Discussie 3x35A vs 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 11:45
Hallo,

Voor de elektriciens onder ons is het een makkelijke rekensom, en als je 'm snapt dan is dat wellicht ook zo.
Het volgende is aanstaande; Huis gekocht, allerlei apparatuur komt in het huis waaronder het volgende:
  • Multi-split airco van 6.8kw (tellen de binnenunits met het aantal KW mee bij de buitenunit opgeteld? Of is dat wat ze vragen van de buitenunit?)
  • Elektrische kookplaat
  • Combi oven
  • Magnetron
  • Vaatwasser
  • Wasmachine
  • Droger
  • 2 gaming pc's (850w voeding)
  • NAS met meerdere switches door het hele huis
  • 6 IP cameras
  • Verder gebruikelijke apparatuur zoals 2 tv's en door het hele huis led spots (60x 3.9w)
Nu begrijp ik dat 3x25A een piekspanning van 17kw kan leveren. In principe zou je zeggen dat ik dat met bovenstaande apparatuur prima kan. Alleen de aannemer zegt, 3x35A is 'handiger'. Ja dat is handiger, ware het niet dat me dat 700 euro per jaar meer kost die hij niet hoeft te betalen. Ik vraag mij ook af of het echt noodzakelijk is om 3x35A te nemen en hoop dat iemand mij hier meer uitleg over kan geven.

De handleiding van de airco geeft overigens wel aan dat de aanbevolen afzekerwaarde 30A is.

Bij voorbaat dank!

Marcus

[ Voor 6% gewijzigd door cobalt60 op 20-07-2021 17:20 . Reden: Nog wat witgoed apparaten toegevoegd ]

Beste antwoord (via cobalt60 op 21-07-2021 09:50)

Verwijderd

AllesKan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:18:
[...]

Gewoon proberen op 3x25A, omzetten naar 3x35A kan altijd nog. (En kost heel veel minder dan bij voorbaat 700,- per jaar extra betalen.)
Mijn electricien stelde me voor de keuze:
- met 3x25A proberen, kans is heel groot dat je nooit problemen gaat krijgen, en als het in de toekomst nodig is verzwaren naar 3x35A voor een paar tientjes
- elk jaar 700 euro extra betalen en je zult nooit weten of het nodig was

Dat maakte het in mijn ogen een no-brainer. Tot nu toe nog 0 problemen gehad. Leuk al die piekvermogens, maar al die apparaten doen dat toevallig alleen gelijktijdig als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen én het volle maan is. Dan gaan wij die dag wel op vakantie.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58

Illusion

(the art of)

Deze discussie is al tientallen keren gevoerd.
https://gathering.tweaker...d%5B%5D=131&keyword=3x35A

Kort antwoord: lekker 3x25A nemen, gaat bij iedereen goed.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
Vraag aan die aannemer of hij die 700 euro per jaar bij willen lappen voor 30 jaar, zo niet 3 x 25A nemen. Dit is typisch geval van: het kost die aannemer niets en dan heeft hij 0% kans op gezeik. Hij zit immers niet met die rekening opgescheept. Nu is er 0.1% kans op gezeik (als jij nog een bubbelbad erbij neemt en 3 saunas) en dat probeert die aannemer te voorkomen.

Die 6.8 kW van die airco lijkt me ook thermisch vermogen, qua opgenomen vermogen zal dat denk ik ergens 2-3 kW zijn maximaal.

[ Voor 37% gewijzigd door Lollercopter op 20-07-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Lollercopter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:14:
Vraag aan die elektricien of hij die 700 euro per jaar bij willen lappen voor 30 jaar, zo niet 3 x 25A nemen.
Die 6.8 kW van die airco lijkt me ook thermisch vermogen, qua opgenomen vermogen zal dat denk ik ergens 2-3 kW zijn maximaal.
https://www.klimate.nl/da...ultisplit-buitenunit.html
Dit is de buitenunit.

