Sluiten F1 topic, betere mod tools nodig?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

volgens mij is T.net juist allang een zeer gereguleerde forum-site waar juist erg streng gemodereerd wordt men ook best wat strenge eisen gesteld worden aan posters...
Dat een topic toevallig een keertje eventjes tijdelijk stilgelegd wordt is volgens mij zeker niet 'voor het eerst' maar iets wat bij een aantal verschillende zaken wel vaker toegepast is en gaat worden en prima werkt.

Natuurlijk kun je altijd vinden dat het 'nog beter zou moeten'... maar daarbij is het goed ook je af te vragen of je niet een te groot vertrrouwen in een soort van 'utopische'w errking van technische maatregelen stelt, die dan opeens de 'oplossing voor alles' zouden moeten bieden.

Mijn ervaring is dat technische oplossingen hooguit de grens verleggen naar een volgend moment waarop er alsnog handmatig ingegrepen moet worden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:04
RobinHood schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:51:
[...]

Jouw idee van posts automatisch verbergen/aanpassen lijkt mij daarentegen juist een zeer slecht plan. Als je gister had gezegd "oh, racing incident, Hamilton verdient hooguit een tijdstraf" kan ik je garanderen dat je binnen 10 seconden genoeg reports had om je bericht locked te krijgen. Juist in deze topics is het laatste wat je wilt meningmodden.
Mja dat risico heb je natuurlijk altijd. Wel heb je dan dat er natuurlijk niet veel mensen meer gaan reageren en als het systeem een beetje lerend is, dan kan het ook wel eruit filteren wat wel of niet gewenst is. Mensen die vaak fout modden, kun je na verloop van tijd er wel uit houden en ook mensen die juist wel goed modereren. Bij de frontpage heeft ook niet iedereen het boosten van comments gehad (al weet ik niet of dat nog actief is, dat ben ik zelf ook van de 1 op andere dag kwijtgeraakt haha)
[...]

Quick react uitzetten is al een ding, het zou mij weinig verbazen als [direct] quoten ook uit te zetten is.
Ik heb nooit het idee gehad dat dit echt veel uithaalde.
Tijdelijke bans geven in subfora is ook mogelijk en topics kunnen ZT worden waardoor je veel eerder die ban aan je broek hebt. En drempels qua accountleeftijd en aantal posts zijn ook mogelijk, zie bijvoorbeeld AWM en TL access.
Mja klopt, maar meer mogelijkheden lijkt me altijd fijner modereren.

Ik denk dat het vooral zinnig is om te kijken wat voor dingen we kunnen bedenken en het aan Tweakers overlaten of ze dat gaan implementeren. In ieder geval ben je het wel met me eens, denk ik, dat de huidige manier wat te wensen overlaat. Ik denk ook dat het niet langer uitzondering op de regel is, maar dat je dit wel vaker kunt gaan zien, zeker als het F1 seizoen nog wat harder wordt dan nu het geval was.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
RM-rf schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:57:
volgens mij is T.net juist allang een zeer gereguleerde forum-site waar juist erg streng gemodereerd wordt men ook best wat strenge eisen gesteld worden aan posters...
Dat een topic toevallig een keertje eventjes tijdelijk stilgelegd wordt is volgens mij zeker niet 'voor het eerst' maar iets wat bij een aantal verschillende zaken wel vaker toegepast is en gaat worden en prima werkt.

Natuurlijk kun je altijd vinden dat het 'nog beter zou moeten'... maar daarbij is het goed ook je af te vragen of je niet een te groot vertrrouwen in een soort van 'utopische'w errking van technische maatregelen stelt, die dan opeens de 'oplossing voor alles' zouden moeten bieden.

Mijn ervaring is dat technische oplossingen hooguit de grens verleggen naar een volgend moment waarop er alsnog handmatig ingegrepen moet worden.
Handmatig ingrijpen is toch altijd wel van belang, niet alles gaat goed met automatiseren :+

Maar ik denk dat je wel moet concluderen dat het tegenwoordig een stuk harder aan toe gaat op internet en dat Tweakers ook mee moet groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Martinspire schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:42:
Afgelopen zondag werden dus 2 F1 topics gesloten. Iets wat wel vaker gebeurd om te modereren, maar volgens mij is het de eerste keer dat een dergelijk topic voor een uur of wat dicht gaat.
wanneer modjes zelf reageren met niets meer dan een smiley: :D [..] wat verwacht men dan?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Martinspire schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:59:
[...]
Mja dat risico heb je natuurlijk altijd. Wel heb je dan dat er natuurlijk niet veel mensen meer gaan reageren en als het systeem een beetje lerend is, dan kan het ook wel eruit filteren wat wel of niet gewenst is. Mensen die vaak fout modden, kun je na verloop van tijd er wel uit houden en ook mensen die juist wel goed modereren. Bij de frontpage heeft ook niet iedereen het boosten van comments gehad (al weet ik niet of dat nog actief is, dat ben ik zelf ook van de 1 op andere dag kwijtgeraakt haha)
Je kan dan inderdaad beginnen met een kleine groep van gebruikers die die rechten hebben, geen idee of dat mogelijk is, maar toch.

En inderdaad mensen die bewust lijken te mismodden gewoon hun rechten afpakken, FP style.

[small]dat je je boosts bent kwijtgeraakt klopt, daarmee zijn ze gestopt omdat het te vaak werd gemisbruikt]
[...]
Ik heb nooit het idee gehad dat dit echt veel uithaalde.
Het is een drempeltje, maar zal inderdaad niet heel veel zoden aan de dijk zetten
[...]
Mja klopt, maar meer mogelijkheden lijkt me altijd fijner modereren.

Ik denk dat het vooral zinnig is om te kijken wat voor dingen we kunnen bedenken en het aan Tweakers overlaten of ze dat gaan implementeren. In ieder geval ben je het wel met me eens, denk ik, dat de huidige manier wat te wensen overlaat. Ik denk ook dat het niet langer uitzondering op de regel is, maar dat je dit wel vaker kunt gaan zien, zeker als het F1 seizoen nog wat harder wordt dan nu het geval was.
Zeker lijkt het mij wel handig als er wat meer tools beschikbaar komen, ik ben ook wel benieuwd naar hoe de mods en admins hier naar kijken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:00:
[...]

wanneer modjes zelf reageren met niets meer dan een smiley: :D [..] wat verwacht men dan?
Ja punt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb er afgelopen zondag niet actief gelezen, maar als er dingen in staan die niet door de beugel kunnen. Kun je het Topic sluiten, of mensen gaan bannen, en hen berichten verwijderen, zodat daar geen reacties op komen.(vaak dan toch tijdelijke sluiting voor zgn onderhoud)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wanneer mods niet meer volgens de eigen richtlijnen posten; hoe kan je verwachtten dat 'de community' dat wel doet? (praat racisme en haat niet goed, maar de richtlijnen zijn er niet voor niets. En wanneer de handhavers die niet volgen ......}

[ Voor 20% gewijzigd door himlims_ op 19-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zie dat er een algemeen discussie topic voor is gemaakt en dat er nog geen "rooie" gereageerd heeft. Intern hebben we dezelfde discussie en ik zie hier goede aandragingen. Wordt vervolgd.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:19:
[...]

wanneer mods niet meer volgens de eigen richtlijnen posten; hoe kan je verwachtten dat 'de community' dat wel doet? (praat racisme en haat niet goed, maar de richtlijnen zijn er niet voor niets. En wanneer de handhavers die niet volgen ......}
Er zit nogal een verschil aan slowchat wat weinig toevoegt (zoals je aangehaalde post) en posts die overduidelijk over de schreef gaan en zondermeer onwenselijk zijn. Ik heb niet het idee dat het huidige topic over de slowchat gaat aangezien dat een geaccepteerde vorm voor een topic is maar over de excessen (emotionele uitingen die ver over de schreef gaan) gaat. Dat laatste zie ik het modteam niet doen (hoewel het niet foutloos is is het gekozen voorbeeld niet bijzonder sterk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
himlims_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Maar is dit niet een discussie die al veel langer op tweakers speelt?

Ik lurk soms in het F1 topic, en ik zal zoals gewoonlijk dan wel te horen krijgn "Als je niet post mag je geen mening hebben". Want die komt elke keer wel naar voren.

Het overgrote deel gaat goed. Het deel wat fout gaat echter, gaat goed fout. En dan is het vaak puin ruimen. Daarin kan inderdaad ook meer 1 lijn verwacht worden vanuit de "rode posters". Alleen moet je wel zien dat het nog steeds mensen zijn, die soms ook meer vanuit emotie dan vanuit logica reageren.
Die balans daartussen (Wanneer iets als persoon, wanneer iets als "rode poster") lijkt me heel lastig.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:04:
[...]

Ik lurk soms in het F1 topic, en ik zal zoals gewoonlijk dan wel te horen krijgn "Als je niet post mag je geen mening hebben". Want die komt elke keer wel naar voren.

Het overgrote deel gaat goed. Het deel wat fout gaat echter, gaat goed fout. En dan is het vaak puin ruimen. Daarin kan inderdaad ook meer 1 lijn verwacht worden vanuit de "rode posters". Alleen moet je wel zien dat het nog steeds mensen zijn, die soms ook meer vanuit emotie dan vanuit logica reageren.
Die balans daartussen (Wanneer iets als persoon, wanneer iets als "rode poster") lijkt me heel lastig.
Het wordt vooral gebruikt als excuus om je als een beest te gedragen "want hullie doen het ook". Zuigen zuigen zuigen en als er dan een keer een moderator een mens blijkt te zijn dan wordt dat gedrag tot in den treure gebruikt om te laten zien dat de moderators niet lief meespelen, "kijk maar naar deze post". Dat zie je ook in de discussie rondom Tweakers Plus.

Dat excuus wordt gebruikt om een tandje harder op de man te spelen en als de mods dan roepen "ok deze cycle willen we doorbreken" is het weer van "ja maar Rob jij bent ook weleens een lul geweest dus ik luister lekker niet" en dan begint het feest van voren af aan.

En nu zie je in dit topic hetzelfde gedrag. De hele middag stampen en als er dan een rood iemand terugblaft is het de schuld van de mods.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

corset schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:04:
[...]

exactly; het 'live race topic' kijk is soms - maar volg het niet (want ben race aan het kijken). Imho is het niet veel anders dan een IRC-chatroom :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:49
Ook op een andere online plek ging het mis.
https://racingnews365.nl/trieste-reacties-en-racisme

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:28

Typhone

Who Dares Wins

Als er termen als k***er en nik**r gescholden wordt en in combinatie ermee dan is het toch linea reacta van de site af of begrijp ik dat verkeerd? Als je dat typt ben je toch met je volle verstand bezig en op de foutste manier die er is. No way dat zulke mensen in de toekomst bij een mechanische sport zich wel kunnen gedragen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Gisteren ging het gewoon overal los, niet alleen de Nederlandse sites. Maar een goede reactie en helaas juiste beslissing van r365. Helaas omdat je het liever niet hebt dat het uit de klauwen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
DoeEensGek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:04:
[...]

Gisteren ging het gewoon overal los, niet alleen de Nederlandse sites. Maar een goede reactie en helaas juiste beslissing van r365. Helaas omdat je het liever niet hebt dat het uit de klauwen loopt.
Precies. Enige manier die ik zie om dit op tweakers te voorkomen is om geautomatiseerd de foute reacties onzichtbaar en 'under investigation' te zetten, na x reports. De report hoeft geen invulformulier te zijn zoals het nu is, gewoon x aantal medetweakers die op een report-knop (en bevestiging) klikken en het systeem haalt het bericht alvast uit beeld en zet de verdachte op een stand waarin niet nog een reactie geplaatst mag worden tot een mod heeft geoordeeld.

Een tweaker die dit misbruikt en mensen onterecht report, kan na x aantal keer ook automatisch worden gesignaleerd.

Na handmatige beoordeling:
Geef een overtreder een 24-uurs ban om te posten. Na de tweede overtreding een 24-uurs ban om te posten én een permaban op het betreffende topic. Bij de derde keer een permaban op alle topics.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Hackus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:17:
Ik heb er afgelopen zondag niet actief gelezen, maar als er dingen in staan die niet door de beugel kunnen. Kun je het Topic sluiten, of mensen gaan bannen, en hen berichten verwijderen, zodat daar geen reacties op komen.(vaak dan toch tijdelijke sluiting voor zgn onderhoud)
Het duurde even voordat er een mod/admin aanwezig was die mensen ook kon bannen. Niet iedere mod kan dat. Een topic sluiten letterlijk tijdens de race moeten we niet willen. Jammer dat er altijd trolls/amoebe's dit verpesten.

Mod werk blijft vrijwilligerswerk, en al helemaal op een zondag.

Mee eens dat quote's wegknippen geautomatiseerd kan worden. Zal veel werk schelen. Volgens mij moeten we de oplossing eerder gaan zoeken om het werk van moderators/admins makkelijker te maken?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De plaatsers van de (racistische) bagger in het F1 topic zondag hoef ik nooit meer te zien.
Ik zou dus als gebruiker graag de beschikking hebben over "mute" en "block" knopjes, zoals op Twitter.
Ik verwacht niet dat dit verder leidt tot grote disrupties op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
AlterEgo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:34:
De plaatsers van de (racistische) bagger in het F1 topic zondag hoef ik nooit meer te zien.
Ik zou dus als gebruiker graag de beschikking hebben over "mute" en "block" knopjes, zoals op Twitter.
Ik verwacht niet dat dit verder leidt tot grote disrupties op een forum.
Dat is geen duurzame oplossing. Dan moet iedere (goede) tweaker dat voor zichzelf regelen en het werkt niet voor de lezers zonder account.
Nee, je wilt gewoon de rotte appels uit de mand halen en houden.

