Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
Hoi allemaal,

In november 2015 heb ik voor het laatst een high-end systeem gekocht. Deze staat nog in mijn inventaris lijst: inventaris: Nieuwe PC

Ik ga er niet van uit dat ik hier ook maar een enkel component van ga hergebruiken. Hooguit de SSD mits de nieuwe pc een 2e M2 Slot heeft.

In principe game ik niet veel met de pc, maar het moet kunnen. Voor wat ik er 90% van de tijd mee doe is mijn huidige pc nog meer dan voldoende. Ook voor de wat nieuwere games kom ik een heel eind, maar ik merk dat langzaamaan er zaken beginnen te verschijnen die ik als irritant ervaar. Meer geluid en getik, wat lag op hogere settings, etc. Niet gek met 6 jaar oud natuurlijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe moet ik er maximaal mee moeten kunnen gamen. Dus de nieuwste games op hoogste settings zonder problemen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is lastig, gezien de chaos in GPU's op het moment. Wellicht dat ik daarom nog even wacht met echt kopen. De vorige build heeft toen tussen de 2500 en 3000 euro gekost. Zou mooi zijn als ik rondom dat bedrag weer uit kan komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ga uit van nee. Alleen dus zoals genoemd de Samsung 950 Pro 512GB die ik wil hergebruiken als 2e schijf mits daar een slot voor is op het moederbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Grote case (ruimte is hier zat), zware voeding mag (stroom verbruik niet belangrijk). Super stille koeling, ik zit de hele dag op de pc en wil niet continu geluid horen. Kantoor is namelijk stil.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta open voor alles, maar ik heb vanuit het verleden altijd de voorkeur gehad voor Intel i.p.v. AMD en nVidea i.p.v. AMD. Inmiddels is die markt aardig veranderd en zijn er top systemen met AMD verkrijgbaar/mogelijk. Ik sta er dus wel open voor.
Verder ben ik fan van NZXT. Met name het design en specs spreken me aan. Maar ook hier sta ik open voor andere opties zolang het vergelijkbaar is en qua prijs interessant(er).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, stiller, stilst. Alles heeft een prijs natuurlijk, het moet wel evenredig zijn geld waard zijn.
0 geluid voor 1000 euro meer t.o.v. heel stil voor 100 euro meer dan is heel stil goed genoeg.

Waterkoeling lijkt mij de beste optie. Verder moet dat goed te managen zijn. Mijn huidige systeem van NZXT is dat helaas niet. Ik kan alleen de fan speed bepalen maar de pomp niet (kon ooit wel).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb te weinig kennis om nu alle verschillen te zien. Ik zit al jaren niet meer in deze materie en dus is het letterlijk "zie door bomen bos niet meer" verhaal.
Als dat alleen met CPU was, dan kom je met google een heel eind.
Maar het is eigenlijk op elk onderdeel voor mij nu zo'n grote wirwar geworden dat het erg lastig is.

Ik heb een paar wensen die ik leuk zou vinden, maar eigenlijk niet belangrijk zijn. Zo heb ik graag een mooie of aparte case, zoals NZXT deze in het verleden had met de meest vreemde vormen, dat is de reden dat ik daar ooit voor gekozen heb en bij gebleven ben.

Een RTX 3080 is natuurlijk mooi, maar met de huidige prijzen is dat meer dan de helft van het budget zowat.

Qua CPU is het nog erg verwarrend. In tests ziet de Ryzen 5 er beter bij dan de 9, en de i5 11600k beter dan de i9 11900k. Maar dit zal waarschijnlijk te maken hebben met prijs/kwaliteit. Want de specs zijn hoger van de 9's.

Moederbord, dit is voor mij nog de lastigste. Als ik weet welk socket zal het natuurlijk makkelijker worden.
Heb voorheen Gigabyte gehad, maar dat is geen specifieke voorkeur.
Als het AMD wordt zal het denk ik AMD X570 platform worden. En Intel Z490.

Ram:
Geen, flauw, idee. Hier ben ik nooit ver mee gekomen qua kennis. Ik heb nu 32GB omdat ik toen ik 16GB had af en toe het probleem had dat ik RAM te weinig had. Dit komt voornamelijk door meerdere browsers met weet ik hoeveel tabs open. Ook sluit ik de pc nooit af, altijd slaapstand. Dus RAM bleef vol lopen waardoor uiteindelijk het een keer op was. Reboot en prima.
Toen 16GB erbij gekocht eigenlijk om het probleem uit te stellen, dat werkt voor nu prima.
Welk type ram is voor mij een raadsel. Het moet goed aansluiten bij het systeem, verder geen wensen.

