Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Dag allen,
Ons huis wordt verwarmd en van warm water voorzien door een 12KW EnviLine WP met een 300l boilervat. Ons huishouden bestaat uit 6 personen. In de zomer kunnen we prima met z'n allen onder de regendouche in de ochtend, maar in de winter wil het warm water nog wel eens te vroeg op zijn. Vandaar dat ik jullie hulp/advies zoek bij het zoeken naar een oplossing.

1) We hebben de watertemp in de boiler al een tijdje verhoogd naar 55C. Daarmee is er meer warm water beschikbaar, maar energetisch gaat het uiteraard tegen de principes van een WP in en wil je een lagere temp instellen.
2) We overwegen om het huidige vat te vervangen door een groter vat van 500l? 700l? Kan dat zomaar? Nefit zal met een reden wellicht een maximale grootte van 300l hebben gekozen. En is het dan puur een kwestie van loskoppelen en nw vat aankoppelen?
3) Of is het handiger/verstandiger om een tweede vat in serie te plaatsen? En kan dat zomaar?
4) Al lezende op het forum komt de optie van een aanvullende E-doorstromer o.i.d. genoemd. Is daar iets voor te zeggen?

Alvast bedankt voor jullie input!

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik kan mij voorstellen dat als je naar een nog groter vat toe gaat je WP te lang bezig is met verwarmen waardoor je huis teveel afkoelt. Heb je een idee hoeveel tijd per dag je WP besteedt aan verwarmen van het vat? Heb je veel over qua capaciteit om je huis te verwarmen?

Doorstromer kan natuurlijk wel, maar dat loopt ook al snel flink in de papieren wat verbruik betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:13
Ik zou het eerst aan de andere kant zoeken. Hoeveel water (van 38 graden) komt er per minuut uit de douche? Even meten met een emmer.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Knielen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:11:
Ik kan mij voorstellen dat als je naar een nog groter vat toe gaat je WP te lang bezig is met verwarmen waardoor je huis teveel afkoelt. Heb je een idee hoeveel tijd per dag je WP besteedt aan verwarmen van het vat? Heb je veel over qua capaciteit om je huis te verwarmen?
Ik heb geen antwoord op je vragen. Op dit moment draait hij niet heel lang nadat we gedoucht hebben. Ik vermoed dat dat geen probleem gaat zijn, mocht ik een groter vat nemen.
Het probleem zit m.i. in de te geringe hoeveelheid water die direct beschikbaar is. Het aanvullen daar maak ik me niet zoveel zorgen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
hesselbeertje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:16:
Ik zou het eerst aan de andere kant zoeken. Hoeveel water (van 38 graden) komt er per minuut uit de douche? Even meten met een emmer.
Ga ik vanavond eens meten. Ik heb vast nog ergens een ouderwetse thermometer liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:54
Beste oplossing zou zijn een Douche WTW, maar weet niet of dat makkelijk in te bouwen is in jouw situatie.

Met douche WTW vergroot je je bestaande boiler als het ware terwijl je energie bespaart
Andere optie is inderdaad verbruik liters per minuut naar beneden te krijgen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Thermometer niet eens nodig. Het gaat om de 'normale' douchetemperatuur.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
!null schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:28:
Beste oplossing zou zijn een Douche WTW, maar weet niet of dat makkelijk in te bouwen is in jouw situatie.

Met douche WTW vergroot je je bestaande boiler als het ware terwijl je energie bespaart
Andere optie is inderdaad verbruik liters per minuut naar beneden te krijgen.
WTW zou een geweldige oplossing zijn, maar ik heb een bungalow zonder kruipruimte: helaas :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
hesselbeertje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:28:
Thermometer niet eens nodig. Het gaat om de 'normale' douchetemperatuur.
Wat normaal is voor mij, is pooltemperaturen voor de 4 dames in ons huis. Ik houd me in deze liever bij meten is weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:09
Kleine tip met de enviline: de temperatuur die op het beeldscherm wordt aangegeven is een berekenend geschat gemiddelde temperatuur in je buffer.
Werkelijke temperatuur kan zo maar eens een 5 graden lager zijn.
Ga je douchen, dan laat die niet eens zien dat de temperatuur zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Een waterbesparende douchekop ipv een regendouche kan ook al de oplossing zijn, maar is mogelijk niet gewenst. Je kan dan maar zo van 12 liter per minuut naar onder de 5 liter per minuut gaan.
Mij bevalt het in ieder geval prima. Hebben een 200 Liter boiler met 2 personen. Staat in de zomer op 35 graden en in de winter op 40-45 graden.

Je zou er een 2e boiler bij kunnen zetten en die in serie zetten. Dan kun je ze gewoon beide op bijvoorbeeld 45 graden instellen en heb je veel capaciteit. Je zou dan zelfs in de zomer alleen de 'achterste' boiler kunnen gebruiken. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Ik zou het zelf een leuk project vinden maar kan me ook voorstellen dat je gewoon iets kant en klaars wil met de garantie dat er nooit gedoe is.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-07-2021 11:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
brambo123 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:36:
Kleine tip met de enviline: de temperatuur die op het beeldscherm wordt aangegeven is een berekenend geschat gemiddelde temperatuur in je buffer.
Ik kijk meestal op de thermometer die op de boiler zit. Dat is een old-school analoog ding. Die ligt wel ongeveer in lijn met de EnviLine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
de Peer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:39:
Een waterbesparende douchekop ipv een regendouche kan ook al de oplossing zijn, maar is mogelijk niet gewenst. Je kan dan maar zo van 12 liter per minuut naar onder de 5 liter per minuut gaan.
Stop met vloeken!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
de Peer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:39:
Je zou er een 2e boiler bij kunnen zetten en die in serie zetten. Dan kun je ze gewoon beide op bijvoorbeeld 45 graden instellen en heb je veel capaciteit. Je zou dan zelfs in de zomer alleen de 'achterste' boiler kunnen gebruiken. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Ik zou het zelf een leuk project vinden maar kan me ook voorstellen dat je gewoon iets kant en klaars wil met de garantie dat er nooit gedoe is.
Welke haken en ogen zie je? (te begrijpen voor een leek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In de zomer kunnen we prima met z'n allen onder de regendouche in de ochtend, maar in de winter wil het warm water nog wel eens te vroeg op zijn.
Dit is wel interessant. Waarom heb je in de winter een tekort en in de zomer niet?

Schot voor de boeg?
  • In de winter douchen jullie langer
  • In de winter douchen jullie met warmer water
  • In de winter is het aangevoerde water kouder, waardoor er meer warm water bijgemengd moet worden.
Als de verschillen zo klein zijn, zijn de door @!null voorgestelde mogelijke oplossingen misschien nog niet zo verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
ik heb ook een waterbesparende douchekop, en daar is helemaal niets mis mee.

Een andere opmerking: Mijn thermostaatdingetje stond ingesteld op eco. Na 1,5 douchebeurt koud water. Nu staat het op comfort ingesteld, en doucht er nooit meer iemand met koud water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:32:
[...]
WTW zou een geweldige oplossing zijn, maar ik heb een bungalow zonder kruipruimte: helaas :-(
Je hebt ook WTW douchegoten, maar die zijn wel een stuk minder efficiënt.

Was voor mij de reden om hem niet te nemen, te veel geld voor te weinig winst.
Een normale wtw "buis" zou bij mij op een plek moeten waar ik hem niet wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
107mb schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:55:
[...]

ik heb ook een waterbesparende douchekop, en daar is helemaal niets mis mee.

Een andere opmerking: Mijn thermostaatdingetje stond ingesteld op eco. Na 1,5 douchebeurt koud water. Nu staat het op comfort ingesteld, en doucht er nooit meer iemand met koud water.
Precies, laat de dochters kiezen: waterbesparende douchekop of koude douche >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Welke haken en ogen zie je? (te begrijpen voor een leek)
Je zult wel een legionella-run moeten doen in beide boilers met enige regelmaat.
Extra ruimte en gewicht (vloerbelasting), meer stroom nodig.
Verder vooral de regeling. Hoe ga je boel aansturen zodat het werkt als gewenst.

In het warmtepompboiler topic zijn wel mensen die zo'n serie opstelling naar tevredenheid in gebruik hebben.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Valt echt wel mee hoor. Ze hebben vaak minder straaltjes maar met een iets hogere druk waardoor het vrijwel hetzelfde aanvoelt. Ik zie zelf een regendouche (SUV van de douchekoppen) nu als zeer verspillend omdat veel van het water het putje inspoelt zonder echt met het lichaam in contact geweest te zijn. Minder efficiënt dus.
Van mijn vriendin hoor ik wel dat shampoo uit het haar spoelen wat langer duurt, wat logisch is.

Maargoed ieder zijn wensen, Als ik een keer in een hotel ben met regendouche geniet ik er ook wel even van hoor. Geeft echt wel iets meer comfort. Maar het verschil is niet zo groot als soms voorgesteld wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 21-07-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Word de boiler op gezette tijden verwarmd, of als hij onder een bepaald setpoint komt? Kun je dat punt niet omhoog zetten?
Met 12kW zou je toch aardig moeten kunnen bijstoken tijdens en tussen de douchebeurten in.

@Cupid673 zoals eerder gevraagd: wat is het douchedebiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Joris748 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:52:
[...]
• In de winter douchen jullie langer
• In de winter douchen jullie met warmer water
• In de winter is het aangevoerde water kouder, waardoor er meer warm water bijgemengd moet worden.
[/list]
Als de verschillen zo klein zijn, zijn de door @!null voorgestelde mogelijke oplossingen misschien nog niet zo verkeerd.
Punt 2 + 3 is mijn theorie. De kraan staat in de winter altijd behoorlijk wat warmer. En je zult ook wat warmteverlies hebben.

WTW valt af vanwege onmogelijkheid om hem in te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cupid673 op 21-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ken de wp totaal niet, maar als die 12kw gaat draaien heb je een pak extra warm water in een paar minuten.
wellicht wat parameters anders instellen en anders handmatig net voordat je gaat douchen op SWWzetten in de winter (niet allemaal op het zelfde moment douchen is ook wel een stuk handiger) als het bv met name op zaterdag ochtend om 9 uur eenhet probleem is zou ik de legionella run er net voor plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
Joris748 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Precies, laat de dochters kiezen: waterbesparende douchekop of koude douche >:)
Kan niet.. ik ben bang voor mijn dochters als ze koud gedoucht hebben.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
de Peer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Je zult wel een legionella-run moeten doen in beide boilers met enige regelmaat.
Extra ruimte en gewicht (vloerbelasting), meer stroom nodig.
Verder vooral de regeling. Hoe ga je boel aansturen zodat het werkt als gewenst.

In het warmtepompboiler topic zijn wel mensen die zo'n serie opstelling naar tevredenheid in gebruik hebben.
Vloerbelasting komt wel goed (betonnen vloer). Ruimte is ook okay. Stroom zal ook wel meevallen (zat panelen). Regeling zal inderdaad wel een dingetje zijn. Daarom zou mijn voorkeur vervanging voor een groter vat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:12:
Word de boiler op gezette tijden verwarmd, of als hij onder een bepaald setpoint komt? Kun je dat punt niet omhoog zetten?
Met 12kW zou je toch aardig moeten kunnen bijstoken tijdens en tussen de douchebeurten in.

