Koeling werkt niet naar wens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
Naar aanleiding van dit topic Nieuwe High-End game-pc
Heb ik mijn nieuwe pc samen gesteld en inmiddels gekocht.

In het topic werd geopperd dat juist waterkoeling niet stil is, een van mijn eisen.
Dus gekozen voor een CPU koeler.

Echter nu zit ik met het probleem dat zodra ik ook maar iets opstart, of het nu firefox is of wat anders, dan gaan de fans harder draaien wat zeker hoorbaar is.
Dat duurt heel even, en dan gaan ze zachter.

Ik zou graag zien dat de fans alleen gebaseerd op temperatuur harder gaan draaien.

Ik weet 95% zeker dat het de CPU koeler is. De case koelers zitten onder CAM van NZXT en werken zoals ik het wil.
Enige wat nog zou kunnen is de GPU, maar dat betwijfel ik.

Via Aorus software kan ik bij de CPU fans komen. Daar kan ik een programma instellen en als ik deze op Fixed zet, en omhoog zet, dan hoor ik exact het geluid wat ik elke keer hoor. Vandaar dat ik bijna wel zeker weet dat het die zijn.

Daarbij valt op dat de ene fan meer lawaai geeft dan de ander.
De CPU fan header is de fan die midden in de cooler zit, die is ook onder hogere load best stil.
De CPU OPT fan heard is de fan die aan de rechter kant zit. Als ik die forceer op 50% hoor ik dus het geluid wat ik vaker hoor.

Noctua levert een 2-1 kabel mee. Op die manier kunnen beide fans op 1 fan header, maar of dat het oplost weet ik nog niet. Er zijn ook 2 kabels voor silent mode meegeleverd.

Maar het probleem zit hem niet in dat ze geluid kunnen maken, maar dat ze geluid maken zonder dat het warm is.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Aansluiten met die 2 in 1 kabel is wel handig, dan draaien beide fans in ieder geval op dezelfde curve obv dezelfde temperatuur dus krijg je niet/nauwelijks verschil in geluid tussen beide fans. Afhankelijk van de mogelijkheden die je bios of software biedt om je fanvurve in te stellen kun je ook nog eens wat spelen met een setting als hysterisis, waarmee je het gedrag van de fan als reactie op een temp spike wat kan afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-09 16:38
Kijk eens in je BIOS of je daar ergens settings kan vinden wat misschien invloed heeft op wanneer de fan aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:19
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:53:
Naar aanleiding van dit topic Nieuwe High-End game-pc
Heb ik mijn nieuwe pc samen gesteld en inmiddels gekocht.

In het topic werd geopperd dat juist waterkoeling niet stil is, een van mijn eisen.
Dus gekozen voor een CPU koeler.

Echter nu zit ik met het probleem dat zodra ik ook maar iets opstart, of het nu firefox is of wat anders, dan gaan de fans harder draaien wat zeker hoorbaar is.
Dat duurt heel even, en dan gaan ze zachter.

Ik zou graag zien dat de fans alleen gebaseerd op temperatuur harder gaan draaien.

Ik weet 95% zeker dat het de CPU koeler is. De case koelers zitten onder CAM van NZXT en werken zoals ik het wil.
Enige wat nog zou kunnen is de GPU, maar dat betwijfel ik.

Via Aorus software kan ik bij de CPU fans komen. Daar kan ik een programma instellen en als ik deze op Fixed zet, en omhoog zet, dan hoor ik exact het geluid wat ik elke keer hoor. Vandaar dat ik bijna wel zeker weet dat het die zijn.

Daarbij valt op dat de ene fan meer lawaai geeft dan de ander.
De CPU fan header is de fan die midden in de cooler zit, die is ook onder hogere load best stil.
De CPU OPT fan heard is de fan die aan de rechter kant zit. Als ik die forceer op 50% hoor ik dus het geluid wat ik vaker hoor.

Noctua levert een 2-1 kabel mee. Op die manier kunnen beide fans op 1 fan header, maar of dat het oplost weet ik nog niet. Er zijn ook 2 kabels voor silent mode meegeleverd.

Maar het probleem zit hem niet in dat ze geluid kunnen maken, maar dat ze geluid maken zonder dat het warm is.

Iemand enig idee?
Als je 100% zeker bent dat het de CPU fan is, moet je even in het BIOS je CPU fan step up time wijzigen. Bij mij stond deze op 0.1s en door die te verhogen voorkom je fan spikes als de temperature even kort omhoog gaat.

