Eerste (tweedehands) auto kopen, waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.603 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
Gezien het gegeven dat het OV jammer genoeg steken laat vallen in de prijsstelling, aansluitingen tussen de verschillende vormen van, reisroutes en reistijden, ben ik momenteel aan het uitzoeken of het aanschaffen van een (tweedehands) auto een oplossing voor mij kan zijn.

Ik ben auto's op verschillende internetsites gaat bekijken en vergelijken en ben tevens in de wereld van autoverzekeringen en motorvoertuigenbelasting gedoken. Er is een dusdanig groot aanbod van zowel voertuigen als verzekeringen dat ik door de bomen heb bos niet meer zie, dus bij deze ben ik op zoek naar Tweakers met ervaring. :)

Na wat onderzoek tijdens de zoektocht lijken de volgende variabelen belangrijk:
-Aanschafprijs, want het budget is karig te noemen;
-Verwachte onderhoudsuitgaven a.d.h.v.:
  1. Aantal gelopen kilometers, geverifieerd met NAP;
  2. Bouwjaar en daaruit volgende verplichte APK keuringen;
-Verwachte verzekeringskosten, afhankelijk van het pakket:
  1. WA;
  2. Beperkte casco;
  3. Allrisk;
-Motorvoertuigenbelasting, afhankelijk van:
  1. Provincie van woonplaats(statisch);
  2. Ledig gewicht van het model;
-Mate van betrouwbaarheid, welke ik vast hoop te stellen met behulp van reviews op het internet.
-Evt. extra kosten voor wegenwachtservice, al dan niet inbegrepen bij een aankoop via een dealer.
-Brandstof, hybride motor kan zorgen voor brandstof- en CO2uitstoot-besparing bij stadsritten tot en met 50km/u en diesel schijnt voor extra belastinguitgaven te zorgen.

Met het oog op de bovenstaande variabelen ben ik op zoek gegaan naar een klein model auto, als bijvoorbeeld de Toyota Aygo. Volgens de beschikbare gegevens is de Aygo een auto welke in één van de laagste wegenbelasting categorieën en (afhankelijk van de leeftijd) één van de goedkoopste verzekeringscategorieën. Ik zie dit model opvallend vaak aangeboden worden op internet, dus heb ik de reviews gecontroleerd. Over het algemeen zijn deze lovend wat betreft betrouwbaarheid, maar ik lees af en toe verhalen over waterlekken en andere vervelende en vaker voorkomende mankementen.

Ik heb tevens geïnformeerd bij verzekeringsmaatschappijen wat ik het beste kan verzekeren. Allen proberen mij een allrisk te verkopen, maar ik betwijfel of het vaak forse prijsverschil met beperkte casco gerechtvaardigd is. Ik weet dat WA het wettelijk verplichte minimale is, maar amper dekking geeft.

Waar letten jullie op bij de aanschaf van een tweedehands auto en een nieuwe verzekering? Welke variabelen zijn belangrijk(er) om mee te nemen en wat zie ik over het hoofd? Op welke variabelen is besparen (on)verstandig? Welke merken en modellen kunnen jullie aanraden in het geval van een zoektocht naar een betrouwbare doch budgettair verantwoorde auto? Wat zijn de valkuilen bij het kiezen van autoverzekeringen? Kan ik beter gaan voor een "car sharing project" of "private lease" gaan in plaats van een eigen auto, zodra dat in de regio beschikbaar komt?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Eén ding wat veel mensen vergeten of niet weten is dat de kleinste auto's altijd in trek zijn. Of we het nu hebben over de VAG: UP, Citigo of Mii of Aygo of C1'tjes. Kleine fijne goedkope auto's. Maar men verkijkt zich hier juist op, indien je kiest voor een auto die wat meer is aangekleed zit je als snel aan flink wat Euro's een auto die een slag groter is (maar eigenlijk nog steeds klein is), is prijstechnisch ook heel aantrekkelijk.

Zo heb ik een half jaar geleden een Skoda Fabia (hatchback) gekocht uit 2016 die hartstikke modern is kan helaas weer weg i.v.m. een leasewagen enfin. Als ik een vergelijkbare moderne auto wil met dezelfde opties maar net iets kleiner betaal ik meer voor de aanschaf. Het verschil in prijs gaat mij niet inhalen met wegenbelasting, verzekering en onderhoud dat valt nog steeds reuze mee.

Mijn tip is om ook te kijken naar de op één na kleinste modellen, minder in trek en vaak goedkoper te vinden.

