10GB - Ga ik voor shielded of unshielded netwerkkabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
Binnenkort ga ik mijn nieuwe huis en nieuwe kantoor van bekabeling voorzien en aangezien ik voor NAS < > PC's 10GB ga gebruiken wil ik Cat6a kabel kopen. Nu lees ik steeds meer verhalen dat als je shielded koopt, en een deel van je verbinding niet is afgeschermd, dat je dan juist te maken kunt krijgen met performance degradation. Dus adviseren sommige gewoon unshielded cable te nemen. Ik zat te denken om zowel shielded Cat7 als unshielded Cat6a te kopen en die samen door een buis te trekken dat ik altijd de unshielded kan pakken als de shielded versie niet naar behoren werkt, maar dat is in de ogen van een echte tweaker natuurlijk gewoon dom.

Dan nog een vraag want ik lees dat er verschillende kwaliteiten zijn m.b.t. de kern van de kabel, zijn de stugge 100% koper kabels van Danicom goed?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:58
Shielded is nutteloos en levert alleen maar extra risico op omdat je dan zorgvuldig moet aarden om aardlussen en common mode spanningen te voorkomen.

Shielded kabel Is alleen zinvol bij bekabeling in gebouwen waar grote bundels kabels bij elkaar in een goot liggen en ze elkaar via de zo genaamde "ALIEN NEXT" storingen kunnen beïnvloeden.
Die storing treed enkel bij meerdere netwerkkabels onderling op, alle andere storingen worden zeer effectief door de twist van de aderparen geneutraliseerd.

Het belangrijkste dat je stugge kabel neemt met minimaal AWG23 of nog beter AWG22.
Afmonteren op LSA (dus wcd, patchpanel of keystone) nooit RJ45 gaan aanknijpen (daar koop je patchkabels voor).
Als je kabellengtes niet boven de 55m uitkomen kun je ook voor Cat 6 UTP kiezen in plaats van Cat 6a UTP.
Cat 7 is helemaal nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
degradatie bestaat niet in netwerkland.. de ethernetlink is ofwel netjes 10gbps, ofwel niet ...
kleine foutjes krijg je CRC errors bij (zoals bij versleten connectoren met verroeste contacten)
grote foute is dat de ganse link gewoon down/up gaat
terugvallen naar 1gbps kan niet omdat zowel 1 als 10gbps alle aders nodig hebben.. mis je bv blauw in je connectie ga je op 100mbps blijven steken.

zoals BenV al zei, ga iig voor AWG23 & sluit aan op patchpanels of keystones ..
Danicom ziet er wel ok uit...

shielded vs unshielded discussie is hier al talloze keren gevoerd , ik ben fan van de officiele cat6A norm, die ontworpen is voor 10gbps te kunnen (ook over lange afstanden), en die zijn nou eenmaal vaak shielded.
(A staat trouwens voor Augmented ,aangepast om 10gbps te kunnen supporten)
enige minpunt is dat ze 1mm dikker zijn , en dat je dus geen 2x 6A door een 16mm pijp kan duwen, je moet 19mm pijp gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Dank voor jullie antwoorden. Ik zal dan voor de Unshielded Cat6A gaan.
Alle keystones zijn overigens wel Cat6A shielded, maar mag ik er vanuit gaan dat als ik geen aarde aansluit op de keystone en gewone rj45 jacks zonder shielding dat dat kan? (het merk van al het schakelmateriaal heeft alleen maar Cat6A shielded keystones zag ik namelijk).

Dat ik geen jacks standaard op een stugge kabel moet knijpen ben ik mij bewust van maar mijn idee was om alle WCD's/keystones die naar de werkplekken gaan direct te verbinden op de switch die vast komt te zitten aan de muur in de meterkast met rj45 jacks en die kabels gewoon met kabelclips (die dingen met die spijkertjes) te fixeren zodat de kabels niet meer bewegen. Is dat echt een probleem? (je hebt namelijk ook rj45 voor stugge kabel las ik), of moet ik er toch echt een patchpaneel tussen zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door cobalt60 op 21-07-2021 12:37 . Reden: kleine wijzigingen m.b.t. bevestiging. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cobalt60 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:13:
Dank voor jullie antwoorden. Ik zal dan voor de Unshielded Cat6A gaan.
Alle keystones zijn overigens wel Cat6A shielded, maar mag ik er vanuit gaan dat als ik geen aarde aansluit op de keystone en gewone rj45 jacks zonder shielding dat dat kan? (het merk van al het schakelmateriaal heeft alleen maar Cat6A shielded keystones zag ik namelijk).

Dat ik geen jacks standaard op een stugge kabel moet knijpen ben ik mij bewust van maar mijn idee was om alle WCD's/keystones die naar de werkplekken gaan direct te verbinden op de switch die vast komt te zitten aan de muur in de meterkast met rj45 jacks en die kabels gewoon met kabelclips (die dingen met die spijkertjes) te fixeren zodat de kabels niet meer bewegen. Is dat echt een probleem? (je hebt namelijk ook rj45 voor stugge kabel las ik), of moet ik er toch echt een patchpaneel tussen zetten?
Patchpanel is een veel beter idee.

