Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wvansl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Hoi!
Ik ben niet zo actief op dit forum maar er zit hier veel (hoge kwaliteit) kennis dus daarom vraag ik het hier.

Even voorstellen:
- 35 jaar, samenwonend in Zweden (9 jaar geleden verhuisd)
- werk in IT en ga vanaf augustus halftijds werken (mijn keuze, 100% remote)
- heb een totaal (nieuw) gerenoveerd huis (zelf gedaan :+ afgelopen jaren) wat volledig afbetaald is
- dit huis ga ik vanaf augustus verhuren
- wij (samen met de hond O+ ) gaan vanaf augustus in een camper wonen en in Europa reizen voor onbepaalde tijd.

We hebben afgelopen tijd veel gespaard en ons huis ook aardig wat verhuurd via AirBnb _/-\o_ . Verder leven we niet op een grote voet en hebben/hadden we een goede baan.

Hierdoor spaarden we gemiddeld 5.000 eur per maand en gaven we ongeveer 1.500 eur per maand uit.
Vriendin werkt ondertussen niet meer en ik ga halftijds werken vanaf augustus. Door ziekte ervaringen (kanker :/ ) hebben we besloten ons leven om te gooien en daarom gaan we vanaf augustus dus in een camper wonen en reizen (best al veel ervaring mee). Onze droom zeg maar.

We zullen zo'n 1.000 eur per maand uitgeven en daar zit alles in behalve "onverwachtse" reparaties aan huis of camper.

Tijdens het wonen in een camper zullen we ongeveer 1.500 eur per maand sparen. Ons totaal spaargeld ligt iets boven de 100.000 we hebben geen leningen.

Ik heb wel eerder wat geld geinvesteerd in stocks enz maar met beetje wisselende ervaring. Zelfde met crypto. Ik stap altijd in het foute moment in, uiteindelijk wel winst maar niet om de champagne fles te openen zeg maar :+ .

Ik zoek nu dus naar een goed "plan" om met het geld te doen. Ik hou wel van zekerheid dus ik zou niet zo snel 100k investeren, meer 50k tot 75k. Maar wat mag je nu echt realistisch verwachten met investeren? 4%? 6%?

Ik hoop dat dit topic niet "vreemd" overkomt, ik wil echt graag (goed) advies. Nu staat het op een 0% spaarrekening wat natuurlijk beetje zonde is 8)7 .

Ik ben beetje huiverig om naar de bank te gaan voor financieel advies aangezien ik niet denk dat ze "echt het beste" met je voor hebben, daarom hier.
De info die ik hier schrijf is vrij gedetailleerd maar ik wil graag "totaal plaatje" geven over de huidige situatie.

Beetje offtopic:
Moest hier iemand zijn die twijfelt om naar (Zweden) te emigreren, doen! Beste beslissing tot nu toe _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Als je besluit ergens anders te blijven, mogen wij je huis dan hebben? :P. Ik wil ook wel (deeltijd) in Zweden wonen :9.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

indexbeleggen bijvoorbeeld via Meesman. Oersaai, goede rendementen, gaat ook goed als je er niet naar omkijkt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Blijf weg van crypto, dat staat voorop.

Dat gezegd, dit komt echt niet vreemd over. Persoonlijke beslissing is dat, persoonlijk. Het is jullie leven, ergo. Toch wil ik wel het volgende opmerken, het is prima om te klankborden maar wat je eigenlijk zoekt is een expertisepunt met praktische focus.

Ik zou zeggen, maak een afspraak met een fiscalist en leg het voor. Die kan je correct informeren over zaken als die 100k en deposito stelsel, maar ook over het speelveld bij investeringsopties. Waarbij ook sprake is van netwerk daarvoor.

Een bank is inderdaad absoluut niet langer een productief aanspreekpunt in deze, maar als we eerlijk zijn, de bancaire relatie is dat al twee decennia niet langer. Dat speelveld is te zeer veranderd.

De fiscalist is praktisch als ingang. Er zijn ook financieel adviseurs, dat is een heel ander beest, maar vergeet nooit dat de afgelopen tien jaren dat speelveld subtiel maar significant veranderd is - het twee heren dienen is gemeengoed geworden. Daarmee moet je rekening houden met aanwezigheid van perverse prikkels waar het om jullie leven gaat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:45
Indexbeleggen zou ik doen, in ieder geval het merendeel. Zo'n 80% minimaal. Eventueel te splitten met ander relatief beperkt risico vorm van beleggen. Dingen als crypto zou ik mij in beperken, voor meer risicovolle beleggingen zou ik zelf niet meer dan 10 - 20% van je portfolio aan besteden, en voor crypto (als onderdeel van de 10-20%) zou ik zelf niet meer dan 5% doen. Dit omdat het gewoon echt hoog risicovol is.

Verder zou ik adviseren om eens in het financiële onafhankelijkheid topic te grasduinen. Je doelstelling heeft namelijk wat raakvlakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Hej! Ik woon ook in Zweden, altijd leuk om andere verhalen te lezen.

Wat veel mensen in Nederland niet weten en dus niet meegenomen wordt in de goed bedoelde adviezen, is dat er capital gains tax is in Zweden. Dit houdt in dat op je ontvangen dividend en op je verkopen zoals aandelen 30% tax zit. Je koopt een aandeel/participatie/etf/wat dan ook voor 100 euro, verkoopt het voor 120 euro, dan moet je 6 euro belasting betalen. Dat haalt je rendement dus onwijs omlaag.

Hierdoor is volop beleggen in aandelen dus minder interessant. Toen ik nog in Nederland woonde, zat ik volop in etf’s, maar inmiddels ben ik hier bezig met investeren in lagere maandlasten en een inkomen door een aantal huizen op ons stuk grond te verhuren. Uiteindelijk hebben we daar veel geld ingestopt en dat zorgt voor een steady inkomen. Ook dit wordt voor 30% belast, maar door wat belastingtechnische trucjes kunnen we veel aftrekposten gebruiken.

