Inmiddels draait onderstaande installatie al ruim 2 jaar en zeer tevreden (Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1915838)
18 x Panasonic HIT Kuro 325
1x SMA Sunny Tripower 5KW
Ivm electrische auto (plugin hybrid) is het verbruik echter fors toegenomen en ben ik in overweging om aan de ander kant van het dak ook zonnepanelen te leggen (Azimut: 120 °, Helling: 45 °).
Ik zat zelf te denken aan:
8xJAM66S-30-495-MR
Gezien het dan een soort oost-west opstelling wordt heb ik in SunnyDesign gekeken of deze panelen op de huidige omvormer erbij kunnen. Dit lijkt te kunnen (huidige 18 als 2 parallele strings van 9 en de nieuwe als enkele string op de andere MPP).
Ik krijg echter wel de volgende meldingen:
Graag jullie advies.
18 x Panasonic HIT Kuro 325
1x SMA Sunny Tripower 5KW
Ivm electrische auto (plugin hybrid) is het verbruik echter fors toegenomen en ben ik in overweging om aan de ander kant van het dak ook zonnepanelen te leggen (Azimut: 120 °, Helling: 45 °).
Ik zat zelf te denken aan:
8xJAM66S-30-495-MR
Gezien het dan een soort oost-west opstelling wordt heb ik in SunnyDesign gekeken of deze panelen op de huidige omvormer erbij kunnen. Dit lijkt te kunnen (huidige 18 als 2 parallele strings van 9 en de nieuwe als enkele string op de andere MPP).
Ik krijg echter wel de volgende meldingen:
PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat het maximale vermogen van de PV-generator van de omvormer is overschreden. Bij de aanwezige installatieconfiguratie worden echter nog beperkte opbrengstverliezen verwacht.
Qua opbrengst zou deze toevoeging 2489 kWh opleveren indien op eigen SMA STP3.0 en 'slechts' 2452 kWh indien aangesloten op bestaande STP5.0. Dit verlies (37 kWh/jr) in opbrengst is mij een extra omvormer niet waard. Maar het moet natuurlijk wel veilig en technisch in orde zijn.PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat de omvormer voor deze combinatie ondergedimensioneerd is (< 55 %).
Graag jullie advies.
[ Voor 1% gewijzigd door k_delaat op 22-07-2021 08:50 . Reden: Aangepast naar 8 ipv 9 panelen (9 past niet op dak) ]
PVOutput - Panasonic Hit Kuro
:strip_exif()/f/image/WuWMomAEw9P21YATSBp6o5wV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GVvox7Q8XGGjXr8eITzZrn9F.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5Jg7K4OvghD9f5kkPY0EoiaZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hIv1FUze4LlTiRuDIOhiB2Bk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/07zu1xD1rWRAYh7KAKm8REGV.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ZD56jjjBIWy4FEQZ2h95sAqU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/9pFWdJrK5RLdhqxogwRKCTj0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lm04jbzMB3ZIBdy4IPXHUhgp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wwZxUTbAO4ASQP3NCNPlLKCo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xDu8uWMuTm0gNY9ubuk5iefh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Yzw8A98vfpAWYRm2d4RJ5Ybx.jpg?f=fotoalbum_large)