Het is verder naar mijn mening niet erg om eens te zien hoe de wappies zich gedragen, alleen wil je daarna wel dat ze terecht aangepakt worden én dat ons mooie topic niet dicht hoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:51:
[...]

Ik ben/was vrij actief in AWM en daar ging het inderdaad ook fout, maar daar zijn toen, erg goede imho, regels bij gekomen.

Tegen trollen werkt de minimaal 100 posts heel goed, en er bestaat ook de mogelijkheid om mensen enkel en alleen van AWM te bannen. Het is dus prima te doen, een postdrempel opwerpen, het is prima mogelijk in de forumsoftware :) Het lijkt mij alleen niet direct een oplossing omdat ik vaak genoeg mensen met een sloot aan posts zich zie misdragen.

En de AWM bans werken ook prima, want vaak zijn/waren het toch wel de usual suspects die vreemd gingen doen, die waarschuw je een paar keer, en daarna doen ze gewoon niet meer mee. AWM is sinds die maatregelen echt een veel fijnere plek geworden, althans, als je doel "discussieren op niveau" is, als je daar komt om te brallen wat je ook in een bruin cafe bralt, dan kom je van een koude kermis thuis.

Jouw idee van posts automatisch verbergen/aanpassen lijkt mij daarentegen juist een zeer slecht plan. Als je gister had gezegd "oh, racing incident, Hamilton verdient hooguit een tijdstraf" kan ik je garanderen dat je binnen 10 seconden genoeg reports had om je bericht locked te krijgen. Juist in deze topics is het laatste wat je wilt meningmodden.

En het gaat niet om random mensen buitensluiten, of ervoor zorgen dat de, weet ik veel, Gasly fans niet meer kunnen posten, het gaat mij doelgericht om de sfeerverpesters buiten de deur te houden. Net zoals dat ook, imho, prima gebeurt in AWM, hell, @DaniëlWW2 is daar ook mod dus het zal niet eens nieuwe knopjes voor hem betekenen :P

[...]

Ik denk dat veel al mogelijk is, ook veel van wat jij in de eerste post zegt kan in principe al.

Quick react uitzetten is al een ding, het zou mij weinig verbazen als [direct] quoten ook uit te zetten is. Tijdelijke bans geven in subfora is ook mogelijk en topics kunnen ZT worden waardoor je veel eerder die ban aan je broek hebt. En drempels qua accountleeftijd en aantal posts zijn ook mogelijk, zie bijvoorbeeld AWM en TL access.

Dat zijn alleen wel minder populaire oplossingen, want dan worden de teugels wat aangehaald. In mijn ogen geen probleem, maar ik heb het idee dat men SPRT wat laagdrempelig wilt houden, en dat daarom deze dingen nog niet toegepast worden.

Zelf ben ik ook, duidelijk, meer van preventie dan repressie. Zorg ervoor mensen die enkel en alleen de sfeer willen verstoren niet eens de kans krijgen, en pak daarna de mensen aan die alsnog te ver gaan.

Automodding lijkt mij daarbij geen handig iets, juist vanwege de emoties. Zoals ik hierboven zei, als je gister iets positiefs over Hamilton zou hebben gezegd, zou je direct kapotgemodereerd worden.

Ik heb het idee dat het tijd wordt om de gezelligheidsparadox te doorbreken: Soms moet je even ongezellig zijn om het feestje/de kroeg weer gezellig te maken. Trap, heel ongezellig, de raddraaiers eruit, zodat de rest die overblijft gezellig over 20 mannetjes in snelle autootjes kan praten.

Want, ik vond de F1 topics ook echt leuk, en ze kunnen echt een aanvulling zijn op de belevenis. Maar ik kom er niet meer omdat ik de sfeer gewoon dieptriest vind. Ik kijk serieus nog liever op Reddit :P
[...]

Dan gaat het vanzelf weg toch? Appeasement werkt altijd geweldig, veranderingen zijn altijd ontstaan door problemen extreem hard te negeren :Y

/s
Om het even breder te trekken: ik merk dat de moderatie - vooral in een bepaalde hoek van het forum - een beetje twijfelachtig aan het worden is. Mogelijk is het gewoon teveel werk voor die paar modjes, maar in mijn ogen zie je wel dat het in die hoek duidelijk ten koste gaat van kwaliteit. De hautaine toon die de mods daar nogal bezigen, zorgt er ook voor dat ik die discussie niet aan wil gaan. Als ik een ban krijg, dan krijg ik maar een ban. Als ze te ver gaan, verwijder ik al mijn bijdragen gewoon uit het betreffende topic. Zelfs als je met meetbaar commentaar op moderatie komt, lullen ze het gewoon met minimaal 2 modjes even recht. Kansloos, dan haal ik dus mijn bijdragen in zo'n topic achteraf weg. Je kunt me op een normale toon benaderen en anders heb ik geen zin om een bijdrage in je topic te laten staan. Uiteindelijk is het niet mijn verlies natuurlijk.

Ik vind het geopperde slotje op "key moments" wel een goede eigenlijk. Ook in bijvoorbeeld al die Corona topics. Die stromen tijdens en direct na iedere persco ook helemaal vol. Als je mensen 15 minuten laat wachten, dan zijn alle zinloze en door frustratie of enthousiasme gevoedde gedachten weer een beetje weggezakt en wordt het topic niet als uitlaatklep voor deze gevoelens gebruikt. Ik zie dit overigens in zakelijke projecten ook terug hoor. Als iemand een nieuw onderwerp aansnijdt waar een bepaalde lading aan zit of op een bestaand onderwerp een wat beladen afslag neemt, dan kappen we die discussie snel af en geven we iedereen tot de volgende meeting de tijd om even dingen op een rijtje te zetten. Dan krijg je in de volgende meeting (kan gewoon de volgende dag zijn) een veel gecontroleerdere discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:16:
[...]

Om het even breder te trekken: ik merk dat de moderatie - vooral in een bepaalde hoek van het forum - een beetje twijfelachtig aan het worden is. Mogelijk is het gewoon teveel werk voor die paar modjes, maar in mijn ogen zie je wel dat het in die hoek duidelijk ten koste gaat van kwaliteit. De hautaine toon die de mods daar nogal bezigen, zorgt er ook voor dat ik die discussie niet aan wil gaan. Als ik een ban krijg, dan krijg ik maar een ban. Als ze te ver gaan, verwijder ik al mijn bijdragen gewoon uit het betreffende topic. Zelfs als je met meetbaar commentaar op moderatie komt, lullen ze het gewoon met minimaal 2 modjes even recht. Kansloos, dan haal ik dus mijn bijdragen in zo'n topic achteraf weg. Je kunt me op een normale toon benaderen en anders heb ik geen zin om een bijdrage in je topic te laten staan. Uiteindelijk is het niet mijn verlies natuurlijk.

Ik vind het geopperde slotje op "key moments" wel een goede eigenlijk. Ook in bijvoorbeeld al die Corona topics. Die stromen tijdens en direct na iedere persco ook helemaal vol. Als je mensen 15 minuten laat wachten, dan zijn alle zinloze en door frustratie of enthousiasme gevoedde gedachten weer een beetje weggezakt en wordt het topic niet als uitlaatklep voor deze gevoelens gebruikt.
Over het eerste, de modjes, daar loopt al een topic over. Kort gezegd, er zijn goede mods en minder goede, maar het kan beter. De toon komt in ieder geval vaak terug.

Een topic op de belangrijke momenten dichtgooien is wel wat tegenin het doel van een topic. Je wilt juist in het topic mensen opzoeken om de actualiteit te bespreken. Dichte topics op de sleutelmomenten betekent dat de topics veel minder gebruikt zullen worden.

Er is al een los F1 topic voor algemene zaken. De F1 GP-specifieke topics zijn er juist voor die ene GP. Die topics worden nutteloos als ze rond die ene GP dicht zijn.
Er kan ook iets gebeuren rond de vrije trainingen of zelfs buiten het hele race-weekend waardoor een dergelijk topic kan ontploffen.

Ik wil graag bepleiten dat we niet de goede mensen moeten gaan straffen door een minderheid aan 'hooligans'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Playa del C. schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Over het eerste, de modjes, daar loopt al een topic over. Kort gezegd, er zijn goede mods en minder goede, maar het kan beter. De toon komt in ieder geval vaak terug.

Een topic op de belangrijke momenten dichtgooien is wel wat tegenin het doel van een topic. Je wilt juist in het topic mensen opzoeken om de actualiteit te bespreken. Dichte topics op de sleutelmomenten betekent dat de topics veel minder gebruikt zullen worden.

Er is al een los F1 topic voor algemene zaken. De F1 GP-specifieke topics zijn er juist voor die ene GP. Die topics worden nutteloos als ze rond die ene GP dicht zijn.
Er kan ook iets gebeuren rond de vrije trainingen of zelfs buiten het hele race-weekend waardoor een dergelijk topic kan ontploffen.

Ik wil graag bepleiten dat we niet de goede mensen moeten gaan straffen door een minderheid aan 'hooligans'.
Ik kan me niet voorstellen dat daar niets aan gedaan wordt. Als ik zie waar mods soms al op triggeren en met bans beginnen te dreigen, dan moeten die hooligans allemaal al lang een permanente ban hebben. Daar hoef je namelijk niet eens voor te gaan schelden of discrimineren. Dat doen ze al voor (veel) minder namelijk.

Dus als ik hier mensen over discriminatie en gescheld hoor, dan kan het niet anders dan dat deze users nu gewoon een ban hebben. Het topic is zelfs gesloten geweest voor moderatie, dus de mods hebben dit beoordeeld en conform beleid actie ondernomen. Anders moet er misschien eens beter naar het beleid gekeken worden (of de toepassing ervan).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:34:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat daar niets aan gedaan wordt. Als ik zie waar mods soms al op triggeren en met bans beginnen te dreigen, dan moeten die hooligans allemaal al lang een permanente ban hebben. Daar hoef je namelijk niet eens voor te gaan schelden of discrimineren. Dat doen ze al voor (veel) minder namelijk.

Dus als ik hier mensen over discriminatie en gescheld hoor, dan kan het niet anders dan dat deze users nu gewoon een ban hebben. Het topic is zelfs gesloten geweest voor moderatie, dus de mods hebben dit beoordeeld en conform beleid actie ondernomen. Anders moet er misschien eens beter naar het beleid gekeken worden (of de toepassing ervan).
Klopt, qua maatregelen zullen de mods uiteindelijk vast iets goeds gedaan hebben. Probleem is dat ze het handmatig op piek-momenten niet aankunnen, waardoor er al veel kwaad is geschied en ook topics langdurig dicht moeten. Vandaar dat TS hier vraagt om betere modtools (niet betere mods).

Nog een idee. Er zijn ook veel vaste gasten in een topic met een goede staat van dienst. Geef die mensen de rechten om een 'report' te doen, waarbij meteen een bericht onzichtbaar wordt en 'under investigation'.
Dat kan automatisch: bijv. 25 posts gedaan zonder een report in een topic? Je krijgt automatisch rechten om reacties van anderen in dat topic te rapporteren, waarna het meteen onzichtbaar wordt. Dan altijd nog even een controle met eventueel maatregelen door een echte mod of admin. Op die manier bescherm je een topic actief en direct en kunnen de mods later nog hun werk op een rustig tempo uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:36
Hackus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:17:
Dan krijg je dat de goeden onder de kwaden gaan lijden. Het overgrote deel reageert prima tijdens de wedstrijd. Ik vind het gewoon leuk om tijdens de wedstrijd (want zeg nou zelf, soms vaak zijn er perioden in de wedstrijd dat er niet zoveel gebeurt) een beetje social talk te hebben in het F1-wedstrijdtopic.

Als de gemoederen na de wedstrijd te hoog oplopen, dan vind ik topic sluiten voor onderhoud een prima oplossen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Joris748 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Dan krijg je dat de goeden onder de kwaden gaan lijden. Het overgrote deel reageert prima tijdens de wedstrijd. Ik vind het gewoon leuk om tijdens de wedstrijd (want zeg nou zelf, soms vaak zijn er perioden in de wedstrijd dat er niet zoveel gebeurt) een beetje social talk te hebben in het F1-wedstrijdtopic.

Als de gemoederen na de wedstrijd te hoog oplopen, dan vind ik topic sluiten voor onderhoud een prima oplossen.
'Topic sluiten' is het laatste redmiddel en straft ook de goeden. Het kan ook anders, zodat een topic sluiten niet meer nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Een topic sluiten vind ik een teken van (grote) onmacht. Beetje als de docent die de hele klas eruit stuurt of de hele klas laat nakomen. Topic dicht krijgen is toch juist geweldig voor de relschoppers? Vooral als ze een paar fake accounts aanmaken.

Zodra de foute teksten binnen een paar seconden, na wat reports, meteen onzichtbaar zijn, dan gaat de lol om in een topic te rellen er snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Playa del C. schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:52:
[...]

Klopt, qua maatregelen zullen de mods uiteindelijk vast iets goeds gedaan hebben. Probleem is dat ze het handmatig op piek-momenten niet aankunnen, waardoor er al veel kwaad is geschied en ook topics langdurig dicht moeten. Vandaar dat TS hier vraagt om betere modtools (niet betere mods).

Nog een idee. Er zijn ook veel vaste gasten in een topic met een goede staat van dienst. Geef die mensen de rechten om een 'report' te doen, waarbij meteen een bericht onzichtbaar wordt en 'under investigation'.
Dat kan automatisch: bijv. 25 posts gedaan zonder een report in een topic? Je krijgt automatisch rechten om reacties van anderen in dat topic te rapporteren, waarna het meteen onzichtbaar wordt. Dan altijd nog even een controle met eventueel maatregelen door een echte mod of admin. Op die manier bescherm je een topic actief en direct en kunnen de mods later nog hun werk op een rustig tempo uitvoeren.
Ben niet direct fan van pseudo-mods (als in users met extra rechten). Daarmee krijg je mogelijk ook weer verstoorde dynamiek in een topic.

