Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:17
Dit jaar ben ik bezig met het verduurzamen van ons huis. Begin dit jaar zijn nieuwe kozijnen met HR++ glas geplaatst, en een offerte voor zonnepanelen (10x 360Wp) zal op korte termijn getekend worden.
Het dak ga ik zelf van binnenuit isoleren, en dan blijven alleen nog de muren over.

Bouwjaar: 1976
2 onder 1 kap, 100 m2 woongedeelte, 20 m2 garage - 400 m3
Huidig verbruik: +/- 1200 m3/jaar
Te isoleren oppervlakte: 131 m2 of 100 m2 exclusief garage.
Dikte spouw: 6-7 cm, reeds gevuld met 4 cm glaswol(?) platen, zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGGi45K_tTXpdAzPLgTKgAFNTFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVb0s4MFSSRoSdcTPjtMwHjm.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn 2 partijen geweest: partij 1 geeft aan hier geen oplossing voor te hebben, en partij 2 zegt dit te kunnen doen met enverifoam (€ 3200 incl spouwscheiders). Subsidie voor het glas en isolatie is € 1000.
Ik heb aardig wat gelezen over enverifoam/aminotherm, en ik zie dat de meningen nogal verdeeld zijn m.b.t. het na-isoleren met foamproducten.

Ik vraag me echter het meest af of het zinvol is om een redelijk gevuld spouw nog na te isoleren met een dergelijk product.
Enerzijds denk ik: alle beetjes helpen, en anderzijds geef ik het geld liever aan zinvollere dingen uit als het weinig toegevoegde waarde heeft.
Daarnaast: is het zinvol om de garage ook te isoleren? Met een ongeisoleerd plat dak lijkt extra spouwmuurisolatie weinig toegevoegde waarde te hebben, en dit zou de investering omlaag brengen met € 570.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Excuus, geplaatst in de verkeerde categorie. Kan dus verplaatst worden naar wonen & verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 19:12
Gaat dat werken? Duwt je foam niet je glaswol in elkaar waardoor je qua isolatie erg weinig opschiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35

Hier zie je in het 2e voorbeeld wat de foam met glaswol doet. Gaat prima werken. Duw het maar eens in met je hand (handschoen of stuk papier gebruiken tegen de jeuk :+ )

Wij hebben dit ook gebruikt maar hadden oud pur er in zitten, erg prettig spul ook zeker als het ergens door een kier komt is het makkelijk te verwijderen.

[ Voor 20% gewijzigd door LuisjeNL op 16-07-2021 19:38 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:00
De spouw zit er niet voor niets, ventilatie zorgt dat vocht weg kan. Dus foam erin -> welkom schimmels in huis.

Daarnaast zitten er oplosmiddelen in die foam (ook al zeggen ze waterbased) die heel ongezond zijn en die nog jaren uitgassen, een kennis van me die jaren met dat materiaal gewerkt heeft heeft nu longkanker (opgegeven).

Laat het lekker zoals het is of dik de muur op aan de buitenzijde als te toch perse wilt isoleren.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zou dit niet aan de hand halen. Insula (https://insula-certificatie.nl) bijvoorbeeld zegt dat als er minerale wol in een spouw zit je alleen moet na isoleren met een vergelijkbaar materiaal. Geen twee verschillende materialen in een spouw i.v.m het ontstaan van vochtproblemen in de spouw.

Daarnaast, als je 6 cm hebt met 4cm wol erin. Dan is er 2 cm loze ruimte. Ga je er schuim inspuiten dan wordt je bestaande 4cm platgedrukt, tot hoe dik? Dat is nergens terug te vinden. Stel dat dat 2 cm is. Dan ben je er dus niks mee opgeschoten. Dan heb je nu 4cm schuim en daarbij 2 cm platgedrukte wol die niet meer isoleert want isolatie is stilstaande lucht en die lucht heeft dat schuim er dus uitgedrukt toen die wol plat werd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:06:
Ik zou dit niet aan de hand halen. Insula (https://insula-certificatie.nl) bijvoorbeeld zegt dat als er minerale wol in een spouw zit je alleen moet na isoleren met een vergelijkbaar materiaal. Geen twee verschillende materialen in een spouw i.v.m het ontstaan van vochtproblemen in de spouw.

