Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:28
Wat is je budget?
1200 euro (inclusief lenzen), kan wellicht hoger, schommelt nog als ik weet wat ik kan krijgen.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik wil de overstap maken van DSLR naar een systeemcamera. Het compacte, retro look spreekt me aan. Foto's kunnen nemen via een viewfinder. Ik probeerde het wel is met mijn huidige DSLR, niet te doen. (ik wist toen der tijd niet eens af van systeemcamera's, is me totaal ontgaan. Anders had ik wellicht daarvoor gekozen)

Ik wil liever geen instapmodel meer, die fase heb ik gehad, en later krijg ik sowieso spijt van 'had ik maar... gekocht'.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Alledaags, straatfotografie, landschap, auto's.

Wil je foto's maken of filmen?
Filmen is geen must, leuk meegenomen als het kan.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Momenteel beschik ik over:
Canon 80D
Canon 50mm 1.8
Sigma 17-50mm 2.8

Heb je verder nog specifieke eisen?
1 of 2 lenzen erbij kopen, waarvan ieder geval 1 een lichtsterke allround is zoals de 50mm.

Ik heb nog geen concrete voorbeelden, ik zie door de bomen het bos niet meer. Bij spiegelreflex was het voor mij een stuk makkelijker, Nikon of Canon. Ik zie hier veel meer merken voorbij komen. Graag tips en advies voor een duw in de goeie richting. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Westland1940 op 18-07-2021 20:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36
Meer retro dan Fujifilm kan het niet worden. De x-t30 heb je voor €839,-
De vraag is dan of je beter af bent met een standaard zoom, of een prime. De 23mm f/2.0 heb je voor €450,- (er is ook de Viltrox 23mm f/1.4 die €369,- kost). De 18-55mm f/2.8-4.0 is als kit verkrijgbaar en kost je samen €1199,-

Als je nog niet goed weet wat je wilt qua lenzen, is de kit met de 15-45mm f/3.5-5.6 en 50-230mm f/4.5-6.7 voor €1149,- ook nog een optie. Het zijn instaplenzen, maar kwalitatief zeker niet slecht. Verwacht alleen niet teveel qua focussnelheid en bokeh.

Sterke punten van fujifilm vind ik de bediening en de "filmsimulaties" (dat zijn presets die je jpegs een aangename look geven en jouw dus vaak zonder bewerken, mooie foto's oplevert, velvia is geschikt voor natuurfotografie en acros (z/w) voor straatfotografie).

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 18-07-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@LA-384 Thanks voor je suggestie. Inderdaad, X-T30 oogt heel erg retro! Leuk design.

Ik heb nog nooit iets gehad van Fujifilm, ik zal is reviews kijken en lezen over de X-T30. De kit met de 18-55mm f/2.8-4.0 is een leuke setup, maar ik zie al dat een 2e lens erbij kopen met mijn budget onmogelijk is.

Nou zag ik zelf dat men nog steeds de Sony A7 II verkoopt, onderhand zo'n 6 jaar oud?
https://www.coolblue.nl/p...ny-a7-ii-starterskit.html

Dat het een full frame betreft is niet eens mijn reden van eventuele koop. Als ik op mirrorless of systeemcamera zocht zie ik vaak de Sony A7 voorbij komen. Is het überhaupt vandaag de dag nog slim om de A7 II te kopen? Of kan je beter voor minder halen, en is de A7 II op veel punten outdated. Ook een tof design moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Westland1940 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:51:
Nou zag ik zelf dat men nog steeds de Sony A7 II verkoopt, onderhand zo'n 6 jaar oud?

Dat het een full frame betreft is niet eens mijn reden van eventuele koop. Als ik op mirrorless of systeemcamera zocht zie ik vaak de Sony A7 voorbij komen. Is het überhaupt vandaag de dag nog slim om de A7 II te kopen?
Dat is een lastige. Ik heb zelf een A7II, en het is inderdaad een design uit 2014. Sony maakt ze geloof ik nog wel gewoon, dus het is niet dat je dan een camera uit 2014 krijgt. Er zitten hier en daar wel een paar comprosis in, en je zit weldegelijk met een iets oudere tech maar ik heb alsnog veel plezier aan de camera.
Ik zou het niet direct aanraden. Met bijvoorbeeld een X-T30 heb je qua tech wel meer in huis.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Wil je je huidige lenzen kunnen blijven gebruiken? Dan zou je kunnen kijken naar de Canon M6 Mark II met een EF - EFM adapter. Dan kan je je bestaande lenzen, waaronder de 50mm f/1.8, gewoon blijven gebruiken met behoud van AF en dergelijke. Nadeel van de M6ii vind ik dat deze standaard geen EVF heeft. Je kan er wel een losse EVF opzetten.

Daarnaast is de grote onzekere factor wat de toekomst van de EOS M lijn gaat zijn. Lensaanbod is wat klein, maar je kan met de EF-EFM adapter wel alle EF en EF-S lenzen gebruiken. Deze zijn vaak wel wat groter dan native EOS-M

Alternatief zou de Canon RP zijn, de full frame instapper. Hoe deze zich precies verhoudt tot de M6ii weet ik niet. Het is topmodel APS-C vs. instap FF.

Heb je geen behoefte om je huidige lenzen te gebruiken, dan zou de X-T30 inderdaad helemaal geen verkeerde keuze zijn. Of eventueel de Sony A6400. Het lenzenaanbod in Sony E mount is groot, maar de prijs doorgaans ook aan de hoge kant.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:57

DirtyBird

Praktiserend denker

De lenzen voor het sony systeem zijn vrij prijzig. Then again; alle FF lenzen kosten veel geld.
Als je budget 1200E is, kun je dan beter tweedehands kijken.

In je andere topic gaf je aan geen FF te willen, hoe kom je nu dan toch bij de A7 uit?

Ik zou in jouw positie kijken naar Fujifilm of een m43 van panasonic of olympus. Dan krijg je denk de meeste bang voor 1200E.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Yep ik zou kijken naar Olympus.

De M10 modellen passen zeker binnen je budget en dit zijn zeer krachtige camera's. De Mark II en IV zijn de beste uit de serie.
Dit zijn de entry-level modellen maar laat je niet voor de gek houden; zeker de M10.II ben je niet snel ontgroeid.

