Leuk onderwerp om eens over van gedachten te wisselen onderling. Wat een herkenbare problemen ervaart iedereen, maar vooral ook wat zijn de wensen van ieder individu anders.
Ik werk bij een relatief kleine organisatie (in vergelijking met jullie), van +- 280 medewerkers. Toen ik daar binnenkwam een jaar of 8 geleden werd in een groot deel van de organisatie gebruik gemaakt van een SBC omgeving met Citrix op thin clients, voor de rest werd voor elk individu een desktop of laptop geprepareerd door de servicedesk (de software die erop mocht, werd voor heen geinstalleerd). Dat laatste gold natuurlijk voor de IT-ers, maar ook bv Marketing. Dat ontwikkelde zich naar een situatie waarin nieuwe apparatuur werd gekocht, een deel werd voor geinstalleerd en de vrijheid om zelf uit te breiden als je dat nodig vond.
Eind 2018 heb ik toen zelf een onderzoeksproject mogen begeleiden naar hoe de werkplek er voor eenieder uit moet zien, waarbij de werking ervan voor de medewerker de eerste prioriteit werd en ook een groot belang werd toegekend aan de beheersbaarheid ervan: niet meer handmatig installeren, maar geautomatiseerd, herhaald kunnen uitgeven van apparatuur als je X tijd bezig bent een probleem te fixen (op de servicedesk).
In principe een paar standaarden uit voortgekomen, voor IT en Marketing profielen een laptop met voldoende rekenkracht en geheugen (hp zbooks), voor de reguliere medewerkers die ook mobiel moeten kunnen zijn (thuis, bij klanten, leveranciers oid) een laptop met een SIM mogelijkheid erin, voor reguliere medewerkers die alleen binnen kantoor werken / of thuis werken, maar wel 'mobiel' zijn hetzelfde type, maar dan zonder SIM kaart. En dan natuurlijk nog voor het managementprofiel een Surface Pro. Voor bijna alle medewerkers geldt overigens dat ze het apparaat alleen gebruiken als een veredelde thin client, aangezien alles binnen een VDI omgeving wordt getoond. Alleen voor IT-ers bleek dit (voor de grootte en diversiteit van de club IT-ers) nog niet haalbaar.
Die apparaten worden wel gelifecycled, dus nu er nieuwe varianten van uit zijn en er nieuwe medewerkers bij komen / apparaten kapot gaan, worden wel de nieuwere varianten geleverd.
Verder een prima basiswerkplek met overal dezelfde opstelling: Philips 32" beeldscherm met geïntegreerde USB-C dock met zo'n mooie arm om het scherm precies zo te zetten als je wilt. Wil je een extra accessoire, dan wordt dit verzoek normaliter gehonoreerd. Heb je een medische klacht en daarom een andere muis nodig, dat kan, maar wel op verzoek van de arbo idd. Zelf ben ik die discussie voor geweest, door gewoon zelf een MX Master te koopen en te gebruiken. Gezondheid gaat wat mij betreft voor de principekwesties

.
Elektrisch zit/sta bureau/stoel kun je van de baas thuis krijgen. Verder heb je de vrijheid om voor €200 een beeldscherm/toetsenbord/muis aan te schaffen. Werk je in de VDI, maar heb je geen laptop van de baas (of wil je die niet)? Dan krijg je 10€ extra per maand voor gebruik eigen apparatuur.
Al met al best goed op orde heb ik het idee. Natuurlijk is er discussie over de mate van vrijheid aan keuzes in software en hardware, maar in algemene zin is er voldoende beschikbaar om je werk 'effectief' te kunnen uitvoeren en de omgeving (algemeen) 'beheersbaar' te houden.