RJ45 Wandcontactdoos, enkel afdekplaatje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De.Schurk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 08:47
Tweakers!
Onlangs ingetrokken in mijn nieuwe huis waarbij ik een aantal loze leidingen heb laten plaatsen. Momenteel ben ik bezig om netwerkkabels te trekken en ik zoek nog een nette afwerking. Situatie is als volgt;

- Cat7 kabels door de loze leidingen getrokken (Had nog cat7 kabels liggen)
- Inbouwwandcontactdoos is mooi maar niet noodzakelijk + ik zie weinig cat7 contactdozen voor een schappelijke prijs

Zoals op de foto is te zien zijn mijn loze leidingen gekoppeld aan hetzelfde afdekplaatje. Ik zoek dus eigenlijk een afdekplaatje die ik erop kan klikken. Het hoeft niet supermooi te zijn aangezien er toch of een kastje oid voor komt te staan. Van mij part is het deksel met een gat erin. (Huidige afdekplaat zit er los op en kan ik er niet op klikken).

Nu weet ik niet of ik zomaar elke afdekplaat kan kopen en dat die dan zomaar zou moeten passen maar wellicht weet iemand hier iets meer over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RyeRTqvp4YYbTZusjWOd7IQ564=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuLecbnFJtC7fM2SnF8kpw2v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppZhFpE3WdbQUG3qFxmqGDyvyGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hXWcjekZUts8CKE4nalPXKw.jpg?f=fotoalbum_large
Hier wordt nog een kabel getrokken in de loze leiding. Maar deze foto laat zien dat de 'stopcontacten' aan elkaar zitten wat ik graag zo wil houden. Enkel een afdekplaatje zou voldoende zijn maar zouden dit allemaal universele maten zijn als ik zo'n afdekplaatje koop?

Een hele inbouw wall contactdoos is voor mij dus niet noodzakelijk:
https://www.allekabels.nl...0tugBlEAQYASABEgKQUvD_BwE

Onderstaande oplossing zou voor mij al fantastisch zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1qgJ9ZedMH8e4TmrJ0EVMq0bU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XbaXQUkjDBe0iPfowIaxTpwq.jpg?f=user_large

Graag jullie tips/advies
Kan een Cat7 kabel eigenlijk worden aangesloten op een Cat6 wall outlet of moet ik dan sowieso een Cat6a wall outlet hebben ivm de doorvoersnelheid gericht op de toekomst?

Ben benieuwd hoe iedereen dit thuis heeft opgelost :)

Beste antwoord (via De.Schurk op 12-08-2021 14:10)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:12:
[...]

De huidige stugge kabels zitten inderdaad geknipt op een speciale RJ45 stugge connector.
Er wordt niet dagelijks gebruik gemaakt van deze kabel, deze komt uit de muur en gaat direct in een device en blijft daar
.
De TV zit inderdaad direct op het stopcontact, maar daar zat uiteraard gewoon een socket op vanuit de bouw :*)
Toch bijzonder dat we het uiteraard normaal vinden dat er in de elektrische installatie contactdozen worden gebruikt, maar dat dit bij datanetwerken blijkbaar minder vanzelfsprekend is. ;)

Maar als je er blij van wordt om die kabel rechtstreeks uit de muur te laten steken houdt niemand je tegen he...
Voor alle loze leidingen: https://www.euro-electron...1upQSqEAQYBSABEgKMv_D_BwE
Hier koppel ik de stugge kabel aanvast, en ga daarna verder met een soepele kabel (cat7 ook?)
Dat kan eventueel goedkoper door iets te kopen waar geen "Jung" op staat maar "Rutenbeck", volgens mij heb je dan precies hetzelfde component.