Het lijkt me vooral handig dat de mod inderdaad betere tools krijgt. Zodra hij signaleert dat een reactie over de schreef gaat (al dan niet na hints van users), dan moet hij met 1 druk op de knop (of evt een 2de ter bevestigen) alles wat daarop volgt kunnen verbergen.

Ik weet niet hoe het op de achtergrond geregeld is, maar het zou voor een mod qua werk niet veel uit mogen maken (door hulp van tooling) of er 1 of 20 reports zijn op een reactie. Of beter nog: de reacties met veel reports komen meteen bovenaan te staan, waardoor hij meteen de prioriteit ziet om te beoordelen. Dan kan hij bovenaan beginnen met wegwerken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Het gaat hier bijna altijd om topics die met de actualiteit te maken hebben. In dat geval lijkt de oplossing mij makkelijk: zet de topics op pauze van 5 minuten voor tot 15 minuten na de start van het event. Dit is voor iedereen beter: de mods hebben meer rust en de users schrijven hierna veel minder vanuit de emotie.

Dit lijkt mij praktisch goed uitvoerbaar: corona persconferenties zijn op een bepaalde datum en tijd; de F1 race start op een bepaalde datum en tijd.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joris748 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Zoals zo vaak zijn de goede de dupe van de 'kwade' etters, die iets verzieken. Nogmaals, ik was niet live actief afgelopen zondag, en heb het zelf niet gezien, maar via SM het een en ander gehoord. Ik kan dus niet beoordelen hoe het hier afgelopen zondag ging.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Wat je hier beschrijft herken ik en stoort mij ook vaak. Over het algemeen wordt er heel streng en pietluttig gemod waarbij idd de toon van de moderators regelmatig hautaine is. M.i. schept dat bij bepaalde gebruikers ook weer verwachtingen. Namelijk dat alles wat mogelijk maar een klein beetje buiten de lijntjes kleurt meteen aangepakt wordt. Die verwachting kunnen die rooie niet waarmaken als een topic snel gaat. Bovendien, die rooie zijn als ik het goed begrepen heb ook gewoon mensen met een mening en emoties. Die kleuren dus ook wel eens buiten de lijntjes. Dat valt dan extra op en werkt tegen ze.

Daarom, zoals ik al vaker aangegeven heb, hou een doel voor ogen bij het ingrijpen, niet perse de regels. Het moet niet zo zijn dat je bij het plaatsen van berichten het gevoel hebt over eieren tussen de lange tenen door te moeten lopen. Een keer een (bewust) foute opmerking kan de boel ook gewoon gezellig en luchtig houden. Te vaak dezelfde flauwe grap (vaak naamsverbasteringen) kun je ook sociaal oplossen (lees die gebruiker daar op aanspreken, vaak zal die zich niet eens bewust zijn van dat zijn grappen over de datum zijn - dat aanspreken moet dan op een peer to peer toon en niet kort af en directief.)

En on-topic, wat betreft racisme en schelden met ziektes etc. Als het om ziektes (en vloeken) gaat, realiseer je dat iedereen zo zijn eigen taalgebruik heeft. Als bijvoorbeeld een Hagenees niet vloekt mag je 112 bellen omdat zijn ademhaling dan waarschijnlijk ook gestopt is. Dat heeft minder betekenis dan hoe iemand uit Schuddendkutjeveen dat bijvoorbeeld zou ontvangen. (Is dan ook wel iets waar die Hagenees rekening mee mag houden - maar ook de ontvanger hoeft niet meteen alle registers open te trekken)
Dit geldt m.i. ook voor racisme. Eigenlijk nog veel sterker dan met vloeken, ziektes of ander "lelijk taalgebruik". Racisme is zo gevoelig gemaakt dat die kaart ontzettend snel getrokken wordt en bij relatief onschuldige opmerkingen die poster als persoon meteen als racist in een onmogelijke verdediging geduwd wordt. Kijk maar eens hoe snel iemand het stempel racist opgeplakt krijgt en hoe iemand dan meteen persona non grata is.

Samenvattend, luister meer naar de intentie dan dat je met lange tenen overgevoelig op bepaalde woorden getriggerd wordt. Haal wat vaker de schouders op in plaats van die ander meteen veroordelen en een moderatie te verlangen. Stoor je je echt ergens aan, pb die persoon en leg een op een je ergernis uit (en de meesten hier zijn gewoon redelijke mensen ook al zal niet iedereen het over alles met elkaar eens zijn) En dit geldt m.i. voor zowel de rooie als de zwarten onder ons. Voor het sturen van een pb heb je geen mod rechten nodig en kost niet meer moeite dan het aanmaken van een TR.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ankona schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:47:
[...]

Wat je hier beschrijft herken ik en stoort mij ook vaak. Over het algemeen wordt er heel streng en pietluttig gemod waarbij idd de toon van de moderators regelmatig hautaine is. M.i. schept dat bij bepaalde gebruikers ook weer verwachtingen. Namelijk dat alles wat mogelijk maar een klein beetje buiten de lijntjes kleurt meteen aangepakt wordt. Die verwachting kunnen die rooie niet waarmaken als een topic snel gaat. Bovendien, die rooie zijn als ik het goed begrepen heb ook gewoon mensen met een mening en emoties. Die kleuren dus ook wel eens buiten de lijntjes. Dat valt dan extra op en werkt tegen ze.

Daarom, zoals ik al vaker aangegeven heb, hou een doel voor ogen bij het ingrijpen, niet perse de regels. Het moet niet zo zijn dat je bij het plaatsen van berichten het gevoel hebt over eieren tussen de lange tenen door te moeten lopen. Een keer een (bewust) foute opmerking kan de boel ook gewoon gezellig en luchtig houden. Te vaak dezelfde flauwe grap (vaak naamsverbasteringen) kun je ook sociaal oplossen (lees die gebruiker daar op aanspreken, vaak zal die zich niet eens bewust zijn van dat zijn grappen over de datum zijn - dat aanspreken moet dan op een peer to peer toon en niet kort af en directief.)

En on-topic, wat betreft racisme en schelden met ziektes etc. Als het om ziektes (en vloeken) gaat, realiseer je dat iedereen zo zijn eigen taalgebruik heeft. Als bijvoorbeeld een Hagenees niet vloekt mag je 112 bellen omdat zijn ademhaling dan waarschijnlijk ook gestopt is. Dat heeft minder betekenis dan hoe iemand uit Schuddendkutjeveen dat bijvoorbeeld zou ontvangen. (Is dan ook wel iets waar die Hagenees rekening mee mag houden - maar ook de ontvanger hoeft niet meteen alle registers open te trekken)
Dit geldt m.i. ook voor racisme. Eigenlijk nog veel sterker dan met vloeken, ziektes of ander "lelijk taalgebruik". Racisme is zo gevoelig gemaakt dat die kaart ontzettend snel getrokken wordt en bij relatief onschuldige opmerkingen die poster als persoon meteen als racist in een onmogelijke verdediging geduwd wordt. Kijk maar eens hoe snel iemand het stempel racist opgeplakt krijgt en hoe iemand dan meteen persona non grata is.

Samenvattend, luister meer naar de intentie dan dat je met lange tenen overgevoelig op bepaalde woorden getriggerd wordt. Haal wat vaker de schouders op in plaats van die ander meteen veroordelen en een moderatie te verlangen. Stoor je je echt ergens aan, pb die persoon en leg een op een je ergernis uit (en de meesten hier zijn gewoon redelijke mensen ook al zal niet iedereen het over alles met elkaar eens zijn) En dit geldt m.i. voor zowel de rooie als de zwarten onder ons. Voor het sturen van een pb heb je geen mod rechten nodig en kost niet meer moeite dan het aanmaken van een TR.
Inderdaad, sommigen hebben hun eigen taalgebruik. Ik kom ook wel eens mensen tegen die het niet eens meer door hebben dat ze geen 3 zinnen zonder scheldwoord meer kunnen zeggen.

Maar of je dat taalgebruik dan maar toe moet laten op een forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Joris748 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Inderdaad, sommigen hebben hun eigen taalgebruik. Ik kom ook wel eens mensen tegen die het niet eens meer door hebben dat ze geen 3 zinnen zonder scheldwoord meer kunnen zeggen.

Maar of je dat taalgebruik dan maar toe moet laten op een forum?
Deels, het maakt de persoon maar het moet ook weer niet te storend worden. (en dan vooral in de social chat topics)

[ Voor 4% gewijzigd door Ankona op 20-07-2021 10:15 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
[...]

Ik vind het geopperde slotje op "key moments" wel een goede eigenlijk. Ook in bijvoorbeeld al die Corona topics. Die stromen tijdens en direct na iedere persco ook helemaal vol. Als je mensen 15 minuten laat wachten, dan zijn alle zinloze en door frustratie of enthousiasme gevoedde gedachten weer een beetje weggezakt en wordt het topic niet als uitlaatklep voor deze gevoelens gebruikt. Ik zie dit overigens in zakelijke projecten ook terug hoor. Als iemand een nieuw onderwerp aansnijdt waar een bepaalde lading aan zit of op een bestaand onderwerp een wat beladen afslag neemt, dan kappen we die discussie snel af en geven we iedereen tot de volgende meeting de tijd om even dingen op een rijtje te zetten. Dan krijg je in de volgende meeting (kan gewoon de volgende dag zijn) een veel gecontroleerdere discussie.
Die discussie heb ik al gehad in een ander topic, en toen werd ik afgebrand door members en mods dat "ze het recht hebben te reageren zoals ze willen" etc etc. 1 tip, ga die discussie niet aan.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Die discussie heb ik al gehad in een ander topic, en toen werd ik afgebrand door members en mods dat "ze het recht hebben te reageren zoals ze willen" etc etc. 1 tip, ga die discussie niet aan.
Doe ik zeker ook niet. Over het algemeen moet je dat gewoon niet doen als iets of iemand hoog van de toren blaast. :) Negeren en door, dat werkt het beste. Je merkt snel genoeg welke kant het op gaat en in mijn ervaring worden dan alle registers opengetrokken om dingen recht te lullen. Ik trek mijn eigen plan dan wel. Daar valt toch niets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Joris748 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:18:
[...]
Ben niet direct fan van pseudo-mods (als in users met extra rechten). Daarmee krijg je mogelijk ook weer verstoorde dynamiek in een topic.
Liever inderdaad niet, maar het voorkomt wel dat er langdurig niet wordt ingegrepen omdat er geen of te weinig mods online zijn.
Het lijkt me vooral handig dat de mod inderdaad betere tools krijgt. Zodra hij signaleert dat een reactie over de schreef gaat (al dan niet na hints van users), dan moet hij met 1 druk op de knop (of evt een 2de ter bevestigen) alles wat daarop volgt kunnen verbergen.
Mee eens. Vooral op een site als tweakers. Het is vrij simpel om dit te coderen.
Ik weet niet hoe het op de achtergrond geregeld is, maar het zou voor een mod qua werk niet veel uit mogen maken (door hulp van tooling) of er 1 of 20 reports zijn op een reactie. Of beter nog: de reacties met veel reports komen meteen bovenaan te staan, waardoor hij meteen de prioriteit ziet om te beoordelen. Dan kan hij bovenaan beginnen met wegwerken.
Lijkt mij ook dat het zo gaat. Maar zoals in het F1 topic: daar is soms één mod online en die kijkt ook naar de race. Het is een vrijwillig baantje verder, dus je kunt er niet vanuit gaan dat er iemand het topic constant schoon houdt. In dit geval waren er na een paar minuten veel te veel reports, waardoor de mods besluiten om het topic te locken om in alle rust eerst op te ruimen. Betere werkwijze is het om elke post waar reports voor zijn automatisch onzichtbaar te maken. Een topic kan dan tegelijk doorgaan, terwijl een mod op de achtergrond werkzaamheden doet.
Spotmatic schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:36:
Het gaat hier bijna altijd om topics die met de actualiteit te maken hebben. In dat geval lijkt de oplossing mij makkelijk: zet de topics op pauze van 5 minuten voor tot 15 minuten na de start van het event. Dit is voor iedereen beter: de mods hebben meer rust en de users schrijven hierna veel minder vanuit de emotie.

Dit lijkt mij praktisch goed uitvoerbaar: corona persconferenties zijn op een bepaalde datum en tijd; de F1 race start op een bepaalde datum en tijd.
Dan is het topic toch nutteloos. Het is juist bedoeld voor die actuele momenten. Ik snap niet waarom sommige mensen de symptomen willen blijven aanpakken, terwijl je bij de bron de oorzaak kan aanpakken. De foute reacties zijn de oorzaak, niet dat een topic op actuele tijden open is.
Ankona schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:47:
[...]

Op zich met je eens, maar wil wel toevoegen dat er de afgelopen keer meerdere keren racistische reacties waren. Dat zie ik dan verder eigenlijk nooit op GoT. Woorden als 'k*nk*r-**p' richting Hamilton gaan ver over de grens in de openbare ruimte.

Andersom, iedereen mag privé uiteraard denken en zeggen wat 'ie wil. Dat geldt niet voor een openbaar forum. Iemand hoort zich als gast te gedragen. Je komt hier bij andere mensen en daar horen de normen en waarden van de groep bij. Dat een individu toevallig het normaal vindt of gewend is om anders te spreken, maakt het nog niet een recht of iets normaals om zo ook op een forum te spreken.
corset schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Daar mag je zelf voor kiezen. Ik ga die strijd wel aan en zou iedereen juist willen oproepen om dat te blijven doen.
Er zijn ook goede mods, en een paar die zich wel verbeteren na kritiek. Een foutje moet ook kunnen. Er zijn echter ook een paar mods die regelmatig een negatieve toon aanslaan (of gewoon zelf niet genoeg verstand van bepaalde zaken hebben). Dat heb je overal wel uiteraard en onder de users zitten duidelijk ook zeer ongeschikte mensen.