De binnenunits variëren van 4.2kw tot 2kw. Maar moet ik die bij het verbruik optellen, of is dat wat ze van de buitenunit vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:29
Die pc's, camera's en nas is allemaal klein bier. Bij de kookplaat is het handig aan te geven of het een 3.6, 7.2 of 11 KW model is. Het vermogen van de airco zal waarschijnlijk het koel/verwarmingsvermogen zijn en niet het opgenomen elektrisch vermogen, maar type is wel handig. Combi oven eventueel ook. Maar zelfs dan, gewoon 3x25A nemen, omhoog kan altijd nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
cobalt60 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:04:
Ik vraag mij ook af of het echt noodzakelijk is om 3x35A te nemen en hoop dat iemand mij hier meer uitleg over kan geven.
Gewoon proberen op 3x25A, omzetten naar 3x35A kan altijd nog. (En kost heel veel minder dan bij voorbaat 700,- per jaar extra betalen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
cobalt60 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Dit is de buitenunit.

De binnenunits variëren van 4.2kw tot 2kw. Maar moet ik die bij het verbruik optellen, of is dat wat ze van de buitenunit vragen?
Dat is 6.8 kW thermisch koel vermogen wat die buitenunit kan leveren. Ik heb even snel gegoogled, die buitenunit heeft gewoon een 1 fase aansluiting, dus die kan maximaal +- 3.5 kW electrisch trekken uit het net. Dat overige koelvermogen haalt hij uit de buitenlucht dus die komt niet uit je meterkast. Het aantal binnenunits dat je ophangt doet niet ter zaken eigenlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:18:
[...]

Mijn electricien stelde me voor de keuze:
- met 3x25A proberen, kans is heel groot dat je nooit problemen gaat krijgen, en als het in de toekomst nodig is verzwaren naar 3x35A voor een paar tientjes
- elk jaar 700 euro extra betalen en je zult nooit weten of het nodig was

Dat maakte het in mijn ogen een no-brainer. Tot nu toe nog 0 problemen gehad. Leuk al die piekvermogens, maar al die apparaten doen dat toevallig alleen gelijktijdig als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen én het volle maan is. Dan gaan wij die dag wel op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Nielson schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:17:
Die pc's, camera's en nas is allemaal klein bier. Bij de kookplaat is het handig aan te geven of het een 3.6, 7.2 of 11 KW model is. Het vermogen van de airco zal waarschijnlijk het koel/verwarmingsvermogen zijn en niet het opgenomen elektrisch vermogen, maar type is wel handig. Combi oven eventueel ook. Maar zelfs dan, gewoon 3x25A nemen, omhoog kan altijd nog wel.
Kookplaat specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3D98JdQ_yX3-efOaLyGe3XZz5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIkWXiUmeOnIIPpbhS5kOzG9.jpg?f=fotoalbum_large

Combi magnetron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9YphQlzvRUhJ0LLsrB4zy89NL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiBA6VdztwDoy8WuWSP0yWQz.jpg?f=fotoalbum_large

Oven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKemXjNmto8Vq7eYWEf_6j8nWbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9JNh6x880gxbeyHVm4AR2DA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:35
Nielson schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:17:
11KW met een kookplaat trek je alleen als je alle pitten op max vermogen aanzet en dan de grote pit met turbo erbij.
Moet het eerste gerecht nog tegenkomen waar ik dat nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is "maar" een 7,4 kilowatt plaat. Verder alleen die combi-oven? Dan zou ik er geen moment ongerust op zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
_JGC_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:28:
Moet het eerste gerecht nog tegenkomen waar ik dat nodig zou hebben.
Als je zo'n gerecht tegenkomt vermoed ik dat jij degene bent die op het menu staat, en niet andersom. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:32:
Dat is "maar" een 7,4 kilowatt plaat. Verder alleen die combi-oven? Dan zou ik er geen moment ongerust op zijn.
Combi magnetron én oven. Alleen zal ik nooit alles tegelijk aan hebben. Maar ik kan mij wel een scenario voorstellen dat moeders de vrouw boven de wasmachine aan heeft en de droger, en ik beneden aan het koken ben en de airco aan. Geen idee of ik dan over die 17kw kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cobalt60 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:34:
[...]