Ja, je *kunt* RJ45 erop monteren (mits je de juiste neemt), maar stugge kabels zijn veel minder bestand tegen aanraking/beweging dan slappe kabels. Ook in bochten wringen ervan is niet eenvoudig. Door op patchpanel af te monteren wordt het gewoon deel van vaste infra van het huis waar je de komende twee decennia niet meer naar om hoeft te kijken en kun je tzt rommelen met switches en bijbehorende patchkabels wat je wilt zonder risico dat je hele kabel naar boven nog eens moet vervangen na een onhandige actie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
dion_b schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Patchpanel is een veel beter idee.

Ja, je *kunt* RJ45 erop monteren (mits je de juiste neemt), maar stugge kabels zijn veel minder bestand tegen aanraking/beweging dan slappe kabels. Ook in bochten wringen ervan is niet eenvoudig. Door op patchpanel af te monteren wordt het gewoon deel van vaste infra van het huis waar je de komende twee decennia niet meer naar om hoeft te kijken en kun je tzt rommelen met switches en bijbehorende patchkabels wat je wilt zonder risico dat je hele kabel naar boven nog eens moet vervangen na een onhandige actie.
Ik snap de redenatie. Ik dacht omdat die meterkast toch al niet heel groot was dat het ook netter was als ik niet ook nog een patchpanel had met extra kabels. En ik dacht, dan heb je weer een extra connectiepunt waarop je mogelijk signaal verliest (maar het is geen coax natuurlijk). En in grotere opstellingen werkt het ook altijd zo met patchpanels.. okee, nou, voor mij weer iets om beter over na te denken dus. Thnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Je hebt patch panelen van 2 tientjes voor bijvoorbeeld een tafel model (kun je vastschroeven aan de wand), cat 6a met 8 of 10 aansluitingen. Zelf heb ik een klein 10" rack gemaakt en daar aan vast gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 06-06 19:37
neem zo'n mini paneeltje dan :)
https://www.netwerkproduc...desktopwandmontage-z.html

(het verlies van zo'n connectie paneel is trouwens ingecalcueerd , de norm is 90m + patchpaneel/muurdoos aan beide kanten + 5m patchkabel aan elke kant)

je hebt wel zo'n tooltje nodig ervoor ( https://www.netwerkproduc...ol-met-schaar-dogger.html )

[ Voor 53% gewijzigd door ijske op 21-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee hoeveel kabels je hebt maar patchpaneeljes zijn niet groot en als het er maar bijvoorbeeld vier zijn zou je ook 2x dubbele wcd kunnen nemen om op af te monteren.

Vaste bekabeling moet stugge kabel hebben en die monteer je dus helemaal nooit op RJ45.
Dus ook niet op RJ45's met ingebouwde las connector (toolless RJ45), dat blijft kwetsbaar en storingsgevoelig.

En nogmaals, voor thuissituatie en kleine omgevingen is afgeschermde kabel volkomen overbodig en kan voor nare problemen zorgen als je de afscherming verkeerd doet.
En cat 6a zegt helemaal niets over afgeschermd of niet, die zijn er gewoon in beide vormen te weten utp voor kleine omgevingen en ftp voor gebouwen bekabeling.

Ook is afgeschermde kabel dikker en dus lastiger te verwerken dus reden te meer om dat niet te gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:39:
Als je kabellengtes niet boven de 55m uitkomen kun je ook voor Cat 6 UTP kiezen in plaats van Cat 6a UTP.
Cat 7 is helemaal nutteloos.
Door grote merken wordt cat6 op 55m ook niet toegestaan voor 10Gbps. Zie maar tabel.
En Temperatuur heeft ook nog invloed op kabellengte en type kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIi4zYpWFWT_jU8DXLaH7_gBUUo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5M5ihkNqSZj209DpIBCazmvO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3swUPERkG7FIkudA8ZeVOFjD5R0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VmeW408l2htZgCLLmYcFEReB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5sV2KVyxZ4M1M-lUePbLlMLKDs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SUbGJw1T4nPTBc6DmALrIuA0.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WV9sXedtw2Ib7yAQ2O5algI8Lf0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rSty2EzkTVjc1F2Iku0qG3oz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01m00sqoEsE5noY9YOmsfu42f2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gk8rkCYTECdCiSthgkab9Fwg.png?f=fotoalbum_tile

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7ApvvN6AtKcIgpdEeqg4gT5bi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4KS5JjynrZ5ESgCGEtR8L0CY.png?f=fotoalbum_large

Ik had het nu zo bedacht, maar zit dan nog wel met de 1GB switch in het kantoor die pas na het patchpaneel komt. Dat is dan ook weer niet goed, anders moet ik nog meer kabels door de grond leggen vanaf de meterkast. Kan wel, maar dan worden het heel dikke mantelbuizen.

En is het 2e patch panel nodig in kantoor als ik de kabels meteen door de muren direct op de WCD's aansluit? Want die kabels die uit de grond binnenkomen en op het patchpanel komen gaan dan weer door naar kabels die achter de muren worden verwerkt en aangesloten op de WCD's. Ik blijf dan wel zitten met die 1GB switch in kantoor.

Misschien een domme opmerking maar ik ga er vanuit dat de max lengte van een enkele kabel niet langer mag zijn dan 55m van punt A naar B, en niet de totale lengte van alle kabels samen.

Zouden jullie Coax kabel in een aparte mantelbuis leggen of mag deze bij de UTP?