EDIT:
Linkje hier:
https://www.reddit.com/r/...s_going_crazy_fix_it_the/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
deSenna24 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Als je 100% zeker bent dat het de CPU fan is, moet je even in het BIOS je CPU fan step up time wijzigen. Bij mij stond deze op 0.1s en door die te verhogen voorkom je fan spikes als de temperature even kort omhoog gaat.

EDIT:
Linkje hier:
https://www.reddit.com/r/...s_going_crazy_fix_it_the/
Ja dit is denk ik ook het probleem.
Die setting zit overigens ook in Aorus software. Daar kan je een hysteresis instellen. Die stond op 1, had ik al naar 2 gezet. Maar mag dus nog wel wat hoger.

Ik vind trouwens de CPU temp onder lichte load (10-20%) aan de hoge kant.
Tikt al snel de 50c aan en dan gaan de fans dus ook harder (wat ook mag).

Misschien toch de koeler er ff afhalen en kijken of de koelpasta misschien toch niet helemaal goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Zit er ook aan te denken om de fans misschien te vervangen.
Die van noctua zijn al best ok, maar er zijn vast betere/stillere.

Er staat 24,6dB max. Maar dat is het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Ja dit is denk ik ook het probleem.
Die setting zit overigens ook in Aorus software. Daar kan je een hysteresis instellen. Die stond op 1, had ik al naar 2 gezet. Maar mag dus nog wel wat hoger.
Die hysteresis setting dient, wat ik toch kan vinden, als verschil voor de fans van snelheid veranderen. Stel, de hysteresis setting staat op 3 en je cpu draait op 40 graden en gaat naar 42, dan verandert je fan speed niet. Gaat die naar 43 of 44 graden, dan wijzigt de snelheid wel.

Nu zijn de temperatuurspikes meestal wel hoger dan dat, van 40 even kort naar 50 en weer terug. Daar kan de step up time voor dienen, maar als ik wat Gigabyte boards opzoek kan ik die niet terugvinden. Ik gebruik een ASUS B550I, daar kan ik het wel instellen. Ook in mijn oude MSI X570 kon dat.

Misschien een idee om een custom fan curve in te stellen? Dit deed ik vroeger altijd, fans van 30° tot 70° op 60/65% en dan vanaf 70° stilaan hoger naar 100% op 90°. Ik kan slecht tegen lawaai dus mijn fans staan altijd erg stil en mijn koeling overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
deSenna24 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Die hysteresis setting dient, wat ik toch kan vinden, als verschil voor de fans van snelheid veranderen. Stel, de hysteresis setting staat op 3 en je cpu draait op 40 graden en gaat naar 42, dan verandert je fan speed niet. Gaat die naar 43 of 44 graden, dan wijzigt de snelheid wel.

Nu zijn de temperatuurspikes meestal wel hoger dan dat, van 40 even kort naar 50 en weer terug. Daar kan de step up time voor dienen, maar als ik wat Gigabyte boards opzoek kan ik die niet terugvinden. Ik gebruik een ASUS B550I, daar kan ik het wel instellen. Ook in mijn oude MSI X570 kon dat.

Misschien een idee om een custom fan curve in te stellen? Dit deed ik vroeger altijd, fans van 30° tot 70° op 60/65% en dan vanaf 70° stilaan hoger naar 100% op 90°. Ik kan slecht tegen lawaai dus mijn fans staan altijd erg stil en mijn koeling overkill.
Ik heb een custom fan curve. Maar die loopt natuurlijk op als die van 35 naar 50 graden springt.

Eigenlijk moet er nog een extra timer achter, indien temp langer dan x tijd, dan pas over.

Ik heb de case fans nu ook op een nieuwe curve gezet, tot 40c op uit. En dat haalt het achtergrond geluid al weg. Hij is nu helemaal stil.

Maar ben nu ook niks meer aan het installeren. Zal straks even aankijken hoe het gaat.

Misschien die casefans maar vervangen, die standaard NZXT fans zijn natuurlijk niet de stilste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:05:
[...]
Ik heb een custom fan curve. Maar die loopt natuurlijk op als die van 35 naar 50 graden springt.

Eigenlijk moet er nog een extra timer achter, indien temp langer dan x tijd, dan pas over.
Die timer is de cpu fan step up die ik eerder aanhaalde, maar lijkt niet beschikbaar op je Gigabyte moederbord.
Pagina: 1