Combi magnetron én oven. Alleen zal ik nooit alles tegelijk aan hebben. Maar ik kan mij wel een scenario voorstellen dat moeders de vrouw boven de wasmachine aan heeft en de droger, en ik beneden aan het koken ben en de airco aan. Geen idee of ik dan over die 17kw kom.
Als je groepen goed verdeeld zijn over de 3 fasen en je geen wasmachine en droger hebt uit het jaar kruik, verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

De keuken is een groep, de wasmachine een andere groep.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Mijn situatie is aardig vergelijkbaar met de jouwe, behalve dat ik ook nog 'n elektrische auto op de oprit heb staan. 3x25A gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Marzman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:47:
Zo simpel werkt dat niet he...

De keuken zijn diverse groepen, de wasmachine is een groep, en alles valt of staat met of een en ander netjes over de 3x 25A fases verdeelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:47:
[...]

De keuken zal eerder 3 of 4 groepen zijn. Hier 1 krachtgroep 3x16A en dan nog 3 gewone groepen van 16A. En dat is er officieel al 1 te weinig.

Vaatwasser
Boiler
Koelkast
Solo magnetron

Daar zitten er minimaal 3 tussen die officieel een eigen groep horen te hebben.

Wij hebben nog een relatief bescheiden meterkast (wel redelijk recent allemaal) en dan hebben we dus 1 krachtgroep en 8 gewone groepen. Die 8 is met alle nieuwe regels helemaal niet raar meer. (Mijn eerste appartement had 2x 16A, van die porseleinen draaistoppen..... dat waren nog eens tijden. Mijn installatie was in totaal dus max 32 A en ik kón de hoofdzekering er niet eens uitblazen zonder met spijkers aan de slag te gaan.)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:55
Voor kortstondige (30min)overbelasting heeft 3x25A een marge van zeker 25%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Pffff... naast wat je hierboven beschrijft heb ik hier op 3x25 een 8x4m buitenzwembad met pomp én warmtepomp voor verwarming, waterputpomp voor beregening van 1100m2 tuin en ik stook mijn woning elektrisch warm mbv een aardwarmtepomp...

Ben ooit begonnen op 3x35 tot bleek dat er een rekenfout was gemaakt. Zit nu al 3j op 3x25....

Niet druk om maken dus ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Toink op 20-07-2021 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@cobalt60 Ik heb een vergelijkbaar huis, echter ik verwarm ook nog eens alles met een warmtepomp.

Gaat prima met 3x25A tot nu toe (Ik monitor het realtime via de p1 poort). Af en toe ga ik wel over de 25A per fase, maar nooit heel lang. En dan is mijn verdeling eigenlijk nog niet optimaal.

Mocht ik ooit elektrisch gaan rijden, zorg ik wel voor een load-balancerende autolader, zodat die niet 16A over elke fase toevoegt, want dan zou ik in de winter potentieel wel een probleem creeren. Maar los daarvan ervaar ik geen enkel probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
Bij nieuwbouw krijg je toch automaten van de netbeheerder ? Dan kan je het zelf oplossen als de hoofdzekering klapt. Gebeurt het te vaak kan je altijd nog naar 3 x 35.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-10 17:01
[...]

En zelfs in die scenario zal je oven net moeten voorverwarmen op de snelle stand(grill+hetelucht combineren om snel op temp te komen), 4 pitjes op je kookplaat volaan staan, de wasmachine net in de hoofdwas nog de water verwarmen, de droger nog niet op temperatuur en je airco nog ver van targettemperatuur alles tegelijk om zelfs in de buurt te komen van de 17kw

In praktijk spoelt de wasmachine al en verbruikt die nog geen 50w, staat er maar een pannetje spinazie op de plaat terwijl er wat snelle lekkers in de oven ligt enzoenzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:58:
Bij nieuwbouw krijg je toch automaten van de netbeheerder ? Dan kan je het zelf oplossen als de hoofdzekering klapt. Gebeurt het te vaak kan je altijd nog naar 3 x 35.
Precies....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
3x25A, tenzij geld te veel hebt. In dat geval wil ik je elk jaar voor 500 euro wel een advies geven welke aansluiting je voor het volgende jaar moet kiezen. Voor de argumenten kun je even alle eerdere topics over dit onderwerp doorlezen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

cobalt60 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Dit is de buitenunit.

Die buitenunit verbruikt dus geen 6,8kW zoals anderen al stelde. Hij heeft een koelvermogen van 6,8kW (met andere woorden: hij kan maximaal 6,8kW aan thermische energie verplaatsen met behulp van véél minder elektrische energie).