Werk je ook voor een Zweeds bedrijf of zit je werkgever in een ander land? In het geval je een Zweedse werkgever hebt en je hun aandelen kunt kopen, hoef je weer veel minder capital gains tax te betalen. Echter wed je dan wel op 1 paard :P niet aan te raden dus, maar misschien wel voor een stukje spreiding.

Ook off topic: voor ons ook beste keuze om naar Zweden te gaan! Ik werk ook volledig remote in een door de werkgever vergoed kantoor. Dit plus het feit dat familie duidelijk op de eerste plek komt hier, maakt dat wij het hier onwijs naar ons zin hebben (vrouw + 2 jonge kinderen).

[ Voor 10% gewijzigd door Orangelights23 op 07-07-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
De eerste vraag is wat topicstarter verwacht met delen van het geld te doen en op welke termijn. Daarvoor moet je in scenario's denken: goede en foute.

Verder is er in beginsel niets mis mee om 100k op de spaarrekening te laten staan. Dat is het soort bedrag waar je als het leven een onverwachte afslag neemt je wendbaar bent.

Als het per se om financiële optimalisaties gaat dan zou je het breder moeten bekijken zoals alle assets, schulden, inkomsten en uitgaven.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 07-07-2021 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:20
+1 voor index / ETF beleggen. De manier van inleggen doe je op dezelfde manier als bij deelname aan een pensioenfonds, je legt elke maand een x bedrag in en kijkt er nooit meer naar om. Op deze manier doe je niet mee aan markt timing. De voorwaarde is wel dat je belegd voor de lange termijn en dat je maandelijks in kan blijven leggen.
Die 50k / 75k hoef je niet in een keer op de beurs te gooien maar dit kan je prima spreiden over een jaar bijvoorbeeld. Op die manier heb je minder met timing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Rukapul schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:17:
Verder is er in beginsel niets mis mee om 100k op de spaarrekening te laten staan. Dat is het soort bedrag waar je als het leven een onverwachte afslag neemt je wendbaar bent.
Als het om de lange termijn gaat dan is het laten verpieteren op een spaarrekening echt dood en dood zonde. Maak even een rekensom met een gemiddeld rendement van 7% per jaar (markt benchmark) en trek dit 25 jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wvansl schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:41:

Beetje offtopic:
Moest hier iemand zijn die twijfelt om naar (Zweden) te emigreren, doen! Beste beslissing tot nu toe
Been there, done that: te donker in de winter, te licht in de zomer! Maar ik kom er nog steeds graag, zo vanaf halverwege augustus tot begin november vind ik het weer acceptabel.
Orangelights23 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:16:
Wat veel mensen in Nederland niet weten en dus niet meegenomen wordt in de goed bedoelde adviezen, is dat er capital gains tax is in Zweden. Dit houdt in dat op je ontvangen dividend en op je verkopen zoals aandelen 30% tax zit. Je koopt een aandeel/participatie/etf/wat dan ook voor 100 euro, verkoopt het voor 120 euro, dan moet je 6 euro belasting betalen. Dat haalt je rendement dus onwijs omlaag..
Je moet je natuurlijk ook afvragen of je nog wel belastingplichtig bent in Zweden als meer dan 183 dagen per jaar buiten Zweden verblijft, eventueel heeft het ook gevolgen voor opname in de Zweedse ziektenkostenverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
retoohs schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:26:
[...]

Als het om de lange termijn gaat dan is het laten verpieteren op een spaarrekening echt dood en dood zonde. Maak even een rekensom met een gemiddeld rendement van 7% per jaar (markt benchmark) en trek dit 25 jaar door.
Lees mijn reactie even. Er is sprake van capital gain tax in Zweden, waardoor je 30% belasting op je winsten betaalt. Alsnog kunnen het goede rendementen zijn, maar bijna een derde minder winst hakt er flink op in.

@Verwijderd Zweden is daar best strikt in. Wanneer je elke drie maanden in een ander land zou zitten en je werk daar zou uitvoeren, ben je in principe nog steeds belastingplichtig in Zweden. Wanneer je incidenteel in een ander land werkt, ben je daar belastingplichtig, de plek waar je je werkzaamheden uitvoert bepaalt waar je belastingplichtig bent. Ik heb dit hele traject vorig jaar uitgelopen, dus heb hier redelijk wat ervaring in opgedaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Orangelights23 op 07-07-2021 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Virtuozzo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:54:

Dat gezegd, dit komt echt niet vreemd over. Persoonlijke beslissing is dat, persoonlijk. Het is jullie leven, ergo. Toch wil ik wel het volgende opmerken, het is prima om te klankborden maar wat je eigenlijk zoekt is een expertisepunt met praktische focus.

Ik zou zeggen, maak een afspraak met een fiscalist en leg het voor. Die kan je correct informeren over zaken als die 100k en deposito stelsel, maar ook over het speelveld bij investeringsopties. Waarbij ook sprake is van netwerk daarvoor.

Een bank is inderdaad absoluut niet langer een productief aanspreekpunt in deze, maar als we eerlijk zijn, de bancaire relatie is dat al twee decennia niet langer. Dat speelveld is te zeer veranderd.

