Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavalion
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-08-2021
Momenteel heb ik een bachelor in International Business Management met een enorme focus op Finance & Accounting. Heb o.a. 1.5 jaar werkervaring voor een techgigant, ook in de finance afdeling. Momenteel ben ik een soort van real estate accountant voor een ander bedrijf dat ook naar de processen e.d. kijkt. Dat is eigenlijk ook waar mijn interesse in ligt, geld, processen, kritisch denken.

Momenteel ben ik aan het kijken hoe ik mijn 'waarde' kan verhogen en uiteindelijk meer kan gaan verdienen. Nu wil ik volgend jaar een Master gaan volgen, maar dat is pas over een jaar. Laatst waren er paar consultants langsgekomen om wat interne processen te automatiseren d.m.v. RPA en dat bracht mij weer op het idee om mij wellicht daarin te gaan verdiepen. Ik had er al eerder van gehoord en ITers het zien gebruiken maar de in- en outs wist ik niet. Nu was ik er wat verder ingedoken.

Ik heb de afgelopen week C# geleerd, zodat ik de UiPath Academy kan gaan volgen. Ik volgde de eerste paar lessen, maar kwam al snel tot de conclusie dat een beetje C# kennis geen kwaad kan, vooral als ik niet begrijp wat dit betekent
code:
1
string newString = str.Substring(0,10)

Maar voordat ik mij daar helemaal instort, is dat denk je een goede keuze? Wat ik had begrepen is dat een combinatie van Finance & IT een best sterke combinatie is, want ITers kunnen niet persee Finance praten/begrijpen en vice versa. RPA leek mij dan een wat makkelijkere manier om toch iets met IT te doen, zonder echt helemaal ITer te worden (zoals programma's van scratch bouwen).
UiPath leek mij ook iets wat je al redelijk snel binnen 2 maanden kan leren en dan al kleine projecten mee kan bouwen.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-09 20:20
Finance & IT is een ijzersterke combinatie en garantie voor succes, zonder overdrijven.

Als jij slimme dingen kan bedenken om bepaalde processen te automatiseren of te optimaliseren, dan ben je altijd waardevol.

Over het programmeer verhaal: RPA klinkt heel hip maar bestaat stiekem al heel lang in de vorm van BPM (business proces management), het zal iets slimmer en toegankelijker zijn geworden maar het concept is nog steeds hetzelfde: Een flow met handelingen / stappen uitdenken en code er aanhangen. Vooral het denkwerk is waardevol, dat je de stappen kan uitdenken. Vooral repeterende taken zijn erg goed te automatiseren. Echt hele slimme dingen heb ik nog niet via RPA gezien, vooral administratieve zaken.

Mijn persoonlijke mening: Ja, als je alles zelf kan programmeren ben je waardevol maar een hele hoop technisch werk gaat in de toekomst richting lowcode en kan ook in goedkopere landen zoals India worden uitgevoerd.

Ik zou mij dus vooral focussen op finance (inhoudelijk sterk) en dat vertalen naar IT oplossingen (brug van functioneel naar technisch), dan kan iemand anders het programmeren, tenzij je het echt zelf heel leuk vindt. Als je kan programmeren is dat altijd waardevol, voor de rest van je leven maar misschien niet direct op RPA gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:52
Zelf heb ik een finance opleiding (HBO) en een aantal jaren gewerkt op een financiële afdeling.
Daarna via diverse IT projecten uiteindelijk de IT ingerold.
Met mijn finance achtergrond en ervaring op de 'werkvloer' kan ik goed dienen als de brug die @wm1234 ook beschrijft.
Vanuit mijn interesse voor programmeren kan ik VBA (gemiddeld)/Python (beginner)/SQL (gemiddeld) en daardoor begrijp ik het vraagstuk van de 'business' en kan ik ook samen debuggen met de programmeur.
De basis is vaak hetzelfde.

Als je dit goed kunt is dat zeker een zeer gewaardeerde functie met dito beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTBN
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik haak graag even in op dit onderwerp. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als Pavalion: master afgerond, werkzaam in Finance consultancy en redelijke affiniteit met IT.

Mijn doel is ook om de 'middle man' te zijn tussen Finance en de programmeur. Ik heb wat ervaring met e.e.a. scripten in VBA en ACL maar zeker niet genoeg om de taal van de programmeur te spreken. Dit wil ik graag leren en ik vind dat ik de basis beginselen ook zelf uit moeten kunnen voeren, al is het alleen al om met wat simpele zaken bij onze klanten binnen te komen (dit zal in beginsel vaak RPA zijn).

Heeft iemand tips waar te beginnen? Goeie cursussen (betaald of gratis), YouTube kanalen, you name it. Er is online zo veel te vinden dat ik door de bomen niet meer zien en de kans groot is dat je gaat betalen voor crap.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/tips!

EDIT: Duidelijk niet goed gezocht:
Advies programmeercursussen in Nederland
DixxyJS in "Omscholen naar programmeur"

[ Voor 9% gewijzigd door FTBN op 27-07-2021 12:06 ]