Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-05 19:07
Al een tijdje probeer ik mijn computer zo goed mogelijk te tunen. Het beheersen van geluid en temperatuur zijn daar onderdeel van. Het koelen van de CPU is daarom belangrijk, maar dat krijg ik niet helemaal naar het zin.

Ik zou van jullie graag feedback krijgen. Gebeuren hier gekke dingen of is dit conform verwachting?

De situatie:
Ik heb een AMD Ryzen 7 5800X op een Gigabyte X570 Aorus Pro in een Lian Li PC-O11 Dynamic. Ik maak geen gebruik van overclocking. De cpu wordt gekoeld met een Scythe Mugen 5 PCGH. De kast is daarnaast voorzien van 6 extra 120mm Noctua fans, PWM gestuurd op de cpu. Zonder load is de kast fluisterstil. Onder load gaan alle fans naar 100%. Voor de Scythe (CPU) is dit 800ppm voor de Noctua's is dit ± 2000 ppm (kast). Opgemerkt dat de resultaten met een open kast globaal hetzelfde zijn. De kast heeft dus nauwelijks effect op de cpu-temperatuur.

Als ik de cpu test met cinebench (multicore), dan loopt de temperatuur op naar 85C. Ik weet dat de CPU dit prima moet kunnen hebben, maar het is niet conform verwachting. De CPU doet geen thermal throttling volgens HWiNFO, en de CPU draait constant op ongeveer 4300 MHz onder full load.

Mijn verwachtingen:
Ik wist dat de 5800X een hittemonster is. Maar de Tweakerstest met een Be Quiet Dark Rock Pro 4 leidt tot een maximale temperatuur van 67C. Deze koeler is natuurlijk wat beter dan mijn Mugen5, maar het temperatuursverschil is nu 18 graden. Zelfs met de kast open.

Wat mij opvalt:
- Als ik de vergelijkende cpukoeler-test van hardware.info bekijk, dan zijn deze koelers getest met een 130W CPU, max 30 dB(A). De Dark Rock Pro 4 gaat dan tot max 52,2C en de Mugen5 tot 56,4C. Dit verschil van 4C is zo beperkt dat dit het 18C verschil voor de 5800X niet verklaart.
- De Mugen5 gaan niet hoger dan 30 dB(A), omdat de fans onder de 800ppm blijven. De Dark Rock Pro gaat wel hoger. Op 40dB(A) kan deze koelen tot 49,7C. Dus hoger ppm voor fans heeft effect. Bij de Dark Rock Pro ongeveer 2,5C verschil.
- Het thermal design van de 5800X is 105W, maar wordt 85C, terwijl de test van Hardware.info met 130W uitkomt op 56,4C voor de test van de Mugen5. (Het gemeten verbruik van de 5800X is overigens 139W).

Wat ik geprobeerd heb:
Ik dacht: de Scythe fans gaan niet harder dan 800ppm. Misschien verklaart dit het verschil met de Dark Rock Pro 4, aangezien de fans van deze koeler tot 1500ppm gaan. Dus misschien heeft het effect om de fans van de Mugen5 om te wisselen met de Noctua-fans. Deze gaan tot 2000ppm tenslotte. Het effect van deze omwisseling viel helaas erg tegen. bij de stresstest met Cinebench wordt de temperatuur van 85C verlaagd naar 82/83C. Een temperatuursverschil van ca. 3C. Een aardige verbetering, en wel een beetje volgens verwachting, maar niet wat ik had gehoopt en zeker niet de 67C uit de Tweakerstest van de 5800X.

Wat nu?
Is er een logische verklaring voor deze situatie? Moet ik misschien de koelpasta nog een keer opnieuw aanbrengen (heb ik al eens gedaan)? Of presteert het koelblok/heatpipes van een Dark Rock Pro4 of Noctua NH-D15 toch echt zoveel beter?

Beste antwoord (via ZatarraNL op 13-08-2021 20:00)

• Aquarius-1987
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-09-2022
De 5800x is en bijzondere CPU, zoals de meesten zelf ondervonden hebben is dit een ware hitte monster.

Echter ligt dit gehaal aan de powerlimits PPT EDC TDP. Deze zijn namelijk voor de 5800x/5900x/5950x hetzelfde.

Ik heb dezelfde kast als de Topic starter en een Arctic Freezer 360 AIO met een silent fan curve in de bios.
daardoor bereik ik een 82 graden graden met cinebench. En daar kan ik mee leven.
Gamen is afhankelijk per game maar tussen 50-70 graden.
Voorheen had ik mijn systeem overklokt dat bracht sommige cores op 5050 mhz.
Maar de fluctaties tussen basis snelheid en max 5050mhz was er erg groot.

