Muziek PC (ter vervanging van 2 MacPro's (2016)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:16
Hallo, na vele jaren op tweede oude MacPro's (2006) te hebben gewerkt, ga ik nu voor mijn muziek setup de overstap maken naar de PC. Reden voor de overstap is simpelweg de kosten. Als ik de systeemeisen wil halen welke ik graag wil, zal ik opnieuw uitkomen bij een MacPro, welke beginnen bij €6500,-!!!!
Destijds lagen de prijzen van de Pro's een stuk lager, en toen was ik zelf ook nog professioneel met audio bezig, terwijl het nu enkel hobbymatig zal zijn. Bijkomend voordeel blijkt wel dat ik een hele boel van mijn oude software, welke in OSX al lang niet meer functioneren op de PC weer terug krijg.

Ik mik op ergens rond €1000,-. Dit is echter geen echte vaste prijs, ik plan weer vele jaren met dit systeem te gaan doen, en ik wil niet onverstandig beknibbelen. (Inmiddels heb ik al gemerkt dat ik sowieso rond €1200 uit zal komen aangezien ik ook 2 SSD (1 TB) wil hebben, voor mijn Samples)
Uiteraard zal ik voor software ook een aantal uitgaven moeten doen (Logic, op PC gaat m niet worden) maar dat hou ik voor nu buiten dit budget

Aangezien de beoogde Processor geen APU heeft, zal ik een oude MSI GTX970 mee nemen. Deze zal nauwelijks aan het werk komen, aangezien deze enkel 2 beeldschermen zal aansturen voor het weergeven van mijn DAW.
Ook neem ik een RM650x voeding mee, deze heb ik kort geleden voor mijn oude pc (waarop ik nu mijn software aan het testen ben) opnieuw aangeschaft omdat ik de oude niet vertrouwde. (Deze voeding heeft nog geen 3 maanden dienst gedaan)
Een oude samsung SSD 830 256GB gaat gebruikt worden als main-disk, al zal ik even moeten kijken of die groot genoeg zal zijn. (ik heb ook nog een oude Sandisk SSD Plus 460GB, maar die is flink wat langzamer volgens mij.
Mijn oude ANTEC eleven hundered, zal hergebruikt gaan worden. Hierdoor heb ik alle ruimte, om min of meer in te bouwen wat ik wil. Enige nadeel is dat ie niet echt stil is, maar ik kan later altijd nog overstappen op een andere kast. Mocht iemand daar een advies over hebben, hoor ik het graag.
Mijn oude DVD-RW gaat ook mee. Hoewel het langzaam 'middeleeuws' is, vind ik het nog steeds handig om een speler er in te hebben. (Mijn huidige game-pc heeft er geen, en héél af en toe mis ik dat nog wel eens)

Mijn huidige lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 193,14€ 193,14
2Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 124,90€ 249,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,68

In principe is het idee, de hoofddisk van het systeem SATA SSD, en dan voor mijn sample libraries 2*M.2 1TB. Zo haal ik de meeste snelheid met het inladen van de sample instruments.

Ik ga niet overklokken, daar heb ik weinig kaas van gegeten. 1x heb ik het geprobeerd en toen kreeg ik met veel pijn en moeite 3% extra prestaties, én pijn in mijn buik, of de boel het wel zou houden, en dat is het mij niet waard. Deze setup zou denk ik meer dan voldoende moeten zijn om zonder overklokken goed te kunnen werken.

Graag zou ik het horen als ik iets over het hoofd heb gezien. Hardware die niet matched of, alternatieven die beter zijn.

Al vast bedankt!
Michiel

Beste antwoord (via P.C_N00B op 21-07-2021 22:13)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik vind het opslag plan begrijpelijk en effectief. Ik heb iets soortgelijks met mijn audio workstation. (OS en programma's op SATA SSD, projecten / plugins op nvme).

2 punten van aandacht:
  1. De Scythe Mugen 5 PCGH koelt de processor vrij matig. De 5800x is de heetste Ryzen processor die er bestaat. Heeft meer koeling nodig dan de 5900x / 5950x omdat alle hitte afgevoerd moet worden via een enkele CCX ipv een dubbele CCX. Zie ook Graag meedenken over 5800X luchtkoeling.
    Pak liever de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4. Is nog stiller ook.
  2. Het gekozen moederbord komt met één M.2 heatsink. Dat is een beetje jammer als je 2 nvme's erin wil hebben. Ik zou voor één van de volgende moederborden gaan:
    pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
    pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:54
koop een externe DAC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Klinkt allemaal goed, check wel even de health van de Samsung 830 of ie nog even mee kan, (Samsung Magician).

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@99ruud99

Dank je, was ik nog vergeten te vermelden.
Ik heb nog 2 Mackie Onyx Satelites.
Via een Firewire PCI express kaart werken die ook prima op Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:02
Is het voor je samples vereist dat deze op een ssd staan? Maw ga je het verschil in performance merken hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@PD2JK

Ga ik straks even doen.
Op dit moment draait de Samsung in mijn test pc, en kan m zo even aan het werk zetten.
Bedankt voor de tip!

