.url files openen als txt files ipv url na verwijderen Edge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Hola.
Ik heb oprecht een vraag want ben eigenlijk vrij boos dat vrije keuze niet meer mogelijk is in deze context.
Wat heeft die rechtzaak tegen het forceren van Internet Explorer toen der tijd nu echt opgeleverd?
In dit geval Edge die zelfs opent als je net onder het kruisje klikt in een Window.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3b1cumcIo8od6Yi-61nhYB7eCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPDHp72VGbrbLatFc9kAx1Ii.png?f=user_large

Komt een beetje over als dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hK_0_-qkV6ATLvtBGO03TcyGb_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkLrq3W6zvSew5iNJhTuUM2G.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb via powershell edge verwijderd op deze manier:
cd %PROGRAMFILES(X86)%\Microsoft\Edge\Application\<version-nr>\Installer
./setup --uninstall --force-uninstall --system-level

Alles leek goed. Maar als ik nu een .url open. Word dat als text file geopend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBv6eY7bFWTvFdMLC2SLu8bSTJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p5oIbztgK0JMH1aL0bNlnZFB.png?f=user_large

Chrome weergeeft in plain text:
code:
1
2
3
4
5
[{000214A0-0000-0000-C000-000000000046}]
Prop3=19,2
[InternetShortcut]
IDList=
URL=http://relais-b.iot.home/

Bij het klikken op een shortcut verwacht je dat de browser dit opent als url en niet als file.
Dit heeft voorheen ook altijd gewerkt.
Weet iemand zo hoe ik ervoor kan zorgen dat een shortcut file weer geopend word op de juiste manier?

Dit heeft ook niet gewerkt:
  • Ik heb de default browser opnieuw ingesteld.
  • Ik ben naar een andere browser als firefox gegaan.
  • Terug naar chrome ook niet.
Edge geinstalleerd laten is geen optie.

ps:
- Hoe krijg je die share with skype weg uit het context menu?
- Hoe kon je in BB ookalweer een code tag stylen?
- super fijn dat je tegenwoordig images kan uploaden hier, die niet verdwijnen over tijd (hoop ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Core2016 op 12-07-2021 21:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Alle drie het eerste zoekresultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
Dank echter lijkt na het verwijderen van Edge dit ook niet te werken.
De .url kent chrome als app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idWD7SOYuW2KCzyPIs8N5q1V1do=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bg993cA60UNyZghywQb7k5RR.png?f=user_large
Opvallend is dat nu bij de selectie een huisje met 'internet browser staat'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9E2a0exXYoCf1BKj13yM2h0vxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dvZfynVmUVSlOCIct0eUl9iF.png?f=user_large

Door de default browser naar iets anders te veranderen en terug zou het probleem moeten verhelpen maar dat doet het ook niet.

Inmiddels in een verse windowxs 10 VM het zelfde probleem ondervonden.
Slepen van de url naar de browser opent wel de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:02
Ik denk dat door het verwijderen van edge de registeringangen die de extensie .url naar het juiste bestandstype en uiteindelijk mime-type mappen zijn verwijderd. Ik weet niet of dat eenvoudig te herstellen is zonder edge opnieuw te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Laat ik beginnen met de olifant in de kamer:
Edge geinstalleerd laten is geen optie.
Waarom niet? bij het instellen van je default browser zal die voor het overgrote deel van de links die je aanklikt worden gebruikt (met uitzondering van links die je via de zoek-functie van het OS vind, en dat is te omzeilen door niet vanuit Start of die rare zoekbalk op je taakbalk te zoeken naar internet-links.

offtopic:
Het was indertijd geen rechtzaak tegen IE, maar een anti-trust uitspraak, met als resultaat een browser-keuzescherm. En als gevolg dat het marktaandeel IE hard inzakte. Eerst in het voordeel van Firefox, en daarna in het voordeel van Chrome...
En dan mag je je nu afvragen of we daar beter van geworden zijn: Google die nu in staat is om de rest van de browsermarkt op te leggen hoe het internet zou moeten werken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
Dus de feature werkt niet zoals het zou moeten. Ik heb een browser geinstalleerd. En nu werk je toch met 2 browsers. Daarom gaat dit niet gebeuren. Voorheen was dit nooit een probleem nu wel.
Ik installeer chrome. Deploy dat naar alle systemen hier en wil dat overal chrome draait. En niet Edge.
Ik ga eens verder zoeken.
Feit is dat dit tot voorheen goed heeft gewerkt.
En nu ineens krijg je deze taferelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 13:06
En wat gebeurt er als een site niet goed laadt/functioneert in Chrome?

Heb mettertijd geleerd om mijn gebruikers niets op te dringen maar ze zelf te laten kiezen. En ook geleerd dat sommige sites beter werken Browser A en andere in Browser B.

Kun je mij vertellen waarom Edge er af MOET?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Windows 10 is vanaf het eerste moment al met twee browsers uitgerold (IE en Edge)... en IE is standaard onderdeel van Windows sinds 1995. Een andere browser is altijd optioneel geweest, en eigenlijk is er pas sinds Edge een optie om een MS-browser uit je OS te verwijderen (en dat niet eens 'netjes' via een uninstall-optie, maar alleen middels een lelijke PS-hack.

Ik sluit me dus aan bij de vraag van @bregweb in de post hierboven...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
Omdat Ik niet wil dat als ik op dat vraagtekentje klik. Edge geopend word.
Als ik op meer info van die windows lockscreen afbeelding klik, niet edge geopend word.
Als ik een file open die met een browser geopend word, niet edge geopend word.
En nog wel wat andere links vanuit apps die stug edge openen terwijl chrome de default browser is hier.

Ik gebruik Chrome, en heb daar GPOs voor draaien. Alle systemen zijn het zelfde.
Ik wil geen edge. ook niet perongeluk of omdat een default setting toch edge forceert ookal is chrome de default. Niet een keer edge. Dat wil ik.

Kortom de vraag. Hoe krijg ik het weer zo dat zonder edge ook die url files openen.
Bij de vorige versie, voor deze 20h1 update lukte dat wel. Bij deze laatste update is dit gezijk begonnen.

[ Voor 50% gewijzigd door Core2016 op 21-07-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
Nee ook dat werkt helaas niet. Voorheen kon je nog via het oude 'control' deze settings aanpassen. Maar na de laatste update opent het de nieuwe ui en daar is alles mapped naar chrome.

Als je internet explorer hebt geinstalleerd werkt het nog wel. Zonder IE werkt het niet meer.
Als je veranderd naar een andere default browser en weer terug naar chrome werkt het ook niet.
Als je edge opnieuw installeert werkt het wel, ook een andere default browser. De url files kunnen weer worden geopend.
Als je edge op de eerder aangegeven manier verwijdert dan werkt het niet meer.

Wat is het probleem hier? Ergens moet windows ook zonder edge dit snappen.
Ik dacht het initeel ook te zien in een mime map. Zoals iis werkt bijvoorbeeld. Maar niet echt iets over te vinden.

Ik wil zelf kunnen bepalen naar het aanschaffen van een licentie welke browser gebruikt word. Dit is raar. Toch bedankt.

[ Voor 38% gewijzigd door Core2016 op 12-11-2021 16:02 ]

Pagina: 1