Na het kijken van onderstaande video, heb ik besloten om het ander te doen (efficiënter)

YouTube: Ryzen 5000 Precision Boost Overdrive 2 Guide

Ik heb nu per core een curve optimiser een negatieve offset waarde ingesteld.
+25mhz pbo override

Dat geeft me lagere temperaturen, en stabielere kloks bij het gamen (4875mhz) minder fluctuaties

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb dezelfde cooler icm een 5900X in een Fractal Design Define Mini C en loop tegen hetzelfde aan. Ik heb het maar geaccepteerd aangezien het binnen de marges valt, maar het valt me ook tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 11:50
Heb je de ventilatoren op zowel de CPU als in de kast op de juiste manier geplaatst? Push en pull richting dus de juiste kant op?

Lucht wordt aangezogen van de voorkant van de kast en uitgeblazen via boven+achter. Zelfde voor de cpu fans.

[ Voor 30% gewijzigd door Panini op 09-07-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Panini schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:59:
Heb je de ventilatoren op zowel de CPU als in de kast op de juiste manier geplaatst? Push en pull richting dus de juiste kant op?
Een terechte opmerking. Maar deze heb ik verscheidene keren getest met rook en papiertjes, just to be sure. De airflow klopt. Deze gaat vanuit de kast door de koeler met als exhaust de achterste fan. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJqkPjGtlIBGM6aBFlQF6rVHHC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBajfzhWziN6O4ZGy40zFJLf.jpg?f=fotoalbum_large

De fan-profielen van deze Noctua-fans zijn exact gelijk ingesteld, gebaseerd op de CPU-temperatuur.
De overige fans zijn intake: zijkant (nu de Scythe) en onderzijde (2 stuks noctua).

[ Voor 4% gewijzigd door ZatarraNL op 09-07-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Zijn de temperaturen die je aanhaalt geen deltaT ? Dus de verhoging vanaf de kamer temperatuur.

Daarnaast is dit toch zoeken naar een 'probleem' :?

Je vergelijkt je eigen setups met andere in een andere setting, andere specs, ect.

Je CPU gebruikt wel meer dan 105watt als PBO aan staat. Geloof dat een 65watt Ryzen met PBO 88watt verstookt en 105watt meer richting 130watt.
Maar goed als jet allemaal prima werkt en je geen throttle hebt is er toch niets aan de hand ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
sapphire schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:05:
Zijn de temperaturen die je aanhaalt geen deltaT ? Dus de verhoging vanaf de kamer temperatuur.

Daarnaast is dit toch zoeken naar een 'probleem' :?

Je vergelijkt je eigen setups met andere in een andere setting, andere specs, ect.

Je CPU gebruikt wel meer dan 105watt als PBO aan staat. Geloof dat een 65watt Ryzen met PBO 88watt verstookt en 105watt meer richting 130watt.
Maar goed als jet allemaal prima werkt en je geen throrrle hebt is er toch niets aan de hand ?
Hier heb je zeker een punt. Maar ik wil het gewoon begrijpen. Het is geen groot probleem, maar ik had anders verwacht. Ik wil weten waarom.

Wat betreft je opmerking over DeltaT, dat is niet wat wordt beschreven bij de testen van hardware.info:
https://nl.hardware.info/artikel/9960/4/62-cpu-luchtkoelers-vergeleken-hoe-blijf-je-deze-zomer-koel-testresultaten

[ Voor 19% gewijzigd door ZatarraNL op 09-07-2021 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Die temperaturen van HWI moeten haast wel deltaT zijn aangezien ze in hun verantwoording schrijven dat ze bij de testopstelling lucht van 35 graden aanvoeren. No-way dat je met een NH-D15 op een 130watt CPU de temperatuur maar 20 graden ofzo laat stijgen.

Daarnaast staat de 5800X er om bekend dat hitte afvoeren vanaf de CPU lastig is en hij relatief heet word. De CPU gebruikt een enkele CCX en alle warmte moet vanaf dat ene punt afgevoerd worden waar bv een 5900X de warmte vanaf 2 CCX'en kan afvoeren.

Dus veel warmte op een relatief klein oppervlakte wat de afvoer beperkt =hogere temps.
Dat vergelijken met een HWI test die een warmte element gebruikt is niet te vergelijken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou sowieso de achterste fan er af laten bij je CPU koeler. Die doet weinig meer nu je exhaust-fan er strak achter zit,

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
sapphire schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:18:
...

Daarnaast staat de 5800X er om bekend dat hitte afvoeren vanaf de CPU lastig is en hij relatief heet word. De CPU gebruikt een enkele CCX en alle warmte moet vanaf dat ene punt afgevoerd worden waar bv een 5900X de warmte vanaf 2 CCX'en kan afvoeren.