Die Cat7 kabel is afgeschermd neem ik aan? Mocht dat niet zo zijn, heb je ook geen afgeschermde outlet nodig.
Deze dek ik af met: https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

Heb ik het zo goed begrepen?
Nee dat plaatje gaat niet passen. Geen idee welk schakelmateriaal je hebt zitten maar het zal geen Jung LS-range zijn. Als jouw schakelmateriaal van Jung is dan zul je het eerder in de AS-range moeten zoeken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Ondanks dat je het duidelijk probeert snap ik toch niet wat nu eigenlijk je gewenste eindsituatie is :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In de muur ligt een stugge kabel, een rj45 knijp je op flexibele kabel.

Wat ligt er in jouw muur? Als dat een stugge kabel is moet je hem aan een afdekplaat koppelen, en daarin gaat de "gewone " internet kabel.

Als er een flexibele kabel in ligt is er iets mis, dat hoort niet helemaal. Aan andere kant, je kan besluiten het zo te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:20
Ik weet niet welk merk schakel materiaal je hebt maar in ieder geval Jung en Gira leveren materiaal voor inbouw rj45 poorten in hun productlijnen.

Het beste wat je kan doen is naar een elektrohandel gaan en daar aangeven wat je nodig hebt. Bij de meeste bouwmarkten zullen ze waarschijnlijk niet begrijpen wat je nodig hebt.

Dat heb ik hier ook gedaan en heb bij de tv punten in de woonkamer ook rj45 punten ingebouwd bij ons schakel materiaal van Gira. In mijn geval is het dan cat6a, maar ze zullen vast ook voor cat7 leveren. En anders gebruik je gewoon cat6a materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 17:22
Vaak ben je dan het beste uit om al het materiaal, dus zowel het stopcontact als wat je voor je netwerkkabel wilt hebben, van het zelfde merk te kopen. Hoewel in grote lijnen het allemaal wel de zelfde afmetingen heeft, zitten er toch vaak kleine verschillen in vorm waardoor het net niet past en/of verschillen in de kleur van het plastic.

Van sommige merken heb je wel opzetkapjes waar onderop een sleufje zit voor een losse kabel, die worden bijvoorbeeld gebruikt voor doorvoer van speakerkabels. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je liever gewoon overal rj45 socket plaatst met een patchpanel in je meterkast ofzo, dan ben je voor de toekomst veel flexibeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Zoek eerst even uit welk merk die afdekplaatjes zijn die je hebt. Ze lijken op die ik ook heb, volgens mij is dat het merk Kopp.
Bekijk dan het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:21:
Een hele inbouw wall contactdoos is voor mij dus niet noodzakelijk:
https://www.allekabels.nl...0tugBlEAQYASABEgKQUvD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1084787-1/cat6-wandcontactdoos-inbouw-uitgang-2x-rj45-female.jpg

Dat brengt toch verwarring. Anders is het gewoon even samen vaststellen welk merk en type het afdekmateriaal is. Maar ja, dat heeft TS dus niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 10-07-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het lijkt mij dat je gewoon met zo'n inbouwelement: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
en afdekplaat: https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html

het heel mooi af kunt werken.
Maar dan moet het inderdaad wel stugge kabel zijn en niet flexibel

(op die site nog wel meer oplossingen, ook met keystones en dergelijke. Vanaf de foto's lijkt het mij ook dat je Jung hebt, dat kun je checken door op de binnenkant van je bestaande materiaal even het merk op te zoeken)

[ Voor 14% gewijzigd door Aiolos op 10-07-2021 09:38 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:20
Remcoder schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:33:
Ik weet niet welk merk schakel materiaal je hebt maar in ieder geval Jung en Gira leveren materiaal voor inbouw rj45 poorten in hun productlijnen.

Het beste wat je kan doen is naar een elektrohandel gaan en daar aangeven wat je nodig hebt. Bij de meeste bouwmarkten zullen ze waarschijnlijk niet begrijpen wat je nodig hebt.

