Ik zou geen 10 kW buitenunit doen en daar drie kamers op aan sluiten. Dat gaat veels te veel pendelen (aan uit aan uit). Daarnaast heb je ook kans, dat als je maar 1 kamer wilt koelen, hij niet eens aan springt, omdat hij z'n energie niet kwijt kan.
Check dus zelf even de specs van de binnenunits (min en max vermogen) en leg die naast de buitenunit neer. Als het max vermogen van de binnenunit onder het min vermogen van de buitenunit ligt, heb je sowieso een probleem. Dan slaat ie bij enkel gebruik van de binnenunit namelijk niet aan.
Als het min vermogen van de binnenunit lager is dan het min vermogen van de buitenunit, dan gaat ie pendelen.
Als het min vermogen van de binnenunit gelijk of hoger is dan de buitenunit, dan zal ie constant blijven werken.
Aan de andere kant, check ook de max waarden. Niks is zo vervelend dat als je alle ruimtes tegelijkertijd wilt koelen, je onvoldoende vermogen hebt. Ga echter wel na, hoe groot je de kans acht om alles tegelijkertijd aan te hebben!
Zelf heb ik de volgende opstelling op zolder (twee slaapkamers)
4,0 kW buitenunit (min 1,4 kW - nom 4,0 kW - max 4,4 kW)
2x 2,0 kW binnen unit (min 0,5 kW - nom 2,0 kW - max 3,0 kW)
Beide kunnen net niet op de minimale stand draaien, dan slaat ie af omdat er onvoldoende (koel)vermogen wordt gevraagd. Gebeurd eigenlijk zelden, aangezien een van de kinderen graag met de deur open slaapt (en de kou dus ook de overloop in gaat, waar tevens het trapgat zit).
Ook kunnen ze beide niet op de maximale stand draaien, maar er zit wel een turbo op die op beide units tegelijkertijd kan. Binnen een minuut voel je al dat de kamers echt een stuk koeler zijn geworden! Ook daar heb ik dus geen problemen.
Voor de woonkamer en (ouder)slaapkamer hebben we de volgende opstelling:
5,0 kW buitenunit (min 1,7 kW - nom 5,0 kW - max 5,6 kW)
2,0 kW binnenunit op de slaapkamer (min 0,5 kW - nom 2,0 kW - max 3,0 kW)
3,4 kW binnenunit in de woonkamer (min 0,9 kW - nom 3,4 kW - max 3,9 kW)
Als ik het opnieuw zou moeten doen, dan zou ik hier wellicht een andere keuze maken. De woonkamer en (ouder)slaapkamer staan eigenlijk nooit tegelijkertijd aan (of we zitten beneden, of we gaan naar bed). Op de slaapkamer merk je dus dat het wat sneller gaat pendelen. Gelukkig niet storend, maar je merkt wel dat hij wat vaker aan uit gaat, nadat hij de kamer gekoeld heeft. Prettiger is, wanneer er een constante flow van koelere lucht is. In de woonkamer hebben we eigenlijk nooit problemen, die koelt gewoon lekker door, zonder te pendelen. Maar daar is de inhoud ook wel wat groter en hebben we een glazen pui van 5 meter breed op het zuid westen. Als daar de zon op schijnt (hoeft niet eens fel te zijn) dan voel je het huis gewoon opwarmen. Afgelopen dagen, zonder al te veel zon, is het bij ons al ruim 27 graden (!!!). Dat is namelijk de keerzijde van een goed geïsoleerd huis, warmte komt goed binnen, blijft hangen en krijg je er eigenlijk niet uit (tenzij de airco aangaat).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen