Airco en niet geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-11-2024
Hi allemaal,

Onlangs heb ik een AEG axp34u338cw aangeschaft. Lekker voor de warme dagen om de slaapkamer mee af te koelen.

In de handleiding staat dat met dikke koeienletters dat de airco op een geaard stopcontact moet worden aangesloten. Nu heb ik in de slaapkamer geen geaarde stopcontacten zitten.

Puur kijkend naar de groep zou de airco het moeten trekken volgens mij. Deze trekt 3400 watt. Een elektricien die ik gevraagd had de stopcontacten te aarden gaf aan dat dit geen enkel probleem moet zijn. Er zitten enkel wat lampjes aangesloten op stopcontacten uit dezelfde groep, geen zware apparaten.

Ik heb 3 vragen:
1. Waar is die aarde precies voor nodig? De airco voert condens af in een speciaal condens bakje dat ik eens in de zoveel tijd moet legen. Dat geeft ie keurig aan.
2. Stel dat de airco toch teveel stroom trekt op de groep, klapt die er dan in de groepenkast uit?
3. Ik heb de airco aangesloten op een verlengsnoer met een combiregelaar om te voorkomen dat de groep overbelast wordt. Is dit de juiste setup of gaat dat mank hier?

Ik ben wat huiverig dat de airco teveel stroom trekt en er dan een gevaarlijke situatie ontstaat maar daar hoeft ik volgens de elektricien geen zorgen om te maken. Toch tikt de combiregelaar continue als de airco aanstaat en dat tikje geeft volgens mij aan dat er teveel stroom gevraagd wordt. Klopt dit?

De airco is trouwens redelijk stil en koelt snel af dus zeker een aanrader. Heb eerder wat goedkopere merken geprobeerd maar die maakten of te veel geluid of koelde matig af. Deze werkt als een trein.

Groeten,
Sanne

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:23

FreakNL

Well do ya punk?

Een geaarde WCD zorgt ervoor dat het apparaat niet onder stroom komt te staan bij bijvoorbeeld kortsluiting.. Lijkt me ook wel handig.

Zo’n combi-regelaar is toch om 2 (zware) apparaten op 1 WCD/groep aan te sluiten? Als je de rest van je lampjes aan de ander kant van de regelaar hebt aangesloten zit je goed :+ Dat verwacht ik niet, dus in dit geval nutteloos…
/edit
Zo’n ding dus:
https://www.praxis.nl/ger...ne/droger/boiler-/5360532 ?
Daar hebben dus niks aan nu behalve als je de rest vd groep op het witte contact aansluit :+

3400 is wel een fikse unit! Dit soort apparaten mogen eigenlijk wel op een aparte groep. Mijn moeder was in ons ouwe huis altijd in de weer met van die elektronische kacheltjes en er was dus op een gegeven moment niet veel meer over van de bedrading die van centraaldoos naar WCD ging. Nu was dat ook prutsbedrading. Maar in heel veel ouwe huizen is dat ook gewoon zo en domweg niet bedoeld om constant hoge load op te zetten…

Hoe woon je? Een extra groep vereist het trekken van kabels naar (in dit geval) een specifiek WCD, maar je kan die WCD net buiten de meterkast laten uitkomen, dan is het maar 1 keer boren. Weet alleen niet of die WCD dan op de handige plek zit….

Ik heb zelf ook een huis met deels niet geaarde WCDs, maar ik zou dit soort apparaten er niet op aan durven sluiten.

Pas ook op met verlengsnoeren! Pak niet zo’n ding van de Blokker met 0.75mm aders maar pak een goeie zoals deze:
https://evplug.eu/product...HBjoMepx79qQaAtySEALw_wcB

In mijn tijd was het boven de 2000watt zelfs verplicht om een aparte groep te hebben. Dat is volgens mij deels verandert , maar als die airco echt boven de 3000watt trekt zou ik echt een aparte groep aanleggen (en alvast gaan sparen voor je energierekening).

[ Voor 129% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2021 06:32 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
Ik denk dat je airco een koelvermogen van 3500 watt heeft. Die zal in de praktijk nooit meer dan 1500 watt trekken.

