Nieuwe HTPC Annex NAS annex Server voor 4K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Of, hoe je vakantiegeld eraan gaat...

Huidige systeem draait al sinds 2014 eigenlijk als een zonnetje. Paar kleine dingetjes gehad, die je altijd wel houdt. En totaal niet noemenswaardig. Het mooiste is dus weer een systeem te krijgen die weer zolang meegaat.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium G3220 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85 Pro4€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master N300 (KKN1, closed)€ 58,25€ 58,25
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M550 2,5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 58,25

Bovenstaande is het huidige systeem, een pentium die een 4K TV aanstuurt. Dat kan een pentium niet, dus zit er een GPUtje in. HD7770. Die kan wél 4K aansturen, alleen 4K content afspelen is teveel van het goede. Heb daar tot op heden weinig last van. Alleen nu we toch een nieuw systeem gaan samenstellen, dan mag dit eigenlijk niet gaan ontbreken. Dus 4K content bekijken, dan wel van YouTube en streamingsdiensten dan wel van de HTPC zelf.
Verder moet ie de content kunnen streamen, alleen dat is minste zorg want dat doet pentiumpje nu ook al vlekkeloos. Ik moet de boel echt flink belasten wil die over zijn nek gaan.
Liefste heb ik dan dus ook een CPU die van zichzelf al 4K gemakkelijk aan kan. Heb de BBG van de vorige keer er eens bij gepakt als basis. En dat gaat naar mijn idee nergens over. Wellicht vergis ik mij, kan mij toch niet voorstellen dat er geen pentium of AMD APU is die niet anno 2021 4K content kan afspelen. Gamen is voor mij niet aan de orde op dit ding.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk. Budget is exclusief opslag HDDs. Ik heb nu er al 2x WD RED 3 TB in zitten, met nog een (ik meen) Toshiba HDD 3TB .
Die HDDs gaan niet mee naar nieuwe systeem. nu ik toch bezig ben, gaat gelijk alles nieuw. Plus ze raken vol en dat is eigenlijke reden voor nieuw systeem.
Zo min mogelijk is niet dubbeltje eerste rang. Iets meer betalen kan best. zolang het maar niet is omdat het kan. Dus het moet wel te verdedigen zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles nieuw

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, CPU MoBo RAM het bekende werk. liever geen GPU, en dus via IGP/APU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD is altijd een voorkeur geweest. Alleen niet een must.
WD RED voor de schijven staat min of meer vast, tenzij iemand een betere alternatief weet. Hoeven geen snelheidsmonsters te zijn. Nu zijn ze ook 5400 toeren en dat is allemaal prima voor mijn doeleinden. Ik zie dus ook verder geen voordelen in WD RED PLUS/PRO.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet 4K aankunnen vanaf de IGP. en hoe stiller en zuiniger hoe beter, alleen dat zijn geen harde eisen.

Ga je overklokken?
Hell No!

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zit nu naar een pentium systeem te kijken. Dit lijkt mij toch wel weer voldoende te moeten zijn, voor mijn doeleinden. Wat AMD te beiden heeft in de APU klasse ben ik totaal niet in thuis. Dus hier zou ik graag tips in willen.
leuk MoBo en RAM Voeding kom ik zelf wel uit. Aanraders zijn altijd welkom, uiteraard!

Kortom, Is voor mijn doeleinden toereikend met een Pentium of AMD variant? Celeron zou wellicht al kunnen, alleen wellicht minder toekomst bestendig. De huidige pentium draait nog prima, meer dan zelfs. Zou een andere GPU de 4K Bottleneck opheffen, of is de huidige pentium de boosdoener? Want dan zou ik gewoon nieuwe HDDs aanschaffen een simpel GPUtje er bij (tweedehands wellicht) en gaan. Scheelt een hoop kosten dan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ja jongens en meisjes,

Ik weet het, het is wat anders dan een game PC, alleen totaal geen reacties...?

Wie o wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 09:12
Ik heb geen antwoord voor je maar wel potentieel meer vragen ;)

Welk OS ga je draaien? Welke software om je content af te spelen? Wil je HDR content kunnen draaien?