De fiscalist is praktisch als ingang. Er zijn ook financieel adviseurs, dat is een heel ander beest, maar vergeet nooit dat de afgelopen tien jaren dat speelveld subtiel maar significant veranderd is - het twee heren dienen is gemeengoed geworden. Daarmee moet je rekening houden met aanwezigheid van perverse prikkels waar het om jullie leven gaat.
Ja crypto is volatiel maar waarom niet een klein percentage zeg 15K investeren in specifieke crypto welke een bijzonder veelbelovende en nuttige techniek achter zich heeft zoals bijv. ethereum (het gaat te ver om erop in te gaan in dit topic)? bitcoin is puur gokken omdat er niets achter zit. Maar die 15K kan met gemak 30 of 45K worden en als het gigantisch tegen zit ja dan zou het 10K kunnen worden maar het is maar een klein deel van de portfolio met een redelijke kans op grote gains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Orangelights23 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:30:
[...]
@Verwijderd Zweden is daar best strikt in. Wanneer je elke drie maanden in een ander land zou zitten en je werk daar zou uitvoeren, ben je in principe nog steeds belastingplichtig in Zweden. Wanneer je incidenteel in een ander land werkt, ben je daar belastingplichtig, de plek waar je je werkzaamheden uitvoert bepaalt waar je belastingplichtig bent. Ik heb dit hele traject vorig jaar uitgelopen, dus heb hier redelijk wat ervaring in opgedaan.
Nou, ik moest nog even aan deze regel denken:
Under the 183 day-rule, salary can be tax exempted if a person’s stay in Sweden does not exceed 183 days and the remuneration is not borne by a permanent establishment in Sweden.
Bron - maar die geldt dus als de werkgever niet Zweeds is maar een buitenlandse entiteit.

In ieder geval zal @wvansl zoals hij het beschrijft, meer dan 6 maanden per jaar onderweg zijn.

Het zou mij verbazen als je dan straffeloos ingeschreven kunt blijven staan op een adres in Zweden (of het gecontroleerd wordt is een tweede natuurlijk). Iets om even goed na te vragen, lijkt mij, zeker als je belasting moet betalen over de huuropbrengsten (van dat zelfde huis waar je ingeschreven staat). Zeker na kanker zou ik goed oppassen om niet uit de F-kassa te worden gegooid.

Voor iedere financiële planning vanuit Zweden zou ik overigens ook even denken aan een in/uit de euro scenario, dat zou koersuitslagen kunnen geven. Zo kom je dus toch automatisch weer op overweging in Investor AB en Kinnevik AB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01

Wat veel mensen in Nederland niet weten en dus niet meegenomen wordt in de goed bedoelde adviezen, is dat er capital gains tax is in Zweden. Dit houdt in dat op je ontvangen dividend en op je verkopen zoals aandelen 30% tax zit. Je koopt een aandeel/participatie/etf/wat dan ook voor 100 euro, verkoopt het voor 120 euro, dan moet je 6 euro belasting betalen. Dat haalt je rendement dus onwijs omlaag.
En als je voor 80 euro verkoopt heb je een aftrekpost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
PainkillA schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:49:
[...]

Ja crypto is volatiel maar waarom niet een klein percentage zeg 15K investeren in specifieke crypto welke een bijzonder veelbelovende en nuttige techniek achter zich heeft zoals bijv. ethereum (het gaat te ver om erop in te gaan in dit topic)? bitcoin is puur gokken omdat er niets achter zit. Maar die 15K kan met gemak 30 of 45K worden en als het gigantisch tegen zit ja dan zou het 10K kunnen worden maar het is maar een klein deel van de portfolio met een redelijke kans op grote gains.
Dit is een zeer slecht advies. Gigantisch slecht als het van 15 naar 10k gaat? Je zit pas een jaar of twee in crypto’s zo te zien :)
pennywiser schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:53:
[...]

En als je voor 80 euro verkoopt heb je een aftrekpost?
Was dat maar zo… ergens is belasting betalen over gerealiseerde winsten niet verkeerd, maar de 30% die ze hier hanteren vind ik extreem hoog.
Verwijderd schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:52:

Voor iedere financiële planning vanuit Zweden zou ik overigens ook even denken aan een in/uit de euro scenario, dat zou koersuitslagen kunnen geven. Zo kom je dus toch automatisch weer op overweging in Investor AB en Kinnevik AB ;)
Haha Kinnevik, heb vorig jaar een gesprek gehad met een financieel adviseur die lyrisch was over Kinnevik en nog een ander fonds. Bleek achteraf dat hij een mooi referral constructie had afgesloten met beide partijen, heeft ontslag moeten nemen ivm partijdigheid. Heerlijke kennismaking met financieel adviseur in Zweden voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 15:01
Orangelights23 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:03:
[...]

Was dat maar zo… ergens is belasting betalen over gerealiseerde winsten niet verkeerd, maar de 30% die ze hier hanteren vind ik extreem hoog.

[...]
Goh, dat had ik nou totaal niet verwacht :).

@wvansl Alle pogingen om meer rendement te krijgen houden een risico in. Wat je zegt over stocks en crypto haal ik een beetje uit dat je niet heel geduldig bent, en uit fomo instapt. Instappen doe je als niemand aandelen en crypto meer wil omdat het onwijs gedaald is, en dan gefaseerd, dollar cost average. En dan geduld toe te passen. Maar ja, dan heb je niet meteen resultaat volgende week. Dat wil ook niet zeggen dat je alle gezakte aandelen of crypto maar moet kopen. Kijk anders ook eens bij beleggingsfondsen bv. die van Skagen, misschien spreekt dat je aan. De fondsmanagers kijken dan welke aandelen in portefeuille komen en niet jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hoi!
Ik ben niet zo actief op dit forum maar er zit hier veel (hoge kwaliteit) kennis dus daarom vraag ik het hier.

Even voorstellen:
- 35 jaar, samenwonend in Zweden (9 jaar geleden verhuisd)
- werk in IT en ga vanaf augustus halftijds werken (mijn keuze, 100% remote)
- heb een totaal (nieuw) gerenoveerd huis (zelf gedaan :+ afgelopen jaren) wat volledig afbetaald is
- dit huis ga ik vanaf augustus verhuren
- wij (samen met de hond O+ ) gaan vanaf augustus in een camper wonen en in Europa reizen voor onbepaalde tijd.