Uiterst handzaam, retro look. Veel lenzen zijn klein en betaalbaar. Binnen je budget is er ruimte voor een paar leuke lenzen.

Met bv de 17mm lens is de camera perfect voor straat; klein, onopvallend, en past in je jaszak.

Voor autofotografie kun je erg leuk de live composite functie gebruiken. Je zet een auto neer en je gaat hem vanuit verschillende kanten met licht beschijnen.
Hij neemt alleen het extra licht op en daarmee is de functie anders dan een gewone lange sluitertijd.
Ondertussen wordt het beeld live bijgewerkt op de camera. Zo ga je door tot het beeld je bevalt.

Ook heeft de camera 4 custom modes op de draaiknop - daarmee zet je hem dus in een modus die je helemaal hebt ingesteld, bijvoorbeeld voor flitsen of juist voor straatfoto's.
Die 4 modes is echt een voorbeeld van een functie die ze alleen op de professionele camera's willen aanbieden. Op de latere M10 modellen hebben ze dit er ook afgehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@zzzzz Gaaf, ik heb het design van de Sony A7 serie altijd al mooi gevonden. Clean, retro, solide ogend. Misschien wel de grootste reden waarom ik die als optie heb.

@RvL Nee, maar dat geeft niks. Het is 'maar' een 50mm. Ik heb me nog niet verdiept in de Sony A6400. Het eerste wat me opviel, en ja, looks is niet alles, is het basic design. Het doet me teveel denken aan een compact camera. Best wel een ding voor mij persoonlijk.

@DirtyBird Klopt, FF is geen must of iets waar ik nu naar kijk. Ik kwam toevallig die Sony A7 II met lens tegen binnen mijn budget, vandaar. o.a. het design heeft me hart gestolen. :D

@Tarquin Thanks voor je suggestie. Zojuist gekeken naar de M10 II, ook een heel tof design zeg. Ik zal is reviews en videos checken.

Ik heb ondertussen al wat gelezen en bekeken over de Fujifilm X-T30, ik begin die ook steeds leuker te vinden. Men is er enthousiast over.

Ik vraag me alleen af, en zelfde geldt bij aanschaf van welke body dan ook, hoeveel hou ik over voor een (extra) lens, en is het aanbod ruim. Ik zag dat, als ik me het goed herinner, Nikon en Canon nog geen breed assortiment hebben, Sony bijvoorbeeld wel. Maar op dat gebied ben ik nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Westland1940 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:48:
@zzzzz Gaaf, ik heb het design van de Sony A7 serie altijd al mooi gevonden. Clean, retro, solide ogend. Misschien wel de grootste reden waarom ik die als optie heb.

@RvL Nee, maar dat geeft niks. Het is 'maar' een 50mm. Ik heb me nog niet verdiept in de Sony A6400. Het eerste wat me opviel, en ja, looks is niet alles, is het basic design. Het doet me teveel denken aan een compact camera. Best wel een ding voor mij persoonlijk.

@DirtyBird Klopt, FF is geen must of iets waar ik nu naar kijk. Ik kwam toevallig die Sony A7 II met lens tegen binnen mijn budget, vandaar. o.a. het design heeft me hart gestolen. :D

@Tarquin Thanks voor je suggestie. Zojuist gekeken naar de M10 II, ook een heel tof design zeg. Ik zal is reviews en videos checken.

Ik heb ondertussen al wat gelezen en bekeken over de Fujifilm X-T30, ik begin die ook steeds leuker te vinden. Men is er enthousiast over.

Ik vraag me alleen af, en zelfde geldt bij aanschaf van welke body dan ook, hoeveel hou ik over voor een (extra) lens, en is het aanbod ruim. Ik zag dat, als ik me het goed herinner, Nikon en Canon nog geen breed assortiment hebben, Sony bijvoorbeeld wel. Maar op dat gebied ben ik nog niet aan toe gekomen.
Als het even kan, ga eens een camerawinkel binnen en pak er gewoon eens een paar van je lijstje vast. Je komt van een 80d dSLR af, dus alle in dit topic genoemde spiegelloze systeemcamera's zijn sowieso kleiner. Ga eens kijken en voelen wat je fijn in de hand vind liggen.

Uiterlijk is leuk natuurlijk, maar zou voor mij niet het belangrijkste zijn.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
[b]Westland1940 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:48:
Ik vraag me alleen af, en zelfde geldt bij aanschaf van welke body dan ook, hoeveel hou ik over voor een (extra) lens, en is het aanbod ruim.
De discussie over lenzen is eigenlijk bijna een verhaal apart. Sony heeft er voor gekozen om hun E-mount een open standaard te maken waarbij allerlei fabrikanten lenzen kunnen maken voor het systeem. Canon, Nikon en Fuji hebben dat maar in beperkte mate gedaan waardoor het aanbod wat kleiner is en je minder budget-opties hebt met wenselijke specificaties.
Je hebt bij Canon en Nikon dan wel weer het voordeel dat je adapters kunt kopen voor hun DSLR lens-mounts en zodoende een breed scala aan lenzen kunt gebruiken op je systeemcamera. Niet 100% ideaal maar het werkt wel. Je kunt zelf Canon en Nikon lenzen gebruiken op een Sony systeemcamera als je dat zou willen. Mogelijkheden wat dat betreft zijn er tegenwoordig. Fuji is daar naar mijn mening iets minder sterk in; maar daar heb je juist weer een hele mooie en volledige range met first-party lenzen.
Lichtsterke nieuwe lenzen zijn echter aan de prijs, tenzij je voor handmatige focus kiest. Lenzen voor systeemcamera's zijn doorgaans ietsje duurder als voor een DSLR. De vraag of jij dus twee lichtsterke lenzen en een systeemcamera kunt kopen voor 1200 zal een beste zoektocht worden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget ga eerst eens kijken welke lenzen zou je willen gebruiken, van welk merk zijn deze voor jouw betaalbaar (2e hands te krijgen). Bij welke camera kom je dan uit.
Bedenk vooral slechte camera's zijn er eigenlijk niet, ze blinken alleen allemaal net ergens anders in uit. Bedenk dus vooral wat is voor jouw belangrijk en relativeer een hoop test. Het is namelijk ook veel het is allemaal goed alleen daarin is de een iets beter dan de ander.
Verder is wat vindt jij prettige bediening, fijn menu lekker in de hand liggen etc. Wat de een top vindt haat de ander. Kortom neem zelf camera's in de hand.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 23:28
zzzzz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Je kunt zelf Canon en Nikon lenzen gebruiken op een Sony systeemcamera als je dat zou willen. Mogelijkheden wat dat betreft zijn er tegenwoordig. Fuji is daar naar mijn mening iets minder sterk in; maar daar heb je juist weer een hele mooie en volledige range met first-party lenzen.
Bij Fuji kun je tegenwoordig, als je dat perse wilt, ook Canon en Nikon lenzen gebruiken met een Fringer adapter. Schijnt best goed te werken, hoewel glas van Fuji zelf het vast beter zal doen.

