CW6 ketel + boiler vervangen met CW4 + sww warmtepompboiler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 14:44
Hallo allemaal,
In mijn vorige topic heb ik een kleine uiteenzetting gedaan over onze verbouwing en het verduurzamen van de woning.

Eén van de gegeven adviezen betrof het aanschaffen van een Panasonoc monobloc. Hoewel ik zelf denk dat het mogelijk zou kunnen zijn om het huis te verwarmen met een warmtepomp, zal dit waarschijnlijk niet heel rendabel lukken. 55 graden cv temperatuur is haalbaar maar niet comfortabel en mijn vrouw heeft twijfels..

We zijn op zich nog tevreden over de huidige CV ketel maar deze begint rare geluiden te maken en is inmiddels 20 jaar oud.. Het betreft een Nefit Excellent HC 30 CW6 en het minimumvermogen van deze unit is vrij 'slecht' als ik andere topics moet geloven: 1/3e van het maximum vermogen.

Na al onze isolatiemaatregelen is een CW6 ketel dus waarschijnlijk 'overkill'. Het concept van een boiler bevalt me echter wel: geen warmtewisselaar die vervuilt en geen kalkafzetting in de CV ketel, altijd genoeg water voor als de kinderen straks wat groter zijn en veel willen douchen..

Zodoende dat ik bij een vriend heb gekeken naar zijn opstelling van een 500 liter zonneboiler + pelletkachel. Dat ziet er goed uit, maar de 500 liter boiler zou enkel beneden passen en dan moeten we ook de badkamer verbouwen. Dat staat voorlopig nog niet op de planning ivm twee jonge kinderen dus dat idee werd al snel de nek omgedraaid.

Om een kort verhaal lang te maken: ik bedacht dat het wellicht interessant zou kunnen zijn om een kleine cv ketel op te hangen icm een warmtepompboiler. De 200 liter warmtepompboiler zou wel boven passen en de dakdoorvoer voor mechanische ventilatie zit daar vlakbij. CV ketel zou dan een model kunnen zijn met weinig vermogen wat 1/6e kan terugmoduleren.

Deze combinatie (kleine cv ketel + warmtepompboiler) zie ik echter niet voorbij komen. Is dit een briljant idee... of juist niet? :+

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 13:21
cv-ketel + warmtepompboiler is een slechte combi.
heb er een aantal jaar mee gedraaid en het is tobben (maar kan wel.)

ga gewoon meteen door naar een vol elektrische systeem voor warm tap water (zo als douche/badkeuken).
dat is veel luxer als een gasketel, want dat is ook tobben. ;)

alleen dan moet je uit rekenen wat je nodig hebt.
en dat moet je zo schrijven (anders maak je grote fouten. ;) )

200l@65 = boiler van 200liter op 65 graden.
10l/m@38 = douchekop die 10 liter per minuut gebruikt op 38 graden.

een 200l@65 doe je ongeveer 50% koud water bij voegen en maakt dan 400l@38.
en daar mee kun je dan 400l@38 / 10l/m@38 = 40 minuten douche tijd.

dus uit rekenen of na meten wat je nu nodig hebt.
en dan kunnen we rekenen.

(ik heb 100l@65 maar ook een regen douche van 17l@38 (een grote water slurper.).
toch is dit ruim voldoende voor ons gebruik. maar dit is nog een veel langer verhaal en wil niet alles in 1 keer vertellen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Hee @migjes bedankt voor de snelle reactie
Ik ben alleen in de war: warmtepomp boiler zou toch volledig elektrisch zijn voor sww?

De CV ketel zou enkel verwarming doen en kan daarmee vrij klein, grootste nadeel van een CW3 is dat warm water bad lang duurt. Dus door een aparte warmtepomp boiler neer te zetten die los staat van de CV, heb ik zowel verwarming als sww afgedekt.

Of zou je juist de CV aansluiten om de sww boiler te ondersteunen?

Ik zal eens met een 10liter emmer kijken hoeveel de huidige douchekop per minuut vraagt. We hebben ook een bad maar die vullen we nu nog met een bodempje voor de kinderen. Maarja deze investeringen gaan hopelijk wel 10+ jaar mee en dan is de vraag veel groter

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
a, je bedoelt hem zo.
1.je kunt de CV ketel voeden met voor verwarmt water van de warmtepompboiler.
of
2. de warmtepompboiler alleen het tapwater laten doen.
welke optie je wou was mij niet duidelijk, maar ik raad optie 1 af. (het kan wel, maar is lastig)

maar ga eens meten, goed plan, praten we minder langs elkaar.
meet ook hoeveel water een vol bad is. (normaal vul je die niet 100%, een 80 kilo persoon neemt ook +/- 80 liter van het bad in.)

met die gegevens kunnen we goed rekenen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Na al onze isolatiemaatregelen is een CW6 ketel dus waarschijnlijk 'overkill'.
CW6 zegt iets over de warmwater capaciteit niet de verwarming!

