Airco offerte check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 14:57
Ik heb nu een airco offerte liggen waarvan ik zelf het idee had dat het een redelijke prijs is, maar ik heb eerlijk gezegd hier niet echt veel kennis van. Wel vind ik het erg lastig om partijen te vinden die überhaupt kunnen/willen reageren als ik een offerte vraag voor een nieuwbouw woning.

Hier de situatie.
Oplevering in december van een nieuwbouw woning. Airco in woonkamer, kantoor, 2 slaapkamers en een zolder.

Offerte bestaat uit 2 buitenunits:

Woonkamer:
Mitsubishi Heavy SRC/SRK50ZS-W

Zolder/slaapkamer1/slaapkamer2/kantoor
Mitsubishi Heavy SCM100ZM-S
SRK35ZS-W
3xSRK25ZS-W

Totale kosten: €9450
Leveren, monteren, aansluiten, etc.
Daarbij komen ze dan ook op de nieuwbouw locatie kijken of er nog zaken van te voren gedaan kunnen worden zodat de dingen mooi weggewerkt worden.

Is dit een beetje een nette prijs?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:33
Heb je ook verwarming in je nieuwbouw woning? Of is dit in plaats van verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:23
Heb je in een nieuwbouwwoning zoveel koelvermogen nodig? Ik hou de bovenverdiepingen koud en warm met 2x 1,5 en 1x 2,0 kW met een schuindak op zuid oost en bouwjaar 2002.

Lijkt mij wel erg veel. Heb je beneden per se airco nodig? Die blijft over het algemeen al wel wat koel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 18:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoeveel offertes heb je opgevraagd? Staar je niet blind op 1 offerte dat maakt vergelijken erg lastig. FYI. Ik heb een Daikin triplesplit installatie laten plaatsen in november 2020. Deze kostte mij 6400,- inclusief alle boringen en installatie maar wel met wat voorwerk van mijn kant.

Ik heb zelf een verlaagd plafond weg moeten breken en zelf de meterkast laten uitbreiden met een extra groep speciaal voor de airco.

De goedkoopste offerte was 6100,- met een minder merk, de duurste 13500,- euro die bijna meteen 2000,- euro zakte toen ik vertelde dat hij veels te duur was.

Uiteindelijk dus uitgekomen op 6400,-

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:56
Een 10kW multisplit voor vier kamers in een nieuwbouwhuis is echt te bizar voor woorden en onnodig veel vermogen! En ik weet niet hoe groot je woonkamer is, maar een 5kW is daar waarschijnlijk ook veel teveel. Ik zou vooral je advies hier inwinnen en vooral ook veel lezen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Een 10kW buitenunit drijft ook de prijs op, want worden er veel minder van verkocht dus duurder. Ik zou je slaapkamers/kantoor aansluiten op iets van 2x 4kW duosplits. Stuk efficiënter ook.

[ Voor 24% gewijzigd door GermanPivo op 12-07-2021 15:30 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 14:57
Bedankt voor de antwoorden! Het is primair voor koeling want er is een l/w warmtepomp.
We hebben nu ook een jong huis uit 2018, en die houden we niet koel. 2 jonge kinderen en een hond die graag constant heen en weer lopen.

De punten op de vermogens en multiplier splitsen heb ik hem nu gevraagd. Hij is morgen op locatie.

Ik heb meerdere offertes aangevraagd, maar weinig reactie. De andere die ik gekregen heb is gelijkwaardig qua prijs, maar minder vermogen, en dan won deze vanwege prettige ervaring die mijn schoonouders hadden met de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Ik heb in mei een multisplit laten installeren met 1 buitenunit en een 5KW model voor de woonkamer en 2KW model voor de slaapkamer van samsung voor totaal 3600 euro inclusief al het materiaal en installatie. Als ik dan zie wat jij allemaal nodig hebt kwa sterkte dan is 9500 denk ik geen gekke prijs nee.