@Westland1940 : Voor Fuji heb je ook nog een XC35mm F2, die is optisch hetzelfde als de XF35mm F2, maar mist weather sealing, een diafragmaring en heeft een plastic mount (ipv metaal). Je betaalt er echter ook maar de helft voor (200 ipv 400 euro). Voor 1.400 euro heb je dan een X-T30 met 18-55 (wat echt een goede lens is voor het geld) en een 35mm prime. Iets boven je budget, maar wel een mooie startersset.

Olympus of Panasonic kan ook een goede optie zijn. Die hebben ook mooie betaalbare sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ik heb laatst een Olympus M10.2 voor iemand gekocht voor €250 met een kitlens en 40-150 zoomlens erbij.
Beetje onderhandelen maar da's een heel goede prijs.
Dan is er binnen het budget nog heel veel ruimte over voor bijvoorbeeld een prime-lens.

Trouwens, op Youtube heeft Red35 een review van een 17mm lens uit China voor niet al teveel geld. (Hij is razend enthousiast). Is een handmatige lens van f1.4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Westland1940
Zoals meerdere mensen zeiden, loop is een winkel binnen en neem ze is in de hand. Eind van de middag de MediaMarkt binnengelopen en daar met wat systeemcamera's gespeeld. Het viel me meteen op dat ik er totaal geen moeite mee had dat deze toestellen en slag kleiner zijn, best fijn zelfs.

Ze hadden zelfs nog een Sony A7 I staan. Ook de II en III gecheckt, wat een leuk toestel. Fijn in de hand, mooi design. Er stonden nog een rits aan systeemcamera's maar die deden mij niets. Verder vond ik de Fujifilm X-T30 (of X-T3... kan me vergissen) ook erg mooi en fijn in de hand.

Eén ding is duidelijk, de grootte van deze toestellen is geen punt. Althans, als ik zie dat de X-T30 weer een slag kleiner is als de X-T3... zo klein hoeft misschien ook niet.

Tot nu vrij enthousiast over de Sony A7 II, als het slim is om deze nog te kopen, en de X-T30, mits ie niet te klein is. Verder nog niet echt andere modellen uitgebreid gecheckt. De Olympus M10 heeft me nog niet gegrepen.

Welk toestel / merk biedt verder een breed assortiment aan lenzen + redelijke prijzen?
De Sony A7 met zijn full frame is zeker allemaal ontzettend duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Niet om je de Fuji kant op te dwingen, maar weet dat er voor de x-t30 ook een grip te koop is. Kost je iets van €50,- dacht ik. Het zorgt voor wat meer massa rechtsvoor, zodat je hand wat meer heeft om vast te grijpen. Ik heb die ook op m'n x-t20 en heb daardoor geen moeite meer met grotere lenzen. Van mij assortiment moet ik de 80mm en 50-140 wel met twee handen gebruiken, maar die zijn daar sowieso voor bedoeld eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Westland1940 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:46:

Welk toestel / merk biedt verder een breed assortiment aan lenzen + redelijke prijzen?
De Sony A7 met zijn full frame is zeker allemaal ontzettend duur?
Wat let je dat zelf uit te zoeken ;)? "Heppumzellufook", die a7 II, maar wat hierboven gezegd wordt is waar, lenzen van bekende merken zijn over het algemeen echt een pak duurder dan van andere platforms. Er is tweedehands aanbod, wat het iets dragelijker maakt maar los van de instap 50 1.8 van het huismerk zijn al mijn lenzen helaas 750+ euro terwijl ik echt geen pro kit heb liggen.

Met een fullframe toeter op je a7 is er ook weinig compacts meer aan. Dat was ook mijn overweging indertijd om over te stappen op een systeem camera maar dat is natuurlijk een argument om je GAS goed te praten :'). Wat me ook vies is tegen gevallen na overstap van een DSLR is de batterijduur. Die van de A7 II is vrij karig (die heeft een vrij kleine NP-FW50). Na een shot of 350 is de accu leeg, dus je loopt standaard met 2+ accu's rond. De officiële specs beloven meer, maar ik krijg het niet voor elkaar :+.

De A7 II is op zich echt nog een capabel beestje, maar niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
br00ky schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:53:
Wat me ook vies is tegen gevallen na overstap van een DSLR is de batterijduur. Die van de A7 II is vrij karig (die heeft een vrij kleine NP-FW50). Na een shot of 350 is de accu leeg, dus je loopt standaard met 2+ accu's rond.
Dat is zeker waar. In het begin ergerde ik me hier heel erg aan, maar nu weet ik niet beter dat er 2 extra accu's in de binnenzak zitten. Ik kon met een gelukje twee accu's+oplader voor 23 euro (omgerekend) op de kop tikken, dus ik lig daar persoonlijk niet wakker van.
Wat ook lastig is is dat het niet direct om het aantal shots lijkt te gaan, maar gewoon het gebruik van de camera. Er zijn dagen bij dat ik 500 foto's kan maken op een accu en soms maar 200. Het is vooral de onvoorspelbaarheid die voor gedoe kan zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@LA-384 Ik heb even gekeken naar die grip, ziet er prima uit. Ik ben bang dat ik de X-T3 heb gezien in de winkel, niet de 30. De 30 is een slag kleiner, ik heb liever de grootte van de X-T3. Met die grip heb je al wat meer houvast.