Of je hebt echt een dikke airco

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 09:49
sannevanopstal schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 02:43:
Puur kijkend naar de groep zou de airco het moeten trekken volgens mij. Deze trekt 3400 watt. ....
Als ik op de website van AEG kijk staat er dat koelvermogen 3400 watt. Dit is niet gelijk aan het verbruik. (Ik zie dat het hieronder ook staat gereageerd.) Daarnaast trekt een (led)lamp niet zo veel stroom. Dit kan prima naast elkaar draaien. Wanneer je 4 van zulke airco's heb zal je wel kans hebben dat de groep eruit gaat. Is puur beveiliging tegen overbelasting. Ik denk dat je geen situatie heb die perse enorme risico's opleveren. :)

[ Voor 0% gewijzigd door t2012 op 21-07-2021 08:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Deze airco heeft een aansluitwaarde van 10 ampère volgens de handleiding, dus zo'n 2400W maximaal. In de praktijk zal hij dat niet continu trekken, volgens het energielabel zit hij op 1,3kWh per uur, dus 1300W.

Die 3400W is het koelvermogen. Met andere woorden: door 2400W aan elektrische energie te verbruiken pompt de airco 3400W aan warmte weg. Een factor 1,4 ongeveer.

Verder zijn mobiele airco's veel minder effectief dan een reguliere airco, maar je hebt het ding al gekocht en zelf de afweging gemaakt :) Ter vergelijking: een goede split-airco (waarbij het onderdeel dat heet wordt dus buiten de ruimte zit die je wilt afkoelen) kan koelen met een factor 9. Om 3400W aan warmte weg te pompen heb je dan 380W nodig in plaats van 2400W.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 21-07-2021 08:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:11
FreakNL schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:08:
Een geaarde WCD zorgt ervoor dat het apparaat niet onder stroom komt te staan bij bijvoorbeeld kortsluiting.. Lijkt me ook wel handig.
Dat laatste is niet juist, het heeft niks met kortsluiting op zich te maken. Randaarde zorgt er voor dat (de buitenkant van) een apparaat niet onder stroom komt te staan als het apparaat ergens stroom lekt (door bijv. beschadiging en/of water).
Bij kortsluiting (fasedraad op nuldraad) slaat de zekering (installatie-automaat) eruit. Bij een aardlek slaat de aardlekschakelaar uit. Randaarde beschermt tegen een schok door contact met een defect apparaat.

@sannevanopstal
Maar daarnaast zijn er ook apparaten die een aarde vereisen voor een stabiele werking, zoals voor apparaten met een chip.

Als een apparaat aarde vereist, dan is het simpel. Dan moet dat geregeld worden. (Het zou in de praktijk zonder aarde altijd kunnen werken door handmatig te prutsen, maar zoiets is gevaarlijk en zeker niet oké in dit soort gevallen.)

Ik neem aan dat je een standaardgroep hebt met een 16A zekering? Dat laat in theorie een maximaal vermogen door van 230Vx16A= 3840 Watt. Dan is een enkel apparaat van 3400 Watt geen probleem. Je kunt daarnaast dan nog rond de 400 Watt extra verbruiken. Een paar spaarlampen en telefoonoplader bijvoorbeeld halen samen de 200 Watt nog niet. Mocht je eens over de 3840 Watt komen, dan zal de zekering in de meterkast uitslaan. Is ook niet erg. Je kunt dan de nodige apparaten uitzetten, de groep inschakelen en daarna iets minder apparaten inschakelen.

Een geaard verlengsnoer is verder prima om ergens vanaf een afstand een apparaat stroom te geven. Alleen moet je dan op twee dingen letten:
1) Op welke groep is die kabel aangesloten? Want daar kan dan dus niet nog veel bij aan andere apparaten (als de airco echt 3400 W trekt).
2) Opgerolde kabels worden warm als er veel stroom doorloopt (werkt als een spoel). Dus verlengsnoeren op haspel altijd volledig uitrollen voor er stroom op komt.

