Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Vandaag heb ik deze schijf binnen gekregen. Die in dit systeem moet komen. Zodra ik de schijf in het systeem hang ter vervanging van een andere schijf, dan start Windows niet meer op. krijg gelijk een BSoD. Met error code thread exception halted of iets dergelijks. ZO generiek dat ik er niet veel wijzer van werd.
schijf op andere SATA kabeltjes geprobeerd, maar wat ik ook deed, geen sjoege. Heb het één keer voor elkaar gekregen dat Windows (X) wel gewoon opstartte, alleen de schijf werd niet herkend in Windows.
Ook was het zo, dat de boot volgorde opeens anders was, de Crucial SSD kwam in opeens niet meer voor in de bootvolgorde in UEFI.

Als ik zelf de BOOT disk wilde selecteren met F11, dan werden ALLE schijven keurig netjes weergegeven. Maar gewoon opstarten? Ho maar. Oude schijf terug gezet, en alles werkt gewoon zoals zou moeten.

Dan de nieuwe WD RED in een externe behuizing geplaatst. En dan krijg ik in plaats van 18TB, slechts 380 GB te zien.

Dat roept vragen op, onder andere of de WD RED gewoon DOA is. De externe behuizing kan sowieso meer aan, want origineel zat er een 500GB schijf in die ik al eens heb vervangen voor een 750GB versie.

Indien niet DOA, is de schijf gewoon te groot, en kan mijn pentiumpje dat niet aan? En gaat daarom over zijn nek? Het lijkt mij sterk. Er zit nu al totaal 9 TB in over 3 schijven. Met één schijf zou ik dus de capaciteit verdubbelen. En ik zie niet in waarom de capaciteit van een schijf uit zou kunnen maken.
Plan was, om met de tijd er nog twee van 18TB in te hangen. Zou ik weer even vooruit kunnen qua capaciteit.

Welke opties heb ik nog om te proberen? Anders gaat ie maandag retour.

Alvast Dank heren en Dames.

E2A; Ik kan de topic titel niet meer aanpassen, had dat wat uitgebreider gewild... Was ff te snel met klikken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:05
waarom vervang je een SSD voor een HDD?
dat is nooit een goed idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Die SSD heb ik niet vervangen... waarom zou ik? Op de SSD staat het OS. op de andere 3 schijven, 2xWD RED 3 TB en een Seagate 3 TB staat de data. En de Seagate is min of meer vol, en wilde ik dus de WD RED PRO 18TB schijf voor in de plaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 05:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoek eerst eens uit waar jouw systeem partities precies staan, ik heb namelijk het idee dat de systeem partitie welke Windows nodig is voor het bootprocess op de schijf staat die jij verwijderd hebt.

Wat betreft de 18TB schijf in een externe behuizing, het ligt helemaal aan de behuizing en de controller die daar in zit hoe die met een dergelijke grote schijf om gaat, hoe oud is betreffende behuizing?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-08 20:45
Hang de SSD terug in je systeem zodat Windows 10 weer opstart en hang de 18 TB schijf erbij.
Alleen dan kun je iets zeggen over de gezondheid van de 18 TB schijf, bv. door de SMART-gegevens uit te lezen en hier neer te zetten. Hoe? Zie de topicstart van Check je SMART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:42:
Zoek eerst eens uit waar jouw systeem partities precies staan, ik heb namelijk het idee dat de systeem partitie welke Windows nodig is voor het bootprocess op de schijf staat die jij verwijderd hebt.
Waarschijnlijk dit inderdaad. Windows wil nog wel eens die paar 100MB partitie op een andere schijf zetten als de SSD op poort 1 of verder zit en er een HDD op poort 0 zit tijdens de Windows installatie. Daarom is het altijd handig om goed op die poorten te letten bij de installatie, of anders tijdelijk alleen de SSD aan te sluiten. Ik heb dit probleem vaak genoeg zien waarbij je de HDD niet meer kan verwijderen omdat daar een deel van installatie opgekomen is. Dan heb je zowel de SSD als HDD nodig om te kunnen booten.

Ik zou even booten met wat tools om te zien waar nou precies wat staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@_Dune_ Zou dat dan verklaren waarom de PC gelijk in herstelmodus ging...? Ik zou het vreemd vinden waarom WinX dat op die schijf zet. Maar goed, Windows logica...
hoe oud is betreffende behuizing?
Oud, minstens tien jaar.

één hoe kom ik daar achter
en B
Zo Ja, hoe zorg ik dan dat dat weer op een andere schijf terecht komt.

@Renault De SSD is NIET uit het systeem geweest, SSD en de 18TB schijf heb ik beide in het systeem gehad, zonder de andere schijven aangesloten te hebben en ook toen gelijk BSoDs en herstelpogingen.

