Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13 zonnepanelen, electrisch rijden en 1 of 3 fase omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:01
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen.

Op dit moment gebruik ik 4300 kWh per jaar en volgend jaar "moet" ik electrisch gaan rijden, dus dat verbruik gaat nog omhoog.

Inmiddels is het wel duidelijk geworden door de verschillende aanbieders dat alleen op de westzijde panelen kunnen worden aangebracht, omdat er aan de oostzijde te weinig dakpan ruimte is (3 stuks) vanwege de dakkapel en er op de dakkapel zelf (5,4 breed buiten maat) er te weinig op kunnen (wettelijk ???).

Vanwege de lengte (17 pannen) en breedte van het dak zouden er max 13 panelen van 1,75 * 1,04 op aangebracht kunnen worden 5*2 in portrait en 3 landscape eronder, dan blijft er genoeg ruimte rondom de panelen voor het afwateren in de dakgoot over. (of anders 15 * 1,68)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GWg_WLKnYqRi0r9AEPjdLKq1FI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8xW871Qo34RvrndeSWyADJIM.png?f=user_large

De meeste aanbieders komen met 360/370WP panelen van verschillende leveranciers, met verschillende opbrengsten en omvormers:
AEG, 370WP, 4810 Wp,4185 kWh (13 stuks) GoodWe 4K-DT (3-fase) of Goodwe 4200-D-NS (1-fase)
AEG, 330WP, 4950 Wp,4306 kWh (15 stuks vanwege de kleinere omvang) Goodwe 4200-D-NS (1-fase)
Longi, 360WP, 4680 WP, 4378 kWh (13 stuks) SMA STP 5.0 (3-fase)
E.ON Aura 360 Black 4680 WP 3250 kWh (13 stuks) Goodwe 5000-D-NS (1-fase)
Phono Solar 360WP, 4680 WP, 4378 kWh (13 stuks) Growatt 4200 TL-XE (1-fase)

De meeste zeggen wel omdat er geen sprake is van schaduw op het dakvlak serieel aansluiten voldoende is. Op mijn vraag aan de installateurs of het dan nog uit maakt wat voor type omvormer er aankomt, 1 of 3 fase krijg ik verschillende reacties.
  • Een 3 fase omvormer is pas mogelijk bij 16 zonnepanelen anders is er te weinig spanning dat door de omvormer vloeit om de omvormer aan te krijgen ongeacht normale stroom of krachtstroom
  • Je hoeft niet per se 3 fase omvormer een te laten sluiten, adviseer ik ook niet, de 1 fase omvormer zal dan sneller opstarten.
De omvormers die worden aangeboden zijn:
GoodWe 4K-DT (3-fase)
Growatt 4200 TL-XE (1-fase)
Goodwe 5000-D-NS (1-fase)
Goodwe 4200-D-NS (1-fase)
SMA STP 5.0 (3-fase)

Meer dan 13 360/370 WP of 15 330 panelen zullen er niet op het dak kunnen. Het platte dak wil ik niet gebruiken vanwege de schaduw en de mogelijkheid van een opbouw.

Wat is wijsheid mbt de omvormer 1 of 3 fase en is er een relatie met electrisch gaan rijden volgend jaar mbt de omvormer?
Ik zie de verschillen in opbrengsten met vergelijkbare WP panelen, ligt dat aan de voorgestelde omvormer?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verschillen in opbrengst per wp moet je niet te veel naar kijken (ook bij verschillende panelen) Door andere coating etc kan er wel een minimaal verschil zijn in opbrengst per WP per jaar tussen verschillende panelen. Maar dat is bij gelijke celtechniek allemaal te verwaarlozen. De verschillen komen dan ook door andere uitgangspunten in de berekeningen van de instalateurs.

Mocht dit je "angst" zijn:
In nederland is het vooralsnog verplicht om de fases eerst te verrekenen en dan pas bij te schrijven in het lever of teruglever register in de (slimme)meter. En hier zijn geen plannen voor om dat te veranderen, het maakt financieel dus niets uit voor de omvormer of je straks op 1 fase zit of 3.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik neem aan dat je 3x25A hebt.

Bij invoeding met meer dan 16A zou je aanpassingen moeten doen in de meterkast om overbelasting te voorkomen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Wat is de netspanning op een zonnige middag?
5kW gaat het wel even tellen... paar volt over de kabel naar je meterkast, paar volt vanwege netimpedantie... Op mijn aansluiting zou er 100% zeker opbrengstverlies zijn vanwege verplichte afschakeling bij 253V.