Daarnaast, als je 6 cm hebt met 4cm wol erin. Dan is er 2 cm loze ruimte. Ga je er schuim inspuiten dan wordt je bestaande 4cm platgedrukt, tot hoe dik? Dat is nergens terug te vinden. Stel dat dat 2 cm is. Dan ben je er dus niks mee opgeschoten. Dan heb je nu 4cm schuim en daarbij 2 cm platgedrukte wol die niet meer isoleert want isolatie is stilstaande lucht en die lucht heeft dat schuim er dus uitgedrukt toen die wol plat werd.
Je winst is eventueel lekken in de bestaande isolatie, weg gezakte isolatie etc.
en bij een ongelijke warmte weerstand zal er bij de zelfde dikte nog wel een verschil zitten.
Ik zou de muur goed onderzoeken met bv een warntecamera voordat ik blind meuk de spouw is zou spuiten.
Als het dan echt slecht blijkt, zou ik persoonlijk onderzoeken wat het zou kosten om de spouw leeg te laten trekken en er eps parels in te laten stoppen. nooit een groot voorstander geweest van oude meuk ergens laten zitten, In de meeste gevallen kom je het ooit weer tegen.

@ TS maargoed het belangrijkste, je hebt (in theorie) nu ongeveer een rc va 1,3 wat gaat het worden volgens de leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 19:12
Wanneer ik filmpje zo zie dan denk ik dat je over maximaal 5 centimeter effectieve foamisolatie mag spreken. Je glaswol wordt gewoon weggedrukt. Bij 6 centimeter vind ik een rc van 1.7. Bij 5 zal dat dan 1.5 of zoiets zijn. Niet echt heel veel meer dan nu. Kortom alleen wanneer je nu koudebruggen hebt die je weg kunt spuiten zie ik mogelijke winst. Anders nauwelijks,

Kortom, bij koud weer flink stoken en een warmtebeeldcamera regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Bedankt voor de reacties so far. De werking van dergelijke foams was me inderdaad duidelijk. De bestaande isolatie zal tot max 25% van de bestaande dikte in elkaar gedrukt worden, en de foam vult alle hoeken en gaten in de spouw.

Door het feit dat alle hoeken en gaten gevuld worden verwacht ik minder te hoeven stoken en in de winter een aangenamer huis te hebben. O.b.v. de reacties hier betwijfel ik of het wel een groot verschil in comfort gaat geven, en of ik de investering er wel uit ga halen.

Wat betreft schimmels: voor zover ik kan vinden is deze foam ademend, en daarnaast staan de meeste ramen altijd op kiepstand.

Ik heb nog wat stof tot nadenken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 12:22
rvdgaag schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:52:
De spouw zit er niet voor niets, ventilatie zorgt dat vocht weg kan. Dus foam erin -> welkom schimmels in huis.
Ik heb hier nu bijna 4 jaar geleden de spouw vol laten spuiten met PUR en nog nooit enig probleem gehad met schimmel of vocht maar wel een flinke besparing op mijn stookkosten.

Als je gewoon een beetje goed ventileert, soms een raampje of rooster open dan is het helemaal geen probleem om geen lucht in de spouw te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Idanue schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Ik heb hier nu bijna 4 jaar geleden de spouw vol laten spuiten met PUR en nog nooit enig probleem gehad met schimmel of vocht maar wel een flinke besparing op mijn stookkosten.

Als je gewoon een beetje goed ventileert, soms een raampje of rooster open dan is het helemaal geen probleem om geen lucht in de spouw te hebben.
Wat was jouw situatie (dikte spouw en dikte/soort aanwezige isolatie) voordat je liet isoleren?
En hoeveel % lager zijn je stookkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 12:22
Basfr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Wat was jouw situatie (dikte spouw en dikte/soort aanwezige isolatie) voordat je liet isoleren?
En hoeveel % lager zijn je stookkosten?
Zat geen isolatie in en de spouw was zo'n 5-6cm.
Ik heb niet gerekend in graaddagen oid maar het zal ongeveer 20-30% geweest zijn, vrijstaand en op open vlakte.
De binnenmuren zijn nu gewoon op kamertemperatuur in de winter ipv koud.