Qua verzekering ligt het puur aan de waarde en leeftijd van de wagen. All risk bij een relatief nieuwe WA bij een oudere auto. Eventueel kun je pechhulp ook goedkoop meeverzekeren i.p.v. 'dure' ANWB af te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 21-07-2021 00:52 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:01

ManiacsHouse

Scheisse!

Verzekeringen kies ik simpelweg een betrouwbare. Ik zit bijvoorbeeld al jaren bij Interpolis. Toen ik een jaar geleden een andere tweedehands auto heb gekocht, ben ik wel wat gaan kijken of er iets goedkopers was. Maar voor die paar euro per maand meer (dan gaat het om €4-5) zit ik liever bij Interpolis dan bij een of andere prijsvechter die soms rare regeltjes hebben (leeftijd auto bijvoorbeeld of je gewoon weigeren zonder echte reden). Interpolis nooit maar dan ook nooit gedoe gehad met schades (WA-plus) en altijd perfect geholpen, ook de 2 keer dat ze bij mij naar binnen kwamen rijden... :/

Verder ligt het dus echt aan je budget... Ik rijd sinds dat ik mijn rijbewijs heb rond in auto's van +/- €1000. Kun je in 3-4 jaar afrijden met minimaal onderhoud (nooit bezuinigen op veiligheid zoals banden etc) en dan hup de volgende.

Tweedehands met 'garantie' van een half jaar. Ik weet het niet... Die beginnen pas bij €3000-4000 en meer. Als na 7 maanden je motor compleet in gort draait heb je niks...

Ervaring met mijn auto's was dat als er in het eerste jaar niks abnormaals gebeurt hij de volgende 2 jaar ook wel haalt.

Ooit begonnen met een D Kadett. In perfecte staat. Tot ze bij me naar binnen crashten van achteren...
Golf 2 Gti. Geweldige bak. Niet kapot te krijgen.
Mijn favoriet was mijn Astra G Station met 8-klepper motor (16-klep Ecotec motoren waren oliedruipers). Die was motorisch niet stuk te krijgen. Reed altijd. Zou hem zo weer kopen.

Voordeel van oudere auto met 'oudere' techniek is dat er vaak de kinderziektes wel uit zijn. En het is vaak net wat simpeler zodat je ook zelf nog wat aan onderhoud en eventuele reparaties kunt doen.

Wat betreft kleine auto. Mijn ex heeft al 1,5 jaar een Hyundai Getz. Prima ding. Ook simpel te repareren als je het hebt over lampen en bijvoorbeeld een ruitensproeierpompje (dát had ze dus niet getest met de proefrit... 8)7 )

[ Voor 36% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-07-2021 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:16

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ik begrijp vooralsnog dat je gewoon een simpele auto zoekt om van A-naar-B te komen, met een klein budget?
Een A-segment (Toyota Aygo, Citroen C1 etc) kan dan in principe prima voldoen. In principe goedkoop om te rijden: verzekering, wegenbelasting, benzine (1,95 per liter op dit moment!), onderhoud.

Wel zou ik even nagaan of je misschien toch nog specifieke eisen hebt
Als je bijvoorbeeld vrij lang bent (1.90+) dan kan zo'n kleine auto vrij oncomfortabel zijn op de wat langere afstanden.
En als je vaak lange afstanden op de snelweg aflegt dan kan cruise-control een hele fijne optie zijn (is niet altijd standaard in dit segment).

Op zich hoeft de leeftijd en ook een hoger kilometrage geen probleem te zijn.
Wel is het belangrijk dat er een duidelijke historie bij de auto zit: onderhoud, reparaties, NAP (kilometers).

Is het een NL auto? Of import? Met import hoeft op zich niets mis te zijn, maar er zijn wel gevallen van kilometerfraude, verborgen schade etc. Zeker bij een handelaar zou ik daar in jouw geval niet snel aan beginnen.

Wat is de staat van de auto? Welk (groot) onderhoud zit er op korte termijn aan te komen?
Denk ook aan banden, accu, remblokken / remschijven.

Iets als 6-maanden Bovag garantie zou ik zelf niet snel doen. Maar veel nette garages geven standaard 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak.