Eerder in dit topic zag ik @Outerspace positief reageren. Zou goed zijn als mods wat feedback konden geven. Waar denkt het mod-team op dit moment aan? Kunnen we grote verbeteringen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Playa del C. schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:14:

[...]

Daar mag je zelf voor kiezen. Ik ga die strijd wel aan en zou iedereen juist willen oproepen om dat te blijven doen.
Er zijn ook goede mods, en een paar die zich wel verbeteren na kritiek. Een foutje moet ook kunnen. Er zijn echter ook een paar mods die regelmatig een negatieve toon aanslaan (of gewoon zelf niet genoeg verstand van bepaalde zaken hebben). Dat heb je overal wel uiteraard en onder de users zitten duidelijk ook zeer ongeschikte mensen.

Eerder in dit topic zag ik @Outerspace positief reageren. Zou goed zijn als mods wat feedback konden geven. Waar denkt het mod-team op dit moment aan? Kunnen we grote verbeteringen verwachten?
Ik zou die strijd zo weer voeren. Maar na een push melding dat ik "Alleen maar negatief reageer" ben ik er wel klaar mee. Reactie die ik erop heb gestuurd hoor ik ook niks van. :+ Vind het hier te gezellig om geyeet te worden.

En inderdad, wat ik daar al aan gaf, het zijn <10% van de mensen die het voor de rest verpesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Zoals ik al zei zijn we nog aan het brainstormen over hoe we makkelijk over kunnen gaan tot bepaalde acties. Het is goed om te zien dat er door de topicstarter wordt nagedacht over betere mod tools, maar wie zegt dat we die niet hebben? Ik bedoel daarmee te zeggen, de interne tools worden nu beoordeeld door diverse gebruikers terwijl ze geen zicht hebben over diezelfde interne tools ;)

Dit topic is mijn inziens dan ook wat te vroeg gestart. Desalniettemin zijn er een aantal zaken voorgedragen waar we wel over nadenken: specifieke forumbans, tijdelijke bans, aangepaste quotes direct doorvoeren naar beneden (deze vind ik zeer goed bedacht!).

Daarnaast wordt hier wederom gesproken over houding en gedrag van moderators. Dit is niet de plek om dat te bespreken, daarvoor hebben we de specifieke feedbacktopics, de moderators zelf en admins.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Outerspace schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Dit topic is mijn inziens dan ook wat te vroeg gestart. Desalniettemin zijn er een aantal zaken voorgedragen waar we wel over nadenken: specifieke forumbans, tijdelijke bans, aangepaste quotes direct doorvoeren naar beneden (deze vind ik zeer goed bedacht!).

Daarnaast wordt hier wederom gesproken over houding en gedrag van moderators. Dit is niet de plek om dat te bespreken, daarvoor hebben we de specifieke feedbacktopics, de moderators zelf en admins.
Ik heb in een ver verleden veel met grote aantallen gebruikers te maken gehad en na verloop van tijd betrapte ik mezelf ook op deze denkwijze. Nee, een gebruiker komt niet te vroeg..... ik was te laat.

Daarnaast snap ik best dat jullie hameren op de plaats waar jullie kritiek het liefste zouden zien (even gekscherend: derde doofpot links), maar kritiek komt in allerlei vormen en op allerlei plaatsen. Nu wek je vooral de indruk deze kritiek vooral onzichtbaar te willen hebben. Daar denk ik dan toch wel het mijne van. :) Dan wil ik de kritiek van welke mod dan ook voortaan liever in een DM en niet in het topic zelf. :) Sterker nog, ik heb het liever NIET in mijn posts, want die zijn daarna gelocked en ik kan daarna zelf niet eens meer een zinnetje verwijderen of een typo corrigeren (of in het ergste geval, helemaal weghalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:53:
[...]
Daarnaast snap ik best dat jullie hameren op de plaats waar jullie kritiek het liefste zouden zien (even gekscherend: derde doofpot links), maar kritiek komt in allerlei vormen en op allerlei plaatsen. Nu wek je vooral de indruk deze kritiek vooral onzichtbaar te willen hebben.
Nee hoor. Ik zie hier een topic dat gaat over het verbeteren van de mod tooling, niet een topic over gedrag en houding van mods. Daar hebben we feedbacktopics voor.
Daar denk ik dan toch wel het mijne van. :) Dan wil ik de kritiek van welke mod dan ook voortaan liever in een DM en niet in het topic zelf. :) Sterker nog, ik heb het liever NIET in mijn posts, want die zijn daarna gelocked en ik kan daarna zelf niet eens meer een zinnetje verwijderen of een typo corrigeren (of in het ergste geval, helemaal weghalen).
Dat mag je vinden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:53:
[...]

Dan wil ik de kritiek van welke mod dan ook voortaan liever in een DM en niet in het topic zelf. :) Sterker nog, ik heb het liever NIET in mijn posts, want die zijn daarna gelocked en ik kan daarna zelf niet eens meer een zinnetje verwijderen of een typo corrigeren (of in het ergste geval, helemaal weghalen).
Bij een ingreep kan ook de tekst zo verdraaid worden dat er iets anders staat. Met name als je wat sarcasme gebruikt wat dan door een moddereter niet herkend wordt.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Ankona je doet je signature wel eer aan zo :P

Anyway: zoals @Outerspace ook al aangaf, laten we hier a.u.b. on-topic blijven. Ideeën over oplossingen om het modden in probleemtopics, zoals F1 afgelopen weekend, makkelijker / efficiënter te maken zijn van harte welkom :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Waarom is er eigenlijk geen down-vote systeem in de topics? Dat zou ook al ietsje schelen. Op die manier zal zo'n reactie die we niet willen zien met zijn allen al heel snel verdwijnen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:17
psy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:48:
Waarom is er eigenlijk geen down-vote systeem in de topics? Dat zou ook al ietsje schelen. Op die manier zal zo'n reactie die we niet willen zien met zijn allen al heel snel verdwijnen.
Dat is ook niks, dan krijg je ook puur moderatie op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Dat is ook niks, dan krijg je ook puur moderatie op gevoel.
Ook als je het aankleedt als een soort TR knop? Dus geen meningknop zoals helaas zo vaak gebruikt op de frontpage, maar afhankelijk van een bepaalde hoeveelheid TR's?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de subreddit die ik modereer wordt elke comment die wordt gerapporteerd alvast weggehaald. Dit zou ook heel erg kunnen schelen en kunnen de modjes puin ruimen als ze tijd hebben, je filteert hiermee al 95%. En degene die het misbruikt kan je alsnog straffen.

Lijkt me goed idee. En natuurlijk perma-ban voor elke racist.

Ik vind Verstappen een hartstikke goede coureur maar omdat Hamilton een vegan-activist is heb ik natuurlijk ook een beetje zwak voor hem. Maar de reacties op social media (mede aangezwengeld door Mol/Coronel en de NL media hebben mij erg geraakt.

offtopic:
Helemaal omdat het gros van het F1 veld en ALLE buitenlandse media vindt dat het een racing incident was

[ Voor 0% gewijzigd door Bor op 20-07-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een niet zo populaire mening ook, een aanmoediging voor de tegenstander ook etc. Zie je waar een dergelijk systeem al snel naar toe gaat?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:17
psy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Ook als je het aankleedt als een soort TR knop? Dus geen meningknop zoals helaas zo vaak gebruikt op de frontpage, maar afhankelijk van een bepaalde hoeveelheid TR's?
Dat zou misschien kunnen helpen, maar ik hoop niet dat het ten koste gaat van een scherpe maar sterke reactie. Mensen hebben in mijn ogen tegenwoordig erg lange tenen en zijn om het minste of geringste beledigd (daarbij het ik het overigens natuurlijk niet over racisme).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh en natuurlijk al een filter op bepaalde woorden waardoor reacties automatisch worden weggehaald :)

(kan mijn eerste reactie niet meer aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Op de frontpage werkt het anders best goed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
psy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:03:
Op de frontpage werkt het anders best goed, toch?
Downvoten is daar juist niet de bedoeling, -1 geven omdat je het niet wil zien is juist verkeerd gebruik op de FP (al gebeurt het nog altijd wel veel te vaak). Reacties behoren inhoudelijk beoordeeld te worden op de FP, niet in een reddit achtige up / downvote wijze.

Wat ook gelijk het grootste nadeel is van de methode die je aanhaalt, je gaat daarmee reddit achterna, wat lang niet altijd positief is. Op genoeg sub's werkt het up / down voten daar totaal niet en draagt het niet bij aan een betere reddit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dennism schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Downvoten is daar juist niet de bedoeling, -1 geven omdat je het niet wil zien is juist verkeerd gebruik op de FP (al gebeurt het nog altijd wel veel te vaak). Reacties behoren inhoudelijk beoordeeld te worden op de FP, niet in een reddit achtige up / downvote wijze.

Wat ook gelijk het grootste nadeel is van de methode die je aanhaalt, je gaat daarmee reddit achterna, wat lang niet altijd positief is. Op genoeg sub's werkt het up / down voten daar totaal niet en draagt het niet bij aan een betere reddit ervaring.
Idee is meer om er een soort TR afhankelijke functie van te maken. Veel TR reports, dan verbergen.
Als mensen de TR functie misbruiken kunnen ze zelf ook een ban krijgen, probleem opgelost :)

Ik ben het er overigens niet mee eens dat het niet goed werkt op de frontpage; veel -1 reacties zijn echt wel van een laag niveau.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 20-07-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
Ik lees regelmatig mee in de F1 topics, maar ben daarmee gestopt. Weet niet wat het is rondom F1, maar de reacties zijn met regelmaat van een bedroevend niveau en Tweakers-onwaardig.

Wat mij betreft wordt er een 3-strikes-out policy geintroduceerd. Wie zich niet beheersen kan en zonnodig de grenzen op moet zoeken -ik ga er vanuit dat Tweakers pienter genoeg zijn om die scheidslijn te herkennen-, ban die mensen gewoon voor 3 maanden. Betekent wel dat ze iedere 3 maanden terugkomen met rancuneuze gevoelens, maar het maakt het voor de overige forumleden een fijnere plek om een gezonde/informatieve discussie te voeren.

Mensen kunnen zich schijnbaar niet beheersen of voelen zich genoodzaak tot in den treure bespottende namen te gebruiken die ze elders opgedaan hebben en op de man te spelen etc. Een fenomeen wat zich ook afspeelt op Reddit, FOK, Nu.nl en nu dus ook GoT heeft bereikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 20-07-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
In een discussie wil je geen down voting. Je ziet nu al dat duimpjes vooral gebruikt worden om aan te geven dat iemand het met de stellingname eens is en niet zozeer met de inhoud/formulering etc. Bij een discussie wil je juist ook tegenstellingen en niet alleen maar berichten die de gemeenschappelijke mening bevestigen. Iemand die het lef heeft iets vanaf de minder populaire kant in te brengen krijgt nu al regelmatig shit over zich in de vorm van een snerende reactie. Dat worden dan vooral veel duimpjes omlaag.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

psy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Idee is meer om er een soort TR afhankelijke functie van te maken. Veel TR reports, dan verbergen.
Als mensen de TR functie misbruiken kunnen ze zelf ook een ban krijgen, probleem opgelost :)
Dat stelde ik ook voor, maar @RobinHood had er een andere mening over, waarin ook ook wel wat zie. Misbruik dus...
En er zullen vast wel randgevallen zijn waarbij het misbruik kan zijn, maar ook een heuse mening.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 20-07-2021 15:17 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

AW_Bos schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Dat stelde ik ook voor, maar @RobinHood had er een andere mening over, waarin ook ook wel wat zie. Misbruik dus...
En er zullen vast wel randgevallen zijn waarbij het misbruik kan zijn, maar ook een heuse mening.
Hmm ja. Lastig.

Ik schrik er trouwens wel van dat blijkbaar users de F1 topics hierom mijden. Ik kom er juist omdat het er meestal heel gezellig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Illusion

(the art of)

Ankona schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:14:
In een discussie wil je geen down voting. Je ziet nu al dat duimpjes vooral gebruikt worden om aan te geven dat iemand het met de stellingname eens is en niet zozeer met de inhoud/formulering etc. Bij een discussie wil je juist ook tegenstellingen en niet alleen maar berichten die de gemeenschappelijke mening bevestigen. Iemand die het lef heeft iets vanaf de minder populaire kant in te brengen krijgt nu al regelmatig shit over zich in de vorm van een snerende reactie. Dat worden dan vooral veel duimpjes omlaag.
Elke post met veel downvotes direct hiden en door een mod laten beoordelen. Als deze hem terugzet krijgen alle downvoters automatisch een 25% lagere geloofwaardigheidsscore. 10 keer meningmodden en je credibility is nog maar 5%.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Als je het mij vraagt, veel te ingewikkeld en ook veel te technisch georiënteerd.
Tja, wel logisch, een technische focus op een Tweakers forum maar het gaat hier om een sociaal gebeuren waarbij eventueel techniek ondersteunende tooling zou kunnen bieden... tenminste.... wij zwarten fantaseren er wel over maar we weten niet wat die rooien allemaal al hebben.... laat staan wat ze op hun verlanglijstje hebben staan.

Laten wij ons maar bezig houden met hoe we de sociale dynamiek het liefst zien. Dat zitten we al buiten onze scope maar tonen we onze adviserende betrokkenheid. Als achter de schermen dan konijnen getraind worden om ongewenste posts weg te knagen zou mij dat een worst wezen. Dat is het feestje voor die anderen, die rooien (Ik zou die konijnen gewoon opeten en mijn kinderen het werk laten doen).

