Keuze 1/3 fase zonnepanelen omvormer i.c.m. 3 fase laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:40
Goedemorgen!

Ik ben bezig met de orientatie voor zonnepanelen op onze woning.
We verwachten een zonnepanelen installatie met een totaal vermogen van 5180 Wp waarbij indicatie opbrengst op 4.569 kWh uitkomt.
Dit zou nog op een 1 fase omvormer moeten passen echter vraag ik mij af waar ik nu verstandig aan doe;

Ik verwacht vanaf begin volgend jaar een elektrische auto thuis te gaan laden (met een 3-fase 11kWh lader).
De laadpaal die er komt wil ik voorzien hebben van een systeem waarmee ik kan kiezen om alleen op basis van de zonnepanelen opbrengt de auto te gaan laden (en indien gewenst ook kan kiezen voor 'zsm' laden vanuit netstroom).

Op de zolderverdieping is een losse groep (wasmachine) waar ik een PV verdeler zou kunnen laten plaatsen i.c.m. een 1-fase omvormer. Voor een 3-fase omvormer zal er bekabeling vanuit meterkast naar zolder moeten worden aangelegd en dat gaat hier ook behoorlijke kosten met zich meebrengen verwacht ik.

Ben ik in deze situatie beter uit voor een 1-fase omvormer of een 3-fase omvormer?
Waarbij ook wordt gelet op de toekomstige aanpassingen aan de huidige salderingsregeling.

Ik hoop dat dit voldoende info is om er iets over te kunnen roepen.
Alvast bedankt voor jullie advies :)

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Beste antwoord (via Jitse H op 22-07-2021 15:35)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
5kW op een enkele fase is al veel en al helemaal voor een 3x25A aansluiting. Maar daarnaast zullen de meeste meterkasten gebouwd zijn op 40A (per fase). Met 5kW PV hoor je dat achter een 25A te stoppen. De totale afzekering komt daarmee op 25A (Net) + 25A (PV) = 50A. Je zult dus in de meterkast dus ook daar rekening mee moeten houden.

Maar ook, als je een auto hebt met 3-fase laden dan kan je alleen echt je eigen capaciteit gebruiken als je ook op 3-fase terug levert. Ja, de meter zal 0W rapporteren als je op één fase 1kW levert en op de ander 1kW gebruikt. Dus voor de kosten maakt het geen verschil. Maar je hebt onder de streep dan wel beperkt extra vermogen voor de rest van het huis. Waar als je de PV invoer netjes verdeelt over de fase je ook op elke fase capaciteit over hebt voor de rest van je huis als je kiest voor snel opladen.

Verduidelijking, als je 5kW (zeg 21A) zou terug leveren op 1-fase en je gaat je auto laden op 11kW (3x16A). Daarnaast heb je dan nog je netaansluiting van 3x25A. Op de fase waar je terug levert heb je dus nog beschikbaar 25A (net) + 21A (PV) - 16A (EV) = 30A. Maar op de andere twee fases heb je maar 25A (net) - 16A (EV) = 9A over. Dat kan krap zijn, zeker voor zaken als een kookplaat of een oven etc.

Doe je PV ook 3-fase (5kW = 3x7A) dan heb je op elke fase 25A (net) + 7A (PV) - 16A (EV) = 16A over op elke fase tijdens het snel laden met PV.

Met 3-fase zal je ook minder verliezen hebben (je probeert geen 21A over 2,5qmm te drukken) en zal je zelf het net ook niet zo hoog opdrijven met kans dat de omvormer uit gaat omdat je voorbij de 253V gaat, zeker in combinatie met de redelijk dunne kabels wel aanwezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 22-07-2021 11:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

5kW op een enkele fase is al veel en al helemaal voor een 3x25A aansluiting. Maar daarnaast zullen de meeste meterkasten gebouwd zijn op 40A (per fase). Met 5kW PV hoor je dat achter een 25A te stoppen. De totale afzekering komt daarmee op 25A (Net) + 25A (PV) = 50A. Je zult dus in de meterkast dus ook daar rekening mee moeten houden.