Voor mij overigens nooit meer Mitsusbishi, die had ik hiervoor een single unit maar die begon al na 2 jaar ligt te ratelen en na 5 jaar uiteindelijk vervangen en was die echt ook wel op.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:23
@Azzmodan ik zou toch een keer het bovengenoemde topic bezoeken. Natuurlijk gaat een aircoboer zeggen dat je deze vermogens nodig hebt. Die gaan voor gemak, ze hebben geen zin om het risico te lopen dat een woning niet koud wordt.

Echter jij hebt straks last van een buitenunit die aan en uit gaat omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:56
Ik raad het af, maar indien je toch bij één multisplit blijft, dan is het minimale wat je zou moeten doen de SCM100 buitenunit vervangen door een SCM71. Op de SCM71 kunnen ook 4 binnenunits worden aangesloten en de buitenunit heeft een maximale aansluitbare capaciteit, dus vermogen van de binnenunits bij elkaar opgeteld, van 12.5 kW. Dat gaat dus al perfect met 3x 2.5 + 1x 3.5.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou geen 10 kW buitenunit doen en daar drie kamers op aan sluiten. Dat gaat veels te veel pendelen (aan uit aan uit). Daarnaast heb je ook kans, dat als je maar 1 kamer wilt koelen, hij niet eens aan springt, omdat hij z'n energie niet kwijt kan.

Check dus zelf even de specs van de binnenunits (min en max vermogen) en leg die naast de buitenunit neer. Als het max vermogen van de binnenunit onder het min vermogen van de buitenunit ligt, heb je sowieso een probleem. Dan slaat ie bij enkel gebruik van de binnenunit namelijk niet aan.
Als het min vermogen van de binnenunit lager is dan het min vermogen van de buitenunit, dan gaat ie pendelen.
Als het min vermogen van de binnenunit gelijk of hoger is dan de buitenunit, dan zal ie constant blijven werken.

Aan de andere kant, check ook de max waarden. Niks is zo vervelend dat als je alle ruimtes tegelijkertijd wilt koelen, je onvoldoende vermogen hebt. Ga echter wel na, hoe groot je de kans acht om alles tegelijkertijd aan te hebben!

Zelf heb ik de volgende opstelling op zolder (twee slaapkamers)
4,0 kW buitenunit (min 1,4 kW - nom 4,0 kW - max 4,4 kW)
2x 2,0 kW binnen unit (min 0,5 kW - nom 2,0 kW - max 3,0 kW)
Beide kunnen net niet op de minimale stand draaien, dan slaat ie af omdat er onvoldoende (koel)vermogen wordt gevraagd. Gebeurd eigenlijk zelden, aangezien een van de kinderen graag met de deur open slaapt (en de kou dus ook de overloop in gaat, waar tevens het trapgat zit).
Ook kunnen ze beide niet op de maximale stand draaien, maar er zit wel een turbo op die op beide units tegelijkertijd kan. Binnen een minuut voel je al dat de kamers echt een stuk koeler zijn geworden! Ook daar heb ik dus geen problemen.

Voor de woonkamer en (ouder)slaapkamer hebben we de volgende opstelling:
5,0 kW buitenunit (min 1,7 kW - nom 5,0 kW - max 5,6 kW)
2,0 kW binnenunit op de slaapkamer (min 0,5 kW - nom 2,0 kW - max 3,0 kW)
3,4 kW binnenunit in de woonkamer (min 0,9 kW - nom 3,4 kW - max 3,9 kW)
Als ik het opnieuw zou moeten doen, dan zou ik hier wellicht een andere keuze maken. De woonkamer en (ouder)slaapkamer staan eigenlijk nooit tegelijkertijd aan (of we zitten beneden, of we gaan naar bed). Op de slaapkamer merk je dus dat het wat sneller gaat pendelen. Gelukkig niet storend, maar je merkt wel dat hij wat vaker aan uit gaat, nadat hij de kamer gekoeld heeft. Prettiger is, wanneer er een constante flow van koelere lucht is. In de woonkamer hebben we eigenlijk nooit problemen, die koelt gewoon lekker door, zonder te pendelen. Maar daar is de inhoud ook wel wat groter en hebben we een glazen pui van 5 meter breed op het zuid westen. Als daar de zon op schijnt (hoeft niet eens fel te zijn) dan voel je het huis gewoon opwarmen. Afgelopen dagen, zonder al te veel zon, is het bij ons al ruim 27 graden (!!!). Dat is namelijk de keerzijde van een goed geïsoleerd huis, warmte komt goed binnen, blijft hangen en krijg je er eigenlijk niet uit (tenzij de airco aangaat).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:55