@br00ky Hmm, zo te horen valt de A7 II helaas zo goed als af. En dan als grootste reden dat het voor mij niet betaalbaar is met lenzen.

De Fujifilm X-T30 blijft een goede kanshebber. Ik wil hem wel nog in de hand nemen, aangezien die weer wat kleiner is. De X-T3 haal ik niet met mijn budget, zelfde geldt voor de X-S10.

En als ik de toekomstige camera 2e hands zie, koop ik hem uiteraard op die manier. Mijn voorgaande apparatuur is vrijwel allemaal 2e hands, geen problemen. Gewoon goed kijken van wie je hem overneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Mediamarkt biedt de A7II met 28-70 kitlens aan voor €999,-. Heb je nog geld over voor een FE 50mm 1.8. Wel te vinden voor <€200,-
En als je meer wilt kun je gaan sparen voor de Tamron 28-75mm 2.8. Dat is één van de (veel) betere en betaalbare lichtsterke zooms voor Sony. Of voor de 28-200 van Tamron, ook veel geprezen. Of...of....of...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral niet het merk maakt een lens duur maar het ontwerp en de kwaliteit. Dat laat Sigma bijvoorbeeld zien met zijn Art lenzen. Niet goedkoop maar wel absolute top lenzen.
Daarom zeg ik budget wijs liever een oudere DSLR met toplenzen dan een nieuwe topcamera met een budget lens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 23:28
@Westland1940
Een X-T3 zou je tweedehands denk ik wel onder de 1.000 euro moeten kunnen vinden. Hetzelfde geldt voor de 18-55 lens, deze wordt regelmatig tweedehands voor rond de 250 euro aangeboden, vooral door mensen die hem als kit hebben gekocht, maar uiteindelijk overstappen naar een 16-80 of 16-55. Dan zou je voor ongeveer je budget in ieder geval de camera + kitlens hebben.

De X-T3 is een wat professionelere body dan de X-T30. De X-T3 heeft, naast een grotere body, een grotere EVF (erg prettig), weather sealing, snellere burst en grotere buffer en 2 sd-kaart slots ipv 1.

Een andere optie is kijken naar een X-T2. Die is wel iets ouder, maar puur qua fotokwaliteit doet die eigenlijk niet onder voor een X-T3. Het verschil zit met name in de autofocussnelheid. Als je geen fotografie doet waarbij je snelle autofocus nodig hebt, dan kan dat ook een hele goede optie zijn. De X-T2 is er tweedehands voor rond de 500 euro, samen met een 18-55 (tweedehands) en nieuwe XC 35mm F2 ben je dan voor 1.000 euro klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@bobcom Ik zag ook deze starterskit https://www.coolblue.nl/p...ny-a7-ii-starterskit.html
Leuke set, binnen mijn budget, alleen die kitlens, meh.

Ik wil overigens de Sony A7 II nog niet afschrijven, die heeft me ook als 1e gegrepen als systeemcamera. In de winkel in de hand gehad, fijn toestel. Maar ga ik tegen de iets verouderde tech aanlopen? Kennelijk een iets mindere batterij duur. En dan nog een leuke 1e lenzen setup kunnen kopen waar ik mee aan de slag kan, en dan later wel weer een andere kopen na wat sparen.

@Frogmen Yess, ik probeer daar ook een balans in te vinden. Maarja, vrijwel alles is duur, zeker met mijn budget.

@Erwin186 Ik moet even de X-T30 in het echt zien, kijken of de grootte een breaker is. Ik weet alleen niet welke winkels allemaal modellen hebben staan zoals de MediaMarkt. Zal is kijken naar de X-T2 als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Westland1940 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:26:
En dan nog een leuke 1e lenzen setup kunnen kopen waar ik mee aan de slag kan, en dan later wel weer een andere kopen na wat sparen.
De kwaliteit van de lens zegt altijd meer over de kwaliteit van de foto als de camerabody zelf. Je kunt dus beter iets duurdere en kwalitatief hoogwaardigere lenzen kopen dan een dure body met goedkope lenzen. Ik had bij de aanschaf van mijn A7II gelijk de Tamron 28-75 erbij gekocht om een mooie en goeie set in handen te hebben, maar die combinatie samen red je met 1200 euro niet denk ik (tweedehands misschien net).
Ik zou ook gewoon eens aanraden om bij een echte camera-boer de winkel eens in de lopen. MediaMarkt heeft best een hoop natuurlijk, maar die kunnen het verhaal erbij niet uitleggen. Kamera-Express is doorgaans een redelijke partij waar je eigenlijk altijd wel even een camera-body vast mag houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien is het specifiek voor dit forum (op DPreview kom ik het nauwelijks tegen) maar wie een beetje doorbladert krijgt de indruk dat je alleen met de laatste technologie en de beste lenzen foto's kunt/mag maken. Iedereen beaamt de dooddoener "de beste camera is degene die je bij je hebt" maar vervolgens is die camera vaak toch niet goed genoeg, of de lens is maar meeuh. Om dat te bewijzen worden dan tests, grafieken en tabellen aangesleept, terwijl we onze foto's toch meestal in het volle leven maken en niet in het testlab 8)

Natuurlijk heeft een A7(R)iii het nodige voor op een A7ii, en vanzelfsprekend zijn er betere lenzen dan de 28-70 kitlens. Maar kan je daarom niet met die A7ii en die lens fotograferen? Dacht het niet. Alleen ligt het in onze aard om voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten, en te klagen als we op de tweede rij belanden >:)

Als ik last krijg van twijfels over een camera of lens (Is 'ie echt zo slecht? Of echt zo goed?) ga ik vaak naar sites als Pixelpeeper of Flickr. Dan zet ik een bepaalde lens of camera in de zoekbox en kijk wat anderen ermee hebben gedaan.
Zie ik dan betere foto's dan ik zelf maak dan denk ik "het ligt dus niet aan de camera/lens" en weet ik dat ik eerst aan mijn fotograferen en dan pas aan mijn outfit moet gaan werken.
En zie ik slechtere foto's dan ik zelf maak dan weet ik dat ik voorlopig betere foto's met mijn spulletjes kan maken dan anderen :)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Eens met @bobcom. Natuurlijk zie je verschil als je, net zoals ik, van een oude (d)SLR komt en dat vergelijkt met een moderne dSLR of spiegelloze variant. In mijn geval kwam ik van een Sony A350 uit 2008 en ging ik naar een Canon M50 welke in 2018 op de markt is gekomen.. Op sensorvlak zijn sinds die tijd hele grote sprongen gemaakt. Dat verschil zie je vrijwel meteen. Ook de featureset is flink uitgebreid, AF is flink beter en ga zo maar door.