Het nadeel van een boiler is dat je m op temperatuur moet houden en neemt extra ruimte in beslag
Ander nadeel is de 'beperkte' capaciteit.

Ik zou gewoon een CW5 ketel nemen (maw geen boiler)
Je hebt dan onbeperkt warmwater zonder toegevoegde complexiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb een kleine (90 liter) warmtepomp boiler en de uitgang aangesloten op de Remeha avanta. Als het water te koud wordt springt de ketel bij. Ideaal.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als je toch een nieuwe CV ketel neemt zou je een CW4 kunnen nemen als je vaak in bad gaat.
Wij hebben een Remeha Tzerra CW3 en dat gaat perfect met verwarmen en warm water, maar we hebben geen bad. Gasverbruik voor warm water is heel laag bij deze ketel.
Nadeel van een boiler is dat deze continue warm moet worden gehouden en dus veel energie kost en dan nog de kosten voor het aanschaffen van een boiler.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Ok ik heb weer een hoop geleerd dankzij de vele reacties!

@migjes het ging mij inderdaad om mogelijkheid 2: warmtepompboiler alleen tapwater laten doen.
Heb dus meteen maar even gekeken: douche op 38 graden verbruikt 6 liter/min (eco stand) en 9 liter/min in gewone stand. We douchen beide 10 min/dag en voornamelijk in eco stand.

Bad is 100 liter voor als de kinderen erin gaan (ik ga ervan uit dat dit straks dagelijks is), 200 liter voor volwassenen maar dit is 2x per jaar...

Optie 1 had ik eigenlijk nooit overwogen en dat klinkt eigenlijk als een goed idee. Destijds heb ik ook overwogen om een hybride warmtepomp te doen maar dat werd snel afgeschoten. Goed om te weten dat CV ondersteuning met sww warmtepompboiler een slecht idee is

@Carbon goed punt, ik had me dat niet gerealiseerd. Ik keek enkel naar de CW waarden maar ik moet zo te zien juist naar de minimum/maximum kW vermogens. Onze huidige Excellent HRC30 kan 9,2 / 28.4 kW maar dat laatste is waarschijnlijk niet zo nodig gezien onze recente gasverbruik waarden. Is er een manier om de 'mindergas' score te vertalen naar een min/max hoeveelheid kW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrqqrs8Gkuu2eg_PkPk4K4a---s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fv3QIEdUc2lj16eVVWoMNjmw.png?f=fotoalbum_large
grafiek toont gasverbruik voor (jan-feb-maart) en na (okt-nov-dec) de isolatiemaatregels

M.w.b. complexiteit: onze huidige cv ketel heeft een externe driewegklep en een externe boiler. Het sww komt niet in aanraking met de CV unit maar komt enkel de boiler in. Hierdoor hebben we geen kalkafzetting in een warmtewisselaar en 'slijt' het systeen niet zo snel als een gewone CV ketel zou doen. Ook de driewegklep hoeft enkel te schakelen als de boiler te veel is afgekoeld na een grote warmwatervraag.

Vooral bij regelmatige kleine warmwaterbehoeften (handen wassen met warm water bijv of afwas omspoelen), zou een CV ketel voor elke watervraag de driewegklep omschakelen en de warmtewisselaar opwarmen, m.a.w. allemaal extra slijtage toch?

Ik kan me voorstellen dat de opstelling van @martijn v o ook voor ons interessant kan zijn, dan is een kleinere boiler nodig en zijn de verbruikskosten ook lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
rbrt schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:50:
Vooral bij regelmatige kleine warmwaterbehoeften (handen wassen met warm water bijv of afwas omspoelen), zou een CV ketel voor elke watervraag de driewegklep omschakelen en de warmtewisselaar opwarmen, m.a.w. allemaal extra slijtage toch?
Als je wilt besparen dan kun je dat dus makkelijk door niet steeds overal warm water voor te gebruiken. Handen wassen en afwas spoelen kan prima met koud water. En als je een vaatwasser hebt hoef je de afwas helemaal niet te spoelen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan wat praktijkwaardes geven van een wpb (200l), het stilstandsverlies varieert per dag van <500Wh in de zomer tot 700Wh in de winter.
Dat is de energie die nodig is om bij geen gebruik het water op temperatuur te houden (hier 52 graden).
Staat de wpb in een warme ruimte en kan hij altijd warme lucht aanzuigen dan verbruikt hij minder.
Voor de paar keer dat je een bad vult kan je de wpb vooraf warmer stoken en heb je een legionella run gedaan.
Ik laat hem overdag opwarmen omdat ik dan stroom heb van de zonnepanelen en de lucht warmer is.