@Cupid673 zoals eerder gevraagd: wat is het douchedebiet?
Volgens mij stookt hij bij wanneer temperatuur onder waarde zakt. Dat zou ik na moeten kijken. Misschien zit daar al een oplossing idd.
Debiet ga ik nog meten vanavond!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Kan niet.. ik ben bang voor mijn dochters als ze koud gedoucht hebben.... :+
gezien al het digiale geld van tegenwoordig kan het best leuk zijn om op zondag de douche muntjes van de komende week uit te delen.. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.recreatiewebshop.com/images/M/5000B%20groot%20(2).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:13:
Ik ken de wp totaal niet, maar als die 12kw gaat draaien heb je een pak extra warm water in een paar minuten.
wellicht wat parameters anders instellen en anders handmatig net voordat je gaat douchen op SWWzetten in de winter (niet allemaal op het zelfde moment douchen is ook wel een stuk handiger) als het bv met name op zaterdag ochtend om 9 uur eenhet probleem is zou ik de legionella run er net voor plannen.
Die parameters zal ik nog eens induiken.
Het douchegedrag aanpassen... sorry, dit klinkt vast heel decadent, maar daar hebben we dus juist geen zin in. Dat is het beetje luxe dat we ons gunnen. Ik heb geen zin om doucheschema's te maken, of de vader te zijn die na drie minuten douche op de deur moet beuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:19:
[...]

gezien al het digiale geld van tegenwoordig kan het best leuk zijn om op zondag de douche muntjes van de komende week uit te delen.. :+

[Afbeelding]
Wat is dat? Ziet er uit als een zelfmoordbox als ik die ophang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er bestaan ook horizontale douche wtw, dat zou je eens kunnen onderzoeken.

Verder zou je heel simpel kunnen denken aan een elektrische (doorstroom)boiler die je een paar weken per jaar bijprikt.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 21-07-2021 12:25 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Volgens mij stookt hij bij wanneer temperatuur onder waarde zakt. Dat zou ik na moeten kijken. Misschien zit daar al een oplossing idd.
Debiet ga ik nog meten vanavond!
Ah inderdaad. ik stel me voor dat als 6 mensen douchen er aardig wat tijd overheen gaat, je zou dan in ieder geval willen dat hij een poging doet om het warmteverlies te compenseren met extra warmte. Dan valt het misschien mee.

En wij douchen op zaterdag altijd iets uitgebreider, omdat ik dan de legionellarun altijd inplan. Dat scheelt écht veel qua extra warmte. Ik ververs mijn 720L aquarium ook altijd vlak daarna om zoveel mogelijk van die opgewekte warmte te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Wat is dat? Ziet er uit als een zelfmoordbox als ik die ophang...
Nooit op een camping geweest?

Dat is een douchemuntjes automaat.. muntje op, water uit.. :9

In jouw geval misschien:
muntje op-> water uit -> lichtje uit :+

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 21-07-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Kun je eens een foto van het vat maken? Ik ben wel benieuwd op welke hoogte je temperatuursensor in het vat zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:57
Hmm, de Ingenieur in mij zegt "plaats een douche WTW!!!!?!?, Graties warmte! (Men zegt wel eens dat je kunt stellen dat de capaciteit van het vat ca 50% groter wordt, echter is dit natuurlijk afhankelijk van veel variabelen...)

De realist in mij zegt, waarschijnlijk heb je geen zin om te breken, zoals je aangeeft een verticale douche-wtw past niet (bungalow), dan blijft een horizontale over, daarvoor zul je je douchebak eruit moeten gaan halen en extra leidingen gaan leggen.... (In veel gevallen dus (deels) nieuw tegelen etc.. dan verdubbelen die kosten van de douche-wtw al snel (of lopen nog hoger op...)

Dan blijven opties als een groter vat of een "naverwarmer" over...

Zo'n doorstroomverwarmer zou je kunnen instellen zodat ie bijverwarmt wanneer de toevoer (uitstroom boilervat) onder de 40C komt.
(Even de handleiding doorlezen voor aankoop! Of eventueel zelf iets knutselen met een temp. sensor en een relay...)

Een groter of 2e boilervat kan (meestal) wel maar geeft ook grotere stilstand-verliezen etc. En is vaak een stuk duurder dan een doorstroomverwarmer.

Gezien je aangeeft dat je in de zomer wel voldoende capaciteit hebt en in de winter (net?) niet lijkt het plaatsen van een groter boilervat wellicht een te rigoureuze oplossing, zeker gezien je met (bovengenoemde instelling) een doorstroomverwarmer maar minimaal nodig hebt (de laatste persoon die doucht gebruikt hem?).

Owja, het verminderen van de doorstroom van de regendouche zou ook een optie kunnen zijn maar dit kan voor een minder comfort-niveau zorgen... Wellicht eens meten met een emmer en dan een "doorstroombegrenzer douche" installeren die 1-2 liter/minuut minder doorlaat dan momenteel het geval is...

In veel gevallen merkt men dat niet eens...

Ps ik zou dat niet met de dames bespreken, dan maak je ze er attent op, gewoon plaatsen, zien wat de reactie is en mochten ze iets zeggen kun je altijd nog stellen "ja de waterdruk is iets lager op het moment"..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Je zou eens kunnen kijken wat je energieverlies is om de boiler in de winter op een hogere temperatuur te zetten. Eventueel in combinatie met een wisseling in boilertemperatuur:
- 's ochtends van 7 tot 10 (bijvoorbeeld) moet hij op 55 graden staan.
- vanaf 10 uur (bijvoorbeeld) mag hij afzakken naar 45 (of wat de lage temperatuur ook is).
- 's avonds weer bijstoken naar 55 tussen 20:00 en 23:00
- 's nachts mag hij weer wat afzakken.

Geen idee of zo'n ding daar opties voor heeft. Het zou in de "daluren" wat energieverlies uit de boiler schelen.

Maar ook zonder temperatuurwisselingen zou je de kosten van een hogere wintertemperatuur eens af kunnen zetten tegen de kosten van een nieuw/extra boilervat. Zeker als je de energie (voor een groot deel) uit PV trekt is een groter vat al snel een duurdere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
B-lex schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:41:
Kun je eens een foto van het vat maken? Ik ben wel benieuwd op welke hoogte je temperatuursensor in het vat zit.
Die zit ongeveer op driekwart hoogte. Tenminste, daar zit de analoge display.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselbeertje
Grappig dat het verkleinen van het debiet direct als een offer op het comfort wordt gezien. Wij hadden in eerste instantie 'gewone' koppen van 22cm (2 stuks) die gaven 12l/min per stuk. Nu besparende ringen er tussen, 8 l/min over. Voor het gevoel heb ik echt niet minder water. Comfort is zelfs fors verbeterd, want nu geen koude douche meer voor de laatste in de rij.

Investering nog geen 20 euro en probleem opgelost. Na een paar dagen weet je niet beter.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 21-07-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
BjornHero schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:54:
De realist in mij zegt, waarschijnlijk heb je geen zin om te breken, zoals je aangeeft een verticale douche-wtw past niet (bungalow), dan blijft een horizontale over, daarvoor zul je je douchebak eruit moeten gaan halen en extra leidingen gaan leggen.... (In veel gevallen dus (deels) nieuw tegelen etc.. dan verdubbelen die kosten van de douche-wtw al snel (of lopen nog hoger op...)
WTW valt echt af. Helaas. Zelfs als ik moet gaan hakken en breken in de vloer, kan ik niet zo goed een nieuw huis kopen en helemaal opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
BjornHero schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:54:
Zo'n doorstroomverwarmer zou je kunnen instellen zodat ie bijverwarmt wanneer de toevoer (uitstroom boilervat) onder de 40C komt.
(Even de handleiding doorlezen voor aankoop! Of eventueel zelf iets knutselen met een temp. sensor en een relay...)
Ik begin hier steeds meer voor te voelen. Bestaande vat kan ik laten staan, hij hoeft idd alleen sporadisch "mee te helpen" en waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper qua aanschaf/installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
hesselbeertje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:09:
Grappig dat het verkleinen van het debiet direct als een offer op het comfort wordt gezien. Wij hadden in eerste instantie 'gewone' koppen van 22cm (2 stuks) die gaven 12l/min per stuk. Nu besparende ringen er tussen, 8 l/min over. Voor het gevoel heb ik echt niet minder water. Comfort is zelfs fors verbeterd, want nu geen koude douche meer voor de laatste in de rij.

Investering nog geen 20 euro en probleem opgelost. Na een paar dagen weet je niet beter.
Jouw oplossing is uiteraard met afstand de simpelste en eco-vriendelijkste. Maar je kent de prinsesje in ons huis niet (incl. mijzelf). Dat verschil zal meteen opgemerkt worden. En ik zal een paar maanden in een tentje in de tuin moeten gaan bivakkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Jouw oplossing is uiteraard met afstand de simpelste en eco-vriendelijkste. Maar je kent de prinsesje in ons huis niet (incl. mijzelf). Dat verschil zal meteen opgemerkt worden. En ik zal een paar maanden in een tentje in de tuin moeten gaan bivakkeren.
Iedereen moet het zelf weten, maar ik zou het toch een kans geven. Al ga je van 15 naar 12 l/min, scheelt toch 20% douchetijd. Een extra boilervat of naverwarmer is een andere oplossing, maar qua investering natuurlijk niet te vergelijken. Met een naverwarmer kom je waarschijnlijk ook in de knoei met je hoofdaansluiting, de Enviline heeft ook al 9kW elementen aan boord. Gaan ze tegelijk aan dan zit je met 3x25 al snel in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Die zit ongeveer op driekwart hoogte. Tenminste, daar zit de analoge display.
Heb je de mogelijkheid om die sensor lager in het vat te plaatsen? Zit er nog ergens een ongebruikte sensorbuis zover je kan zien? Foto is wellicht handig, kunnen we even meekijken.

Als je de sensor lager kunt plaatsen levert je dat een energetisch voller vat op. Dus meer warm water, dus langer/vaker douchen.

[ Voor 21% gewijzigd door B-lex op 21-07-2021 13:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Opzich bijzonder, met de huidige ontwikkelingen zou je toch wel uit moeten kunnen leggen dat dergelijk comfort/ luxe iets is wat de wereld niet per definitie kan supporten.

Na wat reken sommentjes was de douche verslaafde hier ook te overtuigen, minder is beter, soms moet je gewoon een offer(tje) brengen for the common good.

"Verbeter de wereld, slaap in een tentje" was de slogan toch? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:31
Eerst maar eens meten....als er een 20-25l/min kop hangt gelijk verminderen, regendouches van tegenwoordig kunnen met 12-15l/min af. De temperatuur van het vat kan ook nog wel naar 57, dat is sowieso beter ivm hygiëne. Wat is ook de hysterese van de sww temperatuur? Allicht moet deze wat kleiner gezet worden, bijv 57 -3 ipv 55 -5 of hoe het ook zou staan.