Het mooiste is verder om een eigen groep voor de zware airco te plaatsen in de meterkast. Maar als dat op zich niet nodig is, dan hoeft dat uiteraard niet om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 11:50
De aardlekschakelaar, die zal je leven redden als je geëlektrocuteerd geraakt, maar die kan ook stuk en beschermt gezonde volwassenen.
Door de aarding, kunnen aanraakbare metalen delen niet onder spanning komen te staan, dat zal ook kinderen en huisdieren het leven redden als iets misgaat.
Aarding is verplicht voor alle toestellen met geaarde stekker, en dat is echt nodig voor je veiligheid.
Hoog tijd dat ze in NL eens orde op zaken stellen, en alle huizen zonder aarding onbewoonbaar verklaren. Je kan veel zeggen over België, maar hier hoor je niemand met die onzin dat ze geen aarding hebben.

Aparte groep voor zware belastingen, das allemaal leuk en aardig, maar totaal onzinnig als je installatie nog geen aarding heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 21-07-2021 08:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
naftebakje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:29:
Door de aarding, kunnen aanraakbare metalen delen niet onder spanning komen te staan, dat zal ook kinderen en huisdieren het leven redden als iets misgaat.
Inderdaad, en met name bij een apparaat dat water en elektriciteit combineert, wat bij een airco gebeurt (condenswater) is dit erg belangrijk.
Hoog tijd dat ze in NL eens orde op zaken stellen, en alle huizen zonder aarding onbewoonbaar verklaren. Je kan veel zeggen over België, maar hier hoor je niemand met die onzin dat ze geen aarding hebben.
Alle installaties in Nederland zijn al sinds decennia geaard, maar tot een jaar of 20 was het voor wandcontactdozen alleen verplicht in plaatsen als keuken, badkamer, en dergelijke. Daarom zijn er veel huizen, tot in de jaren '90 gebouwd, waarin WCD's in een muur van de woonkamer niet geaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Playa del C. schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:16:
[...]
@sannevanopstal
Maar daarnaast zijn er ook apparaten die een aarde vereisen voor een stabiele werking, zoals voor apparaten met een chip.
Ladingen apparaten met chip werken prima zonder aarde. Zie eigenlijk niet echt waarom die er één nodig zouden hebben.

Maar goed, zoals je schrijft is het inderdaad nodig voor veiligheid, zonder aarde zouden zaken bij een defect onder 230V kunnen komen te staan. Nu moet wel gezegd worden dat de gemiddelde Airco vooral veel plastic is. Bij dit model zie ik nog wat metaalkleurigs aan de bovenkant, maar ik neem aan dat dat ook gewoon plastic is in een metaalkleurtje.

Van wat ik me herinner van mijn oude mobiele airco zat er nog wel bij de achterkant een stuk metaal. Dat soort dingen zijn over algemeen de risico gevallen, metalen buitenkant van een apparaat, als er intern wat mis gaat zou het kunnen dat die op 230V komt te staan, en een aarde beschermd je daar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sissors schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Ladingen apparaten met chip werken prima zonder aarde. Zie eigenlijk niet echt waarom die er één nodig zouden hebben.

Maar goed, zoals je schrijft is het inderdaad nodig voor veiligheid, zonder aarde zouden zaken bij een defect onder 230V kunnen komen te staan. Nu moet wel gezegd worden dat de gemiddelde Airco vooral veel plastic is. Bij dit model zie ik nog wat metaalkleurigs aan de bovenkant, maar ik neem aan dat dat ook gewoon plastic is in een metaalkleurtje.

Van wat ik me herinner van mijn oude mobiele airco zat er nog wel bij de achterkant een stuk metaal. Dat soort dingen zijn over algemeen de risico gevallen, metalen buitenkant van een apparaat, als er intern wat mis gaat zou het kunnen dat die op 230V komt te staan, en een aarde beschermd je daar tegen.
Beetje off-topic maar elke pc is stabieler met de aarde-aansluiting. Elke voeding, moederbord en de rest is ermee verbonden.