SSD:
Ik heb nu de Samsung 950 pro. En alhoewel dat qua specs nog steeds prima in de markt ligt zijn er inmiddels betere. Daarbij is de 950 niet meer verkrijgbaar.
Dus ik denk dat dit de 980 pro zal worden. En dan is 250GB eigenlijk al voldoende als C schijf maar gezien de relatief kleine meerprijs zal dit de 500 worden.

Koeling CPU:
Ik zou graag weer een closed waterkoeling systeem willen. De nieuwste Kraken is dan een optie, of de Corsair iCue en er zullen wellicht nog meer zijn die ik niet ken.

Hierbij is het voornamelijk de wens dat de pomp stil is. Hij moet wanneer de pc met simpele dingen bezig is (browsen en office) simpelweg bijna niet te horen zijn.

Koeling GPU:
Dit hangt voornamelijk van de GPU af. Is het nodig de koeling een upgrade te geven, dan doe ik dat graag.
Ik heb nu de Kraken add-on op mijn GPU en dus zowel voor CPU als GPU dezelfde (2x) koeling.
Ook hierbij is geluid de factor.
Als ik een zware game speel, mag er best geluid zijn. Geen probleem.

Koeling Case:
Ook hetzelfde verhaal. Het moet uit kunnen. In mijn huidige case kan ik bovenop de case bepalen welke fan wat doet en het zelfs op 0 zetten.
Handmatig zet ik ze aan als ik ga gamen.
Dit kan tegenwoordig vast beter, met een fan controller en software.

Voeding:
Ik heb geen idee hoe het berekend wordt. Het moet een degelijke koeling zijn met genoeg uitgangen waar alles op past. Stroomverbruik is niet interessant voor mij, (heb voldoende zonnepanelen).

Disc drive:
Geen wensen, simpel en het moet werken, meer niet. Ik brand in principe nooit, maar krijg wel zo nu en dan een cd/dvd waar ik wat mee moet.

Case:
In 1e instantie kijk ik dan naar NZXT en in dit geval de H710i.

Card reader:
Niet echt nodig, maar makkelijk als het er bij zit

Volgens mij heb ik alles zo wel een beetje gehad.

Samenvattend:
Ik moet een idee hebben welke kant de betere optie is, AMD of Intel CPU, AMD of nVidea GPU. Systeem moet stil zijn, stroom niet belangrijk.

Ik heb zelf de variant voor intel alvast ingevuld. Dan zou het ongeveer hier op uit komen:
gallery: sjoerdlosser123

Qua budget dus eigenlijk wel iets te hoog, maar dat zal met name door de videokaarten markt komen.

Ik hoor graag of iemand andere ideeën heeft, of op- aanmerkingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 17:19
Je build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-11900K Boxed€ 549,21€ 549,21
1MoederbordenGigabyte Z590 Aorus Master€ 419,95€ 419,95
1VideokaartenGigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC 12G€ 1.599,-€ 1.599,-
1BehuizingenNZXT H710i Zwart/Rood€ 136,38€ 136,38
1USB, audio en video-hubsNZXT Internal USB Hub€ 17,90€ 17,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 209,-€ 209,-
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB4AK2/32€ 189,-€ 189,-
1VoedingenNZXT C850€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.359,34

Je kiest een erg duur moederbord evenals de processor. Je hebt daarnaast een overklokbare K processor gekozen terwijl je niet gaat overklokken. Op welke resolutie en ga je gamen? Op 4K met hoge instellingen zal processor minder uitmaken en zou een i7 prima voldoen, wil je hoge fps halen op een lagere resolutie zou je naar AMD kunnen kijken. Al naar de Best Buy gekeken?

Een goede stille voeding is de be quiet! Straight Power 11.

Zou verder nog even naar 3600CL16 geheugen kijken ipv 3200CL16 als je een paar tientjes kunt missen en een non pro ssd van 1TB, 500GB zit zo vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
jadaia schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:19:
Je build:

1ProcessorsIntel Core i9-11900K Boxed€ 549,21€ 549,21
1MoederbordenGigabyte Z590 Aorus Master€ 419,95€ 419,95
1BehuizingenNZXT H710i Zwart/Rood€ 136,38€ 136,38
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.359,34

Je kiest een erg duur moederbord evenals de processor. Je hebt daarnaast een overklokbare K processor gekozen terwijl je niet gaat overklokken. Op welke resolutie en ga je gamen? Op 4K met hoge instellingen zal processor minder uitmaken en zou een i7 prima voldoen, wil je hoge fps halen op een lagere resolutie zou je naar AMD kunnen kijken. Al naar de Best Buy gekeken?

