Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe de werkgevers van andere Tweakers omgaan met budgetten en keuzemogelijkheden voor nieuwe apparatuur.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb het laten gaan. Zodra ik geen goede werkplek heb, laat ik dat aan mijn manager weten met de argumenten. Dan is het aan de manager om afwegingen te doen of ik een andere, betere moet krijgen. Als dat niet zo is, dan werk ik gewoon trager, jammer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:16

page404

Website says no

Mijn laatste werkgever had zonder blikken of blozen budget voor een Dell van 3000€. Ik had liever een MacBook Pro voor dat geld maar dan werd ik vreemd aangekeken. Als ik vroeg waarom dan wilden ze eigenlijk geen antwoord geven, kwamen met argumenten dat er geen onderhoudscontract bij zat maar eigenlijk was de reden: ze hadden gewoon de pest aan Apple. Hey, de betaler bepaalt zeggen ze maar ik heb nu eenmaal de pest aan Dell :P
Vond het altijd een rare discussie. Superklein bedrijf, en ik kan toch zelf ook zorgen dat dat ding gerepareerd wordt?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
Bij ons kan je alleen maar kiezen uit HP laptops in drie smaken i3 13", i5 15", i7 15" met grafische kaart. Eerste model is voor mensen die veel op pad zijn en geen rekensoftware draaien. i5 is voor de iets zwaardere rekentaken. En de i7 is voor onze BIM ontwerpers en nog zwaardere rekentaken.

En voor het heavyduty rekenwerk hebben we een rekencluster.

Overige apparatuur is allemaal standaard; tenzij uit een arbo-advies aangepaste apparatuur volgt. Voor een verloopje USB-C naar VGA heb ik veel moeite moeten doen. Zo heb ik voor thuis zelf een docking-station en monitor gekocht. Beiden gebruik ik overigens ook privé.

Later dit jaar komt er bij ons een regeling voor aanschaffen inrichting thuiswerkplek. Tot op heden kon je een bureau, scherm of stoel in bruikleen krijgen. Die moeten weer worden ingeleverd als ons kantoor weer volledig open is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Herkenbaar, en symptomatisch voor bedrijven die gerund worden door "boekhouders". Ik heb daar ook lang over zitten frusten, maar heb het uiteindelijk los gelaten. Als ik niet de tools krijg om efficient te werken, dan ga ik ook niet efficient werken of ook maar een tandje harder lopen.

Members only:

Vaak gaat dit over eilandjes die alleen maar focus hebben op hun eigen domein, in plaats van het grotere plaatje te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:10
Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit onderwerp in het verleden ook al uitentreuren besproken - in ieder geval heb ik gewoon vrije keuze van platform, OS en merk met een bepaalde maximale vergoeding.

Maar... wat maakt dit onderwerp zo precair dat het in MO-tags besproken dient te worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:21:
Volgens mij is dit onderwerp in het verleden ook al uitentreuren besproken - in ieder geval heb ik gewoon vrije keuze van platform, OS en merk met een bepaalde maximale vergoeding.

Maar... wat maakt dit onderwerp zo precair dat het in MO-tags besproken dient te worden?
Ik vind het altijd wel een beetje ongemakkelijk om dingen gerelateerd aan mijn baan in loondienst te bespreken op een publieke plaats. Of je te identificeren bent of niet, (on)tevredenheid over een werkgever ligt vaak toch wel enigszins gevoelig.

Ik kan me ook voorstellen dat in een bedrijf met 40k of 60k werknemers er toch een aantal Tweakers tussen zullen zitten, waaronder ook management, die mogelijk aan de beschrijving herkennen over welk bedrijf het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:52

Zenix

BOE!

Ik werk in een enterprise omgeving met zo'n 30k medewerkers. Iedereen krijgt een vergelijkbare laptop, een i5 met 8Gb geheugen met specificaties van 3 jaar terug van Dell, HP en Lenovo. Destijds zijn deze laptops getest met het OS inclusief alle randapparatuur (denk zelfs aan 100 toetsenborden ofzo) en tijdens de levensduur van het OS blijft dezelfde hardware gebruikt worden. Hierdoor heb je een stabiel platform en zijn eventuele problemen duidelijk te repliceren en dat maakt de ondersteuning ook veel makkelijker. Loop je tegen beperkingen aan van je laptop, dan kan je ook VDI's krijgen met meer mogelijkheden.

Randapparatuur op het werk zijn allemaal Full HD schermen, maar wel tot drie stuks. Daarnaast zijn er regelingen op arbo gebied voor aparte muizen en toetsenborden enz. Tot bepaalde bedragen kan ook randapparatuur gedeclareerd worden.

Op telefonie gebied kan je kiezen tussen Android of iPhone, vaak niet de nieuwste iPhone maar wel één die ondersteuning heeft voor security updates.

Het proces is helemaal netjes ingericht. Je krijgt op de eerste dag een rugzak met alles erin laptop, telefoon + hoesje en alle verloopkabeltjes die je nodig hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 13-07-2021 14:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:01
Ik werkte als cybersecurity consultant en ik kan je zeggen dat BYOD een ramp is qua informatiebeveiliging. Je weet namelijk niet waar je data terecht komt, omdat het in een niet gecontroleerde omgeving komt. Daarom is de keuze makkelijk gemaakt voor grotere organisaties: standaard modellen, of per functie een klein aantal keuzes.

Soms hadden we voor de IT-afdeling een ruimere keuze, ‘want ze hebben zo sterk hun eigen voorkeur’ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Orangelights23 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:06:
Ik werkte als cybersecurity consultant en ik kan je zeggen dat BYOD een ramp is qua informatiebeveiliging. Je weet namelijk niet waar je data terecht komt, omdat het in een niet gecontroleerde omgeving komt. Daarom is de keuze makkelijk gemaakt voor grotere organisaties: standaard modellen, of per functie een klein aantal keuzes.
Volledig te begrijpen, maar dat staat dan wel nog los van we bieden A B C D en E aan, maar E is heel lastig, want XYZ. Mijn scenario's waren altijd dus wel geaccepteerde producten, maar opeens is budget een lastige kwestie. Waarbij in dit geval geldt dat het budgetverschil volledig teniet wordt gedaan door de use case.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 13-07-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:57
Je kan toch gewoon cloud sync blokkeren op non-trusted devices?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:01
MrAngry schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Je kan toch gewoon cloud sync blokkeren op non-trusted devices?
Cloud sync is niet het enige waar het om gaat als het beveiliging van data betreft. Denk aan remote wiping wanneer een laptop of mobiel gestolen is, MDM-oplossingen voor bijvoorbeeld het blacklisten van bepaalde domeinnamen aangezien deze gebruikt worden voor malware, vulnerability management (je weet immers niet welke applicaties zij hebben draaien), en ga zo maar door.

Geloof me, BYOD staat voor mij gelijk aan bring your own disaster. Liever een kleine volledig gecontroleerde set aan laptops, dan vrij spel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Soms hadden we voor de IT-afdeling een ruimere keuze, ‘want ze hebben zo sterk hun eigen voorkeur’ :P
Er zit natuurlijk nog wat tussen alleen vaste zaken, of BYOD in. Als in, een laptop met meer werkgeheugen bij je vaste leverancier bestellen moet niet zo'n probleem zijn.

En de laptop is één ding, maar ook dingen als randapparatuur. Dat is toch persoonlijk, laat mensen dan gewoon kiezen. En niet alleen Full HD monitoren aanbieden.
Of mijn persoonlijke ervaring, bij mijn vorige werk had RSI klachten bij mijn muishand gekregen. Gezien ik dat niet thuis had, is er gewoon dezelfde muis als thuis besteld (MX518 was het toen ofzo), probleem opgelost.

Nieuwe werkgever, weer standaard Dell muisje, ging een tijdje goed, en toen kwamen er weer RSI klachten. Dus ik naar IT: Doe mij eens een G400s (opvolger van de MX518). Nee, kon absoluut niet. Was een "gaming muis", daar deden ze niet aan. (Vraag me niet wat nou het verschil is tussen een gaming muis en een gewone muis, maar goed). Overigens de halve afdeling naast mijne had toen MX518s...
Maar goed, ik moest maar door naar de arbo. In een proces wat weken duurde (terwijl ik maar privé muis heen en weer meenam), want er moesten zaken besteld worden die bij bol.com de volgende dag geleverd worden en bij de arbo een maand duurt, kreeg ik uiteindelijk een MX Master. Een twee keer zo dure muis die wel kon...

RSI ging voorbij ermee, maar bleef het een belabberde muis vinden. Gelukkig ging die redelijk snel kapot, en heb toen uiteindelijk een muis die me wel beviel mogen declareren.

En al die tijd dacht ik: Hoeveel tijd en geld was er bespaard als er gewoon die G400s voor me besteld was voor een paar tientjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Volledig te begrijpen, maar dat staat dan wel nog los van we bieden A B C D en E aan, maar E is heel lastig, want XYZ. Mijn scenario's waren altijd dus wel geaccepteerde producten, maar opeens is budget een lastige kwestie. Waarbij in dit geval geldt dat het budgetverschil volledig teniet wordt gedaan door de use case.
Elke uitzondering moet tot in het eind der tijden worden gemanaged. Het gaat vaak niet om de kale euro's die zo'n laptop kost. Als je als bedrijf dan ook nog eens je servicedesk uitbesteedt betaal je je scheel als je custom support wilt hebben.

Dat telt door als elke harrie zijn eigen laptop wilt hebben want [insert goede reden hier].

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BYOD is een leuke term in kringen welke het IT budget bepalen voor een bedrijf. Zodra je ook maar iets met IT management of IT Security van doen krijgt dan wil je dat soort termen niet niet meer als positief in je mond nemen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:57

Dennis1812

Amateur prutser

Oon schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Ik vind het altijd wel een beetje ongemakkelijk om dingen gerelateerd aan mijn baan in loondienst te bespreken op een publieke plaats. Of je te identificeren bent of niet, (on)tevredenheid over een werkgever ligt vaak toch wel enigszins gevoelig.

Ik kan me ook voorstellen dat in een bedrijf met 40k of 60k werknemers er toch een aantal Tweakers tussen zullen zitten, waaronder ook management, die mogelijk aan de beschrijving herkennen over welk bedrijf het gaat
En die Tweakers kunnen de MO tags niet lezen omdat?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17
Leuk topic. Dit heb ik best wel divers meegemaakt. Voorheen bij kleine bedrijven kon je met wat motivatie prima krijgen wat je nodig had. Dit betrof trouwens nooit randapparatuur maar echt de laptop zelf.

Bij mijn huidige werkgever met net geen 500 man als volgt. Als je manager een krabbel zet voor een mobiele telefoon of een nieuwe laptop heb je deze binnen 1-2 dagen binnen. De laptop is dan voor iedereen een Lenovo Thinkbook en de telefoon een iPhone SE 2020. Daar zit op verzoek een knakenmuis en een goedkoop toetsenbord bij. Als de ICT-afdeling je mag, kan je ook een USB-C docking krijgen. Verder zijn op basis van ditzelfde criterium ook extra beeldschermen beschikbaar en sinds kort ook zelfs losse webcams. Vreemd genoeg is er voor deze producten van niemand goedkeuring nodig. Regelmatig wordt er aan collega's nee verkocht op de vraag om apparatuur.

Het is de vraag of je binnen het standaardproces valt of niet. Mocht je iets nodig hebben dat buiten deze set valt, dan kan je rustig 4-8 weken incalculeren voordat je je spullen krijgt. Als je ze al krijgt.
Veranderingen gaan erg langzaam bij deze werkgever.

De discussie heeft er ook voor gezorgd dat ik toetsenbord en muis altijd zelf regel. Aangezien mechanische toetsenborden en een hoog-dpi muis nu niet iets is wat ze zullen willen financieren.

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 13-07-2021 18:22 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:18:
[...]

En die Tweakers kunnen de MO tags niet lezen omdat?
Zelf denk ik dat niet alles op Google hoeft te staan. Voor de rest staat er geen geheim in verder.

@fonsoy, geen bezwaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 13-07-2021 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
Members only:

Ik heb een klein stukje van je reactie uit de MO tag gehaald, ik hoop niet dat het je zal storen.

Het enige dat ik hierover kwijt kan is dat de aanschafprijs van de laptop meetbaar is, en jouw verminderde productiviteit niet. Als de inkoop dus jouw verzoek weigert omdat je oude model nog werkt hebben ze de baas veel geld bespaard.

Een mooi voorbeeld vond ik de huur van een extern bedrijfspand. Er was geen pantry in dit bedrijfspand (verhuurd aan andere huurder). Dus het personeel moest 5 minuten heen en 5 minuten terug lopen naar het hoofdgebouw om hun lunch uit de koelkast te halen. Er zijn dus kosten bespaard, want de ruimte was goedkoper in huur. Maar denk maar niet dat die 10 minuten looptijd van de pauzetijd van de werknemer af ging.

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 13-07-2021 23:45 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
fonsoy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:26:
[...]

Ik heb een klein stukje van je reactie uit de MO tag gehaald, ik hoop niet dat het je zal storen.

Het enige dat ik hierover kwijt kan is dat de aanschafprijs van de laptop meetbaar is, en jouw verminderde productiviteit niet. Als de inkoop dus jouw verzoek weigert omdat je oude model nog werkt hebben ze de baas veel geld bespaard.

Een mooi voorbeeld vond ik de huur van een extern bedrijfspand. Er was geen pantry in dit bedrijfspand (verhuurd aan andere huurder). Dus het personeel moest 5 minuten heen en 5 minuten terug lopen naar het hoofdgebouw om hun lunch uit de koelkast te halen. Er zijn dus kosten bespaard, want de ruimte was goedkoper in huur. Maar denk maar niet dat die 10 minuten looptijd van de pauzetijd van de werknemer af ging.
Bedrijven zouden eens moeten weten hoeveel ze besparen met snellere liften of koffiezetapparaaten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fonsoy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:26:
[...]

Ik snap niet dat je dit aanhaalt en nog steeds zegt dat de laptop een eenmalige investering of kostenpost is. Je lijkt te begrijpen dat er allerlei kosten zijn (tijd, geld) die voorbij gaan aan de initiële aanschaf. Huur is een mooi voorbeeld.

Maar vervolgens zeg je doodleuk “een laptop is een statische aanschaf”. Sorry maar dan heb je het echt niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Elke uitzondering moet tot in het eind der tijden worden gemanaged. Het gaat vaak niet om de kale euro's die zo'n laptop kost. Als je als bedrijf dan ook nog eens je servicedesk uitbesteedt betaal je je scheel als je custom support wilt hebben.

Dat telt door als elke harrie zijn eigen laptop wilt hebben want [insert goede reden hier].
Fair, maar hoe groot is die factor als 1/4e van je bedrijf al die laptop heeft? En jij de eerste nog moet krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Fair, maar hoe groot is die factor als 1/4e van je bedrijf al die laptop heeft? En jij de eerste nog moet krijgen?
Hangt er vanaf. Ga je een uitzonderingsproces inrichten waar potentieel 45K medewerkers aanspraak op gaan maken? Of zet je de deur open voor het uitleveren van 45K MacBook Pro’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:23:
[...]

Hangt er vanaf. Ga je een uitzonderingsproces inrichten waar potentieel 45K medewerkers aanspraak op gaan maken? Of zet je de deur open voor het uitleveren van 45K MacBook Pro’s?
Die zijn er dus wel al. Alleen niet allemaal het grotere model, maar die wil ook bijna niemand van de mensen die de kleinere hebben. Ik vind die dus juist heel handig, maar schijnbaar ben ik een van de weinigen. Andersom vraagt een enkeling met recht op een grote juist voor de kleine en dan is het wel goed. Dat is eveneens een uitzondering toch.

Bij de tweede werkgever was een MacBook op aanvraag (geen gedoe, alleen goedkeuring nodig), bij de derde was het verplicht en bij de vierde is het een MacBook tenzij je iets anders wilt. In dit scenario betreft het dus puur dat een deel standaard 13 inch krijgt en geen recht heeft op het 15 (of nieuwere 16 inch) model, maar de mensen die standaard een grotere krijgen toegewezen kunnen wel overstappen op de kleinere.

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 13-07-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waar ik nu werk (finance) zijn de security eisen erg hoog. Dan wil je dat de IT-afdeling centraal alle machines kan beheren zodat ze:

A. Weten wat er allemaal draait in die omgeving.
B. Bij security issues in een stuk software centraal een gepatchte versie kunnen uitrollen.
C. Elk probleem is daardoor automatisch de verantwoordelijkheid van de IT-afdeling en nooit het probleem van de eindgebruiker.

Om die reden wil je ook geen BYOD in je omgeving. Dat betekent dat je een stukje verantwoordelijkheid voor het beveiligen van processen bij eindgebruikers moet leggen. Wie is verantwoordelijk als die dure telefoon van een medewerker geen patches krijgt en daardoor het risico bestaat dat er vertrouwelijke data lekt.
Bij ons krijg je dan gewoon een nieuwe telefoon, want verantwoordelijkheid van het bedrijf, maar wie is verantwoordelijk als het jouw eigen telefoon is en ze jou vertellen dat je voor de zaak maar een nieuwe moet kopen omdat dat ding geen security patches meer krijgt?

Stukje organisatiegeheugen speelt ook een rol. Bij een vorige werkgever konden eindgebruikers, bij wijze van uitzondering, admin rechten krijgen als de manager daar akkoord voor gaf. Gevolg: 20% van het bedrijf had admin rechten, vaak hele afdelingen, omdat de managers daar wel heel gemakkelijk over dachten. Consequentie: Toen security daar achter kwam zijn bedrijfsbreed alle admin rechten ingetrokken en werden er geen uitzonderingen meer gemaakt tenzij er aantoonbaar geen alternatieven waren en security akkoord ging (lees: nooit).

Dat soort zaken heb ik ook met afwijkende hardware gezien: Eerst een beleid waarbij je met akkoord van een manager afwijkende spullen kunt aanschaffen. En vaak loopt dat toch uit de hand en wordt het vervangen door een beleid waarbij afwijkingen gewoon niet meer mogelijk zijn of waarbij meerdere managementlagen ervoor moeten tekenen en lijnmanagers standaard nee verkopen omdat ze niet op die manier in beeld willen komen bij hoger management.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
downtime schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:35:
Waar ik nu werk (finance) zijn de security eisen erg hoog.
Ik heb zelf ook bij banken gewerkt en dat is vaak een argument dat gewoon misbruikt wordt om mensen het werk praktisch onmogelijk te maken. Apparaten helemaal dichttimmeren is gewoon niet nodig kwa security. Dit soort argumenten wordt vooral door mensen gebruikt om niet na te hoeven denken en een goede balans te kunnen vinden tussen productiviteit en beveiliging.

Security is vooral een mensenprobleem. De makkelijkste manier om voor kwaadwillenden binnen te komen is via mensen, niet apparaten. Er zijn er genoeg die elke willekeurige link in hun mail aanklikken of gewoon geld overboeken op basis van een gefaked e-mailadres. Als je dan alle computers zo dichttimmert dat er geen enkel proces kan draaien behalve wat jij whitelist, dan kan bijna niemand z'n werk nog doen terwijl je het onderliggende probleem (mensen) niet verdwenen is. De kwaadwillende zoekt dan wel een andere ingang.
Stukje organisatiegeheugen speelt ook een rol. Bij een vorige werkgever konden eindgebruikers, bij wijze van uitzondering, admin rechten krijgen als de manager daar akkoord voor gaf. Gevolg: 20% van het bedrijf had admin rechten, vaak hele afdelingen, omdat de managers daar wel heel gemakkelijk over dachten. Consequentie: Toen security daar achter kwam zijn bedrijfsbreed alle admin rechten ingetrokken en werden er geen uitzonderingen meer gemaakt tenzij er aantoonbaar geen alternatieven waren en security akkoord ging (lees: nooit).
En manager zich maar afvragen waarom ze goeie mensen sneller verliezen dan ze aan kunnen nemen. Maar gelukkig is je omgeving hardstikke 'secure'!