SMART ga ik eens bekijken of dat lukt... Zal wel morgen worden.
nou nu dus, dat was een stuk makkelijk dan verwachtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb7JamsJuWP2ttrTJ-RKl8NqVAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nRqLjO7mr2D7V1bmlNWYRUMy.jpg?f=user_large

Dat is em, geen idee of je er wat mee kan, anders post ik het ook in dat topic dat je aanhaalde.

@PilatuS Ik zal eens kijken of dan met een andere schijf eruit, en die Seagate erin, de boel dan wel wilt werken. Dat heb ik namelijk niet geprobeerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Lednov op 16-07-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 05:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals @PilatuS al aangeeft zet Windows een kleine systeem partitie specifiek voor het bootproces op schijf/poort 0, als daar de HDD aan hangt dan komt daat de partitie te staan. Ondanks dat je Windows op de SSD installeerd.

Je zou de Harde schijven kunnen loskoppelen en dan middels een Windows USB stick een herstel kunnen uitvoeren, als het goed is worden de bootbestanden dan op de SSD geplaatst. Daarna kun je de harde schijven gewoon weer aansluiten.

Overigens bij dergelijke actie zorg ALTIJD voor een backup van belangrijke bestanden als je nog geen backup hebt.

Wat betreft die externe harde schijf behuizing, als deze inderdaad 10+ jaar oud is, dan bestaat de mogelijkheid dat deze niet goed om kan gaan met dergelijke grote harde schijven.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 16-07-2021 22:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@_Dune_ Hmm, dat is dan vreemd, want de SSD heeft altijd op SATA 0 gezeten naar mijn allerbeste weten. maar goed, ik ga nu eens een WD RED 3TB ontkoppelen en zien wat er uitkomt.

Progressie!

De WD RED PRO 18TB wordt in windows herkend, 380GB plus 16TB niet toegewezen. dat zou dan alles bij elkaar de 18TB moeten maken. deze dient dan geformatteerd te worden.

Schijf 0 is een 3TB schijf, Da's mijn D schijf, en één van de twee WD RED 3 TB schijven. Dus ook al zit de SSD fysiek dan wel op SATA poort 0, Windows heeft daar toch weer een eigen draai aangegeven. Of ik, toen ik dat nooit in de gaten heb gehad. Want de SSD is schijf 4... Ja waarom weet ik ook niet...

Ik ga dan morgen eens een herstel doen op de SSD met alle andere Schijven fysiek losgekoppeld. Op de SSD (De C dus) staan toch geen belangrijke bestanden, en zowel mis ik dat niet, ik wist niet eens dat er op stond :)
Dat zou dan de boel recht moeten trekken zodat SSD op sata poort 0 (fysiek) ook schijf 0 wordt in windows. De Seagateschijf zou dan uit het systeem kunnen en vervangen worden door de 18 TB schijf.

Heb ik dit zo goed samengevat?

[ Voor 72% gewijzigd door Lednov op 16-07-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- Aan je SMART-cijfers is niets vreemds te zien
- Als op de SSD geen belangrijke bestanden staan zou je ook je Windows gewoon vers kunnen installeren met alléén de SSD in je systeem: dat kost dan ook weinig moeite.
- En die externe USB-behuizing zou ik niet meer gebruiken: dat geeft alleen maar problemen omdat hij onvoldoende compatible is met wat grotere schijven.
- dat getal 380 GB van de 18 TB komt mij niet bekend voor als een bekende bestandsysteem-gerelateerde begrenzing, dat moet dus zijn veroorzaakt door de hardware-incompatibiliteit van je externe USB-dock. Je zou eens kunnen proberen om de partitie te vergroten naar 18 TB met GParted of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@Renault Ik wilde de schijf vergroten, dat ging niet door iets met bestandssyteem. Wel kon ik de 380 GB verwijderen (stond toch niets op) en dan een nieuwe dinges aanmaken. Ik heb dus nu de beschikking over de volledige 18TB.

Dus dat deel van het probleem is al opgelost.

Volgende gaat zijn om WinX te verherinstalleren, moet daarbij even goedopletten mbt de productkeys en dergelijke. Want ik ben van Win7 naar WinX gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Nee hoor, dat hoeft niet.
Je hebt een upgrade-installatie gedaan van W7 naar W10 en het resultaat is een legale W10 geweest.
Installatie USB-stick maken met Windows Media Creator (of die heb je nog) en daarvan opstarten. Het licentiescherm overslaan ( via "ik heb geen productkey" of zoiets) en gewoon W10 installeren. Zodra je installatie klaar is (10 minuten?) en je contact maakt met internet heb je een nieuwe legale W10. Dat kan je controleren bij Instellingen, Update en Beveliging, Activering.
Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Dat maakt het een stuk makkelijker dan ik online al gevonden had!

hier ga ik mee aan de slag van de week!
Pagina: 1