Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormers voor zonnepanelen: waar doen we goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Demikloosterman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-08-2021
Voor onze woning willen we graag zonnepanelen laten plaatsen. Qua zonnepanelen zelf geloof ik het vaak wel. Als ze in ieder geval maar gecertificeerd zijn en er een goede garantie op zit (zowel op de panelen zelf als de plaatsing). We hebben een hoekwoning met een plat dak, veel zon (vanaf 11 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds), overdag geen schaduw, zijn met zijn tweeën dus geen hoog verbruik en er passen in totaal 9 zonnepanelen op het dak.

Qua omvormers gaat het mij mijn pet te boven. Zoveel verstand heb ik er niet van. Ik heb nu twee (standaard) offertes open staan, eentje met GoodWe of SolarEdge omvormer (via Vereniging Eigen Huis) en een met SolarEdge SE3000 (via Zelfstroom).

Nu is mijn vraag: wie kan mij wegwijs maken in welke omvormer goed is? Ik las dat SolarEdge wat duurder is vanwege betere opbrengst in schaduw - dus voor ons minder interessant - en te monitoren is - grappig, maar als het er niet op zit zou ik er niet wakker van liggen. GoodWe lees ik dan weer minder goede verhalen over. Tips over omvormers van andere merken zijn overigens ook welkom!

Bedankt alvast!!

@Demikloosterman Graag je post aanvullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 22-07-2021 10:20 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem anders een middenweg met SMA.
Het merk met de minste klacht topics

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2021 11:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Demikloosterman Zou ook voor SMA gaan.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:27:
Neem anders een middenweg met SMA.
Het merk met de minste klacht topics
Het merk wat ook het minst verkocht wordt? Als je er ergens veel van verkoopt is de kans op klachten ook groter.
Er zijn zoveel merken, chinees, duits, half chinees, etc. van alles is wel een voor of nadeel te bedenken.
Goodwe's doen het prima, soms wat moeilijke monitoring maar dat is aar sporadisch.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Het merk wat ook het minst verkocht wordt? Als je er ergens veel van verkoopt is de kans op klachten ook groter.
Er zijn zoveel merken, chinees, duits, half chinees, etc. van alles is wel een voor of nadeel te bedenken.
Goodwe's doen het prima, soms wat moeilijke monitoring maar dat is aar sporadisch.
Mijn Goodwe doet het inmiddels ook goed, maar ben wel een half jaar bij Goodwe support aan het zeuren geweest over allerlei firmware problemen. Dus voor mij wordt het hierna SMA

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Nou laat de verkoopcijfers maar zien dan?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:05:
@No Hands
Nou laat de verkoopcijfers maar zien dan?
Ik had een vraagteken, ik heb geen idee.
Maar aannemen dat ze goed zijn omdat er weinig topics over zijn vond ik een wat snelle conclusie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Ik “neem aan” dat hier op tweakers toch wel een goede afspiegeling geeft van wat er speelt op PV gebied.

Uiteraard heb je ook installateurs die er een potje van maken en dat uit zich weer in een slechte naam voor de fabrikant.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:13:
@No Hands
Ik “neem aan” dat hier op tweakers toch wel een goede afspiegeling geeft van wat er speelt op PV gebied.

Uiteraard heb je ook installateurs die er een potje van maken en dat uit zich weer in een slechte naam voor de fabrikant.
tweakersgebruikers zijn geen afspiegeling van de maatschapij. hun koopgedrag dus waarschijnlijk ook niet.
Hypothese : wellicht kan je stellen dat de drang naar beter en kwaliteit er voor zal zorgen dat kwaliteits oplossingen zijn oververtegenwoordigd.

ik denk dus eigenlijk dat op tweakers gemiddeld meer sma's aanwezig zijn dan in het veld.. (en op zolder) :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Uiteraard zijn tweakers geen afspiegeling van de maatschappij.

Maar wel een plek waar Henk en Ingrid hun vragen kunnen stellen.
En dat is dan weer wel een afspiegeling van wat er speelt op PV gebied.

Maar probleemloze installaties hoor je vaak niet. Dus onbekend is onbemind zou ik zeggen...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:24:
@twain4me
Uiteraard zijn tweakers geen afspiegeling van de maatschappij.

Maar wel een plek waar Henk en Ingrid hun vragen kunnen stellen.
En dat is dan weer wel een afspiegeling van wat er speelt op PV gebied.

Maar probleemloze installaties hoor je vaak niet. Dus onbekend is onbemind zou ik zeggen...
zeker,

Wat ik bedoel is dat er hier dus waarschijnlijk meer sma's zijn en je zou dan verwachten dat er ook meer negatieve verhalen zijn als daar noodzaak voor zou zijn. dan kan je stellen dat de gemiddelde sma in de markt dus nog beter is dan het beeld wat we er hier van hebben >:) (beetje selectief omgaan met statistiek moet kunnen toch) O-)

ik zou zelf ook gewoon een sma ophangen. zelf zeer tevreden over, de goodwe bij familie is het toch net niet helemaal. de verschillen zijn vooralsnog echt niet mega maarja sma blauw O+ is hoe dan ook mooier dan goodwe wit/rood, helaas gaat dat niet op voor TS de 3kW is stom sma rood :+
Als ik een chinees zou ophangen zou het wel een goodwe zijn trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-07-2021 12:43 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Ik ben altijd van: Hoe minder er op zit, hoe minder er stuk kan.

