Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 21:19
Inmiddels draait onderstaande installatie al ruim 2 jaar en zeer tevreden (Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1915838)
18 x Panasonic HIT Kuro 325
1x SMA Sunny Tripower 5KW

Ivm electrische auto (plugin hybrid) is het verbruik echter fors toegenomen en ben ik in overweging om aan de ander kant van het dak ook zonnepanelen te leggen (Azimut: 120 °, Helling: 45 °).

Ik zat zelf te denken aan:
8xJAM66S-30-495-MR

Gezien het dan een soort oost-west opstelling wordt heb ik in SunnyDesign gekeken of deze panelen op de huidige omvormer erbij kunnen. Dit lijkt te kunnen (huidige 18 als 2 parallele strings van 9 en de nieuwe als enkele string op de andere MPP).
Ik krijg echter wel de volgende meldingen:
PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat het maximale vermogen van de PV-generator van de omvormer is overschreden. Bij de aanwezige installatieconfiguratie worden echter nog beperkte opbrengstverliezen verwacht.
PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat de omvormer voor deze combinatie ondergedimensioneerd is (< 55 %).
Qua opbrengst zou deze toevoeging 2489 kWh opleveren indien op eigen SMA STP3.0 en 'slechts' 2452 kWh indien aangesloten op bestaande STP5.0. Dit verlies (37 kWh/jr) in opbrengst is mij een extra omvormer niet waard. Maar het moet natuurlijk wel veilig en technisch in orde zijn.

Graag jullie advies.

[ Voor 1% gewijzigd door k_delaat op 22-07-2021 08:50 . Reden: Aangepast naar 8 ipv 9 panelen (9 past niet op dak) ]

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Beste antwoord (via k_delaat op 29-07-2021 17:30)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie 2 nadelen:
- aftoppen
- je moet de pvoutput groep Panasonic hit kuro verlaten
:o

Hang ze gewoon op een 1-fase SMA 2.5 erbij? Even MP in de gaten houden.
Wel even een verdeelkastje maken met automaten.
Hou staat het met de hoogte van de netspanning als je niet laad? (Kan je uit de omvormer aflezen met loggen)
Als er een 1 omvormer sneuvelt heb je nog opwek.

De SMA is in te stellen dat hij minder levert bij (te) hoge netspanning mocht je last ervan hebben.
Dit weekend getest.

(Maar auijtdehaag denkt eigenlijjk ook wel een beetje fuck it. Gewoon erbij. Heb nog een 6.0 en 2.5 liggen dus reserve omvormers genoeg)

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2021 02:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Het zijn slechts waarschuwingen; het mag dus gewoon zo van Sunny Design.

Je hebt zelf de waarschuwing al geïnterpreteerd: Het probleem is minimaal en je accepteert het ook.

Gewoon doen dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Je zit met je huidige systeem op 5850 Wp, daar komt nog 4455 Wp bij, samen 10305 Wp, en dat op een 5.0 tripower omvormer die dus 200% wordt gedimensioneerd. Iedere software die dit berekend gaat plat met meldingen, ik kan zelfs geen 5.0 configureren bij 10.305Wp, minimaal een 8.0. Dus bedenk goed wat je van plan bent. Ik snap goed dat een oost west opstelling minder belastend is, maar dit komt niet goed denk ik.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
@RobertV70
Die 200% is inderdaad wel een grens die ergens genoemd is. Maar wat voor problemen verwacht je precies?
Behalve dat de omvormer iets sneller slijt zie ik geen problemen.
Dat je op 8 kW komt snap ik niet, heb je de hellingen wel correct gesimuleerd?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:27:
@RobertV70
Die 200% is inderdaad wel een grens die ergens genoemd is. Maar wat voor problemen verwacht je precies?
Behalve dat de omvormer iets sneller slijt zie ik geen problemen.
Dat je op 8 kW komt snap ik niet, heb je de hellingen wel correct gesimuleerd?
Het is ook gewoon mogelijk en mag ook gewoon van sma, wel afhankelijk van het exacte type pana je moet vooral de kortsluitstroom en het voltage in de gaten houden. (dus zeker zijn van het ingevoerde type pana in sunny design)

Die 200% is leuk voor de bierviltjes berekeningen en daar gebruik ik hem vaak voor, maar het is en blijft een luie mensen tool.