We hebben afgelopen tijd veel gespaard en ons huis ook aardig wat verhuurd via AirBnb _/-\o_ . Verder leven we niet op een grote voet en hebben/hadden we een goede baan.

Hierdoor spaarden we gemiddeld 5.000 eur per maand en gaven we ongeveer 1.500 eur per maand uit.
Vriendin werkt ondertussen niet meer en ik ga halftijds werken vanaf augustus. Door ziekte ervaringen (kanker :/ ) hebben we besloten ons leven om te gooien en daarom gaan we vanaf augustus dus in een camper wonen en reizen (best al veel ervaring mee). Onze droom zeg maar.

We zullen zo'n 1.000 eur per maand uitgeven en daar zit alles in behalve "onverwachtse" reparaties aan huis of camper.

Tijdens het wonen in een camper zullen we ongeveer 1.500 eur per maand sparen. Ons totaal spaargeld ligt iets boven de 100.000 we hebben geen leningen.

Ik heb wel eerder wat geld geinvesteerd in stocks enz maar met beetje wisselende ervaring. Zelfde met crypto. Ik stap altijd in het foute moment in, uiteindelijk wel winst maar niet om de champagne fles te openen zeg maar :+ .

Ik zoek nu dus naar een goed "plan" om met het geld te doen. Ik hou wel van zekerheid dus ik zou niet zo snel 100k investeren, meer 50k tot 75k. Maar wat mag je nu echt realistisch verwachten met investeren? 4%? 6%?

Ik hoop dat dit topic niet "vreemd" overkomt, ik wil echt graag (goed) advies. Nu staat het op een 0% spaarrekening wat natuurlijk beetje zonde is 8)7 .

Ik ben beetje huiverig om naar de bank te gaan voor financieel advies aangezien ik niet denk dat ze "echt het beste" met je voor hebben, daarom hier.
De info die ik hier schrijf is vrij gedetailleerd maar ik wil graag "totaal plaatje" geven over de huidige situatie.

Beetje offtopic:
Moest hier iemand zijn die twijfelt om naar (Zweden) te emigreren, doen! Beste beslissing tot nu toe _/-\o_
Er is hier een topic met veel mensen die soortgelijke plannen hebben, maar vaak wat langere termijn... Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

Hierbij is de 'onafhankelijkeheid' in mijn ogen precies wat jij voor ogen hebt: je uitgaven zo onder controle hebben dat je niet hoeft te werken (of in beperkte mate). Genoeg tips en ideeen daar, en veel ook met onderbouwing. Sterkte met het leesvoer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 98% gewijzigd door anon054630 op 12-07-2021 10:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ja crypto is volatiel maar waarom niet
offtopic:
Meer iets voor een heel ander topic, maar los van de volatiliteit is er ook menige andere kwestie. Crypto vloeit voort uit een overlap tussen losgeslagen inlichtingengemeenschappen en georganiseerde transnationale misdaad met inmiddels behoorlijke scheut en saus van wat we omschrijven als neofeodaal corporatisme. Zelfs met de beste intenties blijft het een fenomeen wat in zowel gulzige als perverse prikkels raakt aan grondvesten van wat we beschaafde samenleving noemen (economisch concept, geen sociaal of moreel). Links- of rechtsom komt een confrontatie tussen systemen van collectief belang en druk vanuit selectief belang.

Dan leert de geschiedenis dat de kleine jongens - historische analoog, under the one percent ceiling - altijd aan het kortste eindje trekken. In een tijd waarin we overgegaan zijn naar beleidsfundamenten waar de burger de facto fout is zonder positie van weerwoord is dat ook weer iets in het achterhoofd.

Weinig populair onderwerp, gevoelige verkenning, maar goed, er is nog geen crypto initiatief gevonden wat niet stoelt op een pervers Pareto 80/20 model.

Dan dient de vraag zich in meta perspectief aan, hoe slim zijn we om vanuit participatie dergelijke ontwikkeling te steunen.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 07-07-2021 20:32 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 12-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
[...]

Het gaat gemakkelijk 2 tot 3 keer over de kop maar zal max 33% zakken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 18:42

Hierdoor is volop beleggen in aandelen dus minder interessant. Toen ik nog in Nederland woonde, zat ik volop in etf’s, maar inmiddels ben ik hier bezig met investeren in lagere maandlasten en een inkomen door een aantal huizen op ons stuk grond te verhuren. Uiteindelijk hebben we daar veel geld ingestopt en dat zorgt voor een steady inkomen. Ook dit wordt voor 30% belast, maar door wat belastingtechnische trucjes kunnen we veel aftrekposten gebruiken.

Werk je ook voor een Zweeds bedrijf of zit je werkgever in een ander land? In het geval je een Zweedse werkgever hebt en je hun aandelen kunt kopen, hoef je weer veel minder capital gains tax te betalen. Echter wed je dan wel op 1 paard :P niet aan te raden dus, maar misschien wel voor een stukje spreiding.

Ook off topic: voor ons ook beste keuze om naar Zweden te gaan! Ik werk ook volledig remote in een door de werkgever vergoed kantoor. Dit plus het feit dat familie duidelijk op de eerste plek komt hier, maakt dat wij het hier onwijs naar ons zin hebben (vrouw + 2 jonge kinderen).
Als je lange termijn belegt is 30% belasting op het einde van de rit niet perse slecht, je moet alleen niet continu aan- en verkopen, in Nederland betaal je belasting ongeacht wat de koersen doen dus dat is helemaal vervelend als je veel eigen vermogen hebt. Als je een fonds kiest die herbelegt dan scheelt het ook dividendbelasting. Gespreid beleggen is de beste manier om je vermogen te laten groeien in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:34
[...]

