Kringen op nieuw aanrechtblad

Pagina: 1
Acties:
  • 47.480 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Geen idee waar ik dit anders nog zou kunnen navragen dus probeer het hier.

Wij hebben een nieuwe keuken met een composiet aanrechtblad, alleen zit het al vol met kringen. We onderhouden het aanrechtblad met het middel wat er erbij hebben gekregen van de leverancier maar krijgen de kringen er met geen mogelijkheid uit.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Ik heb echt het idee dat er iets mis is met het blad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9c2nT-OL1zH6q9wxd7zNvpVvsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScMUIbIiBP2sKc9gbdDUpmhp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Es0IyRSIWnC7Z1gxlul7gGatGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBVK61scM3zPpwN5vxko2nSO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:18
Iets heets op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:32
Deksels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Wij hebben hetzelfde probleem met composiet blad. Tip van keukenboer: boenen met Cif zónder schuurmiddel. Dat werkt best redelijk. Wat hier de vlekken veroorzaakt zijn plastic zaken die niet droog uit de afwasmachine komen. En zeep/afwasmiddel, dat geeft ook dit type vlekken.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zijn dat niet de 'zuignap' ringen van de fabriek ? Die trekken na een paar weken weg.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Sorry, het zijn gewoon ringen van beker of zaken wat wellicht wat nat waren en niet meteen opgeruimd.
Maar een keukenblad zou hier toch tegen moeten kunnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb een composiet blad (Ceasarstone) en gebruik sinds kort een wonderspons voor dergelijke vlekken. Het is een sponsje dat glad aanvoelt maar heel licht schuurt. Besloten om te gebruiken nadat iemand dit ergens op een forum als tip gaf.

Pas ook op met zure zaken als: citroen(sap), kiwi's en cola.

Voorbeeld:

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wonderspons/p/2509774

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
dongilles schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:02:
Sorry, het zijn gewoon ringen van beker of zaken wat wellicht wat nat waren en niet meteen opgeruimd.
Maar een keukenblad zou hier toch tegen moeten kunnen
Volgens mij is keramiek het enige materiaal wat hier tegen kan. Glas & RVS natuurlijk ook, maar daar krijg je sneller krassen op (al is dat bij RVS wel weer mooi vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:03
Het lijkt mij dat je hier te maken hebt met een soort kalkvlekken.
Wij hadden in onze vorige keuken precies hetzelfde probleem gehad met een "mat/gezoet" donker keukenblad.

We hebben nu in onze nieuwe keuken bewust voor een hoogglans / gepolijste variant gekozen (ook donker). Hier hebben wij geen last meer van dit soort vlekken. (heb jij nu natuurlijk niks aan).

Mijn advies zou zijn contact op te nemen met de leverancier, kijken of zij een oplossing hiervoor hebben. Ik zou overigens wel erg oppassen met zuurhoudende en schuurmiddeltjes.

Misschien is een kijkje nemen in Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen? topic. Geeft je een hoop plezier. (Overigens hebben wij op dit moment nog niet zo'n ding)

[ Voor 5% gewijzigd door g00gle op 20-07-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
doogster schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:13:
Ik heb een composiet blad (Ceasarstone) en gebruik sinds kort een wonderspons voor dergelijke vlekken. Het is een sponsje dat glad aanvoelt maar heel licht schuurt. Besloten om te gebruiken nadat iemand dit ergens op een forum als tip gaf.
Dit staat ook in de handleiding van onze keuken, nog niet geprobeerd, maar ga dat zeker wel doen! De algemene term zonder wonder-marketing is 'melamine spons'.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toch wel weer bijzonder...

Een aanrechtblad wat niet geschikt is voor z'n taak: aanrechtblad wezen. :X :+

Of, wacht ff, een nieuwe designkeuken mag natuurlijk niet gebruikt worden, want dan heeft 'ie geen designlook meer. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:49
Bij onze houten tafel ben ik heel voorzichtig geweest met water. We hadden een soort vaas we op staan, maar met droogbloemen er in, kwam dus geen water aan te pas. Toen ik hem een keer weg haalde om schoon te maken zat er een dikke kring onder. Waarschijnlijk als gevolg van zonlicht dat door het dikke glas gefocust werd op de randen en de tafel daar dus meer belicht is dan de rest van de tafel.