Pedagogische noot, als de prinsesjes niet kunnen leven zonder regendouche zie ik het somber in als ze op zichzelf gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Ik begin hier steeds meer voor te voelen. Bestaande vat kan ik laten staan, hij hoeft idd alleen sporadisch "mee te helpen" en waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper qua aanschaf/installatie.
Zo'n ding geeft drukverlies, ook als hij niet werkt dus ga maar vast naar een tentje kijken :+
De gelijktijdige belasting met andere grootverbruikers is ook een dingetje, misschien is dat met een 3-fase versie nog te overzien maar voor mij zou zo'n stroomvreter het laatste zijn wat ik zoek voor een beetje luxe..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Cpt.Chaos schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:00:
Pedagogische noot, als de prinsesjes niet kunnen leven zonder regendouche zie ik het somber in als ze op zichzelf gaan wonen.
Dan hoor ik het gezeur pas in het weekend en verpest het mijn ochtend niet ;)

(maar je hebt gelijk en ik overdrijf graag...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:02:
[...]

Zo'n ding geeft drukverlies, ook als hij niet werkt dus ga maar vast naar een tentje kijken :+
De gelijktijdige belasting met andere grootverbruikers is ook een dingetje, misschien is dat met een 3-fase versie nog te overzien maar voor mij zou zo'n stroomvreter het laatste zijn wat ik zoek voor een beetje luxe..
Bedankt dat je het weer wat makkelijker maakt allemaal... 8)7

Ik heb nog niemand over de optie groter vat gehoord... Dat leek mij in eerste instantie de makkelijkste optie. Vat eruit, ander vat erin. Twee leidingen aanpassen en klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:46
B-lex schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Heb je de mogelijkheid om die sensor lager in het vat te plaatsen? Zit er nog ergens een ongebruikte sensorbuis zover je kan zien? Foto is wellicht handig, kunnen we even meekijken.

Als je de sensor lager kunt plaatsen levert je dat een energetisch voller vat op. Dus meer warm water, dus langer/vaker douchen.
Hier zou ik idd mee beginnen, grote kans dat dan de problemen al opgelost zijn.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Bedankt dat je het weer wat makkelijker maakt allemaal... 8)7

Ik heb nog niemand over de optie groter vat gehoord... Dat leek mij in eerste instantie de makkelijkste optie. Vat eruit, ander vat erin. Twee leidingen aanpassen en klaar!
Technisch gezien kan dat natuurlijk, maar ik vermoed dat je huidige installatie gebaseerd is op een warmteverlies berekening (warmtevraag van het pand) en een reservering voor tapwater.
Ga je naar 500l dan is de wp bijna 2x langer bezig om het vat warm te houden en dat kan ten koste gaan van de verwarming (cv) omdat daar minder stooktijd voor overblijft.
Het is wel mogelijk dat de wp met 12kW flink over gedimensioneerd is, dat hangt af van eisen die je stelde bij de aanschaf.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Technisch gezien kan dat natuurlijk, maar ik vermoed dat je huidige installatie gebaseerd is op een warmteverlies berekening (warmtevraag van het pand) en een reservering voor tapwater.
Ga je naar 500l dan is de wp bijna 2x langer bezig om het vat warm te houden en dat kan ten koste gaan van de verwarming (cv) omdat daar minder stooktijd voor overblijft.
Het is wel mogelijk dat de wp met 12kW flink over gedimensioneerd is, dat hangt af van eisen die je stelde bij de aanschaf.
Die 12 kW is met een hele dikke duim door de koekebakker installateur gekozen. Toen nog nul verstand van warmtepompen of wat dan ook (don't ask.... :( )
Ik ga er vanuit dat deze het makkelijk aan zou moeten kunnen. De pomp staat echt niet de hele dag te loeien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Die 12 kW is met een hele dikke duim door de koekebakker installateur gekozen. Toen nog nul verstand van warmtepompen of wat dan ook (don't ask.... :( )
Ik ga er vanuit dat deze het makkelijk aan zou moeten kunnen. De pomp staat echt niet de hele dag te loeien hier.
Heb je een idee van het verbruik per (winter)maand en wellicht de zomer met alleen verbruik voor tapwater?
Dan kunnen we proberen in te schatten hoeveel ruimte er is voor een groter vat.
Vergelijken met eerder gasverbruik als dat er was is ook een idee, dat geeft ons wat meer inzicht in de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:19:
[...]

ik verwacht eigenlijk geen problemen als je de 300l@55 vervangt voor 500l@55. ;)
(ik ken verder je warmtepomp niet, dus moet je uit zoeken of het kan en hoe.)

maar een doorstroom verwarmer lijkt mij niet de oplossing.
zelfs een 11/13kW krachtpatser heeft voor een regendouche al snel te weinig liters per minuut.
ook als je deze voorverwarmt water geeft, helaas.

maar het kan ook heel simpel.
een boiler zoals deze (snel voorbeeld, zelf even een beter zoeken, die zijn er wel. er is ook wel een 3kW verzie te vinden met wat zoek werk en als het moet kan het ook op 3 fase.)
https://www.warmteservice...6105?origin=-tl002-2-199-
kan al in +/-40 minuten water van 11 graden naar 60 graden krijgen.
maar als die 55 graden water krijgt dan doet hij dat in een paar minuten.
dus voor de volgende die een douche pakt is die wel weer warm. ;)

om dit soort boilers aan te sluiten is een aparte groep vaak wel een aanrader.
maar nog beter een (automatische) voorwaarde schakelaar op de groep van de wasmachine om zo het vermogen op de hoofd groep laag te houden, kan niet onverstandig zijn. ;)

edit:
met sommige warmtepompen wil het wel eens zijn dat ze te lang wachten voor dat het water in de boiler weer word verwarmt.
een lossen boiler doet dit veel sneller, zeker als je die een aantal graden hoger zet als de boiler temperatuur van de warmtepomp.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 21-07-2021 14:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Heb je een idee van het verbruik per (winter)maand en wellicht de zomer met alleen verbruik voor tapwater?
Dan kunnen we proberen in te schatten hoeveel ruimte er is voor een groter vat.
Vergelijken met eerder gasverbruik als dat er was is ook een idee, dat geeft ons wat meer inzicht in de situatie.
Geen flauw idee. Gasverbruik was er niet, want het is een semi-nieuw huis.
Maakt het allemaal makkelijker he? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
migjes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:34:
[...]

ik verwacht eigenlijk geen problemen als je de 300l@55 vervangt voor 500l@55. ;)
(ik ken verder je warmtepomp niet, dus moet je uit zoeken of het kan en hoe.)
Dat laatste gaat juist mijn beperkte installatie-kennis te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
[...]
zelfs een 11/13kW krachtpatser heeft voor een regendouche al snel te weinig liters per minuut.
Dat klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
[...]
maar het kan ook heel simpel.
een boiler zoals deze (snel voorbeeld, zelf even een beter zoeken, die zijn er wel. er is ook wel een 3kW verzie te vinden met wat zoek werk en als het moet kan het ook op 3 fase.)
https://www.warmteservice...6105?origin=-tl002-2-199-
kan al in +/-40 minuten water van 11 graden naar 60 graden krijgen.
maar als die 55 graden water krijgt dan doet hij dat in een paar minuten.
dus voor de volgende die een douche pakt is die wel weer warm. ;)
Ships... weer een optie... beetje een hybride oplossing tussen extra vat en doorstroomoplossing. Nadeel blijft natuurlijk dat je met stroom je water verwarmt. Met een groter boilervat maak je gebruik van de betere COP van je WP. Of zeg ik nu iets doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
een 12kW warmtepomp kan met gemak een 500liter verwarmen (zelfs 1000liter.)
maar jouw systeem, ik ken hem niet en weet niet of er een 500liter boiler op aangesloten kan worden. :?

een grotere boiler op de warmtepomp is wel beter voor de elektra rekening.
je hebt dan het COP voordeel als extra.
maar een boiler wat maar water verwarmt van 55 graden naar laten we zeggen 65 graden.
die gebruikt amper elektra, die paar kWh's breken de bank niet. ;)

voor als geld geen rol speelt (dit is geen goedkoop systeem, lol.)

https://www.oeg.net/onder...luitingen-boven-516005720
en dan deze er bij:
https://www.oeg.net/nl/fl...516005208?icp=CrossSeller

dan kun je 1 van deze er in schroeven.
https://www.oeg.net/compa...-inschroefbaar-g517900192
van 1kW tot 9kW. (1 of 3 fase.)
(3kW is al meer als genoeg maar meer mag ook hoor.)

(en vergeet dan wel niet de extra druk dingentjes die je nodig hebt, maar wil je het laten doen dat is dat een klusje voor de loodgieter. ;) )

edit:
maar als @Lollercopter zijn optie kan is dat wel goedkoper.
zo als hij hier onder zegt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-07-2021 15:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 19:48
Probeer nou eerst die sensor die de temperatuur in het vat meet te verplaatsen, inplaats van op 3/4, ergens op de 1/2 van het vat. Dan heb je een stuk meer warm water ! Kosten: 0.0 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Lollercopter schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:22:
Probeer nou eerst die sensor die de temperatuur in het vat meet te verplaatsen, inplaats van op 3/4, ergens op de 1/2 van het vat. Dan heb je een stuk meer warm water ! Kosten: 0.0 euro
Ja pa! ;)
(stil exploring my options!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Cupid673 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:04:
[...]
Dat is M.i. ook een beetje een overdreven optie.

Een groter vat levert meer energie op, tegen meer verliezen (grotere oppervlakte buitenmantel, duurdere legionella cyclus etc). En daarvoor moet je nog x00? euro aan een nieuw buffervat spenderen.

Je kan voor 0 euro de temperatuur verhogen in de winter. Daarmee stijgt je warmteverlies natuurlijk wel, maar je kan prima een rekensom maken hoe lang je dit geintje kan uithalen voordat een grote buffervat uit kan.

En als je een overschot aan PV hebt, is het zelfs een gratis fix alround.
En mocht de capaciteit alsnog echt onvoldoende zijn, dan kun je alsnog de stap maken voor een groter vat

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 21-07-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]
Ik denk even hardop: een 11kW doorstromer haalt wel 5 liter p/m van 38 graden. Je douche zal 10/12 liter per minuut doen? Als je de uitgang van de doorstroomboiler via een mengventiel op je warmwaterleiding van je douche zet heb je 30/40% meer douchetijd.

Of je trekt een daalderop boiler van marktplaats af van een litertje of 80. Kan je op zeker wel een uitgrbreide douchebeurt op doen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Cupid673
Stap 1: sensor verplaatsen. Zit er maar 1 sensor in of meerdere?
Stap 2: instellingen controleren (hysterse, dus wanneer gaat WP weer aan?).
Stap 3: Circulatiepomp over de boiler heen zetten om de boiler goed en egaal warm te krijgen.

Daarbij een paar foto's van de installatie geeft voor Tweakers de mogelijkheid om te kijken of er iets verkeerd zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

teacher schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Ik denk even hardop: een 11kW doorstromer haalt wel 5 liter p/m van 38 graden. Je douche zal 10/12 liter per minuut doen? Als je de uitgang van de doorstroomboiler via een mengventiel op je warmwaterleiding van je douche zet heb je 30/40% meer douchetijd.

Of je trekt een daalderop boiler van marktplaats af van een litertje of 80. Kan je op zeker wel een uitgrbreide douchebeurt op doen.
Tsja, een apparaat van 11kW op een 3x25A aansluiting er bij doen? Bij een huis wat verder al helemaal elektrisch is..