Zoek als je een auto op het oog hebt ook even het model en bouwjaar na op merkfora (bekende euvels, betrouwbaarheid?) en bijvoorbeeld reviews van berijders op Autoweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:40
Ik vind mijn swift fijn, tegelijkertijd zou ik hem niet opnieuw bij dezelfde suzuki dealer kopen:
kreeg hem mee met APK.
Toevalligerwijs liet ik hem opnieuw APK keuren na 8 maanden:
koplamp zit los van frame, moet volledig worden vervangen (500 euro).
versnelling slipt, moet worden vervangen: 900 euro
4x wielen vervangen (300 euro)
paar kleine dingen (scheurtjes in airco aandrijfriem etc): 200 euro

auto was 6000 euro, maar is zo al ineens 2000 euro extra aan onderhoud.

voor rest rijdt hij wel erg fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 23:42

epic_gram

undercover moderator

True schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:50:
Eén ding wat veel mensen vergeten of niet weten is dat de kleinste auto's altijd in trek zijn. Of we het nu hebben over de VAG: UP, Citigo of Mii of Aygo of C1'tjes. Kleine fijne goedkope auto's. Maar men verkijkt zich hier juist op, indien je kiest voor een auto die wat meer is aangekleed zit je als snel aan flink wat Euro's een auto die een slag groter is (maar eigenlijk nog steeds klein is), is prijstechnisch ook heel aantrekkelijk.

Zo heb ik een half jaar geleden een Skoda Fabia (hatchback) gekocht uit 2016 die hartstikke modern is kan helaas weer weg i.v.m. een leasewagen enfin. Als ik een vergelijkbare moderne auto wil met dezelfde opties maar net iets kleiner betaal ik meer voor de aanschaf. Het verschil in prijs gaat mij niet inhalen met wegenbelasting, verzekering en onderhoud dat valt nog steeds reuze mee.

Mijn tip is om ook te kijken naar de op één na kleinste modellen, minder in trek en vaak goedkoper te vinden.

Qua verzekering ligt het puur aan de waarde en leeftijd van de wagen. All risk bij een relatief nieuwe WA bij een oudere auto. Eventueel kun je pechhulp ook goedkoop meeverzekeren i.p.v. 'dure' ANWB af te sluiten.
Dit is absoluut waar! Ik ben zelf ook van een a segment naar een c segment gegaan. Ik betaal inderdaad meer belasting en benzine, maar qua aanschaf was dit zoveel goedkoper dan een a-segment dat ik dat er pas over een aantal jaar (volgens mij 6 ofzo) uithaal. Echt de moeite waard om uit te rekenen. Al helemaal omdat ik verwacht om hem al binnen 6 jaar in te ruilen.

Die kleine autootjes schrijven bijna niet af. Als je een wat oudere bak koopt (ruim 10 jaar oud ofzo) zou ik echt naar een c segment zoeken.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je budget is karig zeg je. Hoe karig? Max 3000 ofzo?
Auto van dat budget lekker wa+ casco of alleen WA verzekeren (wel even op je inzittenden verzekering letten ook). Allrisk kan natuurlijk altijd, maar kost je ca 100 per maand. Dat gaat al snel richting 1/3e van de aanschaf van de auto per jaar. Da's een beetje overkill ;)

tweedehands auto aanbod is momenteel klein, dus prijzen extra hoog.

Maar begin is met wat je uit wilt geven aan een auto, da's de basis. De rest komt wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
Dank allen voor de vele reacties!
The Eagle schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:14:
Je budget is karig zeg je. Hoe karig? Max 3000 ofzo?
Auto van dat budget lekker wa+ casco of alleen WA verzekeren (wel even op je inzittenden verzekering letten ook). Allrisk kan natuurlijk altijd, maar kost je ca 100 per maand. Dat gaat al snel richting 1/3e van de aanschaf van de auto per jaar. Da's een beetje overkill ;)

tweedehands auto aanbod is momenteel klein, dus prijzen extra hoog.

Maar begin is met wat je uit wilt geven aan een auto, da's de basis. De rest komt wel.
Het budget is momenteel 5000 euro, dit is evt. uit te breiden bij enkele voordelen als bijv. een model met hybride motor als dit voor besparing op brandstofkosten zorgt.