Het zal natuurlijk per huis verschillend maar als je een beetje ventileert zou ik me niet snel zorgen maken over vochtproblemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:02
Ik had dezelfde soort situatie bij mijn tweekapper uit 1987, alleen mijn spouw is 10cm met 5cm glaswol. Ik heb deze vol laten purren met dat levensgevaarlijke purschuim. Hier geen vocht problemen, we leven nog zonder rare gezondheid klachten. Daar waar ik schimmel had, in de trapkast, was deze na het na isoleren spoorloos verdwenen. Laatst een gat moeten maken van 9cm om leidingen voor de wp door te voeren en hierbij bleek het glaswol 2.5cm in gedrukt en het pur is dus 7.5cm dik.
Of het in jouw geval rendabel is om het te doen door de smallere spouw is natuurlijk nog de vraag. Het schuim sluit natuurlijk wel goed aan op alle kieren en gaten in de bestaande isolatie en het zal daardoor allicht wat doen. Ook heb ik nog overal langs de binnenkant van de buitenmuren voorzet wanden met isolatie geplaatst en de kap extra geïsoleerd tot r-waarde 6. Dit is zo'n 10 jaar geleden gebeurd en tot nu toe geen problemen gehad.
Mijn gasverbruik is van ca 2200m3 gedaald naar ca 750m3 en er wordt nu dus verwarmt met een 5kw Panasonic wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 23:46
Ik heb mijn spouwen ook laten vullen met enverifoam vorig jaar. Vrijwel dezelfde situatie: hoekhuis uit 1976, 7 cm spouw met glaswoldekens er in. Tot nu toe niks gemerkt van vochtproblemen oid. Voor ons was de reden naast de iets dikkere isolatie ook het opvullen van kieren en gaten in de isolatie. Die glaswol dekens werden in 1976 nog niet heel netjes aansluitend geplaatst, met name bij kozijnen en zo kunnen er best openingen naast de dekens zitten.

Hier was het €2107 ex btw voor 98 m². Geen spouwscheiders. We hebben niet speciaal op de terugverdientijd gelet. Die is bij extra isolatie waar al isolatie zit sowieso niet heel goed, omdat de 1e cm isolatie het meeste oplevert en elke extra cm minder. Maar in de toekomst wordt gas stoken ongetwijfeld (veel) duurder en/of wordt isolatie op andere manieren gestimuleerd. Als je het toch een keer gaat doen kan je het beter nu doen, dan heb je er gelijk profijt van.

Over of je de garage ook moet doen, is die verwarmd? Zo ja, ja. Als je ook kunt isoleren tussen de garage en het woonhuis kan je dat ook overwegen. Het idee is uiteindelijk dat je de schil van je huis isoleert zodat de warmte daarin blijft zitten. De redenering dat een ongeïsoleerd dak een reden is om de muren niet te isoleren gaat volgens mij niet op. Je thermostaat pompt net zo veel warmte je huis in als er uit weg stroomt, zodat de temperatuur hetzelfde blijft. Warmteverlies door verschillende delen van de schil van je huis zijn daarbij grotendeels onafhankelijk.

En je zegt dat je het hele huis gaat isoleren en dat de muren 'overblijven', maar je schrijft niks over vloerisolatie. Heb je daar ook naar gekeken?

[ Voor 15% gewijzigd door somejan op 17-07-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Basfr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:11:
en of ik de investering er wel uit ga halen.
Daar kan ik redelijk kort over zijn, nee. naisoleren als in de zin van de isolatie die er nu zit verbeteren haal je de kosten nagenoeg nooit binnen een redelijke termijn eruit. je besparing is gewoon te klein en dat komt omdat de verbetering veel te klein is.
Alleen als er nu grote tekortkomingen zijn (welke makkelijk op te sporen zijn middels warmtecamera beelden) gaat het iets uitmaken. Je kan dat geld waarschijnlijk veel beter elders inzetten

Glas, dakisolatie, kierdichting blijven het bouwkundig laag hangende fruit voor woningen uit deze tijd.

DWTW VWPB Zonnepanelen Warmte Pomp zijn allemaal plekken waar je geld meer effect kan hebben.

Je kan je ook serieus afvragen wat voor effect gaten vol spuiten met plakkerige rommel gaat doen met de duurzaamheid van de bouwmaterialen in en rond die gaten (sloop, afvalverwerking, hergebruik etc) ik ken dit product niet specifiek maar dat is bv bij pur gewoon een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
@Signor Doekie en @somejan bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
De muur tussen de garage en woonhuis wordt idd geisoleerd, dus in principe kan de garage vervallen.
Naast de kozijnen zijn er stukken waar geen glaswolplaten (meer) zitten.
Aangezien er vloerverwarming is gelegd door de vorige eigenaar ga ik er van uit dat de vloer al is geisoleerd.