Dan komt er een keer een donkere decemberavond waarop er al 3 kookpitten aanstonden, oven, vaatwasser en WP. Dan gaat er een hoofdzekering. Lekker tijdens de kerst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@Cupid673 En, hoeveel water geeft de douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 19:56
Het lijkt er op dat @Cupid673 de slag met zijn dochters definitief verloren heeft, wellicht verdronken in zijn 300L boiler? ;)

Maar moet zeggen dat ik dit een machtig interessant topic vind (vandaar deze 'kaping', ehh... dit 'schopje'), ben zelf ook bezig om te kijken hoe ik mijn jeugd trauma van een koude boiler kan voorkomen in onze nieuw te bouwen 'all electric' woning. Ik dacht eerst ook aan de simpele en relatief goedkope oplossing van een doorstroom verwarmer, maar daar zitten dus toch ook nog wel wat haken en ogen aan begrijp ik nu (zeker i.c.m. een regendouche die we ook gepland hebben. Al is het voor ons ook acceptabel als we (na een stort-douche beurt of een bad) een ook te installeren 'gewone' (hand)douche van zo'n 6-8L/min langere tijd kunnen gebruiken).

Wat als je nu gewoon een extra elektrisch element in de boiler plaatst (als je uitgaat van een dedicated groep van 16A) je kunt dan b.v. een 3500W element plaatsen, natuurlijk niet genoeg om een regendouche te voorzien, maar in een uur tijd kun je de temperatuur van zo'n 300L boiler wel zo'n 10 graden laten stijgen (van zo'n 45 naar 55 graden, of b.v. van 55 naar 65) als ik het goed heb berekend. Het mogelijk leeg raken van de boiler kun je meestal wel voorspellen (b.v. op zaterdagmiddag/avond na het sporten / voor het stappen), als je een uurtje voor die tijd alvast de temperatuur verhoogt zit je al een stuk safer?

Dit biedt waarschijnlijk niet het comfort waarnaar Cupid673 op zoek is, maar lijkt me in de praktijk wel werkbaar (althans in onze situatie). Ik meen dat zo'n element soms ook al in een boiler wordt opgenomen en aangestuurd kan worden door de WP t.b.v. de legionella run? Met een eenvoudige knop / automation moet dat toch ook on-demand kunnen?. Dit voor de gevallen dat je aan ziet komen dat je de extra capaciteit niet op zaterdagmiddag, maar op een ander moment nodig hebt (want de Legionella run plan je dan zoals eerder voorgesteld vlak voor het meest kritische tijdstip).

Natuurlijk plannen we ook al een Douche-WTW, dus de kans dat een 3-persoons huishouden met een 300L boiler in de kou komt te staan is waarschijnlijk niet erg groot, maar je hebt natuurlijk ook wel eens logees / gasten.

Of zie ik nu zaken over het hoofd? (bij 3x25A en gelijktijdig gebruik van WP, boiler element, stofzuiger, waterkoker, oven, Senseo en inductieplaat zal het vast wel krap worden...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Batilan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 01:33:
[...]

Het lijkt er op dat @Cupid673 de slag met zijn dochters definitief verloren heeft, wellicht verdronken in zijn 300L boiler? ;)

Maar moet zeggen dat ik dit een machtig interessant topic vind (vandaar deze 'kaping', ehh... dit 'schopje'), ben zelf ook bezig om te kijken hoe ik mijn jeugd trauma van een koude boiler kan voorkomen in onze nieuw te bouwen 'all electric' woning. Ik dacht eerst ook aan de simpele en relatief goedkope oplossing van een doorstroom verwarmer, maar daar zitten dus toch ook nog wel wat haken en ogen aan begrijp ik nu (zeker i.c.m. een regendouche die we ook gepland hebben. Al is het voor ons ook acceptabel als we (na een stort-douche beurt of een bad) een ook te installeren 'gewone' (hand)douche van zo'n 6-8L/min langere tijd kunnen gebruiken).
ach als je nieuw bouwt, dan niet moeilijk doen.
warmtepomp voor huis verwarming en een losse boiler die ook door de warmtepomp word verwarmt.
neem dan een 300l@55 (lagere temperatuur werkt beter met warmtepomp en is geen probleem.)
je hebt dan nog steeds genoeg om een bad te vullen van +/- 400l.
of meer normaal 2x een bad.
en die grotere huis warmtepompen kunnen de boiler binnen 4 uur weer verwarmen.
of te wel 6x per dag een bad pakken en gerimpeld door het leven gaan.
welk probleem. ;)

(ik heb een iets kleiner bad, een 170l@38 is genoeg.
eigenlijk heb ik maar een 100l@65 nodig, dat is ruim voldoende voor ons gezin (2 personen).
nu heb ik een 50l@55 (warmtepompboiler) + 200l@65 (elektroboiler die word gehotfild).
ik krijg de 50@55 wel leeg, maar de 200@65 tap ik dus nooit half leeg.)
Wat als je nu gewoon een extra elektrisch element in de boiler plaatst (als je uitgaat van een dedicated groep van 16A) je kunt dan b.v. een 3500W element plaatsen, natuurlijk niet genoeg om een regendouche te voorzien, maar in een uur tijd kun je de temperatuur van zo'n 300L boiler wel zo'n 10 graden laten stijgen (van zo'n 45 naar 55 graden, of b.v. van 55 naar 65) als ik het goed heb berekend. Het mogelijk leeg raken van de boiler kun je meestal wel voorspellen (b.v. op zaterdagmiddag/avond na het sporten / voor het stappen), als je een uurtje voor die tijd alvast de temperatuur verhoogt zit je al een stuk safer?

Dit biedt waarschijnlijk niet het comfort waarnaar Cupid673 op zoek is, maar lijkt me in de praktijk wel werkbaar (althans in onze situatie). Ik meen dat zo'n element soms ook al in een boiler wordt opgenomen en aangestuurd kan worden door de WP t.b.v. de legionella run? Met een eenvoudige knop / automation moet dat toch ook on-demand kunnen?. Dit voor de gevallen dat je aan ziet komen dat je de extra capaciteit niet op zaterdagmiddag, maar op een ander moment nodig hebt (want de Legionella run plan je dan zoals eerder voorgesteld vlak voor het meest kritische tijdstip).

Natuurlijk plannen we ook al een Douche-WTW, dus de kans dat een 3-persoons huishouden met een 300L boiler in de kou komt te staan is waarschijnlijk niet erg groot, maar je hebt natuurlijk ook wel eens logees / gasten.

Of zie ik nu zaken over het hoofd? (bij 3x25A en gelijktijdig gebruik van WP, boiler element, stofzuiger, waterkoker, oven, Senseo en inductieplaat zal het vast wel krap worden...)
als je er voor zorgt dat je boiler 8 uur lang op 55graden is, dan heb je geen legionella run meer nodig.
een betere warmtepomp systeem zorgt daar voor, legionella run is voor de slechtere warmtepompen een ding.

douche WTW is een nobrainer, wie dat niet kiest is een s..... (kan soms wel lastig zijn om in een huis in te bouwen, moet je snel al rekening mee houden met het design van het huis.)

hoe serieus ben je over de regendouche.
wil je een gewone consumenten regendouche, dan heb je niet snel problemen, dat is maar amper meer l/m@38.
maar een echte regendouche zo als ik heb, die levert al 17l/m@38, zet ik daar de zij stralers nog bij aan, dan heb ik nog eens 2x4,5l/m@38 er bij.
in totaal 17+2x4,5= 26l/m@38.
nu kunnen veel afvoer putjes een 27l/m aan.
geen probleem denk je dan, maar dat doen ze pas als er 4cm water boven op het putje zit.
en met 4cm boven het putje stroomt het water bij mij al de trap af.
mijn douchevloer is geen 4cm diep.
en zeep en haren doen het putje langzaam steeds meer verstoppen, en dan haal je ook geen 27l/m meer.
dus pas ook daar op.

losse tip:
je wil waarschijnlijk een thermostaat kraan, neem dan geen douche thermostaat kraan, maar een bad thermostaat kraan.
een bad kraan, die kan vaak het bad vullen + een losse hand douche.
gebruik je die voor de douche, dan kun je 2x douchen ophangen (en in mijn geval heb ik ook nog de optie 3 voor de zij stralers)
1 voor de regen douche, en 1 voor een spaar douche.
de spaar douche gebruik ik in de winter (en is toffer om haar te wassen) en in de zomer heb ik veel meer gratis energie en gebruik ik de regendouche.
(winter = december + januari, zomer = de rest van het jaar)

een zonneboiler word wel eens door mensen hier afgeschoten, maar met nieuwbouw.
is het helemaal niet zo gek, en kan goed worden gecombineerd met warmtepomp. ;)
tja je hebt al een boiler nodig, dan koste een boiler met spiraal voor de zonneboiler eigenlijk bijna niks extra meer. ;)
(met een zonneboiler kun je een paar leuke trucjes doen.
je hebt dan in de zomer zoveel warmte, dat je een ring leiding kunt leggen in huis.
dus vast warm water rond pompen in de zomer in je huis.
dan heeft elke kraan in je huis instant warm water, zonder dat het geld kost. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
migjes schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

ach als je nieuw bouwt, dan niet moeilijk doen.
warmtepomp voor huis verwarming en een losse boiler die ook door de warmtepomp word verwarmt.
neem dan een 300l@55 (lagere temperatuur werkt beter met warmtepomp en is geen probleem.)
je hebt dan nog steeds genoeg om een bad te vullen van +/- 400l.
of meer normaal 2x een bad.
en die grotere huis warmtepompen kunnen de boiler binnen 4 uur weer verwarmen.
of te wel 6x per dag een bad pakken en gerimpeld door het leven gaan.
welk probleem. ;)

(ik heb een iets kleiner bad, een 170l@38 is genoeg.
eigenlijk heb ik maar een 100l@65 nodig, dat is ruim voldoende voor ons gezin (2 personen).
nu heb ik een 50l@55 (warmtepompboiler) + 200l@65 (elektroboiler die word gehotfild).
ik krijg de 50@55 wel leeg, maar de 200@65 tap ik dus nooit half leeg.)