Dat heb ik hier ook gedaan en heb bij de tv punten in de woonkamer ook rj45 punten ingebouwd bij ons schakel materiaal van Gira. In mijn geval is het dan cat6a, maar ze zullen vast ook voor cat7 leveren. En anders gebruik je gewoon cat6a materiaal.
Dan krijg je bv dit met dit

Wel even voor je eigen merk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De.Schurk
CurlyMo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:26:
Ondanks dat je het duidelijk probeert snap ik toch niet wat nu eigenlijk je gewenste eindsituatie is :)
Het liefste een makkelijk doosje op de loze leiding te klikken zoals bv de foto met de brush. Kabel gaat namelijk vanuit daar direct in een apparaat. Maar als het echt niet anders kan dan een hele inbouw socket erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De.Schurk
99ruud99 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:33:
In de muur ligt een stugge kabel, een rj45 knijp je op flexibele kabel.

Wat ligt er in jouw muur? Als dat een stugge kabel is moet je hem aan een afdekplaat koppelen, en daarin gaat de "gewone " internet kabel.

Als er een flexibele kabel in ligt is er iets mis, dat hoort niet helemaal. Aan andere kant, je kan besluiten het zo te laten.
Er ligt een stugge kabel, op 1 van deze kabel heb ik al een RJ45 stekker geknipt en deze zit nu in mijn TV. Waarom zou een stugge kabel niet gebruikt kunnen worden om direct vanuit de loze leiding in een apparaat te klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:16

Freakie1NL

Grote Baas

Als ik je goed begrijp wil je de kabel zoals hij uit de muur komt direct in een device stoppen?

Los van of dat lukt om hier RJ45 aan te krijgen.

Je geeft aan dat er een meubel voorkomt. Waarom dan niet even een gat boren in de afdekplaat en daar de kabel doorheen? Veruit het makkelijkste. Klein gat, diameter van de kan. Dan RJ45 er op en je ziet er niets van.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Het liefste een makkelijk doosje op de loze leiding te klikken zoals bv de foto met de brush. Kabel gaat namelijk vanuit daar direct in een apparaat. Maar als het echt niet anders kan dan een hele inbouw socket erin.
Maar dat impliceert zoals anderen al zeggen dat je een stranded kabel hebt gelegd, terwijl een solid hoort te leggen en die hoort af te monteren op een RJ45 WCD. En dan vanaf de WCD door naar je apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De.Schurk
Freakie1NL schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:44:
Als ik je goed begrijp wil je de kabel zoals hij uit de muur komt direct in een device stoppen?

Los van of dat lukt om hier RJ45 aan te krijgen.

Je geeft aan dat er een meubel voorkomt. Waarom dan niet even een gat boren in de afdekplaat en daar de kabel doorheen? Veruit het makkelijkste. Klein gat, diameter van de kan. Dan RJ45 er op en je ziet er niets van.
Klopt, alleen is de huidige afdekplaat er alleen los op te zetten. Als je er telang naar kijkt schiet hij er al van af :) Dus als ik zo'n kapje zou kunnen vinden die ik er wel in kan klikken dan zou ik idd daar een gat in kunnen maken en ben ik klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De.Schurk
CurlyMo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Maar dat impliceert zoals anderen al zeggen dat je een stranded kabel hebt gelegd, terwijl een solid hoort te leggen en die hoort af te monteren op een RJ45 WCD. En dan vanaf de WCD door naar je apparaten.
Er ligt een stugge kabel in de leidingen, en momenteel loopt zo'n stugge kabel direct naar mn TV. Heb daar zonder problemen een RJ45 connector op kunnen klikken. Is het beter qua kwaliteit om dan toch overal een inbouwwandcontactdoos neer te leggen en vanuit daar met een soepele kabel verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja, want een rij connector op een stugge kabel geeft vaak geen goed contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:42:
[...]

Er ligt een stugge kabel, op 1 van deze kabel heb ik al een RJ45 stekker geknipt en deze zit nu in mijn TV. Waarom zou een stugge kabel niet gebruikt kunnen worden om direct vanuit de loze leiding in een apparaat te klikken?
Het is niet hoe het "hoort".