Ergo, dat zegt iets over mij :+

;) full load Hrs gaat wel wat hard omhoog op een bepaald moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6a3oZE0C2IQOWOp0aUbmKbuzeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuWMomAEw9P21YATSBp6o5wV.jpg?f=fotoalbum_large

ongeveer de situatie van TS wel een ander paneel op NW ( ja ik was weer lui), dus een paar extra

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvbGT7GK2bOPapBMvQrdWqYZopQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVvox7Q8XGGjXr8eITzZrn9F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door twain4me op 20-07-2021 00:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie 2 nadelen:
- aftoppen
- je moet de pvoutput groep Panasonic hit kuro verlaten
:o

Hang ze gewoon op een 1-fase SMA 2.5 erbij? Even MP in de gaten houden.
Wel even een verdeelkastje maken met automaten.
Hou staat het met de hoogte van de netspanning als je niet laad? (Kan je uit de omvormer aflezen met loggen)
Als er een 1 omvormer sneuvelt heb je nog opwek.

De SMA is in te stellen dat hij minder levert bij (te) hoge netspanning mocht je last ervan hebben.
Dit weekend getest.

(Maar auijtdehaag denkt eigenlijjk ook wel een beetje fuck it. Gewoon erbij. Heb nog een 6.0 en 2.5 liggen dus reserve omvormers genoeg)

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2021 02:38 ]

• k_delaat
Dit is hoe ik het nu geconfigureerd heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3rnSt-Izg4SbuJ4gRoF02J0juk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Jg7K4OvghD9f5kkPY0EoiaZ.png?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag De 1-fase SMA 2.5 erbij vind ik jammer van de 3fase indeling en zal een zware belasting zijn voor 1 van de fases (kabel tussen huis en garage is 4x4+as en afgezekerd met 20A op eigen onderverdeling)
Opschalen naar een STP6.0 zou beter zijn, maar dan zit ik weer met een 5.0 waar ik niets mee doe.

Voor wat betreft de pvoutput groep Panasonic hit kuro. Daar kan ik wellicht de software voor aanpassen zodat de 2 strings als losse systemen in pvoutput komen.

[ Voor 10% gewijzigd door k_delaat op 22-07-2021 08:52 . Reden: Aangepast naar 8 ipv 9 panelen (9 past niet op dak) ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het opwek moment van de SMA 2.5 is op een andere tijd dan de SMA 5.0, dus wellicht valt het mee voor de "zware" belasting.

Als je de software wilt aanpassen, zal je DC naar AC vermogen moeten omzetten en uploaden (= rendement)
Maar dan nog is het lastig om de kWh apart te bepalen die het produceert.

Maar volgens sunnydesignweb kan het gewoon op de SMA 5.0 incl wat aftopping (2%)

Kan je ze nu al op 1 ingang zetten ivm shadefix ter leering ende vermaak?
Ik ben benieuwd wat het doet met de schaduw die je nu smorgens hebt tov de andere string (zie ik in de extended data) en of dat scheelt in totaal opbrengst

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2021 17:50 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
2 cent van Lardman:
Gewoon op 1 omvormer, laat dat ding maar werken! aftoppen is helemaal niet erg ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
twain4me schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:08:
;) full load Hrs gaat wel wat hard omhoog op een bepaald moment.
Nee dat gaat gewoon lineair met de jaaropbrengst.
9395 kWh / 5 kW = 1879 h en 8261 kWh / 5 kW= 1652 h
Heeft dus niets te maken met het aantal uren dat de omvormer op 5 kW werkt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Nee dat gaat gewoon lineair met de jaaropbrengst.
9395 kWh / 5 kW = 1879 h en 8261 kWh / 5 kW= 1652 h
Heeft dus niets te maken met het aantal uren dat de omvormer op 5 kW werkt.
ik bedoelde ook ze worden vrij hoog.. 7(8)7 7(8)7

• twain4me

twain4me

k_delaat schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:46:
Dit is hoe ik het nu geconfigureerd heb.