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 14-07-2021 07:45 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:43:
[...]

De kwaadwillende zoekt dan wel een andere ingang.
Welke andere ingang? De bedrijfskat? Er zijn maar twee ingangen: Mensen en techniek. En de zwakheden in techniek zijn vaak ook door mensen veroorzaakt.
Maar jouw argument is een non-argument. Je rekent op een onzichtbare “andere ingang” omdat het jou niet uitkomt dat de zwakste schakel wordt aangepakt.
Dit valt in dezelfde categorie als non-argumenten als “als ze iets van ons willen dan zijn ze toch al binnen” en “het heeft geen zin want hackers zijn toch altijd slimmer” of “wat hebben wij nou wat een hacker interessant zou kunnen vinden”. Allemaal non-argumenten (want niet op feiten gebaseerd) die ik echt van collega’s heb gehoord als er weer een nieuwe maatregel werd ingevoerd.
En manager zich maar afvragen waarom ze goeie mensen sneller verliezen dan ze aan kunnen nemen. Maar gelukkig is je omgeving hardstikke 'secure'!
Je vergat het stukje over “geen alternatieven”. Er zijn altijd alternatieven waardoor admin rechten op de werkplek vrijwel nooit nodig zijn. Security heeft dus goede redenen om altijd nee te zeggen. Betekent alleen dat er even over nagedacht moet worden. Dus niet klakkeloos voor een hele afdeling admin rechten aanvragen omdat dat zo lekker makkelijk is.
Vergeet niet dat bij een grote financial een goede hack letterlijk miljarden kan kosten. Om nog te zwijgen over de indirecte schade als dat verlies morgen op de voorpagina van de Telegraaf staat. Dan kun je maar beter wat “goeie mensen” verliezen want die schadepost is een stuk beheersbaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Zoals ik al zei; mensen zijn het probleem en het is vaak social engineering of phishing, niet het 'binnenkomen' via devices. Ik zeg ook niet dat je niet de security van de techniek op orde moet hebben (ik wil bijvoorbeeld nieteens toegang hebben tot productieomgevingen).

Je hoeft alleen helemaal niet de werkplekken dicht te timmeren om het 'secure' te krijgen. ING doet ook aan BYOD bijvoorbeeld, omdat gewoon gebleken is dat de dichtgetimmerde laptops voor een zodanige last zorgen dat de kosten hoger zijn dan de baten.

Dan kan je wel zeggen dat het beter is mensen te verliezen dan miljarden kwijt te zijn in een 'hack', maar de devices waarop je het werk doet zijn sowieso over het algemeen het probleem niet. Alleen zien veel wannabe security specialisten dit als hun primaire taak omdat echte security voor hen te complex is (dan heb je het over het segmenteren van virtuele netwerken e.d. in plaats van domweg niet toestaan dat je zelf software installeert).

Security op werkplekniveau haalt vrijwel niks uit. Daar is 'de mens' de grote risicofactor en niet te techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Je hoeft alleen helemaal niet de werkplekken dicht te timmeren om het 'secure' te krijgen. ING doet ook aan BYOD bijvoorbeeld, omdat gewoon gebleken is dat de dichtgetimmerde laptops voor een zodanige last zorgen dat de kosten hoger zijn dan de baten.
Als je probeert te zeggen dat security soms doorschiet dan kunnen we het daar wel over eens zijn. Ik heb ook het idee dat we er nog niet zijn. Zelf heb ik security in 10 jaar tijd van tandeloze tijger naar benevolent dictator zien gaan. Beide is niet goed.
Security op werkplekniveau haalt vrijwel niks uit. Daar is 'de mens' de grote risicofactor en niet te techniek.
Maar het ene sluit het andere niet uit. Mensen overtuigen dat ze een executable moeten downloaden en uitvoeren heeft geen zin als het doelwit helemaal geen rechten heeft om vreemde executables uit te voeren. En ja, dat is vervelend want dat ene handige tooltje kunnen ze dan ook niet downloaden en installeren, daarvoor moeten ze dan een goedkeuringsproces door. Maar dan kan er wel meteen gecheckt worden of er geen licenties voor die tool aangeschaft moeten worden.

Het is niet dat ik het een goede zaak vind dat medewerkers beperkt worden. Maar ik snap hoe dat kan gebeuren. En het zit in de menselijke natuur om daarin door te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:38
In onze afdeling hebben wij als standaard één model laptop (Surface Laptop 4) en één model desktop (Optiplex). Omdat er van die desktop vrijwel ieder jaar een nieuw model uitkomt zijn hiervan wel enkele verschillende modellen actief.

Qua laptops maken we één uitzondering: als je echt kunt aantonen dat je een steviger model laptop moet hebben voor je werk (engineering of data processing) dan kun je in aanmerking komen voor een Surface Book 3.

Voor telefoons krijgt iedereen een iPhone.

Gebruik maken van MacBooks wordt hier niet toegestaan vanwege één simpel aspect: het ontbreekt ons aan kennis en al onze programma's zijn gestandaardiseerd op Windows.

En als mensen aankomen dat ze Windows op hun MacBook hebben draaien; het zijn niet door ons beheerde apparaten, dus we geven er geen ondersteuning op en en ze worden geen lid van het domein.

Ik ben van mening dat je als bedrijf moet standaardiseren óf op Apple óf op Microsoft. Als iedereen maar lukraak allerlei apparatuur gaat bestellen wordt centraal beheer een ontzettend moeilijke (zo niet onmogelijke) taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geen keuze mogelijkheid. De laatste laptop kreeg ik eind 2019. Gloednieuwe laptop 15,6" met 1366*768 resolutie en oude trage Core i5. Hier kon ik mijn werk mee doen volgens de werkgever (klopt in feite ook). Geen thuiswerk apparatuur. Geen thuiswerkvergoeding.

Qua werkplezier en productiviteit zou ik liever iets moderners willen, maar dit is helaas de bedrijfspolicy. Nu vragen ze of ik AutoCAD kan/wil tekenen op deze machine...

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 15-07-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Leuk onderwerp om eens over van gedachten te wisselen onderling. Wat een herkenbare problemen ervaart iedereen, maar vooral ook wat zijn de wensen van ieder individu anders.

Ik werk bij een relatief kleine organisatie (in vergelijking met jullie), van +- 280 medewerkers. Toen ik daar binnenkwam een jaar of 8 geleden werd in een groot deel van de organisatie gebruik gemaakt van een SBC omgeving met Citrix op thin clients, voor de rest werd voor elk individu een desktop of laptop geprepareerd door de servicedesk (de software die erop mocht, werd voor heen geinstalleerd). Dat laatste gold natuurlijk voor de IT-ers, maar ook bv Marketing. Dat ontwikkelde zich naar een situatie waarin nieuwe apparatuur werd gekocht, een deel werd voor geinstalleerd en de vrijheid om zelf uit te breiden als je dat nodig vond.

Eind 2018 heb ik toen zelf een onderzoeksproject mogen begeleiden naar hoe de werkplek er voor eenieder uit moet zien, waarbij de werking ervan voor de medewerker de eerste prioriteit werd en ook een groot belang werd toegekend aan de beheersbaarheid ervan: niet meer handmatig installeren, maar geautomatiseerd, herhaald kunnen uitgeven van apparatuur als je X tijd bezig bent een probleem te fixen (op de servicedesk).

In principe een paar standaarden uit voortgekomen, voor IT en Marketing profielen een laptop met voldoende rekenkracht en geheugen (hp zbooks), voor de reguliere medewerkers die ook mobiel moeten kunnen zijn (thuis, bij klanten, leveranciers oid) een laptop met een SIM mogelijkheid erin, voor reguliere medewerkers die alleen binnen kantoor werken / of thuis werken, maar wel 'mobiel' zijn hetzelfde type, maar dan zonder SIM kaart. En dan natuurlijk nog voor het managementprofiel een Surface Pro. Voor bijna alle medewerkers geldt overigens dat ze het apparaat alleen gebruiken als een veredelde thin client, aangezien alles binnen een VDI omgeving wordt getoond. Alleen voor IT-ers bleek dit (voor de grootte en diversiteit van de club IT-ers) nog niet haalbaar.

Die apparaten worden wel gelifecycled, dus nu er nieuwe varianten van uit zijn en er nieuwe medewerkers bij komen / apparaten kapot gaan, worden wel de nieuwere varianten geleverd.

Verder een prima basiswerkplek met overal dezelfde opstelling: Philips 32" beeldscherm met geïntegreerde USB-C dock met zo'n mooie arm om het scherm precies zo te zetten als je wilt. Wil je een extra accessoire, dan wordt dit verzoek normaliter gehonoreerd. Heb je een medische klacht en daarom een andere muis nodig, dat kan, maar wel op verzoek van de arbo idd. Zelf ben ik die discussie voor geweest, door gewoon zelf een MX Master te koopen en te gebruiken. Gezondheid gaat wat mij betreft voor de principekwesties :+ .
Elektrisch zit/sta bureau/stoel kun je van de baas thuis krijgen. Verder heb je de vrijheid om voor €200 een beeldscherm/toetsenbord/muis aan te schaffen. Werk je in de VDI, maar heb je geen laptop van de baas (of wil je die niet)? Dan krijg je 10€ extra per maand voor gebruik eigen apparatuur.

Al met al best goed op orde heb ik het idee. Natuurlijk is er discussie over de mate van vrijheid aan keuzes in software en hardware, maar in algemene zin is er voldoende beschikbaar om je werk 'effectief' te kunnen uitvoeren en de omgeving (algemeen) 'beheersbaar' te houden.

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Hier een kleine Microsoft integrator. Alles bij elkaar 50 man. Met het zelfde dilemma als waar jullie het over hebben.
Wij beheren omgevingen van klanten. Inclusief beveiligings beheer. Je zou zeggen: Dan moeten jullie helemaal strak om gaan met je eigen beveiliging. En dat klopt ook....

We hebben een vast budget. Iedereen mag zelf uitkiezen welke laptop hij van dat budget wil laten kopen aangezien iedereen voor zichzelf het beste weet wat hij nodig heeft. Sales gaat voor een Surface Pro. Ik ga voor een Dell Latitude met een redelijke GPU (voor ML toepassingen). Een collega gaat weer voor een Asus omdat daar een 17" scherm aan zit waar hij prettiger op werkt.
Vervolgens worden al deze systemen in Intune en Endpoint Manager vast genageld.

Zoals iemand al zei; er is best ruimte tussen BYOD en "Hier heb je model X, je krijgt niks anders". En er zijn oplossingen voor om een "We will buy your own device" zo te maken dat het alsnog veilig is.
Ja, drivers kunnen een issue zijn maar als je weet dat je er weinig verstand van hebt dan laat je de "IT afdeling" kiezen en dan zorgen die er voor dat er een beetje standaardisatie in zit zodat ze je kunnen helpen. Persoonlijk ben ik helemaal happy want dat soort dingen kan ik ook gewoon zelf.

En als er dan nieuwe security policies zijn dan hebben we van iedere afdeling een paar man die die uitproberen voordat we ze uitrollen. Tot nu toe geen enkel probleem gehad buiten "Hey Croga, ik zie git.exe actief worden op je PC, is dat veilig?" "Yup" "Okay, toegevoegd".

Maar om even te herhalen: Wij zijn een bedrijf van 50 man. Waarbij de "IT afdeling" een trap omhoog zit en de directeur een trap naar beneden. Allemaal pragmatische mensen waarbij zo'n beetje alles wat Microsoft doet er ergens wel een specialist bij ons rond loopt.
Oh... En ja, er zijn ook Macbooks in gebruik met OSX. Die kunnen ook gewoon op dezelfde manier beheerd en beveiligd worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
downtime schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:34:
Maar het ene sluit het andere niet uit. Mensen overtuigen dat ze een executable moeten downloaden en uitvoeren heeft geen zin als het doelwit helemaal geen rechten heeft om vreemde executables uit te voeren. En ja, dat is vervelend want dat ene handige tooltje kunnen ze dan ook niet downloaden en installeren, daarvoor moeten ze dan een goedkeuringsproces door.
Wat meestal weken duurt en zoals jij al zei meestal als antwoord "nee" gaat krijgen. Er is een reden dat al die managers al hun mensen maar Admin rechten geven; je securityproces is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
nextware schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:49:
Gebruik maken van MacBooks wordt hier niet toegestaan vanwege één simpel aspect: het ontbreekt ons aan kennis en al onze programma's zijn gestandaardiseerd op Windows.
Dat geeft al aan hoe enorm broken het proces is bij veel bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:26:
Wat meestal weken duurt en zoals jij al zei meestal als antwoord "nee" gaat krijgen. Er is een reden dat al die managers al hun mensen maar Admin rechten geven; je securityproces is stuk.
Precies. Zodra beveiliging in de weg zit om je werk normaal te kunnen doen zul je schaduw-IT krijgen. Met als gevolg dat je security helemaal zo lek als een mandje is.
Je kent wel die video van die kat die door een steeds kleiner luikje moet om uiteindelijk gewoon over de muur te springen.

Security is zo'n "Zo dicht mogelijk onder de grens" dingetje. Zodra je de grens van gebruiksvriendelijkheid over bent is je security terug naar 0 omdat mensen om de security heen zullen werken. Bijvoorbeeld door documenten naar hun huis PC te mailen, USB sticks, WeTransfer en zoveel meer opties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:27:
[...]

En waarom is in jouw ogen het proces "broken" bij veel bedrijven ?
Omdat een bedrijf zijn programmatuur standaardiseert op Windows ? Of omdat de beheerders geen MacBooks kunnen of willen supporten mede vanwege de beheerslast die erbij komt om twee platformen te ondersteunen ?

[ Voor 11% gewijzigd door nextware op 14-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Overigens inderdaad genoeg mensen gezien die een MacBook aanvragen om daar dan alsnog Windows op te zetten en nooit van plan waren om ook maar ooit macOS te gaan draaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Paprika schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:21:
Overigens inderdaad genoeg mensen gezien die een MacBook aanvragen om daar dan alsnog Windows op te zetten en nooit van plan waren om ook maar ooit macOS te gaan draaien. :+
Ja ook zoiets... "Omdat ze er mooi uitzien en een goede uitstraling geven en mooi stabiel zijn"
Lekker geld over de balk gooien :F

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:58
Croga schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:43:
[...]

Precies. Zodra beveiliging in de weg zit om je werk normaal te kunnen doen zul je schaduw-IT krijgen. Met als gevolg dat je security helemaal zo lek als een mandje is.
Je kent wel die video van die kat die door een steeds kleiner luikje moet om uiteindelijk gewoon over de muur te springen.

Security is zo'n "Zo dicht mogelijk onder de grens" dingetje. Zodra je de grens van gebruiksvriendelijkheid over bent is je security terug naar 0 omdat mensen om de security heen zullen werken. Bijvoorbeeld door documenten naar hun huis PC te mailen, USB sticks, WeTransfer en zoveel meer opties....
Haha heb exact dit mogen ervaren bij een overheidsorganisatie. Het was ineens niet meer mogelijk om via de thin clients zaken op USB sticks te zetten. Menig collega die bestanden dan maar naar hun privé emailadres stuurden, opsloegen op hun privé laptop om zo het op een eigen USB stick te zetten.

Grootste inbreuken hier zijn nog steeds (stupide) mensen die in phising trappen en/of achteloos onbekende links in mails of zelfs SMS/Whatsapp aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Saeverix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Ja ook zoiets... "Omdat ze er mooi uitzien en een goede uitstraling geven en mooi stabiel zijn"
Lekker geld over de balk gooien :F
Iemand die gemotiveerd is om zijn werk te doen door dit soort zaken levert meer op dan zo'n systeem kost...
Dre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:51:
Geen keuze mogelijkheid. De laatste laptop kreeg ik in 2019. Laptop 15,6" met 1366*768 resolutie en oude trage Core i5. Hier kon ik mijn werk mee doen volgens de werkgever (klopt in feite ook). Geen thuiswerk apparatuur. Geen thuiswerkvergoeding.

Qua werkplezier en productiviteit zou ik liever iets moderners willen, maar dit is helaas de bedrijfspolicy. Nu vragen ze of ik AutoCAD kan/wil tekenen op deze machine...
Members only:

Ik ben in het MKB eigenlijk niet anders gewend: "Dit is je bureau, dit is je 6e hands werk PC, hier staat je scherm, hier eventueel nog een reservescherm, als je zin hebt sluit je het aan. Veel plezier, als je vragen hebt horen we het wel. Voor inloggen moet je maar even op het profiel van collega Kees kijken, we hebben toch allemaal hetzelfde wachtwoord."

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-07-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Als je beheerafdeling geen benul heeft van die apparaten is dat in wezen toch best een redelijke redenering? Op zo’n apparaat hoort een antivirussysteem en toegang tot netwerkschijven. Mocht je dat zonder kennis willen doen als beheer ben je daar een eeuwigheid mee bezig, relatief gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een fatsoenlijke tas heb ik ook privé gekocht. Heb liever een rugzak dan zo'n ''laptop tas''.
Heb daar persoonlijk zelf niet zo heel veel moeite mee. Ben allang blij dat ik zelf ook een op maat bij elkaar geklikte laptop configuratie heb voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:01

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Members only:

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:03:
[...]

Een fatsoenlijke tas heb ik ook privé gekocht. Heb liever een rugzak dan zo'n ''laptop tas''.
Heb daar persoonlijk zelf niet zo heel veel moeite mee. Ben allang blij dat ik zelf ook een op maat bij elkaar geklikte laptop configuratie heb voor mijzelf.
Zelfs een laptoptas mocht niet :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Croga schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:43:
[...]

Hier is het andersom. Ik mag wel bestanden op een onbeveiligde USB-stick zetten, maar ik mag geen BitLocker aanmaken op een USB-stick. Want daarvoor moet ik naar kantoor omdat we geen VPN hebben. BitLocker kan je alleen aanmaken op het bedrijfsnetwerk. Niet zo handig met het thuiswerken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
nextware schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:14:
En waarom is in jouw ogen het proces "broken" bij veel bedrijven ?
Omdat je het gebrek aan kennis het probleem maakt van de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Paprika schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:21:
Gaat met de nieuwe M1's niet werken afaik. En juist die zijn kwa snelheid/prijs verhouding enorm interessant.

Daarbij; als iemand graag een Mac gebruikt is dat prima te faciliteren. M.i. is het vaker "geen zin" omdat deze beheerders zelf geen MacOS gebruiken. Sowieso heb ik van een beheerder geen hoge pet op als deze alleen Windows kennis heeft. Dan vind ik een "mag niet want niet veilig" nog eens extra schrijnend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Gaat met de nieuwe M1's niet werken afaik. En juist die zijn kwa snelheid/prijs verhouding enorm interessant.

Daarbij; als iemand graag een Mac gebruikt is dat prima te faciliteren. M.i. is het vaker "geen zin" omdat deze beheerders zelf geen MacOS gebruiken. Sowieso heb ik van een beheerder geen hoge pet op als deze alleen Windows kennis heeft. Dan vind ik een "mag niet want niet veilig" nog eens extra schrijnend.
Klopt, maar in dit geval spreken we over 2016-2019. Al geldt alsnog dat het zich ook dan nog wel terugbetaald als je daardoor een tevreden medewerker hebt. Iemand recruiten kost een factor X het bedrag van een MacBook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 14:11
Een MacBook is ook niet zaligmakend, zeker als je het basismodel van een aantal jaren terug krijgt :)

Zeker met thuiswerken kan ik mij niet druk maken om traag apparatuur. Wanneer ik wacht op een handeling kan ik mooi de vaatwasser volzetten, het gras maaien, of de kamer stofzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Bij een MKBer nog tot daaraantoe, maar bij een toko met tigduizend medewerkers zou dat toch niet moeten kunnen voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Paprika schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:23:
[...]