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Playa del C. schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Op zich met je eens, maar wil wel toevoegen dat er de afgelopen keer meerdere keren racistische reacties waren. Dat zie ik dan verder eigenlijk nooit op GoT. Woorden als 'k*nk*r-**p' richting Hamilton gaan ver over de grens in de openbare ruimte.
Kan dat niet genoeg benadrukken maar dergelijke teksten zie ik echt NOOIT op GoT.

Het zou dan ook een statement zijn dat dergelijke figuren niet eens een 'normale' ban krijgen maar gewoon van de GoT verwijderd worden. Weg ermee. Ik ken de voetbaldiscussies wel goed maar in de F1 (wat grotendeels populair is geworden door Max Verstappen) gaat het soms echt alle perken te buiten en verbaas ik me over het type volk wat daar (met name als het even niet meezit) hun gal gaat lopen spuien. Waarachtig ongekend.

Op het gebied van keihard racisme zoals door jou aangehaald met het eerder geuitte
spoiler:
'kanker aap'
mag er van mij een echte streep worden gezet. Doet het forum en de site in algemene zin helemaal geen goed en ik betwijfel of mensen die zoiets menen toe te voegen elders op de site wel wat constructiefs te melden hebben. Het is niet dat je die woorden 'per ongeluk' typt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Niet mee eens. Zodra je een impopulaire mening hebt (die wel constructief onderbouwd is) word je gewoon keihard omlaag gevote. Dat gebeurt op de frontpage (alles met Apple, Samsung, Windows, Linux in combinatie met elkaar) continue en werkt soms heel vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Verbaasd kijk ik naar wat er gebeurd is ... dat in mijn Tweakers . Zijn er tijdelijke of definitieve bans uitgedeeld? Die vraag is nog nergens beantwoord. Zo'n vraag onbeantwoord laten is impliciet het gedrag niet afkeuren in de omgeving waar het plaats vond.

Het antwoord zit hem niet een een sub-forum waar het een keer fout gaat. Wel in het generieke gedrag van de leden. We zouden leden wel kunnen gebruiken in de schaduw beoordeling. Als een post wordt gerapporteerd en correct wordt bevonden zouden de rapporteurs toch een plusje kunnen krijgen? Onder water krijgen deze rapporteurs een hogere status, verder nergens uit te lezen of te tonen, puur intern als hulp voor de modjes. Omgekeerd natuurlijk ook als een report wordt afgewezen. Iemand die 10 reports heeft gedaan en 10 maal gelijk had ... is een waardevolle aanvulling op het rapporteringssysteem.

Is er op een gegeven moment een post die over de scheef gaat en wordt gerapporteerd door rapporteurs met een plus en je komt boven een treshold, dan zou je het betreffende artikel kunnen markeren (under investigation). Vanaf dat moment zijn quotes op het artikel niet meer mogelijk totdat een modje het betreffende artikel vrijgeeft of modereert.

Schiet een post door een tweede treshold dan zou elk beschikbare mod op dat moment moeten kunnen ingrijpen. Blijkbaar is er iets goed fout. Het zal even duren voordat binnen de Tweakers gemeenschap voldoende leden een bepaalde plus hebben opgebouwd dus dit is geen onmiddellijke oplossing.

Topics dicht gooien/pauze zetten is in contradictie met het doel van communicatie van een forum. Het gebruiken van historische gerapporteerde statussen bij gebruikers zou de modjes kunnen helpen maar heeft tijd nodig om body te krijgen. Ik vind niet dat post automatisch verborgen moeten worden en dus moeten modjes altijd het laatste oordeel vellen. Automatisch echt ingrijpen werkt misbruik in de hand. Belangrijk is echter ook dat aangegeven wordt er gebeurd is na escalatie, welke acties zijn genomen, welke sancties zijn er uitgedeeld. Dit werkt voor de meeste leden remmend bij een volgende ontsporing.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@hamsteg over het algemeen doen we geen publieke uitspraken over sancties die zijn opgelegd aan gebruikers. Het forumbeleid spreekt wat dat betreft echter voor zich in dit soort gevallen: Het algemeen beleid #banrichtlijnen
Zonder in details te treden kan ik wel zeggen dat er zondag dan ook wat bans zijn uitgedeeld.

Dat ging wat minder snel dan gewenst, niet iedere mod heeft banrechten en het duurde even voor de mods iemand te pakken hadden die dat wel heeft. Normaal gesproken niet zo'n probleem, het zetten van een ban is immers sowieso iets waar doorgaans wat overleg aan vooraf gaat, maar soms is direct ingrijpen wel nodig. Daarom ga ik ook zorgen dat er binnen de General Chat crew extra mensen gaan beschikken over de rechten om een ban te zetten.

Persoonlijk zie ik een systeem waarbij reacties worden verborgen op basis van meldingen van gebruikers niet direct zitten. Er is een gerede kans op misbruik en extra onenigheid (omdat een gebruiker merkt dat diens post verborgen is) wat vervolgens weer extra werk oplevert voor de crew. Bovendien zal het de nodige ontwikkeltijd kosten en persoonlijk kan ik wel nuttiger features bedenken dan een tool die bijdraagt aan het oplossen van een gelukkig nog altijd sporadisch probleem.

Een topic sluiten om de gemoederen tot bedaren te brengen en de crew de tijd te geven even de bezem er door te halen is verre van ideaal en daarmee iets wat we zo min mogelijk toepassen. Maar in situaties als dit wat mij betreft nog altijd een prima middel. Ja, de goeden leiden op die manier onder de kwaden, maar erg fijn discussiëren is het toch al niet in een topic dat uit de klauwen aan het lopen is en het is ook niet alsof de wereld vergaat als je even niet meer kan reageren op een forum.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Orion84 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:19:
@hamsteg over het algemeen doen we geen publieke uitspraken over sancties die zijn opgelegd aan gebruikers. Het forumbeleid spreekt wat dat betreft echter voor zich in dit soort gevallen: Het algemeen beleid #banrichtlijnen
Zonder in details te treden kan ik wel zeggen dat er zondag dan ook wat bans zijn uitgedeeld.
Ik begrijp dat je niet naam en toenaam wilt gebruiken. Daar moet je mee oppassen en leden hebben recht op verweer. Toch moet je ook laten blijken dat je optreedt tegen excessief gedrag want anders wordt dit gewoon gedrag.

In een topic dat ontspoort zou je in mijn beleving na zo'n pauze aan kunnen geven dat jullie de tijd hebben genomen voor 'herstel werkzaamheden' en dat een aantal leden is aangesproken op hun gedrag met passende maatregelen. Vrij algemeen nog steeds maar duidelijk voor iedereen in het betreffend sub forum. Verwijzen naar het algemeen beleid kan een BOA ook doen naar de APV, toch maakt zichtbaar optreden, mensen aanspreken, duidelijk meer indruk op de persoon en de beleving van de omgeving dat er dus ook werkelijk opgetreden wordt.

P.S. ik begrijp de ingelaste pauze compleet en jullie hebben al mijn steun. Dit is geen aanval in welke vorm alleen meedenken om de sfeer goed te krijgen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb dit weekend toevallig de F1 topics zowat volledig meegelezen.

Imo wordt er weer eens van een mug een olifant gemaakt.

Veel mensen kunnen amper nog wat hebben en zijn wel erg (politiek) correct. Er komen hier lieden van allerlei pluimage, niet iedereen spreekt (altijd) perfekt ABN of heeft perfecte omgangsvormen en uitdrukkingsvaardigheden.

De dominee komt hier maar de ruwe bolster blanke pit ook. En sommigen zijn wat meer van de slowchat en anderen plaatsen alleen posts die ze voor de zekerheid wetenschappelijk hebben laten valideren en die elkaar eigenlijk liever altijd met u aanspreken.

En bij emotionele situaties reageren mensen wat steviger dan normaal. Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Emotie hoort daar bij.

Zo'n beetje het enige wat ik heb gezien wat echt niet door de beugel kon waren (volgensmij niet meer dan) ~2 personen die een paar zwaar racistische opmerkingen maakten. Hier heb ik gewoon een TR voor aangemaakt. Ik neem eigenlijk aan dat de meeste TR's daar over gingen.

De mods hebben daar voorzover ik kon zien ook vrij snel actie op ondernomen. In mijn optiek is dat dus goed opgelost.

Wat wel enigzins een issue is, is dat er dan weer tig mensen zijn die zich als mod gaan gedragen of gaan discusieren over hoe de ban vd overtreders er uit moet zien (dat kunnen de mods zelf wel bepalen) of redelijk uitgebreide discussie opstarten over racisme/discriminatie of over hoeveel (vermeende) last ze zelf hebben wat allemaal off-topic is.

Mijn tip van de dag is om een beetje olifantenhuid te kweken en niet altijd overal gelijk een punt van te maken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Typhone schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:51:
[...]

Kan dat niet genoeg benadrukken maar dergelijke teksten zie ik echt NOOIT op GoT.

Het zou dan ook een statement zijn dat dergelijke figuren niet eens een 'normale' ban krijgen maar gewoon van de GoT verwijderd worden. Weg ermee. Ik ken de voetbaldiscussies wel goed maar in de F1 (wat grotendeels populair is geworden door Max Verstappen) gaat het soms echt alle perken te buiten en verbaas ik me over het type volk wat daar (met name als het even niet meezit) hun gal gaat lopen spuien. Waarachtig ongekend.

Op het gebied van keihard racisme zoals door jou aangehaald met het eerder geuitte
spoiler:
'kanker aap'
mag er van mij een echte streep worden gezet. Doet het forum en de site in algemene zin helemaal geen goed en ik betwijfel of mensen die zoiets menen toe te voegen elders op de site wel wat constructiefs te melden hebben. Het is niet dat je die woorden 'per ongeluk' typt.
Ik heb er ook bijzonder weinig tolerantie voor kan ik je melden. ;)
In principe is het gewoon een ban van de hele site die blijft staan totdat je zelf het inzicht toont dat dit soort taalgebruik, onacceptabel is. Dan kunnen we het hebben over een opheffing van die verbanning.

En wat er afgelopen zondag mis ging, was dat ik en @tweakduke te veel tijd nodig hadden om iemand te vinden die dat vinkje kon zetten. Dit zal bij de GP van Hongarije geen probleem meer zijn.

In het algemeen dan. :)
Er worden hier wel wat goede suggesties gegeven, maar eigenlijk ook een paar dingen waar we eigenlijk niet zoveel in zien. Zo zie ik bijvoorbeeld ook niks in een downvote systeem al dan niet met een verberging optie. Dit is simpelweg te gevoelig voor misbruik. Uiteindelijk is de boostfunctie op de FP ook verwijderd omdat hier te veel misbruik van werd gemaakt.

Een andere suggestie is andere mensen hun reacties verbergen. Ook hier zie ik eigenlijk niks in. Wat er zondag gebeurde, kwam uiteindelijk door een samenloop van omstandigheden waardoor er niet snel genoeg verbanningen konden opleggen. Dat is inmiddels verholpen, waardoor dit overbodig zou moeten zijn.

Heel concreet, ik schop je in het vervolg hoogstpersoonlijk binnen een paar minuten van de site af als je tijdens een race komt aanzetten met termen zoals:
spoiler:
kankerneger
kankeraap

Dat lost al heel wat op.

Waar we wat meer mee kunnen zijn de volgende die hier volgens mij allemaal voorbij kwamen:
-Een waarschuwing als er een topic rapport is ingediend over een reactie.
-Automatisch de quote verwijderen in andere reacties. Dat is meer voor ons, maar scheelt heel wat. Want helaas blijven mensen dit soort reacties maar quoten en erop reageren. Ik begrijp het wel, maar het maakt het voor ons zoveel lastiger. Het kost zo driemaal zoveel tijd omdat we reacties moeten gaan nalopen.
-En we zijn zelf nog naar wat dingen aan het kijken voor ons intern qua tools. Want de tools zijn op zich ook niet slecht, maar ze zijn niet echt bedoeld voor dit soort topics. Het belangrijkste is waarschijnlijk dan ook de workflow versimpelen door te zorgen dat er minder werk is. En dat komt neer op verbannen als je echt te ver gaat. Voor andere gevallen zullen we verder moeten kijken naar oplossingen. Zaken zoals quick reply sneller uitzetten, of gewoon helemaal uit tijdens de race, kunnen we zeker overwegen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:02
Waar het, denk ik, op neer komt is dat de mods net zo snel (haat)berichten moet kunnen opvegen als dat ze binnenkomen. Anders stapelt het zich op met escalatie als gevolg, wat weer zorgt voor nóg meer opruimwerk voor team Rood.
Of er een mod beschikbaar is om bepaalde topics 'live' te volgen is één ding, de vraag of we dit überhaupt moeten willen is een tweede. Er mag best wel een drempeltje zijn voor het mogen reageren in een 'live' topic, puur om de randdebielen buiten de deur te houden. Zet een vinkje bij een topic dat iemand minimaal 5 (of zo) dagen actief moet zijn om in het geselecteerde topic te mogen reageren, of zo.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Waar het, denk ik, op neer komt is dat de mods net zo snel (haat)berichten moet kunnen opvegen als dat ze binnenkomen. Anders stapelt het zich op met escalatie als gevolg, wat weer zorgt voor nóg meer opruimwerk voor team Rood.
Of er een mod beschikbaar is om bepaalde topics 'live' te volgen is één ding, de vraag of we dit überhaupt moeten willen is een tweede. Er mag best wel een drempeltje zijn voor het mogen reageren in een 'live' topic, puur om de randdebielen buiten de deur te houden. Zet een vinkje bij een topic dat iemand minimaal 5 (of zo) dagen actief moet zijn om in het geselecteerde topic te mogen reageren, of zo.
Een snelle blik op de puinzooi die is opgeruimd en de grootste veroorzakers leert dat dat in dit geval niks zou hebben geholpen. We kunnen een volgende keer wel de quickreply uitschakelen als de gemoederen oplopen, dat werpt iets van een drempel op. Maar betekent ook dat gebruikers die zich wel kunnen gedragen net iets minder makkelijk kunnen reageren.