Dus veel warmte op een relatief klein oppervlakte wat de afvoer beperkt =hogere temps.
Dat vergelijken met een HWI test die een warmte element gebruikt is niet te vergelijken :)
Dat is misschien zo, maar waarom lukt het de Dark Rock Pro 4 wel om de temperatuur onder full load te verlagen naar 67C? Zie deze link:
https://tweakers.net/reviews/8270/21/amd-ryzen-5-5600x-ryzen-7-5800x-ryzen-9-5900x-en-5950x-temperatuur.html
Hackus schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:24:
Zou sowieso de achterste fan er af laten bij je CPU koeler. Die doet weinig meer nu je exhaust-fan er strak achter zit,
Dat verwacht ik ook. Maar totdat ik door heb hoe ik de temperaturen kan verlagen, zie ik nog niet veel redenen om een ventilator die ik toch al heb weg te laten.

[ Voor 54% gewijzigd door ZatarraNL op 09-07-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZatarraNL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Dat verwacht ik ook. Maar totdat ik door heb hoe ik de temperaturen kan verlagen, zie ik nog niet veel redenen om een ventilator die ik toch al heb weg te laten.
omdat het waarschijnlijk weinig toevoegt nu. de exhaust-fan zuigt al genoeg af lijkt mij.
Ook komt de intake vanaf de zijkant voor, ipv normaal direct front. zo haal je ook een andere airflow, en komt er wel voldoende binnen nu ?

Wat lees je af in Ryzen Master qua Voltages aan oa Vcore ?
Is de koeler goed strak gemonteerd ?

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 09-07-2021 10:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Hackus schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:30:
[...]

omdat het waarschijnlijk weinig toevoegt nu. de exhaust-fan zuigt al genoeg af lijkt mij.
Ook komt de intake vanaf de zijkant voor, ipv normaal direct front. zo haal je ook een andere airflow, en komt er wel voldoende binnen nu ?
Met de kast aan alle zijden open haal ik dezelfde temperaturen. Dat kan het dus niet zijn. De ruimte waar deze kast staat is nu ongeveer 21 graden, dus ook dat kan het niet zijn.
Hackus schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:30:
[...]
Wat lees je af in Ryzen Master qua Voltages aan oa Vcore ?
Is de koeler goed strak gemonteerd ?
Ik gebruik Ryzen Master niet. De CPU wordt namelijk niet overgeclockt.
Ik heb Ryzen Master geinstalleerd. Peak Core Voltage is 1,365-1,369V en Average Core Voltage is 1,364-1,368V. Geen idee wat dit betekent.

Zie hier een printscreen van HWiNFO :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypKPTJpUVaMTFbRPEjubLu3pF3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OrP2rQ3xfVadmanS8Wawrd1.png?f=fotoalbum_large
De koeler zit stevig. Geen beweging in.

Aanvulling:
Idle is de temperatuur van de CPU 48C. De load is dan gemiddeld ± 0,6%.

[ Voor 48% gewijzigd door ZatarraNL op 09-07-2021 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 21:40
85c met een luchtkoeler op een 5800x? Ik zie het probleem niet. Hij boost nog lekker.

Als je twijfelt, even de koeler eraf, kijken of hij goed contact maakte en er weer op.

Je zou nog kunnen proberen om hem te undervolten..

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Henkie schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:33:
85c met een luchtkoeler op een 5800x? Ik zie het probleem niet. Hij boost nog lekker.

Als je twijfelt, even de koeler eraf, kijken of hij goed contact maakte en er weer op.

Je zou nog kunnen proberen om hem te undervolten..
Ik was nou ook niet echt van plan om te gaan undervolten. Ik wil de beste prestaties binnen de middelen die ik heb. En mijn gevoel was dat deze nog niet is behaald.
Een lagere temperatuur betekent meestal dat de ventilatoren een beetje zachter kunnen, en dat is me wel wat waard. Maar ik wil ook niet echt inleveren op prestaties.

Misschien dat ik inderdaad de koeler er afhaal om te checken of hij goed aansluit. Maar ik ben er redelijk van overtuigd dat deze wel goed zit. Ik heb in de afgelopen 20 jaar vaak genoeg koelpasta aangebracht om daar een beetje gevoel bij te hebben. Maar ja, je weet het nooit...

Misschien dat ik toch nog een keer de Noctua NH-D15 ga proberen. Past mooi in het kleurpalet. En dan gaat de Mugen5 in een andere pc.

Ik ben wel heel benieuwd of zo'n NH-D15 wel verschil gaat maken. Ik twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Undervolten alsin met voltages spelen heeft bij Ryzen 5x00 weinig zin. Spelen met je PBO setting voor zover ik weet wel. Vaak kun je door die een beetje te tunen een lagere temperatuur krijgen met minimaal verlies van prestaties.

Daarnaast kun je ook gewoon proberen je Noctua's op 15000RPM te alten draaien, die dingen draaien gruwelijk efficiënt en de impact op je koeling zal denk meeevallen en de kop is er goed af qua geluid.