- De standaard RJ45 stekkertjes zijn alleen geschikt voor soepele kabels en zullen geen langdurig goed contact maken met stugge kabels. Ze verkopen wel stekkertjes geschikt voor stugge kabel...
- Stugge installatiekabel is eigenlijk alleen bedoeld voor vaste installatie. Als je deze dagelijks in je laptop gaat pluggen en dus vaak verplaatst / buigt heb je een grotere kans op draadbreuken dan bij een soepele patchkabel die daar wel voor bedoeld is.

De TV zit toch ook met een stekker in een stopcontact? Of heb je de installatiedraden uit de muur laten steken en rechtstreeks op de TV aangesloten. ;)

Maar ja, het kan wel gaan werken zo.
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Klopt, alleen is de huidige afdekplaat er alleen los op te zetten. Als je er telang naar kijkt schiet hij er al van af :) Dus als ik zo'n kapje zou kunnen vinden die ik er wel in kan klikken dan zou ik idd daar een gat in kunnen maken en ben ik klaar :P
Dat heet een blindplaat. Daar hoort een inbouwframe achter en deze hoort gewoon vast te zitten, het lijkt er dus op dat je nu een stukje mist.

Zoek even uit welk merk schakelmateriaal dit is en welke kleur dan heb je met 5 seconden Google een bijpassende blindplaat gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De.Schurk
Xander schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Het is niet hoe het "hoort".

- De standaard RJ45 stekkertjes zijn alleen geschikt voor soepele kabels en zullen geen langdurig goed contact maken met stugge kabels. Ze verkopen wel stekkertjes geschikt voor stugge kabel...
- Stugge installatiekabel is eigenlijk alleen bedoeld voor vaste installatie. Als je deze dagelijks in je laptop gaat pluggen en dus vaak verplaatst / buigt heb je een grotere kans op draadbreuken dan bij een soepele patchkabel die daar wel voor bedoeld is.

De TV zit toch ook met een stekker in een stopcontact? Of heb je de installatiedraden uit de muur laten steken en rechtstreeks op de TV aangesloten. ;)

Maar ja, het kan wel gaan werken zo.

[...]

Dat heet een blindplaat. Daar hoort een inbouwframe achter en deze hoort gewoon vast te zitten, het lijkt er dus op dat je nu een stukje mist.

Zoek even uit welk merk schakelmateriaal dit is en welke kleur dan heb je met 5 seconden Google een bijpassende blindplaat gevonden.
De huidige stugge kabels zitten inderdaad geknipt op een speciale RJ45 stugge connector.
Er wordt niet dagelijks gebruik gemaakt van deze kabel, deze komt uit de muur en gaat direct in een device en blijft daar
.
De TV zit inderdaad direct op het stopcontact, maar daar zat uiteraard gewoon een socket op vanuit de bouw :*)

Om het allemaal correct uit te voeren nav alle informatie ga ik dan het volgende doen:

Hier koppel ik de stugge kabel aanvast, en ga daarna verder met een soepele kabel (cat7 ook?)

Maakt het overigens nog veel uit dat ik een Cat7 kabel op een Cat6 wandcontactdoos ga koppelen qua snelheid/mhz etc? #futureproof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:12:
[...]

.
Toch bijzonder dat we het uiteraard normaal vinden dat er in de elektrische installatie contactdozen worden gebruikt, maar dat dit bij datanetwerken blijkbaar minder vanzelfsprekend is. ;)

Maar als je er blij van wordt om die kabel rechtstreeks uit de muur te laten steken houdt niemand je tegen he...
Dat kan eventueel goedkoper door iets te kopen waar geen "Jung" op staat maar "Rutenbeck", volgens mij heb je dan precies hetzelfde component.

Die Cat7 kabel is afgeschermd neem ik aan? Mocht dat niet zo zijn, heb je ook geen afgeschermde outlet nodig.