[ Voor 34% gewijzigd door cobalt60 op 21-07-2021 15:45 . Reden: Schema aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Patchpanelen zijn gemaakt om zeer beperkt de solide kabels te belasten. De kabels zitten goed vast met tie-wraps aan de behuizing, dan nog een keer trek ontlasting, en dan gedogged in plaats.

Als je het zo afwerkt hoef je "nooit" meer te kloten dat de kabels: te kort, te lang, kapot gaan (100mbit). Wil je wisselen, een kort patch kabeltje van de 1gb switch naar de 10gb poort en klaar is cobalt60.
Ik heb zelf 2 rj45 stekkers voor solide kabels geknepen voor in een in wall acces point. Samenvatting ervaring: werkt, maar zeer storings gevoelig (lees: los contact naar 100mbit).

Edit:
Je kan ook koppel stukjes waar je op beide kanten Dogger voor naar je kantoor. Advies: koop een kabel tester.

Kabels mogen zo lang zijn als je wil. Maar gegarandeerd 10gbit mag 50m + wat kabeltjes. 1gbit kun je best 300meter lang maken met een goede kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door thijsjek op 21-07-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
thijsjek schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:25:
Patchpanelen zijn gemaakt om zeer beperkt de solide kabels te belasten. De kabels zitten goed vast met tie-wraps aan de behuizing, dan nog een keer trek ontlasting, en dan gedogged in plaats.

Als je het zo afwerkt hoef je "nooit" meer te kloten dat de kabels: te kort, te lang, kapot gaan (100mbit). Wil je wisselen, een kort patch kabeltje van de 1gb switch naar de 10gb poort en klaar is cobalt60.
Ik heb zelf 2 rj45 stekkers voor solide kabels geknepen voor in een in wall acces point. Samenvatting ervaring: werkt, maar zeer storings gevoelig (lees: los contact naar 100mbit).
Nee ik snap inmiddels het belang van die patchpanelen, maar als je het schema in mijn vorige post bekijkt, hoe zou je dan die issue oplossen met die 1GB switch voor de tragere apparaten zoals IP camera's en printers? Zoals hieronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeDdVqRScu64URkKi3oixfftmyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RwyyBFKjzXlDY5xuyaPTpwBI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door cobalt60 op 21-07-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cobalt60 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Nee ik snap inmiddels het belang van die patchpanelen, maar als je het schema in mijn vorige post bekijkt, hoe zou je dan die issue oplossen met die 1GB switch voor de tragere apparaten zoals IP camera's en printers? Zoals hieronder?

[Afbeelding]
1Gb bedoel je waarschijnlijk ;)

Maar wat is exact het probleem? Dit zou moeten werken toch?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
dion_b schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:04:
[...]

1Gb bedoel je waarschijnlijk ;)

Maar wat is exact het probleem? Dit zou moeten werken toch?
Ja, dat is juist de vraag. Het goed willen doen, niet 100% zeker zijn van je denkwijze en het vragen aan de mensen die er echt verstand van hebben. Ik zou het namelijk enorm K vinden als ik maar gewoon ergens begin en er later achter kom dat ik het niet goed uitgedacht heb. Als het allemaal in de tuin door de grond, door het huis en achter de muren zit, dan kan je niet zomaar weer terug. Nou ja, alles kan natuurlijk. Maar doe het liever in 1x goed. En dan is bevestiging van een idee ook fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Op zich is het een goed idee om je bekabeling geschikt te maken voor 10Gbps, maar persoonlijk denk ik dat het kosten/baten plaatje van de overige 10Gbps onderdelen met de huidige prijzen nog steeds helemaal scheef ligt.
10 Gbps Nas, 10Gbps Switch en 10Gbps netwerkkaarten zijn bij elkaar het voordeel van die 10Gbps verbinding niet waard in mijn ogen.

Het is volgens mij slimmer om twee of meer poorten in die Nas in LACP met een managed switch te zetten, dan krijg je weliswaar niet meer topsnelheid, maar wel veel meer bandbreedte voor een fractie van de prijs en de meeste Nassen kunnen een 10Gbps helemaal niet uitnutten.

Dit is aanzienlijk goedkoper en presteert bijna net zo goed in de praktijk, je kunt dan later als de 10Gbps devices goedkoper worden altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ander punt om mee te nemen:

Consumentenapparatuur met 10GbE is uitermate zeldzaam, maar je ziet ondertussen 2.5GbE aardig opkomen. 10GbE is ouder dan 2.5GbE en 5GbE. De meeste 10GbE spullen (switches) ondersteunen geen 2.5GbE en 5GbE. Als je mogelijk die twee wilt kunnen gebruiken, zul je zgn 'multi-Gigabit' spullen (lees: switch(es)) moeten kopen die naast 802.3an-2006 (10Gbase-T) ook 802.3bz-2016 (2.5Gbase-T en 5Gbase-T) ondersteunen. En die zijn duurder dan regulier 10GbE.

Als je nu een 10Gbase-T-only switch koopt loop je risico een nieuwe te moeten kopen voor 2.5GbE.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:34:
Op zich is het een goed idee om je bekabeling geschikt te maken voor 10Gbps, maar persoonlijk denk ik dat het kosten/baten plaatje van de overige 10Gbps onderdelen met de huidige prijzen nog steeds helemaal scheef ligt.
10 Gbps Nas, 10Gbps Switch en 10Gbps netwerkkaarten zijn bij elkaar het voordeel van die 10Gbps verbinding niet waard in mijn ogen.