Daarnaast gewoon accepteren dat de 5800X wat heter draait en je zeker niet te druk maken om de temperatuur in Cinebench, tenzij je van plan bent voornamelijk te gaan Cinebenchen natuurlijk :+

Mijn 3700X met een Noctua C14S gaat dik over de 70 graden als ik een half uurtje Cinebench draai maar als ik game of foto's bewerk is de load zo anders dat ik dat vrijwel niet haal. En als ik het haal is het omdat de fans stiller draaien.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 21:40
sapphire schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:06:
Undervolten alsin met voltages spelen heeft bij Ryzen 5x00 weinig zin. Spelen met je PBO setting voor zover ik weet wel. Vaak kun je door die een beetje te tunen een lagere temperatuur krijgen met minimaal verlies van prestaties.

Daarnaast kun je ook gewoon proberen je Noctua's op 15000RPM te alten draaien, die dingen draaien gruwelijk efficiënt en de impact op je koeling zal denk meeevallen en de kop is er goed af qua geluid.

Daarnaast gewoon accepteren dat de 5800X wat heter draait en je zeker niet te druk maken om de temperatuur in Cinebench, tenzij je van plan bent voornamelijk te gaan Cinebenchen natuurlijk :+

Mijn 3700X met een Noctua C14S gaat dik over de 70 graden als ik een half uurtje Cinebench draai maar als ik game of foto's bewerk is de load zo anders dat ik dat vrijwel niet haal. En als ik het haal is het omdat de fans stiller draaien.
Hier doelde ik op:

YouTube: Ryzen 5800x Undervolt Bios Settings

scheelde bij mijn 5600x ook temps versus betere performance.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
sapphire schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:06:
..
...
Hmm, 15000 rpm zal hem wel koelen. Maar ondanks de goede kwaliteit van de fans, weet ik niet hoe lang ze dat volhouden :+
Doe je dat op 24V ofzo? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nulletje teveel natuurlijk.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5900X draait hier op X 47.0 4698MHz core voltage 1.350V. Dus voor een 5800X
In de 1.36v is best hoog. Zou daar eens mee gaan tweaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Hackus schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:35:
5900X draait hier op X 47.0 4698MHz core voltage 1.350V. Dus voor een 5800X
In de 1.36v is best hoog. Zou daar eens mee gaan tweaken ;)
Goede tip. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
@ZatarraNL

Ik heb even met een Zalman CNPS20x mogen spelen, viel mij eigenlijk niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMDF1FExjbp0D_Iv4pmNWUjoiuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvYFgllbaClhS2635qC2Vz78.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is na 1,5 uur met zowel de CPU als GPU onder volle load.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW9o2CpeZ8pHyYs2IPtSNkUQYag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYGpC6w8jYp0H0HwL4JDlZGD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlsOkUDkGBns9i043tEKiJ4Kgs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcKZ29C9kWVOvFoKn3KsIdZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4otpYAwAQnSiVm9OEyk6U4stBq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLl8jUTV9VyNuUasnbDtpPNV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
@Shiznit

Heb je het voltage van de cpu ook aangepast? Ik heb de koeler nu vervangen door de Noctua NH-D15, waarmee ik de temperatuur op 77 graden krijg met een open kast en de fans op maximale snelheid (maar wel met low noise adapter: 1400 rpm). Maar lager onder full load lukt me niet.

Zonder low-noise adapter wordt de temperatuur van de cpu ca. 75 graden. Nog wel hoger dan jouw score.

Met gesloten kast wordt de temperatuur van de cpu verhoogd van 77 graden naar 79/80 graden

[ Voor 44% gewijzigd door ZatarraNL op 19-07-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb in de Bios CPU voltage op manual staan, 1.35v
Verder heb ik nog vele andere dingen aangepast, maar daar wordt de cpu niet bepaald koeler van maar krijgt
hij de ruimte en stabiliteit voor een overclock.
b.v Load-line Calibration op 1, en op 140% etc,,,

Alle 8 cores zijn geklokt op 4,7Mhz continue,

Na 1,5 uur 100% stres test met cpu fan op 66% (1200RPM) wordt hij niet warmer dan 75 graden.
En tegelijkertijd draait mijn video kaart ook op 100%, wat natuurlijk voor extra warmte zorgt in de kast.

Dus eigenlijkj zou de temperatuur in vergelijking met jou nog lager zijn...

Kan het nu niet nabootsen helaas, 5800x zit nu in een Review build... voor een pricewatch: Zalman Z-Machine 500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfpyKSrbDhuXPjWeDBpGHbgalus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hksBmqQ5xawicLZ5a6tMncht.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Jammer. Maar ziet er mooi uit.