[Afbeelding]

@AUijtdehaag De 1-fase SMA 2.5 erbij vind ik jammer van de 3fase indeling en zal een zware belasting zijn voor 1 van de fases (kabel tussen huis en garage is 4x4+as en afgezekerd met 20A op eigen onderverdeling)
Opschalen naar een STP6.0 zou beter zijn, maar dan zit ik weer met een 5.0 waar ik niets mee doe.

Voor wat betreft de pvoutput groep Panasonic hit kuro. Daar kan ik wellicht de software voor aanpassen zodat de 2 strings als losse systemen in pvoutput komen.
Gaat prima, wel even het type voor de pana dubbel checken. ik had met freubelen een pana te pakken die het niet kon. :+

• k_delaat
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:59:
Het opwek moment van de SMA 2.5 is op een andere tijd dan de SMA 5.0, dus wellicht valt het mee voor de "zware" belasting.
Dat is waar. Het zal inderdaad wel mee vallen.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:59:
Kan je ze nu al op 1 ingang zetten ivm shadefix ter leering ende vermaak?
Ik ben benieuwd wat het doet met de schaduw die je nu smorgens hebt tov de andere string (zie ik in de extended data) en of dat scheelt in totaal opbrengst
Goed idee. Ik zal eens 2 splitters kopen zodat ik ze op 1 ingang kan zetten.

Meteen maar even gekeken waar de schaduw vandaan komt. Blijkt een boom (blauw) die verder naar achteren staat (bij de buren).
In het voor/na jaar heb ik sochtends soms ook last van de schuur (rood). Gelukkig nog nooit last van de boom (zwart) opgemerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBoIR0fMQQaE3fefLRID7FIAJRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIv1FUze4LlTiRuDIOhiB2Bk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ2T2kLL8OKqbCbxqr0cqTj1XDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07zu1xD1rWRAYh7KAKm8REGV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO46VmCUVYDKbszkh2aWUNiyI0c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZD56jjjBIWy4FEQZ2h95sAqU.png?f=fotoalbum_tile

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er zitten 4 aansluitingen op A toch?
Edit: oh nee maar 2
Anders moet je sunclix splitters kopen (duur) of bij de panelen met mc4

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2021 10:15 ]

• k_delaat
Helaas. 2 aansluitingen (+/-) per MPP, Dus heb wel splitters nodig.

Kan ik onder de SMA niet normale MC4 splitters gebruiken? Ik dacht dat al deze connectoren gelijk waren en alleen verschilde in manier van monteren, niet in compatibility.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mc4 past niet in sunclix
Zit gedraaid tov elkaar.
Maar je kan zelf ook verloopjes maken van mc4 en flex y stekkers
Op de omvormer moet het sunclix zijn

• k_delaat
@AUijtdehaag Hoe zou je dat dan doen? maw wat heb ik hiervoor nodig?

Op dit moment heb ik 4 kabels met elk een sunclix stekker eraan. Ik beschik niet over een MC4 tang oid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Makkelijkste is dit
https://www.solar-pur.com...eiler-1?ls=nl&cache=false

Maar zoals ik al zei, duur he...

Een mc4 tang is goedkoper en dan eventueel zelf verloopjes maken naar sunclix.
https://www.bau-tech.shop...olarpanel-solarkabel.html
https://www.bau-tech.shop...cker/sunclix-stecker.html

Of mc4 y-connectoren bij de panelen. Maar dat is afhankelijk van je stringverdeling en waar de kabels bij elkaar komen.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2021 19:36 ]

• RobertV70
Al dat aftoppen, sonde, daar doe je het toch niet voor, je legt toch geen extra panelen voor het aftoppen, wat een slap verhaal. JE gaat 10.000 Wp op een 5.0 aansluiten die dus bijna ongeveer, ik weet het... natte vinger werk maar toch, 2500kWh per jaar weg gooit omdat je omvormer aan het aftoppen is. Daar investeer je toch niet voor... om vervolgens de hele boel maar te laten aftoppen, of doe ik nou zo raar.

