Kavel splitsing / woning bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan10M
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-07-2021
Ivm dat wij al tijden op zoek zijn naar een (betaalbare) woning is er een nieuw idee ontstaan.

Mijn ouders willen een deel van hun perceel verkopen zodat wij daar een huis op kunnen bouwen.

Het huis is een hoekwoning in een rijtje.

Kun je dan zomaar het kavel laten splitsen en dan met vergunningen een woning tegen hun huis aan laten bouwen? Ons huis wordt dat zeg maar de hoekwoning…

Mijn is ook niet duidelijk op het kadaster of je überhaupt ieder perceel kunt laten splitsen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:56
Bel eerst maar eens met de gemeente of dit een kans van slagen heeft (bestemmingsplan). Daarnaast wellicht bruikbare info voor je in dit topic: Kavel kopen en daarna splitsen?

Het splitsen an sich zal niet niet zo'n probleem zijn. Het bouwen er op, dat wordt een ander verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door renegrunn op 16-07-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Het splitsen stelt niet veel voor. Maar voor het bouwen van een woning op het nieuwe perceel zal hoogstwaarschijnlijk het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden en dat is een lange kostbare procedure met geen zekerheid dat het daarna wel mag. Dus praat eerst eens met de gemeente wat mogelijk is, meestal is het antwoord nee. Maar wie weet is er wat mogelijk in de huidige tijd met woningtekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 07:41
In het kader van mantelzorg is het een en ander vergunningvrij. Maar ik verwacht dat wat jullie in gedachten hebben hier in past.

Zoals gezegd is informeren bij de gemeente de eerste stap. Check ook eens het bestemmingsplan of de ruimte naast het huis een achterweg gebied betreft. Loopt er een straat langs dan is dit vaak niet het geval en zal ook een aanpassing aan het bestemmingsplan noodzakelijk zijn.

Daarnaast lijkt het me ook slim om te checken of er bij de buren draagvlak hiervoor is. Je wilt niet dat als je er eenmaal woont je een deel van de buurt jullie het liefst niet meer zien. Een extra huis kan bijvoorbeeld een parkeerprobleem vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
Bij de gemeente waar ik werk zou dit waarschijnlijk als niet haalbaar worden beoordeeld vanwege de Nota Parkeernormen. Zeker als het bestaande hoekhuis parkeergelegenheid heeft op eigen terrein dat verdwijnt. Ook zal de extra woning een parkeereis genereren die bij de meeste gemeenten op eigen terrein moet worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

kaboom1555 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:57:
Bij de gemeente waar ik werk zou dit waarschijnlijk als niet haalbaar worden beoordeeld vanwege de Nota Parkeernormen. Zeker als het bestaande hoekhuis parkeergelegenheid heeft op eigen terrein dat verdwijnt. Ook zal de extra woning een parkeereis genereren die bij de meeste gemeenten op eigen terrein moet worden opgelost.
Ik denk dat je heel wat buurtbewoners (alsin: mensen die in een buurt wonen) dit document kan geven, want met het gesplits van woningen zoals dat tegenwoordig gebeurt is parkeeroverlast één van de kleinere problemen.

On topic: kan je niet zonder te splitsen het huis uitbouwen met wat effectief een tweede huis is? Sowieso vergunningen etc, ik zou inderdaad je gemeente eens polsen, die hebben tenslotte de plicht bij te bouwen, en hier help je ze met die doelstelling?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoek het huis eerst eens op op ruimtelijkeplannen.nl, zet daar de kadasterlaag aan en klik de verschillende plannen aan om te bepalen of er überhaupt een bestemming wonen op dat stuk zit, of de beoogde bouwplek in het bouwvlak ligt en lees vervolgens de plannen. Daarmee zul je eigenlijk al voor 99 procent kunnen bepalen of het haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan10M
Bedankt allemaal. We zullen sowieso nog 2-3 parkeerplaatsen op eigen terrein behouden, dus verwacht daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kortom ga vooral eens praten bij de gemeente ze zijn vaak best welwillend en kunnen je informeel de mogelijkheden uitleggen. Niet mailen want dan wordt het meteen vormelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan10M
Ik heb gehoord dat ik eerst een formulier moet invullen + tekeningen / het idee schetsen , voordat ik in gesprek kan…
Pagina: 1