[...]

als je er voor zorgt dat je boiler 8 uur lang op 55graden is, dan heb je geen legionella run meer nodig.
een betere warmtepomp systeem zorgt daar voor, legionella run is voor de slechtere warmtepompen een ding.

douche WTW is een nobrainer, wie dat niet kiest is een s..... (kan soms wel lastig zijn om in een huis in te bouwen, moet je snel al rekening mee houden met het design van het huis.)

hoe serieus ben je over de regendouche.
wil je een gewone consumenten regendouche, dan heb je niet snel problemen, dat is maar amper meer l/m@38.
maar een echte regendouche zo als ik heb, die levert al 17l/m@38, zet ik daar de zij stralers nog bij aan, dan heb ik nog eens 2x4,5l/m@38 er bij.
in totaal 17+2x4,5= 26l/m@38.
nu kunnen veel afvoer putjes een 27l/m aan.
geen probleem denk je dan, maar dat doen ze pas als er 4cm water boven op het putje zit.
en met 4cm boven het putje stroomt het water bij mij al de trap af.
mijn douchevloer is geen 4cm diep.
en zeep en haren doen het putje langzaam steeds meer verstoppen, en dan haal je ook geen 27l/m meer.
dus pas ook daar op.

losse tip:
je wil waarschijnlijk een thermostaat kraan, neem dan geen douche thermostaat kraan, maar een bad thermostaat kraan.
een bad kraan, die kan vaan het bad vullen + een losse hand douche.
gebruik je die voor de douche, dan kun je 2x douchen ophangen (en in mijn geval heb ik ook nog de optie 3 voor de zij stralers)
1 voor de regen douche, en 1 voor een spaar douche.
de spaar douche gebruik ik in de winter (en is toffer om haar te wassen) en in de zomer heb ik veel meer gratis energie en gebruik ik de regendouche.
(winter = december + januari, zomer = de rest van het jaar)

een zonneboiler word wel eens door mensen hier afgeschoten, maar met nieuwbouw.
is het helemaal niet zo gek, en kan goed worden gecombineerd met warmtepomp. ;)
tja je hebt al een boiler nodig, dan koste een boiler met spiraal voor de zonneboiler eigenlijk bijna niks extra meer. ;)
(met een zonneboiler kun je een paar leuke trucjes doen.
je hebt dan in de zomer zoveel warmte, dat je een ring leiding kunt leggen in huis.
dus vast warm water rond pompen in de zomer in je huis.
dan heeft elke kraan in je huis instant warm water, zonder dat het geld kost. ;) )
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Is ook weer leerzaam. Als ik het zo lees dan hoef ik niet bang te zijn dat we bij een 3 persoons huishouden en een 270/300L boiler met een 'serieuze' WP met voldoende capaciteit snel in de problemen komen. Maar toch wil ik voor die < 1% van de gevallen de juiste maatregelen genomen hebben. (bezoek/logees, of een keer zin om na een trainingstochtje in de vorst (extreem) lang te regen-douchen).

Verder: inderdaad is comfort mijn nr 1. prioriteit, daarnaast wil ik wel graag dat het gegeven dat comfort toch nog een beetje klimaat/energie/portemonnee vriendelijk is :). Maar om 4 uur te moeten wachten totdat de boiler weer op temperatuur is, is natuurlijk geen comfort van deze tijd.

Je idee van een bad thermostaatkraan voor 2 douches is interessant, maar je moet het dan samen wel eens zijn over de te kiezen temperatuur? Je gebruikt dan neem ik aan met een "simpele" 2e kraan voor de 2e douche? Ik merk dat de ideale douche temperatuur per persoon nog wel eens afwijkt. Zelf denk ik om die reden aan 2 thermostaatkranen: 1 voor de regendouche en 1 voor de normale douche (in een langere/bredere douche ruimte). We kunnen dan altijd met 2 personen tegelijk douchen als dat nodig is (met water temperatuur naar eigen keuze), en in je eentje heb je de keuze welke douche je wilt nemen.

Comfort is inderdaad ook snel warm water verkrijgen op de plaatsen waar je dat nodig hebt. Wat dat betreft had ik in gedachten om de boiler direct boven de badkamer te plaatsen (op de zolder). Na een ervaring in een vakantiehuisje waar dat het geval is wil ik eigenlijk niet anders meer: niet langer 20 a 30 seconden op warm water wachten (wat dan voelt als 2 minuten ;)). De enige andere plaats waar ik verwacht SWW nodig te hebben is de keuken: daar plaatsen we dan een Quooker (die weer andere vormen van comfort levert).

Dan lijkt een ringleiding me overkill? (als je een huis hebt met meerdere badkamers is dat mogelijk een ander verhaal). Daarmee vervalt voor ons dan ook een van de voordelen van een zonneboiler? Ik ben ook niet zo gek op nog een extra vorm van panelen / buizen erbij op het dak. Ik snap wel je overweging voor de zonneboiler, maar in ons geval denk ik dat ik het liever tot PV beperk.

We zijn wel serieus over een regen douche, maar moet eerlijk zeggen dat we nog nooit een "echte" regendouche hebben ervaren (onlangs wel zo'n "consumenten ding" en dat was vanwege de beperkte warm water capaciteit inderdaad bepaald niet indrukwekkend). De zij-stralers overwegen we (nog) niet, maar wellicht als we het nog ergens kunnen ervaren dat we er anders over gaan denken :)

Hoe (en waarom) doe je het nu met de 2 boilers? Verzorgt de WPB de hotfill voor de elektrische boiler?
Heb je zelf ook een spiraal voor de "zonneboiler"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Batilan
bijkomendvoordeel van een ringleiding (of zo kort dat je het meer een circulatie leiding kan noemen) is dat er meer warmte in je vat past, door betere vermening is de totaal som van het vat warmer.. je gelaagdheid is wel naar de bliksem maar als je toch zoveel energie kwijt kan dat het anders niet in het vat past maakt dat niet heel erg veel uit. zelf heb ik een cirulatie leiding op een 300L vat zodat ik er meer zonnestroom in kwijt kan >:)
hij gaat pas circuleren als er anders geen warmte meer inpast.

En dan kan je ook de termostaat van het element hoger zetten dan 55 graden ik kan een groot deel van het jaar makkelijk elke dag het vat 300L @ 70 graden maken (85 ook trouwens, maar daar zijn mijn huidige leidingen minder geschikt voor ) daar kan een heel weeshuis op douchen.

Als ik in een ander huis zou wonen zou ik ~500L nemen. zoveel ruimte neemt het niet extra in en zoveel duurder zijn ze ook niet. maar voor het water gebruik van 3 personen is 300L eigenlijk gewoon zat. (zeker icm DWTW)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 18-08-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
twain4me schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:29:
@Batilan
bijkomendvoordeel van een ringleiding (of zo kort dat je het meer een circulatie leiding kan noemen) is dat er meer warmte in je vat past, door betere vermening is de totaal som van het vat warmer.. je gelaagdheid is wel naar de bliksem maar als je toch zoveel energie kwijt kan dat het anders niet in het vat past maakt dat niet heel erg veel uit. zelf heb ik een cirulatie leiding op een 300L vat zodat ik er meer zonnestroom in kwijt kan >:)
hij gaat pas circuleren als er anders geen warmte meer inpast.

En dan kan je ook de termostaat van het element hoger zetten dan 55 graden ik kan een groot deel van het jaar makkelijk elke dag het vat 300L @ 70 graden maken (85 ook trouwens, maar daar zijn mijn huidige leidingen minder geschikt voor ) daar kan een heel weeshuis op douchen.

Als ik in een ander huis zou wonen zou ik ~500L nemen. zoveel ruimte neemt het niet extra in en zoveel duurder zijn ze ook niet. maar voor het water gebruik van 3 personen is 300L eigenlijk gewoon zat. (zeker icm DWTW)
OK snap ik, wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de extra warmte die je in de zomer in je huis brengt, Is dat voor een goed geïsoleerde woning nog significant? Je mag immers de warm water leiding niet isoleren, dus alle oppervlak van je ringleiding van 70 graden (of hoger) door je huis is warmte aan het afgeven binnen je geïsoleerde schil?

Maar goed essentie kan lijkt me zijn, dat als je aan ziet komen dat je extra warm water behoefte gaat krijgen dat je de temperatuur van je vat flink omhoog gaat gooien (in eerste instantie via de WP, als die tegen de max aanloopt kun je nog verder komen met een elektrisch element (in de WP of in de boiler). Als je ook nog een voorziening hebt om je boiler water te "mengen" (van boven naar onder laten doorstromen), dan kun je nog net wat meer capaciteit realiseren. Enige nadeel is dat je wel even tevoren de verhoging moet ingeven (maar verder hoeven de douchers zelf er geen rekening te houden). Als je de boiler een beetje overdimensioneert voor normaal gebruik bij een WP vriendelijke temperatuur (stel 45 graden?), dan kun je met een verhoging naar b.v. 70 graden al een enorme extra warmwater capaciteit genereren?

Als je maar 2 SWW tap punten hebt en 1 ervan invult met een Quooker oid, dan vervalt het nut van een ringleiding door je huis? (de "kortsluiting" om de SWW capaciteit van je vat nog extra te verhogen is nog steeds nuttig). Hoe heb jij de circulatieleiding geregeld (ik bedoel dat "hij pas gaat circuleren als er anders geen warmte meer inpast.").

Ik zal eens wat gaan rekenen wat het aan capaciteit op kan leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batilan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

OK snap ik, wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de extra warmte die je in de zomer in je huis brengt, Is dat voor een goed geïsoleerde woning nog significant? Je mag immers de warm water leiding niet isoleren, dus alle oppervlak van je ringleiding van 70 graden (of hoger) door je huis is warmte aan het afgeven binnen je geïsoleerde schil?
ik heb het nu niet geisoleerd en het is maar 2,5 meter ofzo (hij pakt met behulp van een pompje en een terugslag klep het warme water boven in het vat en brengt het naar de onderkant van het vat) een ring leiding (met pomp) mag je denk ik wel isoleren omdat deze op temp blijft de bedoeling van niet isoleren is immers zo snel mogelijk afkoelen..
ik wil ook geen ringleiding weinig behoefte aan de extra verliezen al mijn tap punten zijn vlakbij de boiler met uitzondering van de keuken en die krijgt gewoon zijn eigen oplossing. dmv een quooker
mijn circulatie leiding wordt straks gewoon geisoleerd, maar nu is dat niet super belangrijk voor de info die ik wilde weten. hij is nu ook van aluplex en hij wordt geheel van koper.

overegens heb ik een termostatsich ventiel na het vat dus er komt hoe dan ook gewoon max 60 graden uit. weinig zin in ongelukken met water van 85 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik heb niet alles gelezen. Een groter vat past misschien niet meer gemakkelijk door de deur en heeft meer stilstand verlies.
Je hebt best een zwaar model warmtepomp met die 12 kW (dat is al zwaar genoeg om live een regenspaardouche te verzorgen).
Kun je niet gewoon handmatig of gescript een vat opwarm cyclus starten vlak voor de eerste begint te douchen?
Dan zit je niet met de inefficiënte hoge temperaturen en hoef je ook geen groter vat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Batilan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Is ook weer leerzaam. Als ik het zo lees dan hoef ik niet bang te zijn dat we bij een 3 persoons huishouden en een 270/300L boiler met een 'serieuze' WP met voldoende capaciteit snel in de problemen komen. Maar toch wil ik voor die < 1% van de gevallen de juiste maatregelen genomen hebben. (bezoek/logees, of een keer zin om na een trainingstochtje in de vorst (extreem) lang te regen-douchen).
je gaat huis bouwen, dus reken je op dat aantal personen, meestal 4.
dan neem je ongeveer 40l per persoon.
maakt 4x40=160l@60
maar warmtepomp dus @55 maak er maar een 200l@55 van.
nog 70-100l@55 luxe er op en je bent er ruimschoots. ;)
Verder: inderdaad is comfort mijn nr 1. prioriteit, daarnaast wil ik wel graag dat het gegeven dat comfort toch nog een beetje klimaat/energie/portemonnee vriendelijk is :). Maar om 4 uur te moeten wachten totdat de boiler weer op temperatuur is, is natuurlijk geen comfort van deze tijd.
als je een bad hebt gevuld, dan heb je minder als 50% van de boiler gebruikt.
dan is in 2 uur tijd de boiler weer warm, en in die 2 uur kun je nog met gemak 1 a 2 douches pakken.
maak je niet te druk, je bent er al sneller als je denkt. ;)
Je idee van een bad thermostaatkraan voor 2 douches is interessant, maar je moet het dan samen wel eens zijn over de te kiezen temperatuur? Je gebruikt dan neem ik aan met een "simpele" 2e kraan voor de 2e douche? Ik merk dat de ideale douche temperatuur per persoon nog wel eens afwijkt. Zelf denk ik om die reden aan 2 thermostaatkranen: 1 voor de regendouche en 1 voor de normale douche (in een langere/bredere douche ruimte). We kunnen dan altijd met 2 personen tegelijk douchen als dat nodig is (met water temperatuur naar eigen keuze), en in je eentje heb je de keuze welke douche je wilt nemen.
als jij 2 douches wil, dan heb je 2x een bad termostaat kraan nodig.
mijn idee, is dat elke douche 2 douche koppen heeft.
1x zuinig en 1x flink.
in de winter heb ik gewoon minder energie, en wil ik graag zuinig douchen.
in de zomer heb ik een overvloed aan energie, en dan heb ik de luxe.
(ja winter 2 maanden, zomer 10 maanden)