Hier kun je de technische specificatie van je unit bekijken. Op pagina 4 kun je zien wat deze buitenunit samen met verschillende binnenunits minimaal, gemiddeld en maximaal verbruikt.

Deze buitenunit met een 4.2kW binnenunit en een 2kW binnenunit (let op, dit zijn koelvermogens! Geen benodigd elektrisch vermogens..) verbruikt in totaal minimaal 1,77A, nominaal 6,55A en maximaal 9,37A. Dat is dus het vermogen dat de drie units in dit voorbeeld gezamenlijk gebruiken.

Omgerekend naar watts heb je het dan over minimaal 400W, nominaal 1500W en maximaal 2200W. Niets om je zorgen over te maken dus ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:33
cobalt60 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:04:
• Multi-split airco van 6.8kw (tellen de binnenunits met het aantal KW mee bij de buitenunit opgeteld? Of is dat wat ze vragen van de buitenunit?)
• Elektrische kookplaat
• Combi oven
• Vaatwasser
• Wasmachine
• Droger
[/list]
Airco: 2000W (voor het type dat jij hebt)
Kookplaat: 7500W (idem)
Combi oven: hooguit 2000-3000W
Vaatwasser: 2000W
Wasmachine: 2000W
Droger: 2000W (1000W indien warmtepompdroger)
Stofzuiger: 1000W

De rest heb ik weggelaten want is opgeteld een afrondingsfout.

Als je letterlijk alles hierboven precies tegelijk aan weet te zetten en dan ook op het punt dat het maximaal stroom trekt (4 pannen koud water op het vuur, etc.), kom ik op 19 KW, dus je gaat dan net over de 17 KW heen. In de praktijk gaat dit je zelfs als je er moeite voor doet nog niet eens lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik stamp hier tegelijk aan op 1x35:
- vloerverwarming 1000W
- Wasmachine 2000W
- Vaatwasser 2000W
- Oven 1700W
- Stofzuiger 2200W

Samen 9900W. Zit je op 43A. Nog nooit een zekering gesprongen en dan heb ik hier nog zo'n kast met 5 smeltpatronen.
Koffiezetter, waterkoker en oven tegelijk aan op zelfde groep is hier ook nog nooit iets van gesmolten :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Dank voor met meedenken iedereen! Nu moet ik nog kiezen wat ik het beste antwoord vind, en er zitten zoveel goede antwoorden tussen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
mijn electromannetje gaf ook advies zoals @Verwijderd aangeeft.. Dus de boel laten verhogen naar 3 x 25A . Dat is echt genoeg.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Nog wel een puntje. En dat is onwetendheid van mijn kant omdat ik nog nooit een CV heb gehad. Er komt ook een CV ketel in (CW5) waarop ook vloerverwarming wordt aangesloten voor heel de benedenverdieping. Ik lees net dat een CV ketel dus ook een behoorlijke stroomslurper is door de ventilator en de pomp. Maakt dat nog uit voor het advies voor 3x25A, of hoef ik mij daar geen zorgen om te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
cobalt60 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:26:
Nog wel een puntje. En dat is onwetendheid van mijn kant omdat ik nog nooit een CV heb gehad. Er komt ook een CV ketel in (CW5) waarop ook vloerverwarming wordt aangesloten voor heel de benedenverdieping. Ik lees net dat een CV ketel dus ook een behoorlijke stroomslurper is door de ventilator en de pomp. Maakt dat nog uit voor het advies voor 3x25A, of hoef ik mij daar geen zorgen om te maken?
Geen zorgen over maken, die CV valt wel mee. En bovendien: die CV heb je niet tegelijk aan met je airco... (ofwel, als de airco op verwarmen staat natuurlijk...)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat je een CV ketel wilt? Als je toch bezig bent neem dan gelijk een warmtepomp voor de vloerverwarming en dan heb je niet eens een gasaansluiting nodig.

Daarnaast heeft heel veel apparatuur een hoog piekvermogen maar staat het zelden tegelijk aan. Als ik alles in huis aan zet kom ik ook wel over de totale capaciteit van mijn 1x35A aansluiting heen maar dat gebeurt zelden, dan moet ik echt m'n best gaan doen met apparatuur tegelijk aanzetten en ook nog eens zo timen dat ze tegelijk hun maximale vermogen gebruiken.

Het enige waar 3x35A leuk voor is, is als je meerdere elektrische auto's snel wilt kunnen opladen. Maar ook die hebben doorgaans een intelligent systeem die het vermogen baseert op de resterende capaciteit in huis. Heb jij veel zware verbruikers aan dan gaat het opladen gewoon langzamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYQndwd-fE5qywjMCn3EIF0aSD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6RIf1lgffLvjgCR9VPIqOhgj.png?f=user_large
Hierboven een grafiek van de wasmachine en droger. Je ziet een vrij hoge piek, dat is de wasmachine die het water opwarmt voor het 30 graden wasprogramma. Daarna verbruikt hij ontzettend weinig stroom met enkel het wassen zelf. Daarna zie je een lang, continue verbruik van rond de 720 watt, dat is de droger.
Je ziet dat de droger gedurende een langere periode dezelfde hoeveelheid stroom verbruikt maar daarmee wel makkelijk onder de 800 watt blijft. De wasmachine kent een hoog piekverbruik maar zal dat enkel hebben bij het verwarmen van het water, dat is niet continue.

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 23-07-2021 15:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Tsurany schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Weet je zeker dat je een CV ketel wilt? Als je toch bezig bent neem dan gelijk een warmtepomp voor de vloerverwarming en dan heb je niet eens een gasaansluiting nodig.

Daarnaast heeft heel veel apparatuur een hoog piekvermogen maar staat het zelden tegelijk aan. Als ik alles in huis aan zet kom ik ook wel over de totale capaciteit van mijn 1x35A aansluiting heen maar dat gebeurt zelden, dan moet ik echt m'n best gaan doen met apparatuur tegelijk aanzetten en ook nog eens zo timen dat ze tegelijk hun maximale vermogen gebruiken.

Het enige waar 3x35A leuk voor is, is als je meerdere elektrische auto's snel wilt kunnen opladen. Maar ook die hebben doorgaans een intelligent systeem die het vermogen baseert op de resterende capaciteit in huis. Heb jij veel zware verbruikers aan dan gaat het opladen gewoon langzamer.

[Afbeelding]
Hierboven een grafiek van de wasmachine en droger. Je ziet een vrij hoge piek, dat is de wasmachine die het water opwarmt voor het 30 graden wasprogramma. Daarna verbruikt hij ontzettend weinig stroom met enkel het wassen zelf. Daarna zie je een lang, continue verbruik van rond de 720 watt, dat is de droger.
Je ziet dat de droger gedurende een langere periode dezelfde hoeveelheid stroom verbruikt maar daarmee wel makkelijk onder de 800 watt blijft. De wasmachine kent een hoog piekverbruik maar zal dat enkel hebben bij het verwarmen van het water, dat is niet continue.
Ja ik heb heel lang gedacht over of ik een CV wil en snap je punt. Ik wil voor verwarmen ook proberen de airco te gebruiken ipv gas. Een warmtepomp pastte niet meer binnen het al enorm overschreden initiële budget. Want behalve dat de huizenprijzen zijn gestegen de afgelopen jaren, zo stijgen de kosten van een aannemer en materialen net zo hard mee.

Wellicht als we weer wat gespaard hebben in de toekomst dat ik de warmtepomp heroverweeg.

[ Voor 4% gewijzigd door cobalt60 op 23-07-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Op jaarbasis kan een CV-ketel inderdaad behoorlijk wat verbruiken, maar dat is omdat het héél veel uren zijn met een continu verbruik van enkele tientallen watts.

Net zoals een koelkast of diepvries op jaarbasis meer energie verbruikt dan een wasmachine. Terwijl de koelkast en diepvries volgens etiket een aansluitwaarde van omstreeks 100W per apparaat hebben, en de wasmachine een aansluitwaarde van 2000 tot 2500W heeft. De wasmachine draait echter maar een paar uurtjes per week en gebruikt daarbij maar kort zijn piekverbruik, terwijl de koelkast en diepvries ~25% van de tijd energie gebruiken en daarbij hun het energieverbruik dan continu dichtbij de aansluitwaarde ligt.

Maar... Een CW5 ketel voor uitsluitend vloerverwarming? Heb je geld te veel?