Maar ook, als je een auto hebt met 3-fase laden dan kan je alleen echt je eigen capaciteit gebruiken als je ook op 3-fase terug levert. Ja, de meter zal 0W rapporteren als je op één fase 1kW levert en op de ander 1kW gebruikt. Dus voor de kosten maakt het geen verschil. Maar je hebt onder de streep dan wel beperkt extra vermogen voor de rest van het huis. Waar als je de PV invoer netjes verdeelt over de fase je ook op elke fase capaciteit over hebt voor de rest van je huis als je kiest voor snel opladen.

Verduidelijking, als je 5kW (zeg 21A) zou terug leveren op 1-fase en je gaat je auto laden op 11kW (3x16A). Daarnaast heb je dan nog je netaansluiting van 3x25A. Op de fase waar je terug levert heb je dus nog beschikbaar 25A (net) + 21A (PV) - 16A (EV) = 30A. Maar op de andere twee fases heb je maar 25A (net) - 16A (EV) = 9A over. Dat kan krap zijn, zeker voor zaken als een kookplaat of een oven etc.

Doe je PV ook 3-fase (5kW = 3x7A) dan heb je op elke fase 25A (net) + 7A (PV) - 16A (EV) = 16A over op elke fase tijdens het snel laden met PV.

Met 3-fase zal je ook minder verliezen hebben (je probeert geen 21A over 2,5qmm te drukken) en zal je zelf het net ook niet zo hoog opdrijven met kans dat de omvormer uit gaat omdat je voorbij de 253V gaat, zeker in combinatie met de redelijk dunne kabels wel aanwezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 22-07-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
Septillion schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:29:

Dank voor je uitgebreide en zeer duidelijke uitleg!
Ik zal rekening gaan houden met een 3 fase omvormer.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke richting(en) komen de panelen? En welke hellingshoek? Schaduw?

Niet altijd is een 3-fase omvormer geschikt voor 2 richtingen.
Zo heb ik 3x 1-fase omvormers voor 2 richtingen (noord en 2x zuid)

Had je deze ook gezien? :>
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2021 16:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:02:
Welke richting(en) komen de panelen? En welke hellingshoek? Schaduw?

Niet altijd is een 3-fase omvormer geschikt voor 2 richtingen.
Zo heb ik 3x 1-fase omvormers voor 2 richtingen (noord en 2x zuid)

Had je deze ook gezien? :>
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Die had ik zeker gezien maar voor focus buiten de info gehouden.

Lessenaarsdak met helling van 19.5°.
Dak is gericht op ZO, geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA2tWuvRm14FmkyXjtLEz7rC-8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fPVeLpperMTcjZkE0ZzHkjf.jpg?f=fotoalbum_large

Een 4 kW 3-fase omvormer of een 5 kW (als je niet tegen een beetje aftoppen kan, of je hebt nog een leeg dakvlak)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb 5080 Wp op een 1-fase omvormer 4200 Watt afgezekerd op 1×16A. Record staat op 5.757 kWh in een kalenderjaar :) Weinig piekverliezen lijkt mij dus.

Ik denk dat @Septillion kW en kWp door elkaar haalt. Niet elk uur is het >STC condities ;)

Een beetje omvormer kan je ook instellen op maximaal 15A mocht je nerveus worden van 41A wat maar geschikt is voor 40A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Dre Tuurlijk, het zal van het geheel afhangen en kom je niet aan de peik, maar had geen omvormer om mee te gaan. Zelf zou ik dan weer niet een 4,2kW omvormer afzekeren op 16A :+ Dus geheel blijft wel staan. Maar goed, was ook niet mijn hoofdargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Johan4
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-04 13:14
Een vraagje,
ik heb me laten vertellen dat je op een fase en bij een matige zon je wel vanaf 1300 W je EV kan opladen en als je drie fases zou gebruiken je 3 x 1300W nodig zou hebben. Klopt dat?

