Batilan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:54:
[...]
Hallo @
migjes bedankt voor je kritische blik! Altijd prettig als ook professionals hier een oogje in het zeil houden om goedbedoelende Tweakers op het rechte pad te houden. Ik had uit andere posts begrepen dat je boiler mits de wekelijkse legionellapreventie is ingesteld ook lager dan 55 graden ingesteld mag worden. Maar dat klopt blijkbaar niet, ik heb de NTA 8800 "besteld" bij de NEN, zodra ik hem kan downloaden zal ik hem eens doorspitten (al is het lezen van NEN (of andersoortige) normen niet mijn favoriete bezigheid).
een boiler voor 8 uur op 55 graden, is voldoende bescherming.
(moet hij groot genoeg zijn dat je hem niet in 8 uur leeg tapt.
lastige berekening, maar je vind hem wel.)
beging maar eens te lezen, niet alles staat in de NTA 8800, maar je hebt dan de verwijzingen naar de juiste stukken.
(ben geen professional, maar een wat uitgebreidere hobbyist.
dit is uit noodzaak geboren, na meerdere badkamers die het bij mij en vrienden begaven.
en na een aantal badkamers te bouwen heb je de regeltjes wel door.)
Je schrijft "nog aardig wat foutjes", dus ik neem aan dat dat er minimaal 3 zijn, kun je (naast mijn legionella flater) die andere foutjes ook verklappen? Dan kan ik mijn plan waar nodig aanpassen. Overigens is die 45 graden een door mij bedachte, maar absoluut niet noodzakelijke "optimalisatie" omdat het juist om het comfort gaat en minder om besparen, die laat ik dus zonder mokken vallen

Ook leer ik graag van je m.b.t. "een aantal dingen die ik niet door heb", alleen zo'n opmerking heeft natuurlijk weinig waarde (behalve dan als de waarde zit in het beschadigen van mij toch al niet al te grote ego

)
ik zal proberen de ego niet te veel beschadigen.
(het is niet de bedoeling om de ego te beschadigen, maar kunnen lange verhalen zijn die je niet zomaar even schrijft, dus kort ik wel wat af, en soms wat bot. excuses)
een badthermostaat heb je nodig als je 3 douche punten wil per douche.
wil je 2 douches, dan 2 thermostaten.
en is 1 douche een regendouche en de andere een zuinige douche.
dan kun je met een kleine thermostaat af een een flinke thermostaat.
maar pas ook op met het douche putje, gebruik nu een 27l/m maar een beetje haar en wat vet (dat gebeurd altijd).
en je kunt zo minder afvoeren.
maar ook 27l/m is een gevaarlijk gegeven, dat doet hij pas als er 4 cm water boven op staat.
(en met 4cm boven mijn put rooster, dan loopt het al de trap af in mijn huis. lol.
ik moet dus begrenzen op +/- 20l/m voor een beetje veiligheid/komfoor.
dus regendouche + zij stralers is te veel, maar zuinige douche + zij stralers gaat wel.
helaas de max wat ik kan in mijn huis.
de optie van @
Tazzios is echt niet dom, levert je een hele hoop minder problemen op.

)
dan heb je ook nog de aanvoer van koud water, normaal heb je 1x15mm voor warmwater te maken, en 1x15mm voor koudwater te mengen.
maar omdat je er ook rekening mee moet houden dat als er iemand koud of warm water pakt in de keuken.
dat de douche nog genoeg water krijgt.
dus zomaar een dikkere leiding leggen naar de boiler als 15mm kan niet zonder dat er iets anders misgaat.
(vooral met gasketels moet je dan oppassen die krijgen dan ineens te weinig koud water, en worden daar door te warm en kan stukken tot gevolg geven.)
maar uiteindelijk moet je systeem dus in balans zijn, of een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.
dus bespreek het met je architecht/ontwikkelaar zodat ze rekening houden met het bouwen van het huis.
(je hebt het over nieuwbouw, maar is dat onder eigen ontwerp of is het project bouw?
maakt veel uit aan mogelijkheden. ik zelf ben nu bezig met vol eigen design en ja dan is zelfs een ring leiding mogenlijk, maar dan ga je wel heel ver in zuinige komfoor zo als ik doe.)
een douche WTW plaats je niet zomaar.
daar heb je al snel een laag van 12cm voor nodig als je hem horizontaal wil.
(dan heb je wel een verhoogde douche bak met de meeste dunne vloeren die wel bouwen)
of een paar meter als je hem verticaal wil.
(en dan moet die los naar beneden stromen via een aparte buis.
je kunt er dan geen WC aan sluiten, dus ook WC boven dan heb je 2 buizen naar beneden nodig.)
dit grijpt behoorlijk in op het designen van het huis, of op je mogelijkheden die je wil.
vandaar overleg dit met architect/project ontwikkelaar, er zijn veel sub raakvalken en het is niet zomaar stapelen van mogelijkheden.
Ik meen dat NTA 8800 met name om de energie prestatie van gebouwen gaat, ik dacht dat ik met een WPB, een DWTW en een zo laag mogelijke temperatuur goed bezig was, maar het moet blijkbaar nog beter om aan de berekeningen te voldoen? Ik verneem het graag.
EDIT: Ik zie nu dat ik niet expliciet heb benoemd dat het om een WPB (of eventueel een boiler verwarmd door een WP) gaat, maar dat is na 1 jaar lurken op de diverse relevante topics voor mij volkomen logisch, ik zal het nog wel even expliciet maken in mijn vorige post). In een volgende stap (als het plan de toets der kritiek door de meest actieve/krittische topic deelnemers kan doorstaan