Koop een set panelen met een losse omvormer erbij, die omvormer kost nog geen 400 euro, en dan heb je een goed systeem. wat gooi je liever weg, ieder jaar 2500 kWh ( 550 euro) of 1 keer 400 euro voor een beetje omvormer.

• busscherski
@RobertV70 Volgens Sunnydesign geen 2500 kWh aftopping maar 'slechts' +/- 160 kWh per jaar. Dat lijkt inderdaad relatief veel en zou je voor een nieuw systeem niet snel doen.
Maar bedenk dat 160 kWh minder is dan de jaar opbrengst van een noord paneel. In dat perspectief valt het toch weer best mee?

Die afgetopte 160 kWh zal over de komende 10 jaar gemiddeld minder dan 20 cent per kWh waard zijn (bijna alle afgetopte energie topt af op momenten dat TS toch al zuiver aan het terugleveren is, dus krijg je er na afbouwen salderingsregeling een lager bedrag voor). Dat is in 10 jaar dus minder dan 320 euro. Voor dat geld kan TS geen nieuwe SMA enkelfase omvormer erbij hangen. Ook geen jong tweedehands SMA of een nieuwe Chinese omvormer.
Daarnaast heeft deze oplossing minder last van eventueel toekomstig hoog AC voltage en kost het minder ruimte aan de muur.

Als er iemand is met een 6 kW SMA die eigenlijk aan 5 kW genoeg heeft wil TS misschien wel ruilen en 200 euro toebetalen. Maar vind maar eens zo iemand.

edit: had je gezien dat de nieuwe panelen een heel andere richting op kijken dan de oude?

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 21-07-2021 21:06 ]

• k_delaat
Blijkbaar passen er geen 9 panelen naast elkaar. Dus worden er max 8, maar vraag blijft hetzelfde.
Ik heb mijn posts aangepast met berekeningen voor 8 panelen

• k_delaat
busscherski schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:05:
@RobertV70 Volgens Sunnydesign geen 2500 kWh aftopping maar 'slechts' +/- 160 kWh per jaar. Dat lijkt inderdaad relatief veel en zou je voor een nieuw systeem niet snel doen.
...
Als er iemand is met een 6 kW SMA die eigenlijk aan 5 kW genoeg heeft wil TS misschien wel ruilen en 200 euro toebetalen. Maar vind maar eens zo iemand.

edit: had je gezien dat de nieuwe panelen een heel andere richting op kijken dan de oude?
Helemaal mee eens. Ik had onderstaande berekening gemaakt (met SunnyDesign)
Omvormer(s)Opbrengst (kWh)extra Opbrengst (kWh)
SMA STP5.075732452
SMA STP6.076722551 (+99)
SMA STP5.0 +
SMA STP3.0
76102489 (+37)

Dus een SMA STP 6.0 zou nog zelfs de beste optie zijn, maar financieel alleen aantrekkelijk onder de "ruilen" conditie

• RobertV70
Ik zal morgen een berekening voor je maken met de gegevens die je geeft, hellingshoeken e.d., laat ik even weten wat de uitkomst is

• k_delaat
Ik heb misschien een 2e handse Sunny boy 3.0 gevonden voor een mooie prijs. Even afwachten of het installateurs wachtwoord achterhaald kan worden...

• k_delaat
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 02:27:
...
@AUijtdehaag als je een van je reserve omvormers wilt verkopen/ruilen hoor ik het natuurlijk ook graag :*)

• RobertV70
Met de huidige setup zit je aan 117% dimensionering voor de omvormer. De overige 3960 Wp heb ik in de berekening gedaan, en kan zoals gezegd geen 5K 3 fase omvormer meer selecteren. De eerste de beste Growat MOD (3 fase) omvormer, die ik als alternatief voor de SMA neem, mag selecteren is de 6K, en deze dimensioneert op 148%. Dit is ver buiten de proporties, en daarbij komt dat de huidige generatie Growatt omvormers 8 tot 10% meer aan kunnen dan voorheen, dus zou hij eigenlijk op 158% zitten. Dan moet je nog een stap terug naar een 5K, dus ga maar na, deze komt dan op ongeveer, uitgaande van de oude serie, 170% dimensionering.