Iemand recruiten kost een factor X het bedrag van een MacBook.
Daar zou ik niet teveel vanuit gaan. Mijn ervaring is dat in een grote organisatie de support op een laptop al gauw jaarlijks het bedrag van een (luxe) MacBook kost. De laptop zelf is maar een fractie van de IT-kosten van een medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als ik ergens alleen een 13" laptop krijg, maar een 15" geen optie is, dan hebben we ook een ARBO technisch probleem denk ik. Je moet wel gewoon kunnen werken en voor mij is zo'n kleine laptop echt niet te doen. Krijg ik een partij last van mijn nek en weet ik wat.

Met een wat groter scherm kijk ik relaxter en zit ik wat minder krom erachter.

Nu snap ik dat Apple apparatuur duur is, en boeit dat mij dan weer geen reet. Ik heb liever een 15" Acer met Windows (of Linux) er op dan een 13" Mac.

Anyways... ik werk zelf voor een kleine organisatie. De meesten hebben gewoon een vaste werkplek met PC, maar ik heb ook een collega met een Macbook Pro omdat hij die per se wou hebben. Dus als je echt graag iets anders wil, dan krijg je het ook.

Ik heb bij de laatste upgrade nog getwijfeld tussen een laptop en een nieuwe PC, maar gezien ik eigenlijk nooit ermee op stap ben (ga niet naar klanten etc) was een nieuwe PC meer bang for the buck bij hetzelfde budget.

Voor thuiswerken RDP ik er gewoon naartoe. Heb een heel thuiskantoor dat luxer is dan mijn werkplek op de zaak, dus ik lig er niet wakker van wat ik al dan niet voor thuis meekrijg. Ik gebruik toch liever mijn eigen spullen.

Maar goed, ik kan mij voorstellen dat dit voor anderen anders ligt. Als ik met een laptop naar klanten zou moeten, of vaak op een andere locatie zou moeten werken, dan zou een goede en snelle 15" laptop een keiharde eis zijn om mijn werk normaal te kunnen doen.

Ik heb ook een periode gehad toen we bezig waren met een migratie van servers (van het ene data center naar het andere) en toen heb ik vaak een oude privé laptop meegenomen om switches en firewalls te configureren... en dan merk je al gauw dat dingen die je normaal gesproken misschien een kleine irritatie vindt - zoals destijds in mijn geval een slechte accuduur - tijdens het werken een verschrikking zijn :)

Lang verhaal kort: wij hebben gewoon een budget in principe. Kosten voor support boeien niet, omdat we een IT bedrijf zijn en er alleen IT specialisten werken. We supporten onszelf :D

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 15-07-2021 09:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
downtime schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:04:
[...]

Daar zou ik niet teveel vanuit gaan. Mijn ervaring is dat in een grote organisatie de support op een laptop al gauw jaarlijks het bedrag van een (luxe) MacBook kost. De laptop zelf is maar een fractie van de IT-kosten van een medewerker.
Een headhunter doet al snel 20% van 'n jaarsalaris of meer als aanbrengbonus. In de teams waar ik werk verdient iedereen gemiddeld om en nabij de ton. Ik betwijfel dat zij zoveel kosten maken aan beheer. Zelfs bij massa recruitment zit je nog op 3 maandsalarissen en dat is dus al 10.000 euro voor het aanbrengen van iemand met een beetje werkervaring (junior-medior).

Eveneens heeft een goedkope laptop toch ook support nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 15-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Paprika schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Ja. Wat ik meer bedoelde is dat de complicatie van een afwijkend platform, zoals MacOS terwijl de rest van de organisatie Windows gebruikt, wel eens een stuk duurder kan uitvallen dan alleen de kosten van de laptop zelf. Dat het een Apple is die dan toevallig wat duurder is dan de doorsnee HP, Dell of Lenovo is dan haast irrelevant want de echte kosten over de hele levensduur van die machine zitten niet in de hardware. Die gaan naar de mensen die het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
downtime schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Mensen overtuigen dat ze een executable moeten downloaden en uitvoeren heeft geen zin als het doelwit helemaal geen rechten heeft om vreemde executables uit te voeren. En ja, dat is vervelend want dat ene handige tooltje kunnen ze dan ook niet downloaden en installeren, daarvoor moeten ze dan een goedkeuringsproces door. Maar dan kan er wel meteen gecheckt worden of er geen licenties voor die tool aangeschaft moeten worden.
Bovendien hoeft er maar één collega te zijn die zo'n 'handig tooltje' van een verkeerde bron downloadt en je kunt diep in de problemen komen. Dan kan het duizend keer goed gaan, dat risico moet je als bedrijf niet willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rubbergrover1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:33:
Bovendien hoeft er maar één collega te zijn die zo'n 'handig tooltje' van een verkeerde bron downloadt en je kunt diep in de problemen komen. Dan kan het duizend keer goed gaan, dat risico moet je als bedrijf niet willen lopen.
Als je security zo lek is dat een verkeerd tooltje op een laptop het verschil maakt, dan heb je een immens probleem. Het is onmogelijk te garanderen dat kwaadwillende code niet kan draaien; er zijn geregeld exploits (vooral op Windows) die het toch mogelijk maken dat onfrisse zaken uitgevoerd worden.

Als security heb je niet als doel laptops dicht te timmeren. Je doel is om te zorgen dat zelfs een Windows 95 laptop op je netwerk niks uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Als je security zo lek is dat een verkeerd tooltje op een laptop het verschil maakt, dan heb je een immens probleem. Het is onmogelijk te garanderen dat kwaadwillende code niet kan draaien; er zijn geregeld exploits (vooral op Windows) die het toch mogelijk maken dat onfrisse zaken uitgevoerd worden.

Als security heb je niet als doel laptops dicht te timmeren. Je doel is om te zorgen dat zelfs een Windows 95 laptop op je netwerk niks uit kan halen.
In een bank, of welk bedrijf dan ook waar je met (gevoelige) data van je klanten werkt, kun je niet zeggen dat een onveilig endpoint geen probleem is. Een cryptolocker kan dan misschien niet veel doen, want je slaat geen data op de laptop op, maar een datalek is nog steeds mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik heb zelf overigens nog niet bij een bedrijf gezeten waarbij ik niet naar alle vrijheid zelf mijn gebruikte tools kon uitkiezen. Stuk voor stuk draaien ze software op de achtergrond om mee te 'luisteren'. Ik heb het wel een enkele keer gezien bij prospects. Dat iemand uit de ruimte vroeg wat ik gebruikte voor een bepaald doel en dat zij dat dan niet mochten draaien op hun machine. :p
downtime schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:45:
[...]

In een bank, of welk bedrijf dan ook waar je met (gevoelige) data van je klanten werkt, kun je niet zeggen dat een onveilig endpoint geen probleem is. Een cryptolocker kan dan misschien niet veel doen, want je slaat geen data op de laptop op, maar een datalek is nog steeds mogelijk.
De kans op een datalek geldt ook voor detacheerderclubs, maar die hebben over het algemeen wel de vrijheid. Bij Shell krijg je volgens mij nog altijd een device van Shell (iemand?), maar bij KLM of Transavia kun je gewoon je gang gaan met een apparaat van de werkgever. Er zal vast wel iets in het contract staan over "in het geval van een lek", maar productiedata blijven de meesten wel vanaf.

[ Voor 52% gewijzigd door Paprika op 15-07-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paprika schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Een headhunter doet al snel 20% van 'n jaarsalaris of meer als aanbrengbonus. In de teams waar ik werk verdient iedereen gemiddeld om en nabij de ton. Ik betwijfel dat zij zoveel kosten maken aan beheer. Zelfs bij massa recruitment zit je nog op 3 maandsalarissen en dat is dus al 10.000 euro voor het aanbrengen van iemand met een beetje werkervaring (junior-medior).

De support van duizend laptops type A zal in de regel per laptop een stuk goedkoper zijn dan de support van een handvol laptops type B.

Zelf zou ik als IT afdeling vooral geïnteresseerd zijn in 'de vraag achter de vraag'. Waarom wil iemand bv een Mac. Op mijn werk zou een Mac het echte werk niet echt makkelijker of beter maken, eerder lastiger. Iemand die toch een Mac zou willen, zou dat vooral uit gewoonte doen (gewend aan Mac) of uit een vorm van opschepperij/hip doen. Likken mij beide niet echt doorslaggevende argumenten.

Bij mijn werk overigens de keus tussen een fysiek grote variant en een fysiek kleine variant (makkelijker draagbaar). In het verleden één type vanwege de benodigde docking stations, maar tegenwoordig zijn het universele USB C aansluitingen waar verschillende laptops op kunnen. Vanwege beheer wel maar een beperkt aantal types, maar die worden dus niet meer in één keer allemaal vervangen. Verder voor thuis een beperkt budget waar je zelf voor thuis een monitor voor kunt kopen. Wil je een super luxe variant, dan betaal je de meerkosten zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Paprika schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:46:
Stuk voor stuk draaien ze software op de achtergrond om mee te 'luisteren'.
Oh daar heb ik zo'n bloedhekel aan.

Mijn vorige werkgever hield ook bij hoeveel regels code we elke week tikten :') Hele discussies over gehad, omdat ik soms met 10 regels code iets kon doen waar een collega 100 regels code voor nodig had. Wie heeft het dan beter gedaan?

Uiteindelijk begon ik mijn manager toen ook te narren door bijvoorbeeld een code formatter eroverheen te halen... toen dacht het systeem ineens dat ik heel veel code had veranderd >:)

Kansloos gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
downtime schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:45:
Je mist het punt volledig. Het gaat er om dat je het datalek bij de bron moet voorkomen. Als je het dicht gaat timmeren op de laptops ga je alleen maar zorgen dat mensen data gaan lekken door shit naar pastebin te uploaden. Door dit op een laptop dicht te zetten, maak je het probleem erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rubbergrover1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:50:
Zelf zou ik als IT afdeling vooral geïnteresseerd zijn in 'de vraag achter de vraag'. Waarom wil iemand bv een Mac. Op mijn werk zou een Mac het echte werk niet echt makkelijker of beter maken, eerder lastiger. Iemand die toch een Mac zou willen, zou dat vooral uit gewoonte doen (gewend aan Mac) of uit een vorm van opschepperij/hip doen. Likken mij beide niet echt doorslaggevende argumenten.
Ik gebruik als developer alleen maar Macs of Linux. Ik ontwikkel niet op Windows. Als dit binnen een bedrijf toch moet, zoeken ze maar iemand anders.