Als je glazen in de zon op het aanrecht hebt laten staan kan dat wellicht ook nog het geval zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Wij hebben volgens mij redelijk hetzelfde blad. Is het een Jetstone? Die van ons ligt er sinds 2014. We hadden ook direct last van die kringen. Je krijgt ze er ook niet uit met heet water en zeepsop. We baalden daar wel van, want als je daar dan nog 10 jaar tegenaan moet kijken......

De oplossing bij ons was Cif Cream icm zachte kant schuurspons. Wat @Mercarra zegt dus.

Blad ziet er nog als nieuw uit, zeker als we het weer een keer schoongemaakt hebben. Maar na een week of 3 niks doen ziet het er bij ons ook uit zoals in de topic-start. Daar is dus niks vreemds aan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bijna nooit iets (vuils/nats) direct op het keukenblad zet en dan hoef je minder te onderhouden. Maar als mijn vriendin kookt is het 1 grote bende qua natte zooi en groente/fruit, resten en dan krijg je dus dit..

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 20-07-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Schoonmaken met Dasty ontvetter.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijl op 20-07-2021 12:44 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 23:00

thof

FP ProMod

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incentio
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07-2024
Welk merk van steen is het? (silestone - ceasarstone - unistone - ...)?

Cif cream als eerste proberen. (met zachte spons)

Het te goed willen doen komt meer voor dan je denkt. Sommige leveranciers van werkbladen behandelen deze al in de fabriek. Als je dan zelf 'te' regelmatig zelf het voedende product gebruikt krijg je een omgekeerd effect.
Het voedende product legt als het ware een laagje op het werkblad en daarin kunnen zich dan strepen of ringen vormen.

In dit geval met een deftige zeep (HG - Lithofin) helemaal proper maken. Zodat het laagje eraf is (Kan ook in samenspraak met de leverancier)

Als het kalkresidu is zou een deftige composiet moeten bestand zijn tegen antikalk producten (Let wel dat je dit goed naspoelt met klaar water. (let op met producten met ammoniak of bleekmiddel)

Een matte steen is altijd moelijker in onderhoud dan een blinkende als verkoper geef ik dit altijd mee met de klant. Dus handdoekje leggen om vaat te laten drogen of onmiddellijk opdrogen bij opruimen :)

Handige link met reinigingstips

[ Voor 5% gewijzigd door Incentio op 20-07-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Wat vind ik mijn HPL werkblad toch heerlijk. Veel goedkoper, nergens mee opletten. Rechtstreeks snijden kan je er natuurlijk niet op maar doe je bij composiet of andere materialen ook best niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Galactic schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:33:
Wat vind ik mijn HPL werkblad toch heerlijk. Veel goedkoper, nergens mee opletten. Rechtstreeks snijden kan je er natuurlijk niet op maar doe je bij composiet of andere materialen ook best niet.
Is alleen echt niet om aan te gluren. :+ Ik kan ook melden dat fosforzuur ook plekken in HPL brand 8)7 Heb een keer voor bierbrouwen de ontsmetter erop laten staan. Maargoed daar kan geen enkel blad tegen behalve glas.

Ik heb van Silestone een composiet keukenblad, nu sinds kort. Is ook mat en blijft niks op achter. Heb kersenjam gemaakt, overal hete jam gespetterd en pas de dag erna opgeruimd... niks aan het handje. Het lijkt soms als het blad nat is dat er kringen in zitten, maar als het opdroogt is het gewoon weg.
Composiet is wat mij betreft het beste materiaal qua uiterlijk en functie.
Als je echt hufterproef wil dan moet je een volledig RVS keukenblad doen, zoals de befaamde sociale huurwoning keukenblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Mijn HPL blad is 23 mm en krijg ik veel complimenten van. Is niet zo een standaard keukenwinkelblad v. Die zijn dikker in inderdaad minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Oke mijn volgende keuken is dus geen composiet. We hebben nu natuursteen en doen er alles op. Snijden ( wel proberen te vermijden na verloop van tijd krijg je krasjes ) hete pannen net van het vuur natte spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Dank voor alle reacties.
Gelukkig om te horen dat wij niet de enige zijn met dit probleem.