In de praktijk is het doel uiteraard dat alles goed blijft werken. Risico op een aardlek is heel klein, maar die ene keer is soms meteen dodelijk. Het zijn verder verplichte voorschriften, bepaalde apparaten moeten randaarde, ook al is het gevaar heel erg klein.

TS geeft aan dat er condenswater uit het apparaat gehaald moet worden. Ik denk dat het daarom alleen al verplicht is om deze airco op randaarde aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 16:23
Je moet koelvermogen niet verwarren met verbruiksvermogen. Dit apparaat levert 3400 watt koelvermogen. Het verbruiksvermogen is 1300 watt. (volgens het energielabel van dit apparaat).
https://support.electrolu...0011016/eLabel/latest/PDF

1300 watt valt wel mee zolang je op die groep geen andere apparaten hebt zitten die ook veel vermogen kunnen verbruiken (wasmachine, droger, vaatwasser, oven, etc). Ik zou alleen wel uitkijken met een (te lichte) verlengkabel. Pak een kabel die hogere vermogens aankan.

[ Voor 33% gewijzigd door degrashopper op 21-07-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Zo'n airco trekt nooit continu 3400 watt.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dppa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 20:44
Al deze mobiele units gebruiken tegenwoordig R290 als koelmiddel. Dit is propaan, hetzelfde wat je ook gebruikt op campingvuurtjes. De hoeveelheid is wel heel klein, maar dit is toch een A3 uiterst brandbaar koelmiddel waar je geen ontstekingsbron in de buurt wil in geval er een lek is.

Het zal bij deze niet alleen voor personenbescherming, maar ook voor brandbescherming dienen. Vandaar de }:O van letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De ongeaarde stopcontacten in mijn huis hebben wel een aardedraad maar die hangt gewoon los achter het stopcontact!
Aardedraad is wel correct aangesloten op de aarde, hoefde alleen de stopcontacten te vervangen hier.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Playa del C. schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:16:
[...]
...
2) Opgerolde kabels worden warm als er veel stroom doorloopt (werkt als een spoel). Dus verlengsnoeren op haspel altijd volledig uitrollen voor er stroom op komt.

...
Laten we nu voor eens en altijd dat spoel/kabelhaspel/50hz verhaal eens vergeten. De kabel op een haspel wordt warm omdat er geen convectie is (de bedrading zit opeen). Als je 'm bifilair op zou rollen zou ie net zo heet worden.

Daarnaast, naast het reeds duidelijk uitgelegd veiligheidsaspect (en daar wil je niet aan tornen met een airco) is aarding ook gewenst om eventueel (capacitief geinduceerde) potentialen op je metalen onderdelen te vereffenen. Zeker icm water kan je airco wegrotten waar je bijstaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 21-07-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:19:
[...]

Laten we nu voor eens en altijd dat spoel/kabelhaspel/50hz verhaal eens vergeten. De kabel op een haspel wordt warm omdat er geen convectie is (de bedrading zit opeen). Als je 'm bifilair op zou rollen zou ie net zo heet worden.
Heb het eens opgezocht en je hebt gelijk! Bedankt voor de toevoeging. Irritant dat iemand mij dit vroeger dus eens zo heeft uitgelegd.
Toen ik op Google ging zoeken kwam ik toevallig nog dit oude topic op GoT hierover tegen: Haspel moeten uitrollen
Daarnaast, naast het reeds duidelijk uitgelegd veiligheidsaspect (en daar wil je niet aan tornen met een airco) is aarding ook gewenst om eventueel (capacitief geinduceerde) potentialen op je metalen onderdelen te vereffenen. Zeker icm water kan je airco wegrotten waar je bijstaat.
Dit is ook een leuke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 12:06
Heb niet opgezocht of dit type mobiele airco van TS metalen delen aan de buitenzijde bevat, maar de meeste mobiele units zijn qua behuizing aan de buitenkant volledig van kunststof. Ik heb er ook nog nooit een gezien die van metaal is. Of het moet een hele oude unit zijn ofzo...?!
Zelf heb ik er ook een staan (volledig kunststof), zit altijd in een ongeaard stopcontact ook, bij gebrek aan geaarde wcd's.
Gaat gewoon prima, maar zou er als het een (deels) metalen behuizing was, dus wel mee uitkijken ja.
Bij plastic behuizing zou ik me er niet druk over maken. De aarde zit sowieso niet verbonden/aangesloten aan de plastic buitenkant...