Dat zou inhouden dat je pas vanaf 3900 W je batterij zou kunnen beginnen opladen, onder dat vermogen niet. Klopt dit?

Dus enkel in de zonnige zomermaanden zou je dan zuiver op zonne-energie kunnen opladen... daaronder gaat de laadpaal gewoon van het net afnemen.Klopt dat?

Ik ga ook een laadpaal van het bedrijf krijgen maar ik zou zo veel als mogelijk alle overschot aan vermogen van mijn zonnepanelen niet op het openbaar net willen plaatsen maar wel in de batterij van mijn EV willen steken. De firma gaat me de gemiddelde prijs voor de elektriciteit terugbetalen waar die ook vandaan komt.

Is extra profijtelijk dan. Dus een of drie fases? Wat klopt in dit verhaal en heeft er iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@4Johan4 Met welke vermogens je auto kan opladen is volgens mij volledig afhankelijk van je auto. Maar het zou kunnen dat deze een minimum aanhoudt.

Daarnaast valt er niet te kiezen vanuit waar je oplaad. De auto neemt gewoon vermogen op. Wegens de wet van minste weerstand zal eerst het vermogen van je PV gebruikt worden en daarna het net. Maar goed, dat gaat dan om het totaal van gebruikers in je huis, niet alleen je PV.

Kosten technisch maakt het niet uit of je 1-fase of 3-fase gaat. Er is afgesproken dat er altijd maar één telwerk in je meter mag lopen. Ofwel, er wordt eerst gesommeerd over de fases voor er geteld wordt. Dus 1000W op fase A leveren en 1000W op fase B gebruiken => meter staat stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemeleerse
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-12-2024
@Septillion aangaande het minimum vermogen : volgens de standaard laadt een wagen pas op vanaf 6 Ampere. In 3 fasen zou dit een minimumvermogen van 3x230x6 = 4140 Watt betekenen.

@4Johan4 dit betekent dat als je omvormer minder dan 4140 Watt levert er dan inderdaad 'aangevuld' wordt met stroom uit het net. Tenminste zo begrijp ik de zaak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Johan4
Bedankt voor je antwoord maar dat betekend dat ik beter maar een fase zou aansluiten want dan gaan de zonnepanelen veel eerder de auto mee opladen?
Vanaf 1380 W gaat over een fase dan de zonnepanelen de batterij beginnen laden en niet pas vanaf 4140 wat? Want in de zomermaanden gaan de zonnepanelen vanaf 10;30 pas boven de 4000W.
Klopt dat dan?

Lijkt me zo ingewikkeld en de installateur van de paal weet het ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@4Johan4 Nee, zoals gezegd bepaald de omvormer daar dus niets voor. Dat is puur de lader van de auto die bepaald wat het minimale vermogen is om mee te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Johan4
Ok, bedankt voor de bijkomende info. Ik ga dat vragen aan de verkoper. Van zodra mogelijk kom ik met dit gegeven nog even terug. Als ik zie dat mijn zonnepanelen 1400w opleveren, wil dat dan zeggen dat die dat over de 3 fasen en de 0 geleider geeft? Ik ken eigenlijk niet zo veel van elektriciteit. De SunnyBoy omvormer van mijn zonnepanelen geen maximaal 5000W als vermogen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@4Johan4 Uhm, ik kan het wel uitleggen maar onder aan de streep maakt het kosten technisch voor jouw niet uit of je PV op 1, 2 of 3 fase die 1400W laadt en of je een auto op 1, 2 of 3 fase laadt. Zoals ik al zei, er is afgesproken dat er altijd maar één telwerk in je meter mag lopen. Ofwel, je meter houdt alleen bij wat het netto verbruik (en negatief verbruik = teruglevering) over je drie fases is. En nee, dat is niet het salderen :)
Pagina: 1