Wat de liters betreft is er zoiets als de gelaagdheid van een boiler waardoor 3/4 van de inhoud bruikbaar is.
Althans als je hem in een keer leeg trekt bij het vullen van een bad en de wpb met koud water wordt gevuld :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@HereIsTom je hebt absoluut gelijk, dat zou dergelijke slijtage gewoon voorkomen. Een alternatieve oplossing is het plaatsen van een kleine close-in boiler in het keukenkastje. De COP is dan natuurlijk gewoon 1, maar alle afwas- en andere kleine warmwaterbehoeften gaan dan gewoon via die boiler. Afwas spoelen doen we nu nog omdat het een oude vaatwasser betreft, daar is zeker nog winst te behalen..

@Speedy-Andre bedankt! die standverliezen vallen me erg mee, we hebben zo'n 10.2kWp aan panelen dus die 200kWh kunnen we goed missen. Een 10 liter close-in boiler verbruikt 408 Wh per dag dus zo'n 200 liter warmtepompboiler is veel rendabeler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
stilstand verliezen zijn er maar vallen best mee.
(het telt wel op in een jaar, maar het hoort er bij, helaas.)

maar het grootste probleem.
(en dit probleem heb je ook met zonneboilers en vrijwel alles wat tap water maakt.)
ik gebruikte +/-700m3 gas per jaar en daar van is +/-20m3 voor koken en +/-180m3 voor de douche/bad/warm water.
dit is dus eigenlijk maar een klein deel van je gebruik (+/- 1/3 van mijn gebruik.)
en maakt de besparing dus ook maar klein.
kijk ik dan wat ik doe met mijn warmtepomp boiler (die ook het huis verwarmt.)
dan bespaar ik ruim 2 tot 3x zoveel gas met de warmtepomp met het huis verwarmen als dat ik doe voor gas besparing met het warm tap water. ;)

dus ja mijn mening is: beter een 5kW warmtepomp die ook een boiler verwarmt en de rest van de tijd je huis.
(en als bonus ook nog een beetje kan koelen.)
is duurder maar je hebt er meer aan, is in mijn ogen een betere weg en bespaart flink meer.

(maar je hebt ook nog subsidie, en dat gooit dit hele verhaal weer op zijn kop.
subsidies hebben ook nadelen, helaas.)

zal straks een berekening maken met je cijfers, zodat je duidelijk hebt hoeveel liter boiler je nodig hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
(ik ga eerst even uit van een gewone boiler van 65 graden.
warmtepompboiler hebben een lagere temperatuur maar maakt veel uit per model.)
oke een bad van 200l@38.
daar heb je 100l@65 voor nodig.
(water in is rond de 10-11 graden als het koud je huis binnen komt.
dus 65+11/2=38 graden.
dus 100l@65 = 200l@38.
lekker simpel met 65 graden. ;) )

maar een boiler heeft een tapdrempel.
een beetje fatsoenlijke boiler kun je voor 90% leeg tappen en dan pas zakt de temperatuur van het water onder de 38 graden.
(dit is niet altijd zo, zie ook @Speedy-Andre zijn verhaal met 3/4 van de boiler.)
dus 100l@65 + 10% = 110l@38.

voorbeeld boiler:
https://www.warmteservice...6045?origin=-tl002-2-199-
deze heeft een laag vermogen dus een lange opwarm tijd.
maar na een uur of 7 kun je weer een bad vullen. ;)
kunt natuurlijk ook een zwaardere boiler kiezen, maar voor 2x per jaar een bad is het niet echt nodig. ;)

120l@65 = +/-200l@38.
daar kun je dus de douche mee pakken en je hebt:
200l@38 / 9l/m@38 = 22 minuten dat je kunt douchen per 7 uur.
ga je in eco mode dan is het helemaal lang.
(als je bad kunt vullen is vaak de rest al geen probleem meer. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan blijven rekenen, die 3/4 zie je vaak in de handleiding van een wpb staan die max 70 graden haalt.
Een e-boiler kan je warmer stoken en het element zit meestal laag, dan is 90% soms haalbaar.
Mijn keuze voor een wpb was mede ingegeven door het verbruik van <700W, ik heb maar 1 fase waar ik alles mee moet doen incl. airco's en koken (max 16A).
Die 700W komt veel vaker van de panelen dan bijv. 2500W die mijn (nu reserve) 80l e-boiler verbruikte.
In de keuken pakt de Grohe red duo 2,1kW maar dat duurt slechts 20 minuten en alleen 's zomers in gebruik.