Nee dat plaatje gaat niet passen. Geen idee welk schakelmateriaal je hebt zitten maar het zal geen Jung LS-range zijn. Als jouw schakelmateriaal van Jung is dan zul je het eerder in de AS-range moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De.Schurk
Xander schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:23:
[...]

[...]

[...]

Dat scheelt inderdaad een hoop geld:
https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Ik heb zo te zien inderdaad de AS range van JUNG, zou deze dan wel moeten passen? https://www.elektrototaal...entraalplaat-rj45-4100285

Anders snap ik hem echt niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:25
@De.Schurk

Wat je daar heb liggen is afmontage materiaal van Jung, type A/AS range kleur Alpine wit.

Dan zet je deze op de inbouwdoos:
[https://www.elektramat.nl...udig-cat5e-en-cat6-39040/]

Bestel wel de punch down tool erbij voor 5 euro.

En dan moet je dit afdekkapje hebben welke in je raam werkje past.
https://www.elektramat.nl...Jl0GzvWc7cT8aAh9cEALw_wcB]

De in bouwdelen passen bijna overal wel in maar de afdekkapjes zijn merk afhankelijk

[ Voor 29% gewijzigd door BBB-Nick op 10-07-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BBB-Nick schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:52:
@De.Schurk

Wat je daar heb liggen is afmontage materiaal van Jung, type A/AS range kleur Alpine wit.

https://www.elektrototaal...cv0LA5pe55lIaAo61EALw_wcB

Bestel wel de punch down tool erbij voor 5 euro.

https://www.elektrototaal...6WRZfEPdr0V4aAtTXEALw_wcB

De in bouwdelen passen bijna overal wel in maar de afdekkapjes zijn merk afhankelijk
Wat hij zegt, de rest is gebeun. Basiselement zou je ook nog voor een universele kunnen gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 10-07-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:47:
[...]

https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Ik heb zo te zien inderdaad de AS range van JUNG, zou deze dan wel moeten passen? https://www.elektrototaal...entraalplaat-rj45-4100285

Anders snap ik hem echt niet meer 8)7
Dat plaatje past niet op die doos. De doos heeft de poort onder een hoek staan, het plaatje is geheel vlak. De doos heeft 1 schroefgat, het plaatje 2 schroeven. Volgens mij snap je het inderdaad echt niet meer. :+

Deze moet je hebben: https://www.elektrototaal...traalplaat-iaeuae-4163460
BBB-Nick schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:52:
https://www.elektrototaal...cv0LA5pe55lIaAo61EALw_wcB

https://www.elektrototaal...6WRZfEPdr0V4aAtTXEALw_wcB
Zelfde opmerking: Je linkt 2 componenten die niet op elkaar passen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De.Schurk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Je kan ook gewoon doen wat de meerderheid van de tweakers doet (en letterlijk wat ik heb gedaan). Je legt overal 2x CAT6 Belden (100 meter € 45,-), vervolgens koop je dit binnenwerk (voordeelpak 5 stuks voor € 39,50) en daarop deze Jung AS500 (€ 4,59) afdekraam.

Dan heb je direct overal in je huis 2 netwerkaansluitingen CAT6 (wat genoeg is voor 10 gigabit in thuissituaties).

Hoe je daarop varieert is aan jou.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 10-07-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:24
Schakelmateriaal ziet eruit als Jung As500.

Google ff op jung as500 schakelmateriaal en je vind wel een afdekking waar je wat mee kan.
Wat je ook kan doen is in je huidige blindplaat gewoon ff een gaatje boren, dan hoef je niks nieuws te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:34
Er zit al een stekker aan de kabel?
Dan pak je toch van die keystones, met afdekplaatje.

Live from Denmark

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De.Schurk
Iedereen bedankt voor alle reacties, het eindresultaat is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqzbJAfqMrDKv7DTBQAceV1pr8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WA0II5mrkGzutFDzpGFWQAn.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1