Maar zoals ik al aangeef, ik mag deze omvormer helemaal niet meenemen in de berekening van 2Solar (software) want het kan gewoon niet. Het is smpelweg niet rendabel. Alles boven de 100% topt hij af, dus grofweg 70%. Daar doe je gewoon de investering niet voor.

Een Solaredge 7K 3 fase dimensioneert op 139% in dit setje, even als aanvulling, kan ook geen kleinere selecteren.

• busscherski
RobertV70 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:37:
Met de huidige setup zit je aan 117% dimensionering voor de omvormer. De overige 3960 Wp heb ik in de berekening gedaan, en kan zoals gezegd geen 5K 3 fase omvormer meer selecteren. De eerste de beste Growat MOD (3 fase) omvormer, die ik als alternatief voor de SMA neem, mag selecteren is de 6K, en deze dimensioneert op 148%. Dit is ver buiten de proporties, en daarbij komt dat de huidige generatie Growatt omvormers 8 tot 10% meer aan kunnen dan voorheen, dus zou hij eigenlijk op 158% zitten. Dan moet je nog een stap terug naar een 5K, dus ga maar na, deze komt dan op ongeveer, uitgaande van de oude serie, 170% dimensionering.

Maar zoals ik al aangeef, ik mag deze omvormer helemaal niet meenemen in de berekening van 2Solar (software) want het kan gewoon niet. Het is smpelweg niet rendabel. Alles boven de 100% topt hij af, dus grofweg 70%. Daar doe je gewoon de investering niet voor.

Een Solaredge 7K 3 fase dimensioneert op 139% in dit setje, even als aanvulling, kan ook geen kleinere selecteren.
Een deel van wat je schrijft klopt en een deel is onzin. Ik denk dat je het voor 90% snapt en die laatste 10% verkeerd invult.

Als je er voor open staat wil ik vanavond wel met een uitgebreide reactie komen. Laat even weten of je daar iets aan hebt, andere bespaar ik me de moeite.

• RobertV70
Ik hoef het niet te snappen, ik schrijf wat de software die wij gebruiken aangeeft. Ik begrijp dat het oost west is en dat het aftoppen dan minder is maar dat neemt niet weg dat het nog steeds gaat gebeuren, de mate ervan is wellicht minder dan ik omschrijf, maar als de software al roept dat ik een dergelijke omvormer niet kan selecteren omdat het niet in het systeem past, dan zegt mij dat genoeg.

Ik zou het niet doen, ik zou het mijn klanten ook niet adviseren, dus ik vind het onverstandig. Wat iemand met deze info doet moet deze zelf bepalen.

• busscherski
@RobertV70 ik waarder het dat je ondanks dat je de details niet wilt snappen toch reageert.
Ik snap je denkwijze inmiddels.

