Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:28

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik heb deze week iemand op bezoek gehad voor een offerte voor zonnepanelen. Die panelen moeten op een schuurdak komen te liggen, pal op het zuiden, dakhelling ongeveer 10 graden. Gaat om een oppervlakte van rond de 27 m2, dat betekent 15 panelen. Dak is van stalen sandwichplaten, niets bijzonders qua constructie.

Update: zie Wokschotel in "Offerte zonnepanelen realistisch?"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik had bij de leverancier een goed gevoel, maar de prijs lijkt mij wel aan de hoge kant. Ik vind het echter lastig om in te schatten of deze prijs reëel is. Is er iemand die hierover iets zinnigs kan zeggen?

[ Voor 26% gewijzigd door Wokschotel op 17-08-2021 17:06 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Alle reacties

• Rengin
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-08-2023
Lijkt mij aan de hoge kant (ik zou eerder rond de 7000 ex BTW verwachten), maar het kan zijn dat er andere factoren dan bij een standaard dak zijn waardoor het duurder wordt. Het betrouwbaarste lijkt me om bij meerdere partijen offertes op te vragen en dan te kijken met wat voor prijzen zij komen, als je dat nog niet hebt gedaan.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb je schaduw? Zo niet, dan SolarEdge laten vervallen en lekker een stringomvormer pakken. 6000Wp moet makkelijk voor minder dan 6000 ex BTW lukken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Is er soms extra meerwerk voor de kabel naar de meterkast?

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-11 15:38
De prijs die je gekregen hebt is best logisch, er is gekozen voor dure componenten. Zowel de panelen en omvormer zijn stevig aan de prijs. Ik zou nog even een andere offerte aanvragen. 7000 ex BTW moet zeker lukken en wellicht nog lager... succes!

Never fall in love with your own design!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Heel heel prijzig.
Een set eenvoudiger 15x340 Wp panelen (5100 Wp) met een eenvoudige stringomvormer is al voor de helft verkrijgbaar

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:17
ik betaal iets vergelijkbaars voor een jaaropbrengst van 8800kwh.
ook solaredge.
het systeem waarvoor je de offerte hebt ontvangen is top maar daar hoort ook die prijs bij. Als die prijs minder moet zijn kun je naar het volgende kijken / vragen of hij een offerte wil uitbrengen voor:

je hebt hier hele dure panelen, als je daar iets minder geavanceerde panelen van 375 wp zou nemen van qcells ofzo mis je over hele systeem ongeveer de opvrengst van 1 paneel maar scheelt het de helft op de kosten panelen.
als je geen “zachte” schaduwen hebt en je gaat naar een stringomvormer van een a merk als sma dan zal je dat ook net geen 800 euro gaan schelen denk ik. Maar dan kun je de panelen niet meer individueel monitoren.
wat beter/duurzamer is zijn verschillende meningen over. Denk dat de consensus wel is dat het niet slecht is mits de installateur weet wat hij doet, maar in ieder geval nooit goedkoper is.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Dank voor alle reacties.
Rengin schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:53:
Lijkt mij aan de hoge kant (ik zou eerder rond de 7000 ex BTW verwachten), maar het kan zijn dat er andere factoren dan bij een standaard dak zijn waardoor het duurder wordt. Het betrouwbaarste lijkt me om bij meerdere partijen offertes op te vragen en dan te kijken met wat voor prijzen zij komen, als je dat nog niet hebt gedaan.
Ik ga sowieso nog bij andere partijen een offerte vragen.
hesselbeertje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:55:
Heb je schaduw? Zo niet, dan SolarEdge laten vervallen en lekker een stringomvormer pakken. 6000Wp moet makkelijk voor minder dan 6000 ex BTW lukken.
Die bomen rechts zorgen voor schaduw tot een uur of 11-11.30 in de ochtend.
jeroen3 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:03:
Is er soms extra meerwerk voor de kabel naar de meterkast?
Omvormer komt in de schuur, vanaf daar ongeveer 20 meter kabel naar de meterkast. Dat mogen de kosten toch niet zijn?
Lochnes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:29:
ik betaal iets vergelijkbaars voor een jaaropbrengst van 8800kwh.
ook solaredge.
het systeem waarvoor je de offerte hebt ontvangen is top maar daar hoort ook die prijs bij. Als die prijs minder moet zijn kun je naar het volgende kijken / vragen of hij een offerte wil uitbrengen voor:
Voor wat? :P

Dat de componenten goed zijn en dat je daarvoor betaalt is me duidelijk. Dat het goedkoper kan met andere componenten is me ook duidelijk. Ik ga meerdere offertes opvragen. Wie tips heeft voor een bedrijf in de buurt van Rijen (Brabant), ik hou me aanbevolen :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Hoewel de reacties hierboven in de basis correct zijn, zijn niet heel erg behulpzaam.