Een goede stille voeding is de be quiet! Straight Power 11.

Zou verder nog even naar 3600CL16 geheugen kijken ipv 3200CL16 als je een paar tientjes kunt missen en een non pro ssd van 1TB, 500GB zit zo vol.
Bedankt voor je reactie! Ik kon inderdaad niet vinden hoe ik die build moest importeren.

Qua CPU, de 11900 zonder letter is ruim 100 goedkoper maar lijkt ook andere specs te hebben. Is niet alleen overklok mogelijkheid lijkt mij? Maar ik heb geen idee.

Op dit moment is het nog full-HD, moet later nog een keer naar een andere monitor. Dus ik wil in ieder geval de de pc het aan kan (kan mijn huidige ook, natuurlijk minder goed maar 4K is mogelijk).

BBG heb ik bekeken, maar dan praat je over een heel ander soort systeem. 1000-1400 euro is nog steeds een goede pc, maar niet High-End met de top xx% van wat er nu mogelijk is.

Voeding had ik nog niet specifiek bekeken, had puur eentje van NZXT gepakt omdat ik daar mee bezig was. Dus die houdt ik in de gaten, thanks!

Ram, duidelijk! Ik zag in de NZXT builder ook de optie voor 4000mHz maar ik weet eerlijk gezegd niet wat wijsheid is. Prijzen gaan flink omhoog en ik vraag me af wat ik daar in de praktijk van ga merken aan snelheid.

Waarom non pro ssd? Snelheid is het dubbele van de pro.

En zoals in het verhaal staat heb ik nog een 950 Pro in mijn huidige pc (500) die mee gaat als 2e schijf.

Daarnaast heb ik nog 3 normale SSD's voor data van 500GB per stuk.

Ik wil juist de C schijf zo clean mogelijk houden en daar alleen de software op zetten die nodig is. De rest is allemaal data zoals foto's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nmvt

i9-11900K is het geld niet waard ten opzichte van i7-11700K

[ Voor 95% gewijzigd door Hackus op 07-07-2021 14:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Bij gaming ga je het verschil in SSD snelheid niet merken. Een half jaar geleden is het 'BBG- Gamesysteem voor 4k-gaming' gepubliceerd. Met een 750 Watt voeding, een AMD Ryzen 7 5800X en een Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 1.0) heb je een aardige basis. Als je dan nog de NZXT case en waterkoeler erbij neemt zit je aan de bovenkant van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
Zoals al gezegd snelheid van SSD's in benchmarks vertaald zich niet rechtstreeks naar praktijk resultaten, daarom wordt ook vaak getest op praktijkprestaties en dan merk je dat er weinig/onmerkbaar verschil is in gaming en andere programma's. Daarom is het niet verstandig om zo'n dure SSD te kopen tenzij je er een goede reden voor hebt zoals hogere TBW, grote bestanden etc. Als het in je budget past kun je het uiteraard prima doen maar de dubbele bandbreedte van PCIe 4.0 tov PCIe 3.0 vertaald zich absoluut niet in twee keer de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
jadaia schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:27:
Zoals al gezegd snelheid van SSD's in benchmarks vertaald zich niet rechtstreeks naar praktijk resultaten, daarom wordt ook vaak getest op praktijkprestaties en dan merk je dat er weinig/onmerkbaar verschil is in gaming en andere programma's. Daarom is het niet verstandig om zo'n dure SSD te kopen tenzij je er een goede reden voor hebt zoals hogere TBW, grote bestanden etc. Als het in je budget past kun je het uiteraard prima doen maar de dubbele bandbreedte van PCIe 4.0 tov PCIe 3.0 vertaald zich absoluut niet in twee keer de snelheid.
Thanks! Duidelijke review. De enige verschillen waar ik wat aan zou hebben zijn excel en Windows boot. En dat verschil zal waarschijnlijk in de praktijk niet merkbaar zijn.

Die hele grote bestanden zullen niet voorkomen. Dus ik zal er een 980 1TB van maken.

Dan wordt hierboven nog over de Ryzen gesproken.
Waarom zou ik een Ryzen kiezen (7 5800 of 9 5900) ipv i7 11700 of i9 11900

En als het toch Intel wordt. Wat zijn de merkbare verschillen tussen de i7 en i9?