4k HDR MKV content draaien werkt inmiddels redelijk onder Windows 10 met Kodi maar nog niet lekker onder Linux (op x86 hardware tenminste). Dit werkt overigens niet met alle hardware. Ik ben momenteel aan het testen met een 8e generatie NUC, maar een 7e generatie schijnt niet eens te werken.

Een optie waar ik nu tegenaan hik is om mijn storage van mijn playback te scheiden. De NVIDIA Shield is een populaire optie maar ik ben uit privacy overwegingen geen fan van Android. Ik neig zelf naar de Odroid N2+ als video player.

Maar goed, mijn belangrijkste tip is in ieder geval om de beoogde software mee te nemen in je overweging. Helaas werkt fatsoenlijk 4k HDR content afspelen niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
OS wordt in principe gewoon Win10. Hoewel ik daar steeds minder tevreden over ben, doet het toch nog steeds wat het moet doen.
voor content gebruik ik VLC. Werkt gewoon goed, tenzij ik h.265 content afspeel, dan is het teveel van het goede. En dat ligt aan de hardware, niet software.

Kodi totaal geen ervaring mee. Heb er ook nooit echt een voordeel in gezien. Misschien eens uit proberen.

Storage en playback scheiden heb ik aan zitten denken, alleen uiteindelijk is het (voor mij) net zo makkelijk om alles in één te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
En nog steeds niemand die mij kan helpen?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Een CPU vinden die geen x265 aan kan is lastig te vinden:*

https://www.faceofit.com/...t-4k-native-hevc-decoder/

En een lange zamere cpu dan je huidige(die je nu snel genoeg vind) is ook moeilijk te verkrijgen. Er valt dus eigenlijk niets specifieks aan te raden zeker ook omdat er geen budget is meegegeven.

* of 8 of 10 bit en hdr nog uitmaakt voor hardware support is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Heb je de meest recente Best Buy guide voor een HTPC al bekeken? Htpc geschikt voor 4k. De niet zoveel duurdere Intel Core i5-11500 staat hier op Linux heel aardig 4k content af te spelen, de ingebouwde GPU is iets krachtiger dan die van de i5-11400

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 05-07-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Waarom splits je de 2 niet? Een losse NAS (zelfbouw of Synology) en een NvidiaShield met Kodi erop. Dit maakt ze toekomstbestendig en flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Lednov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:51:
...

Wat verwacht je van ons?[i]
...

Kortom, Is voor mijn doeleinden toereikend met een Pentium of AMD variant? Celeron zou wellicht al kunnen, alleen wellicht minder toekomst bestendig. De huidige pentium draait nog prima, meer dan zelfs. Zou een andere GPU de 4K Bottleneck opheffen, of is de huidige pentium de boosdoener? Want dan zou ik gewoon nieuwe HDDs aanschaffen een simpel GPUtje er bij (tweedehands wellicht) en gaan. Scheelt een hoop kosten dan.
GPU inprikken met x265 support zou inderdaad ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Tazzios schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:57:
Een CPU vinden die geen x265 aan kan is lastig te vinden:*

https://www.faceofit.com/...t-4k-native-hevc-decoder/

En een lange zamere cpu dan je huidige(die je nu snel genoeg vind) is ook moeilijk te verkrijgen. Er valt dus eigenlijk niets specifieks aan te raden zeker ook omdat er geen budget is meegegeven.

* of 8 of 10 bit en hdr nog uitmaakt voor hardware support is mij onduidelijk.
Kijk dit is een antwoord waar ik wat aan heb, want feitelijk kan dan dus elke CPU (met igp) 4K uitsturen en decoden.