Ik heb de 5800x maar eens undervolt. Met 4400Mhz en 1,3V draait hij mooi 75 graden met alle fans op max 1000 rpm. Toch ruim 5 graden lager en bijzonder stil.

Maar met 4600Mhz op 1,3V klapt hij eruit. Dat lukt dus niet. Ik begrijp dat ik daarvoor nog een paar andere zaken moet veranderen. Maar aangezien dat mijn doel niet is, laat ik het lekker voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuning Pils
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
Hey Zatarra, misschien een beetje een late reactie maar alsnog mijn 2 cents.

TL;DR - mijn 5800x draait op 4150mhz, 1.0volt fixed, gemiddeld 52 graden tijdens het gamen.

Langer verhaal:

Ik heb een 5800x in combinatie met een Dark Rock Pro 4. De keuze hiervoor had ik ook gemaakt n.a.v. de tweakers post waar je naar refereert, waarin hij niet warmer wordt dan 67 graden. Bij mij werd hij out of the box 85-88 graden in Cinebench, waarbij de boost clock begon op 4850 en verlaagde naar 4500 ongeveer zodra hij warmer werd (en dat was erg snel!).

Ik heb veel gezocht naar ervaringen van anderen, vaak werd aangeraden om PBO te proberen en per core te undervolten, maar zelfs met een 0.05 undervolt kreeg ik hem niet stabiel. Dat viel me dus wel tegen, nu was hij nog steeds warm maar ook nog eens onstabiel.

Aardig wat gesleutel verder heb ik hem nu muisstil en erg koel (voor deze cpu): 58 graden in Cinebench en gemiddeld 50 graden tijdens het gamen. Maar: daarvoor heb ik wel een fixed voltage en fixed kloksnelheid gebruikt.

Voltage staat op 1.0, kloksnelheid 4150mhz (multiplier op 41.5x gezet). Hiermee komt het stroomverbruik ook niet boven de 45W uit, dat is ook wat waard. Ik lever wel in op prestaties in cinebench (15% tegenover stock), maar in de realiteit merk ik er niets van tijdens het gamen bijvoorbeeld. Ik denk dat de levensduur er zo flink op vooruit gaat, dus dan kan ik hem over een paar jaar alsnog gaan uitknijpen met een hoger voltage/kloksnelheid.

Misschien heb ik geluk gehad, want jouw 1.3v op 4400mhz klinkt wel als een hoog voltage. Ik krijg hem met 1.2v ook werkend op 4600mhz. Misschien kan je nog eens wat andere combinaties proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Keuning Pils schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:51:
Hey Zatarra, misschien een beetje een late reactie maar alsnog mijn 2 cents.

TL;DR - mijn 5800x draait op 4150mhz, 1.0volt fixed, gemiddeld 52 graden tijdens het gamen.

Langer verhaal:

Ik heb een 5800x in combinatie met een Dark Rock Pro 4. De keuze hiervoor had ik ook gemaakt n.a.v. de tweakers post waar je naar refereert, waarin hij niet warmer wordt dan 67 graden. Bij mij werd hij out of the box 85-88 graden in Cinebench, waarbij de boost clock begon op 4850 en verlaagde naar 4500 ongeveer zodra hij warmer werd (en dat was erg snel!).

Ik heb veel gezocht naar ervaringen van anderen, vaak werd aangeraden om PBO te proberen en per core te undervolten, maar zelfs met een 0.05 undervolt kreeg ik hem niet stabiel. Dat viel me dus wel tegen, nu was hij nog steeds warm maar ook nog eens onstabiel.

Aardig wat gesleutel verder heb ik hem nu muisstil en erg koel (voor deze cpu): 58 graden in Cinebench en gemiddeld 50 graden tijdens het gamen. Maar: daarvoor heb ik wel een fixed voltage en fixed kloksnelheid gebruikt.

Voltage staat op 1.0, kloksnelheid 4150mhz (multiplier op 41.5x gezet). Hiermee komt het stroomverbruik ook niet boven de 45W uit, dat is ook wat waard. Ik lever wel in op prestaties in cinebench (15% tegenover stock), maar in de realiteit merk ik er niets van tijdens het gamen bijvoorbeeld. Ik denk dat de levensduur er zo flink op vooruit gaat, dus dan kan ik hem over een paar jaar alsnog gaan uitknijpen met een hoger voltage/kloksnelheid.

Misschien heb ik geluk gehad, want jouw 1.3v op 4400mhz klinkt wel als een hoog voltage. Ik krijg hem met 1.2v ook werkend op 4600mhz. Misschien kan je nog eens wat andere combinaties proberen?
Maare, waarom? De CPU is ontworpen om zichzelf zodanig te clocken dat deze rond de 85 graden blijft hangen. Dus als je koeling beter is haal je een hogere boost, terwijl de temperatuur gewoon rond de 85 graden blijft. Levensduur zou ik mij allerminst zorgen over maken, ben je echt van plan deze CPU over 6 jaar nog te gebruiken? En als je dat van plan bent, denk je dat 15% performance je dan gaat redden tegenover CPU's die 2x zo snel zijn? Laptop CPU's werken al heel wat jaren met de gedachte dat ze gewoon 100 graden staan te stampen en binnen die temp limit zo hoog mogelijk boosten.
ZatarraNL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:31:
[...]