Ga ik zo ook meteen even kijken of mijn oude Gelid Tranquillo Rev.2 CPU Cooling misschien ook gebruikt kan worden als koeler, zou weer mooi meegenomen zijn, maar denk het niet, is al een oud beestje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@i-sk

Deels wel en deels niet vermoed ik.
Een gedeelte van de samples komen in een sampler die ze niet volledig in het ram plaatsen, maar deels als buffer. Hoe sneller de schijf, hoe korter ik de 'RAM-buffer' kan zetten. Als is het met 32 Gb wel de vraag of ik veel Ram hoef te besparen.

Een 2e reden is dat ik een standaard orkest setup heb. Erg fijn om mee te werken, maar ik gebruik m nu nauwelijks omdat in mijn huidige setup het (pre) inladen van de samples ruim 15 minuten duurt. Ik hoop dat dat nu wat vlotter zal gaan.

Een reguliere HD is natuurlijk prijstechnisch wel een heel mooi alternatief....
Denk ik nog even over na.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik vind het opslag plan begrijpelijk en effectief. Ik heb iets soortgelijks met mijn audio workstation. (OS en programma's op SATA SSD, projecten / plugins op nvme).

2 punten van aandacht:
  1. De Scythe Mugen 5 PCGH koelt de processor vrij matig. De 5800x is de heetste Ryzen processor die er bestaat. Heeft meer koeling nodig dan de 5900x / 5950x omdat alle hitte afgevoerd moet worden via een enkele CCX ipv een dubbele CCX. Zie ook Graag meedenken over 5800X luchtkoeling.
    Pak liever de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4. Is nog stiller ook.
  2. Het gekozen moederbord komt met één M.2 heatsink. Dat is een beetje jammer als je 2 nvme's erin wil hebben. Ik zou voor één van de volgende moederborden gaan:
    pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
    pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-05 18:20
Is er een reden dat je bijvoorbeeld geen M1 wil gebruiken? Ik gebruik zelf een Mac Pro uit 2010 met een dubbele xeon voor muziek, die trekt eigenlijk alles wat ik er tegenaan gooi. De M1 lijkt hier rondjes om heen te lopen dus kan ook een prima optie zijn.

Als je zo op Mac kan blijven hoef je ook geen nieuwe software te kopen en kan je nog investeren in storage en andere accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@Djarune
Bedankt voor de aanvullingen, Top!
Daarmee ga ik dit weekend nog even wat aanpassingen aan mijn lijst maken!
Beide punten ga ik aanpassen!
Super!

@Ed Vertijsment
Opzich ben ik zelf ook nog steeds tevreden met de prestaties van mijn huidige MacPro's, maar 1 er van vertoond al wel kuren, dus vervanging zit er hoe dan ook aan te komen. In principe doe ik het niet voor verbeteren van de prestaties... (wel mooi mee genomen, maar niet noodzakelijk)
Als ik op Mac blijf zal ik in mijn geval uiteindelijk meer software moeten gaan kopen. Flink gedeelte van de software die ik nu gebruik zal niet meer functioneren op nieuwere versies van OSX. ivm compatibiliteit zat ik nog steeds op 10.6.8.
Grootste probleem is gewoon de prijs en het feit dat software in OSX sneller ondersteuning verliest.

Als ik een nieuwe Mac wil kopen, waar ik meer dan 16Gb in wil/kan hebben, ben ik minstens €2000,- kwijt.
Wil ik ook nog meerdere schijven in kunnen bouwen tot +/- 3Tb dan ga ik al over €3000,-

Op Windows blijven tot nu toe oudere programma's veel langer functioneren. Bij elke update van OSX valt er weer software weg. En in dat kader ben ik ook huiverig voor de M1. Schitterende techniek, maar eerst ben ik van PP naar intel gegaan, daarna van 32 naar 64 en dan nu weer naar M1.
Telkens zijn er veel updates nodig van thirdparty developers, en telkens was OSX veel rigoureuzer in het afstoten van ondersteuning van oude software. Updates van derden waren soms gratis, vaak ook betaald (upgrade), soms al niet meer in development.... Programma's die op OSX al bijna 10 jaar niet meer werken, kan ik op Windows 10 weer installeren en werken gewoon 32 bit...

Heb altijd met erg veel plezier met OSX gewerkt, maar nu muziek enkel nog hobby is, vind ik die extra kosten, met als gevolg minder software dat nog werkt, niet meer te verantwoorden voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-05 18:20
P.C_N00B schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:31:
@Djarune
Bedankt voor de aanvullingen, Top!
Daarmee ga ik dit weekend nog even wat aanpassingen aan mijn lijst maken!
Beide punten ga ik aanpassen!
Super!