Lees mijn reactie even. Er is sprake van capital gain tax in Zweden, waardoor je 30% belasting op je winsten betaalt. Alsnog kunnen het goede rendementen zijn, maar bijna een derde minder winst hakt er flink op in.
Ook al zou je op termijn maar 1% rendement maken en moet je daar 30% belastingen over betalen, dat is nog altijd meer dan 0% op een spaarrekening.
Mij zou die belasting er dus niet van weerhouden om te gaan beleggen in plaats van te sparen.

Er zullen wellicht handiger investeringen zijn, waarbij je met aftrekposten kunt opvoeren. maar kijk daarbij ook wat voor werk je daar aan hebt. Als je dat allemaal om kunt uitbesteden, en dit niet tegen heel hoge kosten gaat, dan kan dat ook een goed idee zijn. Maar kijk dan ook wat er onder de streep over blijft. Ik zou zelf bijvoorbeeld graag heel veel capital gain belasting betalen, omdat dat zou betekenen dat ik ook veel rendement zou maken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:30

Lordy79

Vastberaden

Als je heel veel van huis bent kun je je wellicht in Nederland inschrijven als woonachtig waardoor je van de capital gain tax af bent.

Waar je het geld in moet stoppen is lastig maar ik zou 30pct in veilige obligaties stoppen, een klein (max 20pct) in indexbeleggen en de rest gewoon op de spaarrekening laten staan en wachten op een beter instapmoment.

Het lijkt erop dat je het geld voorlopig niet nodig hebt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vastgoed is altijd een goede investering en dat is helemaal niet zo duur in Zweden, misschien nog een huisje er bij kopen om te verhuren?
Ook zie je veel zweden investeren in bos/hout wat ook een leuk rendement heeft. (helemaal nu de wereldwijde vraag naar hout stijgt.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Na alle reclamepraatjes hier wil ik nu ook naar Zweden :( ;)

Maar ik heb nu ook het andere uiterste, woon en werk in de omgeving van Rotterdam. In andere delen van Nederland gaat het er vaak al relaxter aan toe heb ik het idee.

Merk alleen wel dat mijn dochter van 5 heel erg gehecht is aan haar omgeving en mijn vrouw daardoor ook. Dus ik kom hier voorlopig niet meer weg vrees ik. Ik ben de randstad wel echt helemaal zat, maar ja. Meest vervuilde stukje in Europa zo ongeveer en het wordt hier alleen maar drukker. Elke grasspriet wordt volgebouwd.

Het is dat ik een gezin heb, anders was het waarschijnlijk al gebeurd en had ik in Oostenrijk of Duitsland gewoond (is handig omdat ik de taal al spreek).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ernemmer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:40:
Vastgoed is altijd een goede investering en dat is helemaal niet zo duur in Zweden, misschien nog een huisje er bij kopen om te verhuren?
Dat zul je dan wel moeten beheren. Als je steeds onderweg bent en niet continu aan je investering wilt denken, dan zul je de verhuur en het onderhoud aan een (betrouwbare) partij moeten uitbesteden. Dat kan een flink stuk van je rendement opeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Dat zul je dan wel moeten beheren. Als je steeds onderweg bent en niet continu aan je investering wilt denken, dan zul je de verhuur en het onderhoud aan een (betrouwbare) partij moeten uitbesteden. Dat kan een flink stuk van je rendement opeten.
Klopt, de kosten van een investering moet je altijd meenemen in je rendementsberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Marinus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 14:21
Wat ook een optie is; er niks mee doen en hopen dat de ECB de inflatie rond de 2% weet te houden.
1 ton minus 2% per jaar is na 10 jaar nog steeds ruim 80.000 euro.

Je kunt ongeveer 60k per jaar sparen als je werkt, waarmee jij ongeveer 3 jaar vooruit kan.
Je hebt op dit moment 1 ton waarmee je ca 5 jaar vooruit kan.

Waarom niet investeren?
Als je bv 1 miljoen hebt en dit investeert, maakt het niet uit als dat -50% gaat, omdat je dan nog genoeg tijd hebt dat het weer omhoog klimt. Als dat met 100k gebeurt, kan dat je huidige plan wel flink overhoop gooien.

Ik zou het dus niet in aandelen stoppen. Ik snap dat je de markt niet kan timen, maar je zet geld opzij voor als je het nodig hebt, en voor jou is dat nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02
BCC schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:52:
indexbeleggen bijvoorbeeld via Meesman. Oersaai, goede rendementen, gaat ook goed als je er niet naar omkijkt.
Mijn advies zou inderdaad ook zijn indexbeleggen. Je kunt ook zelf je eigen indexpakket maken en die aandelen dan afzonderlijk kopen. Soms (niet altijd) kan dat nog iets voordeliger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

Qwerty-273

Meukposter

Maar je hebt geen vermogensbelasting zoals NL (als één van de weinigen) wel heeft in deze regio. Dat is namelijk 31% belasting (sinds 2021) over een fictief rendement van 0,03% en/of 5,69% (afhankelijk van het vermogen en de schaal waar je invalt).

Om capital gain belastingen uit te stellen is het van belang om geen capital gain te hebben ;) als je een FO strategie volgt voor het laten groeien van je vermogen met bijvoorbeeld fondsen voor de lange termijn dan is het van belang dat dit accumulerende fondsen zijn (waarbij het eventuele dividend binnen het fonds blijft en daar waarde toevoegt) bij uitkerende fondsen zal je over het dividend een capital gain belasting moeten betalen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Qwerty-273 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:46:
[...]

Maar je hebt geen vermogensbelasting zoals NL (als één van de weinigen) wel heeft in deze regio. Dat is namelijk 31% belasting (sinds 2021) over een fictief rendement van 0,03% en/of 5,69% (afhankelijk van het vermogen en de schaal waar je invalt).