Met Solaredge (correct me if i'm wrong) heb je optimizers per paneel/per 2 panelen. En die kunnen allemaal stuk gaan.... Met pech 1 voor 1. Ga je dan zelf het dak op over 10 jaar? :+

Solaredge heeft een plek (vooral met schaduw/bomen etc). mij werd het ook aangeraden, want een beetje schaduw. Maar enkel bij een sowieso al ongunstige hoek van de zon.

Nagerekend met zonnepaneelsoftware, zou mij 1% opbrengst schelen in het worst-case scenario (altijd zonnig).

Dat vond ik de moeite niet O-)

Kwa wat wel: Tja ik heb een Omnik, en die zijn failliet :+ gelukkig zie ik mijn zonneboer niet snel failliet gaan (essent) dus kan daar nog aankloppen de komende jaren als er iets mis is met de omvormer.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 22-07-2021 15:15 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Of je neemt een Fronius :-)

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 11:30
Tsja ik heb zelf een Growatt en ben daar erg tevreden over, n=1.

Kun je even vermelden om welke panelen het gaat en wat de kosten hiervan zijn? En hoeveel is er dan nog van je budget over voor de omvormer?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Staar je in ieder geval niet blind op fabrikanten met een zeer hoge garantie, tegen de tijd dat je het misschien nodig hebt zeg maar na 10a 15 jaar kunnen ze allang failliet zijn en valt er niks te halen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:04
No Hands schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI-8aU__xA5rZtVsbIm-eS-OZDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LA6ggg0IIl36gZq3nU7WM5po.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat over 2019. In 2018 stond SE de top 3 ipv SMA.

@AUijtdehaag

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-11 18:32
Ik heb zelf een Goodwe & SolarEdge hangen.

De firmware van de Goodwe is niet zo goed zullen we maar zeggen. Nadeel van mijn versie van de Goodwe is dat hij altijd een SSID uitzend en wie weet in te loggen op dat netwerk kan meteen op de eerste pagina zien wat de inloggegevens zijn van het WiFi netwerk van de rest van het huis zien zonder enig wachtwoord oid in te voeren. Voordeel van de brakke oplossing is dat hij niet afslaat als het spanning op het net in de straat te hoog wordt op een erg zonnige dag. De SolarEdge stopt er dan gewoon even mee. Hoewel de Goodwe het technisch prima doet overweeg ik ergens wel om hem te vervangen.

De SolarEdge is wat duurder maar werkt wel gewoon.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SolarEdge zou ik niet nemen vanwege de kwetsbare elektronica op het dak.

GoodWe heb ik goeie ervaring mee.

Omvormers met internet koppeling lijken me inherent een risico voor cyber-security. Daarom doe ik gewoon dom de knipperende LED op de kWh-meter tellen met een ESP8266. En mijn eigen Effekta heeft geen WiFi aan boord ;)

(Ik ben benieuwd wanneer de eerste hacker alle SMA/ GoodWe/ Growatt omvormers tegelijk uitzet via een over-the-air bricked firmware update :X). Maar de Tesla's van deze wereld hebben dan ook, dus het kan (nog) goed gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 22-07-2021 21:14 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Even voor mijn beeldvorming: je hebt ook geen DIGID en gebruikt nog acceptgiros voor al je betaalverkeer? 8)

Ik kan op straat ook overvallen worden.
Moet ik dan maar niet meer over straat gaan?

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2021 23:19 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Valt wel mee met mij hoor. Was meer een grapje omdat die oude Effekta geen WiFi heeft.

De oude GoodWe hadden een standaard WPA-key (12345678) en iedereen kan dan inloggen op de omvormer via WiFi en daarmee in plaintext het SSID en WPA code van je huisnetwerk zien en dus daarop inloggen. Dit lijkt me geen wenselijke situatie. Of heb jij een open privé netwerk ;)
Nu hebben de nieuwe GoodWe een unieke WPA-code op de omvormer geprint die (hopelijk) niet te kraken valt.

Op dit moment heb ik een Effekta (geen WiFi) en een moderne GoodWe (verbonden met WiFi ;)). Maar ik vind het wel een serieus risico voor de energievoorziening als dergelijke apparaten collectief gehacked kunnen worden.

Het feit dat GoodWe vroeger de beveiliging niet op orde had geeft mij weinig vertrouwen in de toekomst. Ook voor andere merken. Ik weet niet wat het elektriciteitsnet gaat doen als een paar TeraWatt ineens stopt met terugleveren.
Pagina: 1