@Ed Vertijsment
Opzich ben ik zelf ook nog steeds tevreden met de prestaties van mijn huidige MacPro's, maar 1 er van vertoond al wel kuren, dus vervanging zit er hoe dan ook aan te komen. In principe doe ik het niet voor verbeteren van de prestaties... (wel mooi mee genomen, maar niet noodzakelijk)
Als ik op Mac blijf zal ik in mijn geval uiteindelijk meer software moeten gaan kopen. Flink gedeelte van de software die ik nu gebruik zal niet meer functioneren op nieuwere versies van OSX. ivm compatibiliteit zat ik nog steeds op 10.6.8.
Grootste probleem is gewoon de prijs en het feit dat software in OSX sneller ondersteuning verliest.

Als ik een nieuwe Mac wil kopen, waar ik meer dan 16Gb in wil/kan hebben, ben ik minstens €2000,- kwijt.
Wil ik ook nog meerdere schijven in kunnen bouwen tot +/- 3Tb dan ga ik al over €3000,-

Op Windows blijven tot nu toe oudere programma's veel langer functioneren. Bij elke update van OSX valt er weer software weg. En in dat kader ben ik ook huiverig voor de M1. Schitterende techniek, maar eerst ben ik van PP naar intel gegaan, daarna van 32 naar 64 en dan nu weer naar M1.
Telkens zijn er veel updates nodig van thirdparty developers, en telkens was OSX veel rigoureuzer in het afstoten van ondersteuning van oude software. Updates van derden waren soms gratis, vaak ook betaald (upgrade), soms al niet meer in development.... Programma's die op OSX al bijna 10 jaar niet meer werken, kan ik op Windows 10 weer installeren en werken gewoon 32 bit...

Heb altijd met erg veel plezier met OSX gewerkt, maar nu muziek enkel nog hobby is, vind ik die extra kosten, met als gevolg minder software dat nog werkt, niet meer te verantwoorden voor mijzelf.
Duidelijk, ik erken inderdaad dat het pro labeltje van Apple onder druk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@Anoniem: 142939
Heb zojuist mijn nieuwe muzieksysteem, besteld.

AMD Ryzen 7 5800X
Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
be quiet! Dark Rock Pro 4
Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B
Samsung 870 Evo 1TB
2x Samsung 980 1TB
(gecombineerd met mijn zo goed als nieuwe RM650x voeding en MSI GTX970)

Als alles mee zit komen de pakketjes morgen binnen!!

Bedankt voor de reacties!

@Ed Vertijsment
Wat mijn overgang naar Windows 10 betreft heb ik mixed feelings, in essentie voldoen beide systemen prima. Voor Tweaking en gaming altijd Windows gebruikt en een paar systemen gebouwd, maar voor productiviteit vond ik OSX (hoewel ook niet altijd bugvrij) altijd heerlijk werken, maar ja zit wel een redelijke prijs-tag aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@Anoniem: 142939

Ben inmiddels bezig het nieuwe systeem te installeren.
Helemaal blij mee, nogmaals bedankt.

PS enige probleem waar ik nog tegenaan loop is dat de pc bij 1/3 van de keren dat ik m opstart last heeft van 'haperend/stotterend' geluid, en kan nog niet ontdekken waar dat vandaan kan kommen. (niet erg handig bij een muziek-pc)
Mocht ik hier geen oplossing voor vinden, komt daar vast nog wel een topic over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laatste geluidskaart driver geïnstalleerd? Zie de Gigabyte website.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@PD2JK
Bedankt voor de reactie. Voor de geluidskaart van het moederbord heb ik de laatste driver geïnstalleerd.
Voor mijn externe geluidskaart bestaan alleen 'oude' drivers.
Bij de eerste startup, ontstaat het probleem. Op beide kaarten, en bij alle programma's na reboot, werkt alles prima....
Las ergens dat het ook aan de externe HD kan liggen, maar ben daar nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien heeft die externe geluidskaart een soort stand-by mode die eerst getriggered wordt, maar niet lekker werkt, en wel na een reboot? Zijn er firmware updates voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@PD2JK
Omdat de ondersteuning van de Mackie Onyx Satellite volledig gestopt is kan ik er niet heel veel meer over vinden.
Gelukkig heb ik de laatste drivers nog kunnen vinden, en werken deze (min of meer ;)

Ik ga ook even proberen hoe het werkt als ik bij de Satellite de power niet aanlaat, maar pas aanzet, na aanzetten van de PC.

In het ergste geval moet er een vervanger komen, maar ik vind het juist heel raar, dat ie het zowel bij de externe als bij de interne (MoBo) geluidskaart doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Het lijkt er op dat het probleem zich alleen voordoet, wanneer ik standaard de on/off switch van de Mackie aan laat.
Als ik deze 'netjes' uitzet, en na opstarten van de pc pas aanzet, heb ik tot nog toe nog geen problemen gehad.
Vreemd, maar als dat zo blijft, ben ik dik tevreden.
Pagina: 1