cobalt60 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:26:
Nog wel een puntje. En dat is onwetendheid van mijn kant omdat ik nog nooit een CV heb gehad. Er komt ook een CV ketel in (CW5) waarop ook vloerverwarming wordt aangesloten voor heel de benedenverdieping. Ik lees net dat een CV ketel dus ook een behoorlijke stroomslurper is door de ventilator en de pomp. Maakt dat nog uit voor het advies voor 3x25A, of hoef ik mij daar geen zorgen om te maken?
Weet je zeker dat je een CV ketel wilt? Als je toch bezig bent neem dan gelijk een warmtepomp voor de vloerverwarming en dan heb je niet eens een gasaansluiting nodig.
Daarnaast heeft heel veel apparatuur een hoog piekvermogen maar staat het zelden tegelijk aan. Als ik alles in huis aan zet kom ik ook wel over de totale capaciteit van mijn 1x35A aansluiting heen maar dat gebeurt zelden, dan moet ik echt m'n best gaan doen met apparatuur tegelijk aanzetten en ook nog eens zo timen dat ze tegelijk hun maximale vermogen gebruiken.
Het enige waar 3x35A leuk voor is, is als je meerdere elektrische auto's snel wilt kunnen opladen. Maar ook die hebben doorgaans een intelligent systeem die het vermogen baseert op de resterende capaciteit in huis. Heb jij veel zware verbruikers aan dan gaat het opladen gewoon langzamer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6RIf1lgffLvjgCR9VPIqOhgj.png?f=user_large)
Hierboven een grafiek van de wasmachine en droger. Je ziet een vrij hoge piek, dat is de wasmachine die het water opwarmt voor het 30 graden wasprogramma. Daarna verbruikt hij ontzettend weinig stroom met enkel het wassen zelf. Daarna zie je een lang, continue verbruik van rond de 720 watt, dat is de droger.
Je ziet dat de droger gedurende een langere periode dezelfde hoeveelheid stroom verbruikt maar daarmee wel makkelijk onder de 800 watt blijft. De wasmachine kent een hoog piekverbruik maar zal dat enkel hebben bij het verwarmen van het water, dat is niet continue.
[
Voor 22% gewijzigd door
Tsurany op 23-07-2021 15:52
]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N