Het is volgens mij slimmer om twee of meer poorten in die Nas in LACP met een managed switch te zetten, dan krijg je weliswaar niet meer topsnelheid, maar wel veel meer bandbreedte voor een fractie van de prijs en de meeste Nassen kunnen een 10Gbps helemaal niet uitnutten.

Dit is aanzienlijk goedkoper en presteert bijna net zo goed in de praktijk, je kunt dan later als de 10Gbps devices goedkoper worden altijd nog upgraden.
Bedankt voor het meedenken.
FYI, de 10Gbps switch en 10Gbps NAS zijn er al in de huidige woning, dus die neem ik mee.
Heb eerst met Link Agregation gewerkt in het verleden, maar 10Gb is toch echt wat anders. Bovendien is die Link Agregation alleen handig als je met meerdere NIC's de NAS benadert, een single connection bereikt naar mijn weten alleen de snelheid waarmee 1 kabel is verbonden. Dus heb je 2x of 4x in een Bond van 1Gbps van je NAS naar je switch, dan haal je over de verbinding van 1 pc naar de NAS geen 2 of 4Gbps maar gewoon 1Gbps. Connect je met een 2e device, dan kan de NAS wel meer dan 1Gbps leveren vanwege de Link Agregation, Althans, volgens mijn tests is dat ook nooit anders gebleken, correct me if i'm wrong.

Ik werk dagelijks veel met enorme bestanden (foto/video bewerken), en dan zijn die 10Gbps snelheden echt een verademing. Sinds SSD cache mogelijk is in NAS'en helemaal :)

De switches die ik heb werken op 10/100/1/2.5/5/10gb staat er.

[ Voor 30% gewijzigd door cobalt60 op 21-07-2021 18:16 . Reden: Nog wat info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Nog 1 (domme) vraag. De verbindingen naar de IP cams gaan via het plafond bedraad, die sluit je wel aan met een RJ45 jack, zal ik voor die lengtes dan gewoon stranded/soepele kabel nemen? En heeft het dan nog meerwaarde om die via het patchpaneel te laten lopen of die dan wel direct op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Staat wel een fout in u tekening. Een modem heeft maar poorten tot 1Gb en niet 10Gb dus ga je daar geen 10Gb halen. En u PC'S wat voor poorten hebben die zitten van 1Gb of 10Gb want das ook bepalend voor u snelheid als je er maar hebt van 1Gb wat standaard is ga je daar geen 10Gb halen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-07 11:04
Dit hoeft niet een fout te zijn.
De Gb switch heeft diverse apparatuur. Die nemen ruimte van de backbone in die naar de 10Gb switch gaat, Als daarover ook het internet gaat (dus niet alleen het NAS verkeer) zit je die lijn meer te belasten.
Nu hangt dit natuurlijk ook af van de hoeveelheid verkeer die over die ene Gb lijn gaat en wat de internetsnelheid is. Persoonlijk als ik de ruimte in poorten had zou ik denk ook zo aansluiten en niet op de 2e switch omdat je backbone tussen de switchen sneller vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
cobalt60 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:28:
Nog 1 (domme) vraag. De verbindingen naar de IP cams gaan via het plafond bedraad, die sluit je wel aan met een RJ45 jack, zal ik voor die lengtes dan gewoon stranded/soepele kabel nemen? En heeft het dan nog meerwaarde om die via het patchpaneel te laten lopen of die dan wel direct op de switch?
Ik snap dat bij IP cams en vaak ook wifi accesspoint er geen andere optie is om RJ45's te gebruiken.
Je gebruikt daar ook gewoon stugge kabel voor.
Je moet dit allemaal zien als de vaste bekabeling die nooit meer verandert en dus stugge kabel en LSA montage.

Neem de bekende toolless Rj45's die ook een LSA aan boord hebben anders kun je de stugge kabel niet kwalitatief afmonteren.
De andere kant monteer je ook gewoon weer af op het patchpanel.

Vanaf het patchpaneel sluit je aan met kant en klare patchkabels die soepel zijn en van fabriekswegen van een degelijke trekontlasting zijn voorzien en goed geconstrueerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4J60CFC2yU6n26S6wSfaP5c59o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RAa2hGJ8jxKQ87YOFtvaOBCq.png?f=fotoalbum_large

Heb nu het schema compleet gemaakt met IP camera's en slimme deurbel.
De reden waarom ik het modem aansluit op de 10Gbps switch en niet op de 1Gbps, is precies wat @Cave_Boy zegt, doordat ik meerdere apparaten heb aangesloten op die switch en daarvan maar 1 draadje (1Gbps) naar de 10Gbps switch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Ik snap dat bij IP cams en vaak ook wifi accesspoint er geen andere optie is om RJ45's te gebruiken.
Je gebruikt daar ook gewoon stugge kabel voor.
Je moet dit allemaal zien als de vaste bekabeling die nooit meer verandert en dus stugge kabel en LSA montage.

Neem de bekende toolless Rj45's die ook een LSA aan boord hebben anders kun je de stugge kabel niet kwalitatief afmonteren.
De andere kant monteer je ook gewoon weer af op het patchpanel.