Theo

moederbord

Je hebt een nieuwbouwwoning. Deze kun je verwarmen en koelen met nog geen 100 watt per graad. In de winter (als het buiten 20 graden kouder is dan binnen) kun je met 2.000 watt continu je huis warm houden. Met hetzelfde koelvermogen kun je dus ook je huis 20 graden koeler maken (mits geen zoninstarling, en mits geen opwarming in huis door personen en apparaten).

Stel je bent continu met 3 personen in huis; die genereren zo'n 400 watt aan warmte. Je koelkast, router, tv, enz genereren ook 200 watt waarmee je dus 600 watt aan warmte moet afvoeren, plus de zoninstraling. Met de aanname dat je iets van zonwering hebt voor de grote ramen zal je max 1 kW aan zoninstraling hebben waarmee je dus 1.6 kW aan warmtegeneratie in huis hebt. Dan kun je met 3.6 kW aan koelvermogen het huis dus alsnog bijna 20 graden koeler houden dan buiten. Die 10 kW is echt heel erg overdreven hiervoor; helemaal omdat groter (koel)vermogen ook een groter (financieel)vermogen vereist.

Ter referentie; ik heb op de benedenverdieping (huiskamer en open keuken = 55m2) een 3.5 kW unit hangen die altijd op ECO modus staat (=max 70% vermogen, dus effectief 2.5 kW), en deze houdt de gehele benedeverdieping koel. Op de slaapkamer hangt een 2 kW unit die ook altijd op ECO staat (effectief dus maar 1.5 kW), en deze hoeft amper iets te doen om de ruimte koel te houden.

Dus alleen als je je woning wil transformeren in een koelkast (wat handig is, dan kan de melk gewoon op tafel blijven staan en kan de stekker uit de koelkast :p )zul je 10 kW nodig hebben. Anders is een lager vermogen echt heel er aan te raden; dat kost ook een lager vermogen in aanschaf :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Azzmodan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:18:
Is dit een beetje een nette prijs?
Het is niet een hele scherpe prijs, maar er is best wat krapte in de markt, dus dan zie je dat de complexere installaties vaak net wat duurder uitvallen. Meestal zie je prijzen voor een single unit zo ergens vanaf €1000-€2000. Een multisplit is iets duurder, maar de rest van het werk blijft wel gelijk, dan zit je niet heel voordelig.

Belangrijkste vraag is, hoeveel m2 woonruimte en hoeveel m2 glas heb je?
Op basis van je offerte schat ik ergens rond de 700-1000m2 woonruimte (dus niet het lapje grond) en een aardige glaspartij op het zuiden. De installatie die je beschrijft past in een mooie villa.

Een nieuwbouw woning heeft niet heel veel nodig om koel te blijven. Het probleem van nieuwbouwwoningen is dat de warmte die erin komt nooit eruit gaat. Maar zodra je eenmaal iets kunt koelen, dan ben je eigenlijk al bijna 'klaar'.
Dus als jouw L/W warmtepomp kan koelen, dan ben je eigenlijk al klaar, dan zal je woning best aardig blijven qua temperatuur (zomer blijf je dan wel rond de 25C).
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een of twee (als je boven ook iets wilt) kleine airco's om te ontvochtigen en net dat extra zetje te geven naar beneden. Een simpele 2,5kW boven en beneden, of een split kan dan al genoeg zijn.

Als je WTW/Type D ventilatie hebt, dan heb je dat de slaapkamers al mee koelen met de rest van het huis. Dan gaat het eigenlijk al heel snel vrij aardig in je huis.

Persoonlijk zou ik kijken of je bijvoorbeeld op zolder een aardige unit kunt hangen (lekker uit het zicht) en dan je WTW daar ook laten afzuigen. Je trekt dan de warmte snel naar buiten als je airco uit staat (warmte stijgt) en als je airco aanstaat kun je die koelte door het huis verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
WVB >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1