Tot slot het moederbord. Ik was gegaan voor de master vanwege de extra slots en toch betere stats. Maar de elite is stukken goedkoper. De vraag is dus of die minder prijs een betere waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
sjoerdlosser123 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:28:
[...]
Ryzen presteert beter ook al zul je er op 4k weinig van merken. Ze zijn ook zuiniger maar wel duurder.
En als het toch Intel wordt. Wat zijn de merkbare verschillen tussen de i7 en i9?
Op 4k erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

sjoerdlosser123 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:28:
[...]
wbt ryzen, beter platform wat betreft upgradebaarheid (5900x en 5950x) betere performance, zuiniger etc.
Intel is goedkoper, maar dat is eigenlijk het enige.

wat betreft i7 vs i9 daar zit zo goed als geen verschil in, het is een iets beter gebinde (tikkeltje betere kwaliteit waardoor hij net iets hoger clockt) i7 want er zit geen enkel verschil in behalve clocks.

Maar bij 4k gaming is je GPU toch het probleem

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou als cpu een 11700-variant (F, K of KF) nemen. Heel stuk goedkoper dan een 5800x, laat staan een 5900X en in gaming nauwelijks trager. Bovendien is op de huidige monitor (aangezien ik niet gehoord heb dat die een hoge refreshrate heeft) en op 4K de cpu niet de limiterende factor: reviews: Intel Core i5 11600K, Core i7 11700K en Core i9 11900K 'Rocket Lake'
Het verbruik is wel hoger, maar bij gaming is dat niet heel veel meer.

Een 5900X slaat voor het genoemde gebruik nergens op. Die 4 extra core bovenop de 8 lijkt leuk, maar ga je nooit gebruiken, dus € 140 weggegooid geld (tov de 5800X)
Daarnaast is een 5800X nog steeds nog steeds € 110 duurder dan een 11700F.

Qua moederbord: wat denk je in de toekomst nog uit te breiden?
SLI is dood, dus de ondersteuning daarvoor is ook niet nodig. Ga je ook geen extra PCI-E kaarten toevoegen met Ssd’s er op, dan is het helemaal niet nuttig om 2 gpu-sloten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Eens met @White Feather. Bovendien presteert de 5800x trouwens beter dan de 5900x in gaming. Komt door de hogere prestaties per core. De 5800x wordt daardoor ook warmer dan de 5900x.

Ik zou tevens voor de 11700 / 11700F gaan voor 4k gaming. Voor hogere framerates op 1440p is de 5800x een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
White Feather schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:49:
Ik zou als cpu een 11700-variant (F, K of KF) nemen. Heel stuk goedkoper dan een 5800x, laat staan een 5900X en in gaming nauwelijks trager. Bovendien is op de huidige monitor (aangezien ik niet gehoord heb dat die een hoge refreshrate heeft) en op 4K de cpu niet de limiterende factor: reviews: Intel Core i5 11600K, Core i7 11700K en Core i9 11900K 'Rocket Lake'
Het verbruik is wel hoger, maar bij gaming is dat niet heel veel meer.

Een 5900X slaat voor het genoemde gebruik nergens op. Die 4 extra core bovenop de 8 lijkt leuk, maar ga je nooit gebruiken, dus € 140 weggegooid geld (tov de 5800X)
Daarnaast is een 5800X nog steeds nog steeds € 110 duurder dan een 11700F.

Qua moederbord: wat denk je in de toekomst nog uit te breiden?
SLI is dood, dus de ondersteuning daarvoor is ook niet nodig. Ga je ook geen extra PCI-E kaarten toevoegen met Ssd’s er op, dan is het helemaal niet nuttig om 2 gpu-sloten te hebben.
Duidelijk!

Ik heb altijd een lichte voorkeur voor Intel gehad, zeker nu de prijs lager is dan AMD (was voorheen altijd andersom) zou ik juist nog steeds daar blijven.

De relatief kleine verschillen in specs zijn het voor mij niet waard om naar Ryzen te gaan.

Met het moederbord ben ik nu over op de Aorus Ultra. Deze heeft ook alles wat ik wil.
De paar specs die ik mis zijn eigenlijk niet nodig. Iets betere geluidschip, meer USB3 intern en meer fan control ports. Zaken die ik in de praktijk waarschijnlijk nooit nodig zal hebben.
SLI ga ik sowieso niet aan beginnen, al kon het wel. 1 goede kaart heeft bij mij altijd de voorkeur. Dus mooi dat dat überhaupt niet meer een optie is.