Vanaf het patchpaneel sluit je aan met kant en klare patchkabels die soepel zijn en van fabriekswegen van een degelijke trekontlasting zijn voorzien en goed geconstrueerd zijn.
Ahh fijn, dan kan ik gewoon 1 type kabel kopen op rol voor de kabels die tot de patchpanelen lopen, en korte patchkabels kopen voor de verbindingen naar de switches. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Neem bijvoorbeeld zulke connectors, die kunnen op stugge kabels.
https://www.onlinekabelsh...oor-cat6-utp-netwerkkabel

Als je meerdere kabels door een buis moet trekken is twinkabel erg handig.
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:56:
Neem bijvoorbeeld zulke connectors, die kunnen op stugge kabels.
https://www.onlinekabelsh...oor-cat6-utp-netwerkkabel

Als je meerdere kabels door een buis moet trekken is twinkabel erg handig.
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Naar kantoor laat ik twee dikke mantelbuizen leggen van 75mm.
Zou je overigens Coax samen met de UTP kabel in 1 buis leggen of de Coax in de tweede buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ip camera's hebben maar een aansluiting van max 100Mbps. Die 10Gb gaat niet veel uitmaken in u situatie wan je hebt te weinig gebruikers waardoor u 10Gb geen voordeel gaat hebben. En een tv met 10Gb heb ik ook nog niet gezien. En als u pc's geen netwerkkaart hebben die 10Gb ondersteunen heeft het ook geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@cobalt60
Zowel goede coax als als UTP hebben van elkaar geen last.

@Dyckie
Je snapt toch wel dat hij het over de bekabeling kwaliteit heeft en niet over de devices als tv en ip kamera's
Alle kabel die 10Gbps aankan kan dat ook aan.

Wij noemen dit soort opmerkingen "spijkers op laag water zoeken" ook wel bekend onder wijsneuzeriteus.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:11:
@cobalt60
Zowel goede coax als als UTP hebben van elkaar geen last.

@Dyckie
Je snapt toch wel dat hij het over de bekabeling kwaliteit heeft en niet over de devices als tv en ip kamera's
Alle kabel die 10Gbps aankan kan dat ook aan.

Wij noemen dit soort opmerkingen "spijkers op laag water zoeken" ook wel bekend onder wijsneuzeriteus.
Zal het dan zo zeggen. Deze kabels zullen enkel de 10Gbps kunnen halen als de kabels ook goed zijn afgemonteerd want de frequentie heeft invloed op de snelheid. Dus je kunt hier zoveel zeggen over 10Gbps maar alles hangt af van montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
@Dyckie

Aan de TV komt een HTPC/NUC te hangen, daar is de netwerkkabel voor. Niet vermeld in het schema, excuses.

En uiteraard hebben de pc's een 10Gbps NIC geïnstalleerd.

Verder nogmaals iedereen dank voor het meedenken in mijn situatie. Much appreciated!

[ Voor 39% gewijzigd door cobalt60 op 21-07-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Als je de ruimte hebt, zou ik er toch voor kiezen om die extra 4 kabels uit je kantoor door te trekken naar de meterkast, en NIET een apart patchpanel+switch in het kantoor te doen. Dat houdt de boel wat overzichtelijker, en al je switches netjes centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
OverTheTop schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:29:
Als je de ruimte hebt, zou ik er toch voor kiezen om die extra 4 kabels uit je kantoor door te trekken naar de meterkast, en NIET een apart patchpanel+switch in het kantoor te doen. Dat houdt de boel wat overzichtelijker, en al je switches netjes centraal.
Dus dan bedoel je ook om een 24 poort patchpanel te nemen in de meterkast, ipv een 12 poort. Ja dat zou wellicht ook een optie zijn, kost wel meer kabellengte. Maar zeker iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Hier zie je welke frequentie met welke snelheid overeen komt en ook welk cabling system.
Class D = Cat5e
Class E = Cat6
Class Ea = Cat6a

En dit zijn de waardes volgens norm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88Lux6sH0nLM8u20qKG_MF8B4tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kh5RA2LxK4ob9BYehlyY6y3E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dyckie op 21-07-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 29-06 22:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

cobalt60 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:17:
@Dyckie

Aan de TV komt een HTPC/NUC te hangen, daar is de netwerkkabel voor. Niet vermeld in het schema, excuses.

En uiteraard hebben de pc's een 10Gbps NIC geïnstalleerd.

Verder nogmaals iedereen dank voor het meedenken in mijn situatie. Much appreciated!
Ik heb zelf nu en maand of 2 een 10Gbit netwerk draaien in mijn nieuwbouw woning. Mijn voornaamste tip is om te geen SFP+ switch te gebruiken met trancievers. Ik heb best wat issues gehad met mijn verbinding naar zolder (die tegen de 30 meter lengte zit) om eea storingsvrij werkende te krijgen.

Gebruik pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation voor 10Gbit verbindingen (met trancievers) en pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) voor de overige hardware (AP's etc).
Heb 6 kabels naar de kamer liggen, 4 naar tuinhuis en kom (als ik alles zou patchen) zelf wat ruimte tekort :*).

Uiteindelijk de Ubiquiti tranciever vervangen door een van 10Gtek® wat het probleem op lijkt te hebben gelost.
dion_b schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:40:
Ander punt om mee te nemen:

Consumentenapparatuur met 10GbE is uitermate zeldzaam, maar je ziet ondertussen 2.5GbE aardig opkomen. 10GbE is ouder dan 2.5GbE en 5GbE. De meeste 10GbE spullen (switches) ondersteunen geen 2.5GbE en 5GbE. Als je mogelijk die twee wilt kunnen gebruiken, zul je zgn 'multi-Gigabit' spullen (lees: switch(es)) moeten kopen die naast 802.3an-2006 (10Gbase-T) ook 802.3bz-2016 (2.5Gbase-T en 5Gbase-T) ondersteunen. En die zijn duurder dan regulier 10GbE.