Nog een ander argument voor een wpb is risicospreiding, stopt de cv warmtepomp er mee dan heb je ook geen warm water meer zodra het vat leeg/koud is getapt.
Daarbij ge/misbruik ik de wpb om enkele kamers via de spiraal en het cv circuit te verwarmen, het is niet rendabel maar ik heb wel een extra mogelijkheid tot verwarmen waar de airco's weinig bereik hebben.
Ook weer in verband met de max 35A die ik heb, liever de wpb wat uren werk geven dan een 2kW kacheltje ergens aan zetten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@Speedy-Andre het argument om risico te spreiden spreekt inderdaad wel aan, die boiler willen we waarschijnlijk toch wel aanschaffen en ik zie dat met de subsidies een wpb nog steeds interessant kan zijn, ondanks dat de subsidies lager zijn dan voorheen

@migjes bedankt voor de berekening! Ik zou denk ik toch meer neigen naar een wbp dan een zuinige e-boiler, mede door het bovenstaande argument

je snijdt overigens een ander idee aan wat ik nog niet had overwogen: warmtepomp gebruiken voor een boilervat. Helaas kan ik mijn wederhelft (en mijzelf in koude dagen) nog niet overtuigen dat 100% warmtepomp voldoende gaat zijn in dit huis, maar zou een 'kleine' cv ketel + warmtepomp + boilervat een zinnig alternatief zijn?

Dit heeft een hogere aanschaf, maar de warmtepomp zou dan met name de vloerverwarming beneden goed kunnen verwarmen en het boilervat. Op koude dagen schiet de CV ketel bij en hebben we de zekerheid dat we voldoende warmte hebben..

..en als we zeker weten dat de CV ketel weinig toevoegd kan hij op Marktplaats en gaan we over op volledig electrisch :+ of is dat niet hoe het werkt...? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@rbrt
liever een warmtepompboiler als een elektrische boiler, maar daar gaat mijn verhaal ook niet over.
gebruik de elektrische alleen als referentie met 65 graden water, zodat je de grote kunt bepalen.
(warmtepompboiler heb je in zoveel kleuren als geuren dat kan ik niet als referentie gebruiken.
zitten teveel verschillen in en dan maak je fouten, dus zonder te weten welke je wil kan ik niks berekenen.)

helaas is het stroom gebruik tussen een warmtepomp boiler en elektrische boiler erg klein.
gewoon omdat de boiler erg weinig gebruikt word, het is maar een klein gedeelte van je gas gebruik.
dus als je de warmtepomp ook kunt gebruiken voor je huis, dan pas begint het een beetje op een besparing te lijken die er toe doet.

maar een "gewone" warmtepomp van +/-5kW met een boiler van +/-200liter.
(misschien een monoblock voor makkelijke zelf installatie?)
dit gaat je erg veel gas besparen tot misschien zelf geen gas meer nodig.
voor tapwater geen probleem, maar ook voor het warm stoken van het huis ben je er stiekem al wel.

ik gebruik een warmtepomp(1,4kW) met een 50liter boiler, hier mee bespaar ik een 100m3 gas per jaar.
maar hij kan ook mijn huis verwarmen, en daar bespaar ik me 500m3 mee.
en dat tikt te minste aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

rbrt schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:43:
@HereIsTom je hebt absoluut gelijk, dat zou dergelijke slijtage gewoon voorkomen. Een alternatieve oplossing is het plaatsen van een kleine close-in boiler in het keukenkastje. De COP is dan natuurlijk gewoon 1, maar alle afwas- en andere kleine warmwaterbehoeften gaan dan gewoon via die boiler. Afwas spoelen doen we nu nog omdat het een oude vaatwasser betreft, daar is zeker nog winst te behalen..
Maakt niets uit, beide is cop 1 , kokend waterkraan van grohe heb ik al jaren en zat elke maand zo'n 40-45 kWh aan verbruik, dus incl stilstandverlies.
@Speedy-Andre bedankt! die standverliezen vallen me erg mee, we hebben zo'n 10.2kWp aan panelen dus die 200kWh kunnen we goed missen. Een 10 liter close-in boiler verbruikt 408 Wh per dag dus zo'n 200 liter warmtepompboiler is veel rendabeler!
Hoeveel kWh per jaar heb je over? Heb je genoeg ruimte en zijn je vloeren sterk genoeg voor een 200-300 liter wpb? Ook rekening houdend met een ventilatie aanvoer en afvoer op die plek en geen last van het geluid.

Wij hebben bewust een e-boiler ivm geluid, grote, en onderhoudsvrij. Stroom komt van eigen dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
@Rol-Co geen idee hoeveel kWh we over hebben eigenlijk: we hebben de panelen aan het begin van de covid crisis gelegd voor onze elektrische auto, maar deze heeft sindsdien 5000 km gereden in het afgelopen half jaar (IPV 35.000km/jaar daarvoor)

We hebben dus nog geen exacte cijfers, wel weten we dat we sowieso overproductie hebben ervan uitgaande dat auto toch altijd vergoed wordt door de leasemaatschappij en je dus alleen rekening hoeft te houden met eigen huis verbruik. Dat is ongeveer 4000kWh en we rekenen op 8000kWh opwek.

De vloer is inderdaad twijfelachtig, het is een aparte kamer waar de wasmachine/droger vroeger stond maar die trilde teveel....

Sindsdien staan ze beneden en hebben we de vloer verstevigd met 18mm vloerplaten, dus hopelijk zou dat stevig genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
rbrt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:59:
Hallo allemaal,
In mijn vorige topic heb ik een kleine uiteenzetting gedaan over onze verbouwing en het verduurzamen van de woning.