Ik vraag me een beetje af of het verhaal over opstarten van de installateurs klopt. 13x34V is duidelijk boven de opstart en MPP spanning van alle relevante omvormers, zelfs in de richting van de ideale spanning voor een 3 fase omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

De opmerkingen over opstarten zijn complete bullshit. Ik weet geen manier om het netter te zeggen :)

In de datasheets staat gewoon het spanningsbereik. Over de hele dag is de stringspanning min of meer gelijk, met eerder opstarten (voor zonsopkomst ofzo?) haal je niet meer kWh: er is nog geen energie.

[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 07-07-2021 14:28 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:21
Nou ja, hangt ervan af hoe je die opmerkingen interpreteert, toch? Van SolarEdge weet ik dat een 1-fase omvormer minder opstartspanning nodig heeft dan een 3-fase model. Maar ja, die 3-fase modellen zijn dan ook niet voor niets vanaf 5kW, waarbij SE dan iets van 14 panelen (dacht ik) minimaal stelt. Dan red je die opstartspanning sowieso wel. Maar dan gaat het vooral over de werking an sich, niet over opbrengstmaximalisatie.

• mtv1
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:07:
Ik neem aan dat je 3x25A hebt.
Ik heb inderdaad een 3x25A aansluiting, ik zal een plaatje van de meterkast toevoegen.

er zit een 40A hoofdschakelaar op
er zit in de linker kast nog overal 1 vrije aansluiting op iedere fase

[ Voor 36% gewijzigd door mtv1 op 08-07-2021 08:51 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

Bij een 1fase oplossing moet je de omvormer dus 20A afzekeren en schakelmateriaal hebben dat 45A kan hebben (dat wordt 63A aardlekschakelaars, of voorbeveiliging).
Op 3fase zit je tot 11 kW ruim binnen alle marges.

@Gramser bij SE spelen heel andere overwegingen, dat heeft meer met de optimizer dan met het paneel te maken. Hier niet aan de orde :)
Bij Growatt, Goodwe en SMA is de startspanning een non-issue.
Elke log laat je zien dat de stringspanning eerder daalt dan stijgt na opstarten (want correlatie van instraling met temperatuur)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10
@mtv1 Ik vind bij grotere vermogen een 3 fase omvormer per definitie netter. Minder kans op overspanning doordat je je elektra verdeeld over drie fases het net op jaagt, je blijft ook netjes onder de maximale stroom die componenten in de meterkast aankunnen (de van je netvoeding 25A + 10A van je omvormer is kleiner dan de 40A waarop je componenten zijn uitgelegd). Gewoon kijken of het netjes mbt spanning en stroom op de gekozen omvormer.

Je zou eventueel kunnen kijken naar 450/460w panelen deze zijn vaak ca 209cm bij 104cm. Dan kun je ze allemaal portret leggen. Dit kijkt wat strakker en scheelt eventueel wat kosten in installatie materiaal. Geen idee of die er ook in all black zijn trouwens.

Met 10*450w panelen kom je op 4500 wp, met een spanning van rond de 385v en ca 11a. dat past prima op een sma STP4.0-3AV-40, maar andere aanbieders hebben ongetwijfeld ook wat in hun assortiment.

13 360w panelen passen trouwens ook prima op de sma STP4.0-3AV-40 of sma STP5.0-3AV-40

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 07-07-2021 16:05 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
mtv1 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:25:
• Een 3 fase omvormer is pas mogelijk bij 16 zonnepanelen anders is er te weinig spanning dat door de omvormer vloeit om de omvormer aan te krijgen ongeacht normale stroom of krachtstroom
Een gewone stringomvormer heeft helemaal niet 16 panelen nodig. Ik heb een Fronius 3 fase met op 1 kant maar 8 panelen. Geen enkel probleem.
De opstartspanning welke van belang is, staat in de datasheet van de betreffende omvormer.
Bij een Goodwe 3 fase is dat 160V (mppt bereik vanaf 180V). Dus zelfs minder dan 8 gaat nog.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 07-07-2021 18:54 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
een 1 fase zit meestal optimaal rond de 400-500 volt en een 3 fase rond de 650, zal met 16 dus er precies tussenin vallen. Maar als je nog flink omhoog gaat volgend jaar, zou ik ook zeker op oost wat leggen, ook al zijn het er maar 3..

• mtv1
Dank allemaal voor de reacties. Ik ga dan voor de 3-fase aansluiting. Lijkt me verstandig voor de verdeling over de fases.