Een CW3 keteltje zal al genoeg zijn. Of gewoon een kleine warmtepomp. Scheelt op jaarbasis al 250 euro vastrecht voordat je maar één kuub gas hebt gebruikt.

Je kan dan voor nu waarschijnlijk beter de gas CV en airco's achterwege laten en de warmtepomp plaatsen. Met warmtepomp + vloerverwarming kun je immers óók de woning koelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Ivow85 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Maar... Een CW5 ketel voor uitsluitend vloerverwarming? Heb je geld te veel?

Een CW3 keteltje zal al genoeg zijn. Of gewoon een kleine warmtepomp. Scheelt op jaarbasis al 250 euro vastrecht voordat je maar één kuub gas hebt gebruikt.

Je kan dan voor nu waarschijnlijk beter de gas CV en airco's achterwege laten en de warmtepomp plaatsen. Met warmtepomp + vloerverwarming kun je immers óók de woning koelen.
Nee ook voor warm water in het hele huis en op de bovenverdieping heb ik nog wel een aantal radiatoren. CW5 is wat de aannemer adviseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34
Ivow85 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:11:
[...]
Met warmtepomp + vloerverwarming kun je immers óók de woning koelen.
Met warmtepomp + vloerverwarming kun je (zeer) beperkt de woning koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:28

DropjesLover

Dit dus ->

Heb je automaat-zekeringen in je hoofdschakelaar? Zoja, gewoon 3x25A
Zo nee, netbeheerder vragen om automaat-zekeringen van 3x25A. Langskomen kost €150 ofzo, het omwisselen is verder kostenloos.

Ploft een hoofdzekering, kan je hem zelf weer aan zetten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
kever678 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Met warmtepomp + vloerverwarming kun je (zeer) beperkt de woning koelen.
Je kunt het daarmee niet strak 20 graden houden in elk vertrek inderdaad. Maar in praktijk is dat ook niet nodig. Wanneer het buiten 30+ is, is het helemaal niet erg dat binnen de temperatuur oploopt tot 23-24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:00
DropjesLover schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:28:
Zo nee, netbeheerder vragen om automaat-zekeringen van 3x25A. Langskomen kost €150 ofzo, het omwisselen is verder kostenloos.

Ligt aan de netbeheerder. Hier kost omzetten van smelt naar automaat 568,55 euro.

Wij hebben gelijkwaardige apparatuur staan, maar een close in boiler, espressomachine en laadpaal extra. Nooit problemen gehad. Kan wel in de meter zien dat op alle fases ik wel eens 7kW getrokken hebben, maar allemaal kortstondig en dat kan je smeltzekering wel even aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Ophidian op 25-07-2021 14:32 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:28
Weet iemand wat ongeveer de kosten all-in zijn om van 3x35 naar 3x25 te gaan? Mijn aannemer weigert om de nieuwbouw aan te sluiten op 3x25....

Gaat om een Liander aansluiting.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Bschnitz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:40:
Weet iemand wat ongeveer de kosten all-in zijn om van 3x35 naar 3x25 te gaan? Mijn aannemer weigert om de nieuwbouw aan te sluiten op 3x25....

Gaat om een Liander aansluiting.
324,97 euro

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Ja dat is wat Liander zegt op de site, maar ik neem aan dat er nog een elektricien moet komen en dingen gewisseld moeten worden? Of denk ik gewoon te lastig?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Bschnitz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Ja dat is wat Liander zegt op de site, maar ik neem aan dat er nog een elektricien moet komen en dingen gewisseld moeten worden? Of denk ik gewoon te lastig?
Nee, verder geen aanpassingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Alleen even kijken hoe die airco gezekerd wordt, om selectief te blijven tov je hoofdzekering. Maar een automaat kan je waarschijnlijk zelf ook wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34
Ivow85 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Je kunt het daarmee niet strak 20 graden houden in elk vertrek inderdaad. Maar in praktijk is dat ook niet nodig. Wanneer het buiten 30+ is, is het helemaal niet erg dat binnen de temperatuur oploopt tot 23-24 graden.
Vrienden van mij krijgen het een paar graden koeler, als je zonder koeling de slaapkamers van de kinderen op 30+ hebt..