maar schrik niet, komfoor zoals dit. dat is schrikbarend duur.
ik was voor mijn op stelling al 1500€ aan kraan/douche kop spul al kwijt.
en hier komt nog snel een 1500€ bij en als je het niet zelf installeert ook nog een serieuze loodgieter kosten.(hier gaan uren in zitten)
Comfort is inderdaad ook snel warm water verkrijgen op de plaatsen waar je dat nodig hebt. Wat dat betreft had ik in gedachten om de boiler direct boven de badkamer te plaatsen (op de zolder). Na een ervaring in een vakantiehuisje waar dat het geval is wil ik eigenlijk niet anders meer: niet langer 20 a 30 seconden op warm water wachten (wat dan voelt als 2 minuten ;)). De enige andere plaats waar ik verwacht SWW nodig te hebben is de keuken: daar plaatsen we dan een Quooker (die weer andere vormen van comfort levert).

Dan lijkt een ringleiding me overkill? (als je een huis hebt met meerdere badkamers is dat mogelijk een ander verhaal). Daarmee vervalt voor ons dan ook een van de voordelen van een zonneboiler? Ik ben ook niet zo gek op nog een extra vorm van panelen / buizen erbij op het dak. Ik snap wel je overweging voor de zonneboiler, maar in ons geval denk ik dat ik het liever tot PV beperk.
jep, het is of ringleiding of een quooker (of andere variant), allebij is onzinnig.
We zijn wel serieus over een regen douche, maar moet eerlijk zeggen dat we nog nooit een "echte" regendouche hebben ervaren (onlangs wel zo'n "consumenten ding" en dat was vanwege de beperkte warm water capaciteit inderdaad bepaald niet indrukwekkend). De zij-stralers overwegen we (nog) niet, maar wellicht als we het nog ergens kunnen ervaren dat we er anders over gaan denken :)

Hoe (en waarom) doe je het nu met de 2 boilers? Verzorgt de WPB de hotfill voor de elektrische boiler?
Heb je zelf ook een spiraal voor de "zonneboiler"?
ik ben begonnen met een CW4 ketel.
en heb later een ecolution ventilatie lucht warmtepomp toe gevoegd.
die verwarmt mijn huis, en heeft een 50 liter boiler.
gaf mij dit net genoeg warmwater.
hot-fillen van een gasketel, die geen doorstroom begrenzer meer heeft. (raad dit af als je niet weet wat je doet.)
maar ben langzaam bezig het huis van het gas af te halen. (gas moet ik kopen elektra heb ik gratis.)
daarom nu dus een speciale boiler met 2x een verwarming element.
1 op 55 graden, voor de winter (boven in) en 1 op 65 graden die alleen draait als de zonnepanelen werken.
onder het motto: eigen stroom eerst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bedankt voor alle response (ook namens @Cupid673 ;))

Samenvattend wordt het dan:
  • Een 200 a 300L boiler (WPB of verwarmd door WP) zal voor normaal gebruik meer dan voldoende zijn voor een 3 persoons huishouden
  • We gaan voor 2 separate douches: één regendouche en een normale/spaar douche
  • zo kunnen we eenvoudig kiezen welke douchebeurt op een bepaald moment de voorkeur heeft, maar kunnen we ook met z'n 2-en tegelijk douchen als dat nodig/handig/prettig is.
  • Ook komt er een ligbad
  • Natuurlijk heeft iedere douche, en het bad zijn eigen thermostaatkraan
  • Voor een "echte" regendouche is een badthermostaatkraan nodig (€€), deze geeft meer capaciteit dan een 'gewone' thermostaatkraan
  • Het is nog wel te overwegen om een waterbesparende "regendouche" te gebruiken (zie b.v. boven genoemde Niebla, Methven), afhankelijk van de ervaring (ca 10L/min), dan volstaat meest een standaard douche thermostaatkraan
  • De beste manier om meer capaciteit te krijgen is om de temperatuur van het vat (tijdelijk wanneer dat nodig is) vooraf flink omhoog te gooien, in eerste instantie door de WP, daarna door een elektrisch element.
  • Er komt een Douche-WTW om optimaal gebruik te maken van het SWW.
  • Door de boiler op zolder te plaatsen boven de badkamer hebben we het comfort (en de efficiëntie) van snel warm water (geen ringleiding nodig).
  • Eventueel wèl een circulatiecircuit om nog meer capaciteit te verkrijgen (alleen wanneer dat ooit nodig blijkt).
  • Verhogen temperatuur zoveel mogelijk doen op PV voor zowel WP als thermisch element
  • SWW voor de keuken wordt een Quooker (€€).
  • Verder opletten met de afvoercapaciteit van het doucheputje i.v.m. mogelijk gelijktijdig gebruik van een regendouche en nog een 2e gewone douche.
  • We nemen geen zonnecollectoren omdat dat financieel niet interessant is, weer een duur extra systeem is, en ik het niet mooi vindt om nog een 'afwijkende' zonne-installatie op mijn dak te hebben liggen.
Een 300L boiler geeft ons waarschijnlijk de mogelijkheid om het tapwater op een relatief lage temperatuur te houden (nog uit te zoeken wat laagst toegestane temperatuur is bij wekelijkse legionella run), dus goede COP?

Ik zie dat een aantal (WP-)boilers een PV/nachtstroom-schakel ingang heeft, ik neem aan dat je daarmee kunt schakelen wanneer je een overschot aan PV stroom hebt om dat t.b.v. de boiler te gebuiken (op het elektrisch element)?

[ Voor 17% gewijzigd door Batilan op 28-08-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Batilan @Cupid673 Wat ik in de samenvatting nog een beetje mis is het soort regendouche. Daar kunnen grote verschillen in zitten qua verbruik. Terwijl door een slim ontwerp qua douche-beleving weinig verschil hoeft te zijn.

Waarom niet twee weken een Niebla regendouche proberen? Bevalt het niet, dan stuur je hem terug. Ik heb zelf een normale Niebla en dat ding geeft meer dan genoeg water om het lange haar van mijn Braziliaanse vriendin te wassen. En dat is een grotere klus dan het standaard Europese haar :p De regendouche van Niebla geeft bijna 2x zoveel water als de normale Niebla.

Niebla wordt ook gebruikt in Hilton hotels, misschien vergroot dat feitje de wil om het uit te proberen bij de rest van het gezin?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 20:19

Tazzios

..

@Gizz het merk wat niebla verkoopt is methven alleen dan voor je een het dubbele. Op de foto's kun je het zelfs zien staan.

Voorbeeld: https://www.sanitairwinke...hroom-antraciet-hoogglans

toevoeging: zelf ook een standaard grohe vervangen door methven (helaas wel gekocht bij Niebla :+ ) Het water verbruik is daar mee gehalveerd. De kraan hoeft niet zover open voor een brede straal en mocht je hem wel wel helemaal open zetten is dat eigen minder prettig omdat het dan meer verneveld.
Liefhebbers van een harde straal kunnen er echter niet zoveel mee maar mijn vriendin heeft er mee leren leven. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Tazzios op 22-08-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Batilan
lol, je hebt nog een aantal dingen niet door en maakt nog aardig wat foutjes.
maar nieuwbouw, dus architect/project ontwikkelaar etc etc, die gaan je wel tegen houden.
(lees ook eens de NTA 8800, dan zie je al snel dat een aantal keuzes je in problemen brengt met de berekening van het huis, de regels zijn er niet voor niks.)

45 graden geeft je een betere COP, maar ook wat problemen met legionella/salmonella en wat andere beestjes.
55 graden is wel aardig het minimum wat je mag doen bij nieuwbouw (en dat voor minimaal 8 uur per dag)
maar ik zelf zou niks onder de 60 graden willen kunnen tappen aan de kraan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
migjes schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:13:
@Batilan
lol, je hebt nog een aantal dingen niet door en maakt nog aardig wat foutjes.
maar nieuwbouw, dus architect/project ontwikkelaar etc etc, die gaan je wel tegen houden.
(lees ook eens de NTA 8800, dan zie je al snel dat een aantal keuzes je in problemen brengt met de berekening van het huis, de regels zijn er niet voor niks.)

45 graden geeft je een betere COP, maar ook wat problemen met legionella/salmonella en wat andere beestjes.
55 graden is wel aardig het minimum wat je mag doen bij nieuwbouw (en dat voor minimaal 8 uur per dag)
maar ik zelf zou niks onder de 60 graden willen kunnen tappen aan de kraan. ;)
Hallo @migjes bedankt voor je kritische blik! Altijd prettig als ook professionals hier een oogje in het zeil houden om goedbedoelende Tweakers op het rechte pad te houden. Ik had uit andere posts begrepen dat je boiler mits de wekelijkse legionellapreventie is ingesteld ook lager dan 55 graden ingesteld mag worden. Maar dat klopt blijkbaar niet, ik heb de NTA 8800 "besteld" bij de NEN, zodra ik hem kan downloaden zal ik hem eens doorspitten (al is het lezen van NEN (of andersoortige) normen niet mijn favoriete bezigheid).

Je schrijft "nog aardig wat foutjes", dus ik neem aan dat dat er minimaal 3 zijn, kun je (naast mijn legionella flater) die andere foutjes ook verklappen? Dan kan ik mijn plan waar nodig aanpassen. Overigens is die 45 graden een door mij bedachte, maar absoluut niet noodzakelijke "optimalisatie" omdat het juist om het comfort gaat en minder om besparen, die laat ik dus zonder mokken vallen :) Ook leer ik graag van je m.b.t. "een aantal dingen die ik niet door heb", alleen zo'n opmerking heeft natuurlijk weinig waarde (behalve dan als de waarde zit in het beschadigen van mij toch al niet al te grote ego *O* )

Ik meen dat NTA 8800 met name om de energie prestatie van gebouwen gaat, ik dacht dat ik met een WPB, een DWTW en een zo laag mogelijke temperatuur goed bezig was, maar het moet blijkbaar nog beter om aan de berekeningen te voldoen? Ik verneem het graag.