Zou ik beter af zijn met een Canon M6ii? Geen idee, misschien dat de M6ii features heeft die handig zijn maar ik heb er waarschijnlijk ik meer aan om mezelf te verbeteren. Ik heb mezelf al flink verbeterd door de tijd te nemen voor m'n foto's. Het feit dat ik veel oude lenzen gebruik, waar je zelf het diafragma in moet stellen en die je zelf moet scherpstellen, heeft me daar echt bij geholpen. Meer dan de camera, al maakt een spiegelloze camera het wel een stuk makkelijker om oude lenzen te gebruiken.

Kijk daarom vooral naar wat je zelf zoekt. Ik lees eigenlijk alleen maar spiegelloze systeemcamera i.v.m. uiterlijk, de retro-look van de X-T30 die je aanstaat. Maar niet iedere systeemcamera heeft een retro look, vind ik.

Verder is een viewfinder niet noodzakelijk (ik zweer bij viewfinder maar vooruit). Maar welke features vind je belangrijk? Wat denk je nodig te hebben wat je 80d niet heeft? Kan je niet beter investeren is wat mooie objectieven voor de je 80d?

[ Voor 41% gewijzigd door RvL op 20-07-2021 15:20 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@bobcom Amen, dat is zeker zo! Dat is ook wat je vanzelf gaat doen als je nieuw materiaal gaat kopen, vergelijken met nieuwere modellen. Ik zit al dagen video's te checken over de A7 II, op YouTube zie je genoeg mensen die hem vandaag de dag nog steeds aanraden, zeker met het prijs verschil met de A7 III.

@RvL Tijdens het aanschaffen van de 80D wist ik niet eens af van systeemcamera's, heb er nooit verder naar gekeken.

Ik wilde toen der tijd al graag foto's maken via Live View. Onder andere de 80D had deze optie maar in de praktijk werkt het totaal niet lekker. Traag, gewoon niet te doen. Dit was voor mij eigenlijk een must have optie. Nu ik weet van systeemcamera's zie ik alleen maar voordelen. Compacter, lichter, mooier design, sneller plaatjes schieten. En nu ik ze zelf heb gezien en geprobeerd ben ik helemaal om. Als ik hiervan had geweten voor de aanschaf van mijn 80D, had ik een systeemcamera gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Westland1940 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:28:
Ik wilde toen der tijd al graag foto's maken via Live View. Onder andere de 80D had deze optie maar in de praktijk werkt het totaal niet lekker. Traag, gewoon niet te doen. Dit was voor mij eigenlijk een must have optie. Nu ik weet van systeemcamera's zie ik alleen maar voordelen. Compacter, lichter, mooier design, sneller plaatjes schieten. En nu ik ze zelf heb gezien en geprobeerd ben ik helemaal om. Als ik hiervan had geweten voor de aanschaf van mijn 80D, had ik een systeemcamera gehaald.
Uhh, met bijvoorbeeld een M50 schiet je altijd in die modus, dus ook als je door de viewfinder kijkt.

Als je dat digitale schieten niet fijn vindt kan je misschien beter eerst even testen in een winkel voordat je er eentje koopt. :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

@bobcom Amen, dat is zeker zo! Dat is ook wat je vanzelf gaat doen als je nieuw materiaal gaat kopen, vergelijken met nieuwere modellen. Ik zit al dagen video's te checken over de A7 II, op YouTube zie je genoeg mensen die hem vandaag de dag nog steeds aanraden, zeker met het prijs verschil met de A7 III.

@RvL Tijdens het aanschaffen van de 80D wist ik niet eens af van systeemcamera's, heb er nooit verder naar gekeken.

Ik heb geen ervaring met de 80d maar raad je inderdaad aan om je een goed te laten informeren en er mee te spelen. Huur desnoods de camera('s) die je in gedachte hebt voor een dag of 2.

Ik heb geen ervaring met de live view van de 80d. Wel met die van mijn Sony A350 en uiteraard die van mijn M50. Beide werken gewoon goed en zelfs op mijn A350 heb ik niet het idee dat hij echt veel trager is dan de Optische View Finder (OVF).

Ik ben dan ook heel benieuwd wat je er langzaam aan vind. Bedoel je de burst rate? Dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen met een systeemcamera. Je 80d doet 7fps en de X-T30 8fps. En de A7ii die je aanhaalt maar 5. En dan nog is het afhankelijk van je geheugenkaart, maar die kan je natuurlijk eenvoudig vervangen door een snellere.

Als het echt de werking van live view betreft, besef dan wel dat je met een systeemcamera altijd met live view schiet. Ook een eventuele view finder is electronisch (EVF).

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@bobcom Amen, dat is zeker zo! Dat is ook wat je vanzelf gaat doen als je nieuw materiaal gaat kopen, vergelijken met nieuwere modellen...
En dat is ook precies wat je beter niet kan doen. Tenzij je het laatste en kekste wilt. Maar als je gewoon fijn foto's wilt maken dan vraag je jezelf eerst af wat je aan techniek en bedieningsgemak nodig hebt, en daarna zoek je de camera die dat heeft. En dan kan'ie best al een aantal jaren op de markt zijn. Je auto hoeft toch ook niet het laatste model te zijn omdat er drie lampjes en twee een chroomstrippen extra op zitten ;) ?