CPU heb ik de K gepakt. De verschillen zijn onderling bizar klein. De K kan volgens mij het meeste, dus mocht ik ooit denken dat overclocken nodig is (of bij verkoop over paar jaar) dan zal dit de meest interessante optie zijn.

Dan zitten we nu dus op dit:

1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte Z590 Aorus Ultra€ 309,95€ 309,95
1BehuizingenNZXT H710i Zwart/Rood€ 136,39€ 136,39
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.055,04

Dan zijn er mijn inziens nog 2 grote vraagtekens.
Allereerst de GPU.
De power die de 3080 Ti heeft, is waarschijnlijk iets overkill. Ik zou dus waarschijnlijk ook naar 1 stapje lager kunnen. Maar dit hangt voornamelijk van de prijs af.

En bonusvraag. Is die koeling tegenwoordig voldoende? Of is het toch slim om de koeling er af te halen en met waterkoeling te werken?

Ten tweede de RAM.
Ik weet niet of het klopt, maar er is mij ooit geleerd dat de RAM specs moeten matchen met de specs van de CPU.
I7 11700K staat bij: PC4-25600 DDR4-3200
Hier mocht je geloof ik niet te ver van afwijken, maar misschien is dat een fabeltje of iets wat vroeger uitmaakte.
Dus concreet de vraag, heeft het zin om hoger dan 3200 te gaan, en zo ja, wat is dan de sweet spot qua performance t.o.v. prijs.
Als het RGB heeft is geinig, maar nodig is het zeker niet.

Edit:
Qua GPU is dit misschien een optie. Zelfde prijs, maar direct met waterkoeling.
pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Xtreme Waterforce 10G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
afgaande op je eisen uit de TS (stil, stiller, stilst) is de volgende setup niet alleen 300 euro goedkoper, maar ook stiller. Het volgende is gewijzigd:
  • be quiet! behuizing met een stuk meer airflow dan de NZXT behuizing, waardoor de fans minder hard werken en het systeem stiller wordt.
  • High-end luchtkoeling die stiller is dan waterkoeling. Geen pompgeluid en dergelijke.
  • Niet overklokbare processor. Anders dan met voorgaande Intel processors is de rek tussen niet en wel overklokken erg klein. De meerprijs voor een Z bord, K processor en waterkoeling (+/- 300 euro) is het niet waard. Een non K processor kun je all core power unlocken (met een simpel vinkje) in de BIOS, waardoor de base snelheid ongeveer hetzelfde is als de K equivalent.
  • 3600CL16 geheugen ipv 3200CL16 wat iets beter presteert. Deze zijn trouwens makkelijk overklokbaar richting 4000MHz.
  • Een betere voeding. De NZXT C voeding is in feite een Seasonic Focus GX voeding die niet zo interessant is. De Ion+ is stiller, efficienter en heeft fijne flexibele kabels.
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenGigabyte B560 Aorus PRO AX€ 175,05€ 175,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 193,14€ 193,14
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 139,40€ 139,40
Totaal€ 2.725,61

Als RGB je ding is, kun je natuurlijk het systeem helemaal aankleden met ventilatoren en een andere kast. Ikzelf ben niet zo fan van NZXT:
  • De waterkoelers presteren minder dan de Arctic's (veel goedkoper) of de Corsair's (mooiere RGB)
  • De kasten zijn prettig bouwen en zien er goed uit, maar missen airflow en zijn niet zo stil.
  • Hun "high-end" voedingen hebben allemaal een Seasonic platform wat vooral in de afgelopen jaren niet als geweldig wordt beschouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Djarune schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:13:
afgaande op je eisen uit de TS (stil, stiller, stilst) is de volgende setup niet alleen 300 euro goedkoper, maar ook stiller. Het volgende is gewijzigd:
  • be quiet! behuizing met een stuk meer airflow dan de NZXT behuizing, waardoor de fans minder hard werken en het systeem stiller wordt.
  • High-end luchtkoeling die stiller is dan waterkoeling. Geen pompgeluid en dergelijke.
  • Niet overklokbare processor. Anders dan met voorgaande Intel processors is de rek tussen niet en wel overklokken erg klein. De meerprijs voor een Z bord, K processor en waterkoeling (+/- 300 euro) is het niet waard. Een non K processor kun je all core power unlocken (met een simpel vinkje) in de BIOS, waardoor de base snelheid ongeveer hetzelfde is als de K equivalent.
  • 3600CL16 geheugen ipv 3200CL16 wat iets beter presteert. Deze zijn trouwens makkelijk overklokbaar richting 4000MHz.
  • Een betere voeding. De NZXT C voeding is in feite een Seasonic Focus GX voeding die niet zo interessant is. De Ion+ is stiller, efficienter en heeft fijne flexibele kabels.
1MoederbordenGigabyte B560 Aorus PRO AX€ 175,05€ 175,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 193,14€ 193,14
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 139,40€ 139,40
Totaal€ 2.725,61