Nu nog zorgen dat de kabel van zolder naar de meterkast kan, er ligt immers niets 🤔

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-11 13:45
Leg ymvk kabel en neem royale aderdikte.
Prijsverschil tussen 5x2.5mm2 en bv 5x6mm2 is niet extreem. Dit bied dan de mogelijkheid om in de toekomst die kabel af te takken met een sub meterkast/distributiekast op zolder voor bv warmtepomp e.d (in feite wordt het dan pv verdeler)

• mtv1
mike_solar schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:53:
Leg ymvk kabel en neem royale aderdikte.
Prijsverschil tussen 5x2.5mm2 en bv 5x6mm2 is niet extreem. Dit bied dan de mogelijkheid om in de toekomst die kabel af te takken met een sub meterkast/distributiekast op zolder voor bv warmtepomp e.d (in feite wordt het dan pv verdeler)
Dank voor het advies mbt de kabel.

Tijdens de verbouwing besloten om alles in de bijkeuken onder te brengen, naast de meterkast, waarmee de CV installatie , net als de wasmachine en de droger allemaal op de begane grond ondergebracht zijn ;-)

• mtv1
Ik heb getwijfeld met de REC Alpha Black 370WP, heeft een lagere degeneratie over 25 jaar maar ook een hogere prijs en of ik dat ga terugverdienen dat betwijfel ik. AEG heeft wel een lagere opbrengst dan de DMEGC maar een langere garantie. Maar goed was is garantie nog waard over 15 jaar............

Het volgende wil ik gaan bestellen:

13 * DMEGC DM370M6-60HBB
1 * GoodWe SDT G2 Series GW4K-DT

incl installatie in de meterkast op 3 fase

Ik heb alle 3 de panelen in sunnydesign gezet (met portrait en landscape best een ding op 1 dakvlak) en alles dan maar aan een SMA Sunny Tripower 5.0 3AV-40 gekoppeld en dan maken DMEGC en REC niet heel uit. Dan lijkt een lagere prijs me de doorslag geven.

Wellicht zijn er nog andere overwegingen te maken?

verschil in prijs is ruim 1100 euro voor REC 370 met GoodWe 5K tov DMEGC met Goodwe 4K. I know dat is een ander type en dat scheelt weer 100 euro. dus effectief 1000 duurder. alles ex btw

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:42:
Nou ja, hangt ervan af hoe je die opmerkingen interpreteert, toch? Van SolarEdge weet ik dat een 1-fase omvormer minder opstartspanning nodig heeft dan een 3-fase model. Maar ja, die 3-fase modellen zijn dan ook niet voor niets vanaf 5kW, waarbij SE dan iets van 14 panelen (dacht ik) minimaal stelt. Dan red je die opstartspanning sowieso wel. Maar dan gaat het vooral over de werking an sich, niet over opbrengstmaximalisatie.
ook in de meer donkere maanden?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik draai met 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer en een dikke opbrengst van >1100 Wh/Wp op het zuiden. Allemaal 1 fase op een 1×16A groep.

Snap niet zo goed waarom een 4 kW omvormer op 3-fase zou moeten. Maar wellicht bleek dat uit de waterkoker test :)
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Ik verwacht dat een 4200 W 1-fase meer gaat opbrengen dan 4000W 3-fase in efficiency en eventueel piekvermogen. (Al zal het minimaal zijn). Dus waarom meer uitgeven voor minder.

[Edit]
Overigens zou ik elektrische auto altijd 3-fase willen opladen. Maar dat staat eigenlijk los van PV.

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 19-07-2021 21:51 ]

• mtv1
Goodwe 1-fase heeft 80V nodig en de 3-fase 160V.

Dat scheelt dus wel maar heb geen idee hoe dat in de donkere maanden gaat.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mtv1 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:32:
Goodwe 1-fase heeft 80V nodig en de 3-fase 160V.

Dat scheelt dus wel maar heb geen idee hoe dat in de donkere maanden gaat.
Bij SMA Sunny Design. Hoeveel kWh haal je met een 5,0 of 4,0 of 3,6 omvomer. Op west zou 3,6 al eens voldoende kunnen zijn. Ik draai 5080 Wp op het zuiden met een 4,2 kW omvormer met een goeie opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-07-2021 21:53 ]

• mtv1
@Dre

Dank voor je aanvulling.

Ik heb de waterkokertest nog niet gedaan, dacht dat het efficiënter was om alles over 3 fases terug te leveren vandaar de gedachte voor de 3-fase omvormer.

Ik zal de aanbieders vragen om de 1-fase toch ook op te leveren, zal wel tussen de 200-250 goedkoper uitvallen dan.

Ik wil de EV idd op 3-fase hebben. Ik wist niet of de keuze van omvormer van belang was hierbij.

Ik zal even kijken met de sunny design wat dat verschil is.

• mtv1
3-fase:

Met 5.0 4127 kWh
Met 4.0 4123 kWh

1-fase:
Met 3.6 4108 kWh
Met 4.0 4124 kWh
Met 5.0 4128 kWh
Pagina: 1