Een airco die wegrot waar je bijstaat is hoogstwaarschijnlijk al ettelijke jaren over de verwachte levensduur heen, of is van een onbekend merk. Het zijn gesloten systemen waar je echt wel heel lomp mee moet doen om die kapot te krijgen.
Dat gezegd hebbende.... Als je je condenswater gaat afvoeren door de unit in een natte badkamer op z'n kant te leggen terwijl hij aanstaat met de stekker in een niet geaard stopcontact... Ja ... :+

[ Voor 25% gewijzigd door GeeEs op 21-07-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

GeeEs schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:45:
Heb niet opgezocht of dit type mobiele airco van TS metalen delen aan de buitenzijde bevat, maar de meeste mobiele units zijn qua behuizing aan de buitenkant volledig van kunststof. Ik heb er ook nog nooit een gezien die van metaal is. Of het moet een hele oude unit zijn ofzo...?!
Zelf heb ik er ook een staan (volledig kunststof), zit altijd in een ongeaard stopcontact ook, bij gebrek aan geaarde wcd's.
Gaat gewoon prima, maar zou er als het een (deels) metalen behuizing was, dus wel mee uitkijken ja.
Bij plastic behuizing zou ik me er niet druk over maken. De aarde zit sowieso niet verbonden/aangesloten aan de plastic buitenkant...

Een airco die wegrot waar je bijstaat is hoogstwaarschijnlijk al ettelijke jaren over de verwachte levensduur heen, of is van een onbekend merk. Het zijn gesloten systemen waar je echt wel heel lomp mee moet doen om die kapot te krijgen.
Dat gezegd hebbende.... Als je je condenswater gaat afvoeren door de unit in een natte badkamer op z'n kant te leggen terwijl hij aanstaat met de stekker in een niet geaard stopcontact... Ja ... :+
Fout advies en foute interpretatie. Ben toevallig bezig met onderzoeken hoe een rvs koelplaat die galvanisch los hangt van alle andere metalen delen in een bepaalde motor binnen 24 uur weg kan roesten; sterke aanwijzingen (en gereproduceerd) dat dat kan gebeuren doordat de (hoogfrequente) motor spanning een potentiaal koppelt op het metaal wat vervolgens (het is een watergekoeld systeem) via het water een stroompje laat lopen en wegrot. Dat kan in ieder apparaat gebeuren en aarding is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Je hebt natuurlijk gelijk.
Gelukkig was het niet mijn intentie hier bindende adviezen te geven. Ik geef alleen aan dat het prima kan. De risico's zijn bekend en duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:17
GeeEs schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:23:
Je hebt natuurlijk gelijk.
Gelukkig was het niet mijn intentie hier bindende adviezen te geven. Ik geef alleen aan dat het prima kan. De risico's zijn bekend en duidelijk.
Tja, dat het kan is nogal logisch. De aarde is er in alle gevallen niet voor de werking maar voor de veiligheid (zowel mens als machine). Zonder zal het dus best werken (iig voor een tijdje ;) ). Ik zou toch zorgen voor een geaard stopcontact. Hier heb ik bij de installatie 1 van de stopcontacten vervangen door een geaarde versie, ook al moest ik hiervoor een nieuwe aardedraad erbij leggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Goed bezig! Inderdaad de beste manier.
Voor een handig iemand met voldoende kennis van electra en installatie daarvan is dit inderdaad ook goed te doen.
Voor mensen die vragen of je een geaarde stekker in een ongeaard stopcontact mag stoppen zou ik dit dan weer niet adviseren zelf te doen.
Dan kan je een installateur laten komen .. of je hebt een huurhuis waar het al helemaal niet mogelijk is of wordt gemaakt..
Pagina: 1