Uiteindelijk hebben de gebruikers het uit de hand lopen voor een deel ook zelf in de hand. Kansloze berichten gaan lopen quoten / elkaar aanvallen over berichten die niet door de beugel kunnen etc. zorgt alleen maar voor meer rommel. Maak een TR en laat de meuk verder links liggen. Dan kunnen de mods het een stuk makkelijker behappen en verklein je de kans dat er een slotje nodig is om orde op zaken te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Minimaal vijf dagen gaat niet werken. Jaren aanwezigheid of duizenden reacties ook niet. ;)
Het enige dat we hebben is de quick reply standaard uitzetten. Dan moet je eerst het reactieveld openen en kan je hopelijk nadenken wat je zegt. Nadeel is dat je mensen die wel normaal willen reageren, hiermee ook treft.

En qua beschikbaarheid. Tja, ik ben er elk F1 topic geweest sinds 2016. Ik vind het ook niet erg om er te zijn. Er zijn alleen races geweest waar het uit de hand liep, maar deze was helemaal hopeloos. Ik heb uiteindelijk ook weinig meegekregen van de race.

Uiteindelijk is de beste oplossing hiervoor ook dat mensen zich gedragen en als ze iets zien dat echt niet kan, ze er niet zelf op gaan reageren en het bij een topic rapport laten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:02
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Ik heb uiteindelijk ook weinig meegekregen van de race.
Dat vind ik dus te zot voor woorden :/ Jullie doen dit vrijwillig én je loopt je hobby mis. Tenzij mensen bannen ook een hobby is (grapje ;)).

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:21:
[...]

Dat vind ik dus te zot voor woorden :/ Jullie doen dit vrijwillig én je loopt je hobby mis. Tenzij mensen bannen ook een hobby is (grapje ;)).
Ik vond het ditmaal misschien ook niet erg dat ik weinig heb meegekregen. Ik was ook niet erg blij met een bepaalde coureur zijn actie in de eerste ronde. :z

Maar verbannen is geen hobby van mij. Het is een treurige constatering die soms getrokken moet worden, maar het levert ook wat op. Want je kan best goede discussies hebben in Sport en AWM. Dus ik vind het ook niet heel erg dat dit er soms bijkomt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
Orion84 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Een snelle blik op de puinzooi die is opgeruimd en de grootste veroorzakers leert dat dat in dit geval niks zou hebben geholpen. We kunnen een volgende keer wel de quickreply uitschakelen als de gemoederen oplopen, dat werpt iets van een drempel op. Maar betekent ook dat gebruikers die zich wel kunnen gedragen net iets minder makkelijk kunnen reageren.

Uiteindelijk hebben de gebruikers het uit de hand lopen voor een deel ook zelf in de hand. Kansloze berichten gaan lopen quoten / elkaar aanvallen over berichten die niet door de beugel kunnen etc. zorgt alleen maar voor meer rommel. Maak een TR en laat de meuk verder links liggen. Dan kunnen de mods het een stuk makkelijker behappen en verklein je de kans dat er een slotje nodig is om orde op zaken te stellen.
Maar als het probleem is dat mensen gaan reageren op overduidelijk ongewenste berichten, zou je ook hier iets mee kunnen/moeten doen. Want in feite is dat toch ook tegen de regels? De manier van handelen is dat je de post report en vervolgens negeert. Als mensen dus blijven reageren, dan is dat zelf ook ongewenst en zou je die ook een (tijdelijke/korte) ban kunnen geven. En in topics als deze waar het snel uit de hand kan lopen, kun je er misschien voor kiezen om een eerste overtreding al meteen te voorzien van 15 minuten ban (oid, gezien dit nog niet zo erg is als de initiële overtreding).

Dus als je niet snel genoeg de posts kunt verwijderen omdat mensen quoten, dan is dat gewoon onderdeel van het probleem. En moet je er misschien strenger tegen optreden.

Ik denk zelf dat, zeker met de momenten dat het echt de spuitgaten uit loopt, nog steeds prima is als je niet elke seconde een reactie kan plaatsen in een topic, dan voorkom je de meeste slowchat berichten en kun je het ook beter modereren, zonder mensen hun complete stem weg te nemen. Een limiet van 1 per minuut bij race-topics en 5 of 10 minuten tijdens de race zelf, lijkt me verder prima. Misschien dynamisch afhankelijk van de drukte. Ik merk dat het vaak toch al veel te snel gaat als je niet elke 30 seconden de reacties uitklapt want dan moet je gewoon snel scrollen.

Bij Reddit doen ze dat ook bij nieuwe accounts. Heb je niet eerder in die subreddit gereageerd, dan mag je maar 1x per 10 minuten een bericht plaatsen en dat aantal gaat omlaag naarmate je meer geplaatst hebt en (positieve) karma verzameld. Ik denk dat hier ook wel een mogelijkheid voor tweakers ligt.

Natuurlijk, dit kost ook allemaal veel tijd, maar zoals gezegd is dit in de toekomst misschien vaker nodig om van Tweakers nog een prettige discussieplek te maken. Vooral als je dit soort dingen dynamisch doet, dan is dat wel een stuk makkelijker te hanteren.

En voor ongewenste reacties kun je ervoor kiezen om in ieder geval zo snel mogelijk een reactie te verbergen waarna deze door een extra moderator wordt bekeken en afgehandeld. Als je dan 1 mod hebt die de reacties markeert en goed oplet als er 1 binnenkomt (misschien een tampermonkey script die elke nieuwe reactie uitklapt), dan ben je in ieder geval op tijd en kun je moderator 2 de verdere afhandeling laten doen. Teamwork onder de mods, lijkt me prima. Bannen moet toch wel secuur gebeuren, maar als je doel is om in ieder geval zo snel mogelijk berichten te verbergen, dan lijkt me dat nog wel een optie die niet zo heel lastig is om uit te werken, lijkt me. En als je dit als aparte rol toevoegt waarbij je mensen die je wel vertrouwt, maar nog geen mod zijn, dit recht geeft (er zijn wel wat bekenden in het F1 topic aan te wijzen), dan kun je misschien met 1 mod nog wel bijhouden. Of 2, of 3 zodat ze nog ook zelf de race kunnen kijken :P Dus het recht om snel berichten te verbergen, wat een stapje hoger is dan alleen reporten. Nog niet zoveel macht als mods, maar wel meer dan een normale gebruiker. Zeker in dit soort tijdelijke momenten, is het wel handig om wat hulpsheriff te hebben. Volgens mij heb je dan zelfs een F1 topic vrij snel opgeschoond. Helemaal als je het kunt beperken per forum of zelfs topic en mogelijk voor beperkte tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 21-07-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Ik sluit mij aan bij mijn collega's. Dit seizoen kan ik er redelijk goed bij zijn tijdens de races, maar het gezin vraagt soms ook tijd.

Dat is normaal niet zo'n punt. Het modwerk verdelen we en dan kunnen we zelf ook goed de race kijken. Dat lukte dus een keer niet. Dat het een keer gebeurt is niet zo'n punt, maar de aanleiding wel. We zijn aardig wat gewend, maar dit was wel een druppel.

Het is goed dat het wordt besproken en ook intern doen we dat. Dan kunnen we de volgende races hopelijk weer op een fijne manier voortzetten.

De verdere stappen hebben wat meer tijd nodig, maar er komt nog een zomerstop. Bedankt allemaal voor het goede meedenken! :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@tweakduke
Ik proef bij (andere) moddereters dat ze wat weerstand hebben tegen het onzichtbaar laten worden van reacties door x aantal reports van de gewone gebruiker.

Ik hoop niet met het gevoel dat de mods niet graag hun 'macht' uit handen willen geven. Een mod kan trouwens vervolgens altijd zelf oordelen of een bericht terecht blijvend onzichtbaar/verwijderd wordt of dat de reactie blijvend gewoon zichtbaar mag zijn.

Juist door gebruik te maken van 'sociale controle' sla je denk ik veel vliegen in één klap.
1) Een potentieel zeer erge reactie is dan binnen een paar seconden onzichtbaar.
2) De moderators hebben minder werk.
3) De moderators hoeven niet langdurig alert te zijn en snel te handelen.
4) De (goede) tweakers/users voelen zich nuttig en betrokken bij een goed verloop van het topic. Dat schept een goede sfeer tussen mods en users, omdat ze samen een taak uitvoeren.
5) De tweakers/users hoeven niet hun ongenoegen te uiten en bespreken in het topic.

Ik zou dat idee in ieder geval eens objectief bespreken en eventueel eens testen, want naast deze (best wel grote) voordelen zie ik geen nadelen. Enige wat genoemd is, is dat users het systeem kunnen misbruiken. Dat vind ik nogal een pessimistische kijk op de grotendeels geweldige community. Los daarvan, als er bijboorbeeld 3, 5, 10 of nog meer reports nodig zijn voordat een bericht op zwart gaat ter inspectie, dan kan een enkeling of klein groepje kwaadwilligen nooit de goede reacties onterecht op zwart krijgen. En dan nog kan een mod daarna de tweakers die zich zo denken te kunnen gedragen met gemak aanpakken.

Ik zou de community zoiets eens toevertrouwen. Dat werkt denk ik beter dan als een autoritaire politiemacht door de topics te scannen met een groep mods om daar bij piekmomenten te veel brandjes te moeten blussen. Maak de community verantwoordelijk voor de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Playa del C. schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:00:
@tweakduke
Ik proef bij (andere) moddereters dat ze wat weerstand hebben tegen het onzichtbaar laten worden van reacties door x aantal reports van de gewone gebruiker.

Ik hoop niet met het gevoel dat de mods niet graag hun 'macht' uit handen willen geven. Een mod kan trouwens vervolgens altijd zelf oordelen of een bericht terecht blijvend onzichtbaar/verwijderd wordt of dat de reactie blijvend gewoon zichtbaar mag zijn.

Juist door gebruik te maken van 'sociale controle' sla je denk ik veel vliegen in één klap.
1) Een potentieel zeer erge reactie is dan binnen een paar seconden onzichtbaar.
2) De moderators hebben minder werk.
3) De moderators hoeven niet langdurig alert te zijn en snel te handelen.
4) De (goede) tweakers/users voelen zich nuttig en betrokken bij een goed verloop van het topic. Dat schept een goede sfeer tussen mods en users, omdat ze samen een taak uitvoeren.
5) De tweakers/users hoeven niet hun ongenoegen te uiten en bespreken in het topic.

Ik zou dat idee in ieder geval eens objectief bespreken en eventueel eens testen, want naast deze (best wel grote) voordelen zie ik geen nadelen. Enige wat genoemd is, is dat users het systeem kunnen misbruiken. Dat vind ik nogal een pessimistische kijk op de grotendeels geweldige community. Los daarvan, als er bijboorbeeld 3, 5, 10 of nog meer reports nodig zijn voordat een bericht op zwart gaat ter inspectie, dan kan een enkeling of klein groepje kwaadwilligen nooit de goede reacties onterecht op zwart krijgen. En dan nog kan een mod daarna de tweakers die zich zo denken te kunnen gedragen met gemak aanpakken.

Ik zou de community zoiets eens toevertrouwen. Dat werkt denk ik beter dan als een autoritaire politiemacht door de topics te scannen met een groep mods om daar bij piekmomenten te veel brandjes te moeten blussen. Maak de community verantwoordelijk voor de community.
De macht uit handen geven is niet de weerstand. Het gaat om een andere manier van werken, waar wel even goed over nagedacht moet worden.

Juist voor eventueel misbruik. Er worden nu wel eens reports gemaakt, omdat mensen ergens het simpelweg niet mee eens zijn. Daar mag het absoluut niet voor misbruikt worden.

De autoritaire politiemacht is niet onze insteek. Wij doen het voor de community en willen die paar rotte appels die het verpesten voor de rest op een goede manier aanpakken.

Dus ik begrijp absoluut jouw goede intentie, maar we gaan niet over een nacht ijs.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou de community zoiets eens toevertrouwen.
Niet om een standpunt in te nemen in deze discussie, maar dit is wel heel makkelijk gezegd. Een dergelijke functie is er nu niet en zou (vziw) gewoon dev-capaciteit kosten die dan niet ingezet kan worden voor andere zeer nuttige functies. Het is dus niet zomaar een kwestie van 'even uitproberen'.... Wil niet zeggen dat je het daarom niet moet doen, maar je moet wel een betere onderbouwing hebben dan 'misschien werkt het' en 'laten we eens zien waar het schip strand'. Imho.

Edit: Dat gaat niet alleen op voor dit idee trouwens, maar voor vrijwel alle technische oplossingen die aangedragen worden....

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 21-07-2021 20:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
tweakduke schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:19:
[...]