) wil ik de componenten wat explicieter gaan uitwerken. (in een eerdere post schreef ik wel "Ik meen dat zo'n element soms ook al in een boiler wordt opgenomen en aangestuurd kan worden door de WP t.b.v. de legionella run? ", ook het plan van de doorstromer (welke ik dus niet ga toepassen) was bedoelt als "achtervang" voor de (WP)boiler als ie leeg zou raken, ik kan me voorstellen dat als je uit mijn posts opmaakte dat ik het met alleen een elektrische boiler of alleen een doorstromer zou willen oplossen dan ik de NTA 8800 niet ga halen (in de TS is de doorstromer ook zo genoemd).
(ik heb het makkelijk, zit met architect aan tafel van het beging tot het eind.
in een situatie met lage welstand eisen en veel zelf bouw mogenlijkheden, ben handig zat en heb veel tijd.
dus de ruwbouw door aannemer, de rest doe ik zelf.
ik maak de vloer van de badkamer waarschijnlijk gewoon een 10cm lager, zodat ik ruimte heb voor ringleiding en douche WTW.
hell zelfs de balans ventilatie met WTW gaat waarschijnlijk voorverwarmt worden met rest warmte in plaats van een antivorst element.

)
busscherski schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:22:
@
migjes
Ik heb nog even gelezen in dat Legionella topic. Ik begrijp dat de ik aan de letter van de voorschriften voldoe met de warmtepompboiler met wekelijkse legionella run.
Maar de bodem is kouder, het is niet geweldig.
Een SWW vat gestookt door een monobloc of split unit zal het vat echter veel gelijkmatiger verwarmen. Instellen op 50 of 55 graden plus wekelijkse legionella run zal dan voldoende zijn.
jep, op 50 graden geen groei meer van legionella.
en dan ben je al aardig veilig, maar dan heb je 1x in de x tijd een antilegionella run nodig om de boiler te desinfecteren.
dus je zit aardig veilig. (of te wel maak je niet druk, bij renovatie heb je gewoon minder regels)
maar alles is een on-ge-veertje en geen enkel systeem is echt 100% veilig, het is altijd een zo best mogelijke afweging tussen wat kan en veilig is.
zo maken veel gasketel wel water van 60 graden, maar dan heb je nog steeds 2 tot 3 minuten nodig voor 100% doding.
dus ook dat is pas na 2 a 3 minuten veilig (en de meeste mensen douchen wel een minuut of 2 a 3, en dan zijn de leidingen weer schoon.).
(en dan heb je ook nog het schoon maken in de keuken, maak je wel eens kip klaar, dan behoor je dus de plank en het mes een 2 a 3 minuten onder de warme kraan te houden.
en eigenlijk liever een paar seconde met 70 graden, maar dat is dan weer te heet voor veel mensen handen.
(boven de 65graden kun je de eerste brandwonden krijgen een rode huid.)
een afweging van veiligheid en komfoor is het altijd, perfectie is er niet alleen een redelijkheid tot veilig.
en een gemiddeld mens kan een best aardige besmetting met salmonella/legionella zonder problemen over leven of zelfs geen last van hebben, dit is alleen heel verschillend per persoon (en je leeftijd).
dus de regels zijn er niet voor niks, maar soms ook wel een beetje over de top, maar bij nieuwbouw wel belangrijk om te volgen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)