Als RGB je ding is, kun je natuurlijk het systeem helemaal aankleden met ventilatoren en een andere kast. Ikzelf ben niet zo fan van NZXT:
  • De waterkoelers presteren minder dan de Arctic's (veel goedkoper) of de Corsair's (mooiere RGB)
  • De kasten zijn prettig bouwen en zien er goed uit, maar missen airflow en zijn niet zo stil.
  • Hun "high-end" voedingen hebben allemaal een Seasonic platform wat vooral in de afgelopen jaren niet als geweldig wordt beschouwd.
Bedankt voor alle info.

Ik was de voeding vergeten aan te passen. Dit was bovenin al eens aangehaald en kwamen op deze:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W

De platinum versie lijkt op papier minder qua specs, misschien mis ik iets, en iets luider.
Overigens ook nog weer 4 tientjes duurder.

De voeding die jij aanraadt is niet (meer) verkrijgbaar. Of in ieder geval niet leverbaar op het moment.

De gewone i7 en de K zit 2 tientjes tussen. Op papier lijkt de K dan simpelweg de betere optie.

CPU koeler. Ik kan me eigenlijk niet indenken dat een CPU fan stiller is, maar dat komt ook omdat de laatste keer dat ik een CPU koeler had het 2 pc's geleden is (10 jaar), en toen had ik zo'n bakbeest van Noctua erop zitten.
Tegenwoordig zal het vast anders zijn. En ik ben zeker ook bereid om naar een normale koeler te gaan.

Verder heb ik reviews bekeken over de cases. De nieuwe case van NZXT doet het een stuk beter dankzij redesign van de voorkant. Daardoor is de uiteindelijke temperatuur nog verbazend goed te noemen.
Dat plus fan van het merk heeft me eigenlijk daarvoor doen kiezen.

Ik had deze bekeken:
YouTube: NZXT H710 Case Review: Brute Force Airflow Kind of Works

Kijkend naar die lijst van 3Dmark test doet die het aardig goed.

Qua RAM heb ik de andere Fury gepakt met 3600. Er is ook een 3733 versie, die is 7 euro duurder.
Heeft dat nut?

Ik heb nu dit:
1MoederbordenGigabyte B560 Aorus PRO AX€ 175,28€ 175,28
1CasemoddingNoctua NA-SAVP3 chromax.red€ 4,55€ 4,55
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX436C18FB4AK2/32€ 214,94€ 214,94
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 147,25€ 147,25
1Overige componentenNoctua NA-HC3 chromax.black.swap€ 25,05€ 25,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.852,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Je laatste build vind ik een betere en uiteraard veel stillere setup. Ik zie inderdaad dat de K versie maar 2 tientjes duurder is. Je kunt daarvoor gaan icm één van de volgende borden:
pricewatch: Gigabyte Z590 GAMING X
pricewatch: Gigabyte Z590 AORUS ELITE AX (Als je Wifi en Bluetooth wil hebben)

Niet zozeer vanwege de overclock functies, maar vanwege de betere stroomvoorziening en waarschijnlijk hogere resell value als je gaat upgraden.

Ik heb de geschreven review van de case nog even gelezen. Een prima performer die kast, maar ook niet heel speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Djarune schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:09:
Je laatste build vind ik een betere en uiteraard veel stillere setup. Ik zie inderdaad dat de K versie maar 2 tientjes duurder is. Je kunt daarvoor gaan icm één van de volgende borden:
pricewatch: Gigabyte Z590 GAMING X
pricewatch: Gigabyte Z590 AORUS ELITE AX (Als je Wifi en Bluetooth wil hebben)

Niet zozeer vanwege de overclock functies, maar vanwege de betere stroomvoorziening en waarschijnlijk hogere resell value als je gaat upgraden.