Omdat dit een SMA is zal Sunnydesign in dit geval de beste calculator zijn.
Sowieso is Sunnydesign 100x beter dan Shinedesign van Growatt, ik vermoed dat 2Solar zo gemaakt is dat in geval van Growatt er hetzelfde uit komt dan uit Shinedesign.
Maar zoals ik al aangeef, ik mag deze omvormer helemaal niet meenemen in de berekening van 2Solar (software) want het kan gewoon niet.
SMA verschilt met Growatt en Solaredge omdat het een max recommended PV power van 2x het aantal Wp toegestaan is (onafhankelijk van wat de orientaties zijn). Bij Growatt is dat +/- 1.5, de laatste keer dat ik in ShineDesign keek maakte de orientatie daar niet voor uit.
Inmiddels blijken er maar 8 panelen bij te passen dus komt het totaal aantal Wp op 9810 Wp, net binnen de 2x limiet van SMA. (die 2x limiet vind ik overigens een erg vage designregel omdat het geen rekening houd met verschillende orientaties).
Het is smpelweg niet rendabel. Alles boven de 100% topt hij af, dus grofweg 70%. Daar doe je gewoon de investering niet voor.
Wat je hier schreef klopt totaal niet maar daar ben je denk ik inmiddels wel achter. Mocht je dit beter willen snappen, ga een beetje met Sunnydesign aan de slag, dan komt het begrip vanzelf.
Voorbeeld, in Duitsland mag je maximaal 70% van het aantal Wp invoeden in het net. In geval je de panelen op 1 dakvlak hebt is de simpelste manier om aan deze regel te voldoen een omvormer ophangen van 70% van het aantal Wp. Zelfs met alle panelen optimaal richting zuid top je dan op jaarbasis 'maar' 3% af.

• RobertV70
@busscherski , ik ben geen techneut, ik ken niet alle ins en outs van iedere omvormer, dus als ik het fout heb dan is dat zo. Ik ga uit van een geavanceerde software die wij en vele andere installateurs gebruiken, waarmee je niet alleen opbrengst kunt simuleren maar ook schaduwberekeningen kunt maken, rendementsverschillen tussen parallel en serieel berekenen e.d.
Dit systeem geeft grenzen aan, en die neem ik voor lief, ondanks dat dit soms niet helemaal correct is. Dus als ik er naast zit dan wil ik dat graag weten, want daar heb ik wat aan, dus dank voor je reactie, ik waardeer dit zeer.

• busscherski
@RobertV70
Voor nieuwe installaties is het doorgaans ook prima om het advies van je designsoftware op te volgen.
Een onnodig grote omvormer kan zelden kwaad. (behalve als je bijvoorbeeld 8+8 panelen oostwest hebt en dan kiest voor SolarEdge 3 fase ipv enkelfase)

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpXKk3jvvAg8B4zjIHtTVPdu_8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9pFWdJrK5RLdhqxogwRKCTj0.png?f=fotoalbum_large

Wat aftopping kan geen kwaad hoor:
Op een van de beste dagen van het jaar:
Omvormer 2 (se2000) topt niet af met 1520w oost + 1520w west (3040wp op 2kw omvormer)
Omvormer 3 (se4000) topt niet af met 3040wp oost + 3040wp west (6080wp op 4kw omvormer)
omvormer 1 (se2200) topt wel af met 2090wp oost + 1225wp zuid + 2380wp west (5695wp op 2.2kw omvormer)

omvormer 1 vervang ik nog met een se4000 want er komt nog 6000wp(verticaal 90° op zuid bij + 2000wp 90° op west en wie weet wat nog in de toekomst, maar dan ligt er bijna 14kwp op een 4kw omvormer ;)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• k_delaat
Zojuist een SMA SunnyBoy 4.0 opgehaald in België. Nu nog de rest bestellen.

Bedankt voor al jullie adviezen

• k_delaat
Hij hangt al aan de muur ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQCiql9pBmjOCi7zTKxX74JLq_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm04jbzMB3ZIBdy4IPXHUhgp.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
De blauwe gaat het warm(er) krijgen

Dat gebeurt hier ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqN7qdloXWjtTMNb2OCMnmu1Qn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwZxUTbAO4ASQP3NCNPlLKCo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOf8o6IGaG_j4ONm0TQ65IU-WdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDu8uWMuTm0gNY9ubuk5iefh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2021 05:28 ]

• busscherski
@AUijtdehaag
Vooral bij jou lijkt het me niet volgens de voorschriften qua tussenafstand.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ik woon ook niet zo groot. :>
(en zo passen er nog batterijen onder)

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2021 22:55 ]

• k_delaat
De panelen liggen erop en de eerste kWh stromen binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhVdpACymDCZ9MOsP4-alEMfNdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzw8A98vfpAWYRm2d4RJ5Ybx.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt allen

Pagina: 1