@twain4me ook bedankt voor jouw input. Ik krijg ergens het idee dat je geen fan bent van pur achtige oplossingen (no offence). Don't get me wrong, ik ben zeker niet hier om bevestiging te zoeken, maar ik vertrouw erop dat een dergelijke oplossing na een gedegen goedkeuringsproces op de markt is gekomen. Ik denk dat mijn voorkeur wel naar eps parels zou gaan, maar dat is in dit geval gewoon geen optie.
HR++ glas is er al gedeeltelijk en de rest van de ramen volgt volgend jaar, en zonnepanelen komen eraan, dus ik ben ook zeker met andere opties bezig :)

In eerste instantie dacht ik dat isoleren niet mogelijk zou zijn, nadat ik in de spouw heb kunnen kijken toen de kozijnen eruit lagen. Toen ze hier in de straat echter aan het isoleren waren heb ik deze partijen uitgenodigd.
€ 3200 voor na-isolatie is sowieso een no-go, schrok ook wel van dat bedrag. Echter, als ik enkel het woongedeelte laat isoleren en de ISDE subsidies er vanaf trek komt ik uit op het onoverkomelijke bedrag van ~€ 1600.

Dat bedrag heeft me aan het twijfelen gebracht. Ik ga niet tot de laatste euro uitrekenen wat de tvt wordt, maar ik wil met een goed gevoel een keus kunnen maken en erop vertrouwen dat ik er in ieder geval iets op vooruit ga als ik besluit het wel te doen. Als ik er geen goed gevoel bij heb/krijg doe ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Basfr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:04:
@Signor Doekie en @somejan bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
De muur tussen de garage en woonhuis wordt idd geisoleerd, dus in principe kan de garage vervallen.
Naast de kozijnen zijn er stukken waar geen glaswolplaten (meer) zitten.
Aangezien er vloerverwarming is gelegd door de vorige eigenaar ga ik er van uit dat de vloer al is geisoleerd.

@twain4me ook bedankt voor jouw input. Ik krijg ergens het idee dat je geen fan bent van pur achtige oplossingen (no offence). Don't get me wrong, ik ben zeker niet hier om bevestiging te zoeken, maar ik vertrouw erop dat een dergelijke oplossing na een gedegen goedkeuringsproces op de markt is gekomen.
Iets wat goedgekeurd is wil nog niet zeggen dat het ook goed is op de vlakken die je zelf belangrijk kan vinden. er zijn hele "campanjes" geweest om pur gebruik terug te dringen in de bouw want milleu belastend en vermoeilijkt de afbraak over tig jaar.. maar bij een jaren 70 purloos huis blaffen we even de spouw vol. dat is nogal uhm tegenstrijdig ;)
Maar dat is mijn belangrijkste punt niet hoor.. financieel is het met tegen zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid niet handig om te doen.
(ik doe niet veel anders dan huizen renoveren/verbouwen/vernieuwbouwn en kom alles wat mensen een aantal jaar geleden blind in de spouw hebben geblazen, gespoten, gegoten gewoon weer tegen.) en ik moet zeggen dat ik nergens een grote fan van ben. die eps korrel met grafiet en plaksel steken er wel duidelijk bovenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35
Envirifoam lijkt qua idee veel op pur maar het is toch echt anders.

Die foam kun je als het uitgehard is redelijk makkelijk afbrokkelen en verpulveren. Kwam namelijk na uitvoering wat vlokken tegen die onder de dakpannen zaten😅 beetje sneeuw idee

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van de welles/nietes discussie: envirofoam is gewoon een ureumschuim en dat heeft niet het eeuwige leven. Je (of de koper van je huis over een xx aantal jaren) zal het weer moeten navullen op een gegeven moment.

Maar feit is, als je een compacte spouw met gedeeltelijke isolatie hebt is een ur foam bijna je enige optie.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33

_Arthur

blub

Hier een mooi topic eens eens lekker door te lezen: Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Ik heb aminotherm in de spouw zitten sinds vorig jaar en prima tevreden; geen schimmeltje te zien. Dat gezegd hebbende: je moet wel je ventilatie aan je binnenzijde fatsoenlijk op orde hebben. Mechanisch of liefst een WTW in je woning.
Pagina: 1