Om capital gain belastingen uit te stellen is het van belang om geen capital gain te hebben ;) als je een FO strategie volgt voor het laten groeien van je vermogen met bijvoorbeeld fondsen voor de lange termijn dan is het van belang dat dit accumulerende fondsen zijn (waarbij het eventuele dividend binnen het fonds blijft en daar waarde toevoegt) bij uitkerende fondsen zal je over het dividend een capital gain belasting moeten betalen.
Dat klopt uiteraard wat je zegt. Alleen weet ik nog niet hoe Zweden kijkt naar accumulerende fondsen, ik woon hier nog niet lang genoeg om dat meegemaakt te hebben (woon hier sinds vorig jaar pas en had daarvoor te maken met het mooie fictieve vermogensbelasting te maken). Van iemand anders uit mijn dorp hier begreep ik dat je alsnog capital gains tax moest betalen wanneer je in een fonds zit dat dividend uitkeert en automatisch herbelegt. Dus hoewel ik daar niets over kan melden, is het inderdaad nuttig om te kijken hoe je capital gains kunt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:21

Tijdens het wonen in een camper zullen we ongeveer 1.500 eur per maand sparen.
Om je goed te kunnen helpen moet 100% helder zijn wat er +/- binnen blijft komen en wat je verwachte totale maandelijkse uitgaven zijn.

Wat binnenkomt is mij niet helder. Je spaarde eerst 5K/mnd, dat waren 2 salarissen (1 vol 1 part) en 1 verhuurd huis.

Komt er vanaf moment dat je vertrekt 2500 netto binnen? Is dat nog steeds verhuur (permanent) en deels het parttime remote inkomen (waar je mogelijk nog een keer een wijziging in gaat doen, nog minder werken of stoppen)?

En is die 1000/mnd uitgaven een gok of hebben jullie daar goed over nagedacht?
Als je nooit naar een duur restaurant gaat, een hotel/airbnb in een binnenstad boekt (je kan niet overal in je camper blijven) of een tocht/activiteit boekt red je het vast makkelijk natuurlijk.

Mijn default oplossing zou zijn: op basis van wat er afgelopen maand overbleef van je inkomsten, daar 25-33% als reserve voor de huidige maand aanhouden en het restant maandelijks in 2 ETFs dumpen.

Wellicht slimmer: 2 groepjes ETFs:
1) Twee ETFs voor long term (= 15-30 jaar)
2) 4 of meer ETFs voor short term (= 5-10 jaar)

Sparen voor <5 jaar is niet van toepassing naar mijn mening, je hebt dat immers al gedaan. Dat is die 100K. Daarvan zou ik (als je niet verwacht hoge uitgaven te hebben komende 12-24 maanden) direct 60K zo in groepje 1 dumpen.

Eventueel nog een flink deel cash in een geldkluis die je ergens huurt als je anders veel belasting moet betalen.

Een heel andere optie waar ik zelf steeds meer aan denk: een naaste die in woningnood zit helpen een huis te kopen door hem/haar geld te lenen. Dan speel je zelf bank, heb je vermogen uitstaan (net als bij een belegging) en ontvang je stabiel rente maandelijks.

1 ding snap ik niet: je gaat nu lekker genieten van het leven, dan hoef je dus ook niet zoveel (1500) te sparen. Dit is juist het moment om geld te laten rollen en memories te creeren!
Dus ik zou vooral trots zijn als je maandelijks terugkijkt op vorige maand en ziet dat je nog maar 500 of minder over hebt van die maand.. ipv 1500.
En dan zelfs bepalen of je dat in je ETFs gaat stoppen of gewoon doorschuift naar de huidige maand, zodat je ff lekker decadent kan doen, zeker als je die maand op een duurdere plek zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 08-07-2021 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

Qwerty-273

Meukposter

Orangelights23 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:51:
Van iemand anders uit mijn dorp hier begreep ik dat je alsnog capital gains tax moest betalen wanneer je in een fonds zit dat dividend uitkeert en automatisch herbelegt. Dus hoewel ik daar niets over kan melden, is het inderdaad nuttig om te kijken hoe je capital gains kunt voorkomen.
Je hebt van veel fondsen twee smaken, een accumulerende en uitkerende variant. De eerste zal eventuele dividenden binnen het fonds houden (waardoor de waarde van het fonds omhoog gaat). De uitkerende zal het aan de houders uitkeren. Dan kan vervolgens jouw bank of broker er voor kiezen (of jou de optie bieden) om dat automatisch in het zelfde fonds te herbeleggen.

In het eerste geval is er geen capital gain (alleen de waarde van het fonds gaat omhoog) terwijl in het tweede geval er wel een uitkering is die belast zal moeten worden (ook al wordt die automatisch herbelegt in hetzelfde fonds).

Maar dat is gebaseerd op het snelle lezen van
https://taxsummaries.pwc....dual/Income-determination
https://home.kpmg/xx/en/h...12/sweden-income-tax.html
https://indexfundinvestor...ting-funds-across-europe/

Het lijkt er op dat je een capital loss wel deels kan aftrekken van je capital gains.
Maar dat zou je dan zelf (of met een adviseur) door moeten nemen ;) Hoofdstuk 7 en 8:
https://www.skatteverket....81c7015abecc2e20911b.html

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Investeren (met geld wat je kan missen) doe je nooit op een fout moment, je verkoopt altijd op een fout moment. Als jij vandaag 50k inlegt en morgen is het nog maar 40k waard, dan heb je twee opties:
  1. Paniek, verkoop alles, beperk de verliezen!
  2. Kans, koop meer nu het goedkoop is, vergroot je winst over langere tijd!
In jouw geval zou ik investeren in iets als indexfondsen. Met een simpele berekeningstool (zoals op de homepage van Meesman) zie je dat je met een inleg van €100.000 en een maandelijkse toevoeging van €1000 je over 25 jaar uitkomt op €1.4 miljoen.