Als je nu een 10Gbase-T-only switch koopt loop je risico een nieuwe te moeten kopen voor 2.5GbE.
Ik zou ook een 2,5/5/10Gbit switch aanrader (pricewatch: ZyXEL XS1930-10 lijkt wel een leuk model) vanwege mijn issues met de trancievers.
10Gbit is wel een verademing als je ook Gbit internet hebt. Je kunt gewoon met fatsoenlijke snelheden spul over je netwerk sturen en vollebak je Gbit internet dichttrekken 8).
Aan 2,5 of 5Gbit heb je in de praktijk zat. Met de kennis van nu zou ik geen SFP+ switch meer kiezen iig.

Is het nodig? nee maar wil je het hebben als tweaker: JA!

[ Voor 32% gewijzigd door Tortelli op 21-07-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Tortelli schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:55:
[...]

Ik heb zelf nu en maand of 2 een 10Gbit netwerk draaien in mijn nieuwbouw woning. Mijn voornaamste tip is om te geen SFP+ switch te gebruiken met trancievers. Ik heb best wat issues gehad met mijn verbinding naar zolder (die tegen de 30 meter lengte zit) om eea storingsvrij werkende te krijgen.

Gebruik pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation voor 10Gbit verbindingen (met trancievers) en pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) voor de overige hardware (AP's etc).
Heb 6 kabels naar de kamer liggen, 4 naar tuinhuis en kom (als ik alles zou patchen) zelf wat ruimte tekort :*).

Uiteindelijk de Ubiquiti tranciever vervangen door een van 10Gtek® wat het probleem op lijkt te hebben gelost.

[...]

Ik zou ook een 2,5/5/10Gbit switch aanrader (pricewatch: ZyXEL XS1930-10 lijkt wel een leuk model) vanwege mijn issues met de trancievers.
10Gbit is wel een verademing als je ook Gbit internet hebt. Je kunt gewoon met fatsoenlijke snelheden spul over je netwerk sturen en vollebak je Gbit internet dichttrekken 8).
Aan 2,5 of 5Gbit heb je in de praktijk zat. Met de kennis van nu zou ik geen SFP+ switch meer kiezen iig.

Is het nodig? nee maar wil je het hebben als tweaker: JA!
Ik heb 2x 8 poort 10Gb switches van TP link (TL-SX1008)
En 2x 8 poort 1Gb PoE prosafe van Netgear (GS108P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
cobalt60 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:44:
[Afbeelding]

Heb nu het schema compleet gemaakt met IP camera's en slimme deurbel.
De reden waarom ik het modem aansluit op de 10Gbps switch en niet op de 1Gbps, is precies wat @Cave_Boy zegt, doordat ik meerdere apparaten heb aangesloten op die switch en daarvan maar 1 draadje (1Gbps) naar de 10Gbps switch gaat.
Wat is de reden dat er opeens een 2e 10Gb switch aanwezig is in je tekening?
Als ik het zo tel kom je op de 1e 10Gb switch op 8 poorten uit.
Misschien tel ik verkeerd maar als je de 2e 10Gb switch hetzelfde doet als je 1e (zelfde hoeveelheid poorten) dan heb je een backbone van 10Gb.

Je hebt 2x een POE switch. Er zijn diverse switches die 10Gb aankunnen en een aantal POE poorten hebben. Wellicht handig om een combi ervan te doen? Natuurlijk is er wel een prijskaartje daaraan.

Edit: Laatste post te laat gelezen. Er is al apparatuur aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Cave_Boy op 22-07-2021 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
OverTheTop schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:29:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai0vokumJvb5XOSGp4eKwBK-1MA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Trxseorcm0yE6mxaeUdmJt4.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het nu zo ingetekend dat ik alle switches en patchpanelen in een patchkast op 1 locatie heb.
Daarbij heb ik 2x een 10 poorts patchpaneel, waarbij 1 patchpaneel alle 10Gbps verbindingen heeft, en de andere alle PoE 1Gbps verbindingen. Ik zou het ook nog zo kunnen doen dat ik de patchpanelen verdeel op bestemming dus 1 voor kantoor en omgeving en 1 voor huis, zoals hieronder. Wellicht is dat toch nog wat overzichtelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7Gs5KhF4xgz1_B02atAMKSi6Cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SnB4ZMMWgjtgHFr4VAzmfPyi.png?f=fotoalbum_large

De switches zijn een gegeven, die heb ik al.

Dit is wel de mooiste opzet inderdaad en netjes gecentraliseerd, maar het nadeel is dat ik voor elke aansluiting in het kantoor (en daarbuiten) een kabel nodig heb vanuit de meterkast. Dat zijn in mijn geval dus 9 kabels. Best fors, ook gezien de afstand en kabellengte die ik dan nodig heb. (Afstand is ongeveer 25m).

De shared 10Gbps verbindingen zijn in principe reserve verbindingen (niet permanent aangesloten) in de duo WCD's Vandaar dat ik die minder prio geef en die aan de shared 10Gbps verbinding heb gehangen.