Blad wat wij hebben is een Dekker Evora Quartz Easy Rock Velve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

martijnr17 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:20:
Oke mijn volgende keuken is dus geen composiet. We hebben nu natuursteen en doen er alles op. Snijden ( wel proberen te vermijden na verloop van tijd krijg je krasjes ) hete pannen net van het vuur natte spullen.
Natuursteen wordt juist vaak om dit soort reden afgeraden omdat het poreus is :?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-05 20:16
En hangt echt af of het gezoet of gepolijst composiet is
Het een is echt veel gevoeliger dan het ander kwa vlekken intrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:24

liberque

Vrijzinnig!

Keukenpapiertje licht vochtig maken, dippen in as van de open haard of as van een asbak en zonder veel druk rondjes draaien op de kringen. Daarna met een schoon keukendoekje de as weer weghalen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

martijnr17 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:20:
Hier al 7 jaar een composiet blad wat er als nieuw uitziet..Gezoet. Gepolijst vind ik niet mooi.

Als eens in de 2 weken ff behandelen al teveel werk is…

Alles in huis heeft onderhoud nodig. En hier kijk je dagelijks naar. Natuurlijk is een kunststof werkblad minder onderhoudsgevoelig maar het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:18
Maak het al 12 jaar schoon met Jif, later Cif, en een schuursponsje, gaat prima. Weet alleen het merk / type niet van m'n blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Bor schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Natuursteen wordt juist vaak om dit soort reden afgeraden omdat het poreus is :?
Het is graniet, gepolijst gok ik want spiegeld. Maar ik zie er weinig op. Heb wel eens waarschuwingen gehad dat je op moet passen met zuren maar ook daar zie ik niks van. Niet dat we dagen een citroen erop laten liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 12:01
martijnr17 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:21:
[...]

Het is graniet, gepolijst gok ik want spiegeld. Maar ik zie er weinig op. Heb wel eens waarschuwingen gehad dat je op moet passen met zuren maar ook daar zie ik niks van. Niet dat we dagen een citroen erop laten liggen natuurlijk.
Graniet is een stollingsgesteente en kan vrijwel overal tegen.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld marmer en arduin die kalkhoudend zijn en dus veel gevoeliger voor bijvoorbeeld zuren.

Ons keukenblad is ook graniet, al 20 jaar oud maar ziet er nog als nieuw uit. Ik zet er gewoon potten en pannen recht van het vuur / oven op. Het enige dat we om de paar jaar doen is behandelen om het terug mooi te laten glimmen.

Wat mij betreft is graniet het ideale materiaal voor een aanrecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:18
Ook ik gebruikte hier altijd Dasty van de Wibra voor. (nu ander huis met ander blad)
Wij hadden een composiet blad op een eiland, daar zag je alles op.
Op den duur word het blad bij normaal reinigen een grote vlek en word een beetje wazig.
Dasty erover, ff intrekken en afpoetsen en was weer als nieuw.

Ik gebruikte de keuken ook om bier te brouwen dus het blad kreeg vaak op z'n kl*ten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Lollercopter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Is alleen echt niet om aan te gluren. :+
Maar composiet met kringen is wel mooi? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Jij koopt ook een auto zonder lak omdat de lak toch vies wordt ?

Of een deur in de grondverf omdat er toch strepen/vegen opkomen?

En alleen donkerbruine kleding omdat het na verloop van tijd toch vies wordt?

Het is niet dat die kringen blijvend zijn hè….

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
FreakNL schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:15:
Jij koopt ook een auto zonder lak omdat de lak toch vies wordt ?

Of een deur in de grondverf omdat er toch strepen/vegen opkomen?

En alleen donkerbruine kleding omdat het na verloop van tijd toch vies wordt?