Daar liggen de kinderen dus alsnog met 27 graden op bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Ophidian schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Nee, verder geen aanpassingen nodig.
Geen airco, is vloerkoeling en zou dus lag verbruik moeten hebben. Maar vraag me meer af of er gekozen is voor 3x35 omdat er 10K WP op het dak komt.

Of tellen ZP niet mee? No clue of er verschil is tussen stroom opwekken en afnemen in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Bschnitz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Geen airco, is vloerkoeling en zou dus lag verbruik moeten hebben. Maar vraag me meer af of er gekozen is voor 3x35 omdat er 10K WP op het dak komt.

Of tellen ZP niet mee? No clue of er verschil is tussen stroom opwekken en afnemen in de kast.
Die tellen voor je hoofdzekering niet mee. Want je zal nooit meer dan 25A terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
DropjesLover schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:28:

Ik heb nu een afspraak met Enexis voor 3x25A. Maar zij zeggen het volgende:
'uw hoofdschakelaar dient vervangen te worden door een 3-fasen hoofdschakelaar voordat de monteur werkzaamheden kan uitvoeren, u bent hier zelf verantwoordelijk voor'. In de offerte van de aannemer is een nieuwe 12 groepen meterkast meegenomen. Ik neem aan dat de aannemer dan de hoofdschakelaar ook vervangt. Moet ik dan aan de monteur van Enexis vragen om automaat zekeringen?

Kosten monteur Enexis zijn overigens €261,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:29
cobalt60 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:40:
Ik heb nu een afspraak met Enexis voor 3x25A. Maar zij zeggen het volgende:
'uw hoofdschakelaar dient vervangen te worden door een 3-fasen hoofdschakelaar voordat de monteur werkzaamheden kan uitvoeren, u bent hier zelf verantwoordelijk voor'.
Enexis lijkt te denken dat je een upgrade wil doen van 1 x 35/40A naar 3 x 25A? Maar gaat het bij jou nu om verbouw of nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Nielson schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:55:
[...]
Enexis lijkt te denken dat je een upgrade wil doen van 1 x 35/40A naar 3 x 25A? Maar gaat het bij jou nu om verbouw of nieuwbouw?
Verbouw. Er zit nu 1x 25A in, staat ook in de portal als ik inlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
Maar moet ik nou Enexis vragen voorafgaande aan de afspraak om automaatzekeringen of de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De aannemer plaatst een kast met 3-fasen hoofdschakelaar, daarna kan Enexis pas je aansluiting van 1 naar 3 fasen upgraden. Tegelijk met dat upgraden zou je automaatzekeringen kunnen laten plaatsen, zal je wel specifiek opdracht voor moeten geven.

Je kunt een 3-fase kast wel aansluiten op 1 fase, andersom wordt lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
_JGC_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:36:
De aannemer plaatst een kast met 3-fasen hoofdschakelaar, daarna kan Enexis pas je aansluiting van 1 naar 3 fasen upgraden. Tegelijk met dat upgraden zou je automaatzekeringen kunnen laten plaatsen, zal je wel specifiek opdracht voor moeten geven.

Je kunt een 3-fase kast wel aansluiten op 1 fase, andersom wordt lastiger.
Ja en die specifieke opdracht, die moet ik aan de monteur van Enexis geven? Ik kan namelijk bij een opmerkingenveld van de afspraak nog iets opgeven, als de monteur van Enexis de zekeringen plaatst, is het misschien handig dat ik dat dan van tevoren meld. Maar als de Aannemer het gaat doen dan maakt het niet zoveel uit. Dat is even wat ik wilde weten :)

[ Voor 21% gewijzigd door cobalt60 op 27-07-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Als jij automaten als hoofdzekering wilt zal je dat bij je aanvraag moeten doen. Enexis is daarvoor verantwoordelijk aangezien het voor de meter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
_JGC_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:05:
Als jij automaten als hoofdzekering wilt zal je dat bij je aanvraag moeten doen. Enexis is daarvoor verantwoordelijk aangezien het voor de meter zit.
Ah super, dank voor de opheldering.

Edit:

Automaatzekeringen aangevraagd bij Enexis :)

[ Voor 38% gewijzigd door cobalt60 op 27-07-2021 16:12 . Reden: Update na telefoongesprek met Enexis ]

Pagina: 1