Ik heb de geschreven review van de case nog even gelezen. Een prima performer die kast, maar ook niet heel speciaal.
Thanks! En inderdaad wifi en bluetooth zijn handig erbij te hebben.
Dus voor totaal 6 tientjes meer zit je op z590 platform en de i7 k variant. Denk dat dat het altijd waard is.

Nu resteren voor mij de vragen:
RAM, 3600 voldoende, of voor 7 euro meer 3733? Werkt dat, doet het iets?

GPU, andere variant? Misschien de gewone 3080 en niet de Ti? Prijzen zijn nog aan het zakken dus ik wacht sowieso nog heel even af.

Huidige build:
1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte Z590 AORUS ELITE AX€ 216,-€ 216,-
1CasemoddingNoctua NA-SAVP3 chromax.red€ 4,55€ 4,55
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX436C18FB4AK2/32€ 214,94€ 214,94
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 147,25€ 147,25
1Overige componentenNoctua NA-HC3 chromax.black.swap€ 25,05€ 25,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.912,98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:33:
Nu resteren voor mij de vragen:
RAM, 3600 voldoende, of voor 7 euro meer 3733? Werkt dat, doet het iets?
3600CL18 geheugen is ongeveer net zo snel als 3200CL16 geheugen en sneller dan 3733CL19 geheugen. Oftewel niet de 3733 set nemen.
GPU, andere variant? Misschien de gewone 3080 en niet de Ti? Prijzen zijn nog aan het zakken dus ik wacht sowieso nog heel even af.
Nog even wachten en dan kijken welke het best is in prijs / prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Djarune schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:49:
[...]

3600CL18 geheugen is ongeveer net zo snel als 3200CL16 geheugen en sneller dan 3733CL19 geheugen. Oftewel niet de 3733 set nemen.

[...]

Nog even wachten en dan kijken welke het best is in prijs / prestaties.
Thanks! Ram gaat mij ver boven de pet helaas. Nooit begrepen wat daar nu de factoren zijn die belangrijk zijn.

Dan blijft dat de 3600 set.

Had ook nog even gekeken naar andere voedingen maar die BeQuite lijkt qua specs zeer goed te zijn.
In de lijstje "top 10 PSU" komt er geen 1 van dat merk in voor, maar dat zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:59:
Had ook nog even gekeken naar andere voedingen maar die BeQuite lijkt qua specs zeer goed te zijn.
In de lijstje "top 10 PSU" komt er geen 1 van dat merk in voor, maar dat zegt niet alles.
Welke top 10? Tom’s Hardware? Denk eraan dat be quiet! een Duits merk is. Aan de andere kant van de oceaan zijn deze voedingen een stuk duurder waardoor ze minder interessant zijn. De Straight Power 11 reeks is onhoorbaar stil en van hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Djarune schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:14:
[...]

Welke top 10? Tom’s Hardware? Denk eraan dat be quiet! een Duits merk is. Aan de andere kant van de oceaan zijn deze voedingen een stuk duurder waardoor ze minder interessant zijn. De Straight Power 11 reeks is onhoorbaar stil en van hoge kwaliteit.
Had een paar random sites gepakt op google al zoekende op "best psu 2021" en "best psu 850w" etc.

Maar dat zou inderdaad een goede reden kunnen zijn dat ze daar minder voorkomen in die lijstjes.
Het is veel Corsair wat boven aan staat. En die zien er qua specs verder prima uit, maar qua geluid is het toch wat minder. Dus ik laat die voeding van be quiet mooi erin staan.

Nu ff afwachten wat de GPU's gaan doen.

Gigabyte heeft ook vorige week de nieuwe 3080 rev 2.0 gereleased maar hier op tweakers stond direct een review dat de thermal pads rustig 90-100 graden kunnen worden. Dus geen idee of dat dan de juiste keuze is. Scheelt 240 euro uit mijn hoofd met de 3080 Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Na wat meer onderzoek ben ik toch uitgekomen op de 3070 Ti.
Zeker gezien de prijs lijkt me dat een prima optie.

Ik wacht nog even af of de prijzen nog iets zakken.
De 3080 is 330 euro duurder. Dat is het in mijn optiek niet waard.

De AORUS versie lijkt mij daarbij een zeer goede variant.
pricewatch: Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Ti MASTER 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gigabyte Fan ?