Ik hoop verder dat ik genoeg bandwidth overhoud voor alle IP camera's en WiFi AP's (die laatste steek in in de PoE WCD's) over die shared verbinding, maar alle camera's draaien op H265+ dus verstoken niet mega veel.

[ Voor 24% gewijzigd door cobalt60 op 22-07-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Cave_Boy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:27:
[...]

Wat is de reden dat er opeens een 2e 10Gb switch aanwezig is in je tekening?
Als ik het zo tel kom je op de 1e 10Gb switch op 8 poorten uit.
Misschien tel ik verkeerd maar als je de 2e 10Gb switch hetzelfde doet als je 1e (zelfde hoeveelheid poorten) dan heb je een backbone van 10Gb.

Je hebt 2x een POE switch. Er zijn diverse switches die 10Gb aankunnen en een aantal POE poorten hebben. Wellicht handig om een combi ervan te doen? Natuurlijk is er wel een prijskaartje daaraan.

Edit: Laatste post te laat gelezen. Er is al apparatuur aanwezig.
Klopt, ik heb 2x 10Gbps switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Nu online
Ik zou je het 2de schema adviseren. Dus alle patchpanelen aansluiten op basis van locatie. Overal 10Gb geschikte bekabeling gebruiken.
Dat maakt het veel praktischer in gebruik omdat je pas in je patchkast de beslissing neemt waar een kabel voor gebruikt wordt. Je zult zien dat er in de loop van de tijd andere apparatuur aangesloten wordt op de verschillende plekken, en dan is de logica op basis van snelheid niet meer correct.
Daarnaast heeft het als voordeel dat als een 10Gb aansluiting toch niet helemaal goed werkt je de aansluiting ernaast kunt 'upgraden' naar 10Gb (en dat snel kunt testen)
Vergeet ook niet dat de kale kabelkosten zeer klein zijn ten opzichte van de arbeidsuren en wanddozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
OverTheTop schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:00:
Ik zou je het 2de schema adviseren. Dus alle patchpanelen aansluiten op basis van locatie. Overal 10Gb geschikte bekabeling gebruiken.
Dat maakt het veel praktischer in gebruik omdat je pas in je patchkast de beslissing neemt waar een kabel voor gebruikt wordt. Je zult zien dat er in de loop van de tijd andere apparatuur aangesloten wordt op de verschillende plekken, en dan is de logica op basis van snelheid niet meer correct.
Daarnaast heeft het als voordeel dat als een 10Gb aansluiting toch niet helemaal goed werkt je de aansluiting ernaast kunt 'upgraden' naar 10Gb (en dat snel kunt testen)
Vergeet ook niet dat de kale kabelkosten zeer klein zijn ten opzichte van de arbeidsuren en wanddozen.
De WCD's had ik al doorberekend, extra kabel is wel een stuk prijziger, en de aannemer zou in eerste instantie 4 kabels trekken naar kantoor, 9 is toch heel wat meer. Zit ook te denken hoe ik zorg dat ik weet welke kabel welke is omdat elke WCD een directe (snelle) 10Gbps verbinding heeft met de hoofdswitch, en een shared verbinding met de secundaire 10Gb switch. En dan hebben we ook nog de 1Gb PoE lijnen naar de camera's. Hoe zou je zoiets doen? Het zou natuurlijk mooi zijn als ze net als in het schema ook netjes gesorteerd zijn 10Gb / 10Gb shared / 1Gb PoE. Als je patch panels gebruikt waarbij je losse keystones hebt die je kunt verwisselen is het niet erg, maar de simpele patchpanelen die ik zie daar kan je volgens mij de keystone volgorde niet meer van aanpassen als ze eenmaal afgemonteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
cobalt60 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:07:
[...]

De WCD's had ik al doorberekend, extra kabel is wel een stuk prijziger, en de aannemer zou in eerste instantie 4 kabels trekken naar kantoor, 9 is toch heel wat meer. Zit ook te denken hoe ik zorg dat ik weet welke kabel welke is omdat elke WCD een directe (snelle) 10Gbps verbinding heeft met de hoofdswitch, en een shared verbinding met de secundaire 10Gb switch. En dan hebben we ook nog de 1Gb PoE lijnen naar de camera's. Hoe zou je zoiets doen? Het zou natuurlijk mooi zijn als ze net als in het schema ook netjes gesorteerd zijn 10Gb / 10Gb shared / 1Gb PoE. Als je patch panels gebruikt waarbij je losse keystones hebt die je kunt verwisselen is het niet erg, maar de simpele patchpanelen die ik zie daar kan je volgens mij de keystone volgorde niet meer van aanpassen als ze eenmaal afgemonteerd zijn.
De aannemer/ of installateur die de kabels doet monteren kan gewoon alle shared een merk bij doen met een stip erboven bijvoorbeeld.

In dit geval zou ik wel 2 locaties doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Cave_Boy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:09:
[...]

De aannemer/ of installateur die de kabels doet monteren kan gewoon alle shared een merk bij doen met een stip erboven bijvoorbeeld.

In dit geval zou ik wel 2 locaties doen.
Wat ik ook nog kan doen is ipv 2 mantelbuizen naar kantoor leggen, 3 laten leggen, en daar dan 10Gb / 10Gb shared / 1Gb over verdelen. Dan weet ik in kantoor precies welke kabels welke klasse/speed hebben.