De macht uit handen geven is niet de weerstand. Het gaat om een andere manier van werken, waar wel even goed over nagedacht moet worden.
Mooi dat de macht niet een knelpunt is. Mijn vraag was of het punt wel serieus meegenomen kan worden, omdat het tot nu toe door mods aan de kant is geschoven.
Juist voor eventueel misbruik. Er worden nu wel eens reports gemaakt, omdat mensen ergens het simpelweg niet mee eens zijn. Daar mag het absoluut niet voor misbruikt worden.
Mee eens. Dat is iets om te testen. Na de report-knop zou ik een scherm tonen met de uitgangspunten van een report (niet voor mening, wel voor racisme, geweld, enz.) en dat als iemand onterecht report, dat consequenties heeft. Dan een bevestiging vragen. Goed, ik hoef dat niet allemaal hier uit te werken.
De autoritaire politiemacht is niet onze insteek. Wij doen het voor de community en willen die paar rotte appels die het verpesten voor de rest op een goede manier aanpakken.
Zonder om de hete brij te draaien even, we weten allemaal dat het de laatste jaren deels wat een mods vs users verhaal is geworden. Het gaat vaak genoeg ook gewoon wel goed natuurlijk. Maar het is ook wel eens 'wij tegen zij'. Ook in en buiten het F1 topic zijn er allerlei (off-topic) kritische opmerkingen richting mods geslingerd over het afgelopen F1-topic. Juist door samen te modden tegen de ongenode gasten, doorbreek je dat patroon wellicht. Als het dan de komende race-weekenden goed gaat, kunnen we elkaar een schouderklopje geven en blij zijn dat het goed ging.

Ik stop nu verder met zeuren, de boodschap is duidelijk overgekomen. Ik wens de mods succes.
Dus ik begrijp absoluut jouw goede intentie, maar we gaan niet over een nacht ijs.
Vanzelfsprekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Enige wat genoemd is, is dat users het systeem kunnen misbruiken. Dat vind ik nogal een pessimistische kijk op de grotendeels geweldige community. Los daarvan, als er bijboorbeeld 3, 5, 10 of nog meer reports nodig zijn voordat een bericht op zwart gaat ter inspectie, dan kan een enkeling of klein groepje kwaadwilligen nooit de goede reacties onterecht op zwart krijgen. En dan nog kan een mod daarna de tweakers die zich zo denken te kunnen gedragen met gemak aanpakken.

Dat is dan natuurlijk wel gelijk een enorm nadeel, en als je denk dat er geen misbruik van gemaakt zal worden, ik zou zeggen kijk eens rond op de FP, waar enkel al het 'minder zichtbaar maken' van reacties door -1's te geven wanneer mensen het er niet mee eens zijn ook zeer regelmatig, zeker bij de wat 'verhitte' onderwerpen misbruikt worden. Ik wil er eigenlijk niet aan denken wanneer gebruikers de kans zouden krijgen reacties volledig te verbergen tot er eens een moderator de tijd heeft gehad er naar te kijken.

En verkijk je er ook niet op hoever bepaalde mensen gaan voor dit soort zaken, ik ben er vrijwel zeker van dat als je gebruikers reacties gaan laten verbergen door reports dat je ook gewoon gebruikers krijgt die daad een legertje aan extra accounts voor aan gaan maken.

Nee, ik zou bij Tweakers best veel toevertrouwen aan de community, maar zoiets zeker niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 22-07-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Dennism schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Dat is dan natuurlijk wel gelijk een enorm nadeel, en als je denk dat er geen misbruik van gemaakt zal worden, ik zou zeggen kijk eens rond op de FP, waar enkel al het 'minder zichtbaar maken' van reacties door -1's te geven wanneer mensen het er niet mee eens zijn ook zeer regelmatig, zeker bij de wat 'verhitte' onderwerpen misbruikt worden. Ik wil er eigenlijk niet aan denken wanneer gebruikers de kans zouden krijgen reacties volledig te verbergen tot er eens een moderator de tijd heeft gehad er naar te kijken.

En verkijk je er ook niet op hoever bepaalde mensen gaan voor dit soort zaken, ik ben er vrijwel zeker van dat als je gebruikers reacties gaan laten verbergen door reports dat je ook gewoon gebruikers krijgt die daad een legertje aan extra accounts voor aan gaan maken.

Nee, ik zou bij Tweakers best veel toevertrouwen aan de community, maar zoiets zeker niet.
Dit weet en begrijp ik allemaal ook. Er is een groot verschil met de FP:

Scenario in F1 topic:

1) Huidige situatie. Mods mogen reacties verwijderen. Users mogen rapporteren. Er komt soms een foute post, waarna er in het topic op doorgegaan wordt. De mod komt wat later en moet veel reports en meerdere posts opruimen.

2) Met het voorstel. Mods mogen reacties verwijderen of terug zichtbaar maken. Users mogen berichten gezamenlijk na x reports tijdelijk(!) onzichtbaar maken. Van die x reports komt er één(!) melding bij de mod. Die mod reageert een paar minuten later. In die tijd is de reactie niet zichtbaar en loopt het topic verder dus normaal door. De mod oordeelt of de melding terecht was. Daarna kan het bericht alsnog zichtbaar worden of definitief onzichtbaar blijven.

Detail: het vakje van de reactie hoeft niet onzichtbaar te zijn. Alleen de tekst in de reactie met een notie dat de inhoud gerapporteerd is en dat een mod de inhoud beoordeelt.

Zodra een account vals rapporteert, kun je ook handelen. Dat zijn de mensen die je ook niet mee wil laten doen. 24 uur moderatie-ban met een escalatieladder naar permaban.

Voor zoiets simpels als een reactie tijdelijk onzichtbaar kunnen maken, gaan mensen echt niet een leger accounts aanmaken om dat als pesterij in te zetten.
Is daarnaast simpel te verhelpen door alleen accounts met een bepaalde status de optie te geven om de rapporteren. Wat ook normaal is, want nieuwe accounts mogen eerst nog leren hoe alles draait op GoT. Elke puber kan nu een accountje aanmaken en de raarste woorden in de topics gooien, zoals ze gewend zijn van andere platformen. Daar zijn we hier niet van gediend.

Ik denk dat het voorstel netto op eigenlijk elk punt beter gaat werken dan het huidige systeem. Huidige systeem werkt alleen beter als er 24/7 genoeg mods alert zijn om zelf meteen in te kunnen grijpen en dat lukt zeer zeker niet op een piekmoment. En dat kunnen we van de vrijwillige mods ook niet verwachten. Daarnaast moet je niet politie willen spelen als mods, maar de community betrekken en inzetten.

Je kunt ook een light versie testen, met bijvoorbeeld 10 of 100 vaste en vertrouwde gasten die bijv. het F1 topic tijdens de race altijd volgen. Geef die bijvoorbeeld de rechten om foute reacties na x reports tijdelijk onleesbaar te maken.
Zodra er minutenlang 'kankeraap' over Hamilton wordt getoond, dan ontspoort een topic finaal. En soort van terecht ook. Als de stamgasten van het topic binnen tien seconden die reactie onzichtbaar hadden kunnen maken, dan loont het veel minder om zulke reacties te plaatsen én blijft de sfeer veel beter én hebben de mods veel minder werk én hoeft een topic nooit meer dicht (met de sneer dat 'het weer zo ver is en als het zo moet, dan maar weer dicht om eerst rustig te puinruimen').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Een nadeel vind ik dat, zeker in een hardlopend topic, posts dan potentieel zeer snel onzichtbaar zijn terwijl dat wellicht wel degelijk interessante posts waren. Die gaan dan behoorlijk verloren want wie gaat alle pagina's nog een keer bekijken om die posts alsnog te zien.

Daarnaast gezien de wereldwijde deugtrend die m.i. ook sterke navolging heeft op GOT kun je er op wachten dat posts dan om allerlei kleinigheden geflagged/onzichtbaar worden. Wat ook weer tot ergenis en reacties in het topic leidt.

Tevens was dit imo echt een uitzondering. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik dergelijke uitingen ooit eerder heb gezien in een Got F1 topic of zelfs maar op heel GOT. Dit waren volgensmij ook maar iets van twee posts. Terwijl het nu bijna lijkt alsof het hele topic (met megaveel reacties er in) bol stond van het racisme.

Bij hardlopende topics in relatie tot emotionele gebeurtenissen is er meer werk voor de mods, vervelend maar ook part of the game vind ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 22-07-2021 09:43 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Help!!!! schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:39:
Een nadeel vind ik dat, zeker in een hardlopend topic, posts dan potentieel zeer snel onzichtbaar zijn terwijl dat wellicht wel degelijk interessante posts waren. Die gaan dan behoorlijk verloren want wie gaat alle pagina's nog een keer bekijken om die posts alsnog te zien.

Daarnaast gezien de wereldwijde deugtrend die m.i. ook sterke navolging heeft op GOT kun je er op wachten dat posts dan om allerlei kleinigheden geflagged/onzichtbaar worden. Wat ook weer tot ergenis en reacties in het topic leidt.

Tevens was dit imo echt een uitzondering. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik dergelijke uitingen ooit eerder heb gezien in een Got F1 topic of zelfs maar op heel GOT. Dit waren volgensmij ook maar iets van twee posts. Terwijl het nu bijna lijkt alsof het hele topic (met megaveel reacties er in) bol stond van het racisme.
Eens. Dat is een risico. Enige tussenweg is transparant aangeven dat een reactie al gerapporteerd is en zo spoedig mogelijk onderzocht wordt door een mod. Dan hoeft er niet meer door anderen op gereageerd te worden. Dan lezen we allemaal langdurig 'kankeraap', maar weten we dat die persoon geband wordt. Dat weten jij en ik nu al waarschijnlijk, maar veel anderen reageren blijkbaar toch.
Bij hardlopende topics in relatie tot emotionele gebeurtenissen is er meer werk voor de mods, vervelend maar ook part of the game vind ik.
Dan moeten de mods dat werk dus wel doen. Zo'n piek komt meestal onverwacht en daarna loopt een mod, ondanks hard werken, gewoon hard achter de feiten aan.

Ik denk dat veel mensen ondertussen ook wel iets geleerd hebben: laat het gewoon gaan, de mods regelen het uiteindelijk wel en dus niet meer reageren op trolls of pure eikels.

Ik stoor mij er niet aan, maar zoals vele anderen aangeven, je gaat de plek vermijden waar tuig de sfeer probeert te verpesten. En dat vind ik zonde van een mooi forum als GoT en de boeiende topics rond de F1. Als er inhoudelijk correct wordt gesproken, is het er gezellig en informatief en vaak ook grappig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Maak het probleem nou niet groter dan het is. Als er in een zeer snel lopend topic een keer iets geroepen wordt wat niet door de beugel kan. (En nog zonder dat iemand anders daar direct wordt aangevallen/beschadigd) Wie gaat er dan wakker van liggen dat dat vieze woord er een uur later nog staat en we inmiddels 57 pagina's verder zijn met allemaal weinig inhoudelijke opmerkingen?
Ik lees al die gemiste opmerkingen echt niet terug, hooguit de laatste 20 a 30 om een beetje gevoel te hebben over waar het op het moment over gaat en dan kan ik weer mee lullen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Volgens mij kan je het modereren niet aan zulke emotionele mensen over laten, je maakt het dan veel te makkelijk om door fans van de ene coureur alle posts die negatief zijn over die coureur aan te merken en daardoor te laten verdwijnen. Mods zijn er niet voor niets.

Ik denk dat de oplossing eerder moet worden gezocht bij de mods, die moeten de tools die ze hebben inzetten, een topic dichtgooien wanneer het nodig is, en veel sneller mensen een (tijdelijke) ban geven. Als iemand zich niet kan beheersen op een forum dan lijkt een ban van 24-48uur mij een perfecte oplossing daarvoor, geen moeilijk gedoe met 3-strikes of iets dergelijks, ga gewoon maar even ouderwets afkoelen en na die periodie is diegene dan weer welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Misschien moet je de (een) oplossing juist in een hele andere richting zoeken. Waarom zijn de moddereters rood? Meeste wat ze op het forum doen doen ze in hun hoedanigheid als gebruiker. Ze posten ook gewoon wat ze zelf op het hart ligt. Als je echter in een discussie zit kijk je toch met een andere bril naar die postings van iemand als die een rode naam heeft. Onbewust ga je dan toch die woorden anders wegen en zwaarder tillen aan eventuele schendingen van forumregels. "Ohhhh zij doen het zelluffff ook!!!!! Wij worden slecht behandeld! huilen!"
De normaal is dat we als gebruikers het samen gezellig houden. Het moet niet zo zijn dat altijd en overal maar (herkenbare) handhavers in moeten grijpen. (meest extreme zou natuurlijk zijn als een post pas zichtbaar is na fiat van een superman)
Het is meer zo dat een forum helaas niet helemaal zonder toezicht kan. Maar moet dat zo zichtbaar zijn? (ook daarom pleit ik vaak voor meer aanspreken ipv ingrijpen. pb iemand, vraag hem eventueel zelf zijn post wat aan te passen of in het vervolg zijn stijl wat bij te sturen - een forum is meer een sociaal dan een technisch gebeuren.)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ankona schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:43:
Het is meer zo dat een forum helaas niet helemaal zonder toezicht kan. Maar moet dat zo zichtbaar zijn? (ook daarom pleit ik vaak voor meer aanspreken ipv ingrijpen. pb iemand, vraag hem eventueel zelf zijn post wat aan te passen of in het vervolg zijn stijl wat bij te sturen - een forum is meer een sociaal dan een technisch gebeuren.)
Dat zou fantastisch zijn als we het forum op die manier konden runnen, maar ik ben bang dat alleen realistisch is op een kleinschalig forum waar een en ander er vrij gemoedelijk aan toegaat.

Juist tegen het soort excessen zoals de aanleiding voor deze discussie wil je gewoon daadkrachtig optreden en niet eerst iemand een DM sturen met het vriendelijke verzoek zijn racistische bagger voor zich te houden. Nog los alle gebruikers die daar weer op reageerden of op minder grove wijze met elkaar in de clinch lagen over de situatie van die race.