En wat Youtube betreft: ik zou degenen die iets aanraden net zo min geloven als degenen die iets afraden. Zulke lui heten niet voor nets "influencers".
Ik lees liever een review met foto's dan dat dat ik me vergaap aan een filmpje waarin iemand de voors en tegens van een fototoestel ventileert. Maar dat is mijn mening: n=1. (Net als een Youtuber trouwens).
......
Waarom was LiveView een must have, en viel het zo tegen op de 80D? Heeft dat te maken met de AF-bediening of met het feit dat je zoeker (desgewenst) WYSIWYG is? Of dat je zoekervergroting kunt toepassen of dat je je in donkere omstandigheden beeldversterking hebt?
Dat lijken me belangrijker criteria dan formaat, gewicht en design. Als je perse touch focus wilt valt de A7ii af, maar kun je wel met de X-T3 verder. Alleen is je keus aan betaalbaar glas dan redelijk beperkt.
En wat betreft "snelheid": handig als je 10 fps kan schieten, het is voor je foto te hopen dat je meer dan 1/10s aan je compositie kunt besteden. Snelheid is handig voor wie snelle actie vast will leggen of fotografeert volgens het "spray and pray"-principe.

Maar dat zegt een amateur die komt uit het rolletjestijdperk, en denkt dat elke foto telt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Westland1940 Ik heb een hele reeks aan Sony camera's en lenzen gehad. (A6000, A7, A7R, A7II, A7III)

Met de A7II heb ik denk een jaar of 2 geschoten, prima camera, niks mis mee.

Zoals hier al wordt besproken zou ik zeker naar de tweedehands markt kijken want de nieuwprijs is het inderdaad echt niet meer waard en 1200 moet haalbaar zijn voor A7II + Tamron 28-75

Betreft de kitlens, zou ik eerder voor een andere lens gaan op basis van wat je graag wilt fotograferen.
Qua prijs/kwaliteit verhouding is Tamron the way to go.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2021 18:11 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@RvL Mijn keuze naar systeem is al zeker, dus ik ga hier verder niet telkens op in van hoezo, waarom, wat valt tegen. De burst rate die ik heb met mijn live view op de 80D is zo'n 1-2 seconden voor 1 foto, hij moet de foto echt verwerken. Focus via live view lijkt ook veel minder, traag, minder accuraat. Ik vind het niks.

@bobcom Oh maak je geen zorgen, ik kijk alles behalve zogenaamde influencers. Gewoon een voorbeeld, dit is zeker geen 'influencer'.

Ik check ook zeker verder reviews zoals hier op Tweakers, andere websites. En hier alleen al in dit topic heb meerdere de A7 II :D

@Greatsword Ik zit ook al te loeren op de 2e hands markt naar A7 II's met lenzen. Ik kan ook alleen de body kopen, nieuw, en 2e hands lenzen halen.

949,-euro > A7 II + 50MM F/1.8, leuke beginners setup. Heb ik nog geld over voor een andere lens.
https://www.kamera-expres...tkg6yNefAGdIaArOfEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Westland1940 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:34:
@RvL Mijn keuze naar systeem is al zeker, dus ik ga hier verder niet telkens op in van hoezo, waarom, wat valt tegen. De burst rate die ik heb met mijn live view op de 80D is zo'n 1-2 seconden voor 1 foto, hij moet de foto echt verwerken. Focus via live view lijkt ook veel minder, traag, minder accuraat. Ik vind het niks.
Ik probeer je nergens van te weerhouden, hooguit buyers remorse. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een 80d uit 2016 op de door jouw genoemde gebieden slechter presteert dan de A350 uit 2008.

Daarom het laatste wat ik er over vraag en dan zal ik er over ophouden ;)
Krijg je in die 1-2s een voorbeeld te zien? Want dat is gewoon in te stellen, die voorbeeldweergave. Of is het echt de burst? Als in, als je de sluiterknop ingedrukt houd blijft hij foto's nemen?

Indien het laatste, heb je het dan ook als je niet in live view schiet maar in OVF zonder live view? Als het alleen in live view is, is het inderdaad bedroevend. Mijn A350 doet in live view al 3.5fps. Als het ook in OVF is, is waarschijnlijk je geheugenkaart te langzaam.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Westland1940 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:34:

@Greatsword Ik zit ook al te loeren op de 2e hands markt naar A7 II's met lenzen. Ik kan ook alleen de body kopen, nieuw, en 2e hands lenzen halen.

949,-euro > A7 II + 50MM F/1.8, leuke beginners setup. Heb ik nog geld over voor een andere lens.
https://www.kamera-expres...tkg6yNefAGdIaArOfEALw_wcB
Ik zou beide tweedehands los kopen voor de beste prijs.

Die 50mm raad ik trouwens af. Op papier een leuke lens, maar in de praktijk langzaam en maakt geluid.

Wat wil je voornamelijk gaan fotograferen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Greatsword schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Ik zou beide tweedehands los kopen voor de beste prijs.

Die 50mm raad ik trouwens af. Op papier een leuke lens, maar in de praktijk langzaam en maakt geluid.

Wat wil je voornamelijk gaan fotograferen?
Niet mijn idee. Een set met kitlens voor €1000,- is een prima start. Garantie en kitlens bijna cadeau, is, en je hebt de mogelijkheid om te bedenken of je naar primes wilt of een (lichtsterke) zoom. Ik heb mijn kitlens nog omdat ik nog steeds zit te dubben tussen 3 Samyang primes (18mm, 45mm, 75mm) of de Tamron 28-75mm.

Een gebruikte A7ii-body zit op rond de €700,-. Garantie en kitlens kosten nieuw samen dus €300,-
De 28-75 is nieuw €750, (en tweedehands €600 als je 'm vindt). Totaal €1300, met wat mazzel en zonder gbarantie. Third party primes te vinden voor €200-300; het Samyang-trio komt rond de €900,-
Kitlens kun je altijd nog wegdoen voor meer dan je er in de combikit voor betaalt.

FE 1.8 50mm mag dan traag en niet geluidloos zijn, het is (gebruikt) wel de eerst betaalbare optie. Eerstkomende alternatief is manual focus prime met adapter. Voor mij prima, maar ik ben TS niet.