Ik neem overigens aan dat de kabels per bundel worden getrokken en niet per kabel. Is het dan raadzaam om meerdere rollen van 50 of 100m te kopen of gewoon een van 305m. Want in het laatste geval zal deze dan op maat geknipt moeten worden voordat je precies weet hoe lang de kabel wordt en dan heb je wellicht teveel snijverlies. Wat is hier handig in?

[ Voor 26% gewijzigd door cobalt60 op 22-07-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Nu online
cobalt60 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:15:
Wat ik ook nog kan doen is ipv 2 mantelbuizen naar kantoor leggen, 3 laten leggen, en daar dan 10Gb / 10Gb shared / 1Gb over verdelen. Dan weet ik in kantoor precies welke kabels welke klasse/speed hebben.
Ga nu niet verschillende soorten aansluitingen maken; dat gaat je later opbreken. Maak ze gewoon allemaal klaar voor 10Gb.
Je kunt de kabels ofwel van te voren markeren met bv gekleurde tape, of je kunt met een signaalgever een pieptoon op de kabel zetten, en die aan de andere kant weer met een ontvanger opsporen. De wat 'luxere' kabeltesters (ca €60) hebben dat ingebouwd.
Je kunt natuurlijk een doos kopen van 300 en die zelf alvast opknippen in 3x100m. Of je meet de kabels van te voren ongeveer uit (zeker niet te kort) en maakt je niet zo druk over stukjes van 5meter die je weg moet gooien (of die gebruik je later op de kortere stukken).
Nogmaals, de kosten zitten echt niet in de kale kabelmeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
OverTheTop schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:47:
[...]

Ga nu niet verschillende soorten aansluitingen maken; dat gaat je later opbreken. Maak ze gewoon allemaal klaar voor 10Gb.
Je kunt de kabels ofwel van te voren markeren met bv gekleurde tape, of je kunt met een signaalgever een pieptoon op de kabel zetten, en die aan de andere kant weer met een ontvanger opsporen. De wat 'luxere' kabeltesters (ca €60) hebben dat ingebouwd.
Je kunt natuurlijk een doos kopen van 300 en die zelf alvast opknippen in 3x100m. Of je meet de kabels van te voren ongeveer uit (zeker niet te kort) en maakt je niet zo druk over stukjes van 5meter die je weg moet gooien (of die gebruik je later op de kortere stukken).
Nogmaals, de kosten zitten echt niet in de kale kabelmeters
Nee misschien ben ik niet duidelijk geweest, alle kabel is straks dezelfde Cat6a U-UTP. Maar ik wil voor mijzelf duidelijk hebben dat ik alle Kabel per buis op een main switch / shared switch of de PoE switch zet. Ja ik kan ze ook markeren, zelfde idee. Ik ben sowieso niet van plan later nog uit te breiden. In principe ligt er volgens het schema straks zat.

Maar de vraag over meerdere dozen met kortere (50/100m) lengte was omdat ik dacht dat de installateur makkelijker dan meteen een bundel van 3 of 4 kabels kan trekken en niet eerst stukken moet knippen van 1 rol van 305m.

Dat signaalding waar jij het over hebt, daar hoef ik dus niet eerst een plug op af te knijpen? Dat zou wel ideaal zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet druk over maken, die installateur geeft je echt geen lagere prijs als het ietsje makkelijker gaat.

En elke kabel moet je bij het leggen altijd labelen aan beide zijden, anders wordt het een zooitje
Moet je gewoon afspreken met de installateur.

Achteraf gaan uitzoeken welke kabel waar uitkomt is heel vervelend en onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Zie ook dat je installateur je meetresultaten met een gecertificeerd toestel kan geven waarin staat dat de kabels en connectoren 10Gb aankunnen.

Zie als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pUinYuz7-M6n2oY5OGA5sXaMck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26neyUsfvsThkMGHC9cGSUJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Maakt de AWG voor de patchkabel nog veel verschil over die korte afstandjes? Ik zie AWG26/7 het meeste maar ik zie ook AWG25 te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Meeste grote merken hebben als patchkabels ook awg 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het gaat om de maximale verliezen in een kabel, er moet bijvoorbeeld een ohmse weerstand van 9,38 ohm of minder met 100m gehaalt worden.
Dat lukt met AWG 24 koper aders en met dunnere kabel dus niet.

Dit gezegd hebbende komt het maar weinig voor dat je in totaal 100m lengte hebt en dan maakt dat stukje dunnere patchkabel niet veel meer uit en als je voor de vaste bekabeling AWG23 gebruikt maakt die patchkabel al helemaal niets uit.

Volgens de norm mag een verbinding maximaal 100m zijn waarvan 90m vaste bekabeling en dan mogen je patchkabels dus maximaal 10m zijn bij elkaar opgeteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Hier vind je in hoe ze maximale lengte berekenen voor netwerkbekabeling.
Er zijn verschillende aspecten waar rekening mee gehouden word.
Zoals type patchkabels, lengte patchkabels, temperatuur.

https://1drv.ms/b/s!AqDHKOdO17EJdJCzalxsVUce0qE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Welk type patchpanel adviseren jullie mij in combinatie met cat6a U-UTP kabel? Ik zie dat vrijwel alle cat6a patchpanelen shielded zijn namelijk, maakt dat iets uit?

[ Voor 91% gewijzigd door cobalt60 op 29-07-2021 09:03 . Reden: Vraag anders geformuleerd ]

Pagina: 1