Eén van de gegeven adviezen betrof het aanschaffen van een Panasonoc monobloc. Hoewel ik zelf denk dat het mogelijk zou kunnen zijn om het huis te verwarmen met een warmtepomp, zal dit waarschijnlijk niet heel rendabel lukken. 55 graden cv temperatuur is haalbaar maar niet comfortabel en mijn vrouw heeft twijfels..

We zijn op zich nog tevreden over de huidige CV ketel maar deze begint rare geluiden te maken en is inmiddels 20 jaar oud.. Het betreft een Nefit Excellent HC 30 CW6 en het minimumvermogen van deze unit is vrij 'slecht' als ik andere topics moet geloven: 1/3e van het maximum vermogen.

Na al onze isolatiemaatregelen is een CW6 ketel dus waarschijnlijk 'overkill'. Het concept van een boiler bevalt me echter wel: geen warmtewisselaar die vervuilt en geen kalkafzetting in de CV ketel, altijd genoeg water voor als de kinderen straks wat groter zijn en veel willen douchen..

Zodoende dat ik bij een vriend heb gekeken naar zijn opstelling van een 500 liter zonneboiler + pelletkachel. Dat ziet er goed uit, maar de 500 liter boiler zou enkel beneden passen en dan moeten we ook de badkamer verbouwen. Dat staat voorlopig nog niet op de planning ivm twee jonge kinderen dus dat idee werd al snel de nek omgedraaid.

Om een kort verhaal lang te maken: ik bedacht dat het wellicht interessant zou kunnen zijn om een kleine cv ketel op te hangen icm een warmtepompboiler. De 200 liter warmtepompboiler zou wel boven passen en de dakdoorvoer voor mechanische ventilatie zit daar vlakbij. CV ketel zou dan een model kunnen zijn met weinig vermogen wat 1/6e kan terugmoduleren.

Deze combinatie (kleine cv ketel + warmtepompboiler) zie ik echter niet voorbij komen. Is dit een briljant idee... of juist niet? :+
toon volledige bericht
Ik snap toch niet helemaal waarom de all electric oplossing met een warmtepomp voor verwarming en warm tapwater niet als optie mee word genomen.

Als ik je andere topic lees lijkt er met name een probleem te zijn met de afgifte van de vloerverwarming. Ik verwacht dat als je het systeem qua flows (primair en secundair) wat beter inregelt je makkelijk boven de 27 graden moet kunnen komen met het water naar de vloerverwarming (secundaire circuit) zonder in het primaire circuit richting de 55 graden te moeten gaan.

Om hoeveel M2 vloerverwarming gaat het en met welke hart op hart afstand liggen de buizen?

Door de temperatuur en daarmee afgifte van de vloerverwarming te verhogen kunnen de radiatoren met wat lagere temperaturen gevoed worden zonder dat het totale vermogen zakt. Met 1200m3 gasverbruik zou je prima met een 7kW warmtepomp uit moeten kunnen komen.

Alternatief zou je ook een 5kW warmtepomp kunnen nemen en er een airco (lucht-lucht warmtepomp) bij kunnen plaatsen voor de heel koude en warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06
rbrt schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:50:
Destijds heb ik ook overwogen om een hybride warmtepomp te doen maar dat werd snel afgeschoten.
In aanvulling op @Heronimo. Als de keus nu lijkt te zijn CV ketel of hybride ketel om redenen, dan zou ik alsnog voor hybride gaan. Full electric is natuurlijk nog mooier, maar als dat om redenen niet haalbaar is, dan is hybride toch echt wel een stuk duurzamer dan enkel gas.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@Heronimo terechte vraag, ik zou niets liever doen dan een ontwerp maken met een full electric monobloc, neerzetten en alles nauwkeurig monitoren. Helaas heeft mijn wederhelft "koudwatervrees" (no pun intended) en raadt ook mijn schoonvader het af.

Het zijn de standaard argumenten: techniek is nog niet af, dit soort huizen zijn niet geschikt, denk aan het lawaai van de compressor, kostentechnisch besparen we geen geld etc.

In dat opzicht sta ik dus alleen in mijn mening om full electric te gaan. Helaas hebben we twee jonge kinderen die in deze fase mijn handen binden en ik heb ook nog niemand gevonden die het kan komen doen, de installateurs roepen gelijk dat het huis te oud is zonder langs te komen.

Als iemand op het forum langs wil komen om te helpen ontwerpen en te installeren, dan zet ik de koffie klaar :9 maar die kans acht ik klein.

Dus zodoende toch weer die CV ketel. @CurlyMo inderdaad wellicht hybride, daar heb ik wel een bedrijf gevonden die dat kan installeren en dat zou voor bijv de vloerverwarming goed kunnen schelen.