Sunpower: Die maken een van de beste panelen op de markt. Wat krijg je? Een paneel wat na 25 jaar een paar% beter blijft presteren. Misschien een paar% per Wp meer oplevert.

Hiervoor betaal je ontzettend veel. €370 per paneel. Een gemiddeld paneel gaat voor 130-180 per paneel... Echt budget nog wat lager.

Wat de meerwaarde in productie van een dergelijk duur paneel is heb ik nog nergens gekwantificeerd gezien... En daarom zou ik terughoudend zijn om er zoveel extra geld uit te geven.

Buiten dat heb ik de indruk dat de offerte sowieso wel erg riant is, ook voor het gebodene. Via een van de online aanbieders gaat het richting 7-7.500 ex btw geïnstalleerd.. Dat gat is iets te groot wat mij betreft.

Verder ga ik gelijk even tegengas geven tegen de anti-SolarEdge massa: Het gaat hier om schaduw van bomen. Hoewel de schaduw weinig gaat zijn tijdens de echte productiepiek kan het best zijn dat het wel een goede keuze is. De foto is ook wel heeeeel erg onduidelijk ;-)

Een SolarEdge systeem kost rond de €500 meer dan een SMA (string) systeem, en €1000 meer dan een string systeem op Chinese omvormers. Die laatste zou ik gezien de bomen niet aan willen raden. SMA is echt wel sneller en beter met het vinden van het juiste powerpoint.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
De kouwe blauwe kan niet leveren. De hellingshoek die ik heb is te klein voor hun. Zij leveren op een stalen golfplaatdak vanaf een hoek van 15 graden. Jammer.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Inmiddels heb ik 3 offertes binnen:
15 LG NeON H 375Wp Mono Full Black - 25 jaar garantie € 3.975,00
15 Enphase IQ7+ micro omvormer - 25 jaar garantie € 1.635,00
+ installatie etc
Totaal ex BTW € 7.880,00
WP: 5.625
Prijs per WP: 1,40
15 Q-Cells G9+ 370Wp Q.PEAK DUO ML Full Black - 25 jaar garantie € 2.925,00
15 Enphase IQ7+ micro omvormer - 25 jaar garantie € 1.635,00
+ installatie etc
Totaal Totaal ex BTW € 6.830,00
WP: 5.550
Prijs per WP: 1,23
15 Jinko Full Black 380 WP
Omvormer SE5000H
15 optimizers (SE P401)
15 jaar onderhoud (is een project van de gemeente, verplicht)
Totaal Totaal ex BTW € 7.700
WP: 5.700
Prijs per WP (inclusief onderhoud): 1,35
Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen adviseren over de keuze die ik moet maken :P

[ Voor 9% gewijzigd door Wokschotel op 17-08-2021 13:36 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Je topic is nog steeds vrij karig. Je hoeft niet alles uit Tips bij openen offerte topic zonnepanelen 1:1 over te nemen, maar bijv. de prijs per Wp even uitrekenen is niet teveel gevraagd toch? Je kunt dan iig de goedkope/dure offertes er zelf uitvissen. Foto is ook onduidelijk zoals al door iemand werd aangegeven.

Voor goed advies graag zelf even wat meer moeite er in steken, zou je met 13k posts toch wel moeten weten ;)

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Je hebt gelijk, ik heb de voorgaande post en de openingspost aangepast.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Denk er wel aan dat bij 5kW op 1-fase er wel wat meer moet gebeuren in de meterkast dan als je het op 3-fase doet.

Überhaupt verstandig om als je 5kW aan PV laat plaatsen om te kijken of je meterkast nog mee kan. Niet zo sexy als PV maar goed, gaat wel om je veiligheid.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:18:
Denk er wel aan dat bij 5kW op 1-fase er wel wat meer moet gebeuren in de meterkast dan als je het op 3-fase doet.