Het is niet dat die kringen blijvend zijn hè….
Met de middelen die ik momenteel heb gebruikt komen de kringen gewoon direct terug zodra het blad droog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wij hebben ook composiet en gebruiken altijd groene zeep, werkt vrij goed voor groenten/vet vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dongilles schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Met de middelen die ik momenteel heb gebruikt komen de kringen gewoon direct terug zodra het blad droog is
Ben je al naar de supermarkt geraced voor een fles Cif Cream?

https://www.ah.nl/product...huurmiddel-original-cream
https://www.ah.nl/product...chuurmiddel-citroen-cream

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:33

Sharky

Skamn Dippy!

Tehh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Volgens mij is keramiek het enige materiaal wat hier tegen kan. Glas & RVS natuurlijk ook, maar daar krijg je sneller krassen op (al is dat bij RVS wel weer mooi vind ik).
Mijn ouders hebben een of ander fancy aanrechtblad uit één stuk van Belgisch graniet of iets dergelijks. Ziet er mooi uit met allerlei kleine fossieltjes die je kunt zien zitten. Maar wee je gebeente als je er citroensap oid op morst want dan komt m'n moeder er aan met een middeltje om het schoon te maken. Slaat nergens op.

RVS is inderdaad mooi. Ik ken iemand met een RVS aanrecht waarbij de spoelbak er onderdeel van is, dus geen randjes of iets dergelijks. Ziet er heel mooi uit en helemaal nu het een poosje gebruikt is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:36
dongilles schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:45:
Dank voor alle reacties.
Gelukkig om te horen dat wij niet de enige zijn met dit probleem.

Blad wat wij hebben is een Dekker Evora Quartz Easy Rock Velve.
Wij hebben ook een blad van Dekker en na alle goedbedoelde maar slechte tips van onze keukenboer ( groene zeep, cif, azijn... alle in combinatie met de melamine spons) heb ik iemand van Dekker zelf over de vloer gehad omdat wij de vlekken van koffie en thee niet uit het blad kregen.

Hij stond verbaasd van de slechte tips en ging even naar zijn bus, pakte daar een flacon Cillit Bang met bleek klik
Vervolgens spoot hij een paar keer op de vlekken, liet het ongeveer 3 min inwerken, pakte de melamine spons, wreef ligt, nam een schone doek, en hoppa, resultaat, een schoon blad.

Volgens de medewerker van Dekker laten dingen zoals groene zeep of cif een laagje op je blad achter welke de toplaag (welke gepolijst is en dus een inimini beetje open staat) dicht waardoor je als het ware het vuil opsluit. Dat doet de Cillit Bang blijkbaar niet. Verder geeft het naderhand, mits afgedaan met een schone doek met lauw tot warm water geen vlekken of kringen.

Nu moet ik er overigens wel bij zeggen dat wij een waterontharder hebben, dus we nooit last zullen hebben van evt kalkaanslag.

TL;DR

Cillit Bang Bleek er op, 3 min wachten, melamine spons er over, afdoen met een schone natte lauw/warme doek

Edit:
Nee, ik heb geen zwijntjes in huis die koffie en thee kringen laten liggen op het aanrechtblad, maar soms zit je een theeglas of koffie kopje even weg om hem te vergeten in de vaatwasser te zetten, met als gevolg dat het een uur of nacht op het aanrechtstaat....

[ Voor 7% gewijzigd door RoasteR87 op 21-07-2021 14:22 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sharky schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:02:
[...]

Mijn ouders hebben een of ander fancy aanrechtblad uit één stuk van Belgisch graniet of iets dergelijks. Ziet er mooi uit met allerlei kleine fossieltjes die je kunt zien zitten. Maar wee je gebeente als je er citroensap oid op morst want dan komt m'n moeder er aan met een middeltje om het schoon te maken. Slaat nergens op.

RVS is inderdaad mooi. Ik ken iemand met een RVS aanrecht waarbij de spoelbak er onderdeel van is, dus geen randjes of iets dergelijks. Ziet er heel mooi uit en helemaal nu het een poosje gebruikt is.
Klopt, ik wilde ook een RVS aanrechtblad met spoelbak, maar ik wilde dan wel 'horeca' kwaliteit. Anders krijg je spaanplaat + iets van 2mm RVS en dat kan alsnog rimpelen wanneer je er een hete ovenschaal op zet. Met horeca kwaliteit was het echter niet te betalen (destijds 6k voor alleen het blad, en dan heb ik een kleine keuken).