@Heronimo om concreet antwoord te geven op de vraag: we hebben zo'n 100m2 vloerverwarming verdeeld over 6 groepen, vermoedelijk 30cm uit elkaar maar dat weet ik niet zeker. Airco voor lucht-lucht zou inderdaad kunnen, we hebben een ruime vlizo waar de kanalen en ventielen kunnen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
rbrt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:55:
Als iemand op het forum langs wil komen om te helpen ontwerpen en te installeren, dan zet ik de koffie klaar :9 maar die kans acht ik klein.
@koevlaas2 heeft hier al de halve all-electric community gedaan (waaronder mijn WP). WPB heb ik zelf aangesloten en met behulp van een mede tweaker naar zolder getild.

Het is aan jou. Genoeg expertise hier om met je een roadmap te maken richting all-electric. Kan prima zijn dat het advies alsnog is om een CV ketel als tussenfase te nemen. Omdat je bijv. nu eenmaal een kapotte ketel hebt en de isolatie nog niet op orde. Dan snapt iedereen dat je je kindjes niet in de kou laat liggen. Maar dan weet je tenminste wat jullie te doen staat als jullie inderdaad die route verkiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
rbrt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:55:
@Heronimo terechte vraag, ik zou niets liever doen dan een ontwerp maken met een full electric monobloc, neerzetten en alles nauwkeurig monitoren. Helaas heeft mijn wederhelft "koudwatervrees" (no pun intended) en raadt ook mijn schoonvader het af.

Het zijn de standaard argumenten: techniek is nog niet af, dit soort huizen zijn niet geschikt, denk aan het lawaai van de compressor, kostentechnisch besparen we geen geld etc.

In dat opzicht sta ik dus alleen in mijn mening om full electric te gaan. Helaas hebben we twee jonge kinderen die in deze fase mijn handen binden en ik heb ook nog niemand gevonden die het kan komen doen, de installateurs roepen gelijk dat het huis te oud is zonder langs te komen.

Dus zodoende toch weer die CV ketel. @CurlyMo inderdaad wellicht hybride, daar heb ik wel een bedrijf gevonden die dat kan installeren en dat zou voor bijv de vloerverwarming goed kunnen schelen.

@Heronimo om concreet antwoord te geven op de vraag: we hebben zo'n 100m2 vloerverwarming verdeeld over 6 groepen, vermoedelijk 30cm uit elkaar maar dat weet ik niet zeker. Airco voor lucht-lucht zou inderdaad kunnen, we hebben een ruime vlizo waar de kanalen en ventielen kunnen lopen.
toon volledige bericht
Onbekend maakt onbemind, dat geldt helaas ook voor warmtepompen.

Anders even in het grote warmtepompen topic vragen of er iemand in de regio is waar je een keer samen met je vrouw kan gaan kijken en luisteren? Dat helpt vaak om een wat beter beeld te krijgen.

Mocht je het daarna toch niet zien zitten zou je ook prima voor de hybride route kunnen gaan. Daarbij zou je kunnen denken aan een hybride lucht water warmtepomp (zoals de ELGA Ace of een monoblock in hybride opstelling (dat heb ik nu)). Alternatief kan zijn om een lucht lucht warmtepomp (ook wel bekend als airco) te installeren en daarmee bij te verwarmen en koelen.

In beide hybride gevallen lijkt me een reductie van 60 tot 80 procent van de gasvraag haalbaar. Daarmee kom je dan wellicht onder de 500m3 per jaar uit waardoor je capaciteitstarief voor gas met 50 euro per jaar daalt. Niet de wereld, maar wel iets. En je bespaart uiteraard doordat met de warmtepomp verwarmen een stuk goedkoper is dan met de ketel.

Verder lijkt me de tip om @koevlaas2 te contacten ook nuttig. Hij heeft zoals @CurlyMo zegt bij veel Tweakers de installatie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt @CurlyMo en @Heronimo , dit zou voor ons de drempel aanzienlijk kunnen verlagen. Mijn vrouw en ik gaan een ontwerp maken en wellicht kan het kosten/baten plaatje dan overtuigen. Als @koevlaas2 bereid zou zijn om te helpen met installatie zou ik er zelf ook meer vertrouwen in hebben dan wanneer ik het zelf doe of uitbesteed aan piet op de hoek.. :+

Ik weet waarschijnlijk het antwoord al, maar is het mogelijk om een Panasonic monobloc te koppelen aan de bestaande CV ketel die dan als backup kan dienen? Uiteraard verwacht ik dat een monobloc het huis zonder CV moet kunnen verwarmen maar wellicht helpt zo'n backup om vertrouwen te geven aan mijn wederhelft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
rbrt schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:15:
Bedankt @CurlyMo en @Heronimo , dit zou voor ons de drempel aanzienlijk kunnen verlagen. Mijn vrouw en ik gaan een ontwerp maken en wellicht kan het kosten/baten plaatje dan overtuigen. Als @koevlaas2 bereid zou zijn om te helpen met installatie zou ik er zelf ook meer vertrouwen in hebben dan wanneer ik het zelf doe of uitbesteed aan piet op de hoek.. :+

Ik weet waarschijnlijk het antwoord al, maar is het mogelijk om een Panasonic monobloc te koppelen aan de bestaande CV ketel die dan als backup kan dienen? Uiteraard verwacht ik dat een monobloc het huis zonder CV moet kunnen verwarmen maar wellicht helpt zo'n backup om vertrouwen te geven aan mijn wederhelft.
Ja, dat kan zeker. Sterker nog, zo heb ik het hier thuis. Gebruik de ketel nu nog voor warm tapwater en als backup voor de zeer koude dagen.