Überhaupt verstandig om als je 5kW aan PV laat plaatsen om te kijken of je meterkast nog mee kan. Niet zo sexy als PV maar goed, gaat wel om je veiligheid.
Meterkast is nieuw, volgens alle installateurs die langs zijn geweest prima geschikt voor de installatie die zij aanbieden. Meterkast is voorbereid op 3 fasen maar die heb ik niet nodig.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nieuw is goed :)

Maaruuhh, je hebt dus of alleen maar Alamats of 63A aardlekschakelaars? Natuurlijk met 10qmm bekabeling?

Ervaring leert namelijk dat PV installateurs echt heeeeeel weinig geven om de meterkast volgens de standaarden op te leveren...

• Ronald
5kW over 1 fase moet je ook niet doen zonder de broodnodige netspanning meeting op een zonnige lente of zomer middag.

5kW stuwt namelijk de netspanning ook nog eens op... Dus je wil wat verder van de 253V blijven... Anders gaat hij uit... Zonde

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:58:
5kW over 1 fase moet je ook niet doen zonder de broodnodige netspanning meeting op een zonnige lente of zomer middag.

5kW stuwt namelijk de netspanning ook nog eens op... Dus je wil wat verder van de 253V blijven... Anders gaat hij uit... Zonde
Dank voor de tip. Ik ben daar om eerlijk te zijn niet zo bang voor want we wonen in het buitengebied, aan een compleet vernieuwde electriciteitsinfrastructuur in de omgeving en in een gebied waar nauwelijks andere zonnepanelen liggen en ook niet gaan komen.

Volgens de installateurs die zijn komen kijken regelt de omvormer dat de kans op uitval wordt verkleind (niet binair aan/uit maar terug regelen, technische verhaal kan ik niet reproduceren).
Septillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:04:
Nieuw is goed :)

Maaruuhh, je hebt dus of alleen maar Alamats of 63A aardlekschakelaars? Natuurlijk met 10qmm bekabeling?

Ervaring leert namelijk dat PV installateurs echt heeeeeel weinig geven om de meterkast volgens de standaarden op te leveren...
Goeie vragen, ik heb een bevriende elektricien die meekijkt dus ik ga hem dit meegeven :P

Nog tips/suggesties mbt de 3 offertes die er staan? Zijn er nog duidelijke redenen om wel of niet voor een bepaald merk te gaan? Voor mij is de kwaliteitsvolgorde LG > Qcell > Jinko maar als iemand dat anders ziet hoor ik het graag.

[ Voor 30% gewijzigd door Wokschotel op 18-08-2021 12:53 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:31:
Sunpower: Die maken een van de beste panelen op de markt. Wat krijg je? Een paneel wat na 25 jaar een paar% beter blijft presteren. Misschien een paar% per Wp meer oplevert.

Hiervoor betaal je ontzettend veel. €370 per paneel. Een gemiddeld paneel gaat voor 130-180 per paneel... Echt budget nog wat lager.

Wat de meerwaarde in productie van een dergelijk duur paneel is heb ik nog nergens gekwantificeerd gezien... En daarom zou ik terughoudend zijn om er zoveel extra geld uit te geven.
https://www.zonnefabriek....atie-van-de-hulpdiensten/

Ik ga er van uit dat fabrikanten als Sunpower producten leveren die hier niet de oorzaak van zijn. Bij panelen van 130.- doe ik dat wel.

• Ronald
Het zijn niet de panelen die storen. Het is een combinatie van systemen die over de bekabeling communiceren, bekabeling die niet correct gelegd is waardoor deze als antenne gaat fungeren, en niet afdoende afgeschermde micro-omvormers en optimizers.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik wil vandaag een beslissing nemen. Is de meerprijs van 1000 euro de LG panelen tov de qcells panelen herwaardering? Zie voor alle specs Wokschotel in "Offerte zonnepanelen realistisch?"

• Ronald
Zeker niet ;-)

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
En waarom niet?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Lg panelen zijn wel kwalitatief beter ook met oa een andere cel.

De componenten van lg als merk komen ook goed uit de testen en beter of net zo goed als japanse merken.

Lg is een gerenomeerd a-merk terwijl de andere toch een beetje bami merken zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Ronald
@Wokschotel Idem aan verhaal over SunPower: Ronald in "Offerte zonnepanelen realistisch?"

