het erop dat de tweaker mij niet wil helpen.
Maar volgens de website van de zaak van deze tweaker zou ik tot 14 dagen kunnen retourneren.
Dat is dan wat anders dan het je zoekt het zelf maar uit je koopt tweedehands.

Het is me alleen niet duidelijk of ik nou wel of niet bij een bedrijf gekocht heb.
@Hippocampus Handelaren op V&A dienen zich aan de wettelijke regels te houden, zoals retour, WKOA en garantie. Graag verneem ik even via een DM de naam van deze verkoper, dan ga ik hem hier op aanspreken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.