Voor nu zal die nmm de keus moeten maken tussen zoombereik (kitlens) of lichtsterkte (50mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@RvL Even in de instellingen gekeken en nu schiet hij inderdaad zonder voorbeeld tussendoor. Beter, maar nog steeds niet blown away, traag, AF niet even accuraat als view de viewfinder.

@Greatsword Beetje allround, alledaags, straatfotografie, landschap, auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@bobcom Het is inderdaad maar net wat de TS wilt, mogelijkheden zat.

Bij een fatsoenlijke camerawinkel zit er 5 jaar garantie op, dus uiteraard zou ik daar op letten als het om tweedehands gaat.

De Tamron 28-75 zie ik op MP al vanaf 600 staan en voor een A7II body moet <700,- ook haalbaar zijn.

@Westland1940 Nog een gouden tip, plan een leuk weekendje en huur wat lenzen bij bijvoorbeeld https://budgetcam.nl/nl/c...ce_in_cents&direction=asc echt super betaalbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

@Westland1940
Duidelijk :) Valt me tegen dat daar zo'n verschil in zit.

Ik denk dat alle in dit topic aangehaalde camera's wel zullen voldoen aan je wensen. Een keer huren om uit te proberen is denk ik zeker een goed idee. Je hebt dan veel meer tijd om met de camera te spelen i.p.v. even in de winkel uitproberen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik zie me zelf niet zo gauw een camera + lens huren, maar is zeker en optie. Prijzen vallen mee inderdaad via budgetcam.nl.

Vanochtend een andere zaak bezocht en meerdere systeemcamera's in de hand gehad. De Fujifilm X-T30 hadden hun ook niet, wel de XS-10 en de X-T3. En jammer genoeg niet echt hooked door de build, het gevoel van deze camera in de hand. Echt jammer want de specs daarentegen, van de X-T30, zijn insane. Wel toffe retro look, maar toch niet echt overtuigd. De X-T3 daarentegen zou ermee door kunnen aangezien die ook een slag groter is. Wel buiten mijn budget.

(edit, welicht dat die extra grip voor de X-T30 nog verandering kan brengen. Zonder vind ik hem denk ik te klein.)

De A7 II daarentegen is geniaal. Mooi design, goed in de hand, niet te klein, niet te groot. Tof apparaat. Veel meer het gevoel dat je echt iets in je handen hebt, bij de XS-10 had ik dat een stuk minder.

Stonden nog een rits aan Olympus modellen, allemaal overgeslagen. Uiteraard niks tegen Olympus, maar ze deden me te veel denken aan een soort speelgoed camera, wegwerp dingen.

Zijn er nou nog andere modellen die ik tot nu toe gemist heb?

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 21-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Olympus speelgoed-camera's? :o

Die Olympus cams zijn gebouwd als tanks en hebben super goede weathersealing. Maar goed, een camera moet je aanstaan. Je hebt die klik of niet.

Als die A7ii goed voelt en qua specs vodoet, lijkt me de keuze niet zo moeilijk. 2e hands Tamron 28-75 erbij enje hebt geweldige combi te pakken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Westland1940 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:16:
De A7 II daarentegen is geniaal. Mooi design, goed in de hand, niet te klein, niet te groot. Tof apparaat. Veel meer het gevoel dat je echt iets in je handen hebt, bij de XS-10 had ik dat een stuk minder.
Misschien wil je gewoon het gevoel dat je iets in handen hebt! Niet vergeten dat er ook lenzen bij komen en die wegen ook wat.
Stonden nog een rits aan Olympus modellen, allemaal overgeslagen. Uiteraard niks tegen Olympus, maar ze deden me te veel denken aan een soort speelgoed camera, wegwerp dingen.
_O- die zijn nogal capabel, ga maar na: ze hebben al een kleinere sensor dus Olympus heeft nogal wat te compenseren.
Koop een instap Canon en kom er na 6 maanden achter dat je een enorm uitgeklede camera hebt gekocht. Koop een Olympus en na 6 maanden heb je nog steeds 'kan-ie dat ook al?'
Maar goed, een speelgoedcamera moet je niet willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@sys64738 @Tarquin Die opmerking was ook zeker niet denigrerend bedoelt of iets dergelijks. ;) De build greep me niet aan en de modellen binnen mijn budget leken te klein. Zelfde geldt helaas voor de Fujifilm X-T30.

Eigenlijk blijft de A7 II nog steeds als enige over, en ben er bijna vrij zeker van dat die het ook gaat worden. Nu nog even kijken of ik hem nieuw aanschaf, 2e hands, welke lens(zen) erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Westland1940 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:32:
@sys64738 @Tarquin Die opmerking was ook zeker niet denigrerend bedoelt of iets dergelijks. ;) De build greep me niet aan en de modellen binnen mijn budget leken te klein. Zelfde geldt helaas voor de Fujifilm X-T30.

Eigenlijk blijft de A7 II nog steeds als enige over, en ben er bijna vrij zeker van dat die het ook gaat worden. Nu nog even kijken of ik hem nieuw aanschaf, 2e hands, welke lens(zen) erbij.
Viel mij tegen de Sony A7 II.
Veel bewogen foto's/out of focus en de kleuren zijn vind ik niet zo mooi als uit de Fuji x-t30 die ik nu heb.
Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Verwijderd Jammer dat dit jou ervaring is. "Veel bewogen foto's/out of focus", lag het niet aan de lens, of dat jij trilde bij het maken van foto's? Ik heb aardig wat reviews gelezen en zag deze problemen amper of niet er tussen staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Westland1940
sys64738 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:33:
Als die A7ii goed voelt en qua specs vodoet, lijkt me de keuze niet zo moeilijk. 2e hands Tamron 28-75 erbij enje hebt geweldige combi te pakken.
De keuze is gemaakt.

Er moet nu wel heel iets geks gebeuren wil het geen Sony A7 II worden. Ook de Tamron 28-75 heeft de doorslag gegeven, die ik al heb kunnen binnen harken voor een leuk bedrag! Ik denk dat ik voorlopig geen andere lens nodig heb met dit stuk glas :) Veel positieve reviews gelezen en gezien.

De enige body concurrent was de Fujifilm X-T30, maar viel toch af op persoonlijke keuzes. De A7 II was al liefde op het eerste gezicht en dit werd bevestigd nadat ik hem in de winkel kon testen.