Ik neig inderdaad naar een beperkt casco, het lijkt ongeveer 15,00 duurder dan een WA maar zoveel betere dekking. Allrisk is 50,00/maand duurder. Alleen zie ik wel dat dekking voor aanrijdingen er dan vaak buiten valt, en ik weet niet in hoeverre dat noodzakelijk is...
True schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:50:

Dank voor de tip! Er is geen bezwaar tegen een groter model, ik dacht enkel aan het allerkleinste model vanwege de verwachte lage maandlasten(wegenbelasting, verzekering en brandstofverbruik). Als het mogelijk is om voor een zelfde aanschafprijs van een kleine auto een wat grotere auto te hebben met airco en 5 zitplaatsen met een gelijkende of betere betrouwbaarheid en zonder significante stijging van premies, dan gaan we natuurlijk voor een wat grotere. :P

@ManiacsHouse Dank! Dat pechhulp meeverzekeren bij een autoverzekering was mij niet bekend. De tip om voor verzekering bij een 'gevestigde' naam te gaan heb ik inderdaad eerder ook gekregen. Ik zal het meenemen in de overweging.

@ultimateharry Echt specifieke eisen heb ik niet. Betrouwbaarheid is wel een dingetje, want ik wil dat hij wel een paar jaar mee kan gaan en langere ritten kunnen maken. Zoveel mogelijk zitplaatsen/ruimte zou wel leuk zijn, ook als die evt. dusdanig comfort bieden dat enkele uren zitten geen probleem is. Een kofferbak waarin wat tassen gelegd kan worden is essentieel, maar dat heeft elke auto tegenwoordig wel. Een airco in de zomer is wel fijn, Echter de ramen kunnen (als het goed is) ook gewoon open.

@Thijskoman Onderhoudshistorie is zeker een punt van aandacht. Ik heb wel gemerkt dat dit ontbreekt bij vooral de oudere modellen bij de kleinere autohandelaren. Vaak is de kilometerstand ook niet NAP geverifieerd, wat toch enigzins afschrikt. Merken als Daihatsu zijn zeker geen probleem, zolang de staat en onderhoud van het voertuig (verifieerbaar) goed is (bijgehouden).

TL;DR
-Budget 5000+, oprekbaar met goede reden;
-Eisen: Betrouwbaar, 4/5 zitplaatsen, kofferbak, airco, lagere maandlasten;
-Extra aandachtspunten: B/C-(merk)segment bekijken, onderhoudshistorie, iets groter dan kleinste=goedkopere aanschafprijs, bij oudere auto WA/beperkt casco verzekeren.

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 21-07-2021 14:50 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

5000 euro is een mooi budget, maar dan hoef je niet bij een dealer aan te kloppen. Dat hoef je bij 8k zelfs al niet. Universele autobedrijven hebben vaak wat staan, en anders een handelaar. tweedehands hybrides occasions gaan momenteel als warme brodjes en komen vnl uit het buitenland. Een hybride van jouw budget zou ik sowieso laten staan, die accupaketten hebben ook niet het eeuwige leven en zijn na x km gewoo aan vervanging toe (kost je bijna de helft van je budget aan vervanging).

Je wilt betrouwbaar? Zoek een Toyota. Yaris of Auris, benzine met ca 150k op de teller is vermoedelijk haalbaar. Hybrids zijn te duur voor je (ja echt, ik heb ze met 80k op de teller voor 11k+ weg zien gaan en met 150k wil je ze niet ivm acculeeftijd etc).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:10
[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018 hier ook nog veel tips.

The Eagle schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:30:
[...]
en met 150k wil je ze niet ivm acculeeftijd etc).
Net afgelopen weekend een Toyota Auris hybride (2015) met 159K gekocht, ex-leaseauto. Geen centje pijn en rijdt nog als een nieuwe. Hybride-accu uitgelezen via OBD2-tool en ziet er nog prima uit. Er rijden Prius rond met 300K erop en nog de originele accu. Een Toyota is met 150K net ingereden >:)

Maar voor topicstarter niet aan de orde, voor 5k heb je helaas geen nette hybride. Als ik zelf nog een tip mag geven: ga niet aan de uiterste grens van je budget zitten qua aanschaf. Koop een iets goedkopere, zodat je nog geld overhoudt voor een onderhoudsbeurt, set nieuwe banden e.d. In dit prijssegment is het soms allemaal net op het randje qua onderhoud. Remmen die misschien nog net een jaartje mee kunnen, banden die al wat droogtescheurtjes krijgen e.d.

Voor het zoeken kan ik gaspedaal.nl aanraden en stel dezelfde zoekopdracht ook in op Marktplaats.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umtcar.be
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik let vooral op de kilometerstand en de leeftijd. Ik koop het liefst een jonge en licht gebruikte auto. Als er een gezin is, moet hij er natuurlijk wel geschikt voor zijn.

https://www.umtcar.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dit topic is wel heel oud; gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.