Heeft niks te maken met 'dik doen'; voor techneuten is Windows een kut-OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Lethalis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Oh daar heb ik zo'n bloedhekel aan.

Mijn vorige werkgever hield ook bij hoeveel regels code we elke week tikten :') Hele discussies over gehad, omdat ik soms met 10 regels code iets kon doen waar een collega 100 regels code voor nodig had. Wie heeft het dan beter gedaan?

Uiteindelijk begon ik mijn manager toen ook te narren door bijvoorbeeld een code formatter eroverheen te halen... toen dacht het systeem ineens dat ik heel veel code had veranderd >:)

Kansloos gedoe.
Zo extreem dan weer niet. Vooral anti-virus enzo. Wow overigens :+.
[...]

De support van duizend laptops type A zal in de regel per laptop een stuk goedkoper zijn dan de support van een handvol laptops type B.

In mijn geval betreft het dus een scenario waarbij een Mac gemeengoed is, alleen gaat het over het formaat. Ik kan mij voorstellen dat 1 op 1000 mensen een Macbook uitdelen nog lastig kan zijn. Overigens geldt dat ik ook dat wel heb gezien. Designers die als enige een Macbook kregen. Daardoor was de verhouding ongeveer ± 1:2000 over het hele bedrijf gezien. 1:150 binnen de Benelux.
Bij mijn werk overigens de keus tussen een fysiek grote variant en een fysiek kleine variant (makkelijker draagbaar). In het verleden één type vanwege de benodigde docking stations, maar tegenwoordig zijn het universele USB C aansluitingen waar verschillende laptops op kunnen. Vanwege beheer wel maar een beperkt aantal types, maar die worden dus niet meer in één keer allemaal vervangen. Verder voor thuis een beperkt budget waar je zelf voor thuis een monitor voor kunt kopen. Wil je een super luxe variant, dan betaal je de meerkosten zelf.
Die meerkosten zitten dan op die thuiswerk monitor? Daar is niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Er zal vast wel iets in het contract staan over "in het geval van een lek", maar productiedata blijven de meesten wel vanaf.
Ik zei het al eerder maar ik zorg als developer over het algemeen altijd dat ik niet (permanent) bij productiedata kan. Als ik er niet bij kan, kan ik het niet lekken. En voor mijn werk is toegang tot productiedata niet nodig. Wat wel nodig is, is dat ik alles kan installeren wat ik zelf nodig acht zonder 2 weken op toestemming te hoeven wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:50:
Hoe gaat 'ie om met refactorings waar het aantal regels dan netto negatief is? Crasht z'n excelsheetje dan? :D

Wat een kolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:52:
[...]
Ik gebruik als developer alleen maar Macs of Linux. Ik ontwikkel niet op Windows. Als dit binnen een bedrijf toch moet, zoeken ze maar iemand anders.

Ik denk dat dit op zal gaan voor alles behalve .NET en dan valt C++ nog te discussiëren voor zij die Visual C++ willen doen. Ik heb inderdaad nog nooit een frontend ontwikkelaar gelukkig zien worden van een Windows machine om een voorbeeld aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Hydra schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Het is geen gebrek aan kennis, maar meer het feit dat je het beheer niet onnodig lastig moet willen maken. Maar waarom zou ik iemand zijn zin geven die loopt te zeuren om een Macbook terwijl de hele organisatie gestandaardiseerd is op Windows ?

En natuurlijk hebben we wel enige basis kennis van Macbooks, maar niet in depth om complete troubleshooting te doen zoals we op Microsoft systemen wel kunnen doen.

Dus in jouw ogen moet iedere organisatie een dedicated Apple en Microsoft product specialist hebben omdat er toevallig één of twee personen een van de standaard afwijkend product willen gebruiken ??

Als werknemer moet je je conformeren aan het beleid dat is opgezet door de werkgever. Heb je daar geen zin in, ga je maar op zoek naar een andere werkgever :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik heb zelf overigens nog niet bij een bedrijf gezeten waarbij ik niet naar alle vrijheid zelf mijn gebruikte tools kon uitkiezen. Stuk voor stuk draaien ze software op de achtergrond om mee te 'luisteren'. Ik heb het wel een enkele keer gezien bij prospects. Dat iemand uit de ruimte vroeg wat ik gebruikte voor een bepaald doel en dat zij dat dan niet mochten draaien op hun machine. :p
Hangt misschien ook af van je functie/werk. Bij mijn werk zou de betere 'tegenvraag' van de werkgever zijn waar je die tools voor nodig zou hebben en waarvoor de standaard beschikbare tools niet goed zijn. Niet zozeer met een bestraffende toon, maar juist om te kijken of die set aan tools uitgebreid zou moeten worden.

Zelf maak ik het niet heel vaak mee dat bepaalde externe tools echt nodig zijn en niet (in een andere variant) beschikbaar zijn. Dat ligt uiteraard ook aan het soort werk.

[...]
De kans op een datalek geldt ook voor detacheerderclubs, maar die hebben over het algemeen wel de vrijheid. Bij Shell krijg je volgens mij nog altijd een device van Shell (iemand?), maar bij KLM of Transavia kun je gewoon je gang gaan met een apparaat van de werkgever. Er zal vast wel iets in het contract staan over "in het geval van een lek", maar productiedata blijven de meesten wel vanaf.
Wederom, hangt van je werk af. Ik heb het niet anders meegemaakt dan dat ik een laptop van de opdrachtgever kreeg. Je kon met je eigen laptop ook wel een deel van het vertrek op, maar dan kon je niet de 'eigen' applicaties van de opdrachtgever gebruiken.

Overigens werk ik wel dagelijks met productiedata, wellicht dat daarin ook een verschil zit. Daarbij blijft de mens uiteraard de zwakste schakel. Als ik zou willen, zou ik zo een uitdraai van alle klantgegevens kunnen maken. Om dat vervolgens van mijn werk laptop naar buiten te brengen is wat omslachtiger, maar zeker niet onmogelijk. Toch wil je als werkgever dan wel zo veel mogelijk voorkomen dat 'onhandige' werknemers onbewust de poort tot die data voor vreemden openzetten. Daarom vind ik het in mijn werk een goede beslissing dat de organisatie zo veel mogelijk de mogelijkheden om zelf aan de laptop te sleutelen heeft dichtgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:52:
[...]

Ging mij niet zozeer om of Mac, Linux of Windows beter is. Het ging mij er meer om dat als honderd mensen systeem A gebruiken en jij komt er aan dat je per se systeem B zou moeten hebben, dat de vraag dan is of het probleem wel in systeem A zit of misschien in jou als 'koppige' gebruiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:53
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:51:
[...]

Je mist het punt volledig. Het gaat er om dat je het datalek bij de bron moet voorkomen. Als je het dicht gaat timmeren op de laptops ga je alleen maar zorgen dat mensen data gaan lekken door shit naar pastebin te uploaden. Door dit op een laptop dicht te zetten, maak je het probleem erger.
Dit dus. Zit bij de bank nu, gelukkig wel root rechten op onze macbooks als devver, maar de "business" personeel die mag niets installeren op hun laptops. Wat krijg je dan? Mensen gaan JSON's proberen te formatten op random websites. Maar Notepad++ of een visual studio code installatie mag niet.

Of via google drive een zip sharen omdat het niet mag via Teams of per e-mail.

Ik heb een gruwelijk hekel aan bedrijven die gaan letten op de kosten als het gaat om gereedschap. Een macbook pro of een dergelijk laptop van 4000 is niet duur. Een automonteur werkt zelfs met gereedschap van >10k terwijl dat het drievoudige of zelfs viervoudige is van hun salaris.
Een bouwvakker werkt ook met professioneel gereedschap. Idem voor de loodgieter waarbij hun perstang alleen al 1500 euro kost.

Als het neerkomt op IT-ers dan wordt er altijd gelet op de centjes en worden mensen opgezadeld met inferieur hardware.
Ik was consultant en kreeg een gare Probook met een I5 van 3 jaar oud. Dockingstation die het niet deed onder Linux. Ondertussen genereerde ik wel 16k per maand voor de baas. Maar een nieuw laptopje zat er niet in, terwijl er note bene wel 5 tientjes van mijn generereerde omzet per maand werd afgetrokken.

Huidige klant ook. Kreeg ik een 6 jaar oude I7 uit de 3e generatie. Rete traag want die SSD was versleten door hun idiote audit policy write actie waarbij ieder netwerk pakket werd weggeschreven op de SSD. Om de 3 maanden waas het wel bij een collega raak dat die laptop niet meer ging booten vanwege bad secors op de SSD. Ging zo de shredder in.
Geen wifi/printer mogelijk want alles was voor Windows ingericht. Geen werkende Exchange koppeling voor Linux. Half intranet werkte niet.

Ging zelfs zo ver dat die leidinggevenden maar in plantenbakken stiekem zelfgebrachte routers gingen plaatsen zodat linux users alsnog op het wifi netwerk konden komen.

We kregen eindelijk nieuwe laptops, Probooks met met i5jes met Windows. Ik dacht ik geef het op. Ik ga maar devven op Windows. Ons project compilen onder Linux duurde 50 seconden. In Windows vanaf 12 minuten en dat liep ook nog eens op als je lang niet had herstart.