EDIT: Ik zie nu dat ik niet expliciet heb benoemd dat het om een WPB (of eventueel een boiler verwarmd door een WP) gaat, maar dat is na 1 jaar lurken op de diverse relevante topics voor mij volkomen logisch, ik zal het nog wel even expliciet maken in mijn vorige post). In een volgende stap (als het plan de toets der kritiek door de meest actieve/krittische topic deelnemers kan doorstaan :)) wil ik de componenten wat explicieter gaan uitwerken. (in een eerdere post schreef ik wel "Ik meen dat zo'n element soms ook al in een boiler wordt opgenomen en aangestuurd kan worden door de WP t.b.v. de legionella run? ", ook het plan van de doorstromer (welke ik dus niet ga toepassen) was bedoelt als "achtervang" voor de (WP)boiler als ie leeg zou raken, ik kan me voorstellen dat als je uit mijn posts opmaakte dat ik het met alleen een elektrische boiler of alleen een doorstromer zou willen oplossen dan ik de NTA 8800 niet ga halen (in de TS is de doorstromer ook zo genoemd).

[ Voor 17% gewijzigd door Batilan op 22-08-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@migjes
Is mijn Atlantic Explorer 3 die de hele week op 50 graden staat behalve bij de wekelijkse 62 graden Legionella run dan niet veilig?
Ik weet overigens ook wel dat de onderkant van het vat die 62 graden lang niet haalt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Tazzios schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:39:
@Gizz het merk wat niebla verkoopt is methven alleen dan voor je een het dubbele. Op de foto's kun je het zelfs zien staan.

Voorbeeld: https://www.sanitairwinke...hroom-antraciet-hoogglans

toevoeging: zelf ook een standaard grohe vervangen door methven (helaas wel gekocht bij Niebla :+ ) Het water verbruik is daar mee gehalveerd. De kraan hoeft niet zover open voor een brede straal en mocht je hem wel wel helemaal open zetten is dat eigen minder prettig omdat het dan meer verneveld.
Liefhebbers van een harde straal kunnen er echter niet zoveel mee maar mijn vriendin heeft er mee leren leven. :P
Interessante info :). Alleen is de Methven waarnaar je verwijst is meen ik niet dezelfde als de waterbesparende regendouche van Niebla. Ik zie hem ook niet op die site?

Ook vraag ik me af in hoeverre de ervaring van zo'n relatief kleine en goedkope douche-kop de ervaring van een "echte" grote regendouche van zo'n 15-20L / min kan evenaren. Deze Niebla/Nethven douchekoppen zitten nog wel in een prijscategorie om er gewoon een te bestellen om het alvast te ervaren. Dan nog op zoek naar een familielid of buur of wellness center waar ik zo'n "echte" regendouche kan ervaren: Ik denk dat ik er een nodig heb, maar ik weet het pas als ik het ervaar.

Een ander (minder belangrijk) puntje is de uitstraling van zo'n regendouche, volgens mij voelt zo'n grote douche alleen al fijner vanwege de uitstraling als je er onder stapt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@migjes
Ik heb nog even gelezen in dat Legionella topic. Ik begrijp dat de ik aan de letter van de voorschriften voldoe met de warmtepompboiler met wekelijkse legionella run.
Maar de bodem is kouder, het is niet geweldig.

Een SWW vat gestookt door een monobloc of split unit zal het vat echter veel gelijkmatiger verwarmen. Instellen op 50 of 55 graden plus wekelijkse legionella run zal dan voldoende zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Batilan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Hallo @migjes bedankt voor je kritische blik! Altijd prettig als ook professionals hier een oogje in het zeil houden om goedbedoelende Tweakers op het rechte pad te houden. Ik had uit andere posts begrepen dat je boiler mits de wekelijkse legionellapreventie is ingesteld ook lager dan 55 graden ingesteld mag worden. Maar dat klopt blijkbaar niet, ik heb de NTA 8800 "besteld" bij de NEN, zodra ik hem kan downloaden zal ik hem eens doorspitten (al is het lezen van NEN (of andersoortige) normen niet mijn favoriete bezigheid).
een boiler voor 8 uur op 55 graden, is voldoende bescherming.
(moet hij groot genoeg zijn dat je hem niet in 8 uur leeg tapt.
lastige berekening, maar je vind hem wel.)
beging maar eens te lezen, niet alles staat in de NTA 8800, maar je hebt dan de verwijzingen naar de juiste stukken.

(ben geen professional, maar een wat uitgebreidere hobbyist.
dit is uit noodzaak geboren, na meerdere badkamers die het bij mij en vrienden begaven.
en na een aantal badkamers te bouwen heb je de regeltjes wel door.)
Je schrijft "nog aardig wat foutjes", dus ik neem aan dat dat er minimaal 3 zijn, kun je (naast mijn legionella flater) die andere foutjes ook verklappen? Dan kan ik mijn plan waar nodig aanpassen. Overigens is die 45 graden een door mij bedachte, maar absoluut niet noodzakelijke "optimalisatie" omdat het juist om het comfort gaat en minder om besparen, die laat ik dus zonder mokken vallen :) Ook leer ik graag van je m.b.t. "een aantal dingen die ik niet door heb", alleen zo'n opmerking heeft natuurlijk weinig waarde (behalve dan als de waarde zit in het beschadigen van mij toch al niet al te grote ego *O* )
ik zal proberen de ego niet te veel beschadigen. ;)
(het is niet de bedoeling om de ego te beschadigen, maar kunnen lange verhalen zijn die je niet zomaar even schrijft, dus kort ik wel wat af, en soms wat bot. excuses)

een badthermostaat heb je nodig als je 3 douche punten wil per douche.
wil je 2 douches, dan 2 thermostaten.

en is 1 douche een regendouche en de andere een zuinige douche.
dan kun je met een kleine thermostaat af een een flinke thermostaat.

maar pas ook op met het douche putje, gebruik nu een 27l/m maar een beetje haar en wat vet (dat gebeurd altijd).
en je kunt zo minder afvoeren.
maar ook 27l/m is een gevaarlijk gegeven, dat doet hij pas als er 4 cm water boven op staat.
(en met 4cm boven mijn put rooster, dan loopt het al de trap af in mijn huis. lol.
ik moet dus begrenzen op +/- 20l/m voor een beetje veiligheid/komfoor.
dus regendouche + zij stralers is te veel, maar zuinige douche + zij stralers gaat wel.
helaas de max wat ik kan in mijn huis.
de optie van @Tazzios is echt niet dom, levert je een hele hoop minder problemen op. ;) )

dan heb je ook nog de aanvoer van koud water, normaal heb je 1x15mm voor warmwater te maken, en 1x15mm voor koudwater te mengen.
maar omdat je er ook rekening mee moet houden dat als er iemand koud of warm water pakt in de keuken.
dat de douche nog genoeg water krijgt.
dus zomaar een dikkere leiding leggen naar de boiler als 15mm kan niet zonder dat er iets anders misgaat.
(vooral met gasketels moet je dan oppassen die krijgen dan ineens te weinig koud water, en worden daar door te warm en kan stukken tot gevolg geven.)
maar uiteindelijk moet je systeem dus in balans zijn, of een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.

dus bespreek het met je architecht/ontwikkelaar zodat ze rekening houden met het bouwen van het huis.
(je hebt het over nieuwbouw, maar is dat onder eigen ontwerp of is het project bouw?
maakt veel uit aan mogelijkheden. ik zelf ben nu bezig met vol eigen design en ja dan is zelfs een ring leiding mogenlijk, maar dan ga je wel heel ver in zuinige komfoor zo als ik doe.)

een douche WTW plaats je niet zomaar.
daar heb je al snel een laag van 12cm voor nodig als je hem horizontaal wil.
(dan heb je wel een verhoogde douche bak met de meeste dunne vloeren die wel bouwen)
of een paar meter als je hem verticaal wil.
(en dan moet die los naar beneden stromen via een aparte buis.
je kunt er dan geen WC aan sluiten, dus ook WC boven dan heb je 2 buizen naar beneden nodig.)
dit grijpt behoorlijk in op het designen van het huis, of op je mogelijkheden die je wil.
vandaar overleg dit met architect/project ontwikkelaar, er zijn veel sub raakvalken en het is niet zomaar stapelen van mogelijkheden.
Ik meen dat NTA 8800 met name om de energie prestatie van gebouwen gaat, ik dacht dat ik met een WPB, een DWTW en een zo laag mogelijke temperatuur goed bezig was, maar het moet blijkbaar nog beter om aan de berekeningen te voldoen? Ik verneem het graag.

EDIT: Ik zie nu dat ik niet expliciet heb benoemd dat het om een WPB (of eventueel een boiler verwarmd door een WP) gaat, maar dat is na 1 jaar lurken op de diverse relevante topics voor mij volkomen logisch, ik zal het nog wel even expliciet maken in mijn vorige post). In een volgende stap (als het plan de toets der kritiek door de meest actieve/krittische topic deelnemers kan doorstaan :)) wil ik de componenten wat explicieter gaan uitwerken. (in een eerdere post schreef ik wel "Ik meen dat zo'n element soms ook al in een boiler wordt opgenomen en aangestuurd kan worden door de WP t.b.v. de legionella run? ", ook het plan van de doorstromer (welke ik dus niet ga toepassen) was bedoelt als "achtervang" voor de (WP)boiler als ie leeg zou raken, ik kan me voorstellen dat als je uit mijn posts opmaakte dat ik het met alleen een elektrische boiler of alleen een doorstromer zou willen oplossen dan ik de NTA 8800 niet ga halen (in de TS is de doorstromer ook zo genoemd).
(ik heb het makkelijk, zit met architect aan tafel van het beging tot het eind.
in een situatie met lage welstand eisen en veel zelf bouw mogenlijkheden, ben handig zat en heb veel tijd.
dus de ruwbouw door aannemer, de rest doe ik zelf.
ik maak de vloer van de badkamer waarschijnlijk gewoon een 10cm lager, zodat ik ruimte heb voor ringleiding en douche WTW.
hell zelfs de balans ventilatie met WTW gaat waarschijnlijk voorverwarmt worden met rest warmte in plaats van een antivorst element. >:) )
busscherski schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:22:
@migjes
Ik heb nog even gelezen in dat Legionella topic. Ik begrijp dat de ik aan de letter van de voorschriften voldoe met de warmtepompboiler met wekelijkse legionella run.
Maar de bodem is kouder, het is niet geweldig.

Een SWW vat gestookt door een monobloc of split unit zal het vat echter veel gelijkmatiger verwarmen. Instellen op 50 of 55 graden plus wekelijkse legionella run zal dan voldoende zijn.
jep, op 50 graden geen groei meer van legionella.
en dan ben je al aardig veilig, maar dan heb je 1x in de x tijd een antilegionella run nodig om de boiler te desinfecteren.
dus je zit aardig veilig. (of te wel maak je niet druk, bij renovatie heb je gewoon minder regels)

maar alles is een on-ge-veertje en geen enkel systeem is echt 100% veilig, het is altijd een zo best mogelijke afweging tussen wat kan en veilig is.
zo maken veel gasketel wel water van 60 graden, maar dan heb je nog steeds 2 tot 3 minuten nodig voor 100% doding.
dus ook dat is pas na 2 a 3 minuten veilig (en de meeste mensen douchen wel een minuut of 2 a 3, en dan zijn de leidingen weer schoon.).