Ik zou in ieder geval alvast eens een keer goed kijken naar het inregelen van de warmtewisselaar voor de vloerverwarming. Idealiter is er maar een klein verschil in temperatuur tussen het primaire en secundaire circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Ik zou dan eerder kiezen voor een doorstroomverwarmer. Evt op een voorrangsschakeling. Toch de extra boost/backup maar niet het vastrecht van de gasaansluiting en onderhoud cv-ketel meer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mocht je toch samen met cv ketel willen, dan heb ik nog een 22mm keerklep liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@Heronimo ik wil inderdaad de warmtewisselaar van de vloerverdeler vervangen om een betere overdracht op lage temperatuur te behalen. In een ander topic heb ik van @dunklefaser reeds een calculator gekregen om te bepalen wat de juiste grootte van de warmtewisselaar moet worden maar ik weet nog niet wat de gemiddelde aanvoertemperatuur van de warmtepomp zal zijn? Als dit ~35 graden is heb ik een beste warmtewisselaar nodig om de vloer op 35 te krijgen :9

Ik heb gisteren nieuwe pakkingen ontvangen voor de oude ketel en geplaatst, helaas mocht het niet baten en blijft het toestel lawaai maken. Ik vrees dus dat een hybride opstelling met deze unit het niet gaat worden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rbrt Wat ik nog mis in jouw verhaal is het absolute gasverbruik voor cv. Als dit gemiddeld lager is dan ca. 1000 m³ per jaar wordt een hybride oplossing (warmtepomp + cv-ketel) namelijk snel onrendabel. Bij een lager verbruik tikken de vaste kosten (netbeheer + vaste leverancierskosten) voor het gas steeds harder aan. Bij 750 m³ kost 1 m³ nu al effectief ca. €1,10 -1,15 en wordt een all-electric oplossing misschien voordeliger?

Zie ook bijvoorbeeld de "hybride calculator" van Remeha.

Wat de warmtewisselaar betreft, een bepaald temperatuurverlies heb je altijd:
ca. 2 - 4 °C afhankelijk van de grootte van het uitwisselingsoppervlak.
Ik neem aan dat je al met de calculator hebt gerekend, dan weet je ook wat de grotere plaatwisselaar kost.
En met een aanvoertemperatuur van 35°C krijg je misschien 32°C de vloer in als je geluk hebt.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@dunklefaser we zitten in het afgelopen stookseizoen (vanaf vorige zomer tot nu) op 1400m2 waarvan 200m2 voor gas

Beneden hebben we 126m² oppervlakte, boven 90m2

Grappig die calculator, als je out of the box de postcode invult geeft hij een verwacht gasverbruik aan van > 3000m2

Na de aangepaste daadwerkelijke verbruikscijfers komt het volgende advies eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLZj6gGSssSL6t6cWBWII82mzbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9tUqaLrSDJrGJvfLl5Y64k7.jpg?f=fotoalbum_large

Benodigde vermogen en de bijbehorende prijs lijken me redelijk optimistisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rbrt
Welke database Remeha voor het bepalen van het standaard gasverbruik per postcode gebruikt is voor mij onduidelijk. De verbruikswaarden (sjv) van de netbeheerder kunnen het niet zijn, deze wijken soms sterk af.

Wat bij de Remeha website een beetje jammer is dat je het gas-verbruik voor cv en sww niet apart kan opgeven. Je kan hooguit een beetje spelen met het aantal personen. Met een hybride oplossing bespaar je natuurlijk in eerste instantie op het gasverbruik voor cv.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@dunklefaser inderdaad jammer, maar wellicht kan het gasverbruik per graaddag daarbij helpen? Die negeert het warmwater verbruik.

Als ik uitga van 0.45m2/graaddag gasverbruik kom ik via de koevlaas2 methode uit op (0,45/24)*9,7kW=0,181875

Dus om bij -10 naar 19 graden te komen heb ik 0,181875x29=5.2 kW nodig voor full electric

Edit: nu ik hier over nadenk snap hier trouwens niets van: ik heb een offerte gekregen aan het begin van het jaar voor een hybride CV ketel: Remeha Tzerra ACE 39c CW5 (8,5 - 35.7kW CV vermogen) + Remeha Elga ACE 6kW en 25 liter buffer vat

T.o.v. onze verbruikscijfers en onze huidige Nefit Excellent HRC30 (9-29kW CV vermogen) is dit toch overkill? Die hybride warmtepomp is dan toch sterk genoeg om ook zonder CV te functioneren, is zo'n zware CV dan nog wel nodig? Of reken ik verkeerd?