@digifun allemaal mooi hoor... Maar onder de streep komt er geen 1000 euro meer stroom uit.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het gaat niet alleen om opbrengst maar ook om betrouwbaarheid. Daar heeft lg onderhand een heel goed reputatie mee. Qua niveau goed te vergelijken met panasonic.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Neem gewoon standaard panelen met een standaard stringomvormer. Dan heb je meteen geld over om de boel over 8 jaar te vervangen door wat tegen die tijd gangbaar is qua Wp/m2/EUR. Ik zou dus die 6000 euro die je teveel betaald op een goed renderende belegging storten ;)

GoodWe heeft een uitstekende schaduw management.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Incl 15 jaar onderhoud zou ik wel wat waard vinden.
Er is niks mis met LG, het tegenovergestelde ik heb ook LG, maar dat was toen voor mij de beste afweging.

@Wokschotel wat is voor jouw het belangrijkste, nu de meeste WP, lange termijn opbrengst, het milieu, je portemonnee, onderhoud, betrouwbaarheid zonnepanelen en/of betrouwbaarheid partij die het legt. Maak voor jezelf een volgorde hierin en kijk welke daar het beste aan voldoet. Ik heb andere prioriteiten dan jij en kom daardoor waarschijnlijk ergens anders op dan jij.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik weet niet of ik 15 jaar vooruit zou willen betalen aan dit vermeende "onderhoud". Geld ben je kwijt.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
MetalfanBlackness schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:35:
Incl 15 jaar onderhoud zou ik wel wat waard vinden.
Er is niks mis met LG, het tegenovergestelde ik heb ook LG, maar dat was toen voor mij de beste afweging.

@Wokschotel wat is voor jouw het belangrijkste, nu de meeste WP, lange termijn opbrengst, het milieu, je portemonnee, onderhoud, betrouwbaarheid zonnepanelen en/of betrouwbaarheid partij die het legt. Maak voor jezelf een volgorde hierin en kijk welke daar het beste aan voldoet. Ik heb andere prioriteiten dan jij en kom daardoor waarschijnlijk ergens anders op dan jij.
Voor mij is het belangrijkste betrouwbaarheid op de langere termijn. Paar euro meer of minder opbrengst is niet het belangrijkste. De installateur heb ik wel vertrouwen in (obv ervaringen van anderen), dus de kwaliteit van de panelen en dat ze het lang blijven doen vind ik het belangrijkst.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Als prijs minder uit maakt dan kwaliteit dan zou ik voor de Sunpower of LG gaan. Beide opties hebben niet de beste prijs kwaliteit verhouding, maar zijn zeker kwaliteit panelen.

Wat het beste is m.b.t. de omvormer zeg ik gewoon gelijk, ik heb er geen verstand van, dus daar doe ik geen suggesties.

Sunpower zegt 92% opbrengst na 25 jaar te hebben
LG zegt 90,6% opbrengst na 25 jaar te hebben
Dre schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:59:
Ik weet niet of ik 15 jaar vooruit zou willen betalen aan dit vermeende "onderhoud". Geld ben je kwijt.
Als de prijs ongeveer even hoog is als bijvoorbeeld de LG panelen dan zou ik het niet erg vinden om die kosten "vooruit te betalen", bij de ander komen ze er "gegarandeerd" bij, hier zijn ze mogelijk al betaald.

[ Voor 25% gewijzigd door MetalfanBlackness op 22-08-2021 21:47 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Dre
  • Niet online

Dre

25 jaar hihi. Na 10 jaar kan je vaak al beter upgraden vanwege betere panelen.

SunPower geeft veel Wp per m2. Maar om te zeggen dat het kwaliteits panelen zijn kan ik niet over oordelen. Maar wie heeft na 25 jaar dergelijke oude meuk op het dak liggen. 10 jaar geleden zat je op 230 Wp voor een gangbaar paneel, en nu op 350 Wp voor bijna dezelfde maten. En nog voor veel minder geld.

Onderhoudscontracten zoals bij de CV-ketel zijn meestal jaarlijks, en dan komt er ook een mannetje langs. 15 jaar onderhoud vooruit betalen, en een toko die 1 jaar later failliet gaat zit niemand op te wachten. Of kan je de installatie in termijnen betalen de komende 15 jaar :) Dan heb je garantie dat ze langs komen voor onderhoud.

Welke onderhoud eigenlijk. Zit hier al 9 jaar zonder enig onderhoud :X

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 22-08-2021 22:14 ]

Pagina: 1