Na een hoop gezeik en gejank heeft de afdeling nieuwe macbook pro's gekregen met I9, 32GB en 1TB SSD. Met magic toetsenbord en mause en een port replicator. Met een extern support telefoonnummer Je hoort niemand meer erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Paprika schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat dit op zal gaan voor alles behalve .NET en dan valt C++ nog te discussiëren voor zij die Visual C++ willen doen. Ik heb inderdaad nog nooit een frontend ontwikkelaar gelukkig zien worden van een Windows machine om een voorbeeld aan te halen.
Bij bijvoorbeeld Bol.com heb je als dev de keuze tussen Windows en Mac en echt 90% van de devs zit op Macs. Bij ING krijg je in princiepe vanuit de ING een dichtgetimmerde Windows laptop maar die is zo onbruikbaar dat mensen of remote op een Linux bak werken, of eigen Macs gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 13:03
Als ik op te trage hardware moet werken, dan zoeken ze maar iemand anders. Voor 5000euro heb je een mega snelle pc en heel je bureau vol staan met beeldschermen. Als ze mij op een budget pc van 600euro willen laten werken met een monitor van 150euro. Dan betalen ze maar 10-15k recruitment kosten voor iemand anders die daar wel op wil werken. En ze betalen dan ook nog paar maandsalarissen inwerktijd voor die nieuwe werknemer, plus de winst die ze op je hadden (er vanuit gaande dat ze meteen de volgende dag al iemand hebben gevonden, wat in de praktijk niet het geval is).

Kosten van hardware zijn de totale kosten niet. Nog los gezien van je werkplezier en productiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rubbergrover1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:17:

Ging mij niet zozeer om of Mac, Linux of Windows beter is. Het ging mij er meer om dat als honderd mensen systeem A gebruiken en jij komt er aan dat je per se systeem B zou moeten hebben, dat de vraag dan is of het probleem wel in systeem A zit of misschien in jou als 'koppige' gebruiker.
En als je dan iedere keer blijft volhouden dat die persoon 'de enige' is, dan verandert er natuurlijk niks. Lekker makkelijk; hoef je geen ander OS te snappen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Bij bijvoorbeeld Bol.com heb je als dev de keuze tussen Windows en Mac en echt 90% van de devs zit op Macs. Bij ING krijg je in princiepe vanuit de ING een dichtgetimmerde Windows laptop maar die is zo onbruikbaar dat mensen of remote op een Linux bak werken, of eigen Macs gebruiken.
Dat laatste is vaak het resultaat van compleet dicht getimmerde laptops en computers. Leuk dat je op papier je veiligheid 100% op orde hebt, maar je krijgt dan wel dit soort fratsen.

Ik lees trouwens her en der dat als er Macbook of Linux machines ondersteunt worden naast Windows dat dit veel meer geld en tijd kost voor beheer. Maar volgens mij is dat ondertussen al zwaar achterhaald. Met zaken als Intune kun je vrij eenvoudig er voor waken dat je systeem aan je company regels voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:26:
Ik lees trouwens her en der dat als er Macbook of Linux machines ondersteunt worden naast Windows dat dit veel meer geld en tijd kost voor beheer. Maar volgens mij is dat ondertussen al zwaar achterhaald. Met zaken als Intune kun je vrij eenvoudig er voor waken dat je systeem aan je company regels voldoet.
Het is nooit een geld issue geweest, het is altijd een "ik wil niet" issue geweest waar met fictieve cijfers naar toe geredeneerd wordt. Je ziet niet voor niets dat bij kleine bedrijven die niet de schaal hebben om dedicated OS teams te hebben het altijd een non-issue is. Het is gewoon een kwestie van de juiste beheerders aannemen en de "Linux is moeilijk"-beheerders vragen een andere hobby te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
nextware schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:13:
Het is geen gebrek aan kennis, maar meer het feit dat je het beheer niet onnodig lastig moet willen maken. Maar waarom zou ik iemand zijn zin geven die loopt te zeuren om een Macbook terwijl de hele organisatie gestandaardiseerd is op Windows ?
Omdat jij als beheerder niet kan inschatten wat iemand nodig heeft. Die hele "je zit te zeuren" mentaliteit van werkplekbeheerders is te debiel voor woorden.

Ik werk als developer veel effectiever op een *nix machine dan op Windows. An sich maakt het weinig uit of dat MacOS of Linux is. Als een beheerder alleen Windows 'snapt',zijn de opties "up" of "out". Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:40:
[...]

Omdat jij als beheerder niet kan inschatten wat iemand nodig heeft. Die hele "je zit te zeuren" mentaliteit van werkplekbeheerders is te debiel voor woorden.

Ik werk als developer veel effectiever op een *nix machine dan op Windows. An sich maakt het weinig uit of dat MacOS of Linux is. Als een beheerder alleen Windows 'snapt',zijn de opties "up" of "out". Sorry.
Ik kan redelijk inschatten wat iemand nodig heeft voor zijn werk. En wij regelen ook dat iemand de apparatuur hiervoor krijgt (zoals ik al eerder aangaf). En wij zijn gestandaardiseerd op Microsoft systemen, dus geen Macbooks.

Dat jij als Apple fanboy persé een Macbook wil hebben om je werk te doen.. jouw probleem ! Als je werkgever aangeeft dat je je werk moet doen op een laptop uit het jaar Kruik met Windows 98 erop, dan heb je je er maar aan te conformeren. Als het dan langer duurt om je werk te doen is dat het probleem voor de werkgever.
En anders moet je op zoek gaan naar een werkgever die wel je zin geeft als je loopt te janken om een Macbook :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
nextware schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Als je werkgever aangeeft dat je je werk moet doen op een laptop uit het jaar Kruik met Windows 98 erop, dan heb je je er maar aan te conformeren. Als het dan langer duurt om je werk te doen is dat het probleem voor de werkgever.
Wordt het werk er leuker van op die manier? Iedere keer als ik met een servicedesk bel (webwinkel, ISP etc) krijg je direct een "sorry het systeem is traag" als je een specifiek verzoek hebt. Als je dan een grapje maakt over hoe hun werk leuker zou zijn als ze efficiënter te werk konden gaan met iets anders dan een Pentium D dan worden ze opeens heel vrolijk en open. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik zie diverse berichten langskomen over dat je langzamer gaat werken als je niet het beste van het beste hebt. Maar er is maar heel weinig werk waarbij de snelheid van een laptop of desktop (van maximaal 5 jaar oud) de productiesnelheid bepaald. De tijd die nodig is om te denken en te typen is veel meer. Ongeacht of dat nu tekst in een Word document is, het bedenken van Excel formules of het schrijven van code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Paprika schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Wordt het werk er leuker van op die manier? Iedere keer als ik met een servicedesk bel (webwinkel, ISP etc) krijg je direct een "sorry het systeem is traag" als je een specifiek verzoek hebt. Als je dan een grapje maakt over hoe hun werk leuker zou zijn als ze efficiënter te werk konden gaan met iets anders dan een Pentium D dan worden ze opeens heel vrolijk en open. :X
Mijn opmerking is natuurlijk wel overtrokken.
Maar het gaat mij om het punt dat een werkgever bepaald op wat voor apparatuur je werk moet doen. Wij hebben, toen het project begon om een nieuwe werkplek te realiseren, ook uitgebreid onderzoek gedaan op welke systemen onze werkplek het beste tot zijn recht komt. Uit dat onderzoek is gekomen dat dit is op Surface Laptop 3 / 4 systemen voor kantoor medewerkers en Dell Optiplex 3080 desktops in de fabrieken.

En als iemand meldt dat zijn / haar laptop of desktop traag is wordt er echt wel onderzocht wat de oorzaak is van deze traagheid. Die wordt echt niet afgewimpeld met "het algemene systeem is traag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Frame164 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:55:
Ik zie diverse berichten langskomen over dat je langzamer gaat werken als je niet het beste van het beste hebt. Maar er is maar heel weinig werk waarbij de snelheid van een laptop of desktop (van maximaal 5 jaar oud) de productiesnelheid bepaald. De tijd die nodig is om te denken en te typen is veel meer. Ongeacht of dat nu tekst in een Word document is, het bedenken van Excel formules of het schrijven van code.
On-premise software draaien die normaal horizontaal geschaald draait in productie om maar even een voorbeeld te noemen. Als je dan een demo moet doen is het best wel handig (ook voor je pitch) als het er een beetje vloeiend aantoe gaat i.p.v. dat ieder scherm vooraf gaat aan een wit scherm van meerdere seconden. Uiteraard geldt dat een high-end laptop van 5 jaar geleden nog altijd niet verkeerd hoeft te zijn. Een snelle i7 met 4 cores en 32GB RAM is vandaag de dag absoluut geen straf. Toch heb ik vaak genoeg gezien dat de niet-IT bakjes (denk kleine Dell laptops met een i3) toch al snel erg traag worden als je Excel opent en deze tegen Power BI een query moet draaien, terwijl er een hybrid schijf in zit (dus niet eens volledig SSD) die door zijn cache is gevlogen door de Anti Virus die een scan zit te doen.
nextware schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Mijn opmerking is natuurlijk wel overtrokken.
Maar het gaat mij om het punt dat een werkgever bepaald op wat voor apparatuur je werk moet doen. Wij hebben, toen het project begon om een nieuwe werkplek te realiseren, ook uitgebreid onderzoek gedaan op welke systemen onze werkplek het beste tot zijn recht komt. Uit dat onderzoek is gekomen dat dit is op Surface Laptop 3 / 4 systemen voor kantoor medewerkers en Dell Optiplex 3080 desktops in de fabrieken.

En als iemand meldt dat zijn / haar laptop of desktop traag is wordt er echt wel onderzocht wat de oorzaak is van deze traagheid. Die wordt echt niet afgewimpeld met "het algemene systeem is traag".
Ik denk dat je met een Surface Laptop sowieso al bovengemiddeld goede apparatuur levert aan je medewerkers. Toch kennen we allemaal wel het voorbeeld dat je ergens binnenkomt (veelal buiten de IT sector) en dat je medelijden krijgt met de persoon achter de balie.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 15-07-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Ik kan redelijk inschatten wat iemand nodig heeft voor zijn werk. En wij regelen ook dat iemand de apparatuur hiervoor krijgt (zoals ik al eerder aangaf). En wij zijn gestandaardiseerd op Microsoft systemen, dus geen Macbooks.