:)
pricewatch: Gigabyte B560 Aorus PRO AX als je niet overklokt, en wel WiFi wilt

Gigabyte PSU pricewatch: Gigabyte Aorus P850W

[ Voor 104% gewijzigd door Hackus op 07-07-2021 14:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Niet specifiek fan. Maar vind het spul wat zij maken er wel altijd top uit zien, en uit de reviews komen zij ook vaak erg goed uit.
Qua moederbord heb ik de huidige build ook Gigabyte (GPU MSI), die daarvoor Asus en GPU Asus.
Dus het is maar net hoe het uit komt :D

Aangezien ik nu Moederbord Gigabyte Aorus had, en die features op de Aorus GPU wel cool vind, heeft dat nu een lichte voorkeur.

De versie die jij nu aangeeft heb ik het boven in dit topic al over gehad. Het idee was dan de i7 11700 te nemen en dus op B560 platform te gaan.
De K versie is echter maar 2 tientjes duurder, en het moederbord 47.
Dus voor 67 euro heb je dus hardware met een hogere resell value en een systeem wat op papier dus ook meer kan.
Dat vind ik de meerprijs wel waard.

Zoals ik hier boven zei, de meerprijs van 3070 Ti naar 3080 (Ti) vindt ik een stap te ver voor wat er bij komt. Prijs weegt niet op tegen de extra specs (voor mij).

Edit:
PSU had ik niet gezien van Gigabyte. Zal dat nog even naast elkaar leggen. Maar met name vanwege geluid zal de be quiet! een betere optie zijn denk ik.

Edit2:
Geluid max is 48dB tegenover 12 van be quiet!. Dus helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door sjoerdlosser123 op 07-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Fan maakt max 35dB geluid bij volle belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:46:
De Fan maakt max 35dB geluid bij volle belasting
De Be quiet zit op 25dB.

Zie inderdaad op gigabyte site dat het rond de 35 is, op Tweakers staat dat dus niet goed in de pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjoerdlosser123 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:53:
[...]

De Be quiet zit op 25dB.

Zie inderdaad op gigabyte site dat het rond de 35 is, op Tweakers staat dat dus niet goed in de pricewatch
Nee, die gaat ook naar 36dB bij volle last. Ik lees geen reclame, maar reviews en eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Nee, die gaat ook naar 36dB bij volle last. Ik lees geen reclame, maar reviews en eigen ervaring.
https://www.bequiet.com/a...0a11744@be-quiet.net&.jpg

Volgens de site van be quiet is het 25.
https://www.bequiet.com/en/powersupply/1255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is reclame, en geen PSU review/getest. verder is 35dB best stil te noemen. je ligt niet met je oor naast de kast. neem maar aan dat je bij volle belasting, meer van je GPU hoort ;)

be quiet! Dark Power 12 850 W Review

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 07-07-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Dat is reclame, en geen PSU review/getest. verder is 35dB best stil te noemen. je ligt niet met je oor naast de kast. neem maar aan dat je bij volle belasting, meer van je GPU hoort ;)

be quiet! Dark Power 12 850 W Review
Ok snap ik. Maar ik neem aan dat ze zoiets niet voor de lol op de site zetten.
Op de site van gigabyte staat namelijk ook 35 genoemd, is dat dan ook reclame of is dat wel waar?

Ik snap je punt hoor. En als de gigabyte beter (en bijna net zo stil) is, vind ik dat gezien de gelijkheid in merken de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjoerdlosser123 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Ok snap ik. Maar ik neem aan dat ze zoiets niet voor de lol op de site zetten.
Op de site van gigabyte staat namelijk ook 35 genoemd, is dat dan ook reclame of is dat wel waar?

Ik snap je punt hoor. En als de gigabyte beter (en bijna net zo stil) is, vind ik dat gezien de gelijkheid in merken de betere.
Gigabyte is niet beter. Ik gaf dat aan omdat het leek alsof je Gigabyte fan bent.

off: Autofabrikanten geven ook aan dat hen EV's een bepaalde range halen, in praktijk blijkt het niet waar te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 07-07-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Gigabyte is niet beter. Ik gaf dat aan omdat het leek alsof je Gigabyte fan bent.

off: Autofabrikanten geven ook aan dat hen EV's een bepaalde range halen, in praktijk blijkt het niet waar te zijn.
Duidelijk! En bedankt voor het meedenken. Maar voor de hele build geldt eigenlijk dat het afweging is van kwaliteit/wensen/prijs.

Dus als iemand nog een ander idee heeft wat beter is zonder een grote meerprijs, dan sta ik daar zeker voor open.
Pagina: 1