Thanks voor het helpen naar deze setup! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Westland1940 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:51:
De A7 II was al liefde op het eerste gezicht en dit werd bevestigd nadat ik hem in de winkel kon testen.
Zo te lezen had je geen betere keuze kunnen maken. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Há, ik zit toch met een klein dilemma, en het gaat om de strijd tussen de A7 II en de A7 III.

Hoewel het 100% een A7 II(I) wordt, heb de mooie Tamron 28-75 al binnen, kan ik nader inzien zelfs doorstoten naar een III. Ik kan het lijden, maar de A7 III wordt dan wel een rib uit mijn lijf.

Ik heb uiteraard alle voordelen en vergelijkingen al gelezen die je meepakt met de A7 III. Sowieso batterij duur is een stuk beter, die is niet heel sterk van de A7 II. Op technisch vlak is de II onderhand ouder, toestel uit 2014. Wellicht ben ik dan ook meer future proof met de A7 III.

Ook in dit topic spreken meerdere A7 II eigenaren "Prima toestel... maar...".

Grootste voordeel, de A7 II is zowat de helft van de prijs. Misschien dat mensen hier nog wat kunnen onderbouwen van waarom ik deze keuze wel zou moeten doen, of juist niet. Is de A7 III absoluut het investeren waard vergeleken met de A7 II?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Als je een goede fotograaf bent maak je goede foto's met de A7ii
Als je een slechte fotograaf bent maak je slechte foto's met de A7iii

"Futureproof" is kul. Zou betekenen dat je met de camera van morgen foto's kunt maken die je met een camera van vandaag niet kan maken. Onzin. Je moet er met de camera van vandaag wat meer voor doen. Reserve-accus meenemen, door de zoeker kijken naar de ogen van je model in plaats van het aan de camera over te laten, wat eerder je camera op een statief zetten voor een lagere iso en een langere tijd. Lijkt alleen verdomd veel op werken...

Als je echt een futureproof camera wil, wacht dan tot Sony zijn robotje kruist met een A1. Dan kun je tegen de camera zeggen wat voor foto je wilt en toekijken hoe je camera de foto maakt. En dan komt er een nieuwer model uit dat een hoger artificial IQ heeft en loop je weer achter... >:)

[ Voor 106% gewijzigd door bobcom op 31-07-2021 21:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
Westland1940 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:54:
Grootste voordeel, de A7 II is zowat de helft van de prijs. Misschien dat mensen hier nog wat kunnen onderbouwen van waarom ik deze keuze wel zou moeten doen, of juist niet. Is de A7 III absoluut het investeren waard vergeleken met de A7 II?
Twee keer zoveel geld.
Is de camera ook echt een volle 2x zo goed?
Of gewoon nét ietsje beter?

Want dat krijg je altijd als je er €800 bij legt... Nét ietsje beter. Nog eens €800 erbij... Weer nét ietsje beter. Enzovoorts.

Als de A7III iets heeft dat je nodig hebt om je foto's te maken moet je hem kopen. Bijvoorbeeld een bepaalde autofocus of actiemodus ofzo. Maar meestal is het 'makkelijker' en verre van 'nodig'.

Of anders gezegd: Als jij wist waarvoor je de III nodig had, zou jij hier niet de vraag stellen.
Je kunt waarschijnlijk prima uit de voeten met de II en je zoekt een reden om de III te rechtvaardigen.

Nou, doe dan! Je hebt hem nodig want de batterij gaat ietsje langer mee! Dat kun je ook totaal niet oplossen met een reservebatterij dus je hebt die III echt nodig.
En de autofocus is een fractie beter in zeer donkere situaties met veel actie! En aangezien jij vooral stilstaande gebouwen fotografeert moet je die functie echt hebben, want stel voor dat je éven niet kan scherpstellen! Of dat ineens batman uit de lucht valt terwijl het donker wordt. Je moet er toch niet aan denken. Dus nodig. Kopen kopen kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Haha, ik had net zo'n verhaal nodig als die van @Tarquin.

Ik zat al een paar dagen te twijfelen en had de aankoop van de A7 II uitgesteld... ietsjes 'beter' voor ongeveer 800 euro meer, daar komt het wel op neer ja. Fotografie is ook slechts een hobby, even 1400-1600 euro uitgeven aan een camera is in mijn situatie niet gebruikelijk.

Ja, die verbeterde functies zijn leuk, maar het extra geld wat je moet neer leggen, belachelijk eigenlijk. Ik zat sowieso al met het feit dat ik eventueel een leuke extra lens kan aanschaffen als ik de A7 II aanschaf.

Ik denk dat deze motivaties mij in de juiste richting hebben geduwd. Wordt vervolgd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Westland1940 op 31-07-2021 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Westland1940
Het is officieel nu, de A7 II is binnen :), binnenkort is uitgebreid testen. Wel even wennen van een spiegel Canon naar een Sony systeem, maar erg blij met dit toestel, tof design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De interface is anders, maar zodra je alle functietoetsen naar wens hebt ingesteld zal je daar weinig last van hebben denk ik.

Veel plezier met je nieuwe camera! Ik denk dat je met die A72 de betere keus hebt gemaakt. Pro-level lens erop (die Tamron f2.8 dus :) ) en lekker schieten tot je over jáááren weer een upgrade beschikbaar is die de moeite waard is.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Westland1940 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:20:
Het is officieel nu, de A7 II is binnen :), binnenkort is uitgebreid testen. Wel even wennen van een spiegel Canon naar een Sony systeem, maar erg blij met dit toestel, tof design.
Veel plezier ermee en inderdaad even lekker customizen.

Functies als Eye Focus, Focus Peaking, Focus Magnifier zijn echt fantastisch om toe te kennen aan de "C" knoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 02-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
ben benieuwd naar je ervaringen van de A7.
Voorheen in de race voor een spiegelreflex of systeemcamera. Voorkeur van mijn vriendin is een systeemcamera (gebruik etc..) Nu een A7II op het oog dus benieuwd naar jouw ervaringen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@koentjuh1987 Daar hebben we dit topic voor Het grote Sony A7 en A9 -serie topic

Pagina: 1