Met de kast aan alle zijden open haal ik dezelfde temperaturen. Dat kan het dus niet zijn. De ruimte waar deze kast staat is nu ongeveer 21 graden, dus ook dat kan het niet zijn.

[...]

Ik gebruik Ryzen Master niet. De CPU wordt namelijk niet overgeclockt.
Ik heb Ryzen Master geinstalleerd. Peak Core Voltage is 1,365-1,369V en Average Core Voltage is 1,364-1,368V. Geen idee wat dit betekent.

Zie hier een printscreen van HWiNFO :
[Afbeelding]
De koeler zit stevig. Geen beweging in.

Aanvulling:
Idle is de temperatuur van de CPU 48C. De load is dan gemiddeld ± 0,6%.
Dit is doodnormaal gedrag voor deze CPU's.

Als je je temperaturen wil verlagen kun je wel wat doen, namelijk met de PBO per core offsets aan de slag gaan. Dit zit in het AMD Overclocking menu. In je CPU zitten 8 cores en 16 threads, en niet alle cores zijn gelijk qua performance. Daarom is vanaf fabriek ingebakken welke het beste zijn, en de CPU wisselt zijn load af op deze beste cores. Wat je voor de grap eens moet doen is een CB20/CB23 single core run starten en in taakbeheer bij details de affiniteit aanpassen naar de 2 threads van iedere core. Dus thread 0 en 1 voor core 0, thread 2 en 3 voor core 1, etc.

Geef iedere core een seconde of 30 en schrijf op welke clocksnelheid iedere core haalt. Ik kan je garanderen dat dit niet gelijk zal zijn. Wat je zult zien is dat de beste cores 4850mhz zullen halen, en mindere cores misschien maar 4700mhz of zelfs minder. Door deze mindere cores een offset te geven (bijvoorbeeld -10) zul je zien dat deze cores veel dichtbij die 4850mhz zullen komen. Idealiter heb je een CPU die op alle cores 4850mhz doet. Let op dat je de stroomlimieten aanpast.

Nu ligt het aan je sillicon hoe ver je komt.. Maar ik heb met 2 CPU's kunnen experimenteren, en bij beiden is het gelukt alles op 4850 te krijgen. Vervolgens zou je nog de max offset kunnen verhogen (als je wil overclocken) om zo bijvoorbeeld op maximaal 200Mhz hoger dan stock (5050Mhz single/2core boost dus) uit te komen en allcore ook die offset hoger. Singlecore zullen ze het binnen de 85 graden redden maar de meeste komen maar tot 4900-4950Mhz. Mulitcore zit je wel aan de temp limit, maar je zult zien dat door de meer homogene boostsnelheden van individuele cores je hele CPU multicore hoger zal boosten.

Bij mijn 5800x CPU komt dat neer op 4600Mhz allcore, en 5000mhz singlecore. En hij blijft prima rond zijn 85-90 graden zitten. Ik heb er een Scythe Ninja 5 op zitten. Niks aan het handje. Let op dat die 4600mhz afhankelijk is van temperatuur. Zonder de aanpassingen aan offsets boostte hij bij mij ongeveer tot hetzelfde als die van jou nu doet. Als ik de airco vol op mijn PC laat blazen krijg ik er nog een 50-100mhz extra performance uit. Ter referentie, mijn systeem doet in CB20 singlecore 642 punten en multicore 6250 punten.

Voor de rest zou je de CPU op eco modus kunnen zetten in de BIOS, dan beperk je de hoeveelheid stroom die de CPU mag pakken, lever je relatief minimaal in op performance maar gaan je temps die 85 graden waarschijnlijk niet bereiken. Maar voor de rest: it's by design. Ik begrijp dat het je niet lekker zit maar het is nu eenmaal zo.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aquarius-1987
De 5800x is en bijzondere CPU, zoals de meesten zelf ondervonden hebben is dit een ware hitte monster.

Echter ligt dit gehaal aan de powerlimits PPT EDC TDP. Deze zijn namelijk voor de 5800x/5900x/5950x hetzelfde.

Ik heb dezelfde kast als de Topic starter en een Arctic Freezer 360 AIO met een silent fan curve in de bios.
daardoor bereik ik een 82 graden graden met cinebench. En daar kan ik mee leven.
Gamen is afhankelijk per game maar tussen 50-70 graden.
Voorheen had ik mijn systeem overklokt dat bracht sommige cores op 5050 mhz.
Maar de fluctaties tussen basis snelheid en max 5050mhz was er erg groot.