Wij zijn uiteindelijk voor keramiek gegaan. Het is niet naadloos (bij hoekkeuken / spoelbak) maar oh oh wat is dát een fijn spul zeg! Zoet, zout, zuur, zon, paprika, kerrie, heet of koud: het deert allemaal niets. Hoe lang het er ook op zit: natte doek er over en het ziet er weer uit alsof het net is geplaatst. Een ovenschaal van 300 graden (grillstand) plaats je zonder problemen op het aanrecht. Voor mij zijn er maar 2 mogelijke materialen voor in de keuken: (dik) RVS en keramiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Dekton aanrechtbladen. Aanrader. Lijkt op Keramiek v.w.b. eigenschappen maar net weer andere look en mogelijkheden.
Ik kies daar niet voor vanwege chipgevoeligheid en prijs.

Wij hebben een composiet aanrechtblad van Dekker ( Viper) Na lang wikken en wegen in de afwerking "glans".
Dit voornamelijk door het gebruikgemak. Vlekken en krassen hebben op dit type afwerking weinig kans.
Neem je een andere afwerking ( mat, gezoet, silt, velvet, honed etc etc. ) dan weet je dat de kans op vlekken een stuk groter wordt maar altijd nog niet erg groot.
Vlekken zijn vrijwel altijd het gevolg van de manier waarop je het blad onderhoud en zitten vaak alleen in een wat vettige toplaag als gevolg van reinigen met zeep of een ander vettig produkt. Een keer per half jaar het blad impregneren ( 5 minuten werk) en verder schoonhouden met water.
Rond het fornuis onstaat altijd wel een vette laag. Spetters uit de pan van vlees etc. Een beetje Dasty op een vochtige doek haalt dit perfect weg. Net zoals kalkvlekken elders in het blad. Even een lap met schoon water en drogen daarna en het blad blijft als nieuw.

Voordat wij het blad kochten hebben we stalen van verschillende afwerkingen mee genomen (alles compsiet) en hebben deze getest op vlekgevoeligheid met wijn, koffie, citroensap, azijn en hete olie.
Dit heeft er een week opgezeten. Als de vloeistoffen waren verdampt deze weer aangevuld. Na een week alles afgespoeld. Er waren wel degelijk sporen te zien op de stalen. Veel meer op de "ruwe" afwerkingen zoals vevet/gezoet dan op de gepolijste versie. Maar alles werd weer perfect schoon na behandeling met wat Dasty en dat zonder moeite. Of de stalen geimpregneerd waren weet ik niet.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en ziet het blad er nog als nieuw uit. Geen vlekken en maar weinig krassen.
Wij gebruiken de keuken intensief. Het is een werkruimte en dus zijn gebruikssporen onvermijdelijk.maar composiet als aanrechtblad is een aanrader.

[ Voor 96% gewijzigd door Kniepert op 29-08-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
Kniepert schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:58:
Dekton aanrechtbladen. Aanrader. Lijkt op Keramiek v.w.b. eigenschappen maar net weer andere look en mogelijkheden.
Ik kies daar niet voor vanwege chipgevoeligheid en prijs.

Wij hebben een composiet aanrechtblad van Dekker ( Viper) Na lang wikken en wegen in de afwerking "glans".
Dit voornamelijk door het gebruikgemak. Vlekken en krassen hebben op dit type afwerking weinig kans.
Neem je een andere afwerking ( mat, gezoet, silt, velvet, honed etc etc. ) dan weet je dat de kans op vlekken een stuk groter wordt maar altijd nog niet erg groot.
Vlekken zijn vrijwel altijd het gevolg van de manier waarop je het blad onderhoud en zitten vaak alleen in een wat vettige toplaag als gevolg van reinigen met zeep of een ander vettig produkt. Een keer per half jaar het blad impregneren ( 5 minuten werk) en verder schoonhouden met water.
Rond het fornuis onstaat altijd wel een vette laag. Spetters uit de pan van vlees etc. Een beetje Dasty op een vochtige doek haalt dit perfect weg. Net zoals kalkvlekken elders in het blad. Even een lap met schoon water en drogen daarna en het blad blijft als nieuw.