8/10 bit HDR is een goeie vraag, eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan. Ga ik over nadenken!.
Budget, ja weetje. Als een i3 of AMD equivalent aantoonbaar beter is dan een pentium, dan wordt het een i3. Alleen het moet dus niet een i3 worden omdat het kan.
martyw schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:11:
Heb je de meest recente Best Buy guide voor een HTPC al bekeken? Htpc geschikt voor 4k. De niet zoveel duurdere Intel Core i5-11500 staat hier op Linux heel aardig 4k content af te spelen, de ingebouwde GPU is iets krachtiger dan die van de i5-11400
Eeeh ja, kijk:
Lednov schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:51:
Heb de BBG van de vorige keer er eens bij gepakt als basis. En dat gaat naar mijn idee nergens over. Wellicht vergis ik mij, kan mij toch niet voorstellen dat er geen pentium of AMD APU is die niet anno 2021 4K content kan afspelen. Gamen is voor mij niet aan de orde op dit ding.
Waarom daar een i5 wordt aangeraden ontgaat mij volkomen. Een van de twee redenen is gaming, en dat is voor mij totaal niet aan de orde.
De andere, de HDMI aansluiting. Nou ja, dan wacht ik nog net zo lief op een betaalbare Pentium variant die dat weer wel heeft.
Kortom, onzinnig die BBG.
mr.DJ95 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:15:
Waarom splits je de 2 niet? Een losse NAS (zelfbouw of Synology) en een NvidiaShield met Kodi erop. Dit maakt ze toekomstbestendig en flexibel.
Omdat dit, voor mij, geen extra voordeel oplevert. Deze overweging is echt aan de orde geweest. En buiten dat het dus geen extra voordeel oplevert, is een NAS van Synology (of welk merk dan ook) ook nog eens veel duurder. Nou ja, dan is de keus gauw gemaakt. Want een Synology die je minstens 18 TB aan kan, gaat gelijk al naar de 900 Euro voor een 2 Bay NAS. Voor dat geld, maak ik een zelfbouw systeem, inclusief HDDs in het budget...
Dus als ik de NAS toch al zelfbouw, dan kan alles net zo makkelijk (voor mij!) in één.
Tazzios schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:43:
[...]

GPU inprikken met x265 support zou inderdaad ook moeten werken.
Geldt hiervoor hetzelfde antwoord als dat je eerder gaf? Je moet je best doen wil niet een GPUtje vinden van een courant modeljaar, dat dit niet ondersteunt?
Dan blijft de vraag wellicht nog steeds staan met betrekking tot HDR. Ga ik over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Lednov schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:42:
Waarom daar een i5 wordt aangeraden ontgaat mij volkomen. Een van de twee redenen is gaming, en dat is voor mij totaal niet aan de orde.
De andere, de HDMI aansluiting. Nou ja, dan wacht ik nog net zo lief op een betaalbare Pentium variant die dat weer wel heeft.
Kortom, onzinnig die BBG.
https://linustechtips.com...comments#comment-13234581

De slecht/niet leverbare AMD Ryzen 5 3400G heeft wel HDMI 2.0, de laatste tijd is deze af en toe leverbaar geweest voor prijzen vergelijkbaar met de i5-11400, dan neem je liever de capabelere CPU....

Naar verluid komt AMD volgende maand met opvolgers (https://tweakers.net/nieu...uit-voor-consumenten.html), maar ook daar worden eerst de duurdere modellen uitgebracht. Zolang de tekorten in de chips industrie aanhouden verwacht ik weinig introducties van goedkopere Pentiums/Ryzen 3 APU's met HDMI 2.0. Intel en AMD verdienen meer met de duurdere modellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Lednov schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:42:

[...]

Geldt hiervoor hetzelfde antwoord als dat je eerder gaf? Je moet je best doen wil niet een GPUtje vinden van een courant modeljaar, dat dit niet ondersteunt?
Dan blijft de vraag wellicht nog steeds staan met betrekking tot HDR. Ga ik over nadenken!
ja zie dezelfde link. Het enige wat je nodig hebt is hardware matige x265 decoding hetzij door cpu of gpu.

overige info:
bij intel is 10bit vanaf de 7th: https://software.intel.co...rticles/enable-10bpp.html

verder is deze link ook nog handig om te kijken welke hdmi versie je nodig hebt voor resolutie en refreshrate.
nu met link: Wikipedia: High-definition multimedia interface

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 06-07-2021 11:26 ]

Pagina: 1