Dat jij als Apple fanboy persé een Macbook wil hebben om je werk te doen.. jouw probleem ! Als je werkgever aangeeft dat je je werk moet doen op een laptop uit het jaar Kruik met Windows 98 erop, dan heb je je er maar aan te conformeren. Als het dan langer duurt om je werk te doen is dat het probleem voor de werkgever.
En anders moet je op zoek gaan naar een werkgever die wel je zin geeft als je loopt te janken om een Macbook :w
Ik heb de echte werkplekbeheerder gevonden!

Man, is dat nu echt nodig om met fanboy en dat soort termen te gaan smijten? Ik type dit op en Mac en gebruik net zo lief Linux, maar op Windows kan ik (en met mij vele andere developers) gewoon niks. Zo raar is het dan toch niet dat je een andere voorkeur hebt?
Ik kan redelijk inschatten wat iemand nodig heeft voor zijn werk.
Ik waag dit ernstig te betwijfelen gezien je "Windows of niets" mentaliteit.

En om weer wat meer on topic te gaan: ik heb gelukkig volledig vrije keuze. Daar komt nog eens bij dat wij holacratisch werken waardoor ik nergens toestemming of verantwoording hoef te vragen voor aankopen onder de 5000,- Hier zie je dus een keur aan verschillende modellen. Ruwweg de helft gaat voor een Mac, de andere helft voor Linux (veel Lenovo's) en de kruimels zijn voor wat Windows gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Tjoekie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Man, is dat nu echt nodig om met fanboy en dat soort termen te gaan smijten?

de kruimels zijn voor wat Windows gebruikers.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Tjoekie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:07:
[...]

[...]

Ik waag dit ernstig te betwijfelen gezien je "Windows of niets" mentaliteit.

En om weer wat meer on topic te gaan: ik heb gelukkig volledig vrije keuze. Daar komt nog eens bij dat wij holacratisch werken waardoor ik nergens toestemming of verantwoording hoef te vragen voor aankopen onder de 5000,- Hier zie je dus een keur aan verschillende modellen. Ruwweg de helft gaat voor een Mac, de andere helft voor Linux (veel Lenovo's) en de kruimels zijn voor wat Windows gebruikers.
Gelukkig wijst de ervaring anders uit.. En gelukkig ben ik geen werkplekbeheerder meer :)

Maar ik reageer met die fanboy opmerking vooral op de "debiele werkplekbeheerders houding" die wordt gemaakt. En uit de opmerkingen van deze gebruiker wijst er alles op dat hij Mac / Linux apparatuur prefereert voor zijn werkzaamheden.

Maar goed.. iedereen heeft recht op zijn / haar mening. En dat is mijn ongezouten mening :)
... en de kruimels zijn voor wat Windows gebruikers.
Hier zal ik maar even niet op reageren :+

[ Voor 22% gewijzigd door nextware op 15-07-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
????

Kruimels als in: de laatste 0,5% als je alle Mac en Linux users bij elkaar hebt opgeteld... Hier zit niet een waardeoordeel in wat betreft Windows of iets dergelijks. Was alleen om aan te geven hoe ondervertegenwoordigd dat OS binnen onze organisatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Tjoekie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:17:
[...]

????

Kruimels als in: de laatste 0,5% als je alle Mac en Linux users bij elkaar hebt opgeteld... Hier zit niet een waardeoordeel in wat betreft Windows of iets dergelijks. Was alleen om aan te geven hoe ondervertegenwoordigd dat OS binnen onze organisatie is.
Ik had het inderdaad fout gelezen. Overigens wel een verfrissende bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Frame164 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:55:
Het gaat helemaal niet om de CPU van de laptop. Het gaat vooral om het OS, en hoe dat ding ingerich tis verder. De ING laptops bijvoorbeeld zijn kwa specs prima maar toch retetraag, waarschijnlijk om wat er allemaal standaard op geinstallleerd staat. Een standaard maandag is 15 minuten lang opstarten, dan erachter komen dat er een update is, deze installeeren, en dan weer 15 minuten opstarten. Oftewel voordat je maandag aan de gang gaat, ben je een uur verder. Ik zat daar toen voor een uurtarief van 100 per uur, maal 40 weken is dat zo'n 4k per jaar alleen daar al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat jij als Apple fanboy persé een Macbook wil hebben om je werk te doen.. jouw probleem !
Aangezien ik niet op Windows werk is dat niet mijn probleem maar het probleem van de desbetreffende werkgever/klant. En die gaat op den duur als 'ie de goeie developers niet kan houden omdat ze de houding van de werkplekbeheerders niet trekken, daar gewoon heel erg jouw probleem van maken. Ik kan namelijk prima uitleggen aan een manager waarom Windows niet werkt (vooral compatibliteitsissues). Dus die discussie win ik linksom of rechtsom wel. En die ga ik niet met een "Windows of niets" beheerder aan uberhaupt.

Die hele 'fanboy' houding van je is typisch voor de gemiddelde werkplekbeheerder: te lui om goed te zijn in z'n vak en alles zien als het probleem van een ander. Terwijl je juist 100% in een faciliterende rol zit. Ga je schamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 15-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Die hele 'fanboy' houding van je is typisch voor de gemiddelde werkplekbeheerder: te lui om goed te zijn in z'n vak en alles zien als het probleem van een ander. Terwijl je juist 100% in een faciliterende rol zit. Ga je schamen.
Wat je wil jongen.. Als jij persé een Macbook voor je werk wil, veel succes. Maar ga je mening er aub niet doorduwen om iedereen te overtuigen dat er van het beleid van werkgevers afgeweken moet worden. En ik schaam me zeker niet om het beleid dat mijn werkgever heeft bepaald te volgen. Als mijn werkgever op een moment naar me toekomt en tegen mij verteld dat hij graag wil dat bepaalde collega's / afdelingen gebruik moeten gaan maken van Mac / Linux apparatuur ben ik de laatste die daar dwars voor gaat liggen.

Maar succes verder. Ik stop met deze discussie :)

[ Voor 38% gewijzigd door nextware op 15-07-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Jein (ja en nee :P ).

De Apple vs Microsoft discussie bemoei ik mij even niet mee, want ik werk net zo lief op een goede Windows machine (daar geef ik je dus deels gelijk in).

Maar dan wel een goede Windows machine :P Als het een traag rotding is, dan ben ik ook weg hoor.

En ik ben altijd al een NT "fanboy" geweest, dus begin niet over Windows 98 :r :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:34
nextware schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:55:
[...]
Maar het gaat mij om het punt dat een werkgever bepaald op wat voor apparatuur je werk moet doen.
Hangt allemaal heel erg af wat voor organisatie en wat deze wil uitstralen qua werkgeverschap. Voor een jong en 'fris' bedrijf is een dergelijke houding wel dé manier om vandaag de dag moeilijk nieuwe mensen (personeel) aan te trekken. Ik bedoel als er over zoiets kleins al zo'n punt wordt gemaakt waar is een organisatie dan nog meer niet flexibel in?

Maar nogmaals, ligt aan de organisatie: een verzekeringsmaatschappij is wat anders dan een Adyen / Booking.com / [vul hier hippe club in].

En uiteraard, wie betaald die bepaald, maar ik zou ten alle tijden daar waar mogelijk mijn mensen zelf laten kiezen waarmee ze het liefst werken. Als dat het plezier in het werk vergroot, dan is dat relatief goedkoop te regelen.

Context: ik werk momenteel voor een internationale club met 14k aan medewerkers. Laptop / pc regelen doe je zelf maar: budget USD 2500,-. Alles werkt via cloud oplossingen (Office 365 / Box / Confluence / Slack / Zoom etc.) er is dus dan ook geen enkele reden bij ons om voor 1 platform te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 15-07-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
renegrunn schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Context: ik werk momenteel voor een internationale club met 14k aan medewerkers. Laptop / pc regelen doe je zelf maar: budget USD 2500,-. Alles werkt via cloud oplossingen (Office 365 / Box / Confluence / Slack / Zoom etc.) er is dus dan ook geen enkele reden bij ons om voor 1 platform te kiezen.
Dat is wel een dingetje natuurlijk :) Ook iets waar de gemiddelde systeembeheerder zich waarschijnlijk bedreigd door voelt (dat alles in de cloud zit en niet meer in eigen beheer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
renegrunn schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Ik bedoel als er over zoiets kleins al zo'n punt wordt gemaakt waar is een organisatie dan nog meer niet flexibel in?
Soms is het niet eens de organisatie, maar denkt de IT beheerafdeling alleen maar dat ze God zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:34
Lethalis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Dat is wel een dingetje natuurlijk :) Ook iets waar de gemiddelde systeembeheerder zich waarschijnlijk bedreigd door voelt (dat alles in de cloud zit en niet meer in eigen beheer).
Dat is wellicht zo, maar tegelijkertijd heb ik hen in andere rollen zien stappen om de 'nieuwe organisatie' te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:56:
[...]

Hoe gaat 'ie om met refactorings waar het aantal regels dan netto negatief is? Crasht z'n excelsheetje dan? :D

Wat een kolder.
Ja het sloeg helemaal nergens op.

Dan te bedenken dat de manager zelf een (weliswaar omhooggevallen) developer was.

Heeft ook een belangrijk project verkloot door in het begin zich bij het formuleren van de use cases erg druk te maken om de poppetjes in zijn UML case diagram, in plaats van gewoon simpel op te schrijven welke scenario's er zijn en zich echt te focussen op de inhoud.

Ach ja.

Hij kwam zelf uit de UK en hield er sowieso - voor de gemiddelde Nederlander - rare ideeën op na ("waar ga jij om 5 uur naartoe?", "work hard, party zuip hard").

Die ervaring heeft er wel toe geleid dat ik liever niet voor een internationaal bedrijf werk. Mijn Engels is er destijds wel enorm op vooruit gegaan, maar voor de rest kon ik hem wel schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:10:
Als je daarin niet mee gaat met de tijd ga je als werkplekbeheerder sowieso op den duur steeds lastiger aan een baan komen. Natuurlijk blijven er altijd bedrijven met een verouderde houding maar dat worden er wel steeds minder dus je solliciteert met steeds meer concurrenten.

Pagina: 1 2 Laatste