Voordat wij het blad kochten hebben we stalen van verschillende afwerkingen mee genomen (alles compsiet) en hebben deze getest op vlekgevoeligheid met wijn, koffie, citroensap, azijn en hete olie.
Dit heeft er een week opgezeten. Als de vloeistoffen waren verdampt deze weer aangevuld. Na een week alles afgespoeld. Er waren wel degelijk sporen te zien op de stalen. Veel meer op de "ruwe" afwerkingen zoals vevet/gezoet dan op de gepolijste versie. Maar alles werd weer perfect schoon na behandeling met wat Dasty en dat zonder moeite. Of de stalen geimpregneerd waren weet ik niet.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en ziet het blad er nog als nieuw uit. Geen vlekken en maar weinig krassen.
Wij gebruiken de keuken intensief. Het is een werkruimte en dus zijn gebruikssporen onvermijdelijk.maar composiet als aanrechtblad is een aanrader.
toon volledige bericht
Waarmee doe je het blad dan nog impregneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Met het produkt wat ik bij erbij geleverd kreeg; StoneTop.
Een ander produkt voor inpregneren is StoneTech Stone Sealer. Maar er zijn vast meerdere merken beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RH010
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-04 05:56
Nooit meer composiet, zo gehyped en echt niet wat je wilt als aanrecht. Een aanrecht hoort overal tegen te kunnen. Koken gaat niet zonder morsen/ water etc etc. Graniet/ kwartsiet kun je alles mee doen en blijft mooi. Laat je niet in de maling nemen met composiet tenzij je de keuken niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
dongilles schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Ik ga dasty proberen, laatste redmiddel, ik gebruik mn keuken alles behalve intensief maar het glanzende gepolijste blad (licht van kleur) vertoond als t ligt erop staat doffe en donkere kringen/ vlekken, enige wat niet geprobeerd is: dasty. 🤞 fingers crossed en ik ga voortaan voor duur maar duurzaam. Composiet/ pvc hype is wat mij betreft vinex onzin. Allebei kut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
[...]

Rvs wordt ook gebruikt in horeca dus kan tegen n stootje, geen hete pan of citroensap op t blad kan geregeld worden maar als je een theeglas oid net te lang laat staan en je hebt blijvende schade is t materiaal gewoon ongeschikt als aanrechtblad wat mij betreft. (Zoals composiet) dan had k wel gelijk marmer genomen, dan weet je tenminste dat t lelijk wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:57
RH010 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 06:13:
Nooit meer composiet, zo gehyped en echt niet wat je wilt als aanrecht. Een aanrecht hoort overal tegen te kunnen. Koken gaat niet zonder morsen/ water etc etc. Graniet/ kwartsiet kun je alles mee doen en blijft mooi. Laat je niet in de maling nemen met composiet tenzij je de keuken niet gebruikt
Mijn keukenblad is composiet en ik heb echt nergens last van. Zet er alles op, inclusief hete pannen, dat spul is echt enorm sterk. Heb eigenlijk nooit gelet op wat er wel of niet op druppelt/lekt qua zuren of zwepen, etc, niks laat blijvende vlekken achter.

Zo het zo weer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
[...]

Ik vermoed dat het dan eerder zal gaan over Belgische / Henegouwse blauwe steen. Dat is arduin, dus een kalksteen. Het wordt ook wel eens petit granit genoemd, maar heeft met graniet niets te maken. Het Belgisch graniet zou zelfs al volledig gewonnen zijn.
Je moet eens wat citroensap op echt kalkkrijt doen. Weet je ineens waarom je moeder over de rooie gaat als je in haar keuken met zuren gaat spelen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@RH010 Na bijna 2 jaar hoeven we hiervoor echt niet een topic te kicken. Deze gaat dan ook weer op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.