Na het kijken van onderstaande video, heb ik besloten om het ander te doen (efficiënter)

YouTube: Ryzen 5000 Precision Boost Overdrive 2 Guide

Ik heb nu per core een curve optimiser een negatieve offset waarde ingesteld.
+25mhz pbo override

Dat geeft me lagere temperaturen, en stabielere kloks bij het gamen (4875mhz) minder fluctuaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dank iedereen voor het meedenken. Nu weer terug van vakantie, dus ook ruimte gehad om hier tijd in te steken.

Hierbij mijn ervaringen, met een aantal interessante resultaten die ik wil delen. Ik heb gespeeld met zowel de Vcore als Precision Boost Overdrive (PBO) in de bios.

Frequency 4400Mhz
Temperatuur 81,3C
Cinebench R23: 14542
Hierbij maak ik gebruik van diverse Noctua case-fans en de Noctua NH-D15 cpu-koeler.

Conclusie: CPU te heet, of vooral: ventilatoren veel te luid.

Vcore methode
Afgelopen periode heb ik de methode gehanteerd zoals die wordt omschreven door @Keuning Pils: het verlagen van de Vcore. Ik had deze verlaagd naar 1,225V, dus minder laag dan Keuning Pils. De processor was stabiel. Ik heb hierbij performance ingeleverd voor een lage temperatuur. De temperatuur van de 5800X ging van ca 82C naar 65C.

Frequency 3900Mhz
Temperatuur 65C
Cinebench R23: 12586

Conclusie: Betere temperatuur, stillere PC, wel lagere performance.

PBO methode
De Vcore methode bood goed resultaat, maar het bericht van @Aquarius-1987 zette mij aan het denken. Vandaag heb ik de PBO mehode geprobeerd. Eerst was een update van de bios nodig. Mijn Gigabyte Aorus Pro had nog bios-versie F30, en die bood geen mogelijkheid tot het aanpassen van de curve optimizer. Na updaten naar versie F34 kan ik de curve aanpassen. Een negatieve curve van 25 gaf stabiliteitsproblemen, dus ben ik voor 20 gegaan.

Frequency 4410Mhz
Temperatuur 84C
Cinebench R23: 14678

Conclusie: Zeer beperkte performance toename, maar hogere temperatuur dan default. De moed zakte mij in de schoenen.

Toch maar verder proberen. Ik ben vanaf dit punt gaan spelen met de TDC/EDC/PPT waarden. De volgende waarden gehanteerd:
PPT: van max 142 naar max 125
TDC:van max 95 naar max 80
EDC:van max 140 naar max 120

Frequency 4350Mhz
Temperatuur 83C
Cinebench R23: 14582

Conclusie: Het beperken van de PBO-limieten geeft een lagere temperatuur, maar het netto resultaat is vergelijkbaar met de default-waarden (zelfs een graad heter).... :(

Toch maar verder proberen. Nu heb ik de limieten drastisch verlaagd:
PPT: van max 142 naar max 80
TDC:van max 95 naar max 60
EDC:van max 140 naar max 100

Frequency 4216Mhz
Temperatuur 69C
Cinebench R23: 14131

Conclusie: Eindelijk komen we ergens. De pc blijft stil omdat de CPU niet te heet wordt. De temperaturen zijn acceptabel en er wordt nauwelijks ingeleverd op performance.

Mijn bevindingen na dit avontuur
Het is even zoeken, maar de PBO-methode levert daadwerkelijk iets op tegen lagere temperaturen. Een lage Vcore hanteren kan ook, maar kost netto meer performance. Als overclock-methode is de PBO-methode m.i. niet heel nuttig. En ook zie ik niet hoe andere personenen tot 5500mhz kunnen met deze methode. Desalniettemin heb ik nu een stille pc met acceptabele temperaturen, dus vooralsnog ben ik tevreden. Nu maar eens kijken of ik verschil kan merken met gamen.

En uiteraard is dit vast met een hele hoop mitsen en maren. Ik ben daarom benieuwd naar jullie visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquarius-1987
@ZatarraNL wat goed dat je experimenteert.
Zelf heb ik nog mijn pbo limits op standaard staan. Ik zal vanavond ook even experimenteren hiermee. Ik had overigens voor de moeilijkere weg gekozen. Ik heb alles per core getest, daaruit kwam de conclusie bij het undervolten -25 prima ging. Echte bij een lange loop met corecycler kwam er toch een error op core 6 en 0(mijn snelste cores) deze konden aanzienlijk minder offset hebben dan de rest.
Ik heb toen cinebench R20 gebruikt. Vanavond eens een baseline halen met r23.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquarius-1987
@ZatarraNL

Zoals gezegd, hieronder wat gegevens van mij:

Standaard Bios settings PBO Auto (Gigabyte X570 Aorus Elite F35 Bios)
PPT 142
TDC 95
EDC 140

Cinebench R23 Score: 15317
Max Temp: 81 graden
Full Load Clockspeed 4550mhz (all cores gemiddeld)

Mijn Custom undervolt profile:
Core 0 -30
Core 1 -10
Core 2 -30
Core 3 -30
Core 3 -30
Core 5 -25
Core 6 -20
Core 7 -25
PBO +25MHZ (ik heb nog niet meer MHZ getest)
PPT 142
TDC 95
EDC 140

Cinebench R23 Score: 15852
Max Temp: 80 graden
Full Load Clockspeed 4700mhz (all cores gemiddeld)
Vcore under load: 1.300 - 1.320mv

Globaal gezien is het temperatur verschil maar 1 graden in het voordeel maar dankzij de undervolt wil de CPU uit zichzelf al 150mhz overklokken. En een kleine prestatie winst R23 van 535 punten t.o.v. Standard. Dat is natuurlijk al gratis performance!

Echter is iedere Cpu anders en het is geen garantie dat die van jou met bovenstaande settings werkt.

Sommige mensen halen inderdaad 5050mhz maar dat is enkel onder "light load"
Ik prefereer zelf liever een hogere allcore dan een hogere singlecore.
De meeste games en progamma's benutten inmiddels meer dan 1 core.

Je moet bedenken dat 4,7 Ghz eigenlijk alleen singlecore boost snelheid is voor deze CPU.
Dus ik vind het erg goed dat ik de 4,7 ghz allcore kan draaien.

Ik ben hier erg blij mee. Ik ga in de toekomst wellicht nog eens kijken hoever ik met PBO override kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dank voor jouw bijdrage. Interessant om de verschillen in cpu's te zien. Ik heb mijn curve nu al aangepast naar -10 ipv -20, aangezien ik toch nog wat instabiliteit ervaarde. Vermoeden zit er één of twee zwakkere cores tussen die voor deze instabiliteit zorgen. Het is me alleen teveel gedoe om het echt per core te gaan onderzoeken. Misschien doe ik dat in de toekomst nog een keer ter vermaak.

Volgens mij is het echt reduceren van de temperatuur dus een kwestie van de PBO-limits aanpassen. Zonder aangepaste limits gebruikt hij nog steeds buitengewoon veel stroom wat leidt tot deze hoge temperaturen. Maar dit is niet echt mijn expertise, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquarius-1987
@ZatarraNL

Dankjewel voor jou waardering.
Het is een avondje flink rebooten om dat allemaal uit te zoeken.
Wat ik heb gedaan is volgend:
Corecycler, cinebench r20 downloaden

Config.ini aanpassen (corecycler) naar runtime 1min i.p.v. 6 min.
Zo kon ik wat sneller door de benchmark heen draaien.
Vervolgens ben ik bij -5 begonnen ieder core.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fiwP-FwcgsF-HGsqoSw20ECn9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJkkDvzXFI30N37gwtA9zatO.png?f=fotoalbum_large

In excel / open office heb ik aangekleurd wat goed ging en wat niet.
In eerste instantie kon alles -30 behalve core 1 die moest op -20.
Nadat het op deze settings stabiel was, heb ik de config. ini aangepast naar 6min. runtime per core.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op bovenstaande setting zoals aangegeven in mijn eerdere post.
Dat heeft een aantal reboots gekost maar ik ben van mening dat ik nu efficiënt draai.
Wat dat betreft had dit beter gekund van AMD met een selflearning algorithm om ze de optimale waardes te bepalen. Het is nu gewoon een table die word aangeleverd aan fabrikanten. Door deze zogenoemde table heb je kans dat jouw CPU veel meer stroom verbruikt (=hitte) dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
@Aquarius-1987
Ik heb zojuist datzelfde geprobeerd. Ik kom met mijn 5800x op iets andere resultaten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsKzs-chdWmyNmf3hTfW_50tEfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jmabYOl2c0pNoAtRj2AMj60t.png?f=user_large

Blijkbaar is er nogal een kwaliteitsverschil in de chips.

Wat nog het meest bijzondere is, is dat mijn core 3 en 7 crashen zonder een aangepaste curve (met prima95 in corecycler). Is mijn cpu misschien niet oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquarius-1987
@ZatarraNL

Heb je wel jouw PPT EDC TDC allemaal naar standaardwaarden gezet?

Het zou niet mogen dat Core 3 en 7 falen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Die heb ik inderdaad eerst naar de standaardwaarden gebracht. Maar die limieten worden met enkele corebelasting nooit behaald, dus het zou me verbazen als het uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquarius-1987
Ik zou gewoon de hele bios even op default settings zetten en dan nog eens kijken.

En anders de cpu rma opsturen?
Pagina: 1