@Playa del C. dank voor je verdere input, maar zoals je jouw idee voor 'moderatie' door users nu brengt is dat echt niet gek veel anders dan wat er op de FP gebeurt. Ook daar is al een systeem dat mensen die meer actief zijn een zwaardere weging hebben. Ook daar is in het verleden geprobeerd automatisch moderatierechten in te nemen bij afwijking. Maar ondanks alles zien we daar gewoon dat mensen het systeem misbruiken om te meningmodden (wat dan op termijn vaak wel rechtgetrokken wordt, maar dan is een reactie dus wel al een tijd onzichtbaar geweest bijvoorbeeld) en dat er vervolgens reacties komen puur over die moderatie.

En zoals ik eerder ook al aangegeven heb: een dergelijke technische oplossing kost gewoon tijd en moeite om te bouwen. Tijd die afgaat van features waar iedereen wat aan heeft (dus ook daar weer zouden dan de goeden leiden onder de kwaden). Bovendien is het het grootste deel van de tijd niet echt een issue. Op bepaalde topics en bepaalde momenten na loopt alles best wel netjes en rustig. En in de meeste gevallen waar het wat minder rustig verloopt kan de crew het ook best aan om het alsnog werkbaar te houden, maar zo nu en dan even niet. Dat kwam deels omdat het gewoon net even wat langer duurde voor er iemand aanwezig was met banrechten, daar hebben we al actie op ondernomen om die kans in de toekomst te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Orion84 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Dat zou fantastisch zijn als we het forum op die manier konden runnen, maar ik ben bang dat alleen realistisch is op een kleinschalig forum waar een en ander er vrij gemoedelijk aan toegaat.

Juist tegen het soort excessen zoals de aanleiding voor deze discussie wil je gewoon daadkrachtig optreden en niet eerst iemand een DM sturen met het vriendelijke verzoek zijn racistische bagger voor zich te houden. Nog los alle gebruikers die daar weer op reageerden of op minder grove wijze met elkaar in de clinch lagen over de situatie van die race.
Klopt natuurlijk dat je er niet aan komt ook zichtbaar op te treden. Echter ik denk dat het wel wat meer hybride mag, zaken als flauwe naamsverbasteringen etc kwetsen niemand. Een gebruiker er eerst op aanspreken en pas zelf corrigeren als de gebruiker dat zelf (bij herhaling) niet doet zou ik graag meer zien.

(Ik heb zelf in het verleden een paar fora in beheer gehad, wel iets kleiner ik schat op hoogtij dagen ca 100 actieve gebruikers die minimaal wekelijks van zich lieten horen. Voor mijzelf had ik een tweede admin account wat ik bij grote uitzondering gebruikte als ik wat bij wilde sturen. Mijn gewone account was niet als zodanig herkenbaar en gebruikte ik ook als gewone gebruiker - ook al had dat account ook alle beheer rechten. Had als voordeel dat ze mij niet als meneer de directeur zagen maar gewoon als iemand die ook domme opmerkingen kon plaatsen en tegengesproken kan worden)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ankona schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Klopt natuurlijk dat je er niet aan komt ook zichtbaar op te treden. Echter ik denk dat het wel wat meer hybride mag, zaken als flauwe naamsverbasteringen etc kwetsen niemand. Een gebruiker er eerst op aanspreken en pas zelf corrigeren als de gebruiker dat zelf (bij herhaling) niet doet zou ik graag meer zien.
Lijkt me een prima onderwerp om te bespreken, maar hier in dit topic, waar het specifiek gaat over hoe we efficiënt kunnen optreden bij 'rellen', is dat niet echt relevant, dus laten we a.u.b. een beetje on-topic blijven.
(Ik heb zelf in het verleden een paar fora in beheer gehad, wel iets kleiner ik schat op hoogtij dagen ca 100 actieve gebruikers die minimaal wekelijks van zich lieten horen.
Dat is natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met de schaal waar we hier op Tweakers mee te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Orion84 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:29:
[...]
dus laten we a.u.b. een beetje on-topic blijven.
Je weet het, alles kan off-topic.

Maar wat ik eigenlijk nog wilde aangeven was dat de zichtbaarheid van de moddereters en ingrepen verwachtingen schept bij gebruikers die daar dan ook zo op gaan reageren. En er wordt vaak best wel snel ingegrepen. (En ik kon het niet nalaten wat tegengas te geven op al die technologie gedreven oplossingssuggesties)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35
Wat een persoonlijk een kwalijke zaak vond aan die situatie was de communicatie.
Het was eenrichtingsverkeer op en ging eigenlijk twee weken achter elkaar mis.

Begrijp me niet verkeerd: het is goed als mods topics en posts verwijderen modereren waarin zaken zoals racisme in gebeurt. Want dat is niet goed te praten.

Soms komt er emotie los en dat heeft zo zn grenzen.

Als er alleen opeens mods bijkomen die je feitelijk nooit ziet, maar wel heel 'stoer' topics op slot gooien, zonder toelichting.. en je stelt daar een vraag over. Ja dan verwacht ik wel een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Henkje.doc schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:38:
Als er alleen opeens mods bijkomen die je feitelijk nooit ziet, maar wel heel 'stoer' topics op slot gooien, zonder toelichting.. en je stelt daar een vraag over. Ja dan verwacht ik wel een reactie.
Over welke mod heb je het nu en aan wie / waar heb je een vraag gesteld die niet beantwoord is? (Mag evt. ook per DM als je dat prettiger vind) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Henkje.doc schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:38:
Wat een persoonlijk een kwalijke zaak vond aan die situatie was de communicatie.
Het was eenrichtingsverkeer op en ging eigenlijk twee weken achter elkaar mis.

Begrijp me niet verkeerd: het is goed als mods topics en posts verwijderen modereren waarin zaken zoals racisme in gebeurt. Want dat is niet goed te praten.

Soms komt er emotie los en dat heeft zo zn grenzen.

Het lijkt mij juist gewenst dat moderators die deelnemen aan een topic deze terughoudend modereren en het aan anderen overlaten die niet deelnemen. Anders krijg je het gezeur weer dat ze selectief modereren om er zelf beter uit te komen of zo.

Maar wat mij betreft had het bewuste F1 topic al veel eerder gesloten mogen worden. Om mensen af te laten koelen en om puin te ruimen. Het bleef imo veel te lang open.

Als een stel doorgedraaide users de boel overnemen moet het gewoon klaar zijn. Ook mensen die gaan quoten en reageren terwijl dat niet de bedoeling is moet je wat mij betreft uit het topic halen. Zouden beter moeten weten en ze houden mede het gedoe in stand.

Ik zag vroeger relsupporters van de lokale FC altijd bij het begin van de wedstrijd zich melden bij het politiebureau. Om maar te zorgen dat ze niet waren waar je ze als samenleving niet wilde hebben. Nu gaat dat digitaal wat lastig, maar misdragende mensen zouden hier rustig een tijdje uitgesloten mogen worden van bepaalde topics. Ze brengen niets behalve gezeik, moet je niet willen.

De emotie kaart vind ik een flauw argument. Als je die niet onder controle kunt houden moet je gewoon stoppen. Digitaal nog makkelijker te doen dan irl. Kwestie van discipline.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Bastien schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Het lijkt mij juist gewenst dat moderators die deelnemen aan een topic deze terughoudend modereren en het aan anderen overlaten die niet deelnemen. Anders krijg je het gezeur weer dat ze selectief modereren om er zelf beter uit te komen of zo.

Maar wat mij betreft had het bewuste F1 topic al veel eerder gesloten mogen worden. Om mensen af te laten koelen en om puin te ruimen. Het bleef imo veel te lang open.

Als een stel doorgedraaide users de boel overnemen moet het gewoon klaar zijn. Ook mensen die gaan quoten en reageren terwijl dat niet de bedoeling is moet je wat mij betreft uit het topic halen. Zouden beter moeten weten en ze houden mede het gedoe in stand.

Ik zag vroeger relsupporters van de lokale FC altijd bij het begin van de wedstrijd zich melden bij het politiebureau. Om maar te zorgen dat ze niet waren waar je ze als samenleving niet wilde hebben. Nu gaat dat digitaal wat lastig, maar misdragende mensen zouden hier rustig een tijdje uitgesloten mogen worden van bepaalde topics. Ze brengen niets behalve gezeik, moet je niet willen.

De emotie kaart vind ik een flauw argument. Als je die niet onder controle kunt houden moet je gewoon stoppen. Digitaal nog makkelijker te doen dan irl. Kwestie van discipline.
Helemaal mee eens. Emotie mag nooit de boventoon voeren. Alleen communicatie (zeker als het achter de schermen is) moet wel blijven gebeuren en dat laatste is niet gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
Orion84 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Over welke mod heb je het nu en aan wie / waar heb je een vraag gesteld die niet beantwoord is? (Mag evt. ook per DM als je dat prettiger vind) :)
Ik stuur je even een DM. Voegt niet veel toe om moderators die an sich goed werk doen publiekelijk aan te spreken.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:13:
Heel concreet, ik schop je in het vervolg hoogstpersoonlijk binnen een paar minuten van de site af als je tijdens een race komt aanzetten met termen zoals:
spoiler:
kankerneger
kankeraap

Dat lost al heel wat op.
Misschien wat te simpel gedacht, maar kunnen dergelijke woorden niet op een soort zwarte lijst gezet worden, waardoor het überhaupt onmogelijk is een post te plaatsen die deze woorden bevat? De mods bepalen dan welke woorden er op die lijst komen, gaandeweg wordt het dus uitgebreid (want je kunt niet alle mogelijkheden verzinnen met een beperkte groep). Het lijkt mij dat dergelijk taalgebruik op heel tweakers ongewenst is. Het voorkomt ook dergelijke uitingen die voortkomen uit een tijdelijke emotionele gemoedstoestand, waar men achteraf, als men weer bij zinnen is, toch ook wel inziet dat het ongewenst was, maar het niet meer ongedaan kan maken, omdat het topic inmiddels weer 10 pagina's en 20 quotes verder is.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 12-08-2021 16:25 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

We hebben wel een spamfilter met een woordenlijst, maar dat werkt alleen bij nieuwe accounts voor zover ik weet.

• Martinspire
LA-384 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

Misschien wat te simpel gedacht, maar kunnen dergelijke woorden niet op een soort zwarte lijst gezet worden, waardoor het überhaupt onmogelijk is een post te plaatsen die deze woorden bevat? De mods bepalen dan welke woorden er op die lijst komen, gaandeweg wordt het dus uitgebreid (want je kunt niet alle mogelijkheden verzinnen met een beperkte groep). Het lijkt mij dat dergelijk taalgebruik op heel tweakers ongewenst is. Het voorkomt ook dergelijke uitingen die voortkomen uit een tijdelijke emotionele gemoedstoestand, waar men achteraf, als men weer bij zinnen is, toch ook wel inziet dat het ongewenst was, maar het niet meer ongedaan kan maken, omdat het topic inmiddels weer 10 pagina's en 20 quotes verder is.
Als ik 1 ding weet, dan is het dat dat soort lijsten makkelijk te omzeilen zijn. Paar typo's of alternatieve spelling en je filter pakt het al niet meer. 1 = l, 3 = e, dat soort werk. Dus nee, dat is niet echt allesdekkend.

• LA-384
@Martinspire Die verbasteringen kun je natuurlijk eenvoudig aan de lijst toevoegen. Daarbij hoeft het ook niet allesdekkend te zijn. Het secundaire doel is ook om dergelijke posts dusdanig te vertragen dat het ontmoedigend werkt.

• Martinspire
LA-384 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:37:
@Martinspire Die verbasteringen kun je natuurlijk eenvoudig aan de lijst toevoegen. Daarbij hoeft het ook niet allesdekkend te zijn. Het secundaire doel is ook om dergelijke posts dusdanig te vertragen dat het ontmoedigend werkt.
Mja is ook, maar je kunt dan ook weer heel snel false-positives krijgen. Is iemand aan het schelden met slet, of heeft ie het over de sl37. Zeker bij tech is dat nogal snel, gezien hardwarenamen nooit op Nederlandse scheldwoorden worden gecontroleerd :P

• LA-384
Martinspire schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:45:
Mja is ook, maar je kunt dan ook weer heel snel false-positives krijgen. Is iemand aan het schelden met slet, of heeft ie het over de sl37. Zeker bij tech is dat nogal snel, gezien hardwarenamen nooit op Nederlandse scheldwoorden worden gecontroleerd :P
Ik betwijfel dat er veel false-positives zullen zijn, maar ik ben dan ook niet zo thuis in al die tech-dingen. Ik denk dat wanneer je *, @, €, # en 3 als vervanging van klinkers aanhoudt, dat je al 99% gedekt hebt. Maar goed, het was maar een idee wat ik hier zo snel nog niet benoemd zag worden. Als er hoofdzakelijk nadelen aan kleven en/of het omslachtig is in uitvoer, dan is het gewoon geen goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik kan zo uit m'n hoofd 23 verschillende variaties bedenken op die woorden die in de basis die spamfilter echt niet gaan tegenhouden. Dan niet eens met @ 3 of leuke 1337 variaties, maar genoeg hintjes in de woorden om precies de bedoeling te geven. (al geef je ham een gouden r.. je kent em wel).

Filterlijst moet je ergens ook niet willen, het zijn de mensen die de woorden gebruiken die je simpelweg niet wil hebben. Woordtjes gaan blokkeren heeft eerder het effect dat ze helemaal los gaan.

De zwartwit woorden heb je zo te pakken, de grensgevallen zijn het probleem, of eigenlijk ook gewoon de humor. Waar de 1 valt over bepaalde opmerking of uitspraak, staat in een ander topic vrolijk een andere groep (in welke vorm of variatie dan ook) af te zeiken, heb dan ballen, doe het correct of doe het gewoon niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:01
Is de volgende combinatie niet al voldoende:
- Minimaal xx posts in non-slowchat topic/boards
- Het huidige (perma)ban systeem.
Op die manier knikker je al snel mensen eruit die over de schreef gaan zonder dat meteen terugkomen.

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1 2 Laatste