(en dan heb je ook nog het schoon maken in de keuken, maak je wel eens kip klaar, dan behoor je dus de plank en het mes een 2 a 3 minuten onder de warme kraan te houden.
en eigenlijk liever een paar seconde met 70 graden, maar dat is dan weer te heet voor veel mensen handen.
(boven de 65graden kun je de eerste brandwonden krijgen een rode huid.)
een afweging van veiligheid en komfoor is het altijd, perfectie is er niet alleen een redelijkheid tot veilig.
en een gemiddeld mens kan een best aardige besmetting met salmonella/legionella zonder problemen over leven of zelfs geen last van hebben, dit is alleen heel verschillend per persoon (en je leeftijd).
dus de regels zijn er niet voor niks, maar soms ook wel een beetje over de top, maar bij nieuwbouw wel belangrijk om te volgen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 20:19

Tazzios

..

Batilan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Interessante info :). Alleen is de Methven waarnaar je verwijst is meen ik niet dezelfde als de waterbesparende regendouche van Niebla. Ik zie hem ook niet op die site?
Degene van jouw link kan ik vinden op sanitairwinkel maar hier een 1 op 1 vergelijking:
https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/luxe-7-l-min/ 149 euro
https://www.sanitairwinke...esparend-chroom-hoogglans 80 euro
Ook vraag ik me af in hoeverre de ervaring van zo'n relatief kleine en goedkope douche-kop de ervaring van een "echte" grote regendouche van zo'n 15-20L / min kan evenaren. Deze Niebla/Nethven douchekoppen zitten nog wel in een prijscategorie om er gewoon een te bestellen om het alvast te ervaren. Dan nog op zoek naar een familielid of buur of wellness center waar ik zo'n "echte" regendouche kan ervaren: Ik denk dat ik er een nodig heb, maar ik weet het pas als ik het ervaar.

Een ander (minder belangrijk) puntje is de uitstraling van zo'n regendouche, volgens mij voelt zo'n grote douche alleen al fijner vanwege de uitstraling als je er onder stapt ;)
Mijn bekrompen mening:
Het meeste water valt naast je en gaat direct het douche putje denk ik bij een regen douche.
Verder de vraag wat je fijn vind aan een regen douche: Is dat het feit dat het meer druppels zijn i.p.v. stralen dan kun je net zo goed een Methven nemen. Of het feit dat je altijd er vol onder staat, bij het tweede kan het helpen de douche wat hoger op de stang te schuiven. :+

'Ik denk dat ik er een nodig hebt' klinkt wel heel ernstig. SUV`s zijn ook in de mode en die ziet de buurman tenminste nog staan op je oprit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
@migjes bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee :) Mijn reactie liet vanwege werk (en het bestuderen van de NTA8800 ;)) wat langer op zich wachten.

Ik moet zeggen dat het lezen van die (1091 pagina's tellende 8)7) NTA8800 nou niet de meest inspirerende bezigheid is (zoals wel vaker met normen en standaarden). "Gelukkig" komt het woord legionella maar 2x voor (pag. 591 en 592).

Beide keren in relatie tot het berekenen van het rendement. Wat ik daaruit (indirect) op kan maken is dat bij een temperatuur van 55 graden of hoger er geen wekelijkse legionellapreventie nodig is, en bij lagere temperaturen dus wel (aan de hand daarvan moet een correctiefactor toegepast worden tenzij in de bepaling van het rendement daar al rekening mee is gehouden). Ik heb in de norm verder niet kunnen vinden dat er geen lagere temperaturen toegestaan zijn (indirect is af te leiden dat dat wel toegestaan is). Intussen hebben ook anderen gereageerd en ook daaruit begrijp ik dat het heel wel mogelijk en toegestaan is om een lagere temperatuur aan te houden mits je wekelijkse legionellapreventie toepast.

Wat mij betreft is dat even voldoende NTA8800, zo'n document is gewoon niet geschikt om op een efficiënte manier informatie te destilleren voor praktische toepassingen (maar prima als je energieprestaties van gebouwen moet bepalen, dat laat ik graag over aan de specialisten). Hoe dan ook zie ik geen probleem om een lagere temperatuur dan 55 graden aan te houden samen met de eerder genoemde wekelijkse legionella-run.

Verder bevestigen je opmerkingen m.b.t. de thermostaten inderdaad het plan wat ik heb, ik heb het nog wat explicieter gemaakt in het lijstje. De afvoercapaciteit van het doucheputje heb ik nu nog toegevoegd, ik vraag me af of dat vanuit het bouwbesluit / de architect of de installateur vanzelf goed gaat, dus goed om het expliciet te benoemen. Wat betreft de dikte van de aanvoerleidingen had ik nog geen getallen genoemd, ze staan (ook wat betreft de WP) wel op mijn radar: ik ben al bijna een jaar aan het lurken op de diverse nieuwbouw/PV/WP/badkamer/keuken fora en heb daar een (gerubriceerde) lijst van zo'n 700 punten uit gedestilleerd die ik per topic ga afwerken :*)

Het betreft een eigen ontwerp, een eerste concept is naar de gemeente (t.b.v. aanvraag adviesgesprek welstand), maar het hele installatie verhaal / BENG berekeningen moet dus nog gebeuren, ik 'vertrouw' wat dat betreft op de deskundigheid en ervaring van de architect, ontwerper, installateur en bouwer, maar weet ook intussen uit ervaring dat geen enkele (ver)bouw(ing) foutloos gaat, verre van dat zelfs, dus: "vertrouwen is goed, controle is beter". En inderdaad heb ik al wel door dat het ontwerp van een 1e verdieping (ook vanwege de plaatsing van het trapgat) zo zijn eigen uitdagingen qua installatie met zich mee gaat brengen. De WC hebben we overigens niet in de badkamer gepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Batilan schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:35:
@migjes bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee :) Mijn reactie liet vanwege werk (en het bestuderen van de NTA8800 ;)) wat langer op zich wachten.
no prob, en doe rustig aan.
Ik moet zeggen dat het lezen van die (1091 pagina's tellende 8)7) NTA8800 nou niet de meest inspirerende bezigheid is (zoals wel vaker met normen en standaarden). "Gelukkig" komt het woord legionella maar 2x voor (pag. 591 en 592).
nop dat is het zeker niet, maar iemand die de regels een beetje weet is niet blind.
iemand met 1 oog is koning in het land van de blinden.
Beide keren in relatie tot het berekenen van het rendement. Wat ik daaruit (indirect) op kan maken is dat bij een temperatuur van 55 graden of hoger er geen wekelijkse legionellapreventie nodig is, en bij lagere temperaturen dus wel (aan de hand daarvan moet een correctiefactor toegepast worden tenzij in de bepaling van het rendement daar al rekening mee is gehouden). Ik heb in de norm verder niet kunnen vinden dat er geen lagere temperaturen toegestaan zijn (indirect is af te leiden dat dat wel toegestaan is). Intussen hebben ook anderen gereageerd en ook daaruit begrijp ik dat het heel wel mogelijk en toegestaan is om een lagere temperatuur aan te houden mits je wekelijkse legionellapreventie toepast.
55 graden is ook wel genoeg voor de gewone mens, lager zou ik niet doen.
(en met 55 graden dan ook 8 uur lang, etc etc... regeltjes en zo.)
er zijn er wel die nog lager gaan, maar dat is op eigen verantwoordelijkheid.
en laten we wel wezen, het rendement verschil is zo laag en het gebruik warm tap water is ook zo laag.
op het geheel boeit het allemaal niet zo veel.

(persoonlijk zou ik niet lager gaan als 60 of liever 65 graden, gewoon omdat als ik een kip schoon heb gemaakt, dan moet ik ook alles aan mes en plan spul schoon maken, maar dan heb je het over samonella.)
Wat mij betreft is dat even voldoende NTA8800, zo'n document is gewoon niet geschikt om op een efficiënte manier informatie te destilleren voor praktische toepassingen (maar prima als je energieprestaties van gebouwen moet bepalen, dat laat ik graag over aan de specialisten). Hoe dan ook zie ik geen probleem om een lagere temperatuur dan 55 graden aan te houden samen met de eerder genoemde wekelijkse legionella-run.

Verder bevestigen je opmerkingen m.b.t. de thermostaten inderdaad het plan wat ik heb, ik heb het nog wat explicieter gemaakt in het lijstje. De afvoercapaciteit van het doucheputje heb ik nu nog toegevoegd, ik vraag me af of dat vanuit het bouwbesluit / de architect of de installateur vanzelf goed gaat, dus goed om het expliciet te benoemen. Wat betreft de dikte van de aanvoerleidingen had ik nog geen getallen genoemd, ze staan (ook wat betreft de WP) wel op mijn radar: ik ben al bijna een jaar aan het lurken op de diverse nieuwbouw/PV/WP/badkamer/keuken fora en heb daar een (gerubriceerde) lijst van zo'n 700 punten uit gedestilleerd die ik per topic ga afwerken :*)
voor een regendouche heb je geen badtermostaat nodig.
(pas als je naar 2 of meer douche punten wil kijk je naar bad termostaten, maar er zijn nog wel meer oplossingen. ;) )
zou zeker naar een water besparende douche kop kijken.
mijn kleine douche punt, di gebruik nog steeds een 9l/m@38 maar is toffer om lang haar mee te wassen als een regendouche.
en als je 2 van die dingen ophangt, dan is het kosten technisch zoveel goedkoper en zoveel dingen die minder lastig zijn, echt het kost veel geld, en de waarde is minimum.
dus bij de sluit ik mij ook aan bij @Tazzios . (misschien iets meer of iets minder, maar dat is een beetje persoonlijk, zijn mening is 100% waar.)
(als de 2 douche punten in 1 inloop douche hangen, dan kun je ze naar elkaar toe draaien, en heb je 1 regendouche, goedkoop en simpel wat je wil. ;) )
Het betreft een eigen ontwerp, een eerste concept is naar de gemeente (t.b.v. aanvraag adviesgesprek welstand), maar het hele installatie verhaal / BENG berekeningen moet dus nog gebeuren, ik 'vertrouw' wat dat betreft op de deskundigheid en ervaring van de architect, ontwerper, installateur en bouwer, maar weet ook intussen uit ervaring dat geen enkele (ver)bouw(ing) foutloos gaat, verre van dat zelfs, dus: "vertrouwen is goed, controle is beter". En inderdaad heb ik al wel door dat het ontwerp van een 1e verdieping (ook vanwege de plaatsing van het trapgat) zo zijn eigen uitdagingen qua installatie met zich mee gaat brengen. De WC hebben we overigens niet in de badkamer gepland.
a je bent al een stapje verder als ik.
maar dan nog ben ik wel al aan de beng begonnen.

beng is voor watjes, een echte vent gaat voor passief huis.
hou daar maar vast wat rekening mee, is echt niet dom.

zo heb ik nu in mijn ontwerp extra veel ramen op het zuiden, en een aardige overhang van het dak.
hier door houd ik in de zomer de zon buiten, en in de winter maximaal naar binnen.
passieve techniek is techniek die niet kapot kan gaan en werkt altijd.
dus de k.i.s.s. methode.
leuk die WTW of warmtepomp zonneboilers zonnepanelen, maar kan altijd kapot en heeft onderhout nodig.
en dit is toch wel een dingetje die je voor het ontwerp naar de gemeente moet doen.
(nu heb ik het voordeel van een lange tuin, en een lichten welstand.
dus wil ik het niet beter maken,dan moet ik weer een paar autowrakken in de tuin gaan zetten, lol.)

Pagina: 1