Offerte was overigens 8000,- excl subsidie

[ Voor 39% gewijzigd door rbrt op 25-07-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Heeft iemand een idee over de ontvangen offerte die ik hierboven noem? Reken ik verkeerd of is dit een verkoper die 'voor veilig gaat' ?

(tsja ik zou dat wel begrijpen.. als de verkochte CV / warmtepomp te klein is klagen mensen, als er een 'overkill' oplossing wordt aangeboden zijn de vaste lasten hoger maar dat weet de koper toch niet, dus dan maar de oplossing die de minste klachten oplevert..)

Ik heb intussen 3 mogelijke scenario's:
  1. oude cv ketel op (laten) lappen en een warmtepomp ertussen met terugslagklep van @CurlyMo. Wellicht naïef om te leunen op een 20 jaar oude ketel maar afgezien van de brom is het een prima apparaat en ik schaf liever geen nieuwe ketel aan als we over x jaar besluiten dat enkel warmtepomp prima voldoet. insert lelijk plaatje, wat is Visio toch verschrikkelijk..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS148HIRz-ctgjgo1iJUmz2oLCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tbq6UViMNxlE8olyWJnry7sE.png?f=fotoalbum_largeMijn aanname hier is overigens dat de warmtepomp de Nefit Boiler niet kan verwarmen, dit zal ongetwijfeld een andere aansluiting zijn en ook gericht op een andere aanvoer temperatuur.
  2. oude CV en boiler eruit, voorlopig een CV ketel en (WPB) ketel terughangen. SWW is dan alvast elektrisch en zodra er ooit een warmtepomp komt scheelt dit complexiteit met aansturing/driewegklep. De totale aanschaf is dan hoger maar deze keuze geeft wel de meeste zekerheid
  3. gok wagen en full electric doen, volgens mij is het ontwerp dan niet zo ingewikkeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAZ2hwH3b0Hzjgxme5XLRSJk738=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPFIb5AHrKSzRN0kqXWqOVHK.png?f=fotoalbum_large
In optie 1 en 3 moet ik de warmtewisselaar voor de vloerverdeler sowieso vervangen.Uiteraard is er nog een 4e optie: CV gewoon vervangen met een Intergas Extreme CW5 met dubbele warmtewisselaar, geen boilers en volgende week al een nieuwe ketel met 1 druk op de knop.. maarja dat is meer mijn 'last resort' ;w

Wellicht een domme vraag, maar ik neem aan dat de afstand tussen compressor en interne hydraulische module zo kort mogelijk moet zijn?
De compressor zou ik liefst aan de noordzijde buiten plaatsen maar dit is wel relatief ver vanaf de interne unit. De alternatieve plek zou in onze achtertuin zijn en dat geeft meer overlast. Overigens zou de compressor op de grond moeten staan, aan de gevel mag niet ivm beschermd dorpsgezicht bij dit oude huis. De 'CV Ketel ruimte' is juist op de 1e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgLmvhtw1D4deZJDEcmi-3s6i5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JE6Kwjfywme3HnU3pLwZX4qL.png?f=fotoalbum_large

Ook had ik tijdens de verbouwing een 5x2.5mm stroomkabel getrokken naar de plek waar de CV ketel ruimte. Ik vermoed dat deze stroomaansluiting juist naar de compressor moet lopen?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door rbrt op 26-07-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:20
martijn v o schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:16:
Ik heb een kleine (90 liter) warmtepomp boiler en de uitgang aangesloten op de Remeha avanta. Als het water te koud wordt springt de ketel bij. Ideaal.
hoe bedoel je dit?
de uitgang van de boiler aangesloten op de uitgang van de boiler?

ik denk eraan om de uitgang van de wp aan te sluiten op de ingang van de boiler en de uitgang naar de vvw
nu zit ik alleen nog te denken waneer springt de cv ketel eventueel bij en hoe sluit ik die aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je ketel geschikt is als naverwarmer (NZ-label) dan:
koud water-> boiler in-> warmwater boiler uit-> ketel in.
Ik had verder geen regelingen/beveiligingen/mengventielen gemonteerd behalve de inlaatcombinatie dan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
HereIsTom schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:39:

Gasverbruik voor warm water is heel laag bij deze ketel.
Hoi Ik heb een remeha Calenta28c met 40ltr boiler.
Standby op 50c kost 0,2m3 p dag.
Douchbeurt op 38c van 4min. kost 0,2m3

Ik wil over een paar maanden een andere cvketel.

Nu gebruikt mn hybride cv/wp 250m3/jr wv 180m3 voor SWW en 70m3 voor ruimteverwarming.

Hoeveel gebruikt jouw Tzerra?
Pagina: 1