Zie het gewoon als een vaste last die je blijft aanvullen naast je pensioen. Maar in het geval van een indexfonds kan je altijd bij je geld. Dus mocht je over 5 jaar denken: "Weet je wat, we gaan een wereldreis maken 12 maanden lang", dan kan je dat gewoon doen.

Heel persoonlijk zou ik ook gokken op bepaalde aandelen:

Koop voor €5000 per bedrijf aandelen, zoek bedrijven uit waarvan jij denkt dat ze blijven groeien de komende 5 tot 10 jaar. Ik denk aan Apple, Amazon, Microsoft, Uber, enzovoorts. Je kan alles verliezen, of het verdubbelt zich, over het wordt 5x zoveel waard over de komende 5 jaar, who knows. Doe het met geld wat je kan missen.

De rest, het merendeel, stop ik in indexfondsen. En voor de lol stop ik een paar honderd euro in cryptocurrencies hier en daar, met de hoop dat €100 opeens €5000 wordt ofzo :+ Da's gewoon voor de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ik vind de inschatting om rijdend met eebn camper slechts 1000 euro per maand nodig te hebben erg krap.

Daarnaast is er maar weinig inkomen over: 1 half werkende en 1 niet werkende partner.

Ik denk aan het omzetten van vermogen naar maandelijks inkomen. Laat je voor de juiste mix en de risico's voorlichten door en financieel planner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:16:
Ik vind de inschatting om rijdend met eebn camper slechts 1000 euro per maand nodig te hebben erg krap.

Daarnaast is er maar weinig inkomen over: 1 half werkende en 1 niet werkende partner.

Ik denk aan het omzetten van vermogen naar maandelijks inkomen. Laat je voor de juiste mix en de risico's voorlichten door en financieel planner.
Die laatste lijkt mij het belangrijkste. Er zijn heel veel scenarios te bedenken en te toetsen aan je wensen. Denk niet dat je bij zo'n brede vraag een goed antwoord op een forum krijgt.

Paar zaken waar je over na kunt denken:
- is dit voor altijd of tot je pensioen? Of is dit je pensioen?
- Komen er (klein)kinderen?
- Wat ga je doen als je niet meer met de camper rond reist?
- Wil je dit spaargeld opmaken of wil je meer sparen?
- En eerder genoemd, maar wil je dit spaargeld omzetten naar maandelijks inkomen?

Beleggen, crypto en vastgoed zijn allemaal middelen maar moeten geen doel zijn. Een doel is bijvoorbeeld investeren om rendement te halen. Beleggen in indexfondsen kan maar kan ook in wijn, kunst of Lego. Dat rendeert misschien wel meer maar kan ook beter aansluiten bij wat je zelf leuk vind.

[ Voor 20% gewijzigd door engessa op 08-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Henk Marinus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:21:
Ik zou het dus niet in aandelen stoppen. Ik snap dat je de markt niet kan timen, maar je zet geld opzij voor als je het nodig hebt, en voor jou is dat nu.
Is dat kapitaal nu dan nodig? Wat ik lees is dat er straks helemaal geen kapitaal nodig is, maar dat er nog steeds flink gespaard gaat worden. Minder dan nu, maar nog steeds meer inkomsten dan uitgaven.

Als je het geld lange tijd niet nodig hebt, dan lijkt het me juist een prima idee om een groot deel daarvan in lange termijn investeringen te stoppen. Zoals aandelen/etf's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je huis niet aanhouden, dat is doorgaans beste belegging. Voor de rest waar zijn de kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:25:
Kun je huis niet aanhouden, dat is doorgaans beste belegging. Voor de rest waar zijn de kinderen?
Dat wordt verhuurd (staat in de OP) en bij kanker op jonge leeftijd is er alle kans dat kinderen een gepasseerd station is.

Overigens vind ik Snabba Cash een behoorlijke antidote tegen het al te idyllisch afschilderen van het leven in Zweden. Uiteraard 08 (Groot-Stockholm), maar daarna gaat het snel richting Fucking Åmål.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:25:
Niet iedereen wilt uberhaupt kinderen of kan kinderen krijgen. Daarnaast kan kanker echt een grote impact op de kinderwens hebben. Met de manier hoe je de vraag stelt kun je mensen echt veel verdriet zorgen dus ik zou als ik jou was het de volgende keer anders formuleren.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 23-09 06:48
Ik zou gewoon opnieuw in vastgoed investeren. Koop iets kleins nieuwbouw ( belangrijk om kosten te vermijden in eerste 5-10j) met hypotheek eraan en verhuur het. Hypotheek wordt door huur betaald en binnen 10-15j is dat pand sowieso in waarde gestegen. Best het pand na 5-7j verkopen voor je kosten moet maken voor renovatie of reparaties.

Lijkt niet de beste investeringen als je alle rendementen enz bekijkt, maar is ook een beetje een dump & forget strategie. Uitstap uit vastgoed is niet eenvoudig en duur in vergelijking met index fonds waardoor je minder snel geneigd zal zijn plots je strategie te veranderen door bvb alles in crypto te gooien ( ben zeker van dat velen al hun rendement op die manier verloren hebben).

Ook geeft het je een nieuwe start om opnieuw te sparen en terug naar 100k te gaan. Als je doorspaart blijft die pot maar groeien en tast dit je motivatie aan. Je wordt dan een luie spaarder. Als je spaarpot ineens leeg is, ga je dubbel hard werken om die opnieuw vol te krijgen. Je bent 35j ( ik ook) en kan wel een goede basis gebruiken. Denk er ook aan, hoe ouder je wordt, hoe moeilijker je een lening zal kunnen krijgen voor vastgoed.

[ Voor 30% gewijzigd door jvvv op 09-07-2021 06:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Omdat het stuk voor stuk kansloze producten zijn die vroeg of laat allemaal gaan klappen. Een crypto currency heeft geen toekomst, het zijn instabiele munten die zeer gevoelig zijn voor marktmanipulatie en die geen in de praktijk geen waarde toevoegen behalve voor illegale transacties. Je kan er flink op verdienen als je op het juiste moment in- en uitstapt maar het is enkel een bubbel waar steeds meer geld in gaat zitten en die op een gegeven moment moet gaan klappen.

Ik zou zelf gaan investeren in indexfondsen. Je hebt dan wel te maken met een capital gains tax maar ondanks een 30% belasting over de winst heb je alsnog 70% van de winst die je zelf kan houden. Met een gemiddeld bruto rendement van 6% heb je een netto rendement van iets boven de 4%, dat is toch lekker.
Bovendien gaat het enkel over belasting bij verkoop en bij het ontvangen van dividend. Een fonds dat niet gericht is op dividenduitkering betekent dat je daar dus erg weinig verlies hebt. Het geld ga je pas nodig hebben wanneer je inkomsten stoppen en je van je vermogen wilt leven. Tegen die tijd kan het dan een goede keuze zijn om te verhuizen naar een ander land waardoor je daar belastingplichtig wordt en geen last hebt van een Zweedse capital gains tax wanneer je tot verkoop over gaat.

Een andere optie is vastgoed, daar kunnen de rendementen hoger zijn maar dan krijg je ook met andere vormen van risico te maken en je moet actief betrokken blijven bij je investeringen of daar een tussenpartij voor inschakelen, wat weer van de winst af gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 09-07-2021 13:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:08
Voor mij zou het gezondheidsperspectief het belangrijkste zijn. Zoals ik het lees komt het in de toekomst wel goed, maar zou het kunnen zijn dat als de gezondheidssituatie slechter wordt je toch ineens andere keuzes wil maken. Daarom zouden toekomstige winsten voor mij niet zo belangrijk zijn maar het beperken van verliezen wel.

Daarom zou ik het geld 'gewoon' op de bank laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sovieto schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:48:
Voor mij zou het gezondheidsperspectief het belangrijkste zijn. Zoals ik het lees komt het in de toekomst wel goed, maar zou het kunnen zijn dat als de gezondheidssituatie slechter wordt je toch ineens andere keuzes wil maken. Daarom zouden toekomstige winsten voor mij niet zo belangrijk zijn maar het beperken van verliezen wel.

Daarom zou ik het geld 'gewoon' op de bank laten staan.
Bij mij zou dat ook afhangen van hoeveel vermogen je in die situatie nodig zou hebben en hoe snel je dat zou moeten hebben. Ik denk niet dat je van de ene op de andere dag ineens een ton cash nodig hebt. Daarom zou ik niet het volledige bedrag 'gewoon' op de bank laten staan. Ik zou een groot deel van dat geld daarom toch wat minder flexibel beleggen als dat een behoorlijke kans op een veel hoger rendement biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:16
Virtuozzo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:54:
Want :?
Het is risicovol, maar ook mogelijke high rewards :Y

Hij heeft 100K, waarom niet 5K "vergokken" :? Zakt het naar 0, so be it, doet niet echt pijn. Gaat het keer 20, wat maar zo kan gebeuren met een beetje mazzel, lach je je rot.
Op het moment zijn de crypto's tov de ATH flink gedaald, <50%.

Dus al TS een beetje wil inzetten zou nu een prima moment kunnen zijn. Leg 5K in, schrijf het in je hoofd af, en zo nu en dan eens inloggen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

Met indexbeleggen heb je binnen 30 dagen je saldo teruggestort

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Zie oorspronkelijk bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
ybos schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Want :?
Het is risicovol, maar ook mogelijke high rewards :Y

Hij heeft 100K, waarom niet 5K "vergokken" :? Zakt het naar 0, so be it, doet niet echt pijn. Gaat het keer 20, wat maar zo kan gebeuren met een beetje mazzel, lach je je rot.
Op het moment zijn de crypto's tov de ATH flink gedaald, <50%.

Dus al TS een beetje wil inzetten zou nu een prima moment kunnen zijn. Leg 5K in, schrijf het in je hoofd af, en zo nu en dan eens inloggen :Y
Ga naar het casino, 5K op rood en je doet exact hetzelfde. Nee, beleggen in crypto is geen goed advies, ongeacht om hoeveel geld het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:16
Orangelights23 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:50:
[...]

Ga naar het casino, 5K op rood en je doet exact hetzelfde. Nee, beleggen in crypto is geen goed advies, ongeacht om hoeveel geld het gaat.
In het casino is de reward wanneer je op rood zet slechts x2 ;)

TS heeft al wat ervaring met crypto, en inmiddels weet hij ook al wat hij fout doet, dan ben je al halverwege :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Orangelights23 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:03:

Voor gratis geld valt dat toch wel mee? Ik zou het veel logischer vinden dat belasting op arbeid en bedrijfswinsten die uit de core business komt veel lager is en belasting op rendementen van beleggingen (waar je geen energie in hebt hoeven steken) veel hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Frame164 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Voor gratis geld valt dat toch wel mee? Ik zou het veel logischer vinden dat belasting op arbeid en bedrijfswinsten die uit de core business komt veel lager is en belasting op rendementen van beleggingen (waar je geen energie in hebt hoeven steken) veel hoger is.
Ben ik deels met je eens, maar dat is een andere discussie. Feit blijft dat het uitbetalen van vermogensgroei zeer sterk belast wordt hier, waar dat in andere landen stukken lager is. Aan de andere kant hebben we hier wel (bijna) gratis zorg en scholen en universiteiten en ervaar ik de algehele levensstandaard als een stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
BCC schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:47:
Met indexbeleggen heb je binnen 30 dagen je saldo teruggestort
Euh, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

Dat was als reactie op je geld niet te lang vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvansl
  • Laatst online: 20-08-2024
Heel veel reacties, erg bedankt allemaal ik ga ze allemaal doornemen en kom dan weer met wat vragen :)
Pagina: 1